Сквирський районний суд Київської області
Справа № 376/769/17-а
Провадження № 2-а/376/61/2017
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" квітня 2017 р.
Сквирський районний суд Київської області у складі:
головуючого судді - Віговського С.І.,
при секретарі - Кропивлянській С.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Сквира справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 об'єднаного Управління Пенсійного фонду України Київської області про визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач, ОСОБА_1, звернувся до Сквирського районного суду Київської області в порядку адміністративного судочинства з позовом до ОСОБА_2 об'єднаного Управління Пенсійного фонду України Київської області , про визнання дій суб'єкта владних повноважень неправомірними та зобов'язання вчинити дії по перерахунку призначеної пільгової пенсії працівників, зайнятих повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, відповідно до п. а) ч. 1 ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
Свої вимоги позивач обґрунтував тим, що йому 01 січня 2017 року призначено пенсію на пільгових умовах за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць, яка обчислена із заробітної плати за період роботи після 01.07.2000 року по 28 лютого 2014 року, з врахуванням страхового стажу 32 роки 1 місяць 5 днів, у томі числі 10 років 7 місяців 18 днів за Списком № 1 - шахтарі.
Позивач зазначає, що згідно записів його трудової книжки серії БТ-1 № 5099873 від 19 травня 1982 року його пільговий трудовий стаж, зокрема, на підземних роботах у шахті "Комісарівська", підтверджений відповідними записами та наказами доданими до позову; в трудовій книжці зазначені відомості про результати атестації робочих місць щодо умов праці на підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах по Списку № 1.
Позивач у лютому 2017 року звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії за віком на пільгових умовах, проте останній фактично відмовив йому у вчиненні такої дії листом за № 13/П-01 від 20 лютого 2017 року.
Свою відмову відповідач мотивував тим, що державна реєстрація ВАТ шахта "Комісарівська", на якій працював позивач, в стані припинення за рішенням засновників, що не пов'язано з ліквідацією. Довідки про пільговий характер роботи, накази про атестацію робочих місць та інші документи були видані ВВП "Шахта"Ніканор-Нова", яка являється зберігачем архіву шахти "Комісарівська", і не є правонаступником останньої. У трудовій книжці ОСОБА_1 наявні записи, що визначають право на пенсію на пільгових умовах на шахті ВВП "Шахта"Ніканор-Нова" за період роботи з 01 грудня 2003 року по 15 червня 2015 року (10 років 7 місяців 18 днів); уточнюючої довідки ВАТ шахта "Комісарівська" або її правонаступника щодо підтвердження пільгового стажу ОСОБА_1 на роботі на даному підприємстві за період з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року, останній до Управління Пенсійного фонду України у ОСОБА_2 районі Київської області не надав, тому, період роботи позивача з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року на шахті "Комісарівська" зарахований відповідачем до загального стажу. Враховуючи зазначене, Управління Пенсійного фонду України у ОСОБА_2 районі Київської області вважає, що підстав для перерахунку ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах немає.
Позивач вважає таку відмову протиправною, оскільки згідно записів трудової книжки серія БТ-1 № 5099873 від 19 травня 1982 року він працював на шахті "Комісарівська" виробничого об'єднання "Ворошиловградвугілля" (ДВАТ "Шахта "Комісарівська" ДП ДХК "Луганськвугілля") з повним робочим днем на роботах із шкідливими і важкими умовами праці в спірний період з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року , а саме: з 14.09.1992 року по 04.11.1992 року на посаді учня гірника підземного з повним робочим днем під землею (запис у трудовій книжці по наказу за № 577к від 15.09.1992 року; довідка ДП "Шахта"Ніканор-Нова" від 29.07.2014 року за № 916), з 04.11.1992 року по 06.10.1993 року переведений на посаду гірником підземним третього розряду з повним робочим днем під землею (запис у трудовій книжці по наказу за № 701п від 03.11.1992 року; довідка ДП "Шахта"Ніканор-Нова" від 29.07.2014 року за № 916), з 06.10.1993 року по 09.06.2003 року переведений гірником з ремонту гірничих виробок (запис у трудовій книжці по наказу №579к від 06.10.1993 року, довідка ДП "Шахта"Ніканор-Нова" від 29.07.2014 року за № 916, довідка ДП "Шахта"Ніканор-Нова" від 29.07.2014 року за № 918); 09.06.2003 року звільнений за ч. 1 ст. 40 КЗпП України у зв'язку з ліквідацією підприємства (запис у трудовій книжці по наказу № 263п від 03.06.2003 року).
Зважаючи на викладене та посилаючись на норми закону та підзаконних нормативно-правових актів, що регулюють спірні правовідносини, позивач просив суд визнати дії посадових осіб ОСОБА_2 об'єднаного Управління Пенсійного фонду України Київської областіпо відмові у перерахунку пенсії на пільгових умовах протиправними та зобов'язати відповідача перерахувати пенсію на пільгових умовах по Списку № 1 відповідно до п. «а» ч.1 ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
Позивач та його представник в судовому засіданні позовні вимоги підтримали, просили суд їх задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечила проти позовних вимог, посилаючись на те, що відповідно до п. 2.14 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29 липня 1993 року № 58 (далі - Інструкція), якщо працівник має право на пенсію за віком на пільгових умовах, запис у трудовій книжці робиться на підставі наказу, виданого за результатами атестації робочих місць, і має відповідати найменуванню Списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення. Показники, зазначені у цих Списках, обов'язково повинні бути підтверджені у карті оцінки умов праці робочого місця за результатами атестації і можуть записуватися у дужках. До трудової книжки також вкладається витяг з наказу по підприємству, яким було затверджено перелік робочих місць, виробництв, робіт, професій і посад, працівникам яких підтверджено право на пільги і компенсації, зокрема на пільгове пенсійне забезпечення. Вважає, що у трудовій книжці позивача записи не відповідають вимогам п. 2.14 Інструкції і не можуть слугувати підставою для перерахунку пенсії. Відповідач просить суд відмовити позивачу у задоволенні адміністративного позову у зв'язку з необґрунтованістю заявлених вимог.
Дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.
Судом встановлено, що позивачу з 01 січня 2017 року призначено пенсію на пільгових умовах за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць, яка обчислена із заробітної плати за період роботи після 01.07.2000 року по 28 лютого 2014 року, з врахуванням страхового стажу 32 роки 1 місяць 5 днів, у томі числі 10 років 7 місяців 18 днів за Списком № 1 - шахтарі, що підтверджується повідомленням Управління Пенсійного фонду України у ОСОБА_2 районі Київської області на заяву позивача від 11.01.2017 року.
Листом за № 13/П-01 від 20 лютого 2017 року відповідачем позивачу відмовлено у перерахунку пенсії на пільгових умовах у зв'язку з тим, державна реєстрація ВАТ шахта "Комісарівська", на якій працював позивач, в стані припинення за рішенням засновників, що не пов'язано з ліквідацією. Довідки про пільговий характер роботи, накази про атестацію робочих місць та інші документи були видані ВВП "Шахта"Ніканор-Нова", яка являється зберігачем архіву шахти "Комісарівська", і не є правонаступником останньої. У трудовій книжці ОСОБА_1 наявні записи, що визначають право на пенсію на пільгових умовах на шахті ВВП "Шахта"Ніканор-Нова" за період роботи з 01 грудня 2003 року по 15 червня 2015 року (10 років 7 місяців 18 днів); уточнюючої довідки ВАТ шахта "Комісарівська" або її правонаступника щодо підтвердження пільгового стажу ОСОБА_1 на роботі на даному підприємстві за період з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року, останній до Управління Пенсійного фонду України у ОСОБА_2 районі Київської області не надав, тому, період роботи позивача з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року на шахті "Комісарівська" зарахований відповідачем до загального стажу. Враховуючи зазначене, Управління Пенсійного фонду України у ОСОБА_2 районі Київської області вважає, що підстав для перерахунку ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах немає.
Водночас, згідно повідомлення та листа за № 13/П-01 від 20 лютого 2017 року Управління Пенсійного фонду України у ОСОБА_2 районі Київської області, останнім підтверджено 32 роки 1 місяць 5 днів, у томі числі 10 років 7 місяців 18 днів за Списком № 1 пільгового стажу шахтарем за періоди роботи на шахті ВВП "Шахта"Ніканор-Нова" та загального стажу на шахті "Комісарівська" за період роботи з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року (10 років 8 місяців 25 днів) .
Відповідно до ч. 3 ст. 72 КАС України обставини, які визнаються сторонами, можуть не доказуватися перед судом, якщо проти цього не заперечують сторони і в суду не виникає сумніву щодо достовірності цих обставин та добровільності їх визнання.
У відповідності до записів у трудовій книжці та інших довідок, що містяться у матеріалах справи, станом на час призначення пенсії позивачу, безспірний загальний страховий стаж позивача на роботах із шкідливими і важкими умовами праці складав 32 роки 1 місяць 5 днів, а безспірний спеціальний стаж роботи, який давав позивачу право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. «а» ч. 1 ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" складав 10 років 7 місяців 18 днів.
Так, позивач працював на шахті "Комісарівська" виробничого об'єднання "Ворошиловградвугілля" (ДВАТ "Шахта "Комісарівська" ДП ДХК "Луганськвугілля") з повним робочим днем на роботах із шкідливими і важкими умовами праці в спірний період з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року , а саме: з 14.09.1992 року по 04.11.1992 року на посаді учня гірника підземного з повним робочим днем під землею (запис у трудовій книжці по наказу за № 577к від 15.09.1992 року; довідка ДП "Шахта"Ніканор-Нова" від 29.07.2014 року за № 916), з 04.11.1992 року по 06.10.1993 року переведений на посаду гірником підземним третього розряду з повним робочим днем під землею (запис у трудовій книжці по наказу за № 701п від 03.11.1992 року; довідка ДП "Шахта"Ніканор-Нова" від 29.07.2014 року за № 916), з 06.10.1993 року по 09.06.2003 року переведений гірником з ремонту гірничих виробок (запис у трудовій книжці по наказу № 579п від 06.10.1993 року, довідка ДП "Шахта"Ніканор-Нова" від 29.07.2014 року за № 916, довідка ДП "Шахта"Ніканор-Нова" від 29.07.2014 року за № 918); 09.06.2003 року звільнений за ч. 1 ст. 40 КЗпП України у зв'язку з ліквідацією підприємства (запис у трудовій книжці по наказу № 263п від 03.06.2003 року).
Із урахуванням досліджених судом матеріалів справи, для перерахунку позивачу пенсії на пільгових умовах за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України відповідно до п. "а" ч. 1 ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", станом на час призначення пенсії позивачу 01 січня 2017 року не враховано 10 років 8 місяців 25 днівпільгового страхового стажу за період роботи на шахті "Комісарівська" виробничого об'єднання "Ворошиловградвугілля" (ДВАТ "Шахта "Комісарівська" ДП ДХК "Луганськвугілля") з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року .
Для вирішення даного спору суд вважає за необхідне застосувати наступні норми законодавства.
Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Відповідно до абз. 1 п. 2, абз. 1 п.п. 1 п. 2, п.п. 3 п. 2 Розділу XV Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", який набрав чинності з 01.01.2004 р., пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими та важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбачених Законом України "Про пенсійне забезпечення".
З огляду на ст. 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення", право на пенсію за віком мають: чоловіки - після досягнення 60 років і при стажі роботи не менше 25 років; жінки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 20 років.
Згідно п. "а" ч. 1, ч. 2 ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", який введено в дію з 01 січня 1992 року, на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
За п. 2 Порядку застосування Списків виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого Наказом Міністерства праці і соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383 (із змінами і доповненнями, далі - Порядок застосування Списків), під повним робочим днем слід уважати виконання робіт в умовах, передбачених Списками, не менше 80 відсотків робочого часу, установленого для працівників даного виробництва, професії чи посади, з урахуванням підготовчих, допоміжних, поточних ремонтних робіт, пов'язаних з виконанням своїх трудових обов'язків.
У відповідності до п. 3 Порядку застосування Списків, при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.
Станом на час роботи позивача в шахті "Комісарівська" виробничого об'єднання "Ворошиловградвугілля" (ДВАТ "Шахта "Комісарівська" ДП ДХК "Луганськвугілля"), при визначенні спірного пільгового стажу з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 рік, роботи "гірник підземний" та "гірник з ремонту гірничих виробок" були передбачені трьома списками: 1) Списком № 1, який був затверджений постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26 січня 1991 року № 10 "Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення"; 2) Списком № 1, який був затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року № 162 "Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах "; 3) Списком № 1, який був затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36 "Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах ".
Відповідно до Розділу І (Гірничі роботи) Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком (по старості) на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26 січня 1991 року № 10, роботи "гірник підземний" (у тому числі "учень гірника підземного з повним робочим днем") та "гірник з ремонту гірничих виробок" (код 10101000, підкод 1010100а (Усі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах); код 10103000 (Підземні роботи на будівництві, реконструкції, технічному переозброєнні і капітальному ремонті: гірських виробок , метрополітенів, підземних каналів, тунелів та інших підземних споруд), підкод 1010300а (Робітники), підкод 1010300а-11717)) віднесені до професій із особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці.
Відповідно до Розділу І (Гірничі роботи) Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року № 162 (втратила чинність згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року №36), робота "гірник з ремонту гірничих виробок" (код 10101000, підкод 1010100а (Усі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах); код 10103000 (Підземні роботи на будівництві, реконструкції, технічному переозброєнні і капітальному ремонті: гірських виробок , метрополітенів, підземних каналів, тунелів та інших підземних споруд), підкод 1010300а (Робітники), підкод 1010300а-11717 (Гірник підземний )) віднесена до професії із особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці.
Відповідно до Розділу І (Гірничі роботи) Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36 (втратила чинність згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 461), робота "гірник з ремонту гірничих виробок" (код 1.1а (Усі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах); код 2 (Підземні роботи на будівництві, реконструкції, технічному переозброєнні і капітальному ремонті: гірських виробок , метрополітенів, підземних каналів, тунелів та інших підземних споруд) підкод 1.2а (Робітники) підкод 1.2а (Гірники підземні )) віднесена до професії із особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці.
Статтею 62 Закону України Про пенсійне забезпечення закріплено, що основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
Зважаючи на абз. 1 п. 1 Загальних положень Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (із змінами і доповненнями) основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка (далі - Порядок № 637).
Згідно абз. 1, 2, 7, 8 п. 20 Порядку № 637, у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5). У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка. У разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованій території України або в районах проведення антитерористичної операції, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування. У разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Мінсоцполітики та Мінфіном.
У матеріалах справи наявний наказ Міністерства палива та енергетики України за №169 від 02 квітня 2003 року "Про ліквідацію ДВАТ "Шахта"Комісарівська"", але згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців від 30 березня 2017 року ДВАТ "Шахта"Комісарівська" ДП ДХК "Луганськвугілля" як юридична особа станом на 30 березня 2017 року перебуває в стані припинення з 25.03.2008 року за рішенням засновників.
Згідно з вимогами пунктів 3, 4 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 10 листопада 2006 року № 18-1 таке підтвердження здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років .Комісії створюються при головних управліннях Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, до складу яких обов'язково включаються представники органів соціального захисту населення, органів Пенсійного фонду України, Державної інспекції України з питань праці (далі - Порядок № 18-1).
Згідно п. 1 Порядку № 18-1 цей Порядок визначає механізм підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремої категорії працівників у разі ліквідації підприємства, установи та організації без визначення правонаступника.
Водночас, згідно п. 2 Порядку № 18-1, дія цього Порядку поширюється на осіб, які працювали на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років.
За п. 11 Порядку № 18-1 для підтвердження стажу роботи заявник подає до управління Пенсійного фонду України у районах, містах, районах у містах, а також у містах та районах, за місцем проживання (реєстрації) такі документи: 1) заяву про підтвердження стажу роботи; 2) витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; 3) трудову книжку; 4) документи, видані архівними установами, зокрема, довідку про заробітну плату. У разі необхідності заявник може подавати інші документи, які можуть підтверджувати виконання робіт, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років.
Як вбачається із матеріалів справи, відповідно до п. 11 Порядку № 18-1 позивач надав відповідачу всі необхідні документи для підтвердження відповідного пільгового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах.
Водночас, відповідач, призначивши 01 січня 2017 року позивачу пенсію за віком на пільгових умовах, відмовив позивачу у перерахунку пенсії за віком на пільгових умовах за його зверненням у лютому 2017 року за період його роботи на шахті "Комісарівська" з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 рокусаме з тих підстав, що ДВАТ "Шахта"Комісарівська" ДП ДХК "Луганськвугілля" залишається в стані припинення за рішенням засновників, що не пов'язано з ліквідацією. Довідки про пільговий характер роботи, накази про атестацію робочих місць та інші документи були видані відповідачу від ВВП "Шахта"Ніканор-Нова", яка являється зберігачем архіву шахти "Комісарівська", і не є правонаступником останньої. Уточнюючої довідки ВАТ шахта "Комісарівська" або її правонаступника щодо підтвердження пільгового стажу ОСОБА_1 на роботі на даному підприємстві за період з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року, останній до Управління Пенсійного фонду України у ОСОБА_2 районі Київської області не надав, тому, період роботи позивача з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року на шахті "Комісарівська" зарахований відповідачем до загального стажу.
З таким висновками відповідача суд не може погодитися, оскільки вони не відповідають нормам матеріального права, не встановлені на підставі всебічного, повного і об'єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.
Як встановлено п. 4.7 розділу ІV "Приймання, оформлення і розгляд документів" Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за №1566/11846, право особи на одержання пенсії встановлюється на підставі всебічного, повного і об'єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.
Як вбачається із наказу ДХК "Луганськвугілля" від 23.05.2003 року за № 58 "Про передачу архіва ДВАТ "Шахта"Комісарівська"" вирішено голові ліквідаційної комісії ДВАТ "Шахта"Комісарівська" передати, а директору ДП "Ніканор-Нова" прийняти архівні документи у встановленому порядку. Наказом ДП "Шахта"Ніканор-Нова" від 29.03.2004 року за № 140 та довідкою ДП "Шахта"Ніканор-Нова" від 26.11.2014 року за № 1348, що посилається на акт прийому передачі від 20.04.2004 року, оформлено прийом-передачу архівних документів від ДВАТ "Шахта"Комісарівська" до ДП "Шахта"Ніканор-Нова".
Доводи, на які опирається відповідач щодо неправомірної видачі отриманих документів про пільговий характер роботи позивача, у тому числі наказів про атестацію робочих місць та інші документів від ВВП "Шахта"Ніканор-Нова", яка являється зберігачем архіву шахти "Комісарівська", а не від уповноваженої особи ДВАТ "Шахта"Комісарівська" (голови комісії з припинення або ліквідатора); припинення ДВАТ "Шахта"Комісарівська" за рішенням засновників, що не пов'язано з ліквідацією, що не є підставою для перерахунку пенсії призначеної на пільгових умовах - не засновані на нормах чинного законодавства та не відповідають йому.
Наявність документів у відповідача про пільговий характер роботи позивача, у тому числі наказів про атестацію робочих місць та інші документів виданих ВВП "Шахта"Ніканор-Нова", яка являється зберігачем архіву шахти "Комісарівська" та відсутність відомостей у позивача з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців про ліквідацію ДВАТ "Шахта"Комісарівська" ДП ДХК "Луганськвугілля" (код ЄДРПОУ 00176354) не є підставою для відмови позивачу у перерахунку пенсії за віком на пільгових умовах, оскільки відсутні причинно-наслідковий зв'язок та вина позивача між підставою щодо припинення ДВАТ "Шахта"Комісарівська" ДП ДХК "Луганськвугілля" (код ЄДРПОУ 00176354), а відтак, відсутності у не припиненого (неліквідованого) підприємства правонаступника, та умовами перерахунку позивачу пенсії за віком на пільгових умовах.
За правилами ч. 1 ст. 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення", органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі. При цьому, підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.
Пунктами 7, 12 Порядку № 18-1 також зазначається, що для виконання покладених на Комісію завдань їй надається право, зокрема, отримувати від заінтересованих органів інформацію, необхідну для підтвердження стажу роботи, у встановленому порядку; Управління Пенсійного фонду України у районах надають заявникам допомогу у зборі необхідних документів для підтвердження стажу роботи.
Це означає, що перевірка достовірності виданих документів покладається на пенсійний орган, а сумніви останнього щодо обґрунтованості їх видачі, самі по собі, не можуть бути підставою для відмови у перерахунку пенсії, за обставин, коли встановлено факт роботи на посаді, яка дає право на перерахунок пенсії на пільгових умовах.
У даному випадку відповідачем не використано право отримання від ДВАТ "Шахта"Комісарівська" та/або від ДП "Шахта"Ніканор-Нова" інформацію, необхідну для підтвердження спеціального стажу роботи позивача з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року на шахті "Комісарівська" у встановленому порядку, та не надано йому відповідної допомоги у зборі необхідних документів для підтвердження цього стажу.
Трудова книжка позивача містить відповідні записи про його роботу, зокрема, з з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 рік на посадах "гірник підземний" та "гірник з ремонту гірничих виробок", що відповідає назвам професії в Списку № 1, який був затверджений постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26 січня 1991 року № 10 "Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення", Списку № 1, який був затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року № 162 "Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах ", Списку № 1, який був затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36 "Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах ".
У відповідності до пунктів 23, 24 Порядку № 637 документи, що подаються для підтвердження трудової діяльності, повинні бути підписані посадовими особами і засвідчені печаткою. Для підтвердження трудового стажу приймаються лише ті відомості про періоди роботи, які внесені в довідки на підставі документів.
Згідно довідок ДП "Шахта"Ніканор-Нова" від 29.07.2014 року за №№ 916 та 918 про заробітну плату позивача ОСОБА_1, виданих на підставі особових рахунків № 2977 за 1992-1997 роки та № 2977 за 1995-2000 роки, документи, подані позивачем відповідачу для підтвердження трудової діяльності підписані уповноваженими посадовими особами ДП "Шахта"Ніканор-Нова" і засвідчені печаткою даної юридичної особи, яка являється зберігачем архіву шахти "Комісарівська". Право підпису та засвідчення довідок, які видаються з архіву по документах ДВАТ "Шахта"Комісарівська", покладено на ДП "Шахта"Ніканор-Нова" згідно наказу Міністерства палива та енергетики України за № 140 від 29 березня 2004 року; суми заробітної плати відповідають первинним документам по особовим рахункам ДВАТ "Шахта"Комісарівська".
Також, переглядаючи судові рішення Верховний Суд України постановою у справі №21-519а14 роз'яснив, що атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання згідно з Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 1992 року № 442 (далі - Порядок), та розробленими на виконання цієї постанови Методичними рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Міністерства праці України (далі - Мінпраці) від 1 вересня 1992 року № 41 (далі - Методичні рекомендації).
Відповідно до зазначених нормативних актів основна мета атестації полягає у регулюванні відносин між власником або уповноваженим ним органом і працівниками у галузі реалізації права на здорові й безпечні умови праці, пільгове забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.
Згідно з пунктом 4 Порядку та підпунктом 1.5 пункту 1 Методичних рекомендацій періодичність проведення атестації робочих місць визначається безпосередньо колективним договором підприємства і проводиться не рідше одного разу на 5 років. Відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації покладається на керівника підприємства чи організації.
Атестація робочих місць відповідно до Порядку та Методичних рекомендацій передбачає: установлення факторів і причин виникнення несприятливих умов праці; санітарно-гігієнічне дослідження факторів виробничого середовища, важкості й напруженості трудового процесу на робочому місці; комплексну оцінку факторів виробничого середовища і характеру праці на відповідність їхніх характеристик стандартам безпеки праці, будівельним та санітарним нормам і правилам; установлення ступеня шкідливості й небезпечності праці та її характеру за гігієнічною класифікацією; обґрунтування віднесення робочого місця до категорії зі шкідливими (особливо шкідливими), важкими (особливо важкими) умовами праці; визначення (підтвердження) права працівників на пільгове пенсійне забезпечення за роботу у несприятливих умовах; складання переліку робочих місць, виробництв, професій та посад із пільговим пенсійним забезпеченням працівників; аналіз реалізації технічних і організаційних заходів, спрямованих на оптимізацію рівня гігієни, характеру і безпеки праці.
Відповідно до положень Порядку відомості про результати атестації робочих місць заносяться до картки умов праці, форма якої затверджується Мінпраці разом з Міністерством охорони здоров'я України. Перелік робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників, який складається за результатами проведеної атестації робочих місць, після погодження з профспілковим комітетом затверджується наказом по підприємству, організації і зберігається протягом 50 років. Витяги з наказу додаються до трудової книжки працівників, професії та посади яких внесено до переліку.
Комплексний аналіз норм Закону № 1788-ХІІ та Порядку дає підстави дійти висновку, що необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах відповідно до пункту "а" статті 13 Закону № 1788-ХІІ є встановлення факту перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що містяться у списку № 1, а також документальне підтвердження зайнятості працівника за відповідною професією за результатами атестації умов праці, яке полягає у наявності результатів атестації відповідного робочого місця за умовами праці. Документами, які підтверджують результати атестації робочого місця за умовами праці, можуть бути: карта умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу. Відсутність підтвердження вищезгаданих обставин не породжує виникнення права на зарахування пільгового стажу.
Аналогічний висновок щодо застосування норм матеріального права міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду України від 10 вересня 2013 року (справа № 21-183а13).
Оскільки, як було зазначено судом вище, позивачем відповідачу, за спірний період роботи останнього, були надані всі необхідні документи про пільговий характер роботи позивача, у тому числі наказів про атестацію робочих місць та інших документів виданих ВВП "Шахта"Ніканор-Нова", яка являється зберігачем архіву шахти "Комісарівська", що не заперечується відповідачем, і єдиною підставою у відповідача для відмови позивачу у проведенні перерахунку пенсії за віком на пільгових умовах було відсутність видачі вказаних документів не від уповноваженої особи ДВАТ "Шахта"Комісарівська" (голови комісії з припинення або ліквідатора), то суд вважає за необхідне не приймати дані доводи відповідача як єдину підставу для відмови позивачу у задоволенні позову у зв'язку з їх недоведеністю відповідачем належними та допустимими доказами (ст.ст. 70, 71 КАС України).
Таким чином, суд вважає, що наявні всі підстави для підтвердження позивачу пільгового стажу за період його роботи з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 року на шахті "Комісарівська" та перерахунку пенсії за віком на пільгових умовах по Списку № 1, а відтак і для задоволення адміністративного позову, оскільки позивач мав на момент звернення за перерахунком пенсії загальний стаж роботи 32 роки 1 місяць 5 днів, у тому числі пільговий стаж роботи 21 рік 4 місяці 13 днів ( 10 років 7 місяців 18 днів за Списком №1 за періоди роботи на шахті ВВП "Шахта"Ніканор-Нова" та 10 років 8 місяців 25 днів за Списком № 1 за періоди роботи на шахті "Комісарівська"), що відповідає умовам п. "а" ч. 1 ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
Крім того, зважаючи на вимоги ст. 8 Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці" за № 345-VI від 02 вересня 2008 року (набрав законної сили 16.09.2008 року; із змінами і доповненнями; далі - Закон № 345-VI ) мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах, зокрема, не менш як 15 років для чоловіків за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків середньої заробітної плати шахтаря, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Для обчислення розміру пенсій за віком за кожний повний рік стажу роботи на підземних роботах до страхового стажу додатково зараховується по одному року.
Суд вважає, що розмір пенсії позивача за повідомленням Управління Пенсійного фонду України у ОСОБА_2 районі Київської області на заяву позивача від 11.01.2017 року, який з 01.01.2017 року по 30.09.2024 року становить в сумі 3116,09 (три тисячі сто шістнадцять) грн. 09 коп., - не відповідає вимогам ст. 8 Закону № 345-VI, оскільки мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах, зокрема, не менш як 15 років для чоловіків за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, визначений на рівні не менше трьох розмірів прожиткового мінімуму, встановлених для осіб, які втратили працездатність, що відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону України "Про прожитковий мінімум" за № 966-XIV від 15 липня 1999 року (із змінами і доповненнями) та ст. 7 Закону України "Про державний бюджет України на 2017 рік" за № 1801-VIII від 21 грудня 2016 року (із змінами і доповненнями) повинен становити не менше 3741,00 (три тисячі сімсот сорок одна) грн. 00 коп. (1247 х 3).
Частиною 1 ст. 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
У відповідності до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як передбачено ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілям, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 2 ст. 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Статтею 6 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Відповідно до частини 1 статті 69 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
У ч. 1 ст. 71 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. Презумпція ч. 2 ст. 71 КАС України передбачає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ч.ч. 4, 6 ст. 71 КАС України суб'єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. Якщо особа, яка бере участь у справі, без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які вона посилається, суд вирішує справу на основі наявних доказів.
Згідно ч. 2 ст. 162 КАС України, адміністративний суд має право у разі задоволення адміністративного позову прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень.
Отже, зважаючи на вимоги п. «а» ч. 1 ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", позивач має право на перерахунок пенсії на пільгових умовах, а тому відмова відповідача є неправомірною, а рішення про відмову у перерахунку пенсії на пільгових умовах підлягає скасуванню.
До того ж, при вирішенні даного позову суд бере до уваги, що у даному випадку обов'язок доведення законності дій суб'єкта владних повноважень покладено саме на відповідача, який жодного доказу на підтвердження цього суду не надав.
Відповідно до абз. 1, 2 ч. 1 ст. 84 Закону України "Про пенсійне забезпечення" перерахунок призначеної пенсії провадиться з таких строків: при виникненні права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15-го числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15-го числа.
У матеріалах справи відсутні відомості про дату звернення позивача до відповідача про перерахунок пенсії, а лише зазначено про лютий місяць 2017 року.
Суд, у відповідності до вимог абз. 1, 2 ч. 1 ст. 84 Закону України "Про пенсійне забезпечення" вважає за можливе задовольнити позовні вимоги про зобов'язання відповідача перерахувати пенсію за віком на пільгових умовах з 01 березня 2017 року, оскільки позивач одержав у відповідача відмову у перерахунку пенсії на пільгових умовах 22 лютого 2017 року.
Оскільки судове рішення ухвалене повністю на користь позивача, який не є суб'єктом владних повноважень, суд відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України присуджує здійснені позивачем документально підтверджені судові витрати у виді судового збору стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача ОСОБА_2 об'єднаного Управління Пенсійного фонду України Київської області, на користь позивача в сумі 640,00 (шістсот сорок) грн. 00 коп.
Керуючись ст.ст. 19, 46, 55 Конституції України, ст.ст. 12, 13, 62, 84, 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення", пункти 2, 16 розділу XV Прикінцевих положень Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , ст. 8 Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці" за № 345-VI від 02 вересня 2008 року, ст.ст. 2, 6, 9, 11, 17, 18, 69-72, 79, 86, 94, 98, 99, 100, 158-163, 167, 185, 186 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов ОСОБА_1 до ОСОБА_2 об'єднаного Управління Пенсійного фонду України Київської області,про визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Управління Пенсійного фонду України у ОСОБА_2 районі Київської областіпро відмову ОСОБА_1у проведенні перерахунку пенсії на пільгових умовах.
Зобов'язати Сквирське об'єднане Управління Пенсійного фонду України Київської області, з 01березня 2017 року, провести перерахунок ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України і за результатами атестації робочих місць відповідно до п. "а" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" за наявності загального стажу роботи 32 роки 1 місяць 5 днів, зарахувавши до безспірного пільгового стажу 10 років 7 місяців 18 днів періоду роботи на шахті ВВП "Шахта"Ніканор-Нова", пільговий стаж 10 років 8 місяців 25 днів періоду роботи на посадах "гірник підземний" (у тому числі "учень гірника підземного з повним робочим днем") та "гірник з ремонту гірничих виробок" в шахті "Комісарівська" виробничого об'єднання "Ворошиловградвугілля" (ДВАТ "Шахта "Комісарівська" ДП ДХК "Луганськвугілля") з 14 вересня 1992 року по 09 червня 2003 рік.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ОСОБА_2 об'єднаного Управління Пенсійного фонду України Київської області на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 640,00 (шістсот сорок) грн. 00 коп.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Сквирський районний суд Київської області протягом десяти днів з дня проголошення постанови.
Суддя: С.І. Віговський
Суд | Сквирський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 20.04.2017 |
Оприлюднено | 28.04.2017 |
Номер документу | 66182417 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні