Справа № 392/1430/16-а
Провадження № 2-а/392/3/17
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 березня 2017 року Маловисківський районний суд Кіровоградської області
в складі: головуючого судді Березія Ю.А.,
при секретарі Кальній М.О.,
з участю позивача ОСОБА_1,
представника позивача ОСОБА_2,
представника відповідача Левчук А.Г.,
представників третіх осіб ОСОБА_4,
ОСОБА_5,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Мала Виска справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 в інтересах неповнолітніх ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 до Маловисківської районної ради Кіровоградської області, треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Маловисківська районна державна адміністрація Кіровоградської області, відділ освіти Маловисківської районної державної адміністрації Кіровоградської області, про визнання нечинним і скасування рішення відповідача-суб'єкта владних повноважень,
в с т а н о в и в :
Позивач ОСОБА_1 звернувся до суду із зазначеним адміністративним позовом в інтересах неповнолітніх дітей, посилаючись на незаконність рішення Маловисківської районної ради Кіровоградської області від 21 вересня 2016 року № 100.
Позивач зазначив, що дане рішення прийняте з перевищенням повноважень, оскільки на його думку рішення про реорганізацію або ліквідацію навчальних закладів комунальної форми власності не входить у компетенцію районних рад.
Крім того, позивач вказав, що рішення про ліквідацію прийняте у період навчального року (навчального процесу), що на його думку суперечить приписам статті 53 Конституції України, статті 51 Закону України Про освіту , статті 6 Закону України Про загальну середню освіту , статті 19 Закону України Про охорону дитинства .
Крім того, позивач вважає, що відповідачем порушено вимоги пункту 3 статті 105 ЦК України, пункту 2 статті 60 ГК України, оскільки орган, який прийняв рішення про припинення юридичної особи, вирішуючи питання про призначення ліквідаційної комісії, не встановив порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, яка ліквідується.
В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 і його представник ОСОБА_2 підтримали пред'явлений позов, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Позивач ОСОБА_1 пояснив, що на теперішній час його діти, в інтересах яких пред'явлено адміністративний позов, навчаються в Новопавлівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів; внаслідок закриття школи діти отримали великий стрес. Школу ліквідовано під час навчального року, шкільний автобус не ходить, в школу він відвозить дітей власним автомобілем.
Представник відповідача Левчук А.Г. не визнала пред'явлений адміністративний позов, посилаючись на те, що Хмелівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів, Хмелівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів та Новопавлівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селища і міста Маловисківського району відповідно до рішення Маловисківської районної ради від 16 березня 2007 року № 77 Про управління об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селища і міста району , яким затверджено перелік підприємств, установ і організацій спільної власності територіальних громад району. Представник зазначила, що відповідно до Статуту Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Маловисківської районної ради Кіровоградської області засновником школи є Маловисківська районна рада, в компетенцію якої входить прийняття рішення про реорганізацію та ліквідацію навчального закладу відповідно до пункту 9 Статуту. Представник пояснила, що на підставі статті 44 Закону Маловисківська районна рада делегувала свої повноваження щодо забезпечення усіх видів освіти Маловисківській районній державній адміністрації без права розпорядження майном, що зазначено в рішенні ради від 16 березня 2007 року № 77. Питання про реорганізацію (злиття) Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів та Новопавлівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів у навчально-виховне об'єднання з філією внесено на розгляд районної ради головою районної державної адміністрації відповідно до подання від 26 серпня 2016 року № 01-24/156/1 та оприлюднено на офіційному веб-сайті. Дане питання розглянуто на засіданні постійної комісії районної ради з соціальних та гуманітарних питань 30 серпня 2016 року. Зазначена постійна комісія рекомендувала внести на розгляд пленарного засідання районної ради питання Про реорганізацію (злиття) Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів та Новопавлівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів у навчально-виховне об'єднання з філією , яке своєчасно оприлюднено на офіційному веб-сайті районної ради. Дата проведення позачергової сьомої сесії Маловисківської районної ради сьомого скликання, а саме 21 вересня 2016 року, встановлена розпорядженням голови районної ради від 15 вересня 2016 року № 76-р. Перед сесією районної ради 21 вересня поточного року було проведено засідання президії, на якому узгоджено пропозиції щодо питань, які вносяться на розгляд ради, а за результатами голосування на пленарному засіданні по даному питанню районною радою було прийняте відповідне рішення, тому представник відповідача вважає, що відсутні підстави для задоволення адміністративного позову.
Представник третьої особи ОСОБА_5 висловила заперечення з приводу пред'явленого адміністративного позову, посилаючись на те, що проектна потужність Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів складає 320 учнів, а станом на серпень 2016 року навчалось 66 учнів, тобто наповнюваність школи становила 22% від проектної потужності; у перспективі до 2019 року кардинального росту як кількості учнів, так і наповненості учнів на території села не планується. Представник зазначила, що відповідно до затвердженого кошторису вартість утримання одного учня у Хмелівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів становить 17639 гривень, на утримання школи в 2016 році заплановано 1252,407 тисяч гривень. Представник вважає, що зазначені витрати використовуються не на розвиток, зміцнення навчально-матеріальної бази закладу, придбання нового обладнання, організацію профільного навчання, поглибленого вивчення окремих предметів, а спрямовуються переважно на оплату праці, утримання приміщення та сплату комунальних платежів. Представник вказала, що станом на 01 червня 2016 року у Хмелівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів працювало 13 педагогів, з них: 2-основних, 5 вчителів написали заяви про звільнення, 3 сумісники, 3 за строковим трудовим договором, тому станом на вересень 2016 року школа не була забезпечена належним чином педагогічними працівниками. Представник пояснила, що на території села Хмельове знаходиться інший навчальний заклад - Хмелівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, яка розрахована на 780 учнів, а фактично в ній навчається 257 учнів, в тому числі 62 учні з Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів; в школі є шкільний автобус, який здійснює підвіз дітей даної території. Представник вважає, що позивач має право вибирати навчальний заклад для своїх неповнолітніх дітей, тому і виявив бажання зарахувати дітей до Новопавлівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, яка розташована на території Хмелівської сільської ради, але за 9 кілометрів від села Хмельове. Представник зазначила, що позивачеві неодноразово пропонувалось зарахувати своїх неповнолітніх дітей до Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, яка знаходиться на відстані 2 кілометри від основного місця проживання позивача. Від директора Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів надходили заяви про несправність котла опалення та просідання дерев'яних конструкцій вікон. При повторній перевірці готовності Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів до нового навчального року виявлено аварійний стан котла опалення, потребу заміни вікон приміщення спортивного залу, класних кімнат і коридорів, потребу в ремонті аварійної покрівлі, заміну перекриття ганку, що вимагало значних матеріальних затрат, тому матеріали щодо функціонування даного закладу були внесені на розгляд сесії районної ради (Рішення сесії № 100 від 21.09.2016 року).
Представник третьої особи ОСОБА_10 пояснила, що в березні 2016 року вона була призначена начальником районного відділу освіти. На протязі багатьох років виникала проблема закриття Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, капітальний ремонт приміщення школи не проводився, органи санепідемстанції, пожежної безпеки вказували на порушення санітарних та протипожежних норм. У квітні місяці 2016 року районний відділ освіти звернувся до Хмелівської сільської ради з проханням виділити кошти на ремонт школи. Станом на перше вересня у школі залишилося 3 працівника; 30 серпня було розміщено об'яву, що школа в аварійному стані і не працює.
Представник третьої особи ОСОБА_4 не визнала пред'явлений адміністративний позов і пояснила, що Маловисківська райрада є засновником Хмелівської школи І-ІІ ступенів. Відповідно до статуту школи саме засновник має право вирішувати питання про реорганізацію, ліквідацію даної установи. Школа була не готова до навчання в осінньо-зимовий період, тому Маловисківська районна державна адміністрація створила комісію, а 30 серпня 2016 року розпорядженням голови було прийнято рішення про зупинення діяльності Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів. Після дотримання всієї процедури дане питання було винесено на розгляд сесії районної ради, яка прийняла рішення про створення навчально-виховного об'єднання з філією.
Свідок ОСОБА_11 суду показав, що питання стосовно продовження функціонування Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів виникло багато років тому. В 2016 році знову постало питання про її функціонування у зв'язку з недостатнім фінансуванням; навчальний заклад малочисельний і мав отримувати фінансування на харчування дітей 1-4 класів з районного бюджету та бюджету сільських рад. Для виконання законодавства про початкову освіту Маловисківська районна державна адміністрація повинна забезпечити наявність початкової школи в усіх населених пунктах. Велика кількість малокомплектних шкіл змусила поставити питання про оптимізацію видатків на середню освіту. Враховуючи ті реформи, які почалися в галузі освіти, районна державна адміністрація прийняла рішення про необхідність створення навчально-виховного об'єднання з філією шляхом злиття Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів та створення філії на базі Новопавлівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів. На території Маловисківського району на той час тільки Хмелівська сільська рада мала три навчальні заклади. Субвенції, які повинна надавати сільська рада на утримання цих шкіл та на покращення матеріальної бази, Хмелівською сільською радою не надавались. 05 серпня 2016 року була проведена зустріч з представниками громади на базі Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, а 20-23 вересня 2016 року на сесії районної ради депутатський корпус підтримав і проголосував за рішення про створення Хмелівського навчально-виховного об'єднання. Основною причиною закриття шкіл було недофінансування сільськими радами.
Свідок ОСОБА_12 суду показав, що питання функціонування освітніх закладів на території Хмелівської сільської ради виникло сім років тому. Мережа шкіл, яка була створена при СРСР, розраховувалася на 6 тисяч школярів, враховуючи приріст населення, але з кожним роком кількість дітей зменшувалася. Субвенції були розраховані на кожну дитину. На даний час настала потреба переробляти мережу, тому що школи наповнені на 30%. Маловисківською районною радою було прийнято рішення про створення на базі Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів навчально-виховного об'єднання з метою залучити кошти на утримання дітей на достатньому матеріальному рівні. В 2011-2012 роках це питання піднімалося і на той час представники громади не погодилися на об'єднання шкіл у зв'язку з відсутністю нормальних на той час умов у Хмелівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів. На теперішній час придбано автобус для школярів, меблі, котел, проведена заміна вікон в приміщенні школи, тому проведено реорганізацію навчальних закладів, створення нового навчального комплексу, який почав фінансуватись районною радою з початку 2017 року. Держава фінансує опорні школи, кошти виділяються з бюджету дитину. Приміщення Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів сільська рада може прийняти у власність. Маловисківська районна рада ще в 2013 році пропонувала громаді створити навчально-виховний комплекс.
Свідок ОСОБА_13 суду показав, що 30 серпня 2016 року, як депутат районної ради, він отримав електронною поштою за тиждень перед засіданням комісії матеріали про реорганізацію Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, Новопавлівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів у навчально-виховне об'єднання. На засіданні комісії всіма членами одноголосно прийнято рішення про направлення матеріалів для прийняття рішення на сесії районної ради. При прийнятті даного рішення районна рада керувалась Законом України Про загальну середню освіту .
Свідок ОСОБА_9 суду показав, що голова районної державної адміністрації, як посадова особа, що має право подавати питання на розгляд районної ради, надав відповідні документи щодо реорганізації зазначених навчальних закладів. Ці документи були підготовлені та оприлюднені. Документи винесені на розгляд ради і депутати прийняли рішення про реорганізацію навчального закладу. Районна рада мала право розпоряджатися комунальною власністю від свого імені відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування . Відповідно до Статуту Хмелівської загальноосвітньої школи районна рада є засновником цієї школи, тому вона може розглядати будь-які питання, що стосуються навчального закладу. На теперішній час законодавство не вимагає погоджувати дії щодо реорганізації навчальних закладів з територіальною громадою. Засновником Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів є районна рада, яка має право проводити реорганізацію навчального закладу.
Свідок ОСОБА_14 суду показала, що до неї звернулась група батьків, які після закриття Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, 7 вересня, перекривали автомобільну дорогу обласного значення. Батьки звернулись з проханням стати директором школи, оскільки однією з причин закриття школи була відсутність директора. Представниками влади, які приїздили на місце перекриття траси , було запевнено її як директора і батьків, що після усунення недоліків у підготовці школи до початку навчального року навчальний заклад буде функціонувати. Акт підписали всі спеціалісти за умови, що буде встановлений новий котел опалення до 1 жовтня поточного року. 20 вересня свідкові зателефонували і повідомили, що 21 вересня відбудеться позачергова сесія районної ради, оскільки вона була депутатом районної ради. В період з 10 по 19 вересня учні Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів навчались у Новопавлівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів, оскільки батьки в знак протесту, що дітей насильно переводили до Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, вирішили возити дітей на навчання за 12 кілометрів. Свідок була присутня на засіданні позачергової сесії Маловисківської районної ради, яка відбулась 21 вересня 2016 року і на її думку депутати районної ради не у повній мірі володіли інформацією, що насправді відбувалось на території Хмелівської сільської ради, що відбувалась не реорганізація, а знищення навчального закладу. На території Хмелівської сільської ради не тільки батьки бажають зберегти цей навчальний заклад, а також і громада села, і депутатський корпус Хмелівської сільської ради. На думку свідка, сільський голова не виконав належним чином свої посадові обов'язки, не повідомив громаду про те, що 30-31 серпня будуть проводитись дії, направлені на закриття навчального закладу і коли вже постало це питання, депутатський корпус Хмелівської сільської ради одностайно підтримав ідею дофінансування цього навчального закладу. Як пояснював сільський голова депутатам Хмелівської сільської ради, на нього чинився тиск з боку керівників району, тому він і не перерахував ці кошти в районний бюджет. На позачерговій сесії Маловисківської районної ради свідок виступала і зверталась до депутатів в усній формі щодо збереження навчального закладу, звертались до депутатів і представники громади, батьківського комітету, діти, але підтримали питання збереження навчального закладу лише 8 депутатів з 24 присутніх.
Свідок ОСОБА_15 суду показала, що вона є депутатом Хмелівської сільської ради, членом бюджетної комісії. 30 червня поточного року сільський голова Хмелівської сільської ради зібрав членів комісії на нараду по питанню дофінансування Новопавлівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів і Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів. Депутати зажадали розрахунку суми субвенції відділу освіти, але потім висловили підтримку в питанні дофінансування навчальних закладів.
Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, допитавши свідків та дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про те, що позов підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до статті 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Частиною 1 статті 5 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.
Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
У відповідності до пункту 30 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях вирішується питання щодо прийняття рішень про відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об'єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об'єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об'єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, про надання у концесію об'єктів права комунальної власності, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.
Реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Частиною 1 статті 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, виходячи з системного аналізу змісту вищезазначених правових норм, орган місцевого самоврядування, який діє в інтересах місцевої громади, уповноважений на пленарних засіданнях ради приймати рішення, зокрема, про реорганізацію (ліквідацію) комунальних установ - навчальних закладів. В свою чергу, орган місцевого самоврядування, під час прийняття рішень зобов'язаний діяти від імені та в інтересах конкретної місцевої територіальної громади або окремих категорій її членів, стосовно яких приймається рішення.
Між тим, приймаючи рішення від 21 вересня 2016 року № 100 Маловисківською районною радою Кіровоградської області не враховано інтереси місцевої громади с. Хмельове Маловисківського району Кіровоградської області щодо належного забезпечення прав та інтересів дітей, які навчалися в Хмелівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів, а також їх батьків.
Судом встановлено, що неповнолітні діти позивача ОСОБА_1 навчались в Хмелівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів, а саме: ОСОБА_7 (2010 року народження) у 2 класі, ОСОБА_6 (2005 року народження) у 6 класі, ОСОБА_8 (2004 року народження) у 7 класі, що підтверджується належною довідкою навчального закладу, копією посвідчення управління соціального захисту населення Маловисківської районної державної адміністрації Кіровоградської області та копіями свідоцтв про народження (а.с. 5-9).
Відповідно до пункту 1.4 Статуту Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Маловисківської районної ради Кіровоградської області, засновником загальноосвітньої школи є Маловисківська районна рада (а.с. 21-35).
Пунктом 9.1 Статуту Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Маловисківської районної ради Кіровоградської області визначено, що рішення про реорганізацію або ліквідацію навчального закладу приймає засновник (а.с. 34).
21 вересня 2016 року на позачерговій сьомій сесії сьомого скликання Маловисківська районна рада Кіровоградської області ухвалила рішення № 100 Про реорганізацію (злиття) Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, Новопавлівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Маловисківської районної ради у навчально-виховне об'єднання з філією (а.с. 52-56).
Як вбачається з матеріалів справи, підставою для ухвалення рішення стали матеріали Маловисківської районної державної адміністрації Кіровоградської області, з обгрунтуванням мотиву прийняття рішення - економічна ефективність використання бюджетних коштів закладів та установ освіти (а.с. 40-51).
В рішенні, яке оскаржується, зазначено, що мета його прийняття - створення умов для надання нових освітніх послуг, підвищення якості освіти на території району, концентрації фінансових та матеріальних ресурсів для зміцнення навчально-матеріальної бази закладів (а.с. 52).
Між тим, як вбачається з пояснень позивача, представника і свідків, на день пред'явлення позову функціонують лише Хмелівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів та Новопавлівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів, а Хмелівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - фактично ліквідована.
Відповідно до інформаційної довідки про загальноосвітні навчальні заклади, яка знаходиться в матеріалах Маловисківської районної державної адміністрації Кіровоградської області, з обгрунтуванням мотиву прийняття рішення, у Хмелівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів при потужності 780 учнів навчається 205 учня (наповненість 26%), Хмелівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів при потужності 320 учнів навчається 70 учнів (наповнюваність 30%), Новопавлівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів при потужності 120 учнів навчається 29 учнів (наповнюваність 24%) (а.с. 50).
Оцінюючи показання свідків ОСОБА_11, ОСОБА_12 і ОСОБА_13 та матеріали Маловисківської районної державної адміністрації Кіровоградської області, які стали підставою для прийняття рішення Маловисківської районної ради Кіровоградської області від 21 вересня 2016 року № 100, яким фактично ліквідовано Хмелівську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів, з огляду лише на економічну складову та з мотивів економії бюджетних коштів, які виділяються на заклади освіти Маловисківського району Кіровоградської області, без врахування обставин щодо належного забезпечення прав та інтересів 66 дітей, які навчалися в Хмелівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів, а також їх батьків.
Суд зазначає, що частиною 4 статті 18 Закону України Про освіту встановлено, що потреба в навчальних закладах, заснованих на комунальній власності, визначається місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Згідно з частиною 1 статті 6 Закону України Про освіту одним із основних принципів освіти в Україні є доступність для кожного громадянина усіх форм і типів освітніх послуг, що надаються державою.
Відповідного до частини 1 статті 14 Закону України Про освіту місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування.
Відповідно до частини 6 статті 11 Закону України Про загальну середню освіту реорганізація і ліквідація загальноосвітніх навчальних закладів проводяться у порядку, встановленому законодавством України.
Порядок створення, реорганізації, ліквідації загальноосвітнього навчального закладу був передбачений Постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.1994 року №228, яка втратила чинність 02.03.2016 року. Іншого нормативного акту на регламентацію порядку створення, реорганізації та ліквідації загальноосвітніх навчальних закладів Кабінетом Міністрів України не приймалось.
Рішенням позачергової сьомої сесії сьомого скликання Маловисківської районної ради від 21 вересня 2016 року № 100 припинено юридичні особи - Хмелівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів, Хмелівську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів та Новопавлівську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів у зв'язку з реорганізацією шляхом злиття у Хмелівське навчально-виховне об'єднання з філією, яким фактично ліквідовано навчальний заклад - Хмелівську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів, в якому станом на 01 червня 2016 року працювало 13 педагогів і навчалось 66 учнів.
Станом на 14 вересня 2016 року Хмелівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів готова до нового 2016/2017 навчального року при умові встановлення котла до початку опалювального сезону (а.с 63-64).
Як зазначено у статті 3 Конвенції Про права дитини , схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблей ООН від 20.11.1989 № 44/25, ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27.02.1991 № 789-XII, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.
Отже, у випадку наявності будь-якої правової колізій, неповноти, нечіткості або суперечливості законодавства, що регулює спірні відносини, що стосуються інтересів дітей, з урахуванням положень статті 3 Конвенції Про права дитини , пріоритети повинні надаватися якнайкращому забезпеченню інтересів дітей.
Тому, суд дійшов висновку, що фактична необхідність у економічній ефективність використання бюджетних коштів закладів та установ освіти Маловисківського району Кіровоградської області в цілому не може свідчити про необхідність ліквідації навчального закладу - Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, з урахуванням права батьків вибору навчального закладу для своїх дітей та прав дитини на доступність середньої освіти, оскільки вирішення економічних питань не може бути здійснено за рахунок обмеження дитині доступу до освіти.
Відповідно до частини 1 статті 29 Закону України Про загальну середню освіту , батьки або особи, які їх замінюють, мають право вибирати навчальні заклади та форми навчання для неповнолітніх дітей; приймати рішення щодо участі дитини в інноваційній діяльності загальноосвітнього навчального закладу; обирати і бути обраними до органів громадського самоврядування загальноосвітніх навчальних закладів; звертатися до відповідних органів управління освітою з питань навчання і виховання дітей; захищати законні інтереси дітей.
Вищевказаною статтею визначено, що батьки або особи, які їх замінюють, мають право звертатися до відповідних органів управління освітою з питань навчання і виховання дітей.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 року № 996 визначено Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики,згідно якого консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів. Результати проведення консультацій з громадськістю враховуються органом виконавчої влади під час прийняття остаточного рішення або в подальшій його роботі.
Пунктом 5 постанови КМУ № 996 рекомендовано органам місцевого самоврядування під час проведення консультацій з громадськістю та утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування керуватися затвердженими цією постановою Порядком і Типовим положенням.
З матеріалів справи вбачається, що прийняттю оскаржуваного рішення не передувало обговорення доцільності ліквідації навчального закладу - Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів з усіма батьками учнів, які у ньому навчаються та працівниками навчального закладу, не враховувалась думка депутатів Хмелівської сільської ради Маловисківського району Кіровоградської області, що також підтверджується показаннями свідків ОСОБА_14 і ОСОБА_15В в судовому засіданні.
Суд зазначає, що не проведення обговорень проекту рішення про фактичну ліквідацію навчального закладу та прийняття рішення про його ліквідацію в ігнорування заперечень з боку батьків, не вирішення їх звернення до прийняття рішення, свідчить на користь протиправності рішення № 21 вересня 2016 року сьомої сесії сьомого скликання Маловисківської районної ради в частині припинення юридичної особи - Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, оскільки рішення суб'єкта владних повноважень має бути прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), добросовісно і розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.
Тому, є законні підстави для часткового задоволення пред'явленого адміністративного позову шляхом визнання протиправним і скасувати рішення Маловисківської районної ради Кіровоградської області від 21 вересня 2016 року № 100 в частині припинення з 21 вересня 2016 року юридичної особи Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів та утворення ліквідаційної комісії з припинення (реорганізації) цієї юридичної особи.
Між тим, суд вважає помилковою думку позивача про те, що питання ліквідації Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів не входить в компетенцію Маловисківської районної ради Кіровоградської області, оскільки дане твердження спростовується пунктами 1.4 і 9.1 Статуту Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Маловисківської районної ради Кіровоградської області, відповідно яким засновником загальноосвітньої школи є Маловисківська районна рада, а рішення про реорганізацію або ліквідацію навчального закладу приймає засновник.
Суд також не погоджується з доводами позивача про те, що відповідачем порушено вимоги пункту 3 статті 105 ЦК України, пункту 2 статті 60 ГК України, оскільки рішенням восьмої сесії сьомого скликання від 28 жовтня 2016 року № 111 в рішення районної ради від 21 вересня 2016 року № 100 внесено відповідні зміни.
Суд не вбачає законних підстав для скасування рішення Маловисківської районної ради Кіровоградської області від 21 вересня 2016 року № 100 в частині припинення юридичних осіб - Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів та Новопавлівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів та створення навчально-виховного об'єднання з філією, оскільки в цій частині рішення відповідача-суб'єкта владних повноважень не порушує права і законні інтереси неповнолітніх дітей позивача.
Судові витрати слід віднести за рахунок відповідача.
Керуючись статтями 161-163 КАС України,
П О С Т А Н О В И В :
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним і скасувати рішення Маловисківської районної ради Кіровоградської області від 21 вересня 2016 року № 100 Про реорганізацію (злиття) Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, Новопавлівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Маловисківської районної ради у навчально-виховне об'єднання з філією в частині припинення з 21 вересня 2016 року юридичної особи Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Маловисківської районної ради Кіровоградської області (код ЄДРПОУ 26504413), яка знаходиться по вул. Калинова, 53 в с. Хмельове Маловисківського району Кіровоградської області та утворення ліквідаційної комісії з припинення (реорганізації) юридичної особи Хмелівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Маловисківської районної ради Кіровоградської області.
Стягнути з Маловисківської районної ради Кіровоградської області на користь ОСОБА_1 - 551 гривню 20 копійок судового збору.
У задоволенні іншої частини позову - відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги.
Апеляційна скарга подається протягом 10 днів від дня отримання копії постанови.
Головуючий
суддя
Суд | Маловисківський районний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2017 |
Оприлюднено | 31.03.2017 |
Номер документу | 65559064 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Маловисківський районний суд Кіровоградської області
Березій Ю. А.
Адміністративне
Маловисківський районний суд Кіровоградської області
Березій Ю. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні