ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"24" січня 2017 р. Справа № 909/855/16
Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:
Головуючого судді Дубник О.П.
суддів Матущака О.І.
ОСОБА_1
при секретарі Лагдан Ю.О.
розглянув апеляційну скаргу Регіонального відділення Фонду державного майна України (далі - РВ ФДМУ) по Івано-Франківській області від 06.12.2016р. (вх. № 01-05/6010/16 від 21.12.2016р.)
на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 24.11.2016 р.
у справі № 909/855/16 (суддя Деделюк Б.В.)
за позовом: РВ ФДМУ по Івано-Франківській області, м. Івано-Франківськ
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю (далі- ТОВ) "Про-Біз", м. Івано-Франківськ,
про зобов'язання виконати умови п.п. 5.7, 5.9 Договору купівлі-продажу № 634 від 10.04.2015,
За участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_2- представник (довіреність в матеріалах справи);
від відповідача: ОСОБА_3 - керівник, ОСОБА_4- представник (довіреність в матеріалах справи).
Судом роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст.ст. 20, 22, 28 Господарського процесуального кодексу України (надалі -ГПК України).
Відводів складу суду в порядку ст.20 ГПК України не заявлялось. Заяв про технічну фіксацію судового процесу від сторін не надходило, у зв'язку з чим хід судового засідання фіксується у протоколі судового засідання.
Суд апеляційної інстанції отримав відзив на апеляційну скаргу, у якому відповідач стверджує про вжитті відповідно до законодавства заходи щодо виконання умов договору купівлі-продажу об'єкта приватизації в частині вилучення з державного реєстру Прикарпатського державного підприємства Спецгеологорозвідка .
Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 24.11.16 р. у даній справі (суддя Деделюк Б.В.) припинено провадження в частині вимог РВ ФДМ України по Івано-Франківській області до ТОВ Про-Біз про зобов'язання виконати умови п.5.7 Договору купівлі-продажу №634 від 10.04.15 р на підставі п.1-1 ч.1 ст.80 ГПК України, а в частині вимог про зобов'язання виконати вимоги п.5.9 Договору купівлі-продажу №634 від 10.04.15 р. - відмовлено в задоволенні позовних вимог. Стягнено на користь позивача з відповідача судовий збір в сумі 1378 грн.
Судове рішення в частині припинених позовних вимог мотивоване тим, що після порушення провадження у даній справі, відповідачем сплачено заборгованість в сумі 33278 грн 46 коп. Постановляючи рішення про відмову в позові, місцевий господарський суд взяв до уваги надані відповідачем докази звернення до Міністерства економічного розвитку України про вилучення приватизованого об'єкта з державного реєстру.
РВ ФДМУ по Івано-Франківській області не погодилось з рішенням суду в частині відмови в позові і оскаржує з тих підстав, що на день звернення з позовом до суду в ЄДРПОУ значиться в стані припинення об' єкт приватизації, стверджуючи, що відповідачем не виконанні умови Договору купівлі-продажу №634 від 10.04.15 р. - п.5.9.
Вивчивши матеріали справи в сукупності з апеляційною скаргою, відзивом на неї, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши зібрані по справі докази, та дослідивши фактичні обставини у справі, колегія суддів прийшла до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, при цьому, судова колегія Львівського апеляційного господарського суду встановила наступні обставини та керувалася такими мотивами.
Підставою пред'явлення позову про спонукання відповідача виконати умови п.п.5.7 та 5.9 Договору купівлі-продажу №634 від 10.04.15 р. РВ ФДМУ по Івано-Франківській області став акт поточної перевірки виконання умов Договору купівлі-продажу №634 від 10.04.15 р. цілісного майнового комплексу Прикарпатського державного підприємства Спецгеологорозвідка від 29.04.16 р., яким зафіксовано, що всупереч п.5.7 Договору відповідачем із загальної кредиторської заборгованості, яка підлягала погашенню протягом 6 місяців з дня підписання Договору (до 10.10.15 р.) залишається непогашеною (позивач врахував непогашену суму на день подання позову) сума 33 278,46 грн, з яких: профспілка працівників підприємства (внески за 2008 рік) - 3 975,06 грн; працівники підприємства (по авансових звітах за 2010-12 р.р.) - 29 303,40 грн. Також зазначеним актом встановлено, що відповідач неналежним чином виконує умови п.5.9 Договору, розпочав роботу по вилученню об'єкта приватизації з Державного реєстру, проте на час перевірки приватизоване підприємство не вилучено з реєстру та перебуває в стані припинення.
Як вірно встановлено місцевим господарським судом, між сторонами 10.04.15 р. укладено нотаріально посвідчений Договір №634 купівлі-продажу цілісного майнового комплексу Прикарпатського державного підприємства Спецгеологорозвідка . Відповідно до його умов, зокрема, п.3.4, 5.6 після придбання об'єкта приватизації його новий власник стає правонаступником прав та обов'язків приватизованого підприємства. Також сторони визначили, що протягом двох місяців з дня підписання Договору покупець зобов'язаний погасити кредиторську заборгованість, що виникла на дату підписання Договору: заборгованість по заробітній платі, зобов'язання перед Бюджетом і Пенсійним фондом; іншу заборгованість - протягом шести місяців з дня підписання Договору (п.5.7). Умовами п.5.9 Договору сторони визначили, що у встановленому чинним законодавством порядку покупець зобов'язаний здійснити необхідні заходи щодо вилучення об'єкта приватизації з Державного реєстру, у тому числі анулювання печаток і штампів протягом шести місяців від переходу до покупця права власності на об'єкт приватизації, яке в свою чергу покупець набуває в силу умов п.3.3 Договору після сплати в повному обсязі ціни продажу об'єкта приватизації, зареєструвавши відповідне право в установленому законом порядку.
Відповідно до вимог ч. 8 ст. 23 Закону України Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію) від 6 березня 1992 року № 2171-XII (надалі - Закон № 2171-XII) органи приватизації здійснюють контроль за виконанням покупцем умов договору купівлі-продажу, а у разі їх невиконання застосовують санкції, передбачені чинним законодавством, та можуть у встановленому порядку порушувати питання про розірвання договору.
Умовами Договору сторони також визначили обов'язок продавця здійснювати контроль за виконанням зобов' язань та умов цього договору покупцем (п.6.2).
Відповідно до п.1 ч.2 ст.11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Згідно ч. 1, 2 ст. 509 ЦК України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Згідно ст. 629 ЦК України договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Наявні у справі касові ордери та квитанції про сплату кредиторської заборгованості в сумі 33 278,46 грн свідчать про визнання позовних вимог відповідачем та підставно в цій частині місцевим господарським судом застосовано норму п.1-1 ч.1 ст.80 ГПК України, оскільки таке виконання обов'язку відповідачем як покупця об'єкта приватизації відбулось після порушення судом провадження у справі. Судове рішення в цій частині позивачем не оскаржується.
Відповідно до ч. 2 ст.101 ГПК України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обгрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Згідно ч. 2 ст. 6 ЦК України сторони мають право врегулювати у договорі, який передбачений актами цивільного законодавства, свої відносини, які не врегульовані цими актами.
Відповідно до ст. 22 Закону № 2171-XII право володіння, користування і розпорядження об'єктом приватизації переходить до покупця після сплати в повному обсязі ціни продажу об'єкта приватизації. У разі якщо об'єктом є нерухоме майно, право власності на нього переходить до покупця після державної реєстрації в установленому законом порядку права власності на придбаний об'єкт, яка здійснюється після сплати у повному обсязі ціни продажу об'єкта. Після придбання об'єкта його новий власник стає правонаступником прав і обов'язків приватизованого підприємства. До набуття покупцем права власності на придбаний об'єкт приватизації відповідальність за збереження вказаного майна у встановленому порядку несе керівник підприємства, що приватизується, або підприємства (установи, організації), на балансі якого знаходиться об'єкт приватизації.
Згідно ст. 33 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 15.05.2003 р. № 755-ІV (далі - Закон №755-ІV), в редакції станом на 10.04.2015 р., юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням державного органу, прийнятим у випадках, передбачених законом. Юридична особа є такою, що припинилася, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.
Таким чином, можна зробити висновок, що державна реєстрація припинення державних підприємств, що приватизуються шляхом продажу їх цілісного майнового комплексу, що має місце в даному випадку, відбувається в порядку ст. 37 Закону №755-ІV.
Згідно ст. 37 Закону №755-ІV, в редакції станом на 10.04.2015 р., для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення голова комісії з припинення або уповноважена ним особа після закінчення процедури припинення, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами повинна подати особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення; підписаний головою і членами комісії з припинення юридичної особи та затверджений засновниками (учасниками) юридичної особи або органом, який прийняв рішення про припинення юридичної особи, примірник оригіналу передавального акта, якщо припинення здійснюється в результаті злиття, приєднання або перетворення, чи розподільчого балансу, якщо припинення здійснюється в результаті поділу, або їх нотаріально засвідчені копії; довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню; документ про узгодження плану реорганізації з органом доходів і зборів (за наявності податкового боргу); довідку відповідного органу доходів і зборів про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів; довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування. У випадках, що встановлені законом, крім документів, які передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається висновок аудитора щодо достовірності та повноти передавального акта або розподільчого балансу. У реєстраційній картці на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення голова комісії з припинення або уповноважена ним особа зазначають та підтверджують своїм особистим підписом, що ними вчинено всі передбачені законодавством дії стосовно порядку припинення юридичної особи, включаючи завершення розрахунків з кредиторами (у тому числі із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування). У разі державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті перетворення документи, які передбачені абзацами четвертим - сьомим частини першої цієї статті, державному реєстратору не подаються. Передавальний акт або розподільчий баланс повинен бути затверджений засновниками (учасниками) юридичної особи або органом, який прийняв рішення про припинення юридичної особи. Нотаріальне засвідчення справжності підписів голови та членів комісії з припинення юридичної особи на передавальному акті або розподільчому балансі у такому разі не вимагається. Передавальний акт або розподільчий баланс центрального органу виконавчої влади повинен бути затверджений головою комісії з реорганізації. Нотаріальне засвідчення справжності підписів голови та членів комісії з реорганізації на передавальному акті або розподільчому балансі у цьому випадку не вимагається. У разі проведення державної реєстрації припинення акціонерних товариств, крім документів, передбачених частиною першою цієї статті, додатково подається копія розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій, засвідчена Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку. У разі проведення державної реєстрації припинення юридичної особи - емітента цінних паперів, крім документів, передбачених частиною першою цієї статті, додатково подається довідка відповідного органу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про відсутність нескасованих випусків цінних паперів цієї юридичної особи. У разі якщо після закінчення процедури припинення, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог юридичній особі не надані в установленому законом порядку органом доходів і зборів та/або Пенсійного фонду України довідки про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів та/або єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування або рішення про відмову в їх видачі, голова комісії з припинення або уповноважена ним особа не раніше ніж через десять робочих днів з дня закінчення такого строку набуває право на подання державному реєстраторові документів, передбачених частинами першою - п'ятою статті 37 цього Закону, за винятком зазначених довідок, для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення за принципом мовчазної згоди. За наявності підстав, визначених абзацом першим цієї частини, державний реєстратор проводить державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення за принципом мовчазної згоди, про що вносить відповідний запис до Єдиного державного реєстру. Державному реєстратору забороняється вимагати додаткові документи для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення, якщо вони не передбачені цією статтею. Прийом документів, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення, здійснюється відповідно до вимог частин п'ятої - шостої статті 36 цього Закону. Державний реєстратор має право залишити без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення, якщо: документи подані за неналежним місцем проведення державної реєстрації; документи подані не у повному обсязі; документи не відповідають вимогам, які встановлені частинами першою та другою статті 8 цього Закону;передавальний акт або розподільчий баланс не відповідає вимогам, які встановлені частиною четвертою цієї статті; документи подані раніше строку, встановленого абзацом першим частини першої цієї статті; в Єдиному державному реєстрі щодо юридичної особи, що припиняється, містяться відомості про те, що вона є учасником (власником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи; не скасовано реєстрацію всіх випусків акцій, якщо юридична особа, що припиняється, є акціонерним товариством; від органів доходів і зборів та/або Пенсійного фонду України надійшло повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення, і воно не відкликане; не зазначені та не підтверджені особистим підписом голови комісії з припинення або уповноваженою ним особою відомості, передбачені частиною другою цієї статті. Порядок залишення документів, які передбачені частинами першою та другою цієї статті, без розгляду встановлюється частиною дев'ятою статті 36 цього Закону. Порядок внесення державним реєстратором запису про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення встановлюється відповідно частинами одинадцятою - тринадцятою статті 36 цього Закону. Порядок надання відомостей про державну реєстрацію припинення юридичної особи органам статистики, доходів і зборів, Пенсійного фонду України, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку встановлюється статтею 40 цього Закону. Зміни до установчих документів юридичної особи, що не припиняється в результаті приєднання, підлягають державній реєстрації після державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті приєднання у порядку, встановленому статтею 29 цього Закону. Приєднання вважається завершеним з моменту державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються в результаті приєднання, та державної реєстрації відповідних змін до установчих документів. Державна реєстрація юридичної особи, яка утворена в результаті злиття або поділу, здійснюється у порядку, встановленому статтями 24 - 27 цього Закону. Злиття вважається завершеним з моменту державної реєстрації новоутвореної юридичної особи та державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття. Поділ вважається завершеним з моменту державної реєстрації новоутворених юридичних осіб та державної реєстрації припинення юридичної особи, що припиняється у результаті поділу. Державна реєстрація юридичної особи, яка утворена в результаті перетворення, здійснюється у порядку, який встановлено статтями 24 - 27 цього Закону. При перетворенні юридичної особи до неї не застосовуються обмеження, встановлені частиною другою статті 35 цього Закону. Перетворення вважається завершеним з моменту державної реєстрації новоутвореної юридичної особи та державної реєстрації припинення юридичної особи, що припиняється у результаті перетворення.
З наявного у справі витягу з ЄДРПОУ від 25.10.16 р. вбачається внесення реєстратором відомостей: 22.12.15р., перебування приватизованого підприємства в стані припинення за рішенням засновників. Також реєстратором зроблено запис про строк заявлення кредиторських вимог - до 01.03.16 р.
Таким чином, раніше закінчення строку пред'явлення кредиторських вимог (в даному випадку - 01.03.16 р.) голова ліквідаційної комісії не може вчиняти повноваження на подання реєстратору визначеного законом пакету документів для вчинення запису про припинення юридичної особи. В договорі ж сторони визначили такий термін - до 10.10.15 р. Позивачем не взято до уваги, що саме ліквідаційна комісія встановлює строки пред'явлення кредиторських вимог.
Аналіз зазначеної норми дає підстави зробити висновок, що наявність усього пакету документів, які ліквідатор повинен подати реєстратору для вчинення реєстраційної дії щодо реєстрації припинення приватизованого підприємства залежить також і від сприяння органу приватизації покупцю в отриманні від Міністерства економічного розвитку України, наділеного правом оперативного управління приватизованим державним підприємством державою Україна в особі Кабінету Міністрів України, необхідного рішення. В той же час останній не реагує на такі звернення ТОВ Про-Біз . Відповідно до п.4.1 Договору кожна сторона, зокрема, повинна сприяти іншій стороні у виконанні її обов'язків.
Згідно ст. 33 ГПК України Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
Враховуючи наведені вище норми матеріального права та встановлені обставини справи, суд апеляційної інстанції не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, у зв'язку із чим згідно із ст. 49 ГПК України судові витрати за розгляд справи в апеляційному порядку слід покласти на Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області.
Керуючись ст. ст. 103, 105 ГПК України, Львівський апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 24.11.2016 р. у цій справі без змін.
2. Судові витрати покласти на Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області.
3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку згідно з Розділом ХІІ-І Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови підписано 30.01.2017р.
Головуючий суддя Дубник О.П.
Суддя Матущак О.І.
Суддя Скрипчук О.С.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2017 |
Оприлюднено | 01.02.2017 |
Номер документу | 64397030 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Дубник О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні