Постанова
від 23.02.2017 по справі 825/2413/16
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 лютого 2017 року м.Чернігів Справа № 825/2413/16

Чернігівський окружний адміністративний суд

під головуванням судді Соломко І.І.,

за участю секретаря Пархомчука Д.А.,

представника позивача Потапенка Ю.В.,

представника відповідача Коворотного М.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційна фірма "Слов'янський міст", третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області до Чернігівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення

В С Т А Н О В И В:

В провадженні Чернігівського окружного адміністративного суду знаходиться справа за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційна фірма "Слов'янський міст" (далі-позивач, ТОВ виробничо-комерційна фірма "Слов'янський міст"), третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області (далі-третя особа) до Чернігівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області (далі-відповідач, Чернігівська ОДПІ) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 21.07.2016 № 0005281203 щодо нарахування податкового зобов'язання (орендної плати за землю) на суму 17170,65 грн., з яких: 13736,52 грн. основного платежу та 3434,13 грн. штрафних санкцій.

В обґрунтування вимог позивач зазначив, що 18.12.2012 між Чернігівською міською радою (орендодавець) та ТОВ виробничо-комерційна фірма "Слов'янській міст" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки № 1664 (кадастровий номер 7410100000:01:037:0335), площею 0,3567 га, розташованої за адресою: м. Чернігові, вул. Щорса, 60-в, 62-а, корпус 1 для обслуговування приміщень прохідної та частину цеху сушки, строком до 31.08.2019 року. Пунктом 7 договору зазначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 4 відсотків нормативної грошової оцінки, що становить 73678,53 грн. на рік. Проте державна реєстрація вказаного договору в установленому порядку не здійснена, тому Товариство проводило нарахування та сплату орендної плати за землю, керуючись договором оренди землі від 28.08.2007, в розмірі 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив суд задовольнити їх в повному обсязі. На обґрунтування своєї позиції надав суду витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, в якому містяться відомості про договір оренди земельної ділянки від 28.08.2007.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав, посилаючись на правомірність нарахування позивачу орендної плати на підставі інформації, викладеної в листі Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради від 19.02.2016 № 4317.

Представник третьої особи на судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи належним чином повідомлений. Надіслав письмові пояснення, в яких просив розгляд справи проводити без його участі та вирішення даної справи поклав на розсуд суду. Також зазначив, що порядок отримання витягу з Державного земельного кадастру передбачено пунктом 162 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, а строк дії договору оренди землі починається з моменту його укладання-підписання сторонами, а не державної реєстрації.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив таке.

ТОВ виробничо-комерційна фірма "Слов'янській міст" (код ЄДРПОУ 14236918) зареєстровано 04.11.1993, перебуває на податковому обліку в Чернігівської ОДПІ ГУ ДФС у Чернігівській області.

28.08.2007 між ТОВ виробничо-комерційна фірма "Слов'янський міст" та Чернігівською міською радою укладено договір оренди земельної ділянки комунальної власності (кадастровий номер 7410100000:01:037:0335), площею 0,3567 га, розташованої за адресою: м. Чернігові, вул. Щорса, 60-в, 62-а, корпус 1, відомості про що внесені до Державного земельного кадастру, (номер витягу НВ-7404239272017), який міститься в матеріалах справи.

Пунктом 1 додаткової угоди від 09.01.2009 до договору оренди земельної ділянки від 28.08.2007 встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 відсотків нормативної грошової оцінки землі (а.с.37).

18.02.2016 позивачем подано до Чернігівської ОДПІ ГУ ДФС у Чернігівській області податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата земельні ділянки державної і комунальної власності), в якій орендну плату за земельну ділянку кадастровий номер 7410100000:01:037:0335 визначено у розмірі 3 відсотків нормативної грошової оцінки землі (а.с.94-95).

На підставі п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п. 41.1 ст. 41 та п.п.75.1.1 п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України (далі-ПК України) посадовою особою Чернігівської ОДПІ ГУ ДФС у Чернігівській області проведено камеральну перевірку податкової декларації з орендної плати за землю ТОВ виробничо-комерційна фірма "Слов'янській міст", за результатами якої складено акт від 20.07.2016 № 197/12-03-24.

В ході перевірки встановлено, що при заповненні звітної податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2016 рік № 9019779164 від 18.02.2016 платником допущено помилки, а саме: за даними Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради між ТОВ виробничо-комерційна фірма "Слов'янський міст" та Чернігівською міською радою укладено договір оренди земельної ділянки № 1664 від 28.09.2012, площею 3567 кв. м., нормативна грошова оцінка 1м-2 земельної ділянки станом на 01.01.2016 становить 924,24 грн. (з урахування коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2015 рік 1,433) за адресою Щорса,60-в, 62-а. Розмір орендної плати згідно договору встановлено 4 відсотки від нормативної грошової оцінки землі. До Чернігівської ОДПІ ГУ ДФС у Чернігівській області подано податкову декларацію з орендної плати за землю за 2016 рік з визначенням податкових зобов'язань по орендній платі за вказану земельну ділянку на рівні 3 відсотків від нормативної грошової оцінки 1м-2 земельної ділянки, в той час як орендна плата за землю згідно даних Управління земельних ресурсів становить 4 відсоткі від нормативної грошової оцінки. З урахуванням зазначених фактів, в акті перевірки зроблений висновок про заниження позивачем суми податкового зобов'язання з орендної плати за земельну ділянку комунальної власності за періодами січень-травень 2016 року на 13736,52 грн., чим порушено вимоги п. 288.1 ст. 288 ПК України, а саме підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки .

21.07.2016 на підставі вказаного акту перевірки позивачем винесене податкове повідомлення-рішення № 0005281203, яким нараховано податкове зобов'язання (орендної плати за землю) на суму 17170,65 грн., з яких: 13736,52 грн. основного платежу та 3434,13 грн. штрафних санкцій (а.с. 12).

Не погодившись із вказаним податковим повідомленням рішенням, позивач звернувся до суду.

Надаючи оцінку оскаржуваному податковому повідомленню - рішенню, суд виходить із наступного.

Починаючи з 01.01.2011, законодавець систематизував правила адміністрування земельного податку та орендної плати за землю, як обов'язкового платежу, в розділі ХІІІ Податкового кодексу України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначають вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (далі по тексту - ПК України).

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 даного Кодексу).

Відповідно до підпункту 269.1.2 пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками податку є землекористувачі.

Пунктом 288.1 статті 288 ПК України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 ПК України).

Згідно з підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, з набранням чинності Податковим кодексом України, річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, в даному випадку має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України.

При цьому розрахунок орендної плати проводиться із нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

За правилами підпункту 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Відповідач як на підставу нарахування податкового зобов'язання посилається на інформацію, викладену в листі Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради від 19.02.2016 № 4317(а.с.91-93).

Водночас статтею 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію.

Відповідно до статті 12 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" від 11.09.2003 № 1160-IV регуляторні акти, прийняті Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими органами виконавчої влади, територіальними органами центральних органів виконавчої влади, а також їх посадовими особами, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації, визначених Кабінетом Міністрів України, не пізніш як у десятиденний строк після їх державної реєстрації або прийняття та підписання, у випадку, якщо ці регуляторні акти не підлягають державній реєстрації. Регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.

Проте відомості щодо затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Чернігова у порядку та строки, визначені у статті 12 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" в листі Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради від 19.02.2016 № 4317 відсутні.

Пунктом 286.1 статті 286 ПК України встановлено, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Згідно з визначенням, закріпленим у статті 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Призначенням державного земельного кадастру, відповідно до статті 194 Земельного кодексу України, є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

З 01.01.2013 набрав чинності Закон України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 № 3613, яким у статті 20 визначено статус відомостей Державного земельного кадастру, та встановлено, що відомості Державного земельного кадастру є офіційними.

Порядок користування відомостями Державного земельного кадастру, регламентований статтею 38 Закону України "Про Державний земельний кадастр", згідно якої відомості Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі:

- витягів з Державного земельного кадастру про об'єкт Державного земельного кадастру;

- довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території) за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру;

- викопіювань з кадастрової карти (плану) та іншої картографічної документації Державного земельного кадастру.

Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку містить усі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги.

Для здійснення повноважень, визначених законом, органи державної влади та органи місцевого самоврядування користуються відомостями і документами Державного земельного кадастру щодо земель та земельних ділянок, розташованих на відповідній території, на безоплатній основі.

Згідно з підпунктом 14 пункту 24 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, нормативна грошова оцінка - це значення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яке розраховується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі відомостей про земельну ділянку, зазначених у пункті 24, та відомостей про нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці згідно з підпунктом 8 пункту 22 цього Порядку.

Однак відповідач як на підставу правомірності нарахування позивачу грошового зобов'язання з орендної плати за землю посилається на дані, викладені у листі Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради від 19.07.2016 № 4317, тоді як Закон України "Про Державний земельний кадастр" не передбачає отримання відомостей Державного земельного кадастру у формі листа.

Крім того, пунктом 287.1 статті 287 ПК України передбачено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Однією з умов договору оренди земельної ділянки від 18.12.2012 передбачено, що він набирає чинності з моменту його державної реєстрації, це стосується усіх пунктів договору в тому числі і рядок Орендна плата.

За приписами статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

В даному випадку право оренди земельної ділянки кадастровий номер 7410100000:01:037:0335 зареєстровано на підставі договору від 28.08.2007, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру (номер витягу НВ -7404239272017).

Разом з тим докази державної реєстрації права оренди земельної ділянки на підставі договору оренди від 18.12.2012 у встановленому Законом порядку, відсутні.

Пунктом 1 додаткової угоди від 09.01.2009 до договору оренди земельної ділянки від 28.08.2007 встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 відсотків нормативної грошової оцінки землі (а.с.37).

18.02.2016 Товариством подано до податкового органу податкову декларацію з плати за землю в розмірі 3 відсотків нормативної грошової оцінки землі як передбачено умовами вказаних договорів та не суперечить положенням підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України.

Також суд зазначає, що на час подання податкової декларації інформацією про реєстрацію договору від 18.12.2012 ТОВ виробничо-комерційна фірма "Слов'янській міст" не володіло.

На неодноразові звернення до управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради, які містяться в матеріалах справи, про надання інформації щодо проведення державної реєстрації договору оренди земельної ділянки від 18.12.2012, позивач відповіді не отримав.

Враховуючи вищевикладене, суд погоджується з позицією позивача про протиправність оскаржуваного рішення, відтак приходить до висновку, що позовні вимоги слід задовольнити.

Частиною першою статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Чернігівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області від 21.07.2016 № 0005281203.

Присудити за рахунок бюджетних асигнувань Чернігівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області витрати в розмірі 1378 (одна тисяча триста сімдесят вісім) грн. 00 коп. на користь Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційна фірма "Слов'янський міст" (код ЄДРОПУ 14236918).

Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167,186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Суддя І.І. Соломко

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.02.2017
Оприлюднено28.02.2017
Номер документу64976177
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/2413/16

Постанова від 19.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 18.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 05.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Юрченко В.П.

Ухвала від 06.04.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шурко О.І.

Ухвала від 16.03.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шурко О.І.

Ухвала від 27.03.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шурко О.І.

Постанова від 23.02.2017

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Постанова від 23.02.2017

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Ухвала від 24.01.2017

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Ухвала від 10.01.2017

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні