Рішення
від 09.08.2010 по справі 2-3926/10
КІРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КІРОВОГРАДА

Справа № 2-3926/10

Номер провадження -

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 серпня 2010 року Кіровський райсуд м. Кіровограда

в складі головуючого судді - Дьомич Л.М.

при секретарі - Бондаренко В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Кіровограді цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Кіровоградському районі Кіровоградської області про стягнення недоплаченої щомісячної соціальної державної допомоги, суд

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася до суду з позовною заявою до управління Пенсійного фонду України в м. Кіровограді, якою просить визнати дії відповідача неправомірними, стягнути з відповідача недоплачену щомісячну соціальну державну допомогу до пенсії за період з січня 2006 року по кінець грудня 2009 року включно в сумі 6307,70 грн. ; зобов'язати відповідача нарахувати щомісячну соціальну державну допомогу відповідно до ЗУ Про соціальний захист дітей війни , надалі при нарахуванні пенсії.

13.05.2010.року ухвалою суду замінено первісного відповідача управління Пенсійного фонду України в м. Кіровограді на управління Пенсійного фонду України в Кіровоградському районі.

В обґрунтування вимог вказує, що вона, як дитина війни, відповідно до ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни" з 01 січня 2006 року має право на отримання щомісячної допомоги у розмірі ЗО % мінімальної пенсії за віком, однак, така допомога відповідачем не виплачувалась. Пунктом 17 статті 77 Закону України „Про Державний бюджет України на 2006 рік" дію ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни" зупинено на 2006 рік. Пуктом 12 статті 71 Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік" дію ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" зупинено на 2007 рік. Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2007 року №6-рп/2007 визнано неконституційним п.12 ст.71 Закону України „Про державний бюджет на 2007 рік", яким зупинено дію ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни .

Відповідачем надані заперечення, відповідно до яких просить відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування заперечень зазначив про відсутність коштів для такої виплати, так як не передбачена стаття видатків у бюджеті Пенсійного фонду України на покриття витрат по сплаті щомісячної допомоги дітям війни. Вказує, що управління не може бути належним відповідачем у справі, так як єдиним розпорядником бюджетних коштів є Пенсійний фонд України, Кабінет Міністрів України.

Сторони у судове засідання не з'явилися, були повідомлені належним чином про час та місце розгляду справи, про що є підтвердження у матеріалах справи, але надали заяви, якими просять розглянути справу у їх відсутності, позивач позовні вимоги підтримав повністю, відповідач позовні вимоги не визнав повністю.

Суд, дослідивши матеріали справи, дійшов висновку про задоволення позовних вимог за наступного.

У відповідності до ст.1 Закону України Про соціальний захист дітей війни від 18.11.2004 року № 2195-ГУ, дитиною війни визнається особа, яка є громадянином України та якій на час закінчення (2 вересня 1945 року) Другої світової війни було менше 18 років.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1, отримує пенсію за віком і є дитиною війни (а.с. 6, 9), має право на пільги передбачені Законом України "Про соціальний захист дітей війни" від 18.11.2004 року №2195-ГУ.

В силу приписів статті 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни від 18 листопада 2004 року дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком. Фінансове забезпечення державних соціальних гарантій, передбачених цим законом. здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України.

Пунктом 17 статті 77 Закону України "Про Державний бюджет України на 2006 рік" від 20.12.2005 року №3235-ІУ, дію ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" від

1

2

18.11.2004 року №2195-ІУ на 2006 рік зупинено. Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2006 рік" від 19.01.2006 року №3367-ІУ, п. 17 ст. 77 вказаного Закону виключено, а ст. ПО викладено в новій редакції, згідно якої пільги дітям війни, передбачені ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" від 18.11.2004 року №2195-ГУ, запроваджуються у 2006 році поетапно, за результатами виконання бюджету у першому півріччі, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету. Однак протягом 2006 року Верховною Радою України та Кабінетом Міністрів відповідних нормативно-правових актів не видавалось.

Таким чином, у 2006 році ОСОБА_1не мала правових підстав для нарахування їй пенсії у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком як дитина війни, відповідно управління Пенсійного фонду України в м. Кіровограді не зобов'язане було здійснювати підвищення пенсії, а тому не підлягають задоволенню позовні вимоги в цій частині.

Пуктом 12 статті 71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007" від 19.12.2006 року №489-У, дію ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" від 18.11.2004 року №2195-ІУ, на 2007 рік зупинено. Рішенням Конституційного суду України від 09.07.2007 року №6-рп/2007 положення п.12 ст. 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", визнанні неконституційними. Згідно ч. 2 ст. 152 Конституції України, відповідно до якої Закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнанні неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.

На підставі зазначеного, управління Пенсійного фонду України в м. Кіровограді, в строк з січня 2007 року по 8 липня 2007 року, не зобов'язане було виплачувати пенсіонеру пільгу, передбачену ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", тому у задоволенні вимог в цій частині має бути відмовлено. З 9 липня по 31 грудня 2007 року у позивача є правові підстави для нарахування пенсії у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, передбаченої ст. 6 "Про соціальний захист дітей війни".

Згідно пп. 2 п. 41 розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 28.12.2007 року №107-УІ, ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" від 18.11.2004 року №2195-ІУ, викладено в новій редакції згідно якої, дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту") до пенсії виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни. Частиною 4 статті 14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 року №3551-ХІІ визначено, що учасникам війни пенсії підвищуються на 10 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008, пп.2 п.41 розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 28.12.2007 року №107-УІ, визнано неконституційним.

Судом встановлено, що з 1 січня 2008 року ОСОБА_1 підвищено виплату пенсії на 10 відсотків від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність на підставі ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" (в редакції від 28.12.2007 року). З 22 травня 2008 року, на підставі рішення Конституційного Суду України №10-рп/2008 перерахунок пенсії з урахуванням ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" (в редакції від 18.11.2004 року) управлінням Пенсійного фонду України в м. Кіровограді не проводився.

З вище викладеного виходить, що з 1 січня 2008 року по 21 травня 2008 року ОСОБА_1 правомірно управлінням Пенсійного фонду України в м. Кіровограді нарахована пенсія у розмірі 10 відсотків від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, і тому в цій частині у задоволенні позовних вимог належить відмовити.

З 22 травня 2008 року позивач має право на отримання підвищення пенсії, не на 10 відсотків від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, а на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.

Що стосується вимог позивача щодо виплати надбавки до пенсії починаючи з 01.01.2009 року, то відповідно до статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" (у редакції від 18.11.2004, чинній у 2009 році) дітям війни пенсії або щомісячне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищується на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.

Статтею 71 Закону України "Про державний бюджет України на 2009 рік" Кабінету Міністрів України надано право у 2009 році встановлювати розміри соціальних виплат, які відповідно до законодавства визначаються залежно від розміру мінімальної заробітної плати, в абсолютних межах

2

з

асигнувань, передбачених за відповідними бюджетними програмами вказана норма передбачає встановлення в абсолютних сумах розмірів лише тих виплат, вихідним критерієм розрахунку яких є розмір мінімальної заробітної плати. Відповідно її дія не поширюється на спірні відносини розмір зазначених соціальних виплат згідно із Законом України "Про соціальний захист дітей війни" залежить від розміру мінімальної пенсії за віком.

Таким чином, нарахування та виплата у 2009 році дітям війни підвищення до пенсії або щомісячного грошового довічного утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, повинні здійснюватися відповідно до норм Закону України "Про соціальний захист дітей війни".

Нормами Закону України Про Державний бюджет України на 2009 рік не передбачено обмежень щодо застосування положень ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни , та крім цього ст. 54 Закону України Про Державний бюджет України на 2009 рік встановлено у 2009 році прожитковий мінімум на одну особу та для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення, в розмірах, що діяли у грудні 2008 року. Відповідно до Закону України №1715-УІ від 06.11.2009 року "Про внесення змін до Закону України "Про державний бюджет України на 2009 рік" статтю 54 після частини першої доповнено новою частиною такого змісту: установити з 1 листопада 2009 прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі 701 гривня та для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення: дітей віком до 6 років-632 гривні; дітей віком від 6 до 18 років- 776 гривень; працездатних осіб-744 гривні; осіб, які втратили працездатність- 573 гривні. Розміри державних соціальних гарантій на 2009 рік, що визначаються залежно від прожиткового мінімуму, встановлюються відповідними законами України, цим Законом та нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України.

Тому, відповідач зобов'язаний здійснити перерахунок пенсії починаючи з 01.01.2009 року по 31.03.2010 року, згідно законодавства України, в цій частині вимоги підлягають задоволенню.

Реалізація особою права, що пов'язане з отриманням бюджетних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на час виникнення спірних правовідносин нормативно-правових актів національного законодавства, не може бути поставлена у залежність від бюджетних асигнувань, тобто посилання органами державної влади на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань судом не приймається до уваги.

Органи державної влади не можуть посилатись на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань.

Правовідносини, що виникають в процесі реалізації права на отримання надбавки до пенсії засновані на принципі юридичної визначеності. Зазначений принцип не дозволяє державі посилатися на відсутність певного нормативного акта, який визначає механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах.

Звуження змісту прав і свобод, означає зменшення ознак, змістовних характеристик можливостей людини, які відображаються відповідними правами та свободами, тобто якісних характеристик права. Звуження обсягу прав і свобод - це зменшення кола суб'єктів, розміру території, часу, розміру або кількості благ чи будь-яких інших кількісно вимірюваних показників використання прав і свобод, тобто їх кількісної характеристики.

Враховуючи те, що позивач є дитиною війни, він наділений державою певним правовим статусом, який включає в себе й право на додаткові елементи соціального захисту, зокрема право на отримання надбавки до пенсії.

Посилання відповідача на неврегульованість питання обчислення розміру пенсії дітям війни чинним законодавством, не приймається судом до уваги, оскільки ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" визначено, що дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком. З огляду на викладене, дане питання цілком врегульоване чинним законодавством України.

Відповідно до п.1, п.З Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.10.2007р. № 1261 Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра праці та соціальної політики, одним з основних завдань якого є забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплати пенсій, допомоги на поховання, інших виплат, які згідно із законодавством здійснюються за рахунок коштів Пенсійного фонду України та інших джерел, визначених законодавством. Пенсійний фонд України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку головні управління Фонду в Автономній

З

4 Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, управління в районах, містах і районах у містах.

Суд визнав необхідним зобов'язати управління Пенсійного фонду України м. Кіровограда, здійснити перерахунок пенсії позивачу починаючи з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, починаючи з 22 травня 2008 року по 31.12.2008 року, а також починаючи 01.01.2009 по 31.03.2010 року відповідно до ст.6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни" та провести виплату.

Вимоги зодо зобов'язання відповідача в подальшому здійснювати нарахування та виплату пенсії відповідно до чинного законодавства не підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 213-215, 294 ЦПК, суд

ВИРІШИ В:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Кіровоградському районі Кіровоградської області про стягнення недоплаченої щомісячної соціальної державної допомоги - задовольнити частково.

Визнати неправомірними дії управління Пенсійного фонду України в Кіровоградському районі Кіровоградської області щодо нездійснення перерахунку і виплати пенсії ОСОБА_1 відповідно до статті 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни .

Зобов'язати управління Пенсійного фонду України в м. Кіровограді провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з підвищенням пенсії на ЗО % мінімальної пенсії за віком, відповідно до ст. 6 ЗУ Про соціальний захист дітей війни , з урахуванням норм ч. 1 ст. 28 ЗУ Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та провести відповідні виплати за такі періоди: з 09.07.2007 року по 31.12.2007; з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року; з 01.01.2009 року по 31.12.2009 року з врахуванням отриманих сум. В решті вимог відмовити. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня його

отримання.

Суддя Кіровського Л. М. Дьомич

районного суду

м.Кіровограда

СудКіровський районний суд м.Кіровограда
Дата ухвалення рішення09.08.2010
Оприлюднено15.05.2017
Номер документу66416618
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-3926/10

Рішення від 14.06.2010

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Огренич І. В.

Рішення від 12.07.2010

Цивільне

Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Головін В. О.

Рішення від 17.09.2010

Цивільне

Ленінський районний суд м. Миколаєва

Костюченко Г. С.

Ухвала від 26.08.2010

Цивільне

Балаклійський районний суд Харківської області

Усенко С. І.

Ухвала від 13.05.2010

Цивільне

Кіровський районний суд м.Кіровограда

Дьомич Л. М.

Ухвала від 01.04.2010

Цивільне

Кіровський районний суд м.Кіровограда

Дьомич Л. М.

Рішення від 09.08.2010

Цивільне

Кіровський районний суд м.Кіровограда

Дьомич Л. М.

Ухвала від 13.05.2010

Цивільне

Кіровський районний суд м.Кіровограда

Дьомич Л. М.

Рішення від 02.08.2010

Цивільне

Деснянський районний суд міста Києва

Зотько Т. А.

Рішення від 11.08.2010

Цивільне

Кілійський районний суд Одеської області

Маслеников О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні