ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, е-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10.04.2017№910/24477/16
Господарський суд міста Києва у складі судді Марченко О.В., за участю секретаря судового засідання Роздобудько В.В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні
справу № 910/24477/16
за позовом Київської місцевої прокуратури №5, м. Київ, в інтересах держави в особі Київської міської ради, м. Київ,
до товариства з обмеженою відповідальністю Глорія , м. Київ,
про розірвання договору від 03.04.2006 №78-6-00343, повернення земельної ділянки та стягнення 398 960,50 грн.,
за участю представників:
прокуратури - Колодяжної А.В. (прокурор відділу; посвідчення від 04.11.2015 №036177);
позивача - Рог О.В. (довіреність від 30.01.2017 №225-КМГ-218);
відповідача - Барабашова О.В. (довіреність від 27.03.2017 №б/н);
Корчагіна В.А. (довіреність від 13.02.2017 №б/н);
Писаного Д.О. (договір від 21.03.2017 №172104).
Київська місцева прокуратура №5 (далі - Прокуратура) в інтересах держави в особі Київської міської ради (далі - Рада) звернулася до господарського суду міста Києва з позовом про:
- розірвання договору від 03.04.2006 №78-6-00343 оренди земельної ділянки (далі - Договір), що знаходиться за адресою: м. Київ, просп. Московський, 9б (просп. Степана Бандери), укладеного Радою та товариством з обмеженою відповідальністю Глорія (далі - Товариство);
- зобов'язання Товариства повернути Раді земельну ділянку 3 729 кв.м. (кадастровий номер 8000000000:78:122:0020), що знаходиться за адресою: м. Київ, просп. Московський, 9б (просп. Степана Бандери), у стані, придатному для її подальшого використання;
- стягнення з Товариства 398 960,50 грн. заборгованості з орендної плати за Договором.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 04.01.2017 порушено провадження у справі.
Товариство 21.02.2017 подало суду довідку Державної податкової інспекції в Оболонському районі Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві (далі - ДПІ в Оболонському районі) про відсутність податкового боргу з орендної плати за землю станом на 17.02.2017.
03.03.2017 Прокуратура подала суду заяву про уточнення позовних вимог, в якій просила суд стягнути з Товариства 398 960,50 грн. заборгованості з орендної плати за Договором на користь Ради.
Відповідач 27.03.2017 подав суду письмові пояснення, в яких зазначив таке: згідно з листом Державної податкової інспекції в Оболонському районі Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, станом на 17.02.2017 у Товариства відсутня будь-яка заборгованість зі сплати орендної плати за землю; актом від 03.04.2006 Рада передала, а Товариство прийняло в своє володіння та користування земельну ділянку, а саме: місце розташування - просп. Московський, 9-б (просп. Степана Бандери) в Оболонському районі м. Києва; розмір - 3 729 кв.м.; цільове призначення - для експлуатації та обслуговування будівлі автогосподарства з ремонтною зоною та автомийкою; листом-погодженням Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 23.06.2008 №15-8047 та внесеними до нього змінами погоджено проект будівництва автогосподарства з офісними приміщеннями та автосалону по просп. Московському, 9-б (просп. Степана Бандери) в Оболонському районі м. Києва; при цьому, поверховість будівлі має становити 15 поверхів; Товариством також отримано дозвіл Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві від 08.11.2010 №2263-0б на виконання будівельних робіт із будівництва автогосподарства з офісними приміщеннями та автосалону; рішенням Ради від 24.09.2015 №45/1948 було затверджено план території реконструкції промрайону Подільсько-Куренівський в межах вул. Семена Скляренка, вул. Куренівської, пров. Куренівського та просп. Московського в Оболонському районі м. Києва; в даному детальному плані також зазначено про те, що на земельній ділянці площею 0,99 га має бути розташовано автогосподарство з офісами; таким чином, будівництво будівлі з офісами відповідає цільовому призначенню цієї земельної ділянки.
Представники Прокуратури і Ради у судовому засіданні 10.04.2017 надали пояснення по суті спору, позовні вимоги підтримали у повному обсязі.
Представник Товариства надав пояснення у справі, проти задоволення позовних вимог заперечив.
Оцінивши наявні в матеріалах справи докази, які мають значення для розгляду справи по суті, проаналізувавши встановлені фактичні обставини справи в їх сукупності, заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, господарський суд міста Києва
ВСТАНОВИВ:
29.04.2004 VII сесією XXIV скликання Ради прийнято рішення №232/1442 Про оформлення права користування земельними ділянками , яким вирішено: Товариству виконувати обов'язки землекористувача відповідно до вимог статті 96 Земельного кодексу (далі - ЗК України); у місячний термін замовити у Головному управлінні земельних ресурсів виконавчого органу Ради (київської міської державної адміністрації) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою; у разі необхідності проведення реконструкції чи нового будівництва питання оформлення дозвільної та проектно-кошторисної документації вирішувати в порядку, визначеному нормами забудови м. Києва; забезпечити вільний доступ для прокладання нових, ремонту та експлуатації існуючих інженерних мереж і споруд, розміщених у межах земельної ділянки; перерахувати місту кошти через Головне управління економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) як компенсацію витрат за інженерну підготовку та гідронамив території; питання пайової участі вирішити відповідно до рішення Ради від 27.02.2003 №271/431 Про пайову участь (внески) інвесторів (забудовників) у створенні соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Києва ; попередити користувача про те, що право користування земельною ділянкою може бути припинено відповідно до статей 141 і 143 ЗК України.
На підставі вказаного рішення 24.09.2004 Радою (орендодавець) і Товариством (орендар) укладено Договір, за умовами якого:
- орендодавець на підставі пункту 15 рішення Ради від 29.04.2004 №232/1442 за актом приймання-передачі передає, а орендар приймає в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку, визначену Договором (пункт 1.1 Договору);
- об'єктом оренди відповідно до Договору є земельна ділянка з такими характеристиками: місце розташування - на просп. Московському, 9-б в Оболонському районі м. Києва; розмір - 3 729 кв.м.; цільове призначення - для експлуатації та обслуговування будівлі автогосподарства з ремонтною зоною та автомийкою; кадастровий номер 8000000000:78:122:0020 (пункт 2.1 Договору);
- відповідно до витягу з технічної документації №-Ю28975/2004 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Ради (Київської міської державної адміністрації) від 03.08.2004 №554 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3 390 159,85 грн. (пункт 2.2 Договору);
- Договір укладено на 15 років (пункт 3.1 Договору);
- визначена Договором орендна плата за земельну ділянку становить платіж, який орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою у грошовій формі (пункт 4.1 Договору);
- річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (пункт 4.2 Договору);
- орендна плата вноситься орендарем за базовий (податковий) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом тридцяти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця; питання сплати податку на додану вартість та інших податкових платежів, що пов'язані з виконанням Договору, вирішуються орендарем в установленому законодавством України порядку (пункт 4.5 Договору);
- на земельній ділянці не дозволяється діяльність, не пов'язана з цільовим призначенням земельної ділянки; зміна цільового призначення земельної ділянки можлива лише в разі прийняття Радою рішення про затвердження проекту відведення земельної ділянки у зв'язку зі зміною цільового призначення земельної ділянки та внесення відповідних змін до Договору (пункт 5.1 Договору);
- орендар зобов'язаний, зокрема, використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення (пункт 8.4 Договору);
- Договір може бути розірваний: за взаємною згодою сторін; за рішенням суду, в порядку, встановленому законом; в односторонньому порядку за ініціативою орендодавця, із звільненням орендодавця від відповідальності, згідно з Господарським кодексом України, в разі, коли орендар використовує земельну ділянку способами, які суперечать екологічним вимогам, не за цільовим призначенням, систематично не сплачує орендну плату (протягом двох місяців поспіль), здійснення без згоди орендодавця передачі або відчуження права користування земельною ділянкою третім особам (пункти 11.4 Договору);
- Договір може бути достроково розірваний у разі невиконання або неналежного виконання орендарем обов'язків, визначених у пунктах 5.1 і 8.4 Договору (пункт 11.5 Договору);
- розірвання Договору не потребує укладення додаткової угоди; Договір вважається розірваним з моменту прийняття орендодавцем відповідного рішення, якщо інше не встановлено рішенням (пункт 11.6 Договору).
Відповідно до статті 792 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.
Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них.
Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Згідно з частиною першою статті 2 Закону України Про оренду землі (далі - Закону) відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються ЗК України, ЦК України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Статтею 13 Закону встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до статті 17 Закону встановлено, що об'єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.
Судом встановлено, що Договір посвідчено 24.09.2004 державним нотаріусом Першої київської державної нотаріальної контори Цопіним Л.О., про що вчинено запис у реєстрі за №1-1475, і зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Ради (Київської міської державної адміністрації) 03.04.2006 за №78-6-00343.
Разом з тим, відповідно до акта приймання-передачі від 03.04.2006 Рада передала, а Товариство прийняло у своє володіння і користування земельну ділянку: місце розташування - на просп. Московському, 9-б в Оболонському районі м. Києва; розмір - 3 729 кв.м.; цільове призначення - для експлуатації та обслуговування будівлі автогосподарства з ремонтною зоною та авто мийкою; кадастровий номер 8000000000:78:122:0020; акт підписаний уповноваженими представниками сторін та скріплений печатками.
Згідно із частиною першою статті 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Прокуратура, мотивуючи позов, просить розірвати Договір у зв'язку з тим, що Товариством земельна ділянка використовується не за цільовим призначенням і систематично не сплачується орендна плата за орендовану земельну ділянку.
Частинами першою, другою та третьою статті 21 Закону встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (далі - ПК України)).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - це обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Порядок сплати орендної плати визначено, зокрема, пунктами 4.1, 4.5 і 4.6 Договору.
Судом встановлено, що листом від 07.12.2016 №3757/9/26-54-17-19 ДПІ у Оболонському районі повідомило Прокуратуру, що у Товариства станом на 07.12.2016 за період з 01.03.2016 по 07.12.2015 обліковується загальна заборгованість з орендної плати з юридичних осіб у сумі 398 960,50 грн.
Згідно з частиною першою статті 24 Закону орендодавець має право вимагати від орендаря: використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил; дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються; своєчасного внесення орендної плати.
Частиною першою статті 96 ЗК України встановлено, що землекористувачі зобов'язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Відповідно до статті 629 ЦК України договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Згідно з частиною першою статті 173 ГК України господарським визнається зобов'язання, що виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб'єкт (зобов'язана сторона, у тому числі боржник) зобов'язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб'єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб'єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.
Статтею 525 ЦК України встановлено, що одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до статті 526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно із статтею 599 ЦК України зобов'язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.
Відповідачем на підтвердження сплати заборгованості з орендної плати та земельного податку подано суду платіжні доручення від 10.02.2017 №178 на суму 398 960,50 грн., від 15.02.2017 №179 на суму 160 000 грн., від 17.02.2017 №182 на суму 83 500 грн.
У пункті 4.4 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.11.2011 № 18 Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції зазначено, що господарський суд припиняє провадження у справі у зв'язку з відсутністю предмета спору (пункт 1-1 частини першої статті 80 ГПК України), зокрема, у випадку припинення існування предмета спору (наприклад, сплата суми боргу, знищення спірного майна, скасування оспорюваного акта державного чи іншого органу тощо), якщо між сторонами у зв'язку з цим не залишилося неврегульованих питань.
Припинення провадження у справі на підставі зазначеної норми ГПК України можливе в разі, коли предмет спору існував на момент виникнення останнього та припинив існування в процесі розгляду справи.
Як вбачається з матеріалів справи, порушено провадження у даній справі 04.01.2017, а заборгованість у сумі 398 960,50 грн. Товариством сплачено 10.02.2017, тому суд вважає за необхідне припинити провадження у даній справі в частині стягнення 398 960,50 грн. заборгованості.
Отже, судом встановлено, що відповідачем неналежним чином виконувалися зобов'язання з внесення орендної плати за Договором оренди більше двох місяців поспіль, що є істотним порушенням умов вказаного договору.
Крім того, відповідно до акта обстеження земельної ділянки від 21.09.2016 №16-1585-05 Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Ради (Київської міської державної адміністрації) в ході обстеження земельної ділянки, переданої в оренди за Договором, було встановлено, що: земельна ділянка огороджена, на ділянці розташований об'єкт незавершеного будівництва, будівництво не ведеться; межі земельної ділянки на час обстеження не визначено, площу не встановлено.
За умовами Договору за цільовим призначенням земельна ділянка має використовуватись для експлуатації та обслуговування будівлі автогосподарства з ремонтною зоною та автомийкою.
Тобто, відповідачем в порушення умов Договору орендована земельна ділянка використовується не за цільовим призначенням.
Заперечуючи проти задоволення позовних вимог, відповідач зазначає про те, що Товариством було отримано дозвіл Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві від 08.11.2010 №2263-0б на виконання будівельних робіт із будівництва автогосподарства з офісними приміщеннями та автосалону, а листом-погодженням Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 23.06.2008 №15-8047 та внесеними до нього змінами, погоджено проект будівництва автогосподарства з офісними приміщеннями та автосалону по просп. Московському, 9-б (просп. Степана Бандери) в Оболонському районі м. Києва.
Разом з тим, згідно з частинами першою і другою статті 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Абзацами першим і другим частини першої статті 123 ЗК України встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).
Таким чином, отримання дозволу на будівництво і погодження проекту будівництва не змінює цільового призначення земельної ділянки, тому для будівництва автогосподарства з офісними приміщеннями та автосалону на спірній земельній ділянці Товариство мало звернутися до Ради для зміни цільового призначення земельної ділянки, що Товариством зроблено не було.
Так, пунктом 11.5 Договору передбачено, що Договір може бути достроково розірваний у разі невиконання або неналежного виконання орендарем обов'язків, визначених у пунктах 5.1 і 8.4 Договору.
Відповідно до пункту 5.1 Договору на земельній ділянці не дозволяється діяльність, не пов'язані з цільовим призначенням земельної ділянки.
Згідно з пунктом 8.4 Договору орендар зобов'язаний, зокрема, використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення; своєчасно вносити орендну плату.
Пунктом 11.6 Договору встановлено, що розірвання Договору не потребує укладення додаткової угоди; Договір вважається розірваним з моменту прийняття орендодавцем відповідного рішення, якщо інше не встановлено рішенням.
Рішенням Ради від 29.04.2004 №232/1442 було встановлено, що право користування земельною ділянкою може бути припинено відповідно до статей 141 і 143 ЗК України.
Відповідно до статті 141 ЗК України підставами припинення права користування земельною ділянкою, зокрема, є: використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; систематична несплата земельного податку або орендної плати.
Згідно із статтею 143 ЗК України примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі, зокрема, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.
Отже, враховуючи, що відповідачем було прострочено оплату оренди, а також використовується земельна ділянка за не цільовим призначенням, суд вважає, що Договір підлягає розірванню.
Що ж до позовних вимог стосовно зобов'язання Товариства повернути Раді земельну ділянку 3 729 кв.м. (кадастровий номер 8000000000:78:122:0020), що знаходиться за адресою: м. Київ, просп. Московський, 9б (просп. Степана Бандери), у стані, придатному для її подальшого використання, то оскільки Договір розірвано, у відповідача припинено право користування орендованою земельною ділянку, а тому Товариство має повернути Раді земельну ділянку.
За приписами статті 49 ГПК України судові витрати зі справи слід покласти на відповідача.
Керуючись статтями 43, 49, 82 - 85 ГПК України, господарський суд міста Києва
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Провадження у справі №910/24477/16 в частині стягнення 398 960,50 грн. заборгованості припинити.
3. Розірвати договір від 03.04.2006 №78-6-00343 оренди земельної ділянки, що знаходиться за адресою: м. Київ, просп. Московський, 9б (просп. Степана Бандери), укладений Київською міською радою (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, буд. 36; ідентифікаційний код 22883141) і товариством з обмеженою відповідальністю Глорія (04073, м. Київ, просп. Московський, буд. 9-Б; ідентифікаційний код 31455696), посвідчений 24.09.2004 державним нотаріусом Першої київської державної нотаріальної контори Цопіним Л.О. і внесений у реєстр за №1-1475, та зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Ради (Київської міської державної адміністрації) 03.04.2006 за №78-6-00343.
4. Зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю Глорія (04073, м. Київ, просп. Московський, буд. 9-Б; ідентифікаційний код 31455696) повернути Київській міській раді (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, буд. 36; ідентифікаційний код 22883141) земельну ділянку 3 729 кв.м. (кадастровий номер 8000000000:78:122:0020), що знаходиться за адресою: м. Київ, просп. Московський, 9б (просп. Степана Бандери), у стані, придатному для її подальшого використання.
5. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю Глорія (04073, м. Київ, просп. Московський, буд. 9-Б; ідентифікаційний код 31455696) з будь-якого рахунку, виявленого під час виконання даного рішення суду, на користь прокуратури міста Києва (03150, м. Київ, вул. Предславинська, буд. 45/9; ідентифікаційний код 02910019) 8 740 (вісім тисяч сімсот сорок) грн. 41 коп. судового збору.
Після набрання рішенням суду законної сили видати відповідні накази.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 19.04.2017.
Суддя О. Марченко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2017 |
Оприлюднено | 24.04.2017 |
Номер документу | 66047671 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні