Рішення
від 15.02.2017 по справі 910/4835/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15.02.2017Справа №910/4835/16

Суддя Господарського суду міста Києва Карабань Я.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом заступника керівника Львівської місцевої прокуратури № 3

в інтересах держави в особі:

1) Державної екологічної інспекції у Львівській області;

2) Волицької сільської ради Сокальського району Львівської області;

3) Опарівської сільської ради Дрогобицького району Львівської області;

4) Дашавської селищної ради;

5) Кам'янка-Бузької міської ради;

6) Бібрської міської ради

до публічного акціонерного товариства Укртрансгаз

про стягнення 77 000,10 грн,

за участю представників сторін:

від прокуратури: Винник О.О. (посвідчення від 15.12.2015 № 036704);

від позивача 1: не з'явились;

від позивача 2: не з'явились;

від позивача 3: не з'явились;

від позивача 4: не з'явились;

від позивача 5: не з'явились;

від позивача 6: не з'явились;

від відповідача: Некрасов Д.А. (довіреність № 6-77 від 10.01.2017),

В С Т А Н О В И В:

У березні 2016 року до Господарського суду міста Києва надійшла позовна заява заступника керівника Львівської місцевої прокуратури № 3 в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Львівській області (далі - позивач 1), Волицької сільської ради Сокальського району Львівської області (далі - позивач 2), Опарівської сільської ради Дрогобицького району Львівської області (далі - позивач 3), Дашавської селищної ради (далі - позивач 4), Кам'янка-Бузької міської ради (далі - позивач 5) та Бібрської міської ради (далі - позивач 6) до публічного акціонерного товариства Укртрансгаз (далі - відповідач) про стягнення 77 000,10 грн.

В обґрунтування позовних вимог представник прокуратури пояснив, що всупереч вимогам законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, без спеціального дозволу на користування надрами, відповідач здійснює видобування підземних вод для його виробничих потреб в межах Сокальського проммайданчика Волицького ЛВУМГ, Опарського виробничого управління підземного зберігання газу, Дашавського виробничого управління підземного зберігання газу, Кам'янка-Бузького промислового майданчика Волицького ЛВУМГ, Бібрського лінійно-виробничого управління магістральних газопроводів.

Вважаючи, що вказані дії відповідача порушують інтереси держави та завдають їй збитки, заступник керівника Львівської місцевої прокуратури № 3, на підставі ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру , звернувся до суду, просив стягнути з відповідача збитки, заподіяні державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства, в загальному розмірі 77 000,10 грн.

Рішенням господарського суду міста Києва від 31.05.2016 у справі № 910/4835/16, залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 10.10.2016, в задоволенні позовних вимог було відмовлено.

Постановою Вищого господарського суду України від 14.12.2016 касаційну скаргу задоволено частково, рішення Господарського суду міста Києва від 31.05.2016 та постанову Київського апеляційного господарського суду від 10.10.2016 у справі № 910/4835/16 скасовано, а вказану справу направлено на новий розгляд.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 23.12.2016 справу № 910/4835/16 прийнято до розгляду, судове засідання призначено на 24.01.2017.

24.01.2017 у судовому засіданні представники прокуратури та відповідача надали суду пояснення щодо обставин справи.

Представник відповідача подав письмові пояснення, в яких, зокрема, зазначив, що відповідач здійснює видобування підземних вод для забезпечення санітарних потреб працівників, тобто на власні господарсько-побутові потреби, та не використовує її для забезпечення технологічного (виробничого) процесу транспортування природного газу, який є основним видом діяльності відповідача. У складі філії УМГ Львівтрансгаз функціонує один виробничий підрозділ, яким видобуті підземні води використовуються у технологічному процесі транспортування газу, тобто для виробничих потреб, а саме - з метою охолодження компресорної станції, а обсяг її видобування перевищує 300 м.куб. на добу, однак підприємством для Стрийського ВУПЗГ був отриманий спеціальний дозвіл на користування надрами № 4029 від 12.09.2006 строком дії - 20 років.

Представники позивачів у судове засідання не з'явились, про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, про причини неявки суд не повідомили, вимоги ухвали суду від 23.12.2016 не виконали.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 24.01.2017 розгляд справи відкладено на 15.02.2017.

09.02.2017 від представника позивача 2 надійшли пояснення, в яких останній позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд здійснювати розгляд даної справи без його участі.

15.02.2017 представники прокуратури та відповідача надали суду пояснення по суті спору.

Представник прокуратури подав клопотання про долучення до матеріалів справи документів, а саме - письмових пояснень щодо правил ведення державного обліку водокористування та заповнення звіту про використання води, яке було задоволено судом.

Представник відповідача також подав додаткові пояснення, в яких зазначив, що з метою обґрунтування правомірності власних дій, ним були складені заперечення до п. 2 припису № 146/03 від 08.12.2015, яким відповідача зобов'язано отримати спеціальний дозвіл на користування надрами для добування підземних прісних вод.

Представники позивачів у судове засідання не з'явились, про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.

У судовому засіданні 15.02.2017 судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши надані документи та матеріали, заслухавши пояснення повноважних представників учасників судового процесу, з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд встановив:

протягом періоду з 16.11.2015 по 04.12.2015 Державною екологічною інспекцією у Львівській області (далі - Держекоінспекція у Львівській області) на підставі наказів № 282-і/п від 13.11.2015 та № 292-і/п від 23.11.2015, була проведена планова перевірка дотримання філією Управління магістральних газопроводів Львівтрансгаз публічного акціонерного товариства Укртрансгаз (далі - філія УМГ Львівтрансгаз ПАТ Укртрансгаз ) вимог природоохоронного законодавства, за результатами якої складений акт № 427,413/03/653 перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами (далі - акт № 427,413/03/653), копія якого долучена до матеріалів справи.

З акту № 427,413/03/653 (розділ Охорона земельних ресурсів ) вбачається, що у користуванні філії УМГ Львівтрансгаз ПАТ Укртрансгаз перебувають, зокрема, земельні ділянки, розташовані на території: Опарівської сільської ради Дрогобицького району Львівської області; Бібрської міської ради Перемишлянського району Львівської області; Кам'янка-Бузької міської ради Кам'янка-Бузького району Львівської області; Волицької сільської ради Сокальського району Львівської області; Дашавської селищної ради Стрийського району Львівської області. Викладене також підтверджується державними актами на право постійного користування земельною ділянкою І-ЛВ №002923, ІІ-Л №001167, ІІ-ЛВ №004105, І-ЛВ № 000954, ІІ-ЛВ №003883, копії яких долучені до матеріалів справи.

За результатами проведеної перевірки Держекоінспекцією у Львівській області було встановлено та зазначено в акті № 427,413/03/653 (розділ Охорона та раціональне використання водних ресурсів ), що водопостачання на підрозділах філії УМГ Львівтрансгаз ПАТ Укртрансгаз здійснюється централізованим водопостачанням, а також із власних підземних водозаборів, зокрема:

- Сокальського промислового майданчика Волицького ЛВУМГ на підставі дозволу на спеціальне водокористування № Укр-445-ДЕП-15/Льв.ГДС від 05.10.2015 з терміном дії до 05.01.2018 (попередній дозвіл № Укр-488-13/Льв.ГДС від 26.03.2013 з терміном дії до 26.01.2015), при цьому згідно довідки № 5983/27-01 від 02.12.2015 про фактичну кількість видобутої води та її використання за період з 21.12.2013 по 02.12.2015 включно, виданої Філією (далі - довідка № 5983/27-01), КС Сокаль-Волицького ЛВУМГ за вказаний період було видобуто 2,75 тис. м3 води (1,37 тис. м3 - на госппитні потреби; 1,38 тис. м3 - на виробничі потреби) без спеціального дозволу на користування надрами;

- Опарського виробничого управління підземного зберігання газу на підставі дозволу на спеціальне водокористування № Укр-250-ДЕП-15/Льв.ГДС від 10.06.2014 з терміном дії до 29.11.2016 (попередній дозвіл № Укр-405-11/Льв від 10.02.2011 з терміном дії до 10.02.2014), при цьому згідно довідки № 5983/27-01 Опарським ВУПЗГ за період з 21.12.2013 по 02.12.2015 було видобуто 55,77 тис. м3 води (33,51 тис. м3 - на госппитні потреби; 22,26 тис. м3 води на виробничі потреби) без спеціального дозволу на користування надрами;

- Дашавського виробничого управління підземного зберігання газу на підставі дозволу на спеціальне водокористування № Укр-142-ДЕП-15/Льв від 07.03.2014 з терміном дії до 07.03.2017 (попередній дозвіл № Укр-401-13/Льв від 14.01.2013 з терміном дії до 18.04.2014), при цьому згідно довідки № 5983/27-01 Дашавським ВУПЗГ за період з 21.12.2013 по 02.12.2015 було видобуто 9,2 тис. м3 води (4,7 тис. м3 - на госппитні потреби; 4,5 тис. м3 - на виробничі потреби) без спеціального дозволу на користування надрами;

- Кам'янка-Бузького промислового майданчика Волицького ЛВУМГ на підставі дозволу на спеціальне водокористування № Укр-147-ДЕП-15/Льв від 17.03.2014 з терміном дії до 17.03.2017 (попередній дозвіл № Укр-440-11/Льв від 25.03.2011 з терміном дії до 25.03.2014), при цьому згідно довідки № 5983/27-01 Камянка-Бузьким промисловим майданчиком ЛВУМГ за період з 21.12.2013 по 02.12.2015 було видобуто 2,46 тис. м3 води (1,19 тис. м3 -на госппитні потреби; 1,27 тис. м3 - на виробничі потреби) без спеціального дозволу на користування надрами;

- Бібрського лінійно-виробничого управління магістральних газопроводів на підставі дозволу на спеціальне водокористування № Укр-99-ДЕП-15/Льв від 23.01.2014 з терміном дії до 23.01.2017 (попередній дозвіл № Укр-84-13/Льв від 14.01.2013 з терміном дії до 03.01.2014), при цьому згідно довідки № 5983/27-01 Бібрським ЛВУМГ КС Бібрка за період з 21.12.2013 по 02.12.2015 було видобуто 4,85 тис. м3 води (4,49 тис. м3 - на госппитні потреби; 0,36 тис. м3 - на виробничі потреби) без спеціального дозволу на користування надрами.

Таким чином, під час проведення перевірки Держекоінспекцією у Львівській області було встановлено, що забір підземних прісних вод з водозаборів на вищевказаних об'єктах філії УМГ Львівтрансгаз ПАТ Укртрансгаз здійснюється на підставі дозволів на спеціальне водокористування, проте за відсутності спеціальних дозволів на користування надрами.

Крім того, за результатами перевірки встановлено, що видобування підземних вод за відсутності дозволу на спеціальне водокористування здійснювалось:

- Опарським ВУПЗГ - у період з 11.02.2014 по 09.06.2014;

- Кам'янка-Бузьким проммайданчиком Волицького ЛВУМГ - у період з 04.01.2014 по 22.01.2014.

08.12.2015, з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час проведення перевірки, Держекоінспекцією у Львівській області був складений припис № 146-03, яким філію УМГ Львівтрансгаз ПАТ Укртрансгаз зобов'язано до 08.06.2016 отримати спеціальний дозвіл на користування надрами для добування підземних прісних вод для Опарського ВУПЗГ, Бібрського ЛВУМГ КС Бібрка, Волицького ЛВУМГ Кам'янка-Бузького проммайданчика, Волицького ЛВУМГ КС Сокаль, Дашавського ВУПЗГ.

21.12.2015 державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Держекоінспекції у Львівській області складено протокол про адміністративне правопорушення № 007689 та постанову про закриття справи про адміністративне правопорушення № 530/03, якими встановлено, що начальником відділу екології, природних ресурсів та енергозбереження філії УМГ Львівтрансгаз ПАТ Укртрансгаз - Костюком О.Ю., допущено порушення державного права власності на надра, яке виявлено під час проведення планової перевірки діяльності Філії. Виявлено забір і використання підземних вод для забезпечення технологічного процесу виробництва (на виробничі потреби) при відсутності спеціального дозволу на користування надрами, що є порушенням ст.ст. 16, 19, 21, 23 Кодексу України про надра. Зазначеною постановою також встановлено, що даним порушенням заподіяно шкоду на суму 77 000,10 грн.

Матеріали перевірки, на підставі вищевказаної постанови Держекоінспекції у Львівській області, скеровано до прокуратури Львівської області.

Вважаючи, що вказані дії філії УМГ Львівтрансгаз ПАТ Укртрансгаз порушують інтереси держави та завдають їй збитки, заступник керівника Львівської місцевої прокуратури № 3, на підставі ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру , звернувся до суду з позовом до публічного акціонерного товариства Укртрансгаз (далі - відповідач або ПАТ Укртрансгаз ) та просив стягнути з відповідача збитки, заподіяні державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства, в розмірі 77 000,10 грн, з яких:

- 3 569,37 грн - на користь місцевого бюджету Волицької сільської ради Сокальського району Львівської області (позивач 2);

- 57 575,49 грн. на користь місцевого бюджету Опарівської сільської ради Дрогобицького району Львівської області (позивач 3);

- 11 639,25 грн. на користь місцевого бюджету Дашавської селищної ради Стрийського району Львівської області (позивач 4);

- 3 284,85 грн. на користь місцевого бюджету Кам'янка-Бузької міської ради Кам'янка-Бузького району Львівської області (позивач 5);

- 931,14 грн. на користь Бібрської міської ради Перемишлянського району Львівської області (позивач 6).

Направляючи справу на новий судовий розгляд Вищий господарський суд України вказав на необхідність:

- повно та всебічно дослідити наявні в матеріалах справи докази, зокрема, акт № 427,413/03/653, довідку № 5983/27-01 від 02.12.2015, припис від 08.12.2015 (а.с. 46, т. 1), звіти про використання води (а.с. 30 - 51, т. 2);

- встановити для яких потреб використовувались відповідачем видобуті ним підземні води у відповідний період з урахуванням того, що одним із видів діяльності відповідача є транспортування газу трубопроводами;

- встановити наявність чи відсутність підстав для отримання відповідачем спеціального дозволу на користування надрами та, відповідно, наявність чи відсутність порушення відповідачем норм природоохоронного законодавства і складу заподіяної відповідачем шкоди та її розмір.

Положеннями ст. 3 Водного кодексу України підземні води віднесено до державного водного фонду України, а згідно з Кодексом України про надра вони є частиною надр та є корисними копалинами загальнодержавного значення відповідно до Переліку корисних копалин загальнодержавного значення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 827 від 12.12.1994.

Стаття 2 Водного кодексу України містить посилання на гірничі відносини, які виникають під час користування водними об'єктами та регулюються відповідним законодавством України.

Тобто прісні підземні води - це природний ресурс із подвійним правовим режимом, а тому, використовуючи підземні води, слід керуватися і водним законодавством, і законодавством про надра.

Відповідно до положень ст. ст. 46, 48 Водного кодексу України водокористування може бути двох видів - загальне або спеціальне. Спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється фізичними та юридичними особами для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.

Спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу (п. 9 ч. 1 ст. 44, ст. 49 Водного кодексу України).

Статтями 16, 19, 21 Кодексу України про надра передбачено, що користування надрами, у тому числі видобування підземних прісних вод, здійснюється на підставі спеціального дозволу на користування надрами.

Отже, чинним законодавством передбачено обов'язок отримання господарюючими суб'єктами як дозволу на спеціальне водокористування, так і спеціального дозволу на користування ділянкою надр. При цьому спеціальний дозвіл на користування надрами дає право на видобування підземних вод, а дозвіл на спеціальне водокористування - право на їх використання (постанови Верховного Суду України від 01.04.2015 у справі № 922/2610/14 та від 23.06.2015 у справі № 813/5179/13-а).

Кодекс України про надра передбачає випадки, за яких господарюючі суб'єкти мають право видобувати підземні води без спеціального дозволу (стаття 21 Кодексу України про надра).

Так, статтею 23 Кодексу України про надра закріплено право землевласників і землекористувачів у межах наданих їм земельних ділянок без спеціальних дозволів видобувати, зокрема, підземні води для власних господарсько-побутових потреб, нецентралізованого та централізованого (крім виробництва фасованої питної води) господарсько-питного водопостачання, за умови, що продуктивність водозаборів підземних вод не перевищує 300 кубічних метрів на добу.

Отже, видобувати підземні води без спеціальних дозволів в обсязі, що не перевищує 300 кубічних метрів на добу, суб'єкти господарювання мають право лише для власних господарсько-побутових потреб. У свою чергу, видобуток підземних вод для здійснення господарської діяльності вимагає отримання спеціального дозволу уповноваженого державою органу.

Верховний Суд України в постанові від 23.06.2015 у справі № 813/5179/13-а дійшов висновку про те, що використання суб'єктом господарювання видобутих підземних вод не тільки для власних господарсько-побутових потреб, а й для виробничих, вимагає обов'язкової наявності не лише дозволу на спеціальне водокористування, але також і спеціального дозволу на користування надрами.

Однією з обов'язкових умов для звільнення суб'єкта господарювання від необхідності отримання дозволу на користування надрами є видобування води з метою її використання для власних господарсько-побутових потреб.

Водночас чинне законодавство не містить норм, які б тлумачили поняття господарсько-побутові потреби .

Проте, із системного аналізу приписів глави 11 (Спеціальне водокористування для задоволення питних і господарсько-побутових потреб населення), глави 13 (Особливості спеціального водокористування та користування водними об'єктами для потреб галузей економіки) Водного кодексу України та приписів глави 2 (Надання надр у користування), глави 4 (Плата за користування надрами) Кодексу України про надра вбачається, що законодавець відносить господарсько-побутові потреби до потреб населення, натомість, виробничі потреби підприємства охоплюються поняттями водокористування для потреб галузей економіки та промислові потреби (постанови Верховного Суду України від 01.04.2015 у справі № 922/2610/14 та від 23.06.2015 у справі № 813/5179/13-а).

При цьому, в межах розгляду даного спору положення ст. 3 Господарського кодексу України, якими визначено поняття господарської діяльності, застосуванню не підлягають, оскільки ч. 1 ст. 4 цього ж Кодексу встановлено, що земельні, гірничі, лісові та водні відносини не є предметом регулювання Господарського кодексу України. Спірні ж правовідносини регулюються Водним кодексом України та Кодексом України про надра.

За результатами проведеної перевірки Держекоінспекцією у Львівській області було встановлено та зазначено в акті № 427,413/03/653, що основними видами діяльності філії УМГ Львівтрансгаз ПАТ Укртрансгаз за КВЕД-2010 є: 49.50 - трубопровідний транспорт; 35.22 - розподілення газоподібного палива через місцеві (локальні) трубопроводи; 35.23 - торгівля газом через місцеві (локальні) трубопроводи; 42.21 - будівництво трубопроводів; 71.12 - діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; 85.59 - інші види освіти, н.в.

Відповідно до Спеціального витягу з єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 21.03.2016 видами діяльності відповідача є: 60.30.2 - транспортування газу трубопроводами (основний); 45.21.3 - будівництво магістральних трубопроводів, ліній зв'язку та енергопостачання; 50.50.0 - роздрібна торгівля пальним; 74.20.1 - діяльність у сфері інжинірингу; 74.20.3 - діяльність у сфері геодезії, гідрографії та гідрометеорології; 85.11.3 - діяльність санаторно-курортних закладів.

Заперечуючи проти задоволення позовних вимог, відповідач - ПАТ Укртрансгаз , зазначив, що:

- здійснює видобування підземних вод для забезпечення санітарних потреб працівників у господарських приміщеннях (опалення, підігрів води), тобто на власні господарсько-побутові потреби, та не використовує їх для забезпечення технологічного (виробничого) процесу транспортування природного газу, який є основним видом діяльності відповідача;

- показники в графі 11 звітів про використання води (форма 2-тп (водгосп) враховує повний обсяг використаної води для виробничих (технічних) потреб, включаючи обсяг свіжої води, що надходить на підживлення систем оборотного водопостачання, тобто котельних, які забезпечують санітарні потреби працівників у господарських приміщеннях;

- видобуті підземні води також використовуються відповідачем для поповнення пожежного резерву, що згідно з приписами ст. 69 Водного кодексу України дозволено здійснювати без отримання дозволу на спеціальне водокористування;

- у складі філії УМГ Львівтрансгаз ПАТ Укртрансгаз функціонує один виробничий підрозділ, яким видобуті підземні води використовуються у технологічному процесі транспортування газу, тобто для виробничих потреб, а саме - з метою охолодження компресорної станції, а обсяг її видобування перевищує 300 м.куб. на добу, однак підприємством для Стрийського ВУПЗГ був отриманий спеціальний дозвіл на користування надрами № 4029 від 12.09.2006 строком дії - 20 років, про що також зазначено в акті № 427,413/03/653.

Щодо наведених тверджень відповідача суд зазначає наступне.

По-перше, за результатами проведеної перевірки Держекоінспекцією у Львівській області було встановлено та зазначено в акті № 427,413/03/653, що використання води із підземного водозабору на виробничі потреби на підставі спеціального дозволу на користування надрами № 4029 від 12.09.2006 строком дії - 20 років здійснюється Стрийським виробничим управлінням підземного зберігання газу, щодо якого ані Держекоінспекція у Львівській області ані Львівська місцева прокуратура № 3 не стверджують про допущення вказаним підрозділом порушення природоохоронного законодавства.

По-друге, у довідці № 5983/27-01 філія УМГ Львівтрансгаз ПАТ Укртрансгаз зазначає, що виробничі потреби, на забезпечення яких були використані видобуті підземні води, полягали у забезпеченні санітарних умов працівників, опаленні та підігріві води в господарських приміщеннях через котельню та поповненні пожежного резерву, у процесі транспортування газу вода участі не приймала.

Разом з тим, згідно з відомостями, наведеними в таблиці 1 Забір, використання, передача та втрати води звітів про використання води (форми № 2ТП-водгосп (річна) та № 2-ТП (водгосп) за IV квартал 2013 року, IV квартал 2014 року та 2015 рік, копії яких долучені до матеріалів справи:

- у 2013 році фактично використано води у тому числі на виробничі потреби (графа 11): Бібрським ЛВУМГ - 1,6 тис. куб.м; Кам'янка-Бузьким проммайданчиком Волицького ЛВУМГ - 0,4 тис. куб.м; Дашавським ВУПЗГ - 2,3 тис. куб.м; Опарським ВУПЗГ - 10,0 тис. куб.м; Сокальським проммайданчиком Волицького ЛВУМГ - 0,9 тис. куб.м;

- у 2014 році фактично використано води у тому числі на виробничі потреби (графа 11): Бібрським ЛВУМГ - 0,9 тис. куб.м; Кам'янка-Бузьким проммайданчиком Волицького ЛВУМГ - 0,5 тис. куб.м; Дашавським ВУПЗГ - 2,4 тис. куб.м; Опарським ВУПЗГ - 11,0 тис. куб.м; Сокальським проммайданчиком Волицького ЛВУМГ - 0,8 тис. куб.м;

- у 2015 році фактично використано води за рік у тому числі на виробничі (технологічні) потреби (графа 17): Бібрським ЛВУМГ - 1,2 тис. куб.м; Кам'янка-Бузьким проммайданчиком Волицького ЛВУМГ - 0,7 тис. куб.м; Дашавським ВУПЗГ - 2,2 тис. куб.м; Опарським ВУПЗГ - 12,0 тис. куб.м; Сокальським проммайданчиком Волицького ЛВУМГ - 0,6 тис. куб.м.

Порядок складання та заповнення звітів про використання води до 2015 року визначався Інструкцією щодо заповнення форми № 2-ТП (водгосп), затвердженою наказом Держкомстату України № 230 від 30.09.1997 (далі - Інструкція), а пізніше - Порядком ведення державного обліку водокористування, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України № 78 від 16.03.2015 (далі - Порядок).

Положеннями п. 1.8 Інструкції встановлено, що у звіті за четвертий квартал відображена річна інформація повністю.

Отже, звіти про використання води за IV квартал 2013 року та IV квартал 2014 року містять відомості про річний об'єм споживання води водокористувачем.

Відповідно до п. 5.1 Інструкції та п. 4.1 Порядку таблиця 1 Звіту призначена для обліку об'ємів води, забраної із природних джерел, одержаної від інших водокористувачів, використаної водокористувачем і переданої іншим водокористувачам для використання та (або) скиду, а також втраченої при транспортуванні.

Згідно з п. 5.11 Інструкції показник графи 11 враховує повний обсяг використаної води для виробничих (технічних) потреб, включаючи обсяг свіжої води, що надходить на підживлення систем оборотного водопостачання (наростаючим підсумком з початку року).

А приписами п. 4.10 Порядку встановлено, що у графі 17 зазначається об'єм води, використаної для власних виробничих (технологічних) потреб, включаючи об'єм води, забраної безпосередньо із водного об'єкта, що надходить на підживлення систем оборотного водопостачання.

Таким чином, законодавцем використання води для підживлення систем оборотного водопостачання визначається саме як використання води з метою забезпечення виробничих (технологічних) потреб. Тому твердження відповідача про те, що використання води, що надходить на підживлення систем оборотного водопостачання, тобто котельних, є забезпеченням санітарних потреб працівників і, відповідно, господарсько-побутовими потребами Підприємства спростовуються.

По-третє, відповідач доказів, що свідчили б про оскарження та скасування або визнання неправомірними акту № 427,413/03/653, припису № 146-03 від 08.12.2015 та протоколу про адміністративне правопорушення № 007689 від 21.12.2015, якими встановлено факт використання підземних вод для забезпечення технологічного процесу виробництва (на виробничі потреби) при відсутності спеціального дозволу на користування надрами, суду не надав.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про те, що філія УМГ Львівтрансгаз ПАТ Укртрансгаз використовувала воду не тільки для задоволення господарських і побутових потреб, а й для виробничих потреб, що виключає можливість використання підземних вод без отримання спеціального дозволу на користування надрами. Встановлена ж відсутність такого дозволу у Філії протягом періоду з 21.12.2013 по 02.12.2015 свідчить про порушення нею природоохоронного законодавства та завдання збитків державі.

При цьому, судом не приймаються до уваги посилання відповідача на наявність у нього спеціального дозволу на користування надрами № 3926 від 29.12.2010 строком дії - 3 роки, з огляду на наступне.

На підставі вищевказаного дозволу відповідачу була надана в користування ділянка надр Волицького родовища, де розташований водозабір Кам'яно-Бузького ЛВУМГ філії УМГ Львівтрансгаз (свердловини №№ 1, 2) із визначенням виду користування надрами - геологічне вивчення, у т.ч. дослідно-промислова розробка.

Положеннями п. 3 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 (далі - Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами), встановлено, що на кожний вид користування надрами в межах конкретної ділянки надається окремий дозвіл. У межах однієї ділянки надр можуть проводитися роботи з геологічного вивчення та видобування різних за видом корисних копалин за кількома дозволами.

Вищевказаним Порядком розмежовуються, зокрема, такі види користування надрами: геологічне вивчення родовищ корисних копалин; геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислова розробка родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин (п. 5 Порядку).

Таким чином, згідно з приписами Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами наявність дозволу на один вид користування надрами не надає суб'єкту права на інший вид такого користування, а наявність у відповідача спеціального дозволу на геологічне вивчення, у т.ч. дослідно-промислова розробку, не дає йому права на видобування надр.

Відповідно до ст. 66 Конституції України кожен зобов'язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Згідно зі ст. 67 Кодексу України про надра підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень законодавства про надра, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Приписами ст. 68 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища встановлено, що відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів.

Пунктом 1.2 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 389 від 20.07.2009 (далі - Методика) визначено, що ця Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, зокрема, у разі самовільного використання водних ресурсів за відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води).

Відповідно до п. 9.2 Методики фактичний об'єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води), у разі перевищення встановлених у дозволі на спеціальне водокористування лімітів визначається на основі даних: первинної документації, статистичної звітності, ліміту забору та використання води, індивідуальних норм водоспоживання та водовідведення або довідки фізичної особи-підприємця або юридичної особи за підписом керівництва, завіреної печаткою (за наявності).

З огляду на викладене, використання довідки № 5983/27-01, засвідченої підписом начальника відділу ЕПРтаЕ та печаткою філії УМГ Львівтрансгаз ПАТ Укртрансгаз , для розрахунку розміру завданих збитків є правомірним.

Згідно з п. 9.1 Методики розрахунок розміру відшкодування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів за відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)), у разі перевищення встановлених у дозволі на спеціальне водокористування лімітів, здійснюється за формулою: З сам = 5 х W х Тар (грн.), де W - об'єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)), у разі перевищення встановлених у дозволі на спеціальне водокористування лімітів, куб. м; Тар - розмір, аналогічний ставці рентної плати за спеціальне використання води, встановленої статтею 255 Податкового кодексу України, на дату виявлення порушення (для поверхневих, підземних, шахтних, кар'єрних та дренажних вод - грн/100 куб. м, води для потреб гідроенергетики та рибництва - грн/10000 куб. м, води, яка входить до складу напоїв, - грн/куб. м).

Положеннями ст. 255 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на дату виявлення порушення) встановлено, що ставка рентної плати за спеціальне використання підземних вод для Львівської області встановлюється у розмірі 51,73 грн за 100 куб.м.

Перевіривши розрахунок розміру завданих збитків, виконаний головним спеціалістом екологічного контролю водних ресурсів та атмосферного повітря - державним інспектором з ОНПС Львівської області та долучений до матеріалів позовної заяви, суд встановив, що він виконаний арифметично вірно, з дотриманням вимог чинного законодавства України та відомостей про обсяг підземних вод, використаних для забезпечення виробничих (технологічних) потреб, наведених у довідці Філії № 5983/27-01.

Так, збитки, завдані державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, Бібрським ЛВУМГ становлять 931,14 грн; Кам'янка-Бузьким проммайданчиком Волицького ЛВУМГ - 3 284,85 грн; Дашавським ВУПЗГ - 11 639,25 грн; Опарським ВУПЗГ - 57 575,49 грн; Сокальським проммайданчиком Волицького ЛВУМГ - 3 569,37 грн, а всього 77 000,10 грн, та підлягають стягненню у вказаних розмірах.

Відповідно до вимог ч. 3 ст. 29 та ч. 1 ст. 69-1 Бюджетного кодексу України грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, сплачуються у визначеному вказаними нормами співвідношенні на рахунок спеціальних фондів державного та місцевих бюджетів.

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи, що вимоги заступника керівника Львівської місцевої прокуратури № 3 задоволені судом у повному обсязі, судовий збір у розмірі 1 378,00 грн покладається на відповідача.

Керуючись статтями 33-34, 43-44, 49, статтями 82-85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва

В И Р І Ш И В :

1. Позов заступника керівника Львівської місцевої прокуратури № 3 задовольнити повністю.

2. Стягнути з публічного акціонерного товариства Укртрансгаз (01021, м. Київ, Кловський узвіз, будинок 9/1, ідентифікаційний код 30019801) на користь місцевого бюджету Волицької сільської ради Сокальського району Львівської області (отримувач: місцевий бюджет Волицької сільської ради, МФО 825014, р/р 33112331700549, ідентифікаційний код 38011490, банк: УДКС у Сокальському районі Львівської області, призначення платежу: код платежу 24062100) 3 569,37 грн (три тисячі п'ятсот шістдесят дев'ять грн 37 коп.) в рахунок відшкодування збитків, заподіяних державі, внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.

3. Стягнути з публічного акціонерного товариства Укртрансгаз (01021, м. Київ, Кловський узвіз, будинок 9/1, ідентифікаційний код 30019801) на користь місцевого бюджету Опарівської сільської ради Дрогобицького району Львівської області (отримувач: місцевий бюджет Опарівської сільської ради, МФО 825014, р/р 33114331700138, ідентифікаційний код 38007496, банк: УДКС у Дрогобицькому районі Львівської області, призначення платежу: код платежу 24062100) 57 575,49 грн (п'ятдесят сім тисяч п'ятсот сімдесят п'ять грн 49 коп.) в рахунок відшкодування збитків, заподіяних державі, внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.

4. Стягнути з публічного акціонерного товариства Укртрансгаз (01021, м. Київ, Кловський узвіз, будинок 9/1, ідентифікаційний код 30019801) на користь місцевого бюджету Дашавської селищної ради (отримувач: місцевий бюджет Дашавської селищної ради, МФО 825014, р/р 33111331700625, ідентифікаційний код 37969195, банк: УДКС у Стрийському районі Львівської області, призначення платежу: код платежу 24062100) 11 639,25 грн (одинадцять тисяч шістсот тридцять дев'ять грн 25 коп.) в рахунок відшкодування збитків, заподіяних державі, внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.

5. Стягнути з публічного акціонерного товариства Укртрансгаз (01021, м. Київ, Кловський узвіз, будинок 9/1, ідентифікаційний код 30019801) на користь місцевого бюджету Кам'янка-Бузької міської ради (отримувач: місцевий бюджет Кам'янка-Буської міської ради, МФО 825014, р/р 33110331700228, ідентифікаційний код 36767790, банк: УДКС у Кам'янка-Буському районі Львівської області, призначення платежу: код платежу 24062100) 3 284,85 грн (три тисячі двісті вісімдесят чотири грн 85 коп.) в рахунок відшкодування збитків, заподіяних державі, внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.

6. Стягнути з публічного акціонерного товариства Укртрансгаз (01021, м. Київ, Кловський узвіз, будинок 9/1, ідентифікаційний код 30019801) на користь місцевого бюджету Бібрської міської ради (отримувач: місцевий бюджет Бібрської міської ради, МФО 825014, р/р 33117331700362, ідентифікаційний код 36848550, банк: УДКС України у Перемишлянському районі Львівської області, призначення платежу: код платежу 24062100) 931,14 грн (дев'ятсот тридцять одну грн 14 коп.) в рахунок відшкодування збитків, заподіяних державі, внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.

7. Стягнути з публічного акціонерного товариства Укртрансгаз (01021, м. Київ, Кловський узвіз, будинок 9/1, ідентифікаційний код 30019801) на користь прокуратури Львівської області (79005, Львівська обл., м. Львів, проспект Шевченка, будинок 17/19, ідентифікаційний код 02910031) витрати по сплаті судового збору в розмірі 1 378,00 грн (одна тисяча триста сімдесят вісім грн 00 коп.).

8. Після набрання рішенням законної сили видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 27 лютого 2017 року.

Суддя Я.А. Карабань

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення15.02.2017
Оприлюднено28.02.2017
Номер документу64978016
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/4835/16

Ухвала від 02.10.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Босий В.П.

Постанова від 09.08.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Стратієнко Л. В.

Ухвала від 31.07.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Стратієнко Л. В.

Ухвала від 29.05.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Босий В.П.

Постанова від 16.05.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Ухвала від 09.03.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Рішення від 15.02.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Карабань Я.А.

Ухвала від 24.01.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Карабань Я.А.

Ухвала від 23.12.2016

Господарське

Господарський суд міста Києва

Карабань Я.А.

Постанова від 14.12.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Стратієнко Л. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні