ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИ ВНИЙ СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6, тел. 278-43-43
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
10.08.2009 р. 11:55 № 12/110-09
Окружний адміністративни й суд міста Києва у складі:
головуючого - судді Цвіркун а Ю.І.,
при секретарі Рудик Т.О.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу за позовом ОС ОБА_1, ОСОБА_2 до Управлін ня праці та соціального захи сту населення Дніпровської р айонної у місті Києві держав ної адміністрації, Київськог о міського центру по нарахув анню та здійсненню соціальни х виплат про стягнення недоо триманих сум одноразової доп омоги на оздоровлення,
встановив:
Позивачі звернулися до су ду з позовами до Управління п раці та соціального захисту населення Дніпровської райо нної у місті Києві державної адміністрації, Київського м іського центру по нарахуванн ю та здійсненню соціальних в иплат про стягнення недоотри маних сум одноразової допомо ги на оздоровлення.
У своєму позові, враховуючи уточнені позовні вимоги, поз ивачі просять: - стягнути з Упр авління праці та соціального захисту населення Дніпровсь кої районної у місті Києві де ржавної адміністрації недоп лачену суму одноразової грош ової допомоги на оздоровленн я за 2007 рік кожному в розмірі 2 18 0 грн.; - стягнути з Управління праці та соціального захисту населення Дніпровської райо нної у місті Києві державної адміністрації недоплачену с уму одноразової грошової доп омоги на оздоровлення за 2008 рі к кожному в розмірі 2 180 грн.
Позивачі в суді позов підт римали, посилаючись на те, що в ідповідачі своїми діями пору шили вимоги Конституції Укра їни та ст. 48 Закону України “Пр о статус і соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи” від 28.02.1991 р. № 796-ХІІ (зі змі нами та доповненнями) (далі - З акон № 796-ХІІ), що призвело до ві дмови в перерахунку та випла ті сум щорічної допомоги на о здоровлення у належному розм ірі.
Представник відповідача-1 - Управління праці та соціальн ого захисту населення Дніпро вської районної у місті Києв і державної адміністрації пр оти позовних вимог заперечил а, посилаючись на те, що щорічн а допомога на оздоровлення в иплачувалась Київським місь ким центром по нарахуванню т а здійсненню соціальних випл ат по особовому рахунку на пі дставі розпорядження Управл іння праці та соціального за хисту населення Дніпровсько ї районної у м. Києві державно ї адміністрації, а також зазн ачила, що законами щодо зміни розміру мінімальної заробі тної плати, які були введені в дію після прийняття Верховн ою Радою України постанови в ід 20.02.1996 р. № 49/96-ВР “Про порядок вв едення в дію статей 10, 33, 34 Закон у “Про оплату праці” та встан овлення мінімального розмір у пенсії за віком”, зміни до чи нного законодавства щодо виз начення цією постановою розр ахункової величини для обрах ування розміру соціальних ви плат (крім пенсій) не вносилис ь.
Представник відповідача-2 - Київського міського центру п о нарахуванню та здійсненню соціальних виплат позов не в изнав, вважає дії відповідач а правомірними та такими, що в чинені у відповідності до но рм чинного законодавства Укр аїни. Вказав, що Законом Украї ни "Про Державний бюджет на 2007 р ік" були призупинені виплати пільг окремим категоріям гр омадян, а суми, що виплачували ся позивачам, були передбаче ні постановами Кабінету Міні стрів України. Підстав для ви значення інших розмірів для донараховування та виплати п озивачам у 2007-2008 роках не було.
Суд, вислухавши учасників п роцесу та дослідивши письмов і докази по справі, вважає що п озов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Позивачі - ОСОБА_1 та ОСОБА_2 є учасниками ліквід ації наслідків аварії на Чор нобильській АЕС І категорії та перебувають на обліку в Уп равлінні праці та соціальног о захисту населення Дніпровс ької районної у місті Києві д ержавної адміністрації, про що свідчать посвідчення сері ї НОМЕР_1 та відповідно по свідчення серії НОМЕР_2, к опії яких містяться в матері алах адміністративної справ и.
При цьому позивачі є інвалі дами II групи унаслідок аварі ї на Чорнобильській АЕС, що пі дтверджується матеріалами с прави та поясненнями сторін.
Згідно з абзацом другим час тини четвертої статті 48 Закон у України “Про статус і соціа льний захист громадян, постр аждалих внаслідок Чорнобиль ської катастрофи”, учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, інвал ідам I і II групи виплачуєтьс я щорічна допомога на оздоро влення в розмірі п'яти мініма льних заробітних плат.
Відповідачі не заперечуют ь стосовно того, що позивачі є особами, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи і мають статус учасник ів ліквідації наслідків авар ії на Чорнобильській АЕС І ка тегорії, а відтак дійсно мают ь право на отримання щорічно ї допомоги на оздоровлення, п ередбаченої статтею 48 Закону № 796-XII.
Як свідчать фактичні обста вини справи, Київським міськ им центром по нарахуванню та здійсненню соціальних випла т позивачу здійснена виплата щорічної разової грошової д опомоги на оздоровлення за 2007 -2008 роки. А саме, згідно з даними Київського міського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат на підста ві розпорядження Управління праці та соціального захист у населення Дніпровської рай онної у м. Києві державної адм іністрації позивачі отримал и грошову допомогу у 2007 році - 120,00 грн. і у 2008 році - 120,00 грн.
Частиною 1 статті 67 Закону Ук раїни “Про статус і соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи” було встано влено, що конкретні розміри в сіх доплат, пенсій і компенса цій (передбачених цим Законо м) підвищуються Кабінетом Мі ністрів України відповідно д о зміни індексу вартості жит тя і зростання мінімальної з аробітної плати.
Законом України “Про стату с і соціальний захист громад ян, які постраждали внаслідо к Чорнобильської катастрофи ” не уповноважено Кабінет Мі ністрів України зменшувати к онкретні суми компенсацій і допомоги, змінювати розмір д опомоги на оздоровлення, вст ановлений Законом.
Враховуючи особливий стат ус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи, та обумовлену цим н еобхідність їх адекватного с оціального захисту, Верховна Рада України вже у 2006 році допо внила Закон України “Про ста тус і соціальний захист гром адян, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи” статтею 71, в якій встановл ено, що дія положень цього Зак ону не може призупинятися ін шими законами, крім законів п ро внесення змін до цього Зак ону (Закон № 231-V від 5 жовтня 2006 рок у).
Відповідно до пункту 6 части ни 1 статті 92 Конституції Укра їни виключно законами визнач аються, зокрема, основи соціа льного захисту, а статтею 75 Ко нституції встановлено, що єд иним органом законодавчої вл ади в Україні є парламент - Вер ховна Рада України. Конститу ція не надавала права парлам енту делегувати свої повнова ження іншим державним органа м, а останнім - своїми норматив но-правовими актами змінюват и положення законів.
Верховною Радою України зу пинено дію абзацу 2 частини че твертої статті 48 на 2007 рік в час тині виплати компенсацій і д опомог у розмірах відповідно до мінімальної заробітної п лати згідно із Законом Украї ни від 19.12.2006 р. № 489-V «Про Державний Бюджет на 2007 рік». Проте зупине ння дії абзацу 2 частини четве ртої статті 48 визнано таким, щ о не відповідає Конституції України (є неконституційним) , згідно з Рішенням Конституц ійного Суду України від 09.07.2007 р. № 6-рп/2007.
Відповідно до Закону Украї ни від 28.12.2007 року «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України»текс т статті 48 викладено в такій р едакції: «Одноразова компенс ація учасникам ліквідації на слідків аварії на Чорнобильс ькій АЕС, які стали інвалідам и внаслідок Чорнобильської к атастрофи, та сім'ям, які втрат или годувальника із числа ос іб, віднесених до учасників л іквідації наслідків аварії н а Чорнобильській АЕС та смер ть яких пов'язана з Чорнобиль ською катастрофою, щорічна д опомога на оздоровлення випл ачується в порядку та розмір ах, встановлених Кабінетом М іністрів України».
Вказані зміни, внесені підп унктом 11 пункту 28 розділу II Зак ону України від 28.12.2007 р. № 107-VI, визн ано такими, що не відповідают ь Конституції України (є неко нституційними), згідно з Ріше нням Конституційного Суду Ук раїни від 22.05.2008 р. № 10-рп/2008.
Враховуючи Рішення Консти туційного Суду України від 9 л ипня 2007 року та від 22.05.2008 р. та їх о бов' язковість до виконання , суд вважає, що положення Зако ну № 796-XII не є призупинен ими на цей час та підлягають з астосуванню при розгляді спр ави.
Відносини, що склалися між п озивачами та відповідачами є публічно-правовими відносин ами, виходячи із змісту статт і 3 та пункту 2 частини 1 статті 1 7 Кодексу адміністративного судочинства України.
Як зазначено у Рішенні Конс титуційного Суду України від 11 жовтня 2005 року № 8-рп/2005 (спра ва про рівень пенсії і щоміся чного довічного грошового ут римання) зміст прав і свобод л юдини - це умови і засоби, які в изначають матеріальні та дух овні можливості людини, необ хідні для задоволення потреб її існування і розвитку. Обся г прав людини - це кількісні по казники відповідних можливо стей, які характеризують йог о множинність, величину, інте нсивність і ступінь прояву т а виражені у певних одиницях виміру.
Звуження змісту прав і своб од означає зменшення ознак, з містовних характеристик мож ливостей людини, які відобра жаються відповідними правам и та свободами, тобто якісних характеристик права. Звужен ня обсягу прав і свобод - це зм еншення кола суб'єктів, розмі ру території, часу, розміру аб о кількості благ чи будь-яких інших кількісно вимірюваних показників використання пра в і свобод, тобто їх кількісно ї характеристики.
Враховуючи те, що позивачі є особами, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи, вони наділені державо ю певним правовим статусом, я кий включає в себе й право на д одаткові елементи соціально го захисту, зокрема право на о тримання щорічної допомоги н а оздоровлення у відповідном у розмірі.
Наділивши зазначеною соці альною гарантією осіб, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи, держава таким чином взяла на себе пуб лічне зобов' язання забезпе чити належний матеріальний р івень цих осіб.
Тобто, між позивачами і держ авою встановлено певний прав овий зв'язок у визначеній сфе рі життєдіяльності, який хар актеризується наявністю зоб ов' язання держави забезпеч ити соціальний захист осіб, я кі постраждали і є інвалідам и внаслідок Чорнобильської к атастрофи.
Згідно зі статтею 22 Констит уції України конституційні п рава і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. Пр и прийнятті нових законів аб о внесенні змін до чинних зак онів не допускається звуженн я змісту та обсягу існуючих п рав і свобод.
У відповідності до частини другої статті 19 Конституції У країни органи державної влад и та органи місцевого самовр ядування, їх посадові особи з обов'язані діяти лише на підс таві, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конст итуцією та законами України.
Частиною 1 ст. 9 КАС України вс тановлено, що суд при вирішен ні справи керується принципо м законності, відповідно до я кого органи державної влади, органи місцевого самоврядув ання, їхні посадові і службов і особи зобов'язані діяти лиш е на підставі, в межах повнова жень та у спосіб, що передбаче ні Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, д ій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'яз ок щодо доказування правомір ності свого рішення, дії чи б ездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністрат ивного позову.
Відповідачі як суб'єкти вла дних повноважень не довели п равомірність прийнятих ними оскаржуваних рішень про від сутність підстав для нарахув ання та забезпечення виплати пенсії у встановленому зако ном порядку та розмірі.
Відповідно до ч.5 ст. 48 Закону України «Про соціальний зах ист громадян, які постраждал и внаслідок Чорнобильської к атастрофи»щорічна допомога на оздоровлення виплачуєтьс я громадянам за місцем їх про живання органами соціальног о захисту населення.
У відповідності до пп. 3.3 п.3 По ложення про Київський міськи й центр по нарахуванню та зді йсненню соціальних виплат, щ о затверджено розпорядження м Київської міської державно ї адміністрації від 27.01.2007 року, головним завданням Центру є
здійснення контролю за пр авильністю призначення, пере рахунку, нарахування і випла ти всіх видів соціальної доп омоги, інших грошових виплат .
Відповідно до Закону Украї ни «Про Державний бюджет Укр аїни на 2007 рік»станом на 2007 рік р озмір мінімальної заробітно ї плати за період з 1 січня 2007 ро ку - 400 гривень на місяць, з 1 кві тня 2007 року - 420 гривень, з 1 липня 2 007 року - 440 гривень та з 1 жовтня 200 7 року - 460 гривень.
Відповідно до Закону Украї ни «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України» стан ом на 2008 рік розмір мінімально ї заробітної плати за період з 01.01.2008р. по 31.03.2008 р. - 515 грн., з 01.04.2008р. п о 30.09.2008р. - 525 грн. з 01.10.2008 р. по 30.11.2008 р. - 54 5 грн. з 01.12.2008 р. по 31.12.2008 р. - 605 грн.
В силу ч. 7 ст. 48 "Про статус і со ціальний захист громадян, як і постраждали внаслідок Чорн обильської катастрофи" в ред акції Закону України від 06.06.96р . розмір мінімальної заробіт ної плати визначається на мо мент виплати.
Отже, є підстави вважати, що заборгованість по сплаті по зивачам одноразової щорічно ї допомоги має місце. Вона мож е становити за 2007 рік - 2180 грн. 00 коп. ( 460 грн. х 5 = 2300 - 120 грн.), а за 2008 р ік - 2455 грн. 00 коп. (515 грн. х 5= 2575 -120 гр н.)
З огляду на встановлені обс тавини, позовні вимоги щодо з обов' язання вчинення дій по нарахуванню та виплаті одно разової щорічної допомоги на оздоровлення за 2 007 - 2008 рр. підлягають задоволенн ю.
Позивачі, як особи, які пост раждали внаслідок аварії на Чорнобильській атомній елек тростанції І категорії, звіл ьнені від сплати судових вит рат.
Таким чином, суд дійшов висн овку, що викладені в позовних заявах доводи позивачів є об ґрунтованими та відповідно т акими, що підлягають задовол енню.
На основі встановленого, ке руючись ст.ст. 86, 159-163 Кодексу адм іністративного судочинства України, суд
постановив:
Позов ОСОБА_1, ОСОБА _2 - задовольнити.
Зобов'язати Управління пр аці та соціального захисту н аселення Дніпровської район ної у місті Києві державної а дміністрації здійснити пере рахунок ОСОБА_1 та ОСОБА _2 суми щорічної допомоги на оздоровлення, передбаченої абзацом другим частини четве ртої статті 48 Закону України « Про статус та соціальний зах ист громадян, які постраждал и внаслідок Чорнобильської к атастрофи»за 2007, 2008 рр., виходячи із суми мінімальної заробіт ної плати на момент виникнен ня права на виплату.
Зобов' язати Київський мі ський центр по нарахуванню т а здійсненню соціальних випл ат виплатити ОСОБА_1 та О СОБА_2 суми щорічної допомо ги на оздоровлення, передбач еної абзацом другим частини четвертої статті 48 Закону Укр аїни «Про статус та соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи»за 2007, 2008 рр., за виключенням сум фактично пр оведеної виплати.
Строк і порядок набрання с удовим рішенням законної сил и встановлені у статті 254 Коде ксу адміністративного судоч инства України, якщо інше не в становлено цим Кодексом.
Заява про апеляційне оскар ження постанови суду першої інстанції подається протяго м десяти днів з дня її проголо шення, а в разі складення пост анови у повному обсязі відпо відно до статті 160 КАС України - з дня складення в повному о бсязі. Апеляційна скарга на п останову суду першої інстанц ії подається протягом двадця ти днів після подання заяви п ро апеляційне оскарження. За ява і скарга подаються до адм іністративного суду апеляці йної інстанції у порядку, що п ередбачені статтею 186 Кодексу адміністративного судочинс тва України.
Головуючий - суддя: Ю.І. Цвіркун
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2009 |
Оприлюднено | 19.10.2010 |
Номер документу | 6448894 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Цвіркун Ю.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні