Постанова
від 14.02.2017 по справі 903/498/16
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

"14" лютого 2017 р. Справа № 903/498/16

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:

головуючий суддя Грязнов В.В.

суддя Мельник О.В. ,

суддя Розізнана І.В.

секретар судового засідання Петрук О.В. ,

за участю представників сторін:

позивача- Нечипорук В.М. (довіреність від 26.04.2016р.);

ОСОБА_1 (директор);

третьої особи 1- не з'явився;

третьої особи 2- не з'явився;

відповідача - ОСОБА_2А.(посвідчення №713 від 20.04.2011р.);

ОСОБА_3 (довіреність №5 від 02.02.2016р.),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції з господарським судом Волинської області апеляційну скаргу Волинського обласного територіального відділення Анти-монопольного комітету України на рішення господарського суду Волинської області від 02.11. 2016р. у справі №903/498/16

за позовом Фірми Волиньфарм у формі товариства з обмеженою відповідальністю

м.Луцьк

третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні Позивача

1. Приватна фірма Аптека Вестфарм м.Нововолинськ

2. Державне виробничо-торгове підприємство Волиньфармпостач м.Луцьк

до Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного

комітету України м.Луцьк

про визнання недійсним та скасування рішення адміністративної колегії Волинського

обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від

28.04.2016р. №19,-

Представникам сторін роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст.ст.22, 28 Господарсь-кого процесуального кодексу України. Заяви про відвід суддів не надходило.

Рішенням господарського суду Волинської області від 02.11.2016р. у справі №903/498/16 (головуючий суддя Кравчук А.М., суддя Бондарєв С.В., суддя Дем'як В.М.) задоволено позов Фір-ми Волиньфарм у формі товариства з обмеженою відповідальністю (надалі в тексті - Товарист-во), за участю Третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні По-зивача - Приватної фірми Аптека Вестфарм (надалі в тексті - ПФ Аптека Вестфарм ) та Дер-жавного виробничо-торгового підприємства Волиньфармпостач (надалі в тексті - ДВТП Во-линьфармпостач ) до Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комі-тету України (надалі в тексті - Територіальне відділення) про визнання недійсним та скасування рішення адміністративної колегії Волинського обласного територіального відділення Антимонопо-льного комітету України від 28.04.2016р. №19.(т.1, арк.справи 224-232).

Приймаючи рішення, суд першої інстанції виходив з того, що Відповідач не довів належ-ними та допустимими доказами, яким чином Позивач може визначати умови обороту товару на ринку роздрібної торгівлі лікарськими засобами, якщо на вказаному ринку здійснюють діяльність ще 12 учасників з різними власниками та споживачі мали можливість придбати аналогічні лікар-ські засоби в інших аптечних закладах, що повністю спростовує твердження Відповідача про уще-млення інтересів споживачів і як наслідок зайняття ТзОВ Волиньфарм монопольного (доміную-чого) становища на ринку роздрібної торгівлі лікарськими засобами в м.Володимир-Волинську та відсутність конкуренції на вказаному ринку. Недоведеними є також твердження про відсутність змагання між суб'єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єктами господарювання; можливості споживачів вибирати між кількома продав-цями; закритості ринку для вступу нових суб'єктів господарювання; відсутності конкурентів на ринку; обмеження можливостей доступу інших суб'єктів господарювання щодо закупівлі сирови-ни, матеріалів та збуту товарів; наявності бар'єрів для доступу на ринку іншим суб'єктам госпо-дарювання; наявності пільг у Позивача; підвищення Позивачем цін товару і утримання їх на рівні, що перевищує рівень, обумовлений конкуренцією ринку.(т.1, арк.справи 231).

Не погоджуючись із прийнятим рішенням, Відповідач подав скаргу до Рівненського апеля-ційного господарського суду, у якій просить скасувати рішення господарського суду Волинської області від 02.11.2016р. у даній справі та прийняти нове, яким у позові відмовити, витрати зі сплати судового збору покласти на Позивача.(т.2, арк.справи 5-10).

Скаржник зазначає, що при вирішенні даної справи, судом неповно з'ясовано обставини справи та прийнято рішення з порушенням норм матеріального і процесуального права. Так, апе-лянт вказує, що суд безпідставно не врахував, що існують значні бар'єри для відкриття нових аптечних закладів. Крім того, здійснення Позивачем та Третіми особами своєї господарської ді-яльності з сумарною часткою 54% на ринку є суттєвою кількісною перевагою порівняно з усіма іншими учасниками ринку. Суд не взяв до уваги, що Позивач здійснював реалізацію лікарських та медичних засобів у соціальній аптеці з надбавкою більшою за 15%.(т.2, арк. справи 7-9).

Ухвалами Рівненського апеляційного господарського суду від 14.12.2016р. поновлено про-пущений строк та прийнято до провадження апеляційну скаргу Відповідача, справу призначено до слухання.(т.2, арк.справи 2,3).

В cудовому засіданні 24.01.2017р. оголошувалась перерва до 14.02.2017р. Крім того, судом задоволено клопотання Відповідача та призначено судове засідання в режимі відеоконференції з господарським судом Волинської області.(т.2, арк.справи 74-75).

20.01.2017р. від Територіального відділення надійшли додаткові пояснення, у яких останнє просить суд скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову. Товариство надало відзив на апеляційну скаргу, у якому просить залишити рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.(т.2, арк.справи 29-31, 38-42).

14.02.2017р. через канцелярію суду від Територіального відділення надійшли пояснення до відзиву, у яких останнє повністю підтримує апеляційну скаргу та просить скасувати рішення суду першої інстанції.(т.2, арк.справи 82-86).

У судових засіданнях апеляційної інстанції 24.01.2017р. та 14.02.2017р. представники По-зивача заперечили проти доводів та вимог апеляційної скарги. Представники Відповідача підтри-мали доводи апеляційної скарги в повному обсязі, надали пояснення в обґрунтування правової позиції.

Треті особи не забезпечили явку своїх представників у призначені на 24.01.2017р. та 14.02. 2017р. судові засідання, причин неявки суд не повідомили, хоч про час та місце розгляду скарги були повідомлені у встановленому порядку.(т.2, арк.справи 78, 81).

Розглянувши доводи апеляційної скарги, заслухавши представників сторін, вивчивши ма-теріали справи, наявні в ній докази, перевіривши правильність застосування судом першої інс-танції норм матеріального та процесуального права, Рівненський апеляційний господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з матеріалів справи, наказом Товариство від 02.01.2010р. №1/01 Про запро-вадження соціальної політики в мережі аптек у м.Луцьку для покращення доступності малоза-безпечених категорій громадян лікарськими засобами та виробами медичного призначення зат-верджено Положення про Соціальну програму , встановлено для малозабезпечених категорій населення соціальні ціни (середня торгівельна надбавка не більше 15%) в аптеці №27, затверд-жено перелік аптек та розмір знижок для пільгових категорій громадян.(т.1, арк.справи 30).

Положенням про Соціальну програму Товариством встановлено, що в аптеках, позначе-них інформаційною вивіскою Соціальна програма , проводиться зниження відпускної ціни в ап-теках (середня торгівельна надбавка не більше 15%); знижка 7-10% для пільгових категорій насе-лення згідно додатку.(т.1, арк.справи 31).

Наказом №14/15 від 01.10.2015р. Товариством з 10.11.2015р. внесено зміни до наказу № 1/01 від 02.01.2010р., а саме, доповнено перелік соціальних аптек аптечними закладами: аптека №4 м.Володимир-Волинський, аптека №25 м.Любомль.(т.1, арк.справи 32).

Матеріалами справи стверджено, що виконавчий комітет Володимир-Волинської міської ради звернувся до Територіального відділення з листом від 04.11.2015р. №1-49/1020 для перевірки встановлення різних цін на лікарські засоби залежно від місця знаходження аптеки у аптечних закладах м.Володимир-Волинського.(т.1, арк.справи 27).

Матеріалами справи стверджено, що 11.11.2015р. Територіальне відділення звернулося до Товариства з вимогою про надання пояснень щодо причин встановлення різних цін на лікарські засоби, обрані працівниками виконавчого комітету міської ради при проведенні перевірки 28-29 жовтня 2015 року, у відповідь на яку Товариство зазначило, що до закупівельної ціни окремого лікарського засобу застосовується однаковий розмір торгівельної надбавки з врахуванням 7% ПДВ. Враховуючи не стабільність національної валюти та постійну зміну курсу іноземної валюти, пос-тавки нових партій товару від постачальників часто здійснюються по різних закупівельних цінах, тому на складі товарний залишок формується з товарів з різною закупівельною ціною. Саме тому мають місце випадки різної відпускної ціни на один лікарський засіб, коли в одних аптечних зак-ладах наявні товарні залишки з однією ціною, а в інших - товар, поставлений вже за новою ціною. Зазначає, що в аптеці №4 м.Володимир-Волинський по вул.Князя Василька, 2, відбувається посту-пове зниження торгівельної націнки з метою приведення аптеки до стандартів проекту Соціальна програма , що направлена на покращення забезпечення лікарськими засобами та виробами медич-ного призначення малозабезпечених категорій громадян, що вбачається з листа №1093 від 20.11. 2015р.(т.1, арк.справи 28, 29).

Матеріали справи свідчать, що у відповідь на рекомендації №91 від 26.11.2015р. Адмініст-ративної колегії Територіального відділення щодо здійснення заходів, спрямованих на припинен-ня порушення конкуренційного законодавства - Товариство листом №1158 від 14.12.2015р. пові-домило, що рекомендації розглянуто та вжито відповідних заходів. Повідомлено, що у аптеці №4 у м.Володимир-Волинський відбулося зниження відпускної ціни (середня торгівельна надбавка не більше 15%) у зв'язку з запровадженням Соціальної програми .(т.1, акр справи 33-34, 35).

Матеріалами справи стверджено, що розпорядженням Адміністративної колегії Територіаль-ного відділення №3 від 21.01.2016р. у справі №3-16 розпочато розгляд питання про порушення законодавства про захист економічної конкуренції у зв'язку з наявністю в діях Товариства протя-гом грудня 2015 року - січня 2016 року ознак порушення конкурентного законодавства.(т.1, арк. справи 37-40).

У вказаному розпорядженні встановлено, що на лікарські засоби 28-29 жовтня 2015 року у трьох аптечних закладах м.Володимир-Волинський встановлювався різний розмір торгівельної надбавки при однаковій закупівельній ціні на лікарські засоби, зокрема, станом на 28.10.2015р. на препарат азитроміцин капс 500 мг. №3 Астрафарм надбавка в аптечному пункті вул.Павлова, 20 складала 24,88%, аптека №4 - 22,02%, аптека №33 - 24,91%; на препарат Еналозид табл.10+ 12.5 мг. №20 Фармак надбавка в аптечному пункті вул.Павлова, 20 складала 24,94%, аптека №4 - 20,02%, аптека №33 - 24,94%; на препарат Еналозид табл.10+25 мг. №20 Фармак надбавка в аптеч-ному пункті вул.Павлова, 20 складала 24,87%, аптека №4 - 19,96%, аптека №33 - 24,84%; станом на 29.10.2015р. на препарат Каптопрес табл.25мг. №20 Дарниця ФФ надбавка в аптечному пункті вул.Павлова, 20 складала 18,93%, аптека №4 - 16,01%, аптека №33 - 18,93%; на препарат Ліпразид табл.10 мг. №30, Борщагівський ХФЗ надбавка в аптечному пункті вул.Павлова, 20 складала 18,02%, аптека №4 - 15,95%, аптека №33 - 17,96%; на препарат Сиднофарм табл.2 мг. №30 Софар-ма надбавка в аптечному пункті вул.Павлова, 20 складала 24,97%, аптека №4 - 22,02%, аптека № 33 - 24,97%.

Листом №121 від 15.02.2016р. Товариство повідомило Територіальне відділення, що серед-ньозважений рівень торговельної надбавки на лікарські засоби, медикаменти, вироби медичного призначення у 2014 році становив 20,4%, у 2015 році - 18,5%.(т.1, арк.справи 44).

Матеріалами справи стверджено, що поданням №3-19/14 від 19.04.2016р. начальника від-ділу досліджень і розслідувань Територіального відділення Про попередні висновки у справі № 3-16 запропоновано встановити, що за даними 2014-2015 років Товариство займало монопольне становище в межах м.Володимир-Волинський з часткою, що перевищує 50% спільно з ДВТП Во-линьфармпостач , ПФ Аптека Вестфарм ; визнано, що дії Товариства щодо реалізації у аптеці № 4 у грудні 2015 року лікарських засобів та виробів медичного призначення з застосуванням вищо-го рівня торгівельної надбавки (ніж передбачено власною програмою) є порушенням законодавст-ва про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку, що призвело до ущемлення інтересів споживачів послуг, які були б неможливими за умов існу-вання значної конкуренції на ринку; накладено на Товариство штраф за вчинення порушення, вка-заного в п.2 подання у розмірі до десяти відсотків доходу (виручки) суб'єкта господарювання від реалізації продукції за останній звітній рік, що передував року, в якому накладається штраф та не більше чотирьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.(т.1, арк. справи 52-56).

З матеріалів справи вбачається, що рішенням адміністративної колегії Територіального від-ділення від 28.04.2016р. №19 у справі №3-16 Про порушення законодавства про захист економіч-ної конкуренції та накладення штрафу (надалі в тексті - Рішення) встановлено, що відповідно до ч.5 ст.12 Закону України Про захист економічної конкуренції за даними 2015 року Товариство займало монопольне (домінуюче) становище на ринку роздрібної торгівлі лікарськими засобами в межах м.Володимир-Волинський з часткою, що перевищує 50% спільно з ДВТП Волиньфармпос-тач та ПФ Аптека Вестфарм . Визнано, що дії Товариства щодо реалізації протягом грудня 2015 року в аптеці №4 у м.Володимир-Волинський лікарських засобів та виробів медичного приз-начення із застосуванням вищого рівня торгівельної надбавки (ніж передбачено власною програ-мою Товариства) є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим ч.1 ст.13, п.2 ст.50 Закону України Про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку роздрібної торгівлі лікарськими засобами, що призвело до ущемлення інтересів споживачів послуг, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку. Відповідно до ч.2 ст.52 Закону України Про захист економічної конкуренції на Товариство накладено штраф у сумі 20 000 грн.(т.1, арк.справи 12-17).

Рішення вмотивоване тим, що внаслідок розрахунку частки суб'єктів господарювання на ринку роздрібної торгівлі лікарськими засобами в межах м.Володимир-Волинського за даними 2015 року сукупна частка Товариства (23,90%), ДВТП Волиньфармпостач (13,44 %) та ПФ Ап-тека Вестфарм (17,38%) становила 54,72%. За результатами аналізу цінової політики вказаних суб'єктів щодо торгівлі лікарськими засобами та виробами медичного призначення встановлено застосування подібного механізму надання знижок для реалізації товарів для пільгових категорій громадян (ветеранів війни і прирівняних до них категорій), постійних клієнтів (володіють карткою постійного клієнта) у розмірі 5-7%. Застосування подібного механізму реалізації лікарських засо-бів свідчить про незначну конкуренцію між зазначеними учасниками. Крім того, дані учасники здійснюють реалізацію лікарських засобів та виробів медичного призначення через значну кіль-кість аптечних закладів в м.Володимир-Волинському: Товариство - 6 аптечних закладів, ДВТП Волиньфармпостач та ПП Аптека Вестфарм - 3 аптечних закладів, тоді, як інші учасники ринку - 1 або 2 аптечних заклади. У 18 аптеках (станом на 01.01.2016р.) Товариство запровадило соціальну програму, згідно умов Положення якої в аптеках, позначених інформаційною вивіскою Соціальна програма , проводиться зниження відпускної ціни в аптеках (середня торгівельна над-бавка не більше 15%), знижка 7-10% для пільгових категорій населення. Встановлено застосуван-ня Товариством 28-29 жовтня 2015 року різної ціни на лікарські засоби, шляхом встановлення різного рівня торгівельної надбавки, зокрема, у аптечному пункті по вул.Павлова, 20 та аптеці № 33 Товариство встановлювало торгівельну надбавку однакового (або близького до однакового) розміру, тоді як в аптеці №4 торгівельна надбавка встановлюється на 2-3% нижчою. Відповідно до наказу Товариства №1/01 від 02.01.2010р. у аптечних закладах передбачено встановлювати торгі-вельну надбавку на лікарські засоби у розмірі не вище 15%. Положенням про Соціальну прог-раму Товариством не передбачено поступове зниження торгівельних надбавок на лікарські засо-би та вироби медичного призначення. Проте, відповідно до пояснень Товариства в аптеці №4 від-бувається поступове зниження торгівельної надбавки з метою приведення аптеки до стандартів проекту Соціальна програма . Таким чином, дії Позивача щодо встановлення різного розміру торгівельної надбавки на лікарські засоби та вироби медичного призначення у аптечних закладах м.Володимир-Волинському без об'єктивно виправданих на те причин є зловживанням монополь-ним становищем на ринку послуги з організації роздрібної торгівлі лікарськими засобами. В ре-зультаті проведеної у березні 2016 року позапланової перевірки встановлено, що Товариство у аптеці №4 у м.Володимир-Волинський зі спеціальною ціною у грудні 2015 року (після розміщен-ня вивіски Соціальна програма 12.12.2015р.) здійснювало реалізацію лікарських засобів з засто-суванням вищого рівня торгівельної надбавки, ніж передбачено власною програмою, що призво-водило до реалізації споживачам лікарських засобів за вищими цінами та ущемлення їх інтересів.

У Рішенні №19 від 28.04.2016р. зазначено, що Товариство здійснює реалізацію товару в ап-теці №4 з надбавкою більшою ніж 15%, що суперечить внутрішньому наказу Товариства №1/01 від 02.01.2010р., у зв'язку з чим відбувається порушення конкурентного законодавства України.

Матеріалами справи стверджено, що рішення Територіального відділення Позивач отримав 17.05.2016р.(т.1, арк.справи 173), та вважаючи своє право порушеним у визначений законом дво-ісячний строк 15.07.2016р. звернувся до суду з позовом про визнання недійсним та скасування вка-аного рішення.(т.1, арк.справи 3-7).

Перевіривши дотримання місцевим судом вимог чинного законодавства при ухваленні ос-каржуваного рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга безпідставна і не підлягає задо-воленню, з огляду на наступне:

Предметом даного спору є підставність рішення Антимонопольного комітету.

Основним завданням Антимонопольного комітету України, відповідно до ст.3 Закону Ук-раїни Про Антимонопольний комітет України - є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині, зокрема, здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб'єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про за-хист економічної конкуренції.

Одним із порушень законодавства про захист економічної конкуренції, згідно ст.50 Закону України Про захист економічної конкуренції (надалі в тексті - Закон) зловживання монопольним (домінуючим) становищем.

Відповідно до ст.1 Закону, економічна конкуренція (конкуренція) - це змагання між суб'єк-тами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єк-тами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб'єкти господарювання мають можливість ви-бирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб'єкт господарювання не може визна-чати умови обороту товарів на ринку; ринок товару (товарний ринок) - сфера обороту товару (вза-ємозамінних товарів), на який протягом певного часу і в межах певної території є попит і пропо-зиція; товар - будь-який предмет господарського обороту, в тому числі продукція, роботи, послуги, документи, що підтверджують зобов'язання та права (зокрема цінні папери).

Суб'єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, як-що на цьому ринку у нього немає жодного конкурента, не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб'єктів господарювання щодо закупівлі сировини, ма-теріалів та збуту товарів, наявності бар'єрів для доступу на ринок інших суб'єктів господарюван-ня, наявності пільг чи інших обставин. Монопольним (домінуючим) вважається також становище кожного з кількох суб'єктів господарювання, якщо стосовно них виконуються, зокрема, такі умо-ви: сукупна частка не більше ніж трьох суб'єктів господарювання, яким на одному ринку нале-жать найбільші частки на ринку, перевищує 50 відсотків.(ст.12 Закону).

Відповідно до ст.13 Закону, зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ри-нку є дії чи бездіяльність суб'єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) стано-вище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження кон-куренції, або ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання чи споживачів, які були б не-можливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

Як вбачається з матеріалів справи, за зловживання монопольним становищем на ринку роздрібної торгівлі лікарськими засобами, що призвело до ущемлення інтересів споживачів Тери-торіальне відділення рішенням №19 від 28.04.2016р. наклало на Товариство 20 000 грн. штрафу.

Обов'язок доказування і подання доказів встановлено статтею 33 ГПК України. Докази по-даються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Розглядаючи дану справу, колегія суддів зазначає, що у випадку оскарження рішень АМК перевіряється правильність застосування органами Антимонопольного комітету України відповід-них правових норм, зокрема, Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб' -єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням названого Комітету від 05.03.2002 №49-р. Однак, суд не повинен як встановлювати товарні, територіальні (географічні), часові межі певних товарних ринків після того, як це зроблено зазначеними органами, так і на підставі цього робити висновки про наявність чи відсутність монопольного (домінуючого) становища суб'єкта господарювання на ринку. Такої ж думки дотримується Вищий господарський суд України, що знайшло відображення у п.15.5 постанови Пленуму №15 від 26.12.2011р. Про деякі питання прак-тики застосування конкурентного законодавства .

Як вірно встановлено господарським судом Волинської області, Територіальним відділен-ням при прийнятті оспорюваного рішення допущено порушення Методики визначення моно по-льного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку, затвердженої розпоряджен-ням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002р. №49-р, зареєстрованої в Міністерcтві юстиції України від 01.04.2002р. за №317/6605.

Так, відповідно до п.5.1 Методики, товарні межі ринку визначаються шляхом формування групи взаємозамінних товарів (товарних груп), у межах якої споживач за звичайних умов може легко перейти від споживання одного товару до споживання іншого. Формування групи взаємоза- мінних товарів (товарних груп) здійснюється із переліку товарів, які мають для продавців (поста-чальників, виробників), покупців (споживачів, користувачів) ознаки одного (подібного, аналогіч-ного) товару (товарної групи), за показниками взаємозамінності, якими зокрема є: подібність при-значення, споживчих властивостей, умов використання тощо; подібність фізичних, технічних, екс-плуатаційних властивостей і характеристик, якісних показників тощо; наявність спільної групи споживачів товару (товарної групи); відсутність суттєвої різниці в цінах; взаємозамінність товарів (товарної групи) з точки зору їх виробництва, тобто здатності виробників запропонувати нові то-вари на заміну існуючих.

Територіальні (географічні) межі ринку певного товару (товарної групи) визначаються шля-хом установлення мінімальної території, за межами якої з точки зору споживача придбання това-рів (товарної групи), що належать до групи взаємозамінних товарів (товарної групи), є неможли-вим або недоцільним. При здійсненні цих дій, зокрема, має враховуватися місце розташування специфічних груп споживачів на відповідній території тощо. При остаточному визначенні терито-ріальних (географічних) меж ринку визначальною є менша здатність до переміщення, попиту, або пропозиції. Територіальні (географічні) межі ринку - територія зі сферою взаємовідносин купівлі-продажу товару (групи товарів), в межах якої за звичайних умов споживач може легко задовольни-ти свій попит на певний товар і яка може бути, як правило, територією держави, області, району, міста тощо або їхніми частинами.(п.6.1 Методики).

Розділом 4 Методики визначено, що визначення ознак одного (подібного, аналогічного) то-вару (товарної групи) здійснюється, виходячи з подібності, зокрема, умов його реалізації: через систему оптової торгівлі чи за індивідуальними, прямими договорами, у тому числі бартерними чи давальницькими схемами розрахунків; через систему роздрібної торгівлі, у тому числі через мере-жу фірмової торгівлі;обсягів додаткових послуг та пільг для покупців.

Відповідно до пункту 7.1 Методики часові межі ринку визначаються як проміжок часу (як правило - рік), протягом якого відповідна сукупність товарно-грошових відносин між продавцями (постачальниками, виробниками) і споживачами

Територіальними межами ринку в оспорюваному рішенні визначено межі міста Володи-мир-Волинський, а часові - 2015 рік.

Натомість, при визначенні товарних меж ринку Територіальним відділенням не було сфор-мовано групи взаємозамінних товарів. Зокрема, взагалі не досліджувалось, чи може вважатися взаємозамінним товаром ліки та медичні засоби.

Матеріалами справи стверджено, що Територіальне відділення при розрахунку частки су-б'єктів господарювання на ринку як об'єкт ринку, на якому визначалось монопольне (домінуюче) становище, взято обсяг роздрібної реалізації у вартісних показниках (тис.грн.) лікарських засобів та виробів медичного призначення через аптечні заклади, розташовані у м.Володимир-Волинсь-кий. Визначено, що сукупна частка ТзОВ Волиньфарм - 23,90%, ДВТП Волиньфармпостач - 13,44% та ПФ Аптека Вестфарм - 17,38%, що в сукупності складає 54,72 %. Крім того, зазна-чило, що існують значні бар'єри для вступу нових учасників на досліджуваний ринок.

При визначенні бар'єрів входження на визначений товарний ринок для потенційних про-давців Територіальним відділенням було лише зазначено, що існують бар'єри для отримання лі-цензії. При цьому, розраховуючи частки суб'єктів господарювання на ринку, як об'єм ринку, на якому визначалось монопольне (домінуюче) становище Територіальне відділення взяло обсяг роз-дрібної реалізації у вартісних показниках лікарських засобів та виробів медичного призначення через аптечні заклади, розташовані у м.Володимир-Волинському. При цьому комітетом визначено 13 учасників ринку та 26 місць реалізації з різними частками на ринку, кожен з яких має різних засновників.

Між тим, колегія суддів зауважує, що саме по собі зайняття суб'єктом господарювання мо-нопольного становища в розумінні Закону не є порушенням. Така ж позиція відображена у листі Вищого господарського суду України від 25.11.2009р. №01-08/627 Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням конкурентного законодавства .

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що для кваліфікації дій Товариства як порушення законодавства про захист економічної конку-ренції, в тому числі й за ознаками статті 13 Закону України Про захист економічної конкуренції - правові підстави відсутні, а тому рішення адміністративної колегії Територіального відділення від 28.04. 2016р. №19 у справі №3-16 Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу підлягає визнанню недійсним.

При цьому, колегія суддів вважає правомірним висновки суду першої інстанції про недот-риманння Територіальним відділенням вимог Методики при проведенні дослідження, недоведе- ність існування бар'єрів для нових учасників ринку та помилкове твердження Відповідача, що не-виконання Товариством власного внутрішнього розпорядчого документу є порушенням конкурен-тного законодавства, яке призвело до ущемлення інтересів споживачів. Недоведено Територіаль-ним відділенням також відсутності конкуренції або незначної конкуренції на досліджуваному рин-ку, оскільки запровадження Соціальної програми в аптечному пункті №4 Товариства - навпаки свідчить про конкуренцію та необхідність зменшення останнім ціни на лікарські засоби для про-довження діяльності. Разом з тим, Територіальним відділенням в оспорюваному рішенні вказано про зловживання монопольним становищем на ринку лікарських засобів, а з матеріалів спра-и вба-чається, що досліджувалися як реалізація лікарських засобів так і виробів медичного призначення.

Всі інші твердження Скаржника не знайшли свого підтвердження матеріалами справи.

Матеріалами справи спростовуються доводи Скаржника про неправомірність висновків су-ду першої інстанції щодо характеру правовідносин сторін, змісту зобов'язань Позивача, рівно як і твердження про невмотивованість висновку про підставність заявленого позову.

Відповідно до ст.43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім пе-реконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

З огляду на викладене, доводи Скаржника зазначені в апеляційній скарзі, апеляційним су-дом не визнаються такими, що можуть бути підставою згідно ст.104 Господарського процесуа-льного кодексу України для скасування чи зміни оскаржуваного рішення, тому суд апеляційної ін-станції вважає, що рішення місцевого господарського суду прийняте у відповідності до норм ма-теріального та процесуального права і його слід залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задо-волення.

Керуючись, ст.ст. 33, 34, 43, 49, 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодек-су України, Рівненський апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ:

1 . Апеляційну скаргу Волинського обласного територіального відділення Анти монополь-ного комітету України на рішення господарського суду Волинської області від 02.11.2016р. у справі №903/498/16 залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

2 . Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку згідно з Розділом ХІІ-1 Господарського процесуального кодексу України.

3 . Справу №903/498/16 повернути до господарського суду Волинської області.

Головуючий суддя Грязнов В.В.

Суддя Мельник О.В.

Суддя Розізнана І.В.

СудРівненський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення14.02.2017
Оприлюднено24.02.2017
Номер документу64858915
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/498/16

Судовий наказ від 28.02.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Постанова від 14.02.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Ухвала від 24.01.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Ухвала від 14.12.2016

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Ухвала від 29.11.2016

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Рішення від 02.11.2016

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 12.10.2016

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 07.09.2016

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 07.09.2016

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 19.07.2016

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні