Постанова
від 24.03.2017 по справі 808/763/17
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 березня 2017 року о/об 21 год. 55 хв.Справа № 808/763/17 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді Татаринова Д.В., судів Батрак І.В., Нестеренко Л.О., при секретарі судового засідання Малої Т.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Запорізької районної організації політичної партії Сила Людей до Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Ануфрей Юлія Миколаївна від Запорізької районної партійної організації політичної партії НАШ КРАЙ , Бурова Людмила Василівна від Запорізької районної організації Політичної парті Об'єднання САМОПОМІЧ , Д'яконова Валентина Дмитрівна від Територіальної організація Політичної партії Опозиційний блок у Запорізькому районі Запорізької області, Жидкова Ольга Валентинівна від Запорізької районної організації Народного Руху України, Новікова Людмила Вікторівна від Запорізької районної організації політичної партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина , Ружин Олександр Володимирович від Запорізької районної організації Радикальної Партії Олега Ляшка про визнання дій протиправними, скасування постанови та зобов'язання вчинити певні дії,

за участі представників:

від позивача - Тарасов Д.О.

(діє на підставі довіреності б/н від 21.03.2017 року)

від відповідача - Мормуль П.В.

(особа посвідчується посвідченням № 12987 від 27.02.2017 року)

третя особа 1 - не прибула;

третя особа 2 - не прибула;

третя особа 3 - не прибула;

третя особа 4 - Жидкова Ольга Валентинівна

(особа посвідчується паспортом серія СЮ №077671);

третя особа 5 - не прибула;

третя особа 6 - не прибула;

ВСТАНОВИВ:

22 березня 2017 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Запорізької районної організації політичної партії Сила Людей (надалі - позивач) до Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області (надалі - відповідач) треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Ануфрей Юлія Миколаївна від Запорізької районної партійної організації політичної партії НАШ КРАЙ , Бурова Людмила Василівна від Запорізької районної організації Політичної парті Об'єднання САМОПОМІЧ , Д'яконова Валентина Дмитрівна від Територіальної організація Політичної партії Опозиційний блок у Запорізькому районі Запорізької області, Жидкова Ольга Валентинівна від Запорізької районної організації Народного Руху України, Новікова Людмила Вікторівна від Запорізької районної організації політичної партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина , Ружин Олександр Володимирович від Запорізької районної організації Радикальної Партії Олега Ляшка, в якому позивач просить суд:

визнати протиправними дії Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області щодо відхилення кандидатури Запорізької районної організації політичної партії Сила Людей для включення шляхом жеребкування до складу Широківської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області;

скасувати постанову Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області № 16 від 18 березня 2017 року Про формування складу Широківської сільської виборчої комісії ;

зобов'язати Запорізьку районну виборчу комісію Запорізької області провести повторне жеребкування щодо включення кандидатур до складу Широківської сільської виборчої комісії, з урахуванням кандидатури від Запорізької районної організації політичної партії Сила Людей .

Позов обґрунтовано тим, що позивач виконав всі вимоги Закону України Про місцеві вибори та 15 березня 2017 року вніс подання до Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області для включення шляхом жеребкування до складу Широківської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області Орлова Іллі Володимировича. Зазначає, що у члена Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області Дрьоміної І.В., при перевірці наявності всіх документів та комплектності подання відповідно до Закону України Про місцеві вибори та Постанови ЦВК № 86 від 23 березня 2016 року Про форми подань щодо кандидатур до складу виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ , не виникло жодних зауважень. Вказує на те, що 18 березня 2017 року о 14 год. 00 хв. кандидат від позивача на включення до складу Широківської сільської виборчої комісії, з'явився до місця засідання відповідача, але відповідач, в особі голови Мормуль П.В. та членів комісії відмовились допускати його на засідання, оскільки кандидатура позивача не була допущена до жеребкування, з підстав відсутності подання у електронному вигляді, та була відхилена. Позивач не погоджуються з такими діями відповідача, та вважає їх протиправними та такими, що суперечать діям чинного законодавства.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив адміністративний позов задовольнити.

Представник відповідача проти позову заперечив з підстав, викладених у письмових запереченнях, відповідно до яких зазначає, що позивачем було надані наступні документи: диск, подання, заява, копії документів, довіреність. Член комісії, на якого було покладено обов'язок приймати документи від місцевих організацій партій для формування територіальної виборчої комісії, Дрьоміна І.В., прийняла комплект документів від позивача про, що склала відповідну довідку вх.№91 від 15 березня 2017 року. Після прийому всіх подань, від місцевих організацій партій, відповідно до частини 10 статті 22 Закону України Про місцеві вибори , а саме не пізніш як за 45 днів до дня виборів, комісія перевірила надані подання на відповідність вимог Закону України Про місцеві вибори та встановила, що п'ять подань не відповідають вимогам Закону України Про місцеві вибори . Одним з таких подань було саме подання позивача. Зазначає, що всупереч частини 10 статті 22 Закону України Про місцеві вибори наданий диск був порожній та не мав інформації в електронному вигляді. На засіданні комісії 18 березня 2017 року було ознайомлено членів Запорізької районної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області з порушеннями, виявленими під час розгляду подань від місцевих організацій партій, та сформовано список кандидатів на жеребкування. Тобто вказує на те, що жодних порушень відповідач не допустив під час формування Широківської сільської виборчої комісії.

В судовому засіданні представник відповідача просив суд відмовити у задоволенні адміністративного позову.

Третя особа Жидкова Ольга Валентинівна від Запорізької районної організації Народного Руху України в судовому засіданні вирішення справи поклала на розсуд суду.

Треті особи 1,2,3,5,6 в судове засіданні не прибували, причину суду не повідомили. Про день, час і місце судового розгляду справи повідомлялися належним чином. Заяв і клопотань до суду не надходило.

Розглянувши матеріали справи суд встановив наступні обставини.

Відповідно до свідоцтва про реєстрацію структурного утворення політичної партії №192-п від 08 жовтня 2015 року утворено Запорізьку районну організацію політичної партії Сила Людей .

24 січня 2017 року постановою ЦВК № 6 були призначені на неділю, 30 квітня 2017 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1-15. Додатком № 5 до вищезазначеної Постанови ЦВК визначений перелік об'єднаних територіальних громад, утворених у межах Запорізької області, у яких призначаються перші місцеві вибори 30 квітня 2017 року. Серед них у Запорізькому районі Запорізької області - Широківська сільська об'єднана територіальна громада, в якій були призначені вибори Широківського сільського голови та депутатів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області.

Пунктом 2 вищезазначеної Постанови ЦВК оголошено з 11 березня 2017 року початок виборчого процесу перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, призначених на 30 квітня 2017 року.

Відповідно до постанови №16 від 18 березня 2017 року Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області постановлено: утворити Широківську сільську виборчу комісію для проведення перших виборів депутатів сільських,селищних та міської рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних та міських голів 30 квітня 2017 року; затвердити склад сільської виборчої комісії; оприлюднити інформацію в доступний спосіб, розмістивши на офіційному сайті Запорізької райдержадміністрації.

Згідно Календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року , затвердженого Постановою ЦВК № 19 від 14 лютого 2017 року, подання до районної виборчої комісії кандидатур до складу відповідних сільських виборчих комісій для утворення та формування складу цих комісій у зв'язку з призначенням перших місцевих виборів здійснюється районними організаціями партії до 15 березня 2017 року включно.

Так, 15 березня 2017 року Запорізькою районною організацією політична партія Сила Людей подано до Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області подання щодо включення шляхом жеребкування до складу Широківської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області Орлова І.В.

Також до подання додавались: диск, заява, копії документів, довіреність, що підтверджується довідкою, складеною та зареєстрованою за вх. №91 від 15 березня 2017 року, Дрьоміною І.В., про що свідчить її підпис на довідці.

Представнику позивача повідомлено про час жеребкування.

Разом з тим, коли кандидат від позивача з'явився до місця засідання Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області, для проведення жеребкування на включення до складу Широківської сільської виборчої комісії, за адресою: м. Запоріжжя, вул. Розенталь, 3-а, відповідачем, в особі голови Мормуль П.В. та членами комісії було відмовлено у допуску кандидата на засідання жеребкування, мотивуючи це тим, що диск не містив електронної форми подання.

Не погоджуючись з такими діями Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області, позивач звернувся з адміністративним позовом до суду.

Відповідно до частини 1 статті 172 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.

Відповідно до абзацу 8 підпункту 3.1.1. пункту 3 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України № 15 Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом встановлено, що у порядку, передбаченому статтею 172 КАС України, звернутися до суду мають право особи, які мають намір реалізувати своє право на участь у виборчому процесі або набути статусу суб'єкта виборчого процесу, у разі відмови в цьому виборчими комісіями або органами державної влади чи органами місцевого самоврядування.

Тому судом визнано право позивача звернення до суду у прядку статті 172 КАС України.

Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначає Закон України Про місцеві вибори № 595-VIII від 14 липня 2015 року.

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України Про місцеві вибори організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.

Порядок формування складу територіальних виборчих комісій визначені статтею 22 Закону України Про місцеві вибори .

Склад територіальних виборчих комісій формується за поданнями зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій партій з урахуванням обмежень, встановлених частиною другою статті 12 цього Закону, у кількості не менше 9 і не більше 18 осіб (частина 1 статті 22 Закону України Про місцеві вибори ).

За правилами частини 2 статті 22 Закону України Про місцеві вибори право подання кандидатур до складу територіальних виборчих комісій мають: 1) місцева організація політичної партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання; 2) зареєстрована в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцева організація політичної партії.

Судом встановлено, що відповідно до свідоцтва про реєстрацію структурного утворення політичної партії №192-п від 08 жовтня 2015 року утворено Запорізьку районну організацію політичної партії Сила Людей .

Частиною 6 статті 22 Закону України Про місцеві вибори встановлено, що районні територіальні виборчі комісії формують склад міських (крім міст, зазначених у частинах четвертій, п'ятій та восьмій цієї статті), сільських, селищних територіальних виборчих комісій у відповідному районі не пізніш як за 42 дні до дня виборів. Подання до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити районні організації політичних партій, зазначених у частині другій цієї статті. Такі подання вносяться не пізніш як за 45 днів до дня виборів.

Відповідно до частини 10 статті 22 Закону України Про місцеві вибори подання щодо кандидатур до складу територіальної виборчої комісії вноситься за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на паперовому носії та в електронному вигляді.

Подання щодо кандидатур до складу територіальної виборчої комісії вноситься до відповідної виборчої комісії за підписом керівника місцевої організації партії та скріплюється печаткою місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а подання, які вносяться до Центральної виборчої комісії, додатково скріплюються печаткою цієї політичної партії.

Судом встановлено, що 15 березня 2017 року Запорізькою районною організацією політична партія Сила Людей подано до Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області подання щодо включення шляхом жеребкування до складу Широківської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області кандидатуру Орлова І.В., у відповідно до частини 10 статті 22 Закону України Про місцеві вибори .

Частиною 10 статті 22 Закону України Про місцеві вибори також визначено що до подання додаються: 1) ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи; 2) власноручно написані заяви осіб, запропонованих до складу територіальної виборчої комісії, про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання, згоду виконувати посадові обов'язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії, про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах та з обов'язковим зазначенням відомостей про засоби зв'язку (контактний телефон).

Єдиний порядок організації роботи територіальних та дільничних виборчих комісій з виборів з документами, заявами, скаргами, запитами, пропозиціями, клопотаннями, зауваженнями (далі - документи, звернення) з моменту їх створення або надходження до відправлення чи передачі на зберігання до відповідної місцевої державної архівної установи встановлює Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів затверджений постановою Центральною виборчою комісією № 228 від 05 вересня 2015 року (далі Порядок № 228 від 05 вересня 2015 року).

Відповідно до підпункту 1.1 пункту 1 Порядку № 228 від 05 вересня 2015 року територіальна виборча комісія є постійно діючим спеціальним колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Підпунктом 1.17 пункту 1 Порядку № 228 від 05 вересня 2015 року визначено, що організацію ведення діловодства виборчої комісії забезпечує секретар комісії.

Відповідальність за організацію роботи та стан діловодства у виборчій комісії, а також за дотримання цього Порядку покладається на голову відповідної виборчої комісії (підпункт 18 пункту 1 Порядку № 228 від 05 вересня 2015 року).

Реєстрація і розгляд документів та звернень, що надходять до виборчої комісії визначена пунктом 13 Порядку № 228 від 05 вересня 2015 року.

При реєстрації та розгляді документів і звернень, що надходять до виборчої комісії, комісія керується Законом, іншими актами законодавства України, постановами Центральної виборчої комісії та цим Порядком (підпункт 1.13 пункту 13 Порядку № 228 від 05 вересня 2015 року).

Відповідно до підпункту 13.2 пункту 13 Порядку № 228 від 05 вересня 2015 року документи та звернення, що надходять до виборчої комісії, мають право приймати голова комісії, заступник голови комісії, секретар або інші члени комісії, уповноважені на це її рішенням.

Матеріалами справи встановлено, що відповідно до протоколу засідання Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області № 5 від 27 серпня 2016 року вирішено, обов'язки, щодо реєстрації вхідної та вихідної документації комісії покладено на Дрьоміну Ірину Володимирівну.

За вимогами підпункту 13.4 пункту 13 Порядку № 228 від 05 вересня 2015 року документи, звернення реєструються в день їх надходження в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії.

Згідно з підпунктом 13.11 пункту 13 Порядку № 228 від 05 вересня 2015 року якщо при відкритті конверта з документом, зверненням виявлено відсутність чи пошкодження документа, звернення або їх окремих частин, невідповідність номера документа, звернення номеру, зазначеному на конверті, особа, яка приймає документ, звернення складає акт у двох примірниках, один з яких надсилається відправнику, другий долучається до документа, звернення, що залишаються у виборчій комісії.

Так, відповідно до матеріалів адміністративної справи при зверненні позивача із поданням до Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області до нього додавались: диск, заява, копії документів, довіреність.

Зазначене подання прийнято уповноваженою на те особою Дрьоміною І.В., про що свідчить складена довідка яка зареєстрована за вх. №91 від 15 березня 2017 року.

Суд не приймає твердження представника відповідача, що Запорізькою районною організацією політична партія Сила Людей при зверненні з поданням порушено частину 10 статті 22 Закону України Про місцеві вибори , оскільки член комісії, на якого було покладено обов'язок приймати документи від місцевих організацій партій для формування територіальної виборчої комісії, Дрьоміна І.В., прийняла комплект документів від позивача про що склала відповідну довідку вх.№91 від 15 березня 2017 року.

Така обставина, не заперечується відповідачем.

Разом з тим, суд звертає увагу на те, що підпунктом 13.12 пункту 13 Порядку № 228 від 05 вересня 2015 року встановлено, що зареєстровані документи, звернення в день їх реєстрації подаються голові комісії (в разі відсутності голови комісії - заступнику голови), який дає відповідні доручення членам комісії та залученим фахівцям щодо їх попереднього розгляду та підготовки відповіді.

В судовому засіданні допитаний свідок, член територіальної виборчої комісії, Дрьоміна І.В., яка повідомила суду те, що вона 15 березня 2017 року прийняла комплект документів від позивача про, що склала відповідну довідку вх.№91. Зазначила, що електронний носій даних при прийомі документів нею не перевірявся. Вказала на те, що 17 березня 2017 року робочою групою комісії у складі чотирьох членів перевірено відповідність поданих документів кандидатами для жеребкування.

Таким чином, виходячи з вищезазначеного, Запорізькою районною виборчою комісією Запорізької області в порушення підпунктів 13.11, 13.12 пункту 13 Порядку № 228 від 05 вересня 2015 року тільки 17 березня 2017 року перевірено комплектність подання позивача, що унеможливлює встановлення судом обставини наявності подання в електронному вигляді 15 березня 2017 року.

Також, в судовому засіданні підтверджено, що при встановленні головою Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області факту відсутності інформації на електронному носію позивача, відповідачем не складено організаційного документу, щодо встановлення такого факту, а відтак суд приходить до висновку, що документи кандидатури Запорізької районної організації політичної партії Сила Людей для включення шляхом жеребкування до складу Широківської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області були подані у відповідності до закону.

Разом з тим, суд приходить до висновку про те, що оскільки член комісії, на якого було покладено обов'язок приймати документи, такі документи прийняв, та зауважень до таких документів не було, а відтак і не було підстав для відхилення кандидатури на жеребкування від позивача.

Посилання представника відповідача на те, що 17 березня 2017 року робочою групою у складі членів Запорізької районної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області перевірено документи та виявлено порушення вимог до подання кандидата для жеребкування від позивача до складу територіальної виборчої комісії, суд не приймає, оскільки, а ні Законом України, а ні іншими нормативно-правовими актами не встановлено скликання робочої групи комісії для перевірки документів. А обов'язок такий покладається на голову комісії відповідно до Порядку № 228 від 05 вересня 2015 року.

Невідповідність кандидатури, внесеної Запорізькою районною організацією політичної партії Сила Людей до складу дільничної виборчої комісії згідно статті 21 цього Закону, судом не встановлено.

Невірне вирішення питання щодо відхилення кандидатури Запорізької районної організації політичної партії Сила людей , для включення шляхом жеребкування до складу Широківської сільської виборчої комісії Запорізької області, стало підставою для проведення жеребкування за відсутності кандидата позивача, результати якого оформлені спірною постановою № 16 від 18 березня 2017 року, що призвело до порушення прав та інтересів позивача, які потребують відновлення в судовому порядку.

Таким чином, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги в частині визнання протиправними дій Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області щодо відхилення кандидатури Запорізької районної організації політичної партії Сила Людей для включення шляхом жеребкування до складу Широківської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Так, судом встановлено, що відповідно до протоколу засідання Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області №14 від 18 березня 2017 року встановлено, що кількість місць, на які включаються кандидатури шляхом жеребкування, встановлюється знаходженням різниці між максимально можливою кількістю членів відповідної територіальної виборчої комісії, передбаченою частиною першою статті 22 Закону, та кількістю кандидатур, які включаються до складу територіальної виборчої комісії обов'язково.

Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 22 Закону України Про місцеві вибори право подання кандидатур до складу територіальних виборчих комісій мають місцева організація політичної партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання.

Обов'язково до складу Широківської сільської виборчої комісії мають бути включені кандидатури згідно подань місцевих організацій політичних партій, про утворення депутатської фракції, яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, що складає 12 (дванадцять) місць.

Склад територіальних виборчих комісій формується за поданнями зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій партій (з урахуванням обмежень, установлених частиною другою статті 12 Закону) у кількості не менше 9 і не більше 18 осіб. Тобто, різниця вакантних місць становить 6 (шість).

Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 22 Закону України Про місцеві вибори право подання кандидатур до складу територіальних виборчих комісій мають зареєстрована в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцева організація політичної партії.

Частиною 3 статті 22 Закону України Про місцеві вибори встановлено, що суб'єкти подання кандидатур, зазначені у пункті 1 частини другої цієї статті, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по дві кандидатури. Суб'єкти подання кандидатур, зазначені у пункті 2 частини другої цієї статті, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по одній кандидатурі.

До складу територіальної виборчої комісії обов'язково включаються кандидатури, запропоновані суб'єктами подання, зазначеними у пункті 1 частини другої цієї статті.

Кандидатури від місцевих організацій партій - по одній кандидатурі від місцевої організації однієї політичної партії, зазначених у пункті 2 частини другої цієї статті, включаються до складу територіальних виборчих комісій за результатами жеребкування, що проводиться виборчою комісією, яка формує склад відповідної територіальної виборчої комісії, у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, перед формуванням складу комісії.

Кандидатури, внесені до складу територіальної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, зазначеним у статті 21 цього Закону, порушення вимог частин другої - одинадцятої цієї статті або застосування механізму жеребкування, передбаченого цією частиною.

Рішення про відхилення кандидатур не приймається.

Таким чином, у зв'язку з протиправністю дій відповідача щодо відхилення кандидатури Запорізької районної організації політичної партії Сила людей , суд приходить до висновку про те, що постанова Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області № 16 від 18 березня 2017 року підлягає скасуванню в частині затвердження складу сільської виборчої комісії в частині членів комісії призначених відповідно до жеребкування: Ануфрей Юлії Миколаївни від Запорізької районної партійної організації політичної партії НАШ КРАЙ , Бурової Людмили Василівни від Запорізької районної організації Політичної парті Об'єднання САМОПОМІЧ , Д'яконової Валентини Дмитрівни від Територіальної організація Політичної партії Опозиційний блок у Запорізькому районі Запорізької області, Жидкової Ольги Валентинівни від Запорізької районної організації Народного Руху України, Новікової Людмили Вікторівни від Запорізької районної організації політичної партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина , Ружина Олександра Володимировича від Запорізької районної організації Радикальної Партії Олега Ляшка, оскільки при прийомі документів до участі були допущені не всі кандидати жеребкування, а відтак порушено процедуру його проведення.

В зв'язку з встановленнями судом протиправними дії відповідача, приймаючи до уваги наявність порушення законодавства про місцеві вибори, суд вважає за необхідне зобов'язати Запорізьку районну виборчу комісію Запорізької області провести повторне жеребкування щодо включення кандидатур до складу Широківської сільської виборчої комісії, з урахуванням кандидатури від Запорізької районної організації політичної партії Сила Людей .

При прийняті рішення колегія суддів перевіряє дії або бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність вимогам частини 3 статті 2 КАС України.

Так, зазначеною нормою встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Як передбачено статтею 11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Таким чином, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги є законними, обґрунтованими та такими, що підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до частини 9 статті 172 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Правові засади справляння судового збору, платників, об'єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору, визначається Законом України Про судовий збір від 08 липня 2011 року № 3674-VI (в редакції чинній на момент підписання та надходження адміністративного позову до суду - далі Закон України №3674-VI).

Судовий збір справляється, зокрема, за подання до суду позовної заяви та іншої заяви, передбаченої процесуальним законодавством (пункт 1 статті 3 Закону України 3674-VI від 08 липня 2011 року).

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2017 рік встановлено з 1 січня 2017 року прожитковий мінімум на одну працездатну особу у розмірі 1600 гривень.

Так, позивачем в адміністративному позові визначено три позовні вимоги немайнового характеру.

Абзацом 2 частини 3 статті 6 Закону України Про судовий збір визначено, що якщо у разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Відповідно до матеріалів адміністративного позову позивам сплачено судовий збір лише за одну вимогу немайнового характеру у сумі 1544,00 грн., що підтверджується квитанцією №0.0.731581375.1 від 22 березня 2017 року.

Однак, суд зазначає, що позовна вимога щодо скасування постанови Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області № 16 від 18 березня 2017 року Про формування складу Широківської сільської виборчої комісії задоволена частково.

Постанова № 16 від 18 березня 2017 року містить два пункти: створити Широківську сільську виборчу комісію та затверджено склад Широківської сільської виборчої комісії.

За правилами частини 3 статті 94 КАС України встановлено, що якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

Суд приходить до висновку, що оскільки постанова № 16 від 18 березня 2017 року скасована лише в частині затвердження складу сільської виборчої комісії, а в іншій частині залишено без змін, а також позивачем сплачено судового збору лише у розмірі 1544,00 грн. то позивачу належить до повернення 744 грн. 00 коп. (1544 грн. - 800,00 грн. = 744,00 грн.)

Керуючись статтями 2, 4, 7-12, 14, 86, 94, 158-163, 167, 172 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Запорізької районної організації політичної партії Сила Людей - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області щодо відхилення кандидатури Запорізької районної організації політичної партії Сила Людей для включення шляхом жеребкування до складу Широківської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області.

Скасувати постанову Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області № 16 від 18 березня 2017 року в частині затвердження складу сільської виборчої комісії в частині членів комісії призначених відповідно жеребкування: Ануфрей Юлії Миколаївни від Запорізької районної партійної організації політичної партії НАШ КРАЙ , Бурової Людмили Василівни від Запорізької районної організації Політичної парті Об'єднання САМОПОМІЧ , Д'яконової Валентини Дмитрівни від Територіальної організація Політичної партії Опозиційний блок у Запорізькому районі Запорізької області, Жидкової Ольги Валентинівни від Запорізької районної організації Народного Руху України, Новікової Людмили Вікторівни від Запорізької районної організації політичної партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина , Ружин Олександра Володимировича від Запорізької районної організації Радикальної Партії Олега Ляшка.

Зобов'язати Запорізьку районну виборчу комісію Запорізької області провести повторне жеребкування щодо включення кандидатур до складу Широківської сільської виборчої комісії, з урахуванням кандидатури від Запорізької районної організації політичної партії Сила Людей .

Присудити на користь Запорізької районної організації політичної партії Сила Людей за рахунок бюджетних асигнувань Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області судові витрати, у вигляді судового збору у сумі 744 (сімсот сорок чотири) гривень 00 копійок.

Судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 172-175 Кодексу адміністративного судочинства України, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 172-175 Кодексу адміністративного судочинства України, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Головуючий суддя Д.В. Татаринов

Судді: І.В. Батрак

Л.О. Нестеренко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.03.2017
Оприлюднено29.03.2017
Номер документу65502120
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/763/17

Ухвала від 28.03.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 28.03.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 27.03.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 27.03.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Постанова від 24.03.2017

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 23.03.2017

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 22.03.2017

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні