Постанова
від 29.12.2016 по справі 678/21/16-а
ЛЕТИЧІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

копія Справа № 678/21/16-а

Провадження № 2-а-678-27/16

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 грудня 2016 року смт. Летичів

Летичівський районний суд Хмельницької області в складі:

головуючого судді Лазаренка А.В.

за участю секретаря Непийводи Л.Д.

позивача ОСОБА_1

представника позивача ОСОБА_2, ОСОБА_3

представники відповідачів ОСОБА_4

ОСОБА_5

представник третьої особи Віхтюк Л.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Летичів справу за адміністративним позовом ОСОБА_1, представник позивача за довіреністю ОСОБА_2 до Летичівської селищної ради, Козачківської сільської ради Летичівського району, треті особи: Летичівська районна державна адміністрація Хмельницької області про визнання рішень протиправними та скасування їх,

ВСТАНОВИВ:

08.06.2016 року представник позивача за довіреністю ОСОБА_2 звернувся в суд із позовом про визнання рішень органів місцевого самоврядування щодо оформлення права власності на греблю (дамбу) ставу, розташованого поблизу с. Варенка Летичівського району протиправними та скасування їх.

12.12.2016 року представник позивача за довіреністю ОСОБА_2 подав до суду уточнену позовну заяву, в якій вказав, що у 2002 році з метою побудови ставу ОСОБА_1 рішенням Козачківської сільської ради від 23.04.2002 року № 8 було надано дозвіл на збір матеріалів попереднього місця розташування земельної ділянки під будівництво ставу біля с. Варенка урочища Синявщина .

20 червня 2002 року був складений акт вибору та обстеження земельної ділянки.

19.02.2003 року ДП Хмельницький регіональний центр Державного земельного кадастру був виготовлений проект відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для будівництва ставу с. Варенка Летичівського району, який затверджений розпорядженням Летичівської РДА № 59/2003-р від 24.04.2003 року та розроблений проект відведення земельної ділянки ОСОБА_1 площею 12,5 га в.т. 12,5 га боліт, розташованих на землях запасу Козачківської сільської ради які є державною власністю, під будівництво ставу, із яких передбачено для використання 11,14 га - під водою, 0,20 га - під дамбою (гідроспоруда), 1,16 га - водоохоронною зоною.

27.03.2003 року між Летичівською РДА та ОСОБА_1 був укладений договір оренди земельної ділянки для будівництва водного об'єкта (ставу) на 10 років.

30.07.2009 року ОСОБА_1 виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку на території Козачківської сільської ради, яка була погоджена висновками Козачківської сільської ради, відділом Держкомзему у Летичівському районі, відділом регіонального розвитку, містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства, Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Хмельницькій області, Хмельницьким міжрайонним управлінням водного господарства та зазначено, що вони не заперечують щодо поновлення договору оренди даної земельної ділянки.

Тому, у 2009 році ОСОБА_1 виготовив технічний паспорт ставка с. Варенка Летичівського району, в якому описана характеристика річки (водотоку), характеристика ставка, характеристика греблі, характеристика водоскидної споруди.

07.12.2009 року між Летичівською РДА та ОСОБА_1 був укладений договір оренди земельної ділянки водного фонду із земель державної власності, яка знаходиться під водним об'єктом (ставом) площею 12,5 га, в т.ч. 11,1400 га - під водним дзеркалом, 0,2000 га - під дамбою, 0,8000 га - під сінокосом, 0,3600 га - заболочені землі в прибережній смузі, на території Козачківської сільської ради біля с. Варенка на строк 20 років.

Отже, відповідно до наданих дозволів та на виконання договору оренди ОСОБА_1 було збудовано став із належною до нього гідротехнічною спорудою (греблею).

Однак, 25.04.2016 року позивач дізнався, що рішенням Козачківської сільської ради № 26-2013/06 від 26.06.2013 року прийнято на її баланс гідротехнічну споруду, а саме греблю на землях водного фонду за межами с. Варенка (уроч. Синявщина).

У зв'язку із реорганізацією юридичної особи - Козачківської сільської ради та приєднання її до Летичівської селищної ради, 30.05.2016 року рішенням Летичівської селищної ради № 19 затверджено звіт про оцінку та прийняття на баланс гідротехнічної споруди ставка № 3, що знаходиться за межами с. Варенка на території Козачківської сільської ради.

Однак, дані рішення були винесені із порушенням законодавства.

Так, став було збудовано на землях державної власності. В технічній документації на будівництво ставу зазначено про необхідність будівництва гідротехнічних споруд.

Крім того, Козачківська сільська рада із заявою до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, про взяття на облік гідроспоруди як безхазяйної нерухомої речі не зверталася та оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації не давала.

Відповідно до ст. 335 ЦК України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.

Однак, відповідно до договору оренди від 27.03.2003 року ОСОБА_1, як орендар, зобов'язаний був прийняти в оренду земельну ділянку площею 12,5 га боліт земель державної власності для будівництва водойму (ставу), із яких передбачено для використання під водою 11,14 га, під гідротехнічною спорудою (греблею) 0,20 га і 1,16 га - під водоохоронною зоною, що знаходиться на території Козачківської сільської ради.

Крім того, технічним паспортом ставу с. Варенка підтверджується, що ОСОБА_1 виконав умови договору оренди земельної ділянки площею 12,5 га та побудував став, на якому була розміщена гребля та водоскидна споруда. Отже, гідротехнічна споруда за межами с. Варенка (уроч. Синявщина) не могла визнаватися безхазяйною річчю та прийматися на баланс Козачківської сільської ради, а в подальшому, у зв'язку із реорганізацією сільської ради, Летичівською селищною радою, оскільки ОСОБА_1 побудував її під час будівництва ставу.

Також, рішення про прийняття на баланс гідроспоруди ставу було прийнято без відома ОСОБА_1, як орендаря та особи, яка здійснювала будівництво ставу та гідроспоруди.

Тому, ОСОБА_1 звернувся в суд із позовом про визнання протиправними та скасування рішення Козачківської сільської ради Летичівського району № 26-2013/04 від 26.06.2013 року в частині прийняття на баланс Козачківської сільської ради гідротехнічної споруди, що знаходиться на території Козачківської сільської ради, а саме греблю на землях водного фонду за межами с. Варенка (уроч. Синявщина); рішення Летичівської селищної ради Летичівського району № 13-4/2015 від 15.12.2015 року в частині щодо прийняття на баланс греблі (дамби) ставу, розташованого за межами (поблизу) с. Варенка Летичівського району; рішення Летичівської селищної ради Летичівського району № 19 від 30.05.2016 року в частині затвердження звіту про оцінку гідротехнічних споруд ставка № 3, що знаходяться за межами с. Варенка на землях Козачківської сільської ради Летичівського району та прийняття їх на баланс Летичівської селищної ради..

В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 та його представники ОСОБА_2, ОСОБА_3 вимоги підтримали та просять їх задовольнити з наведених у ній підстав.

Представник відповідача Летичівської селищної ради ОСОБА_4 в судовому засіданні позовні вимоги не визнав та пояснив, що дійсно рішенням сесії Летичівської селищної ради від 30.05.2016 року на баланс селищної ради були взяті гідроспоруди, в тому числі на земельній ділянці - ставу, орендованому ОСОБА_1, оскільки відповідно до чинного законодавства гідроспоруди ставків загального користування не можуть перебувати у приватній власності.

Однак, дійсно ОСОБА_1, як орендаря ставу, не було запрошено на дану сесію.

Представник відповідача Козачківської сільської ради, староста с. Козачки ОСОБА_5 при вирішенні позову покладається на думку суду, та пояснив, що дійсно у 2003 році ОСОБА_1 була надана земельна ділянка для будівництва водного об'єкта (ставу) на 10 років та 07.12.2009 року продовжений договір оренди земельної ділянки водного фонду загальною площею 12,5 га на території Козачківської сільської ради біля с. Варенка на строк 20 років.

ОСОБА_1 відповідно до технічної документації був побудований став.

Рішенням Хмельницької обласної ради від 18.05.2011 року № 23-4/2011 сільським радам було рекомендовано до 01.09.2011 року здійснити інвентаризацію гідротехнічних споруд, визначити перелік безхазяйних гідротехнічних споруд та вжити заходів щодо їх передачі у комунальну власність територіальних громад.

На виконання цього рішення 26.06.2013 року на сесії Козачківської сільської ради було прийнято рішення про прийняття на баланс гідротехнічних споруд в кількості п'ять штук, з них і греблю на землях водного фонду за межами с. Варенка, яка перебуває в оренді у ОСОБА_1.

На засідання сесії ОСОБА_1 не запрошувався.

Представник третьої особи Хмельницького обласного управління водних ресурсів Рудик О.М. вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню і пояснила, що у 2009 році на звернення ОСОБА_1 був виготовлений технічний паспорт на ставок площею 12,5 га.. Для виготовлення даних документів необхідні документи на підтвердження права власності чи користування даною земельною ділянку, тому ОСОБА_1 був наданий договір оренди і довідка Козачківської сільської ради № 286 від 19.10.2009 року про те, що гідротехнічна споруда ставу не перебуває на балансі Козачківської сільської ради.

До технічного паспорта ними було додатково надано погодження про надання ОСОБА_1 дозволу на спецводокористування, тому що без такого дозволу особи не мають право користуватися водними об'єктами згідно ст. 48, 49 Водного кодексу і даний дозвіл був отриманий ОСОБА_1.

В технічній документації на земельну ділянку, надану ОСОБА_1 для будівництва ставу було зазначено факт необхідності будівництва греблі та водостоку(гідроспоруди), що і було виконано останнім. Тому, гідротехнічні споруди не могли бути безхазяйними, так як будувалися ОСОБА_1 відповідно до технічної документації.

У 2014 році до них звернулася Козачківська сільська рада про виготовлення технічної характеристики гідротехнічної споруди ставка № 3 і надали копію рішення від 26.03.2013 року про знаходження даної гідроспоруди (греблі) на балансі сільської ради, на підставі чого дана технічна характеристика була виготовлена.

Представник третьої особи - Летичівської РДА Віхтюк Л.А. вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню та суду пояснила, що гідротехнічну споруду, а саме греблю на землях водного фонду за межами с. Варенка було взято на баланс Козачківської сільської ради як безхазяйну річ з порушенням норм законодавства, оскільки вона була побудована ОСОБА_1 та став, на якому побудована дана гребля, перебуває в оренді останнього, а тому і рішення про прийняття греблі на баланс Козачківською сільською радою, а в послідуючому Летичівською селищною радою є незаконними.

Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Так, ч. 2 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування визначено, що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Згідно ст. 316 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Відповідно до ст. 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Статтею 328, 331 Цивільного кодексу України встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинїв.

Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Право власності на нову річ, яка виготовлена (створена) особою, набувається нею, якщо інше не встановлено договором або законом. Особа, яка виготовила (створила) річ зі своїх матеріалів на підставі договору, є власником цієї речі.

Згідно ст. 335 Цивільного кодексу України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.

Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.

Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

Згідно п. 10 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції України або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Відповідно до ч. 1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень

Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Так, згідно:

рішення Козачківської сільської ради від 23.04.2002 року № 8 ОСОБА_1 надано дозвіл на збір матеріалів попереднього місця розташування земельної ділянки під будівництво ставу в рахунок земель Козачківської сільської ради в с. Варенка урочища Синявщина ;

проекту відведення земельної ділянки виготовленого ДП Хмельницький регіональний центр Державного земельного кадастру 19.02.2003 року ОСОБА_1 відведена земельна ділянка в с. Варенка, загальною площею 12,5 га для будівництва ставу;

витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 14.06.2016 року, земельна ділянка кадастровий номер 6823082900:06:010:0027, призначена для рибогосподарських потреб, є державною власністю;

розпорядженням Летичівської РДА № 59/2003-р від 24.04.2003 року затверджений розроблений проект відведення земельної ділянки ОСОБА_1 площею 12,5 га в.т. 12,5 га боліт, розташованих на землях запасу Козачківської сільської ради, що є державною власностю, із яких передбачено для використання 11,14 га - під водою, 0,20 га - під дамбою, 1,16 га - водоохоронна зона та надано дану земельну ділянку під будівництво ставу для рибогосподарських потреб;

Відповідно до: договору оренди від 27.03.2003 року, укладеного між Летичівською РДА та ОСОБА_1, останньому надана земельна ділянка площею 12,5 га боліт земель державної власності для будівництва водойми (ставу), із яких передбачено для використання під водою - 11,14 га, під гідротехнічною спорудою (греблею) - 0,20 га, під водоохоронною зоною - 1,16 га, що знаходиться на території Козачківської сільської ради, строком на 10 років;

висновків Козачківської сільської ради № 42 від 14.09.2009 року, відділу Держкомзему у Летичівському районі № 399 від 17.09.2009 року, відділу регіонального розвитку, містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства № 268 від 05.10.2009 року, Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Хмельницькій області № 71 від 21.09.2009 року, Хмельницького міжрайонного управління водного господарства від 21.09.2009 року, погоджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку ОСОБА_1 та не заперечують щодо поновлення йому договору оренди даної земельної ділянки водного фонду площею 12,50 га строком на 20 років;

договору оренди земель водного фонду від 07.12.2009 року, укладеному між Летичівська РДА та ОСОБА_1, останньому надано земельну ділянку площею 12,5000 га, в тому числі: під водним дзеркалом - 11,1400 га, під дамбою - 0,2000 га, під сінокосом в прибережній смузі - 0,8000 га та заболочених земель в прибережній смузі -0,3600 га, що знаходиться на території Козачківської сільської ради біля с. Варенка, строком на 20 років;

акта передачі-прийому земельної ділянки під водним об'єктом (ставом) від 22.12.2009 року Летичівська РДА передала, а ОСОБА_1 прийняв в оренду строком на 20 років земельну ділянку водного фонду, яка знаходиться під водним об'єктом (ставом) площею 12,5000 га у тому числі: 11,1400 га - під водою, 0,2000 га - під дамбою, 0,8000 га - під сінокосом та 0,3600 га - заболочених земель в прибережній смузі, яка знаходиться на території Козачківської сільської ради біля с. Варенка, що підтверджує, що ОСОБА_1 була надана земельна ділянка з обов'язковою умовою побудови ставу і на виконання даних договорів орендарем був побудований став та гідротехнічні споруди.

В технічному паспорті ставка с. Варенка Летичівського району, який надано в оренду ОСОБА_1, відображена повна характеристика водотоку, ставка, греблі, водноскидної споруди та міститься морфометрична характеристика ставка та графічні зображення всього ставка, водоскидної споруди, що підтверджує, що ОСОБА_1 побудована гідротехнічна споруда та використовується ним за призначенням.

Відповідно до довідки Козачківської сільської ради № 286 від 19.10.2009 року гідротехнічна споруда (гребля) на ставку, який розташований в с. Варенка та переданий в оренду ОСОБА_1, на той час не рахувалася на балансі сільської ради.

Рішенням Хмельницької обласної ради № 23-4/2011 від 18.05.2011 року сільським радам було рекомендовано до 01.09.2011 року здійснити інвентаризацію гідротехнічних споруд, визначити перелік безхазяйних гідротехнічних споруд та вжити заходів щодо їх передачі у комунальну власність територіальних громад.

На виконання даного рішення 26.06.2013 року Козачківською сільською радою було прийнято рішення № 26-2013/04 про прийняття на баланс гідротехнічних споруд в кількості п'яти штук, з них і греблю на землях водного фонду за межами с. Варенка, умовною вартістю 1 грн..

Рішенням першої сесії VII скликання Летичівської селищної ради № 13-4/2015 від 15.12.2015 року було припинено діяльність юридичної особи Козачківської сільської ради в зв'язку з реорганізацією шляхом приєднання до Летичівської селищної ради Летичівського району Хмельницької області.

Відповідно до рішення восьмої сесії VII скликання Летичівської селищної ради № 19 від 30.05.2016 року, затверджено звіт про оцінку гідротехнічних споруд ставка № 3, що знаходиться за межами с. Варенка на землях Козачківської сільської ради Летичівського району та прийнято її на баланс.

Відповідно до Регламенту Летичівської селищної ради VII скликання, затвердженого рішенням першої сесії селищної ради від 24.12.2015 року № 5-5/2015, статтями 1.4., 1.6., 3.2.1., 3.4.1. передбачено, що гласність роботи Летичівської селищної ради забезпечується шляхом повідомлення про її засідання на сайті селищної ради і на засідання Летичівської селищної ради можуть бути запрошені громадяни Летичівської селищної ОТГ, гості та службові особи.

Рішення Летичівської селищної ради з будь-якого питання приймається на її пленарному засіданні після його обговорення.

Рішення, прийняте з порушенням процедури шляхом позбавлення будь-якого права на виступ, є недійсними.

Отже, вислухавши пояснення сторін, дослідивши докази у справі, суд приходить до висновку, що гідротехнічна споруда ставка за межами с. Варенка не могла бути визнана безхазяйною річчю та прийнята на баланс Козачківської сільської ради, оскільки гребля була побудована ОСОБА_1 на виконання умов договору оренди землі (ставу), її дані занесені у технічний паспорт ставу, який наданий ОСОБА_1 в оренду.

Крім того, при прийнятті рішення про взяття на баланс греблі був порушений порядок розгляду сільською радою даного питання, оскільки ОСОБА_1, як орендар ставу, на якому ним побудована гребля, не був повідомлений про дату та час проведення сесії.

А враховуючи, що Козачківська сільська рада приєднана до Летичівської селищної ради, то рішення про взяття на баланс Летичівською селищною радою гідротехнічної споруди ставка № 3, що знаходиться за межами с. Варенка Летичівського району, також є недійс ними і підлягають скасуванню.

На підставі наведеного ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування , ст.ст. 316, 321, 328, 331, 335 ЦК України, керуючись ст. 11, 70, 86, 128, 138, 159, 161 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Рішення Козачківської сільської ради Летичівського району № 26-2013/04 від 26.06.2013 року в частині прийняття на баланс Козачківської сільської ради гідротехнічної споруди, що знаходиться на території Козачківської сільської ради, а саме греблю на землях водного фонду за межами с. Варенка (уроч. Синявщина);

рішення Летичівської селищної ради Летичівського району № 13-4/2015 від 15.12.2015 року в частині щодо прийняття на баланс греблі (дамби) ставу розташованого за межами (поблизу) с. Варенка Летичівського району,

рішення Летичівської селищної ради Летичівського району № 19 від 30.05.2016 року в частині затвердження звіту про оцінку гідротехнічних споруд ставка № 3, що знаходиться за межами с. Варенка на землях Козачківської сільської ради Летичівського району та прийняття на баланс Летичівської селищної ради гідротехнічні споруди ставка № 3, що знаходиться за межами с. Варенка Летичівського району Хмельницької області, вартістю 146743 гривні,

визнати протиправними та скасувати.

Постанова може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів за правилами, встановленими ст.ст. 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання через Летичівський районний суд Хмельницької області апеляційної скарги.

Суддя: підпис А.В. Лазаренко

Cуддя Летичівського районного суду А.В.Лазаренко

СудЛетичівський районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення29.12.2016
Оприлюднено18.01.2017
Номер документу64041039
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —678/21/16-а

Ухвала від 08.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Постанова від 21.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 20.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 06.12.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 09.11.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 05.10.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 05.10.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 05.10.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 25.07.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Постанова від 29.12.2016

Адміністративне

Летичівський районний суд Хмельницької області

Лазаренко А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні