Рішення
від 06.04.2017 по справі 904/1284/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

04.04.2017 Справа № 904/1284/17 За позовом Межівського районного центру зайнятості, смт. Межова Межівського району Дніпропетровської області

до Управління Пенсійного фонду України в Межівському районі Дніпропетровської області, смт. Межова Межівського району Дніпропетровської області

про стягнення 11 211 грн. 56 коп.

Суддя Рудь І.А.

Представники:

від позивача: ОСОБА_1, дов. № 93 від 20.03.2017р.;

від відповідача: не з'явився.

СУТЬ СПОРУ:

Межівський районний центр зайнятості звернувся до господарського суду з позовом, в якому просить стягнути з Управління Пенсійного фонду України в Межівському районі Дніпропетровської області кошти виплачені, як допомога по безробіттю в розмірі 11 211 грн. 56 коп.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що внаслідок неправомірних дій відповідача, спричинених протиправним рішенням органів Пенсійного фонду України, зокрема, управління Пенсійного фонду України в Межівському районі Дніпропетровської області, громадянин ОСОБА_2, що перебував на обліку у позивача як безробітний та отримував виплату по безробіттю у періоди з 25.11.2013р. по 03.04.2014р. та за 29.04.2014р. по 22.05.2014р., своєчасно не отримав пенсійного забезпечення, яке йому гарантовано чинним законодавством, що надало можливість ОСОБА_2 стати на облік до центру зайнятості та отримувати допомогу як безробітній особі, яка не має будь-яких доходів.

Відповідач позовні вимоги не визнав, у відзиві на позов від 21.02.2017р. № 434/07-18 зазначив, що управління Пенсійного фонду України в Межівському районі діяло відповідно до законодавства України. При призначенні і виплаті пенсії ОСОБА_2 відсутні неправомірні дії управління щодо виплачених коштів. Відповідальність за отримання допомоги по безробіттю та надання відомостей щодо права на отримання соціальних послуг несе застрахована особа.

10.03.2017р. позивач надав письмові пояснення на відзив від 07.03.2017р. № 73, в яких, зокрема зазначив, що при розслідуванні страхового випадку Межівським РЦЗ було враховано, що ОСОБА_2 своєчасно не повідомив про обставини, що впливають на виплату допомоги по безробіттю, тому періоди виплати такої допомоги з моменту проголошення рішення апеляційного суду і до моменту зняття ОСОБА_2 з обліку (з 22.05.2014р. по 27.06.2014р.), не врахований до розрахунку суми заявлених позовних вимог.

В судове засідання 04.04.2017р. представник відповідача не з'явився, у відзиві на позов та заяві від 03.03.2017р. № 518/07-18 просив суд розгляд справи здійснювати без участі представника.

Суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника відповідача, оскільки про час та місце розгляду справи останній повідомлений належним чином.

В порядку ст. 85 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши пояснення представника позивача, господарський суд -

ВСТАНОВИВ:

18.11.2013р. громадянин ОСОБА_2 звернувся до Межівського районного центру зайнятості з заявою про надання статусу безробітного (а.с. 32).

Відповідно до персональної картки № 040813111800015 на обліку в Межівському районному центрі зайнятості з 18.11.2013р. перебував безробітний ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1), звільнений з останнього місця роботи - ТОВ Богданівське-М за згодою сторін (п.1 ст.36 КЗпПУ) (а.с. 15-17).

Наказом Межівського районного центру зайнятості від 18.11.2013р. № НТ131118 гр. ОСОБА_2 було надано статус безробітного з 18.11.2013р. (а.с. 21).

Наказом Межівського районного центру зайнятості від 25.11.2013р. №НТ 131125 призначено допомогу по безробіттю тривалістю з 25.11.2013р. по 19.11.2014р. відповідно до п.п. 1, 3, 4 ст. 22 та п. 1 ст. 23 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття"(а.с 22-23).

Наказом Межівського районного центру зайнятості від 04.04.2014р. № НТ 140404 гр. ОСОБА_2 припинено реєстрацію як безробітного та виплату допомоги по безробіттю у зв'язку з працевлаштуванням відповідно до пп. 1 п. 1 ст. 31 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" з 04.04.2014р. (а.с 24-25).

Відповідно до додатку № 4 до персональної картки № 040813111800015 Нарахування допомоги по безробіттю та платежі та розрахунку сума виплаченої допомоги по безробіттю за період з 25.11.2013р. по 03.04.2014р. склала 9 833 грн. 28 коп. (а.с. 34, 35-39).

22.04.2014р. гр. ОСОБА_2 звернувся до Межівського районного центру зайнятості з заявою про надання статусу безробітного (а.с. 31).

Відповідно до персональної картки № 040814042200003 безробітний ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1) перебував,на обліку в Межівському районному центрі зайнятості з 22.04.2014р., звільнений з останнього місця роботи - СФГ Кондратюк у зв'язку із закінченням строку трудового договору (а.с. 18-21).

Наказом Межівського районного центру зайнятості від 22.04.2014р. № НТ140422 гр. ОСОБА_2І, було надано статус безробітного з 22.04.2014р. (а.с. 26).

Наказом Межівського районного центру зайнятості від 29.04.2014р. № НТ140429 призначено допомогу по безробіттю тривалістю з 29.04.2014р. по 14.12.2014р. відповідно до п.п. 1, 3, 4 ст. 22 та п. 1 ст. 23 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття"(а.с. 27-28).

Наказом Межівського районного центру зайнятості від 27.06.2014р. № НТ140627 з 27.06.2014р. гр. ОСОБА_2 припинено реєстрацію як безробітного та виплату допомоги по безробіттю у зв'язку з поданням ним письмової заяви про відмову від послуг ДСЗ відповідно до пп.10 п. 1 ст. 31 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття"(а.с. 29-30).

Відповідно до додатку № 4 до персональної картки № 040814042200003 Нарахування допомоги по безробіттю та платежі (а.с. 40-42) сума виплаченої допомоги по безробіттю за період з 29.04.2014р. по 26.06.2014р. склала 3 508 грн. 38 коп.

Позивач зазначає, що за результатами опрацювання верифікації осіб, які за даними Пенсійного фонду України отримували пенсії в період перебування на обліку в центрі зайнятості, Межівським РЦЗ встановлено, що гр. ОСОБА_2, перебуваючи у статусі безробітного та отримуючи допомогу по безробіттю, отримував пенсію за віком.

Відповідно до довідки Управління Пенсійного фонду України в Межівському районі № 4836/05-18 від 24.10.2016р. ОСОБА_2 перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в Межівському районі Дніпропетровської області і отримує пенсію за віком з 06.11.2012р. - довічно; згідно рішення Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 22.05.2014р., справа № 181/302/13-а, пенсія призначена 23.06.2014 р. (а.с. 14).

З постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 22.05.2014р. по справі № 181/302/13-а вбачається, що суд визнав протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо відмови у підтвердженні періоду роботи ОСОБА_2, що дає право на призначення пенсії за віком па пільгових умовах, та скасував рішення ГУПФУ в Дніпропетровській області від 07.02.2013р. щодо цієї відмови. Також, суд визнав протиправними дії Управління Пенсійного фонду України в Межівському районі щодо відмови ОСОБА_2 у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах та скасував рішення УПФУ в Межівському районі від 22.02.2013 р. яким ОСОБА_2 відмовлено у призначенні такої пенсії. Вказаною постановою зобов'язано Управління Пенсійного фонду України в Межівському районі призначити ОСОБА_2 пенсію за віком на пільгових умовах з 06.11.2012р. (а.с. 11-13).

Позивач зазначає, що саме внаслідок неправомірних дій, спричинених протиправним рішенням органів пенсійного фонду України, і, зокрема, Управління ПФУ в Межівському районі, гр. ОСОБА_2 своєчасно не отримав пенсійного забезпечення, яке йому гарантовано чинним законодавством. Це, у свою чергу, надало ОСОБА_2 можливість стати на облік до центру зайнятості та отримувати допомогу як безробітній особі, яка не має будь-яких доходів.

Межівським районним центром зайнятості 17.11.2016р. складено акт № 86/1 розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", відповідно до якого за результатами опрацювання верифікації осіб, які за даними Пенсійного фонду України отримували пенсії в період перебування на обліку у Межівському РЦЗ, виявлено що гр. ОСОБА_2 перебуваючи в статусі безробітного отримував пенсію за віком. Згідно викладеного в акті висновку, неправомірними діями Управлінням Пенсійного фонду України в Межівському районі завдано матеріальну шкоду (збитки) Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття в особі Межівського районного центру зайнятості у розмірі отриманої гр. ОСОБА_2 допомоги по безробіттю за періоди з 25.11.2013р. по 03.04.2014р. та з 29.04.2014р. по 22.05.2014р. усього в сумі 11 211 грн. 56 коп. (а.с. 45-47).

Позивач зазначив, що при розслідуванні страхового випадку Межівським РЦЗ було враховано, що гр. ОСОБА_2 своєчасно не повідомив про обставини, що впливають на виплату допомоги по безробіттю, тому, період виплати допомоги по безробіттю з моменту проголошення рішення Апеляційного суду і до моменту зняття гр. ОСОБА_2 з обліку не врахований до претензій та суми позовних вимог.

Відповідно до розрахунків позивача сума виплаченої допомоги по безробіттю за період з 29.04.2014р. по 21.05.2014р. склала 1 378 грн. 28 коп., за період з 25.11.2013р. по 04.04.2014р. - 9 833 грн. 28 коп. (а.с. 33, 34)

18.11.2016р. Межівським РЦЗ видано наказ № 80 про повернення Управлінням Пенсійного фонду України в Межівському районі коштів в сумі 11 211 грн. 56 коп., отриманих ОСОБА_2 як допомога по безробіттю (а.с. 48).

18.11.2016р. на адресу Управління ПФУ в Межівському районі направлена претензія за №453 в якій позивач просив у 15-ти денний термін після отримання вказаної претензії повернути суму одержаної гр. ОСОБА_2 допомоги по безробіттю у розмірі 11 211 грн. 56 коп. на рахунок позивача (а.с. 51).

Як стверджує позивач, на теперішній час Управлінням ПФУ в Межівському районі не перераховані зазначені вище кошти у добровільному порядку. Таким чином, борг Управління перед центром зайнятості складає 11 211 грн. 56 коп.

На час розгляду справи, доказів сплати заборгованості відповідачем не надано.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Згідно ч. 1 ст. 2 Закону України "Про зайнятість населення" відносини у сфері зайнятості населення регулюються Конституцією України, цим Законом, Кодексом законів про працю України, Господарським та Цивільним кодексами України, Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", іншими актами законодавства.

Так, за приписами п. 1 ст. 1 Закону України "Про зайнятість населення" безробіття - соціально-економічне явище, за якого частина осіб не має змоги реалізувати своє право на працю та отримання заробітної плати (винагороди) як джерела існування.

Згідно п. 2 ст. 1 Закону України "Про зайнятість населення" безробітний - особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова та здатна приступити до роботи.

Особи працездатного віку - особи віком від 16 років, які не досягли встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пенсійного віку (п. 13 ст. 1 Закону України "Про зайнятість населення").

За норами п. 1 ч. 1 ст. 43 Закону України "Про зайнятість населення" статусу безробітного може набути особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи

Статус безробітного надається зазначеним у частині першій цієї статті особам за їх особистою заявою у разі відсутності підходящої роботи з першого дня реєстрації у територіальних органах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, незалежно від зареєстрованого місця проживання чи місця перебування (ч. 2 ст. 43 Закону України "Про зайнятість населення").

За приписами п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття (далі - страхування на випадок безробіття) - система прав, обов'язків і гарантій, яка передбачає матеріальне забезпечення на випадок безробіття з незалежних від застрахованих осіб обставин та надання соціальних послуг за рахунок коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття

Згідно п. 2, п. 5 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" суб'єкти страхування на випадок безробіття - застраховані особи, а у випадках, передбачених цим Законом, також члени їх сімей та інші особи, страхувальники та страховик; страховик - Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.

Пунктом 7 ч. 1 ст. 31 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття визначено, що виплата допомоги по безробіттю припиняється у разі призначення чи отримання права на призначення пенсії за віком, у тому числі на пільгових умовах, пенсії за вислугу років або досягнення особою встановленого законом пенсійного віку.

Пенсійний фонд, його органи та посадові особи за шкоду, заподіяну особам внаслідок несвоєчасного або неповного надання соціальних послуг, призначення (перерахунку) та виплати пенсій, передбачених цим Законом, а також за невиконання або неналежне виконання ними обов'язків з адміністративного управління Накопичувальним фондом несуть відповідальність згідно із законом (ч. 1 ст. 107 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування ).

Частиною. 1 ст. 1166 Цивільного кодексу України унормовано, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала

Відповідальність органу державної влади настає у випадку незаконного рішення, незаконної дії чи бездіяльності, шкідливого результату такої поведінки (шкода), причинного зв'язку між протиправною поведінкою і шкодою.

Відповідно до п.1 положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.2014р. № 280 Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, що реалізує державну політику з питань пенсійного забезпечення та ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню.

За приписами ч 1 та 2 ст. 216 Господарського кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором. Застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання

Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 217 Господарського кодексу України господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.

Учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною (ст. 224 Господарського кодексу України).

До складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб'єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов'язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом (ч. 1 ст. 225 Господарського кодексу України).

За приписами ст. ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень; обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до ч. 3 ст. 35 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

За встановлених обставин, матеріалами справи, належними та допустимими доказами підтверджується факт вчинення відповідачем неправомірних дій, спричинених протиправним рішенням органів пенсійного фонду України, зокрема, Управління ПФУ в Межівському районі, в наслідок чого гр. ОСОБА_2 своєчасно не отримав пенсійного забезпечення, яке йому гарантовано чинним законодавством, що, у свою чергу, надало ОСОБА_2 можливість стати на облік до центру зайнятості та отримувати допомогу як безробітній особі, яка не має будь-яких доходів.

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги щодо стягнення з відповідача коштів, виплачених ОСОБА_2 як допомога по безробіттю за період з 25.11.2013р. по 03.04.2014р. та з 29.04.2014р. по 22.05.2014р. у загальній сумі 11 211 грн. 56 коп. - є обґрунтованими і підлягають задоволенню.

Відповідно до п. 18 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про судовий збір" Пенсійний фонд України та його органи, органи Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття та Фонду соціального страхування України звільняються від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях. Оскільки Межівський районний центр зайнятості відноситься до органів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, то підлягає звільненню від сплати судового збору.

Відповідно до ч. 3 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України та п. 4.5. постанови пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" від 21.02.2013р. № 7 у випадках коли позивач звільнений від сплати судового збору та у разі задоволення позову повністю або частково судовий збір стягується з відповідача (повністю або пропорційно задоволеним вимогам) в доход державного бюджету України, якщо відповідач не звільнений від сплати цього збору.

Однак, як вказано вище, згідно п. 18 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про судовий збір" Пенсійний фонд України та його органи також звільнені від сплати судового збору.

Враховуючи вищевикладене судовий збір стягненню не підлягає.

На підставі вищезазначеного, керуючись ст.ст.4, 32-34, 43, 49, 82-85, 116, 117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з Управління Пенсійного фонду України в Межівському районі Дніпропетровської області (52900, Дніпропетровська область, Межівський район, смт. Межова, вул. ім. Грушевського, буд. 4, код ЄДРПОУ 24603803) на користь Межівського районного центру зайнятості (52900, Дніпропетровська область, Межівський район, смт. Межова, пр. Незалежності, буд. 9А, код ЄДРПОУ 20266929) кошти, виплачені ОСОБА_2 як допомога по безробіттю за період з 25.11.2013р. по 03.04.2014р. та з 29.04.2014р. по 22.05.2014р. в сумі 11 211 грн. 56 коп. (одинадцять тисяч двісті одинадцять грн. 56 коп.)

Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.

Суддя І.А. Рудь

Повне рішення складено 06.04.2017

Дата ухвалення рішення06.04.2017
Оприлюднено11.04.2017
Номер документу65810993
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/1284/17

Ухвала від 19.09.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Ухвала від 13.09.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Ухвала від 05.09.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Суховаров Артем Володимирович

Ухвала від 22.08.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудь Ірина Анатоліївна

Постанова від 18.06.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 17.05.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 26.04.2018

Господарське

Велика палата Верховного Суду

Уркевич Віталій Юрійович

Ухвала від 16.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 16.03.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 19.02.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні