Постанова
від 03.05.2017 по справі п/811/522/16
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 травня 2017 року Справа №П/811/522/16

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Момонт Г.М., розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Кропивницькому адміністративну справу

за позовом : Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області, 25015, м. Кіровоград, вул. Пашутінська, 1

до відповідача : Державного вищого навчального закладу Кіровоградський будівельний коледж , 21015, м. Кіровоград, площа Дружби народів, 2

про застосування заходів реагування,

за участю :

секретаря судового засідання - Гловацької М.О.,

представників:

позивача - Філоненка Б.В.,

відповідача - Тарана О.В., Кахнової А.В.

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області звернулася з позовом, у подальшому зменшеним, до Державного вищого навчального закладу Кіровоградський будівельний коледж про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Державного вищого навчального закладу Кіровоградський будівельний коледж у вигляді зупинення роботи (експлуатації) триповерхової будівлі учбового корпусу, що розташована за адресою: Кіровоградська область, м. Кропивницький, пл. Дружби Народів, 2, шляхом заборони її експлуатувати (використовувати) Державним вищим навчальним закладом Кіровоградський будівельний коледж .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що плановою перевіркою Державного вищого навчального закладу Кіровоградський будівельний коледж виявлено порушення вимог пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, що унеможливлює експлуатацію триповерхової будівлі учбового корпусу, що розташована за адресою: Кіровоградська область, м. Кропивницький, пл. Дружби Народів, 2 до повного усунення виявлених порушень.

Відповідачем подано до суду заперечення на позовну заяву у яких зазначено, що вжиття органом державного нагляду (контролю) заходів реагування у вигляді повного припинення роботи будівель навчального корпусу ДВНЗ Кіровоградський будівельний коледж є крайнім заходом, який є передчасним та надмірним. Також в запереченнях зазначено про відсутність в кошторисі закладу видатків на усунення несправностей пожежної сигналізації. Відповідач зауважує, що твердження позивача про наявність загрози життю і здоров'ю людей є оціночними поняттями щодо того, чи створюють виявлені порушення загрозу життю та здоров'ю людей у взаємозв'язку із встановленими обставинами та не враховують вжиті заходи щодо усунення порушень

В судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги, представники відповідача заперечили проти задоволення позову.

На підставі ч.3 ст.160 КАС України в судовому засіданні 03.05.2017 р. проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Виготовлення постанови у повному обсязі відкладено у строк до 10.05.2017 р., про що повідомлено сторонам під час проголошення вступної та резолютивної частини постанови.

Дослідивши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд, -

ВСТАНОВИВ:

В період з 26.04.2016 р. по 27.04.2016 р. головним інспектором Кіровоградського МРВ УДСНС України у Кіровоградській області відповідно до наказу №36 від 25.04.2016 р. (а.с.15) та посвідчення на проведення перевірки №265 від 26.04.2016 р. (а.с.16) проведено планову перевірку території, будівлі, приміщення ДВНЗ Кіровоградський будівельний коледж за адресою: пл. Дружби Народів, 2 та гуртожитку на пл. Дружби Народів, 4 в м. Кіровограді, за результатами якої складено акт №205 (а.с.17-19). Перевіркою виявлено порушення вимог пожежної та техногенної безпеки.

Зважаючи на зміст акта №101 встановлено, що на час розгляду справи не усунутим залишилося порушення п.1.1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, а саме: в приміщеннях коледжу не відремонтовано установку автоматичної пожежної сигналізації та не укладено договір на її технічне обслуговування (а.с.132-136).

Відповідно до абз.2 ч.1 ст.1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 р. №877-V (далі за текстом - Закон) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з ч.1 ст.47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , цього Кодексу та інших законодавчих актів.

На підставі ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до ч.1, 2 ст.64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

На підставі п.1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16.01.2013 р. №20/2013 Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України. ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.

Відповідно до п.6 вказаного Положення ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Пунктом 1 Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 р. №3 встановлено, що Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру (а.с.24).

З огляду на зміст п.2 Методичних рекомендацій з оформлення та подачі адміністративного позову органами державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки щодо застосування заходів реагування, які є додатком до окремого доручення ДСНС України №02-6101/263 від 03.07.2013 р. підготовка адміністративних позовів щодо застосування заходів реагування при виявленні порушення вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб здійснюється центральним органом виконавчої влади, який здійснює державний нагляд (контроль) у визначеній сфері, та його територіальними органами в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь (а.с.26-27).

При цьому згідно з п.1, 2 ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.

Відповідно до ч.2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Згідно з абз.1 ч.5 ст.4 Закону Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відповідно до ч.7 ст.7 Закону на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

З аналізу зазначених норм судом встановлено, що підставою для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) з техногенної та пожежної безпеки у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг, є встановлення фактів недотримання (порушення) вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, якщо такі порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

На підставі ч.1 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб'єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів.

Згідно з п.1, 2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 р. №1417 далі за текстом - НАПБ), ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд. Ці Правила є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Пунктом п.1.1 Р.V НАПБ визначено, усі системи протипожежного захисту мають бути справними і утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах.

Представник відповідача в поданому до суду клопотанні звернув увагу на те, що вимоги до функціонування систем протипожежного захисту наведені в ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту дія якого поширюється на випадки проектування, монтування, перевірки відповідності і підтримання експлуатаційної придатності систем протипожежного захисту систем пожежної сигналізації під час нового будівництва, реконструкції, технічного переоснащення, капітального ремонту цих об'єктів. Натомість ДВНЗ Кіровоградський будівельний коледж не проводились роботи з нового будівництва, реконструкції, технічного переоснащення, капітального ремонту. Таким чином, на думку представника відповідача, вимога проведення ремонтних робіт систем протипожежного захисту, приймаючи до уваги не проведення відповідачем робіт з нового будівництва, реконструкції, технічного переоснащення, капітального ремонту будівлі навчального корпусу є такою, що не відповідає вимогам чинного законодавства.

Суд наголошує, що з огляду на п.1.1 ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту вимоги цих будівельних норм поширюються на проектування, монтування, перевіряння систем і підтримання експлуатаційної придатності систем протипожежного захисту. При цьому п.1.1 Р.V НАПБ встановлено обов'язок з утримання систем протипожежного захисту справними та постійно готовими до виконання роботи.

Отже, ремонт систем протипожежного захисту не пов'язується безпосередньо з проведенням робіт щодо будівництва, реконструкції, технічного переоснащення, капітального ремонту будівлі.

Суд враховує, що будівля коледжу є об'єктом з масовим перебуванням людей, а тому несправність пожежної сигналізації може призвести до пізнього виявлення пожежі та оповіщення людей, які перебуватимуть в будівлі, в зв'язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей.

При цьому твердження представника відповідача про те, що в приміщенні будівлі цілодобово знаходиться черговий свідчить про факт постійного знаходження у будівлі людей. Водночас чинне законодавство не встановлює, що чергування працівників може бути альтернативою пожежній сигналізації.

Також в судовому засіданні представник позивача наголосив на тому, що відповідне порушення п.1.1 Р.V НАПБ залишається не усунутим відповідачем з 2015 року.

За таких умов, а також зважаючи на те, що судом надавався тривалий час на усунення виявлених порушень, суд вважає необґрунтованим посилання сторони відповідача на відсутність коштів в кошторисі закладу, як на підставу для відмови в застосуванні заходів реагування.

Оскільки виявлене позивачем порушення вимог пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров'ю людей, які перебувають чи можуть перебувати у будівлі навчального корпусу Державного вищого навчального закладу Кіровоградський будівельний коледж , що розташована за адресою: Кіровоградська область, м. Кропивницький, пл. Дружби Народів, 2, при цьому таке порушення не усувається відповідачем протягом тривалого часу, тому наявні підстави для застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного контролю.

Відповідно до п.10 ст.256 КАС України негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей.

Водночас суд зауважує, що згідно з ч.12 ст.183 2 КАС України особа має право подати заяву про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), застосованих судом за результатом розгляду справи, передбаченої пунктом 5 частини першої цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування щодо державного нагляду (контролю).

Відповідно до ч.4 ст.94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись ст.ст.86, 94, 159-163, 167 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

2. Застосувати до Державного вищого навчального закладу Кіровоградський будівельний коледж , код ЄДРПОУ 01242900 (21015, м. Кіровоград, площа Дружби народів, 2) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом повного зупинення експлуатації (використання) будівлі навчального корпусу, що розташована за адресою: Кіровоградська область, м. Кропивницький, пл. Дружби Народів, 2.

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня отримання копії постанови в повному обсязі.

Дата складення постанови у повному обсязі - 10 травня 2017 року.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду Г.М. Момонт

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.05.2017
Оприлюднено12.05.2017
Номер документу66359921
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —п/811/522/16

Постанова від 08.06.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Постанова від 08.06.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 26.05.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 26.05.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Постанова від 03.05.2017

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Постанова від 03.05.2017

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 03.05.2017

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 01.12.2016

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 21.06.2016

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 21.06.2016

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні