Постанова
від 09.08.2017 по справі 910/4835/16
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 серпня 2017 року Справа № 910/4835/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого Стратієнко Л.В. (доповідач) суддівВовка І.В. Нєсвєтової Н.М. за участі представників: позивачів: відповідача: прокуратури: не з'явилися Сахній А.Я. Попенко О.С. розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргупублічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" в особі філії "Управління магістральних газопроводів "Львівтрансгаз" на рішення та постановуГосподарського суду міста Києва від 15 лютого 2017 року Київського апеляційного господарського суду від 16 травня 2017 року у справі№ 910/4835/16 за позовомзаступника керівника Львівської місцевої прокуратури № 3 в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Львівській області, Волицької сільської ради Сокальського району Львівської області, Опарівської сільської ради Дрогобицького району Львівської області, Дашавської селищної ради, Кам'янка-Бузької міської ради, Бібрської міської ради допублічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" про стягнення 77 000,10 грн

ВСТАНОВИВ:

У березні 2016 р. заступник керівника Львівської місцевої прокуратури № 3 в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Львівській області, Волицької сільської ради Сокальського району Львівської області, Опарівської сільської ради Дрогобицького району Львівської області, Дашавської селищної ради, Кам'янка-Бузької міської ради, Бібрської міської ради звернувся до суду з позовом про стягнення з публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" 77 000,10 грн збитків, заподіяних внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.

Справа розглядалась господарськими судами неодноразово.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 15.02.2017 (суддя - Карабань Я.А.), залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 16.05.2017 (головуючий - Агрикової О.В., судді - Мальченко А.О., Жук Г.А.), позов задоволено.

Стягнуто з ПАТ "Укртрансгаз" на користь місцевого бюджету Волицької сільської ради Сокальського району Львівської області 3 569,37 грн, на користь місцевого бюджету Опарівської сільської ради Дрогобицького району Львівської області 57 575,49 грн, на користь місцевого бюджету Дашавської селищної ради 11 639,25 грн, на користь місцевого бюджету Кам'янка-Бузької міської ради 3 284,85 грн, на користь місцевого бюджету Бібрської міської ради 931,14 грн в рахунок відшкодування збитків, заподіяних державі, внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.

Стягнуто з ПАТ "Укртрансгаз" на користь прокуратури Львівської області судовий збір.

У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення норм матеріального і процесуального права, просить скасувати постановлені у справі судові рішення та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

Заслухавши пояснення представника відповідача, прокурора, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши матеріали справи, суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як вбачається із матеріалів справи і встановлено господарськими судами, з 16.11.2015 по 04.12.2015 Державною екологічною інспекцією у Львівській області на підставі наказів № 282-і/п від 13.11.2015, № 292-і/п від 23.11.2015 було проведено планову перевірку відповідності дотримання філією "Управління магістральних газопроводів "Львівтрансгаз" ПАТ "Укртрансгаз" вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними речовинами, за результатами якої було складено акт № 427,413/03/653 перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами (а.с. 23-45, т. 1).

Відповідно до розділу "Охорона земельних ресурсів" акту № 427,413/03/653 перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами ПАТ "Укртрансгаз" є постійним користувачем земельних ділянок, що розташовані на території: Опарівської сільської ради Дрогобицького району Львівської області; Бібрської міської ради Перемишлянського району Львівської області; Кам'янка-Бузької міської ради Кам'янка-Бузького району Львівської області; Волицької сільської ради Сокальського району Львівської області; Дашавської селищної ради Стрийського району Львівської області. Вказаний факт також підтверджується копіями державних актів на право постійного користування земельною ділянкою І-ЛВ № 002923, ІІ-Л № 001167, ІІ-ЛВ № 004105, І-ЛВ № 000954, ІІ ЛВ № 003883.

Відповідно до розділу "Охорона та раціональне використання водних ресурсів" акту № 427,413/03/653 водопостачання на підрозділах УМГ "Львівтрансгаз" здійснюється централізованим водопостачанням, а також із власних підземних водозаборів, зокрема: Сокальського проммайданчика Волицького ЛВУМГ, Опарського виробничого управління підземного зберігання газу, Дашавського виробничого управління підземного зберігання газу, Кам'янка-Бузького промислового майданчика Волицького ЛВУМГ, Бібрського лінійно-виробничого управління магістральних газопроводів.

Згідно з розділом "Охорона та раціональне використання водних ресурсів" акту № 427,413/03/653 КС Сокаль-Волицького ЛВУМГ за період з 21.12.2013 по 02.12.2015 було видобуто 2,75тис. м 3 води (1,37 тис. м 3 води на госппитні потреби; 1,38 тис. м 3 води на виробничі потреби) без спеціального дозволу на користування надрами (довідка № 5983/27-01 від 02.12.2015); Опарським ВУПЗГ за період з 21.12.2013 по 02.12.2015 було видобуто 55,77 тис. м 3 води (33,51 тис. м 3 води на госппитні потреби; 22,26 тис. м 3 води на виробничі потреби) без спеціального дозволу на користування надрами (довідка № 5983/27-01 від 02.12.2015); Дашавським ВУПЗГ за період з 21.12.2013 по 02.12.2015 було видобуто 9,2 тис. м 3 води (4,7 тис. м 3 води на госппитні потреби; 4,5 тис. м 3 води на виробничі потреби) без спеціального дозволу на користування надрами (довідка №5983/27-01 від 02.12.2015); Кам'янка-Бузьким промисловим майданчиком ВЛВУМГ за період з 21.12.2013 по 02.12.2015 було видобуто 2,46 тис. м 3 води (1,19 тис. м 3 води на госппитні потреби; 1,27 тис. м 3 води на виробничі потреби) без спеціального дозволу на користування надрами (довідка №5983/27-01 від 02.12.2015); Бібрським ЛВУМГ КС Бібрка за період з 21.12.2013 по 02.12.2015 було видобуто 4,85 тис. м 3 води (4,49 тис. м 3 води на госппитні потреби; 0,36 тис. м 3 води на виробничі потреби) без спеціального дозволу на користування надрами (довідка № 5983/27-01 від 02.12.2015).

Відповідно до довідки № 5983/27-01 від 02.12.2015 відбору води УМГ "Львівтрансгаз" ПАТ "Укртрансгаз" по Львівській області за період з 21.12.2013 по 03.12.2015 відповідач зазначив, що за період з 21.12.2013 по 02.12.2015 по Дашавському ВУПЗГ було відібрано всього 9,2 тис. м 3 води (4,7 тис. м 3 води на госппитні потреби; 4,5 тис. м 3 води на виробничі потреби - забезпечення санітарних умов працівників, опалення та підігрів води в господарських приміщеннях через котельню; у процесі транспортування газу вода участі не приймає); за період з 21.12.2013 по 02.12.2015 по Бібрському ЛВУМГ було відібрано всього 4,85 тис. м 3 води (4,49 тис. м 3 води на госппитні потреби; 0,36 тис. м 3 води на виробничі потреби - забезпечення санітарних умов працівників, опалення та підігрів води в господарських приміщеннях через котельню та поповнення пожежного резервуару; у процесі транспортування газу вода участі не приймає); за період з 21.12.2013 по 02.12.2015 по Опарському ВУПЗГ було відібрано всього 55,77 тис. м 3 води (33,51 тис. м 3 води на госппитні потреби; 22,26 тис. м 3 води на виробничі потреби - забезпечення санітарних умов працівників, опалення та підігрів води в господарських приміщеннях через котельню; у процесі транспортування газу вода участі не приймає); за період з 21.12.2013 по 02.12.2015 по Кам'янка-Бузькому проммайданчику було відібрано всього 2,46 тис. м 3 води (1,19 тис. м 3 води на госппитні потреби; 1,27 тис. м 3 води на виробничі потреби - забезпечення санітарних умов працівників, опалення та підігрів води в господарських приміщеннях через котельню; у процесі транспортування газу вода участі не приймає); за період з 21.12.2013 по 02.12.2015 по КС-Сокаль було відібрано всього 2,75 тис. м 3 води (1,37 тис. м 3 води на госппитні потреби; 1,38 тис. м 3 води на виробничі потреби - забезпечення санітарних умов працівників, опалення та підігрів води в господарських приміщеннях через котельню; у процесі транспортування газу вода участі не приймає).

Державною екологічною інспекцією у Львівській області складено припис № 146-03 від 08.12.2015, відповідно до якого вказано відповідачу до 08.06.2016 отримати спеціальний дозвіл на користування надрами для добування підземних прісних вод для Опарського ВУПЗГ, Бібрського ЛВУМГ КС Бібрка, Волицького ЛВУМГ Кам'янка-Бузького проммайданчика, Волицького ЛВУМГ КС Сокаль, Дашавського ВУПЗГ.

21.12.2015 державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища у Львівській області складено протокол про адміністративне правопорушення № 007689, відповідно до якого ОСОБА_6, який працює на посаді начальника відділу екології, природних ресурсів та енергозбереження Філії "Управління магістральних газопроводів "Львівтрансгаз" "Укртрансгаз" допущено порушення державного права власності на надра, яке виявлено під час проведення планової перевірки філії "Управління магістральних газопроводів "Львівтрансгаз" ПАТ "Укртрансгаз". Виявлено забір та використання підземних вод для забезпечення технологічного процесу виробництва (на виробничі потреби) при відсутності спеціального дозволу на користування надрами, що є порушенням ст. ст. 16, 19, 21, 23 Кодексу України про надра.

Постановою Державної екологічної інспекції у Львівській області № 530/03 від 21.12.2015 справу про адміністративне правопорушення, яке вчинив ОСОБА_6, закрито, матеріали перевірки скеровано в прокуратуру Львівської області.

Обґрунтовуючи вимоги, прокурор просив стягнути з відповідача 77 000,10 грн збитків, заподіяних державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.

Відповідно до положень статей 46, 48 ВК України водокористування може бути загальним або спеціальним. Спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється фізичними та юридичними особами для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.

Спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу (п. 9 ч. 1 ст. 44, ст. 49 ВК України).

Статтями 16, 19, 21 Кодексу України про надра передбачено, що користування надрами, у тому числі видобування підземних прісних вод, здійснюється на підставі спеціального дозволу на користування надрами.

Отже, чинним законодавством передбачено обов'язок отримання господарюючими суб'єктами як дозволу на спеціальне водокористування, так і спеціального дозволу на користування ділянкою надр. При цьому спеціальний дозвіл на користування надрами дає право на видобування підземних вод, а дозвіл на спеціальне водокористування - право на їх використання.

Разом із тим Кодекс України про надра передбачає випадки, за яких господарюючі суб'єкти мають право видобувати підземні води без спеціального дозволу (ст. 21 Кодексу України про надра).

За ст. 23 Кодексу України про надра (в редакції чинній на момент проведення перевірки) землевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати для своїх господарських і побутових потреб корисні копалини місцевого значення і торф загальною глибиною розробки до двох метрів, підземні води для власних господарсько-побутових потреб, нецентралізованого та централізованого (крім виробництва фасованої питної води) господарсько-питного водопостачання, за умови що продуктивність водозаборів підземних вод не перевищує 300 кубічних метрів на добу, та використовувати надра для господарських і побутових потреб.

Таким чином, видобувати підземні води без спеціальних дозволів в обсязі, що не перевищує 300 кубічних метрів на добу, суб'єкти господарювання мають право лише для власних господарсько-побутових потреб. У свою чергу, видобуток підземних вод для здійснення господарської діяльності вимагає отримання спеціального дозволу уповноваженого державою органу.

Із системного аналізу приписів глави 11 (спеціальне водокористування для задоволення питних і господарсько-побутових потреб населення), глави 13 (особливості спеціального водокористування та користування водними об'єктами для потреб галузей економіки) Водного кодексу України та приписів глави 2 (надання надр у користування), глави 4 (плата за користування надрами) Кодексу України про надра вбачається, що законодавець відносить господарсько-побутові потреби до потреб населення, натомість, виробничі потреби підприємства охоплюються поняттями "водокористування для потреб галузей економіки" та "промислові потреби".

Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Верховного Суду України, зокрема: від 01.04.2015 у справі № 3-32гс15, від 23.06.2015 у справі № 21-431а14, від 29.09.2015 у справі № 21 -1701а15 та від 13.10.2015 у справі № 21-2828а15.

Отже, апеляційний суд прийшов до правильного висновку, що видобуток підземних вод для забезпечення саме виробничих (технічних) потреб землевласника/землекористувача, які пов'язані із забезпеченням технологічного процесу виробництва, вимагає отримання спеціального дозволу уповноваженого державою органу, з огляду на положення ст. 23 Кодексу України про надра (в редакції чинній на момент проведення перевірки).

Як вбачається із матеріалів справи і було встановлено судами, основними видами діяльності філії УМГ "Львівтрансгаз" ПАТ "Укртрансгаз" за КВЕД-2010 є: 49.50 - трубопровідний транспорт; 35.22 - розподілення газоподібного палива через місцеві (локальні) трубопроводи; 35.23 - торгівля газом через місцеві (локальні) трубопроводи; 42.21 - будівництво трубопроводів; 71.12 - діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; 85.59 - інші види освіти, н.в.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 21.03.2016 видами діяльності відповідача є: 60.30.2 - транспортування газу трубопроводами (основний); 45.21.3 - будівництво магістральних трубопроводів, ліній зв'язку та енергопостачання; 50.50.0 - роздрібна торгівля пальним; 74.20.1 - діяльність у сфері інжинірингу; 74.20.3 - діяльність у сфері геодезії, гідрографії та гідрометеорології; 85.11.3 - діяльність санаторно-курортних закладів.

Згідно з таблиці 1 "Забір, використання, передача та втрати води" звітів про використання води (форми № 2ТП-водгосп (річна) та № 2-ТП (водгосп) за IV квартал 2013 року, IV квартал 2014 року та 2015 рік у 2013 році фактично використано води у тому числі на виробничі потреби (графа 11): Бібрським ЛВУМГ - 1,6 тис. куб.м; Кам'янка-Бузьким проммайданчиком Волицького ЛВУМГ - 0,4 тис. куб.м; Дашавським ВУПЗГ - 2,3 тис. куб.м; Опарським ВУПЗГ - 10,0 тис. куб.м; Сокальським проммайданчиком Волицького ЛВУМГ - 0,9 тис. куб.м; у 2014 році фактично використано води у тому числі на виробничі потреби (графа 11): Бібрським ЛВУМГ - 0,9 тис. куб.м; Кам'янка-Бузьким проммайданчиком Волицького ЛВУМГ - 0,5 тис. куб.м; Дашавським ВУПЗГ - 2,4 тис. куб.м; Опарським ВУПЗГ - 11,0 тис. куб.м; Сокальським проммайданчиком Волицького ЛВУМГ - 0,8 тис. куб.м; у 2015 році фактично використано води за рік у тому числі на виробничі (технологічні) потреби (графа 17): Бібрським ЛВУМГ - 1,2 тис. куб.м; Кам'янка-Бузьким проммайданчиком Волицького ЛВУМГ - 0,7 тис. куб.м; Дашавським ВУПЗГ - 2,2 тис. куб.м; Опарським ВУПЗГ - 12,0 тис. куб.м; Сокальським проммайданчиком Волицького ЛВУМГ - 0,6 тис. куб.м.

Отже, здійснивши аналіз наданих сторонами доказів, місцевий господарський суд, з яким погодився і апеляційний суд, дійшов правильного висновку про те, що відповідач використовував воду не тільки для задоволення господарських і побутових потреб, а й для виробничих потреб (при цьому, використання води для підживлення систем оборотного водопостачання визначається як використання води з метою забезпечення виробничих (технологічних) потреб, яке здійснювалось відповідачем про, що зазначено у графі 11 та графі 17 Таблиці 1 Звіту (а.с. 34-51, т. 2)), що виключає можливість використання підземних вод без отримання спеціального дозволу на користування надрами.

Статтею 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлено, що відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів.

Господарські суди встановивши, що у відповідача був відсутній відповідний дозвіл протягом періоду з 21.12.2013 по 02.12.2015, що свідчить про порушення ним природоохоронного законодавства та завдання збитків державі, обґрунтовано стягнули з відповідача збитків у розмірі, що був позивачем правомірно розрахований відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 389 від 20.07.2009.

Щодо доводів відповідача в касаційній скарзі про те, що ним не було порушено вимоги природоохоронного законодавства, адже згідно з вимогами чинного законодавства (08.12.2015 прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дерегуляції в агропромисловому комплексі", яким внесено зміни до ст. 23 КУ Про надра) землевласники мають право без спеціального дозволу видобувати підземні води для всіх потреб, то слід зазначити таке.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дерегуляції в агропромисловому комплексі" № 867-VIII від 08.12.2015 внесено зміни до ст. 21 та ст. 23 Кодексу України про надра, якими визнано, зокрема, право землевласників та землекористувачів видобувати в межах наданих їм земельних ділянок підземні води (крім мінеральних) для всіх потреб, крім виробництва фасованої питної води, без спеціальних дозволів та гірничого відводу за умови, що обсяг видобування підземних вод із кожного з водозаборів не перевищує 300 кубічних метрів на добу.

Вказаний закон, яким скасовано низку дозвільних процедур, набрав чинності з 01.01.2016.

Відповідно до положення абз. 1 п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дерегуляції в агропромисловому комплексі" № 867-VIII від 08.12.2015 землевласники і землекористувачі, які на момент набрання чинності цим Законом розпочали відповідно до вимог законодавства процес отримання спеціальних дозволів та гірничного відводу, не потребують з моменту набрання чинності цим Законом таких спеціальних дозволів та гірничного відводу для видобування підземних вод (крім мінеральних), а також не несуть відповідальності за видобування до набрання чинності цим Законом підземних вод (крім мінеральних) без таких спеціальних дозволів та гірничого відводу у разі, якщо таке видобування здійснювалося в обсягах, передбачених ч. 1 ст. 23 Кодексу України про надра.

Оскільки на момент набрання чинності цим Законом, відповідач належним чином не довів, що ним була розпочата процедура отримання спеціальних дозволів, то відсутні підстави для звільнення його від відповідальності за видобування підземних вод в цьому випадку.

Посилання відповідача в касаційній скарзі на те, що судами не було надано належної правової оцінки його доводам є безпідставними, оскільки судами були почутті сторони і прийнятті обґрунтовані і мотивовані судові рішення, що узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини.

Судами повно, всебічно та об'єктивно з'ясовані обставини, що мають істотне значення для справи, виконані вказівки суду касаційної інстанції і доводи касаційної скарги, що зводяться до переоцінки встановлених у справі обставин, висновків господарських судів попередніх інстанцій про необхідність задоволення позову, не спростовують.

Таким чином, підстав для скасування постановлених у справі судових рішень не вбачається.

Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати, пов'язані з поданням касаційної скарги, покладаються на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 - 111 11 ГПК України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" в особі філії "Управління магістральних газопроводів "Львівтрансгаз" залишити без задоволення, а рішення Господарського суду міста Києва від 15 лютого 2017 року та постанову Київського апеляційного господарського суду від 16 травня 2017 року у справі за № 910/4835/16 - без змін.

Головуючий, суддя Л. Стратієнко Суддя І. Вовк Суддя Н. Нєсвєтова

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення09.08.2017
Оприлюднено11.08.2017
Номер документу68210551
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/4835/16

Ухвала від 02.10.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Босий В.П.

Постанова від 09.08.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Стратієнко Л. В.

Ухвала від 31.07.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Стратієнко Л. В.

Ухвала від 29.05.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Босий В.П.

Постанова від 16.05.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Ухвала від 09.03.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Рішення від 15.02.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Карабань Я.А.

Ухвала від 24.01.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Карабань Я.А.

Ухвала від 23.12.2016

Господарське

Господарський суд міста Києва

Карабань Я.А.

Постанова від 14.12.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Стратієнко Л. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні