ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27.04.2017р. Справа № 914/333/17
За позовом: Заступника керівника Дрогобицької місцевої прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі Бориславської міської ради, м. Борислав,
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Енергосервіс , м. Київ,
про: розірвання договору оренди, повернення земельної ділянки та стягнення заборгованості в розмірі 104 736,69 грн
Суддя М. Синчук
при секретарі Х. Карась
За участю представників:
прокурор: Леонтєва Н.Т. - посвідчення;
позивача: ОСОБА_1 - довіреність від 12.02.2017 р. №3-21/351;
відповідача: не з'явився.
Представнику позивача, прокурору роз'яснено права та обов'язки передбачені ст.ст. 20, 22 ГПК України. Заяв про відвід судді не подавалось. Клопотань про технічну фіксацію судового процесу не поступало.
На розгляд господарського суду Львівської області подано позовну заяву Заступника керівника Дрогобицької місцевої прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі Бориславської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю Енергосервіс про розірвання договору оренди, повернення земельної ділянки та стягнення заборгованості в розмірі 104 736,69 грн.
Ухвалою суду від 21.02.2017 р. провадження у справі порушено, позовну заяву прийнято до розгляду, розгляд справи призначено на 06.03.2017 р. Рух справи відображено у попередніх ухвалах суду.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що відповідач в порушення умов договору оренди землі від 18.09.2007 р. своєчасно та в повному обсязі не сплатив орендну плату, внаслідок чого виникла заборгованість у сумі 89 412,91 грн, 15 323,48 грн - пені. Крім того, позивач просить розірвати договір оренди землі від 18.09.2007 р. за №04.07.439.00059, укладений між Бориславською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Енергосервіс та зобов'язати відповідача повернути земельну ділянку несільськогосподарського призначення площею 0,5319 га, яка знаходиться за адресою: м. Борислав, вул. С.Петлюри, кадастровий номер 4610300000:18:047:0109 вартістю 1 677 208,30 грн за актом приймання-передачі.
В судове засідання 27.04.2017 р. представник прокуратури з'явився. Позовні вимоги підтримав в повному обсязі, подав усні пояснення.
В судове засідання 27.04.2017 р. представник позивача з'явився, підтримав подані через канцелярію суду додаткові пояснення до позовної заяви від 20.04.2017 р., позовні вимоги підтримав.
В судове засідання 27.04.2017 р. представник відповідача не з'явився, незважаючи на те, що був належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи судом за адресою вказаною у позовній заяві, про причини неявки уповноваженого представника в судове засідання не повідомив, вимог ухвали суду від 24.02.2016р. не виконав.
В підпункті 3.9.1 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 N 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" зазначено, що особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог ч. 1 ст. 64 та ст. 87 ГПК .
В разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Відповідно до ч. 1 ст. 64 ГПК України , ухвала про порушення провадження у справі надсилається сторонам за повідомленою ними господарському суду поштовою адресою. У разі ненадання сторонами інформації щодо їх поштової адреси, ухвала про відкриття провадження у справі надсилається за адресою місцезнаходження (місця проживання) сторін, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. У разі відсутності сторін за такою адресою, вважається, що ухвала про порушення провадження у справі вручена їм належним чином.
Ухвалою господарського суду Львівської області від 21.02.2017 р. про порушення провадження у справі №914/333/17, явку представника відповідача в судове засідання визнано обов'язковою та зобов'язано його: надати суду оригінал довіреності від 10.10.2016 р., якою уповноважує представляти інтереси Товариства з обмеженою відповідальністю Енергосервіс в суді ОСОБА_2 для огляду в судовому засіданні та належним чином засвідчену копію - до справи; оригінали установчих документів для огляду в судовому засіданні та належним чином засвідчені копії - до справи.
Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що прийняття участі у судовому засіданні є правом сторони. При цьому, норми вказаної статті зобов'язують сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.
Статтею 77 зазначеного Кодексу України передбачено, що господарський суд відкладає в межах строків, встановлених ст.69 цього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.
Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.
Згідно із пунктом 3.9.2 постанови № 18 від 26.12.2011р. пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Одночасно, застосовуючи положення Господарського процесуального кодексу України та Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" при розгляді справи господарський суд зазначає, що частиною 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку, який кореспондується з обов'язком добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу, та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (пункт 35 рішення від 07.07.1989 Європейського суду з прав людини у справі "Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії" (Alimentaria Sanders S.A. v. Spain).
Надані позивачем матеріали свідчать про те, що неявка відповідача не перешкоджає вирішенню спору, отже справу розглянуто відповідно до ст. 75 ГПК України за наявними в ній матеріалами.
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Вислухавши представника позивача, прокурора, проаналізувавши матеріали справи, суд встановив наступне.
18 вересня 2007 року між Бориславською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Енергосервіс (орендар) укладено договір оренди землі (надалі - Договір). За умовами цього Договору орендодавець (позивач у справі) надає, а орендар (відповідач у справі) приймає в строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, яка знаходиться у м. Борислав, по вул. С.Петлюри.
Відповідно до п. 2 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,5319 га по вул. С.Петлюри на підставі рішення сесії Бориславської міської ради від 30.08.2007 р. №404.
Відповідно до п. 5 Договору, з врахуванням Додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі від 22.05.2012 р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 465 284,84 грн , відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Управління Держкомзему у м. Борислав Львівської області від 10.02.2012 р. №257.
Згідно п. 9 Договору, з врахуванням Додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі від 22.05.2012 р., орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі, що складає 55 834,18 грн в рік або 4 652,85 грн в місяць.
Відповідно до п. 10 Договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Орендна плата вноситься у такі строки: щомісячно у розмірі 1/12 частини річної орендної плати не пізніше 10 числа, наступного за звітним місяця.
Згідно п. 14 Договору у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня в розмірі 2,0% несплаченої суми за кожний день прострочення.
Відповідно до п. 8 Договору, договір укладено на 10 років.
19.12.2016 р. позивач звернувся до відповідача з претензією щодо добровільного погашення заборгованості по орендній платі за землю.
29.12.2016 р. комісією у складі начальника відділу архітектури та містобудування міської ради, головним архітектором м. Борислава, начальником відділу земельних відносин міської ради, головним спеціалістом юридичного відділу міської ради проведено обстеження земельної ділянки площею 0,5319 га на вул. С.Петлюри в м. Бориславі, за результатами якого складено Акт обстеження земельної ділянки. За результатами обстеження встановлено, що на даній земельній ділянці розпочате будівництво багатоповерхового житлового будинку, протягом довшого періоду часу будівництво не ведеться, будівельні конструкції знаходяться в занедбаному стані, поступово руйнуються, територія не обгороджена та не охороняється.
Згідно розрахунку Бориславської міської ради, заборгованість по орендній платі за землю за період з січня 2016 року по грудень 2016 року включно, станом на 11.01.2017 р., становить 89 412,91 грн., а пеня за період з 10.07.2016 р. по 10.01.2017 р. (обчислена в розмірі подвійної облікової ставки) становить 15 323,84 грн., що стало підставою для звернення з позовом до суду.
Відповідно до статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої вдали, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
Державне агентство земельних ресурсів України листом від 14 січня 2015 року № 6-28-0.22-215/2-15, Управління служби України з питань геодезії, картографії та кадастру своїми листами від 11 січня 2016 №6-28-0.22-201/2-16, від 12 січня 2017 року №22-28-0.22-443/2-17 Про індексацію нормативно грошової оцінки інформувало, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовуються кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: в 2010 - 2013 роки - 1,0; в 2014 році - 1,249; в 2015 році - 1,433. Нормативна грошова оцінка земель за 2002,2003,2004 та 2006 роки не індексувалася.
За інформацією Державної служби статистики коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, розрахований відповідно до пункту 289.2 статті Податкового кодексу України, станом на 1 січня 2015 року становив 1,249 , а на 1 січня 2016 року - 1,433.
Проводячи розрахунок заборгованості орендної плати за землю позивачем взято до уваги коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки 1,249 та 1,433 , так як заборгованість виникла у відповідача за період січня-грудня 2016 року, а розрахунок проводився 11 січня 20Ї7 року, тому відповідно на цей момент не було відомо коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2016 рік, тобто станом на 1 січня 2017 року.
Проте, вищенаведене спростовується наступним.
Відповідно до пункту 8 підрозділу 6 Перехідних положень Податкового кодексу України (в редакції Закону України від 20.12.2016 №1791-УШ Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році ) встановлено, що індекс споживчих цін за 2016 рік, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, застосовується із значенням: для сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ та перелогів) - 100 відсотків; для земель несільськогоснодарського призначення - 106 відсотків.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять; 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249, 2015 рік - 1,433 (крім сільськогосподарських угідь) та 1,2 для сільськогосподарських угідь (рілля, перелоги, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження). Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалася. коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки угідь (ріллі, багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ та перелогів) за 2016 рік становить 1,0, для земель несільськогосподарського призначення - 1,06.
Як вбачається із поданого позивачем розрахунку заборгованості орендної плати за землю за період січня-грудня 2016 року позивачем взято до уваги коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки 1,249 та 1,433 , оскільки, на цей момент не було відомо коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2016 рік, проте, наведене спростовується тим, що індексація нормативної грошової оцінки проводилась 11.01.2017 р . (за 2016 рік становила для земель несільськогосподарського призначення - 1,06) , як вбачається з Довідки щодо розрахунку орендної плати та пені від 11.01.2017 р. №6-ВЕ.
Таким чином, розрахунок орендної плати (з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки землі) за 2016 р. становить 59 184,23 грн, розмір місячної орендної плати становить 4 932,02 грн.
Як вбачається із поданого позивачем розрахунку заборгованості, станом на 10.01.2016 р. за відповідачем числиться заборгованість в розмірі 63 925,51 грн, однак, позивачем не доведено та матеріалами справи не підтверджено наявність вказаної заборгованості у відповідача станом на 10.01.2016 р.
Ухвалою господарського суду Львівської області від 21.02.2017 р. відповідача зобов'язано надати суду докази погашення заборгованості в добровільному порядку.
Станом на день розгляду справи судом, відповідачем не надано суду доказів погашення заборгованості за 2016 р. згідно Договору.
Однак, як вбачається із поданого до суду розрахунку заборгованості проведеного відповідачем, згідно якого за відповідачем числиться заборгованість з оплати орендної плати з урахуванням індексу інфляції за період 2016 р. в розмірі 58 963,05 грн.
Суд, за допомогою системи Ліга , провів перерахунок нарахування орендної плати з врахуванням індексу інфляції за 2016 р. та встановив, що заборгованість відповідача згідно Договору за 2016 р. становить 58 744,09 грн.
Крім того, судом здійснено перерахунок нарахування пені за спірні періоди та встановлено, що заборгованість відповідача щодо сплати пені обґрунтована в розмірі 6 764,28 грн.
Відповідно до п. 38 Договору, договір припиняється шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою обов'язків, передбачених договором.
Позивач просить розірвати договір оренди землі від 18.09.2007 р. за №04.07.439.00059, укладений між Бориславською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Енергосервіс та зобов'язати відповідача повернути земельну ділянку несільськогосподарського призначення площею 0,5319 га, яка знаходиться за адресою: м. Борислав, вул. С.Петлюри, кадастровий номер 4610300000:18:047:0109 вартістю 1 677 208,30 грн за актом приймання-передачі.
При винесенні рішення суд виходив з наступного.
Відповідно до ст. 174 ГК України господарські зобов'язання можуть виникати з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Відповідно до ч. 1 п. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Відповідно до ст. 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст. 1 Закону України Про оренду землі ).
Статтею 15 Закону України Про оренду землі до істотних умов договору оренди землі віднесено, зокрема, орендну плату із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України ). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (ч.ч. 1, 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" ).
Як встановлено ст. 2 Закону України Про оренду землі, відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України , Цивільним кодексом України , цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Як встановлено судом, 18 вересня 2007 року між Бориславською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Енергосервіс (орендар) укладено договір оренди землі (надалі - Договір). За умовами цього Договору орендодавець (позивач у справі) надає, а орендар (відповідач у справі) приймає в строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, яка знаходиться у м. Борислав, по вул. С.Петлюри.
Відповідно до п. 2 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,5319 га по вул. С.Петлюри на підставі рішення сесії Бориславської міської ради від 30.08.2007 р. №404.
Відповідно до п. 5 Договору, з врахуванням Додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі від 22.05.2012 р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 465 284,84 грн , відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Управління Держкомзему у м. Борислав Львівської області від 10.02.2012 р. №257.
Згідно п. 9 Договору, з врахуванням Додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі від 22.05.2012 р., орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі, що складає 55 834,18 грн в рік або 4 652,85 грн в місяць.
Відповідно до п. 10 Договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Орендна плата вноситься у такі строки: щомісячно у розмірі 1/12 частини річної орендної плати не пізніше 10 числа, наступного за звітним місяця.
У відповідності до ч. 1 ст. 530 ЦК України якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Відповідно до ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно ст. 610 ЦК України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).
Згідно розрахунку Бориславської міської ради, заборгованість по орендній платі за землю за період з січня 2016 року по грудень 2016 року включно, станом на 11.01.2017 р., становить 89 412,91 грн., а пеня за період з 10.07.2016 р. по 10.01.2017 р. (обчислена в розмірі подвійної облікової ставки) становить 15 323,84 грн., що стало підставою для звернення з позовом до суду.
Відповідно до статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої вдали, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
Державне агентство земельних ресурсів України листом від 14 січня 2015 року № 6-28-0.22-215/2-15, Управління служби України з питань геодезії, картографії та кадастру своїми листами від 11 січня 2016 №6-28-0.22-201/2-16, від 12 січня 2017 року №22-28-0.22-443/2-17 Про індексацію нормативно грошової оцінки інформувало, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовуються кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: в 2010 - 2013 роки - 1,0; в 2014 році - 1,249; в 2015 році - 1,433. Нормативна грошова оцінка земель за 2002,2003,2004 та 2006 роки не індексувалася.
За інформацією Державної служби статистики коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, розрахований відповідно до пункту 289.2 статті Податкового кодексу України, станом на 1 січня 2015 року становив 1,249 , а на 1 січня 2016 року - 1,433.
Проводячи розрахунок заборгованості орендної плати за землю позивачем взято до уваги коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки 1,249 та 1,433 , так як заборгованість виникла у відповідача за період січня-грудня 2016 року, а розрахунок проводився 11 січня 20Ї7 року, тому відповідно на цей момент не було відомо коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2016 рік, тобто станом на 1 січня 2017 року.
Проте, вищенаведене спростовується наступним.
Відповідно до пункту 8 підрозділу 6 Перехідних положень Податкового кодексу України (в редакції Закону України від 20.12.2016 №1791-УШ Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році ) встановлено, що індекс споживчих цін за 2016 рік, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, застосовується із значенням: для сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ та перелогів) - 100 відсотків; для земель несільськогоснодарського призначення - 106 відсотків.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять; 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249, 2015 рік - 1,433 (крім сільськогосподарських угідь) та 1,2 для сільськогосподарських угідь (рілля, перелоги, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження). Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалася. коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки угідь (ріллі, багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ та перелогів) за 2016 рік становить 1,0, для земель несільськогосподарського призначення - 1,06.
Як вбачається із поданого позивачем розрахунку заборгованості орендної плати за землю за період січня-грудня 2016 року позивачем взято до уваги коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки 1,249 та 1,433 , оскільки, на цей момент не було відомо коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2016 рік, проте, наведене спростовується тим, що індексація нормативної грошової оцінки проводилась 11.01.2017 р . (за 2016 рік становила для земель несільськогосподарського призначення - 1,06) , як вбачається з Довідки щодо розрахунку орендної плати та пені від 11.01.2017 р. №6-ВЕ.
Таким чином, розрахунок орендної плати (з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки землі) за 2016 р. становить 59 184,23 грн, розмір місячної орендної плати становить 4 932,02 грн.
Як вбачається із поданого позивачем розрахунку заборгованості, станом на 10.01.2016 р. за відповідачем числиться заборгованість в розмірі 63 925,51 грн, однак, позивачем не доведено та матеріалами справи не підтверджено наявність вказаної заборгованості у відповідача станом на 10.01.2016 р.
Ухвалою господарського суду Львівської області від 21.02.2017 р. відповідача зобов'язано надати суду докази погашення заборгованості в добровільному порядку.
Станом на день розгляду справи судом, відповідачем не надано суду доказів погашення заборгованості за 2016 р. згідно Договору.
Однак, як вбачається із поданого до суду розрахунку заборгованості проведеного відповідачем, згідно якого за відповідачем числиться заборгованість з оплати орендної плати з урахуванням індексу інфляції за період 2016 р. в розмірі 58 963,05 грн.
Суд, за допомогою системи Ліга , провів перерахунок нарахування орендної плати з врахуванням індексу інфляції за 2016 р. та встановив, що заборгованість відповідача згідно Договору за 2016 р. становить 58 744,09 грн.
У відповідності із ст. 230 ГК України штрафними санкціями визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання.
Згідно п.6 ст. 231 ГК України штрафні санкції за порушення грошових зобов'язань встановлюються у відсотках, які визначаються обліковою ставкою НБУ за увесь час користування чужими коштами, якщо інший розмір відсотків не передбачено законом або договором.
Відповідно до ч.6 ст. 232 ГК України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобовязання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов»язання мало бути виконано.
Згідно п. 14 Договору у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня в розмірі 2,0% несплаченої суми за кожний день прострочення.
Згідно п.1.12 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 14 від 17.12.13 р. "Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов'язань" (далі - Постанова № 14) з огляду на вимоги частини першої статті 47 і статті 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд має з'ясовувати обставини, пов'язані з правильністю здійснення позивачем розрахунку, та здійснити оцінку доказів, на яких цей розрахунок ґрунтується. У разі якщо відповідний розрахунок позивачем здійснено неправильно, то господарський суд з урахуванням конкретних обставин справи самостійно визначає суми пені та інших нарахувань у зв'язку з порушенням грошового зобов'язання, не виходячи при цьому за межі визначеного позивачем періоду часу, протягом якого, на думку позивача, мало місце невиконання такого зобов'язання, та зазначеного позивачем максимального розміру відповідних пені та інших нарахувань. Якщо з поданого позивачем розрахунку неможливо з'ясувати, як саме обчислено заявлену до стягнення суму, суд може зобов'язати позивача подати більш повний та детальний розрахунок. При цьому суд в будь-якому випадку не позбавлений права зобов'язати відповідача здійснити і подати суду контррозрахунок (зокрема, якщо відповідач посилається на неправильність розрахунку, здійсненого позивачем).
За результатами здійсненої за допомогою системи "ЛІГА" перевірки нарахування позивачем заявлених до стягнення суми пені, судом встановлено, що вимоги позивача про стягнення з відповідача пені в сумі 15 323,48 грн. є частково обґрунтованими та підлягають до задоволення в розмірі 6 764,28 грн. В задоволенні решти позовних вимог в частині стягнення пені відмовити.
Як встановлено ст. 611 ЦК України , у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, розірвання договору.
Спори, пов'язані з орендою землі, вирішуються у судовому порядку (ст. 35 Закону України "Про оренду землі" ).
Частиною 3 ст. 31 Закону України Про оренду землі передбачено, що договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.
На вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених ст.ст. 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об'єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України (ч. 1 ст. 32 Закону України "Про оренду землі" ).
Відповідно до п. 38 Договору, договір припиняється шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою обов'язків, передбачених договором. Після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, в якому він одержав її в оренду.
У силу положень ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Згідно зі ст.ст. 1, 13 Закону України Про оренду землі основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі.
Згідно ст.34 Закону України "Про оренду землі" у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.
Таким чином, вимоги позивача про розірвання договору оренди землі від 18.09.2007 р. за №04.07.439.00059, укладений між Бориславською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Енергосервіс , є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Враховуючи, що суд встановив підстави для розірвання договору, відтак вимога позивача про повернення земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,5319 га, яка знаходиться за адресою: м. Борислав, вул. С.Петлюри, кадастровий номер 4610300000:18:047:0109 за актом приймання-передачі також підлягає до задоволення.
Статтею 4-3 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Господарський суд створює сторонам та іншим особам, які беруть участь у справі, необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
За ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідно до пункту 1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 № 6 "Про судове рішення" рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з'ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу судові витрати покладаються на відповідача пропорційно до задоволених позовних вимог.
Враховуючи наведене, керуючись ст. ст. 33, 34, 43, 49, 82, 83, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити частково.
2. Розірвати договір оренди землі від 18.09.2007 р. за №04.07.439.00059, укладений між Бориславською міською радою (адреса: 82300, м. Борислав, вул. Шевченка, 42, ідентифікаційний код 26181298) та Товариством з обмеженою відповідальністю Енергосервіс (адреса: 01103, м. Київ, вул. Кіквідзе, 13, ідентифікаційний код 32981155) .
3. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю Енергосервіс (адреса: 01103, м. Київ, вул. Кіквідзе, 13, ідентифікаційний код 32981155) повернути Бориславській міській раді (адреса: 82300, м. Борислав, вул. Шевченка, 42, ідентифікаційний код 26181298) земельну ділянку несільськогосподарського призначення площею 0,5319 га, яка знаходиться за адресою: м. Борислав, вул. С.Петлюри, кадастровий номер 4610300000:18:047:0109 вартістю 1677208,3 грн за актом приймання-передачі.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Енергосервіс (адреса: 01103, м. Київ, вул. Кіквідзе, 13, ідентифікаційний код 32981155) на користь Бориславської міської ради (р/р 33210812700012 в УДК у Львівській області, код ЗКПО 22402093, код платежу 13050200) 63 673,74 грн. заборгованості з оплати орендної плати, 6 764,28 грн. - пені.
5. Товариства з обмеженою відповідальністю Енергосервіс (адреса: 01103, м. Київ, вул. Кіквідзе, 13, ідентифікаційний код 32981155) на користь прокуратури Львівської області (р/р № 35211093000774 в ДКСУ у м. Київ, МФО 820172, отримувач - прокуратура Львівської області, код ЄДРПОУ 02910031) 4 276,04 грн судового збору.
6. Наказ видати відповідно до ст. 116 ГПК України.
7. В задоволення решти позовних вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України, може бути оскаржене до Львівського апеляційного господарського суду в порядку і строки, передбачені ст. ст. 91- 93 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено 28.04.2017 р.
Суддя Синчук М.М.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2017 |
Оприлюднено | 04.05.2017 |
Номер документу | 66267217 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Синчук М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні