Рішення
від 08.02.2017 по справі 920/1007/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

08.02.2017 Справа № 920/1007/16

За позовом: Публічного акціонерного товариства Українська залізниця в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Публічного акціонерного товариства Українська залізниця , м. Дніпро

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Укрполімет , м. Суми

про стягнення 198 240 грн. 00 коп.

Головуючий суддя Джепа Ю.А.

Судді: Соп'яненко О.Ю.

ОСОБА_1

за участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_2 (довіреність № 2040 від 25.10.2016), ОСОБА_3 (довіреність № 2039 від 25.10.2016)

від відповідача: ОСОБА_4А (свідоцтво від12.04.2009 №339), ОСОБА_5 (довіреність від 07.12.2016 № б/н)

При секретарі судового засідання Пономаренко Т.М.

Суть спору : позивач відповідно до вимог позовної заяви просить суд стягнути з відповідача на свою користь 198240,00 грн. штрафу за неправильно зазначену масу вантажу, а також 2973,60 грн. витрат по сплаті судового збору.

Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали, просили суд позов задовольнити повністю. Також, від представників позивача надійшло клопотання (вх. № 1169 від 03.02.2017) про долучення документів до матеріалів справи.

Представник відповідача подав відзив на позовну заяву, проти вимог позивача заперечував та просив відмовити у позові з підстав його необґрунтованості.

06.02.2017 представник відповідача подав додаткові письмові пояснення на підтвердження своєї позиції з предмета спору.

07.02.2017 представник відповідача подав до суду клопотання про долучення додаткових документів до матеріалів справи.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та оцінивши надані докази, суд встановив.

26.04.2016 зі станції Сторожинець Львівської залізниці Товариство з обмеженою відповідальністю Укрполімет здійснило відправлення вагону № 60362969 згідно накладної № 36475390 на станцію Сартана Донецької залізниці.

У накладній № 36475390 від 26.04.2016 в графі спосіб визначення маси , відповідач зазначив автомобільні ваги , як це передбачено п. 9 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених Наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000.

При проходженні вагону через станцію Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці, на підставі ст. 24 Статуту залізниць України залізницею проведено контрольну перевірку маси вантажу, під час якої виявлено, що вона не відповідає масі, вказаній відправником у накладній, про що складено комерційний акт НА № 001341/167 від 01.05.2016.

Комерційним актом НА № 001341/167 від 01.05.2016 засвідчено, що в перевізному документі зазначено: брутто не вказано, тара 25000 кг, нетто 66500 кг. При контрольному зважуванні вагону на справних 150 тонних вагонних електронно-тензометричних вагах ст. Нижньодніпровськ-Вузол, повірених 15.01.2016, виявилось брутто 88650 кг, тара за документом 25000 кг, нетто 63650, тобто маса нетто менша від маси нетто, вказаної в перевізному документі, на 2850 кг. Навантаження вантажу на рівні бортів, вантаж пакетовано, марковано. Углиблень немає, маркування не порушено. Вагон бездверний, розвантажувальні люки з обох сторін зачинені. Вагон у технічному відношенні справний. При повторному зважуванні вага підтвердилась. Посада завідувача вантажного двору за штатним розписом відсутня. Зважування вагону проводив зам. ДС ОСОБА_6, пр-здавальник ОСОБА_7, пр-к поїздів ОСОБА_8

Пунктом 10 Правил складення актів передбачено, що комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчику, сортувальної платформи, старший прийомоздавальник) і прийомоздавальник станції, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.

Відповідно до ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов'язань.

Згідно із ст. 6 Статуту залізниць України та п. 1.2 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Статтею 37 Статуту залізниць України, п.2.3. Правил оформлення перевізних документів та п.5 Наказу Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 Про затвердження окремих розділів Правил перевезення вантажів , представник відправника вказує свою посаду, розписується, засвідчуючи правильність відомостей, указаних ним у перевізному документі. Про спосіб визначення маси вантажу відправник зобов'язаний зазначити у накладній.

В пункті 5 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 вказано, що загальна маса вантажу визначається зважуванням (на вагонних, вантажних, елеваторних та інших вагах) або іншим способом, тип ваг указується в накладній. Маса вантажу визначається відправником. Про спосіб визначення маси вантажу відправник зобов'язаний зазначити в накладній. Ваговимірювальні технічні засоби відправників (одержувачів) мають бути повірені органами Держспоживстандарту та взяті на облік залізницею відповідно до Інструкції про порядок застосування ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті.

Відповідно до пунктів 2.1., 2.3. Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України № 442 від 31.07.2012 засоби ваговимірювальної техніки (далі - ЗВВТ), які перебувають у власності як залізниць, так і організацій, які не належать до сфери управління Укрзалізниці (далі - сторонні організації), підлягають обліку залізницями.

Позивачем поданий для долучення до матеріалів справи витяг із технічного паспорту засобу ваговимірювальної техніки (зввт) № 14 вагонних ваг заводський № 032, станція Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці, у якому повірником зроблений запис, що 15.01.2016 ваги повірені еталонними гирями ВПВ № 19992106 та визнані придатними до застосування. Даний запис засвідчений тавром. Тобто, вказані тензометричні ваги пройшли повірку у визначені Інструкцією про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України строки.

Суд зазначає, що у відповідності до пункту 7 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, маса вантажів, які перевозяться навалом, насипом, наливом, визначається зважуванням на вагонних вагах. Допускається використання інших типів ваг, крім вагонних, за умови їх відповідності вимогам законодавства про метрологію

В пункті 22 Правил видачі вантажів, затверджених цим же наказом, вказано, що перевірка маси вантажу на станції призначення проводиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення. Зважування вантажів на вагонних вагах провадиться в порядку, передбаченому Правилами приймання вантажів до перевезення. В пункті 27 Правил зазначено, вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто. При видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить, зокрема, 2% маси, зазначеної в перевізних документах, для вантажів рідких або зданих до перевезення в сирому (свіжому) або у вологому стані; 0,5 % маси всіх інших вантажів.

У даному випадку різниця між вагою вантажу у накладній та у комерційному акті перевищує граничне розходження у визначенні маси нетто.

Як вбачається із матеріалів справи, на станції Сторожинець Львівської залізниці відповідач визначив масу вантажу способом зважування на автомобільних вагах заводський № 140, про що вказав у накладній, як вимагається статтею 37 Статуту залізниць України. На станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці зважування вагону здійснювалося на 150-тонних статичних тензометричних вагах, отже, тим самим способом, що і відповідач.

Згідно із ч. 1 ст.129 Статуту залізниць України та ч. 1 ст.26 Закону Про залізничний транспорт обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Відповідно до п. 6 Правил складання актів, в акті зазначаються: номери відправки, вагона, рід вагона, кількість пломб (ЗПП) і відбитки на них, кількість місць і маса вантажу за документами та виявлені перевіркою. У разі визначення маси на вагонних вагах зазначаються маса брутто, тари (з бруса або перевірена) вагона та нетто вантажу.

Пунктом 8 Правил складання актів визначено, що комерційні акти складаються у трьох примірниках на бланках установленої форми і заповнюються на друкарській машинці або чорнилами чітко, без будь-яких виправлень. На кожному акті проставляється штемпель станції. Другий примірник акта видається одержувачу на його вимогу. Якщо комерційний акт складається на станції відправлення або на попутній станції, то другий примірник акта додається до перевізних документів. Про складений комерційний акт проставляється відмітка у перевізних документах у порядку, визначеному правилами оформлення перевізних документів.

Оскільки станцією Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці виявлено факт невідповідності маси вантажу з даними, зазначеними у накладній № 36475390, за приписами п. 2 Правил складання актів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України № 334 від 28.05.2002, вказаною станцією правомірно складено комерційний акт, про що зазначено у залізничній накладній.

Комерційний акт НА № 001341/167 від 01.05.2016 містить повну інформацію про відправника та одержувача вантажу, на ньому проставлено штемпель станції, а також у зазначеному документі детально описано відомості про вагон, його вантажопідйомність, технічний стан, спосіб завантаження вантажу, особу відповідальну за його навантаження, спосіб визначення маси вантажу (розділ А); обставини, за яких виявлено порушення (розділи Б, В, Г, Д).

Відповідно до п.12 Правил складання актів якщо при перевірці вантажу, що прибув з актом попутної станції, під час перевірки на станції призначення не буде виявлено різниці між даними акта, складеного на попутній станції, і фактичною наявністю та станом вантажу, багажу або вантажобагажу, то станція призначення в розділі Є комерційного акта попутної станції вносить відмітку такого змісту: Під час перевірки вантажу (багажу, вантажобагажу) різниці проти цього акта не виявлено ; така відмітка засвідчується штемпелем станції і підписами осіб, указаних у п.10 цих Правил. Цей акт видається одержувачу на його вимогу, а копія його залишається на станції. Новий акт у цьому разі не складається. При невідповідності відомостей, указаних в акті попутної станції, фактичним даним, що виявились під час перевірки вантажу, багажу або вантажобагажу, складається новий комерційний акт.

Комерційний акт НА № 001341/167 від 01.05.2016 не містить заповненого пункту Є , оскільки по прибуттю вагона № 60362969 до кінцевої станції Сартана Донецької залізниці було встановлено невідповідність маси вантажу, визначеної на попутній станції Нижньодніпровськ-Вузол, відображеної у вищезазначеному комерційному акті та складено новий комерційний акт БА № 751257 від 05.05.2016.

Так, комерційним актом БА № 751257 від 05.05.2016 засвідчено, що в перевізному документі зазначено: брутто не вказано, тара 25000 кг, нетто 66500 кг. При комісійному переважуванні вагону № 60362969, з розчепленням, на справних 150-тонних вагонних вагах вантажоодержувача, повірених 08.09.2015, виявилось брутто 89250 кг, тара за документом 25000 кг, нетто 64250, тобто маса нетто менша від маси нетто, вказаної в перевізному документі, на 2250 кг та на 600 кг більша ніж маса нетто, визначена у комерційному акті, складеному на станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці. Вагон зважувався двічі, результат підтвердився. Навантаження у вагоні пакетоване, рівномірне на рівні бортів, марковане. Углиблень немає, маркування не порушено. Вагон бездверний, розвантажувальні люки з обох сторін зачинені. Вагон у технічному відношенні справний. З моменту прибуття та до комісійного переважування вагон перебував під охороною служби безпеки комбінату Азовсталь та комерційних агентів станції Сартана. Комісійне переважування проводили ваговик комбінату Азовсталь Адинцова, Головацька, ДС ст. Сартана ОСОБА_9 та комерційний агент ст. Сартана ОСОБА_10 Посада завідуючого вантажним двором за штатним розписом відсутня.

Таким чином, враховуючи встановлені розбіжності при визначенні маси вантажу, встановленої при навантажуванні вагону вантажовідправником, а також при визначенні маси вантажу на попутній станції та станції вантажоодержувача, суд вважає цілком правомірним складання комерційного акту БА № 751257 від 05.05.2016.

Також суд вважає правомірними дії залізниці по зважуванню вантажу на станції Сартана Донецької залізниці із розчепленням вагонів, оскільки умовами пункту 10 Правил приймання вантажів до перевезення зважування металів усіх найменувань і лому кольорових металів, які перевозяться навалом, здійснюється саме таким способом (із зупинкою і розчепленням вагонів).

Відтак, суд вважає безпідставними твердження відповідача, викладені у відзиві на позов, про те, що працівники ПАТ Укрзалізниця застосовували інший спосіб зважування - із зупинкою та без розчеплення вагонів.

Відповідно до ч. 1 ст. 24 Статуту залізниць України, вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній.

Пунктом 28 Правил приймання вантажів до перевезення визначено, що вантажі, завантажені відправником у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагонів, вантажу, їх маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагонах без перевірки маси та кількості вантажу.

На відповідача покладено обов'язок правильно визначити у накладній масу вантажу, при чому за приписами ч. 1 ст. 24 Статуту залізниць України позивач мав право, а не обов'язок перевірити ці відомості.

Крім того, згідно підпунктів 6 та 3, пунктів 3.3. та 3.15 роз'яснень Президії Вищого господарського суду України від 29.05.2002 за № 04-5/601 Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею , господарським судам слід мати на увазі таке. Стаття 24 Статуту надає залізницям право перевіряти правильність відомостей, зазначених відправником у залізничній накладній, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній, у тому числі і після прибуття вантажу на станцію призначення. Пункт 26 Тарифного керівництва також надає залізниці право на договірних засадах зважувати та перевіряти масу вантажів при прийманні, видачі і перевантаженні у випадках, не передбачених Правилами перевезення, і згідно зі статтею 129 Статуту складати комерційний акт. Тому складання залізницею комерційного акту у випадках, коли залізниця не зобов'язана була видавати вантаж з перевіркою, не може бути підставою для визнання відповідного комерційного акта таким, що не має доказового значення. У застосуванні статті 118 Статуту слід мати на увазі, що штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником зазначених у цій статті порушень, встановлених залізницею як на станції призначення або під час перевезення, так і на станції відправлення після пред'явлення вантажу до перевезення, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв'язку з цим збитки.

Згідно із ст. 122 Статуту залізниць України та п. 5.5. Правил оформлення перевізних документів, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, з відправника стягується штраф у розмірі визначеному ст. 118 Статуту залізниць України.

Стаття 118 Статуту залізниць України встановлює, що за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Відповідно до накладної, провізна плата за вагон від станції Сторожинець Львівської залізниці до станції Сартана Донецької залізниці становить 39 946 грн. 00 коп., таким чином сума штрафу становить 198 240 грн. 00 коп.

На підтвердження заперечень проти позовних вимог відповідач надав до суду приймально-здавальний акт № 37281 від 08.05.2016, у якому зазначено, що фактична маса вантажу без тари становить 66500 кг.

Однак суд не може прийняти даний документ як доказ по справі, оскільки він складений через три дні після прибуття вантажу на станцію Сартана Донецької залізниці, а по прибутті вантажу на станцію вантажоодержувача та у присутності представників останнього і на належних йому вагах встановлений факт невідповідності маси вантажу (нетто), вказаній у накладній № 36475390 від 26.04.2016, масі, встановленій при зважуванні вантажу на кінцевій станції і вказаний факт відображений у комерційному акті БА №751257/461 від 05.05.2016.

Крім того, сам відповідач у письмовий поясненнях від 03.02.2017 звертає увагу суду на положення статті 24 Статуту залізниць, за якою встановлена відповідальність вантажовідправника за неправильне виказання маси вантажу у накладній.

Отже, матеріалами справи підтверджується факт допущення відповідачем порушення, передбаченого статтею 122 Статуту залізниць України, оформленого комерційним актом, тому вимоги позивача про стягнення з відповідача 198 240 грн. 00 коп. штрафу суд визнає правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до вимог ст. ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України суд відшкодовує позивачеві суми сплаченого судового збору в розмірі 2973 грн. 60 коп. за рахунок відповідача.

Керуючись статтями 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Укрполімет (40020, м. Суми, пр-т Курський, 105, офіс 2; код ЄДРПОУ 36191760) на користь Публічного акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Придніпровська залізниця Публічного акціонерного товариства Українська залізниця (49602, м. Дніпро, пр-т Д.Яворницького, 108; код ЄДРПОУ 40081237) 198240 грн. 00 коп. штрафу за неправильно зазначену масу вантажу, 2973 грн. 60 коп. витрат по сплаті судового збору.

3.Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 10.02.2017.

Головуючий суддя Ю.А. Джепа

Суддя О.Ю.Соп'яненко

Суддя Л.А.Костенко

Дата ухвалення рішення08.02.2017
Оприлюднено16.02.2017
Номер документу64679654
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —920/1007/16

Постанова від 11.05.2017

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Здоровко Л.М.

Ухвала від 16.03.2017

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Здоровко Л.М.

Рішення від 08.02.2017

Господарське

Господарський суд Сумської області

Джепа Юлія Артурівна

Ухвала від 12.01.2017

Господарське

Господарський суд Сумської області

Джепа Юлія Артурівна

Ухвала від 07.12.2016

Господарське

Господарський суд Сумської області

Джепа Юлія Артурівна

Ухвала від 07.12.2016

Господарське

Господарський суд Сумської області

Джепа Юлія Артурівна

Ухвала від 15.11.2016

Господарське

Господарський суд Сумської області

Джепа Юлія Артурівна

Ухвала від 17.10.2016

Господарське

Господарський суд Сумської області

Джепа Юлія Артурівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні