Постанова
від 06.04.2017 по справі 918/1009/16
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"06" квітня 2017 р. Справа № 918/1009/16

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого судді Крейбух О.Г.

судді Мамченко Ю.А. ,

судді Юрчук М.І.

при секретарі Михальчук В.К.

за участю представників сторін:

прокурора: Лис Н.В.

позивача: ОСОБА_1

відповідача: ОСОБА_2

третьої особи-1: не з'явився

третьої особи-2: не з'явився

третьої особи-3: не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу відповідача ОСОБА_3 сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Сехівський" на рішення господарського суду Рівненської області від 21.11.2016 р. у справі № 918/1009/16

за позовом заступника прокурора Рівненської області в інтересах держави в особі Рівненської обласної державної адміністрації

до ОСОБА_3 сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Сехівський",

за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача:

1. Державна екологічна інспекція у Рівненській області,

2. Рокитнівська районна державна адміністрація,

3. Томашгородська сільська рада,

про розірвання договору та повернення земельної ділянки площею 5594,4 га

У вересні 2016 року заступник прокурора Рівненської області звернувся до господарського суду Рівненської області в інтересах держави в особі Рівненської обласної державної адміністрації з позовом до ОСОБА_3 сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Сехівський" про розірвання укладеного між відповідачем та ОСОБА_4 районною державною адміністрацією договору оренди земель лісового фонду від 23 січня 2003 року та повернення відповідачем орендованої ним за цим правочином земельної ділянки площею 5594,4 га Рівненській ОДА шляхом підписання акту приймання-передачі.

Ухвалою господарського суду Рівненської області від 29 вересня 2016 року до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, залучено Державну екологічну інспекцію у Рівненській області та Рокитнівську районну державну адміністрацію.

Ухвалою господарського суду Рівненської області від 20 жовтня 2016 року до участі в розгляді справи в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, залучено Томашгородську сільську раду.

Рішенням господарського суду Рівненської області від 21.11.2016р. у справі № 918/1009/16 позов заступника прокурора Рівненської області в інтересах держави в особі Рівненської обласної державної адміністрації до ССОК "Сехівський" про розірвання договору оренди земель лісового фонду та повернення орендованої земельної ділянки задоволено.

Розірвано договір оренди земель лісового фонду від 23 січня 2003 року, укладений між ОСОБА_4 районною державною адміністрацією та ОСОБА_3 сільськогосподарським обслуговуючим кооперативом "Сехівський", посвідчений у ОСОБА_4 державній нотаріальній конторі, про що в книзі нотаріальних дій вчинено запис від 26 лютого 2003 року № 469, а також зареєстрований у ОСОБА_4 районному відділі земельних ресурсів, про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис від 28 лютого 2003 року № 25.

ОСОБА_3 сільськогосподарському обслуговуючому кооперативу "Сехівський" повернути Рівненській обласній державній адміністрації земельну ділянку загальною площею 5594,4 га, яка розташована на території Томашгородської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області шляхом підписання акту приймання-передачі.

Стягнуто з ССОК "Сехівський" на користь прокуратури Рівненської області 2756,00 грн. судового збору /т.1, а.с.252-262/.

Відповідач ССОК "Сехівський", не погоджуючись з прийнятим рішенням, звернувся до Рівненського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою від 01.12.2016р. (вх.№ 3720/16 від 08.12.2016р.), підписаною представником ОСОБА_5, що діє на підставі довіреності від 18.11.2016р., в якій просить рішення господарського суду Рівненської області від 21.11.2016р. у справі № 918/1009/16 скасувати та прийняти нове про відмову в позові.

В обгрунтування апеляційної скарги зазначає:

- прокурором при зверненні з позовом сплачено 2756,00 грн. судового збору, як за дві немайнові вимоги. Проте вимога про повернення земельної ділянки відноситься до майнових вимог в силу п.1 ч.2 ст. ГПК України, поскільки ціна позову у позовах про витребування майна визначається вартістю майна, що витребовується. А тому суд зобов'язаний був повернути позовну заяву у зв'язку зі сплатою судового збору у не встановленому розмірі;

- протокол огляду місця події від 01.09.2015р., складений в рамках досудового розслідування в кримінальному провадженні, не може слугувати доказом нецільового використання земельної ділянки при розгляді господарського спору. Крім того, з наданих суду фото-таблиць не можливо ідентифікувати земельні ділянки, що на них зображені;

- суд першої інстанції неправомірно посилається на лист Державної екологічної інспекції у Рівненській області від 28.09.2015р. № 1740/03-10/15, згідно якого ССОК "Сехівський" за адресою: Рівненська область, Рокитнівський район, с.Томашгород, вул.Мороза, 14 - відсутній, адміністративна будівля розвалена, керівник кооперативу відсутній, поскільки вказані обставини не стосуються предмету даного спору;

- на замовлення ССОК "Сехівський" ДП Укрдіпроліс виготовлено Робочий проект будівництва протипожежної водойми у кв.17 вид.13;

- УДПЛВО Укрдержліспроект у відповідності до Договору № 60 від 12.10.2015р. на виконання камеральних робіт з базового лісовпорядкування створено Проект організації та розвитку лісового господарства ССОК "Сехівський" № 30 від 2015р.;

- до ведення лісового господарства відноситься мисливство. У кооперативі на посаді егеря-лісника працює ОСОБА_6, єгерями - ОСОБА_7 та ОСОБА_8 ССОК "Сехівський" публікувалися в газеті оголошення про відкриття мисливського сезону ліцензійного полювання сезону 2016/2017рр. ССОК "Сехівський" отримано ліцензії на добування відповідних видів парнокопитних звірів;

- ССОК "Сехівський" вчасно та у повному обсязі сплачувалася орендна плата відповідно до умов договору;

- директором ССОК "Сехівський" надсилалося голові ОСОБА_4 РДА звернення про виявлення фактів систематичних порубок лісу. У зв'язку з неможливісию припинення силами кооперативу незаконних вирубок просили вжити заходів щодо незаконної рубки лісу.

Таким чином, на думку скаржника, наведене свідчить про порушення судом першої інстанції норм процесуального права, а саме неповне дослідження всіх обставин справи та наявних доказів, що призвело до постановлення незаконного рішення. Просить апеляційну скаргу задоволити /т.2, а.с.3-10/.

Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 12.12.2016р. апеляційну скаргу від 01.12.2016р. (вх.№ 3720/16 від 08.12.2016р.), підписану представником ОСОБА_5, що діє на підставі довіреності від 18.11.2016р., відповідача ССОК "Сехівський" прийнято до провадження у складі колегії суддів: головуючий суддя Крейбух О.Г., суддя Демянчук Ю.Г., суддя Саврій В.А. та призначено її розгляд на "18" січня 2017 р. об 10:00 год. /т.2, а.с.2/.

09.12.2012р. відповідачем ССОК "Сехівський" подано до Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу від 05.12.2016р. (вх.№ 3744/16 від 09.12.2016р.), підписану представником ОСОБА_2, що діє на підставі довіреності від 07.10.2016р., в якій просить рішення господарського суду Рівненської області від 21.11.2016р. у справі № 918/1009/16 скасувати та прийняти нове про відмову в позові.

В обгрунтування апеляційної скарги зазначає:

- на виконання умов Договору оренди щодо ведення лісового господарства ССОК "Сехівський" прийнято на роботу єгерів та проводиться полювання у мисливські сезони 2015/2016рр;

- у 2015р. ВО Укрдержліспроект (Українська лісовпорядна експедиція) виготовлено Проект організації та розвитку лісового господарства ССОК "Сехівський", у якому зазначено всі умови розвитку лісового господарства на землях, що орендуються кооперативом;

- ОСОБА_2 обстеження порушення земельних ділянок внаслідок видобування корисних копалин на території Рокитнівського району від 09.09.2014р. містить помилки з приводу того, хто був присутнім при проведенні перевірки та хто підписав сам акт перевірки. При цьому при проведенні перевірки уповноважені представники ССОК "Сехівський" не були присутні.

Таким чином, на думку скаржника, судом першої інстанції неповно з'ясовані обставини справи, допущено невідповідність висновків, викладених у рішенні суду, обставинам справи та неправильно застосовано норми матеріального чи процесуального права, що є підставою для скасування рішення місцевого господарського суду /т.2, а.с.46-51/.

Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 12.12.2016р. апеляційну скаргу від 05.12.2016р. (вх.№ 3744/16 від 09.12.2016р.), підписану представником ОСОБА_2, що діє на підставі довіреності від 07.10.2016р., відповідача ССОК "Сехівський" прийнято до провадження та об`єднано для спільного розгляду апеляційну скаргу від 01.12.2016р. (вх.№ 3720/16 від 08.12.2016р.), підписану представником ОСОБА_5, що діє на підставі довіреності від 18.11.2016р., та апеляційну скаргу від 05.12.2016р. (вх.№ 3744/16 від 09.12.2016р.), підписану представником ОСОБА_2, що діє на підставі довіреності від 07.10.2016р. /т.2, а.с.44-45/.

Прокурор у відзиві на апеляційні скарги заперечив проти доводів та вимог скарг, вказавши, що господарський суд Рівненської області при винесенні рішення правомірно застосував норми матеріального та процесуального права, повністю з'ясував обставини справи та дослідив докази у справі, постановив законне та обгрунтоване рішення, а тому просить оскаржуване рішення залишити без змін, а в задоволенні апеляційної скарги відмовити /т.2 а.с.76-80/.

17.01.2017р. представником ССОК "Сехівський" за довіреністю ОСОБА_5 подано до суду заяву про відкладення судового розгляду у зв'язку з його участю в судовому засіданні у Вищому господарському суді України /т.2, а.с.81-82/.

18.01.2017р. в судовому засіданні представник відповідача ОСОБА_2, прокурор, представник позивача та підтримали свої позиції, викладені в апеляційній скарзі та відзиві на апеляційну скаргу відповідно.

Ухвалою суду від 18.01.2017р., з урахуванням ухвали про виправлення описки, розгляд справи відкладено на 09.02.2017р. об 11:00 год. /т.2, а.с.90-94/.

Розпорядженням керівника апарату Рівненського апеляційного господарського суду від 09.02.2017р. призначено повторний автоматизований розподіл судової справи № 918/1009/16 у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю судді Демянчука Ю.Г. та відсутністю судді Саврія В.А., за результатами якого складено протокол зміни складу колегії суддів від 09.02.2017р. та визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Крейбух О.Г., суддя Мамченко Ю.А., суддя Юрчук М.І.

Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 09.02.2017р. апеляційну скаргу ССОК Сехівський та справу № 918/1009/16 прийнято до провадження у новому складі суду: головуючий суддя Крейбух О.Г., суддя Мамченко Ю.А., суддя Юрчук М.І. /т.2, а.с.106-110/.

Ухвалою суду від 09.02.2017р. розгляд справи відкладено на 02.03.2017р. об 11:30 год. у зв'язку з необхідністю витребування додаткових доказів /т.3, а.с.5-9/.

02.03.2017р. в судовому засіданні представником ОСОБА_4 РДА на виконання вимог ухвали суду від 09.02.2017р. надано суду докази направлення ССОК "Сехівський" листа від 18.09.2014р. за № 3/77/02-23114, а саме - реєстраційно-контрольну картку та сторінку з електронного журналу реєстрації вихідної кореспонденції /т.4, а.с.128-129/.

02.03.2017р. в судовому засіданні представником Державної екологічної інспекції у Рівненській області на виконання вимог ухвали суду від 09.02.2017р. надано суду додаткові пояснення щодо проведеної перевірки ССОК "Сехівський" на виконання постанови слідчого СВ ОСОБА_4 УМВС України в Рівненській області від 26.08.2015р. Матеріали такої перевірки суду не надано у зв'язку з направленням останніх для долучення до матеріалів кримінального провадження /т.4, а.с.1-2/.

Ухвалою суду від 02.03.2017р. розгляд справи відкладено на 29.03.2017р. у зв'язку з необхідністю витребування додаткових доказів /т.4, а.с.189-191/.

29.03.2017р. в судовому засіданні представником Державної екологічної інспекції у Рівненській області при з'ясуванні дати проведення перевірки повідомлено, що дата перевірки має відповідати даті складання перелікової відомості, у якій зафіксовано факти пошкодження дерев та їх кількість. Вказана перелікова відомість передана до матеріалів кримінального провадження слідчому СВ ОСОБА_4 УМВС України в Рівненській.

Ухвалою суду від 29.03.2017р. розгляд справи відкладено на 06.04.2017р. у зв'язку з необхідністю витребування додаткових доказів /т.5, а.с.23-25/.

Представником відповідача в судових засіданнях повністю підтримано вимоги апеляційної скарги.

Прокурор та представник позивача в судових засіданнях заперечили вимоги апеляційної скарги, просили рішення господарського суду Рівненської області від 21.11.2016р. у даній справі залишити без змін.

Відповідно до ст.101 ГПК України, у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обгрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обгрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Заслухавши у судових засіданнях пояснення прокурора, представників сторін та третіх осіб, дослідивши матеріали справи, апеляційний господарський суд

ВСТАНОВИВ:

07.02.2002р. розпорядженням голови ОСОБА_4 РДА № 77 Про встановлення орендної плати за заявою ССОК "Сехівський" встановлено розмір орендної плати за землю з з юридичної особи ССОК "Сехівський" за землі водного фонду (штучні водойми) площею 14,8 га в сумі 408,63 грн. за рік на 49 років. Місячна сума орендної плати становить 48,08 грн. Податок за земельні ділянки надані на землях лісового фонду справляти як складову плати за використання лісових ресурсів /т.1, а.с.113/.

Розпорядженням голови ОСОБА_4 районної державної адміністрації від 23 січня 2003 року № 26 "Про передачу земельних ділянок в оренду на 49 років спеціалізованому сільськогосподарському обслуговуючому кооперативу "Сехівський" для ведення лісового господарства" ССОК "Сехівський" в оренду терміном на 49 років за рахунок земель запасу Томашгородської сільської ради для ведення лісового господарства передано земельну ділянку загальною площею 5594,4 га, у тому числі: лісів та інших лісо вкритих площ - 3676,0 га; боліт - 1837,4 га; відкритих земель без рослинного покриву - 66,2 га; під водою - 14,8 га /т.1, а.с.19/.

Пунктом 2 вказаного розпорядження ССОК "Сехівський" доручено укласти відповідний договір оренди земельних ділянок.

23 січня 2003 року між ОСОБА_4 районною державною адміністрацією (надалі - орендодавець, третя особа-2) та ОСОБА_3 сільськогосподарським обслуговуючим кооперативом "Сехівський" (надалі - орендар, відповідач, апелянт) укладено Договір оренди земель лісового фонду (надалі - Договір), за умовами якого зазначений орган виконавчої влади передає орендарю в довгострокову оренду землі лісового фонду Томашгородської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області загальною площею 5594,4 га для ведення лісового господарства /т.1, а.с.20-23/.

Договір підписано уповноваженими представниками сторін, скріплено печатками вказаних юридичних осіб, посвідчено у ОСОБА_4 державній нотаріальній конторі, про що в книзі нотаріальних дій вчинено запис від 26 лютого 2003 року № 469, та зареєстровано у ОСОБА_4 районному відділі земельних ресурсів, про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис від 28 лютого 2003 року № 25.

Відповідно до п.3.1 Договору, орендар сплачує орендну плату виключно у грошовій формі на бюджетний рахунок Томашгородської сільської ради. Розмір річної орендної плати за користування землями лісового фонду, взятими в оренду для ведення лісового господарства, визначається як сума таксової вартості лісових ресурсів державного і місцевого значення та плати за користування окремими ділянками лісового фонду, зданими в суборенду, і щорічно розраховується згідно матеріалів лісовпорядкування та плану ведення лісового господарства, окремим додатком до договору оренди.

Оплата проводиться поквартально на підставі виданих дозволів на спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду (лісорубних і лісових квитків) по фактичному використанню лісових ресурсів.

До лісових ресурсів державного значення належить деревина з рубок головного користування.

До лісових ресурсів місцевого значення належать: пні, дуб, кора, деревна зелень, другорядні лісові матеріали; лісові дикорослі плоди, горіхи, гриби, ягоди, лікарські рослини і технічна сировина, деревні соки, сіно, лісова підстилка та очерет, інші продукти лісу, які використовуються при здійсненні побічних лісокористувань, у тому числі при випасанні худоби та розміщенні пасік, а також деревина, яка заготовляється під час проведення рубок, пов'язаних з веденням лісового господарства (рубки догляду за лісом, санітарні рубки та реконструктивні і лісовідновні рубки).

Об'єктом обчислення збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду є деревина, що відпускається на пні, живиця, другорядні лісові матеріали, продукти побічного користування та окермі земельні ділянки лісового фонду.

Окремі додатки до Договору щодо розміру орендної плати не підписувалися.

Відповідно до п.4.1 Договору, орендар має право самостійно використовувати об'єкт оренди відповідно до умов цього договору; приступити до користування об'єктом оренди лише після реєстрації цього договору оренди.

За змістом пункту 4.2 Договору орендар зобов'язаний, зокрема:

- вести лісове господарство у відповідності з вимогами лісовпорядкування, ЛК України та природоохоронного законодавства;

- використовувати надані йому в користування на умовах оренди землі за цільовим призначенням;

- утримувати у належному стані землі лісового фонду, здійснювати заходи щодо забезпечення режиму їх охорони у відповідності з вимогами Земельного і Лісового кодексів України;

- виконувати інші вимоги щодо використання земель лісового фонду згідно з чинним законодавством.

Згідно п.5.1 Договору, орендодавець має право, зокрема:

- на розірвання договору в разі використання орендарем об'єкта оренди не за цільовим призначенням;

- перевіряти самостійно або із залученням інших державних органів дотримання орендарем умов договору,

- вимагати від орендаря дотримання вимог екологічного, санітарно-епідемічного, земельного та лісового законодавства.

Розділом 6 Договору визначено порядок передачі об'єкта оренди, відповідно до якого:

Передача об'єкта оренди здійснюється уповноваженими представниками сторін після державної реєстрації Договору оренди (п.6.1 Договору).

Об'єкт оренди повинен бути переданий орендодавцем та прийнятим орендарем протягом п'яти робочих днів з моменту реєстрації Договору (п.6.2 Договору).

При передачі лісового об'єкта, що орендується, складається акт здачі приймання, який підписується представниками сторін (п.6.3 Договору).

Землі лісового фонду, що орендуються, вважаються переданими в оренду з моменту підписання акту здачі-приймання (п.6.4 Договору).

В порушення п.п.6.1-6.4 Договору між ОСОБА_4 РДА та ССОК Сехівський акт здачі-приймання об'єкта оренди не складався та не підписувався.

Згідно з пунктом 8.1 договору останній укладено терміном на 49 років.

Відповідно до п.9.2 Договору, цей договір може бути достроково розірваний у разі невиконання сторонами їх обов'язків, передбачених, зокрема, пунктом 4.1 договору, в разі знищення чи пошкодження об'єкта оренди (крім випадків стихійного лиха), яке суттєво перешкоджає передбаченому договором використанню земель лісового фонду на підставах, визначених ЛК України та іншими законами України.

09.09.2014 року відповідно до розпорядження ОСОБА_4 РДА від 02.06.2014р. № 86 та на виконання протокольних доручень наради при голові ОСОБА_4 РДА від 04.09.2014р., комісією в складі ОСОБА_9, головного спеціаліста з питань взаємодії з правоохоронними органами та оборонної роботи апарату ОСОБА_4 РДА, ОСОБА_10, начальника управління Дерземагенства у ОСОБА_4 районі рівненської області, ОСОБА_11, Томашгородського сільського голови, ОСОБА_12, дільничного інспектора міліції ОСОБА_4 УМВС України в Рівненській області, проведено обстеження земель ССОК Сехівський , які передані на умовах довгострокової оренди, поблизу с.Томашгород (урочище Тросне ), з метою моніторингу земель на предмет використання останніх не за цільовим призначенням та запобігання фактам незаконного видобутку бурштину-сирцю. Про що складено ОСОБА_2 від 09.09.2014р. /т.1, а.с.24-25/.

ССОК Сехівський не повідомлялося про проведення обстеження земель, переданих в оренду.

Відповідно до ОСОБА_2 від 09.09.2014р. комісією виявлено:

- площу порушених земель внаслідок незаконного видобутку бурштину-сирцю (близько 3,5 га);

- пошкодження родючого грунту та лісових насаджень;

- технічно викопані канави (наповнені водою) для забезпечення роботи мотопомп;

- наявність лунок (ям), частина з яких заповнені водою, що свідчить про проведення робіт з видобутку бурштину-сирцю в попередні дні.

Одночасно зазначено, що на момент проведення перевірки роботи по видобутку бурштину-сирцю не проводилися.

18.09.2014р. ОСОБА_4 РДА направлено ССОК Сехівський лист за № 3177/02-23/14, у якому останнього повідомлялося про результати роботи комісії, оформлені актом від 09.09.2003р. При цьому у відповідності до п.4.2 Договору оренди земель лісового фонду від 23.01.2003р. запропоновано ССОК Сехівський вжити заходів щодо усунення вказаних порушень, про що повідомити РДА до 01.10.2014р. Даний лист не містить адреси ССОК Сехівський /т.1, а.с.26-27/.

ОСОБА_4 РДА в якості доказів направлення листа від 18.09.2014р. за № 3177/02-23/14 ССОК Сехівський надано реєстраційно-контрольну картку, що ведеться для здійснення контролю виконання та графа якої 8. Кому направлено не заповнена, та витяг (сторінку) з електронного журналу реєстрації вихідної кореспонденції /т.4, а.с.128-129/

Представник ССОК Сехівський заперечує отримання листа ОСОБА_4 РДА від 18.09.2014р. за № 3177/02-23/14 .

У провадженні СВ Рокитнівського ВП Сарненського ВП ГУ НП в Рівненській області перебувало кримінальне провадження № 42015180000000114 від 06.05.2015р. за ч.2 ст.240 КК України, яке розпочато за повідомленням голови ОСОБА_4 РДА ОСОБА_13 про те, що 06.04.2015р. о 14 год. 30 хв. в урочищах Кобильне , Трясне та В'язок , що розташовані неподалік від с.Єльно Рокитнівського району Рівненської області невідомі особи здійснюють незаконний видобуток бурштину-сирцю.

08.09.2015р. слідчим СВ Рокитнівського відділу направлено голові ОСОБА_4 райдержадміністрації лист № 66/8841 про надання інформації щодо проведення РДА перевірки (обстеження) дотримання вимог земельного законодавства на територіях ССОК Сехівський в період з 2012р. по 2015р.; виконання ССОК Сехівський умов п.4.2 договору оренди земель лісового фонду від 23.01.2003р.; наявність підстав для дострокового розірвання договору /т.4, а.с.134/.

08.09.2015р. ОСОБА_4 РДА у відповіді повідомила ОСОБА_4 про проведення обстеження земель ССОК Сехівський (поблизу с.Томашгород, урочище Тросне ) на предмет використання не за цільовим призначенням та запобігання фактам незаконного видобутку бурштину-сирцю (акт обстеження додається). Додатково повідомлено про направлення ССОК Сехівський листа щодо приведення у відповідність земель, переданих в оренду (лист додається) /т.4, а.с.135-140/.

19.08.2015р. в межах кримінального провадження № 42015180000000114 від 06.05.2015р. слідчим винесено постанову про призначення виїзної перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в урочищах Кобильне , Трясне та В'язок , що поблизу с.Єльно Рокитнівського району Рівненської області /т.4, а.с.141-142/.

25.08.2015р. Державна екологічна інспекція у Рівненській області листом № 1369/03-10/15 на виконання постанови слідчого від 19.08.2015р. повідомила останнього, що приймати участь у проведенні перевірки буде головний спеціаліст ОСОБА_14С./т.4, а.с.143/.

26.08.2015р. в межах кримінального провадження № 42015180000000114 від 06.05.2015р. слідчим винесено постанову про призначення виїзної перевірки дотримання вимог природоохоронного та земельного законодавства в урочищах Кобильне , Трясне та В'язок , які являються територією ССОК Сехівський та розміщені поблизу с.Єльно Рокитнівського району Рівненської області, з метою встановлення розміру завданих державі збитків в результаті незаконного видобутку бурштину.

Постанова від 26.08.2015р. містить перелік питань щодо дотримання вимог природоохоронного та земельного законодавства, на які потрібно надати відповідь інспекторам.

Відповідно до п.4 постанови від 26.08.2015р., ОСОБА_2 перевірки з додатками до нього невідкладно направити на адресу СВ ОСОБА_4

Згідно п.6 постанови від 26.08.2015р., постанову про призначення позапланової виїзної перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 19.08.2015р. залишити без виконання /т.4, а.с.144-147/.

Постанова від 26.08.2015р. ССОК Сехівський не направлялася.

01.09.2015р. у сел.Томашгород слідчим в присутності понятих ОСОБА_15, ОСОБА_16, за участю прокурора прокуратури Рокитнівського району ОСОБА_17, головного спеціаліста-державного інспектора ДЕІ у Рівненській області Стадніка В.Ф. складено протоколи огляду місця події, згідно яких:

- проведеним оглядом з 17:15 год. до 17:40 год. встановлено: урочище Кобильне , що знаходиться на відстані близько 21 км в північному напрямку від с.Томашгород Рокитнівського району Рівненської областіта являє собою ділянку місцевості, де ростуть дерева породи береза, сосна, вільха та чагарники. Під час огляду у вказаному урочищі було виявлено канаву шириною близько 1,5-1,8 м, заповнену водою. Біля вказаної канави знаходиться земельна ділянка загальною площею близько 1,3-1,5 га, на якій виявлено пошкодження верхнього шару грунту у вигляді лунок діаметром 2-4 м, що мають суху поверхню. На оглянутій ділянці були виявлені пошкодження дерев породи береза, вільха до ступеня припинення росту. На момент огляду в урочищі Кобильне знарядь для видобутку бурштину, свіжих лунок чи безпосередньо копалин бурштину-сирцю виявлено не було /т.4, а.с.160-164/;

- проведеним оглядом з 15:45 год. до 16:20 год. встановлено: урочище Трясне , що знаходиться на відстані близько 18 км в північно-західному напрямку від с.Томашгород Рокитнівського району Рівненської областіта являє собою ділянку місцевості, де ростуть чагарники, дерева породи береза, сосна та вільха. Під час огляду у вказаному урочищі було виявлено канаву штучного походження шириною 3,3-4,5 м, що частково заповнена водою. Біля вказаної канави виявлено ділянку місцевості загальною площею близько 3 га, на якій наявні пошкодження верхнього шару грунту у вигляді лунок овальної форми розміром 2,2-5,3 м, які не мають суху поверхню та заповнені водою. В центральній частині оглянутої ділянки ростуть дерева породи сосна, береза знаходиться значна кількість сухостійних дерев. На момент огляду в урочищі Трясне знарядь для видобутку бурштину, свіжих пошкоджень грунту не виявлено /т.4, а.с.165-170/;

- проведеним оглядом з 13:05 год. до 13:40 год. встановлено: урочище В'язок , що знаходиться на відстані близько 5 км в північно-західному напрямку від с.Томашгород Рокитнівського району Рівненської областіта являє собою ділянку місцевості, на якій ростуть чагарники, дерева породи береза, вільха. На даній ділянці було виявлено канаву штучного походження шириною 2,7-1,2 м, заповнені водою. Під час огляду в даному урочищі було виявлено ділянки, що мають пошкодження верхнього шару грунту у вигляді лунок круглої форми діаметром 0,7-1,5 м, які на момент огляду мають суху поверхню. На оглянутій ділянці також було виявлено пошкодження дерев породи береза, вільха до ступеня припинення росту. Загальна площа пошкоджених земель складає близько 1,8 га. На момент огляду в урочищі В'язок знарядь для незаконного видобутку бурштину чи свіжих лунок, пошкоджень грунту виявлено не було /т.4, а.с.171-176/.

02.09.2015р. на виконання постанови слідчого від 26.08.2015р., керуючись ст.6, 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Державною екологічною інспекцією у Рівненській області видано наказ № 107 Про проведення позапланової перевірки , яким відділу оперативного контролю визначено провести позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ССОК Сехівський (вул.Мороза, 14, с.Томашгород, Рокитнівський район, Рівненська область) у період з 02.09.2015р. /т.5, а.с.11/.

02.09.2015р. Державною екологічною інспекцією у Рівненській області виписано направлення № 61 на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ССОК Сехівський в період з 02.09.2015р., у якому не вказано прізвища, ім'я та по батькові держаного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Рівненської області, що направляється для перевірки, та відсутні відомості про вручення копії направлення керівнику об'єкта перевірки /т.5, а.с.12/.

10.09.2015р. Державною екологічною інспекцією у Рівненській області листом № 1528/12-10/15 повідомлено слідчого, що позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства ССОК Сехівський не проведена, оскільки посадові особи даного підприємства при обстеженні території були відсутні. Відповідь на п.п.3.3-3.3.5, 3.3.7-3.3.17, викладені у постанові слідчого, Держекоінспекція зможе надати після вашого сприяння у проведенні перевірки ССОК Сехівський /т.5, а.с.14-15/.

28.09.2015р. Державна екологічна інспекція у Рівненській області на виконання постанови про призначення виїзної позапланової перевірки від 26.08.2015р. повідомила листом № 1740/03-10/11 слідчий відділ ОСОБА_4 УМВС України в Рівненській області про наступне:

- спеціалістами Держекоінспекції у Рівненській області ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, за участю слідчого СВ ОСОБА_4 ОСОБА_21 та прокурора прокуратури Рокитнівського району ОСОБА_22 з виїздом на місце проведено перевірку тверджень, викладених в постанові про призначення виїзної позапланової перевірки від 26.08.2015р.;

- при огляді території ССОК Сехівський за адресою місця реєстрації: Рокитнівський район, с.Томашгород, вул.Мороза, 14 встановлено відсутність підприємства, адмінбудівля розвалена, керівник ССОК Сехівський відсутній;

- при обстеженні території Томашгородської сільської ради в урочищах Кобильне , Трясне , В'язок поблизу с.Єльне Рокитнівського району виявлено порушені землі, що зазнали змін в структурі, а саме: пошкодження грунтового покриву (родючого шару грунту) та лісових насаджень через дії невстановлених осіб. Відповідно обов'язки, визначені п.4.2 договору оренди від 23.01.2003р., ССОК Сехівський не дотримуються;

- за довідкою в.о.сільського голови Томашгородської сільської ради ОСОБА_23 № 335 від 23.09.2015р. площа земель, яка порушена внаслідок незаконного видобутку бурштину ССОК Сехівський становить 6,3 га, а саме: урочище В'язок - 1,8 га; урочище Трясне - 3,2 га; урочище Кобильне - 1,3 га. Порушені землі відносяться до категорії земель - ліси, в тому числі чагарники 4,0 га; відкриті заболочені землі, в тому числі: болото - 1,1 га; відкриті землі без рослинного покриву, в тому числі пісок - 1,2 га;

- за результатами обстеження встановлено, що екологічні нормативи з питань використання та охорони земель не дотримуються, що є порушенням ст.35, ст.41 Закону України Про охорону земель ;

- визначення площі порушених земельних ділянок внаслідок незаконного видобутку бурштину не відноситься до компетенції Держекоінспекції у Рівненській області;

- на ділянках порушених земель внаслідок незаконного видобутку бурштину-сирцю виявлено пошкоджені до ступеня припинення росту сиро ростучі дерева різних порід в кількості 140 дерев, діаметрами пнів в корі біля шийки кореня до 10 см - 132 шт., 16 см - 5 шт., 28 см - 3 шт. Розмір шкоди, заподіяної лісу в результаті пошкодження дерев, становить 19150,47 грн.;

- особи, винні у порушенні природохоронного законодавства, не встановлені;

- проведення будь-яких заходів, пов'язаних з веденням лісового господарства (суцільні рубки, вибіркові рубки, рубки догляду, створення лісових культур та догляду за ними тощо) під час обстеження не встановлено;

- ССОК Сехівський матеріали лісовпорядкування та інші документи необхідні для проведення перевірки не представлено /т.1, а.с.28-30/.

30.04.2016р. начальником СВ Рокитнівського ВП винесено постанову про закриття кримінального провадження № 42015180000000114 від 06.05.2015р. у зв'язку з неможливістю встановити факт порушення правил охорони надр чи незаконного видобутку бурштину-сирцю невідомими особами, ща мало місце 06.04.2014р. в урочищах В'язок , Трясне , Кобильне /т.4, а.с.177-178/.

22.08.2016р. ОСОБА_4 відділенням Сарненської ОДПІ ГУ ДФС у Рівненській області листом № 1668/17-13-12 повідомлено заступника прокурора Рівненської області про те, що ССОК Сехівський перебуває на обліку як платник рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів. За період 2013-2016рр платником рентна плата до бюджету не сплачувалася. Борг відсутній /т.1, а.с.31/.

Таким чином, наявні, на думку прокурора, порушення ССОК Сехівський умов Договору від 23.01.2003р., що підтверджуються ОСОБА_19 перевірки від 09.09.2014р., листом Держекоінспекції у Рівненській області 28.09.2015р. № 1740/03-10/11 та листом ОСОБА_4 відділення Сарненської ОДПІ ГУ ДФС у Рівненській області від 22.08.2016р. № 1668/17-13-12, слугували підставою для звернення з позовом про розірвання договору оренди земель лісового фонду від 23 січня 2003 року, укладеного між ОСОБА_4 районною державною адміністрацією та ССОК Сехівський .

Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом при винесенні рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу слід задоволити, рішення господарського суду Рівненської області скасувати та прийняти нове рішення, яким у позові відмовити, з огляду на таке.

Відносини, пов'язані з орендою землі, відповідно до частини 1 статті 2 Закону України "Про оренду землі" регулюються Земельним кодексом України (далі - ЗК України), Цивільним кодексом України (далі - ЦК України), вказаним Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Однією із підстав виникнення цивільних прав та обов'язків відповідно до пункту 1 частини 2 статті 11 ЦК України є договори та інші правочини.

Договір, відповідно до статті 629 ЦК України, є обов'язковим до виконання.

Статтею 526 ЦК України встановлено, що зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Відповідно до частин 1, 9 статті 93 ЗК України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно зі статтею 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до частини 1 статті 96 ЗК України, землекористувачі зобов'язані, зокрема, забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки; додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля та підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі.

Охороною земель є система правових, організаційних, економічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського і лісогосподарського призначення, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісогосподарського призначення, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення (статті 162 ЗК України).

Статтею 163 ЗК України встановлено, що завданнями охорони земель є забезпечення збереження та відтворення земельних ресурсів, екологічної цінності природних і набутих якостей земель.

За змістом частини 1 статті 164 ЗК України, охорона земель включає, зокрема, захист сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників від необґрунтованого їх вилучення для інших потреб, а також збереження природних водно-болотних угідь.

Згідно статті 41 Закону України "Про охорону земель" при веденні лісового господарства лісокористувачі, незалежно від форми власності і господарювання, забезпечують збереження та підвищення родючості ґрунтів, їх належний екологічний стан відповідно до вимог законодавства України.

Відповідно до статті 63 ЛК України, ведення лісового господарства полягає у здійсненні комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів.

За умовами статті 64 ЛК України, підприємства, установи, організації і громадяни здійснюють ведення лісового господарства з урахуванням господарського призначення лісів, природних умов і зобов'язані забезпечувати посилення водоохоронних, захисних, кліматорегулюючих, санітарно-гігієнічних, оздоровчих та інших корисних властивостей лісів з метою поліпшення навколишнього природного середовища та охорони здоров'я людей; забезпечувати безперервне, невиснажливе і раціональне використання лісових ресурсів для задоволення потреб виробництва і населення в деревині та іншій лісовій продукції; здійснювати відтворення лісів; забезпечувати підвищення продуктивності, поліпшення якісного складу лісів і збереження біотичного та іншого природного різноманіття в лісах; здійснювати охорону лісів від пожеж, захист від шкідників і хвороб, незаконних рубок та інших пошкоджень; раціонально використовувати лісові ділянки.

Відповідно до ст.94 ЛК України, державний контроль за охороною, захистом, використанням та відтворенням лісів здійснюється Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, органами виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань лісового господарства та з питань охорони навколишнього природного середовища, іншими органами виконавчої влади у межах повноважень, визначених законом.

Відповідно до п.7 част.1 ст.13 Закону України Про місцеві державні адміністрації , до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Судом встановлено, що відповідно до розпорядження ОСОБА_4 РДА від 02.06.2014р. № 86 та на виконання протокольних доручень наради при голові ОСОБА_4 РДА від 04.09.2014р., комісією проведено обстеження земель урочища Тросне поблизу с.Томашгород, які перебувають у користуванні ССОК Сехівський , згідно Договору оренди землі від 23.01.2003р. /т.1, а.с.24-25/.

В результаті обстеження відповідно до ОСОБА_19 від 09.09.2014р. виявлено, що землі орієнтовною площею 3,5 га порушено внаслідок незаконного видобутку бурштину-сирцю: пошкоджено родючий шар грунту та лісові насадження; наявні технічно викопані канави (наповнені водою) для забезпечення роботи мотопомп та ями, частина з яких заповнені водою, що свідчить про проведення робіт з видобутку бурштину-сирцю в попередні дні. Одночасно зазначено, що на момент проведення перевірки роботи по видобутку бурштину-сирцю не проводилися.

Про даний факт Рокитнівська РДА повідомила ССОК Сехівський листом від 18.09.2014р. за № 3177/02-23/14 та пропонувала ССОК Сехівський вжити заходів щодо усунення вказаних порушень, про що повідомити РДА до 01.10.2014р. /т.1, а.с.26-27/.

Суд вважає, що ССОК Сехівський не було повідомлено про проведення обстеження земель, що знаходяться у його користуванні, та про результати проведеного обстеження, поскільки докази направлення листа від 18.09.2014р. за № 3177/02-23/14 в матеріалах справи відсутні (фіскальний чек, повідомлення про вручення поштового відправлення, реєстр відправлення поштової кореспонденції), а надані ОСОБА_4 РДА реєстраційно-контрольна картка, що ведеться для здійснення контролю виконання і графа якої 8. Кому направлено не заповнена, та витяг (сторінку) з електронного журналу реєстрації вихідної кореспонденції не є належними доказами в розумінні ст.ст.32-34 ГПК України. При цьому лист не містить адреси ССОК Сехівський , відповідно не можливо встановити куди останній направлявся.

Судом встановлено, що у провадженні СВ Рокитнівського ВП Сарненського ВП ГУ НП в Рівненській області перебувало кримінальне провадження № 42015180000000114 від 06.05.2015р. за ч.2 ст.240 КК України, яке розпочато за повідомленням голови ОСОБА_4 РДА ОСОБА_13 про те, що 06.04.2015р. о 14 год. 30 хв. в урочищах Кобильне , Трясне та В'язок , що розташовані неподалік від с.Єльно Рокитнівського району Рівненської області невідомі особи здійснюють незаконний видобуток бурштину-сирцю.

Відповідно до ч.3 ст.110 Кримінального процесуального кодексу України, рішення слідчого, прокурора приймається у формі постанови. Постанова виноситься у випадках, передбачених цим Кодексом, а також коли слідчий, прокурор визнає це за необхідне.

Відповідно до ч.7 ст.110 Кримінального процесуального кодексу України, постанова слідчого, прокурора, прийнята в межах компетенції згідно із законом, є обов'язковою для виконання фізичними та юридичними особами, прав, свобод чи інтересів яких вона стосується.

Так, в межах кримінального провадження № 42015180000000114 слідчим приймалися постанови про призначення виїзної перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в урочищах Кобильне , Трясне та В'язок , які являються територією ССОК Сехівський та розміщені поблизу с.Єльно Рокитнівського району Рівненської області, з метою встановлення розміру завданих державі збитків в результаті незаконного видобутку бурштину, а саме:

- від 19.08.2015р., залишеною постановою слідчого від 26.08.2015р. без виконання;

- від 26.08.2015р., у якій зазначено перелік питань щодо дотримання вимог природоохоронного та земельного законодавства, на які потрібно надати відповідь інспекторам. Проведення перевірки доручено інспекторам Держекоінспекції в Рівненській області. Акт перевірки з додатками до нього невідкладно направити на адресу СВ ОСОБА_4

В порушення ч.7 ст.110 КПК України постанови слідчого від 19.08.2015р. та від 26.08.2015р. ССОК Сехівський не направлялися.

Відповідно до ст.3 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , в редакції чинній на 26.08.2015р., дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів, зокрема, прокурорського нагляду, досудового слідства і правосуддя.

Суд бере до уваги твердження прокурора, що діючим законадавством не врегульовано порядок проведення перевірок з питань дотримання природохоронного законодавства, призначених постановою слідчого.

Разом з тим, відповідно до част.2 ст.93 КПК України, сторона обвинувачення здійснює збирання доказів шляхом проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, витребування та отримання від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, службових та фізичних осіб речей, документів, відомостей, висновків експертів, висновків ревізій та актів перевірок , проведення інших процесуальних дій, передбачених цим Кодексом.

Згідно ст.99 КПК України, документом є спеціально створений з метою збереження інформації матеріальний об'єкт, який містить зафіксовані за допомогою письмових знаків, звуку, зображення тощо відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження. До документів, за умови наявності в них відомостей, передбачених частиною першою цієї статті, можуть належати акти перевірок.

Пунктами 1.2, 1.3 Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства (надалі - Порядок), затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10 вересня 2008 року N 464, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15 січня 2009 р. за N 18/16034, встановлено, що цей Порядок визначає процедуру проведення перевірок з питань здійснення державного контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища та оформлення їх результатів. Цей Порядок поширюється, серед іншого, на державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції України, державних екологічних інспекцій в областях.

Відповідно до п.2.2 Порядку, для здійснення перевірки керівником відповідно органу Держекоінспекції або його заступником видається наказ про проведення перевірки, який має містити: найменування суб'єкта господарювання, підстава перевірки та предмет перевірки; період, за який буде здійснюватись перевірка; визначення виконавців перевірки із залученням, у разі потреби, спеціалістів інших органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій (за погодженням з їх керівниками).

02.09.2015р. Державною екологічною інспекцією у Рівненській області на виконання постанови слідчого від 26.08.2015р. видано наказ № 107 Про проведення позапланової перевірки , яким відділу оперативного контролю визначено провести позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ССОК Сехівський (вул.Мороза, 14, с.Томашгород, Рокитнівський район, Рівненська область) у період з 02.09.2015р. /т.5, а.с.11/.

Відповідно до п.2.3 Порядку, на підставі наказу оформляється направлення на проведення перевірки (додаток 1), яке підписується керівником або заступником керівника органу Держекоінспекції (із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові) і засвідчується печаткою.

02.09.2015р. Державною екологічною інспекцією у Рівненській області виписано направлення № 61 на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ССОК Сехівський в період з 02.09.2015р., у якому не вказано прізвища, ім'я та по батькові держаного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Рівненської області, що направляється для перевірки, та відсутні відомості про вручення копії направлення керівнику об'єкта перевірки /т.5, а.с.12/.

Тобто Держекоінспекцією у Рівненській області ні в наказі від 02.09.2015р. № 107, ні в направленні від 02.09.2015р. № 61, які видано на виконання постанови слідчого від 26.08.2015р., не визначено конкретних виконавців перевірки із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові.

При цьому колегія суддів не бере до уваги лист Держекоінспекції від 25.08.2015р. № 1369/03-10/15 щодо проведення перевірки головним спеціалістом ОСОБА_14, поскільки даний лист направлявся на виконання постанови слідчого від 19.08.2015р., яку в подальшому залишено без виконання постановою слідчого від 26.08.2015р.

10.09.2015р. Державною екологічною інспекцією у Рівненській області листом № 1528/12-10/15 повідомлено слідчого щодо виконання постанови від 26.08.2015р., що позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства ССОК Сехівський не проведена, оскільки посадові особи даного підприємства при обстеженні території були відсутні. Відповідь на п.п.3.3-3.3.5, 3.3.7-3.3.17, викладені у постанові слідчого, Держекоінспекція зможе надати після вашого сприяння у проведенні перевірки ССОК Сехівський /т.5, а.с.14-15/.

Відповідно до п.1.4 Порядку, акт перевірки - документ, який фіксує факт проведення планових, позапланових перевірок суб'єктів господарювання і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та його дотримання.

Тобто лише акт перевірки фіксує факт проведення позапланової перевірки і несе доказову інформацію про перевірку.

Суд критично оцінює лист від 28.09.2015р. № 1740/03-10/11 Державної екологічної інспекції у Рівненській області (надалі - лист від 28.09.2015р.) наданий в якості доказу проведення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ССОК Сехівський , зважаючи на таке.

Відповідно до листа від 28.09.2015р. перевірка проводилася спеціалістами Держекоінспекції у Рівненській області ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, які, як встановлено судом, не мали повноважень на проведення такої перевірки у зв'язку з відсутністю в наказі від 02.09.2015р. № 107 та в направленні від 02.09.2015р. № 61 конкретних виконавців перевірки із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові.

Лист від 28.09.2015р. не може вважатися актом перевірки та не є доказом відповідно до част.2 ст.93, ст.99 КПК України.

Встановити дату проведення перевірки не вбачається можливим, поскільки згідно листа Держекоінспекції в Рівненській області від 10.09.2015р. № 1528/12-10/15 позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства ССОК Сехівський на виконання постанови слідчого від 26.08.2015р. не проведена. Перелікову відомость, у якій зафіксовано факти пошкодження дерев та їх кількість та дата складення якої є датою перевірки за твердженням представника Державної екологічної інспекції у Рівненській області, суду не надано.

Про проведення перевірки ССОК Сехівський не повідомлено.

Суд критично оцінює зазначену в листі від 28.09.2015р. причину неповідомлення ССОК Сехівський , а саме: при огляді території ССОК Сехівський за адресою місця реєстрації: Рокитнівський район, с.Томашгород, вул.Мороза, 14, встановлено відсутність підприємства, адмінбудівля розвалена, керівник ССОК Сехівський відсутній, зважаючи на таке.

Відповідно до ст.93 ЦК України, місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.

Згідно з част.1 ст.16 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців , в редакції чинній на 28.09.2015р., Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.

Відповідно до част.1 ст.18 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців , в редакції чинній на 28.09.2015р., якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.

Пунктом 14 ст.19 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців , в редакції чинній на 28.09.2015р., у разі неподання юридичною особою протягом місяця з дати надходження їй відповідного повідомлення реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про відсутність підтвердження зазначених відомостей датою, яка встановлена для чергового подання реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу. Якщо державному реєстратору повернуто поштового відправлення, державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням.

Крім того, за змістом п.12.2 розд.ХІІ Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 14.11.2014р. № 1127, в редакції на 28.09.2015р., органи податкової служби мали повноваження на здійснення перевірки місцезнаходження платника податків. У разі встановлення відсутності платника податків за його місцезнаходженням проводилася робота із з'ясування його фактичного місця розташування.

Станом на 28.09.2015р. згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 05.04.2017р., місцезнаходження ССОК Сехівський - Рівненська область, Рокитнівський район, с.Томашгород, вул.Мороза, буд.14. При цьому запису про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням не має /т.5, а.с.35-42/.

Одночасно суд звертає увагу, що відсутність ССОК Сехівський за юридичною адресою (адмінбудівля розвалена), вказаною в установих документах, свідчить лише про недотримання кооперативом порядку державної реєстрації змін до установчих документів та не доводить відсутність здійснення ССОК Сехівський господарської діяльності.

21.10.2014р. на підставі Договору № 140611/2 від 11.06.2014р., укладеного між ПП Терра-ресурс та ССОК Сехівський , ПП Терра-ресурс виготовлено Технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки ССОК Сехівський для ведення лісового господарства і пов'язаних з ним послуг (09.01) на території Томашгородської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області, згідно якої за даними підготовчих та польових топографо-геодезичних робіт відновлено межі 49 земельних ділянок загальною площею 5594,4292 га. На всі земельні ділянки складено кадастрові плати та кальки контурів, створено електронні документи земельних ділянок (файли обміну даних земельних ділянок), на підставі яких буде проведено державну реєстрацію земельних длянок в Національній кадастровій системі України. Перший примірник технічної документації із землеустрою зберігається в управлінні Держземагенства у ОСОБА_4 районі Рівненській області /т.3, а.с.20-184/.

24.12.2014р. проведено другу технічну нараду за підсумками лісовпорядних робіт, виконаних в ССОК Сехівський , згідно протоколу якої затверджено ССОК Сехівський площу лісових земель 3554,5 га, погоджену з районними земельними органами /т.1, а.с.159-161, 175/.

12.10.2015р. між ССОК Сехівський та УДПЛВО Укрдержліспроект укладено договір № 60 виконання камеральних робіт з базового лісовпорядкування, в рамках якого створено Проект організації та розвитку лісового господарства ССОК Сехівський № 30 від 2015р. /т.3, а.с.204-206, т.1, а.с.142-235/.

Зокрема, у п.3.5 Проекту вказано, санітарний стан лісів лісництва на даний час слід вважати задовільним, про що свідчить відсутність осередків шкідників та хвороблісу та невеликий об'єм сухостійних дерев .

23-24.11.2016 р. головою ССОК Сехівський ОСОБА_24І, старшим єгерем ОСОБА_6, в присутності начальника лісовпорядної партії Української експедиції В.О. Укрдежліспроект ОСОБА_25, що діяв у відповідності до договору № 159 від 21.11.2016р. /т.3, а.с.207-208/, проведено детальне обстеження лісових земель ССОК Сехівський на предмет їх порушення внаслідок незаконного видобутку бурштину, про що складено ОСОБА_19 від 24.11.2016р., яким порушень земель лісового фонду, що були надані згідно договору оренди від 23.01.2003р., не виявлено у кварталах:

- квартал 20, місцева назва - урочище Трясне , кадастровий номер земельної ділянки - 5625087400:02:013:1028, загальна площа 85,8 га;

- квартал 14, місцева назва - урочище Кобильне , кадастровий номер земельної ділянки - 5625087400:02:015:1010, загальна площа 74,7 га;

- квартал 22, місцева назва - урочище В'язок , кадастровий номер земельної ділянки - 5625087400:02:013:1028, загальна площа 95,6 га /т.2, а.с.113/.

У 2016 році державним підприємством Український державний проектно-вишукувальний інститут лісового господарства (ДП Укрдіпроліс ) розроблено на замовлення ССОК Сехівський відповідно до умов договору № 14-2016 від 14.03.2016р. робочі проекти будівництва протипожежних водойм у кварталі 17 виділ 13, кварталі 17 виділ 14 /т.4, а.с.96-115/.

Крім того, відповідно до ст.18 ЛК України, тимчасове користування лісами може бути: довгостроковим - терміном від одного до п'ятдесяти років і короткостроковим - терміном до одного року.

Довгострокове тимчасове користування лісами - засноване на договорі строкове платне використання лісових ділянок, які виділяються для потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних і освітньо-виховних цілей, проведення науково-дослідних робіт.

На підтвердження ведення на орендованих землях мисливського господарства ССОК Сехівський надано накази про прийняття на роботу єгерів та старшого єгеря, про проведення полювання у мисливських угіддях ССОК Сехівський , про строки полювання та порядок його здійснення. Відповідачем отримано ліцензії на добування відповідних видів парнокопитних звірів (косулі, лося, кабана, бобра).

Разом з тим, у зв'язку з виявленням працівниками кооперативу численних та систематичних порубок лісу ССОК Сехівський листом звертався до голови ОСОБА_4 РДА про вжиття заходів щодо припинення незаконних порубок лісу, відповідь на який відсутня в матеріалах справи.

Враховуючи викладене, колегія суддів критично оцінює посилання у листі Держекоінспекції у Рівненській області від 28.09.2015р. на відсутність проведення ССОК Сехівський будь-яких заходів, пов'язаних з веденням лісового господарства.

Колегією суддів відхилено подані прокурором в якості доказів протоколи огляду від 01.09.2015р. урочищ Трясне , Кобильне , В'язок , поскільки доказів наявності у головного спеціаліста-державного інспектора ДЕІ у Рівненській області Стадніка В.Ф. повноважень на участь у проведенні огляду суду не надано. Протокол огляду фіксує процесуальну дію в межах кримінального провадження, яке на момент звернення прокурора з позовом до суду у даній справі постановою слідчого від 30.04.2016р. було закрито, і не може підміняти акт перевірки, що фіксує факт проведення перевірки і є носієм доказової інформації.

Відповідно до ст.32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких грунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Згідно ст.ст.33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Таким чином, прокурором, в порушення вимог ст.ст.33,34 ГПК України, не доведено тих обставин, на які він посилався як на підставу своїх позовних вимог.

Разом з тим, згідно із п.2 ч.1 ст.103 ГПК України, апеляційна інстанція за результатами розгляду апеляційної скарги (подання) має скасувати рішення повністю або частково і прийняти нове рішення.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.104 ГПК України, підставами для скасування або зміни рішення місцевого господарського суду є неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи.

З огляду на зазначене, колегія суддів апеляційного господарського суду приходить до висновку, що апеляційну скаргу ССОК Скхівський слід задоволити, рішення господарського суду Рівненької області від 21 листопада 2017 року у даній справі необхідно скасувати у зв'язку із неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Керуючись ст.ст. 99, 101, 103-105 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_3 сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Сехівський" на рішення господарського суду Рівненської області від 21.11.2016 р. у справі № 918/1009/16 задоволити.

Рішення господарського суду Рівненської області від 21.11.2016 р. у справі № 918/1009/16 скасувати.

Прийняти нове рішення.

В позові відмовити.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.

Справу № 918/1009/16 повернути господарському суду Рівненської області.

Головуючий суддя Крейбух О.Г.

Суддя Мамченко Ю.А.

Суддя Юрчук М.І.

СудРівненський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення06.04.2017
Оприлюднено14.04.2017
Номер документу65913797
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/1009/16

Постанова від 06.04.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 29.03.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 02.03.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 09.02.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 09.02.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 24.01.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 18.01.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 12.12.2016

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 12.12.2016

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Рішення від 21.11.2016

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні