ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
28 квітня 2017 рокуСправа № 921/208/17-г/13 Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Стопника С.Г.
Розглянув матеріали справи
до відповідачів: 1. Регіонального відділення Фонду державного майна України по Тернопільській області, вул. Танцорова, 11, м.Тернопіль
2. Громадської організації "Тернопільська організація інвалідів", вул.Чайковського, 45В, м.Тернопіль
про визнання недійсними: наказу РВ ФДМУ по Тернопільській області №00689 від 08.12.2016 року та договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності від 08.12.2016р., укладеного між РВ ФДМУ по Тернопільській області та Громадською організацією "Тернопільська організація інвалідів".
За участю представників:
Позивача: ОСОБА_1, довіреність №б/н від 31.01.2017р.
Відповідача-1: ОСОБА_2, довіреність №04 від 05.01.2017р.
Відповідача-2: не з'явився
Учасникам судового процесу роз'яснено їх процесуальні права та обов'язки, передбачені ст.ст. 20, 22, 81-1 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).
Відповідно до ст.81-1 ГПК України, за клопотанням представника відповідача-1, судом здійснюється технічна фіксація (звукозапис) судового процесу.
В судовому засіданні 28.04.2017р. відповідно до ст.85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суть справи: Тернопільська обласна організація Всеукраїнської громадської організації інвалідів "Українське товариство глухих", м. Тернопіль, звернулася до Господарського суду Тернопільської області з позовом до відповідача-1 - Регіонального відділення Фонду державного майна України по Тернопільській області, та відповідача-2 - Громадської організації "Тернопільська організація інвалідів", м. Тернопіль, про визнання недійсними: наказу РВ ФДМУ по Тернопільській області №00689 від 08.12.2016 року та договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності від 08.12.2016р., укладеного між РВ ФДМУ по Тернопільській області та Громадською організацією "Тернопільська організація інвалідів".
Ухвалою суду від 28.03.2017 року порушено провадження у даній справі та призначено її розгляд в судовому засіданні на 07.04.2017 року на 10 год.00 хв.
Відповідно до ст.77 ГПК України розгляд справи відкладався на 21.04.2017р. на 10 год. 30 хв. та на 28.04.2017р. на 11 год. 00 хв. з підстав, викладених у відповідних ухвалах.
Представник позивача в судових засіданнях позовні вимоги підтримала повністю з підстав, викладених у позовній заяві та з урахуванням додаткових пояснень до позовної заяви (вх.№10071 від 27.04.2017). Крім того, у позовній заяві вказує на те, що ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 25.01.2017 року у справі №819/116/17 відмовлено Тернопільській обласній організації Всеукраїнської громадської організації інвалідів "Українське товариство глухих" у відкритті провадження в адміністративній справі щодо вимог, які є предметом даного позову, та роз'яснено, що даний спір належить розглядати в порядку господарського судочинства у господарському суді Тернопільської області.
Представник відповідача-1 - Регіонального відділення Фонду державного майна по Тернопільській області, в судових засіданнях проти позову повністю заперечила з підстав, викладених у поданому відзиві на позов (вх.№9076 від 07.04.2017). Просить суд врахувати, що відмовляючи Тернопільській обласній організації Всеукраїнської громадської організації інвалідів "Українське товариство глухих" в укладенні договору оренди, а також при прийнятті наказу №00689 від 08.12.2016 року "Про укладення договору оренди", та при укладенні договору оренди частини приміщення адмінбудинку, загальною площею 607,6 кв.м, розміщеного за адресою вул. Багата, 1, м. Тернопіль, із Громадською організацією "Тернопільська організація інвалідів", Регіональне відділення діяло у відповідності до чинного законодавства, зокрема відповідно до абзацу 4 частини 4 статті 9 Закону України "Про оренду державного і комунального майна" та п.19 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 за №906. Крім того, вказує на те, що підстави недійсності правочину визначені, зокрема, у ст.215 ЦК України. При цьому, жодна із перелічених у вказаній статті вимог ст.203 ЦК України при укладенні 08.12.2016 року договору оренди між Регіональним відділенням ФДМУ по Тернопільській області та Громадською організацією "Тернопільська організація інвалідів" порушено не було, у зв'язку з чим вважає, що підстави для задоволення позовних вимог відсутні.
Представник відповідача-2 - Громадської організації "Тернопільська організація інвалідів" в жодне судове засідання не з'явився, хоча про час та дату розгляду справи повідомлявся належним чином, у відповідності до ст.ст.64, 77 ГПК України за адресою вказаною в позовній заяві, а також у Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, сформованого за електронним запитом суду, станом на 07.04.2017 року (поштова кореспонденція, направлена судом на його адресу рекомендованою кореспонденцією з повідомленням про вручення поштового відправлення, повернута суду без вручення адресату з відміткою "за зазначеною адресою не проживає").
Як роз'яснено у п.3.9.1. Постанови Вищого господарського суду України від 26.12.2011 №18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції", особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК України. За змістом статті 64 ГПК України, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Крім того, керівника Громадської організації "Тернопільська організація інвалідів" було повідомлено про дату, час та місце розгляду даної справи телефонограмою 24.04.2017 року.
Враховуючи наведене, а також те, що участь представників сторін в судовому засіданні 28.04.2017 року не визнавалася судом обов'язковою, подавати відзив на позов, як і брати участь в судовому засіданні, є правом сторони, передбаченим ст.ст.22, 59 ГПК України, поданих доказів є достатньо для вирішення спору по суті, а тому суд визнає за можливе розглянути спір за відсутності представника відповідача-2.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників позивача та відповідача-1, господарський суд встановив:
- 29.09.2016 Тернопільська обласна організація Всеукраїнської громадської організації інвалідів "Українське товариство глухих" (далі - Тернопільська обласна організація ВГОІ УТОГ) звернулася із заявою до Регіонального відділення Фонду державного майна по Тернопільській області (далі - РВ ФДМУ по Тернопільській області) про надання в оренду державного нерухомого майна - частини приміщення адмінбудинку, загальною площею 607,6 кв.м., що знаходиться за адресою: вул. Багата, 1, м. Тернопіль, та перебуває на балансі державної установи "Госпрозрахункова група Тернопільської обласної державної адміністрації" з метою розміщення Тернопільської обласної організації ВГОІ УТОГ, строком дії договору оренди - 2 роки 11 місяців.
Вказана заява отримана РВ ФДМУ по Тернопільській області 30.09.2016 року
- Листом від 12.10.2016 №17-14-03868 РВ ФДМУ по Тернопільській області повідомило Тернопільську обласну організацію ВГОІ УТОГ про те, що керуючись ст.9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" зверталось до Тернопільської обласної державної адміністрації (органу управління вказаним державним майном) з приводу отримання висновків про умови договору оренди, дозволу або відмови в укладенні договору оренди даного майна (лист від 04.10.2016 №02-14-03738). Проте, листом від 11.10.2016 №02-5089/22-12 Тернопільська обласна державна адміністрація проінформувала Регіональне відділення про те, що не може надати згоди на оренду вищезазначеного нерухомого майна, з метою розміщення громадської організації інвалідів Тернопільської обласної організації УТОГ, оскільки листом від 29.06.2016 №05-3285/22-12 погодило оренду такого майна з метою розміщення фірмового магазину вітчизняного промислового підприємства-товаровиробника, що виробляє товари, які не відносяться до товарів підакцизної групи.
Також, у вказаному листі Регіональне відділення проінформувало Тернопільську обласну організацію ВГОІ УТОГ про те, що відповідно до частини 4 ст.9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", з метою вивчення попиту на об'єкт оренди у газеті ФДМУ "Відомості приватизації" від 26.09.2016 року №77 (993) та на веб-сайті ФДМУ 26.09.2016 розміщено інформацію про намір передати в оренду вищезазначене майно, мета використання: розміщення фірмового магазину вітчизняного промислового підприємства-товаровиробника, що виробляє товари, які не відносяться до підакцизної групи.
У зв'язку із наведеним, Регіональним відділенням відмовлено позивачу в укладенні договору оренди вищезазначеного майна.
- листом від 22.11.2016 №17-14-04429 РВ ФДМУ по Тернопільській області, керуючись п.4 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 за №906, повідомило Тернопільську обласну організацію ВГОІ УТОГ про дату та місце проведення конкурсу стосовно зазначеного вище майна, а саме - 12.12.2016 року о 10.00.
Крім того, у листі зазначено, що особам, які бажають взяти участь у конкурсі необхідно подати до Регіонального відділення письмові пропозиції відповідно до оголошення про конкурс, розміщеного у газеті "Відомості приватизації" від 21.11.2016 №93 (1009). Кінцевий термін прийняття документів - 06.12.2016 до 16.00 год.
Як свідчать матеріали справи, Тернопільською обласною організацією ВГОІ УТОГ було підготовлено та подано ряд документів, необхідних для допуску учасника до конкурсу на право оренди державного майна, зокрема, заяву про участь у конкурсі від 02.12.2016 року, яка отримана РВ ФДМУ по Тернопільській області 05.12.2016 вх.РВ №17-03458.
Відповідно до поданої заяви, та пропозицій з приводу виконання умов конкурсу (№212 від 02.12.2016), метою використання приміщень позивачем є розміщення громадської організації інвалідів Тернопільської обласної організації УТОГ; строк дії договору, запропонований позивачем - 2 роки і 11 місяців.
- 08.12.2016 РВ ФДМУ по Тернопільській області прийнято наказ №00689 "Про укладення договору оренди державного нерухомого майна", відповідно до якого, керуючись Законом України "Про оренду державного та комунального майна України", наказом Фонду державного майна України від 18.12.2009 року №2008 щодо координації дій органів приватизації і забезпечення єдиних підходів до процедури укладення ними договорів оренди державного майна, п.19 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 за №906, враховуючи заяву Громадської організації "Тернопільська організація інвалідів" від 22.11.2016 №1/11 та згоду Тернопільської обласної державної адміністрації від 29 червня 2016 року №05-3285/22-12, прийнято рішення укласти між РВ ФДМУ по Тернопільській області та Громадською організацією "Тернопільська організація інвалідів" договір оренди державного нерухомого майна - частини приміщень адмінбудинку загальною площею 607,6 кв.м, а саме: цокольний поверх загальною площею 193,3 кв.м., 1-й поверх загальною площею 199,1 кв.м, 2-ий поверх загальною площею 215,2 кв.м, інвентарний номер 10300168, реєстровий номер 35939813.5.ШИВУИЮ268, розміщених за адресою: вул. Багата, 1, м. Тернопіль, що перебуває на балансі державної установи "Госпрозрахункова група Тернопільської обласної державної адміністрації", і відноситься до сфери управління Тернопільської обласної державної адміністрації, строком на 10 років.
- На виконання вищевказаного наказу, 08.12.2016 року між Регіональним відділенням ФДМУ по Тернопільській області (Орендодавець) та Громадською організацією "Тернопільська організація інвалідів" (Орендар) укладено Договір оренди №1180 нерухомого майна, що належить до державної власності, відповідно до умов якого (п.1.1.) Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування державне нерухоме майно: частину приміщень адмінбудинку загальною площею 607,6 кв.м, а саме: цокольний поверх загальною площею 193,3 кв.м., 1-й поверх загальною площею 199,1 кв.м, 2-ий поверх загальною площею 215,2 кв.м, інвентарний номер 10300168, реєстровий номер 35939813.5.ШИВУИЮ268, розміщених за адресою: вул. Багата, 1, м. Тернопіль, що знаходиться у власності Держави в особі Тернопільської обласної державної адміністрації, та перебуває на балансі державної установи "Госпрозрахункова група Тернопільської обласної державної адміністрації"; вартість якого, визначена згідно з висновком про вартість майна станом на 31.07.2016 року і становить за незалежною оцінкою 7 115 799,00 грн.
Пунктом 1.2. Договору визначено, що майно передається в оренду з метою: розміщення реабілітаційного центру для інвалідів.
Відповідно до п.3.1 Договору орендна плата визначена на підставі ОСОБА_1 розрахунку орендної палати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04 жовтня 1995 року №786 (зі змінами та доповненнями), і становить без ПДВ за базовий місяць розрахунку оренди (жовтень 2016 року) - 37 199,26 грн.
Як вказано у п.10.1 Договору, останній укладено строком на 10 років, що діє з 08 грудня 2016 року по 08 грудня 2026 року включно.
Вказаний Договір підписаний уповноваженими представниками сторін, скріплений відбитками їх печаток та посвідчений приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу ОСОБА_3, зареєстровано в реєстрі за №4636.
- 08.12.2016 між Балансоутримувачем - державною установою "Госпрозрахункова група Тернопільської обласної державної адміністрації" та Орендарем - Громадською організацією "Тернопільська організація інвалідів" підписано акт приймання-передавання нерухомого майна.
- 09.12.2016 року, враховуючи укладення між Регіональним відділенням та Громадською організацією "Тернопільська організація інвалідів" Договору оренди від 08.12.2016 №1180, на засіданні конкурсної комісії з проведення конкурсу на право оренди державного нерухомого майна РВ ФДМУ по Тернопільській області було прийняте рішення запропонувати регіональному відділенню скасувати проведення конкурсу оренди вказаного майна.
Водночас, у протоколі вказується про те, що для участі у конкурсі поступили заяви від двох юридичних осіб, а саме: ПП "Голден Вуд" та ПАП "Агропродсервіс", а також після оголошення конкурсу надійшли звернення від юридичних осіб, що відповідно до ст.9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" мають право на укладення договору оренди без проведення конкурсу.
- 09.12.2016 року РВ ФДМУ по Тернопільській області прийнято наказ №00693, відповідно до якого, керуючись Законом України "Про оренду державного та комунального майна", пунктами 19, 35 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 за №906, враховуючи пропозиції конкурсної комісії з проведення конкурсу на право оренди державного нерухомого майна (протокол №2 від 09.12.2016), у зв'язку з укладенням договору оренди (наказ регіонального відділення від 08.12.2016 "Про укладення договору оренди державного нерухомого майна"), скасовано проведення конкурсу на право оренди державного нерухомого майна - частини приміщень адмінбудинку загальною площею 607,6 кв.м: цокольний поверх загальною площею 193,3 кв.м., 1-й поверх загальною площею 199,1 кв.м, 2-ий поверх загальною площею 215,2 кв.м, розміщених за адресою: вул. Багата, 1, м. Тернопіль, що перебуває на балансі державної установи "Госпрозрахункова група Тернопільської обласної державної адміністрації".
- Листом від 13.12.2016 року №17-14-04763 РВ ФДМУ по Тернопільській області повідомило позивача про результати конкурсу на право оренди вищезазначеного державного нерухомого майна, зазначивши, що відповідно до п.19 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 за №906, Регіональним відділенням укладено договір оренди від 08.12.2016 за №1180 без проведення конкурсу з особою, яка відповідно до законодавства має право на отримання відповідного державного майна без проведення конкурсу, а саме з Громадською організацією "Тернопільська організація інвалідів" (звернення від 22.11.2016 №1/11, вх. РВ від 23.11.2016 №17/03326).
Звертаючись із даним позовом, Тернопільська обласна організація ВГОІ УТОГ вказує на те, що є особою, яка відповідно до законодавства має право на укладення договору оренди без проведення конкурсу, але не зважаючи на це, Регіональним відділенням ФДМУ по Тернопільській області відмовлено їй у цьому законному праві, а саме: листом від 12.10.2016 №17-14-03868, надавши перевагу особі, яка займається підприємницькою діяльністю (з метою розміщення фірмового магазину вітчизняного промислового підприємства-товаровиробника), чим порушено вимоги ст.9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", та оголосивши в подальшому 21.11.2016 проведення конкурсу на право оренди державного нерухомого майна. Після оголошення конкурсу, Тернопільською обласною організацією ВГОІ УТОГ, як особою, що відповідно до законодавства має право на укладення договору оренди без проведення конкурсу, вдруге подано усі необхідні документи, передбачені Порядком №906 з приводу оренди частини приміщення адмінбудинку загальною площею 607, 6 кв.м., розташованого за адресою м.Тернопіль, вул. Багата, 1, та в строк визначений відповідачем-1 в газеті "Відомості приватизації" №93. Проте, всупереч цьому, РВ ФДМУ по Тернопільській області уклало Договір оренди №1180 нерухомого майна, що належить до державної власності із відповідачем-2, посилаючись на те, що звернення даної організації з приводу оренди вищезазначеного майна, надійшло раніше, ніж звернення Тернопільської обласної організації ВГОІ УТОГ, а саме 23.11.2016. При цьому, позивач вказує на те, що відповідач-2 не являється ані заявником, який виявив бажання отримати в оренду даний об'єкт до моменту публікації Регіональним відділенням інформації про вивчення попиту, ані особою, яка під час вивчення попиту подала заяву про отримання в оренду вищезазначеного майна. Більше того, об'єкт оренди переданий громадській організації не для здійснення комерційної діяльності, як це передбачалось в листі відповідача-1 від 12.10.2016 №17-14-03868 (і що було підставою для відмови позивачу в укладенні договору оренди), а з метою розміщення реабілітаційного центру для інвалідів. У зв'язку із наведеним, позивач вважає наказ РВ ФДМУ по Тернопільській області №00689 від 08.12.2016 року незаконним, як і укладення договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності від 08.12.2016р. із відповідачем-2, та який просить суд визнати недійсним на підставі ч.1 ст.203, ст.215 Цивільного кодексу України. При цьому, вказує на те, що в результаті прийняття наказу №00689 від 08.12.2016 року і укладення оспорюваного договору з відповідачем-2, відбулось порушення права позивача як особи, яка відповідно до абз.4 частини 4 ст.9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та абз.2 п.19 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 за №906, має право на отримання відповідного державного майна в оренду без проведення конкурсу.
Суд, на підставі ст.43 ГПК України, давши оцінку поданим сторонами доказам та наведеним доводам, прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення, виходячи з наступного.
Відповідно до ст.15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема: визнання правочину недійсним; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Частиною 2 ст.20 Господарського кодексу України визначено, що кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються, зокрема, шляхом визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб'єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом.
В силу ч.1 ст.21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Загальні підстави і наслідки недійсності правочинів (господарських договорів) встановлені статтями 215, 216 ЦК України, статтями 207, 208 ГК України.
Як передбачено частиною першою статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Відповідно до частини першої статті 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Частиною третьою статті 215 ЦК України встановлено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Згідно абз. 4 п.п. 2.1 п.2 Постанови пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 №11 "Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними" зазначено, що вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов'язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин.
Відповідно до роз'яснень, викладених в п.2.10 Постанови пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 №11, якщо чинне законодавство прямо не визначає кола осіб, які можуть бути позивачами у справах, пов'язаних з визнанням правочинів недійсними, господарському суду для вирішення питання про прийняття позовної заяви слід керуватися правилами статей 1 і 2 ГПК. Отже, крім учасників правочину (сторін за договором), а в передбачених законом випадках - прокурора, державних та інших органів, позивачем у справі може бути будь-яке підприємство, установа, організація, а також фізична особа, чиї права та охоронювані законом інтереси порушує цей правочин.
В силу припису статті 204 ЦК України правомірність правочину презюмується. Отже, обов'язок доведення наявності обставин, з якими закон пов'язує визнання господарським судом оспорюваного правочину недійсним, покладається на позивача.
Як вже зазначалось вище, обгрунтовуючи заявлені вимоги про визнання недійсним наказу відповідача-1 та про визнання недійсним Договору, укладеного між відповідачем-1 та відповідачем-2, позивач посилається на порушення відповідачем-1 норм статті 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та п.19 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 за №906. Отже, до предмету доказування у даній справі належить встановлення судом обставин дотримання вказаних норм законодавства при винесенні оскаржуваного наказу та укладенні оспорюваного Договору.
Відповідно до ч.7 ст.179 ГК України господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України, з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Законом України "Про оренду державного та комунального майна" врегульовано організаційні відносини, пов'язані з передачею в оренду майна державних підприємств, установ та організацій, підприємств, заснованих на майні, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, їх структурних підрозділів та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності, а також майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання державного майна, майна, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності (ч.1 ст.1 вказаного Закону), і який є спеціальним для даних правовідносин.
Згідно ч.1 ст.7 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", ініціатива щодо оренди майна може виходити від фізичних та юридичних осіб, які можуть бути орендарями відповідно до статті 6 цього Закону (господарські товариства, створені членами трудового колективу підприємства, його структурного підрозділу, інші юридичні особи та громадяни України, фізичні та юридичні особи іноземних держав, міжнародні організації та особи без громадянства). Орендодавець може оголосити про передачу майна в оренду в порядку, встановленому цим Законом.
Статтею 287 Господарського кодексу України, статтею 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", статтею 5 Закону України "Про Фонд державного майна України" передбачено, що орендодавцями державного майна, цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, що є державною власністю, виступає Фонд державного майна України, його регіональні відділення і представництва.
Відповідно до ч.1 ст.9 вказаного Закону, фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, а також інші документи згідно з переліком, що визначається Фондом державного майна України (далі - матеріали), відповідному орендодавцеві, зазначеному у статті 5 цього Закону.
Частиною 2 ст.9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" передбачено, що у разі надходження до орендодавця заяви про оренду цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу, нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутного (складеного) капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), орендодавець за умови відсутності заборони на передачу майна в оренду у п'ятиденний строк після дати реєстрації заяви надсилає копії матеріалів органу, уповноваженому управляти відповідним майном.
Відповідно до абзацу 1 частини 3 ст.9 Закону, орган, уповноважений управляти державним майном, розглядає подані йому матеріали і протягом п'ятнадцяти днів після їх надходження надсилає орендодавцеві висновки про умови договору оренди або про відмову в укладенні договору оренди.
Положеннями абз.1-3 частини 4 ст.9 Закону передбачено, що орендодавець протягом п'яти днів після погодження умов договору оренди з органом, уповноваженим управляти відповідним майном (у випадках, передбачених цим Законом, - органом Антимонопольного комітету України), а в разі якщо заява про оренду майна не потребує узгодження (щодо оренди окремого індивідуально визначеного майна, крім нерухомого), протягом 15 днів після дати її реєстрації розміщує в офіційних друкованих засобах масової інформації та на веб-сайтах орендодавців оголошення про намір передати майно в оренду або відмовляє в укладенні договору оренди і повідомляє про це заявника.
Протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення орендодавець приймає заяви про оренду відповідного майна.
Протягом трьох робочих днів після закінчення строку приймання заяв орендодавець своїм наказом ухвалює рішення за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди. У разі якщо подано лише одну заяву, конкурс на право оренди не проводиться і договір оренди укладається із заявником. У разі надходження двох і більше заяв орендодавець оголошує конкурс на право оренди.
Відповідно до абзацу 4 частини 4 ст.9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", у разі надходження заяви про оренду майна на короткий строк (не більше п'яти днів та без права продовження строку дії договору оренди) або заяви від бюджетної установи, музею, підприємства чи громадської організації у сфері культури і мистецтв (у тому числі національної творчої спілки або її члена під творчі майстерні), релігійної організації для забезпечення проведення релігійних обрядів та церемоній, громадської організації ветеранів або інвалідів , реабілітаційних установ для інвалідів та дітей-інвалідів, державних та комунальних спеціалізованих підприємств, установ та закладів соціального обслуговування, що надають соціальні послуги відповідно до Закону України "Про соціальні послуги", Пенсійного фонду України та його органів, державних видавництв і підприємств книгорозповсюдження, вітчизняних видавництв та підприємств книгорозповсюдження, що забезпечують підготовку, випуск та (чи) розповсюдження не менш як 50 відсотків книжкової продукції державною мовою (за винятком видань рекламного та еротичного характеру), оголошення про намір передати майно в оренду не розміщується і договір оренди укладається з таким заявником без проведення конкурсу . Законами України можуть бути визначені інші випадки передачі державного та комунального майна в оренду без проведення конкурсу.
Як вказує відповідач-1 у поданих запереченнях проти позову:
- 27.05.2016 листом від 26.05.2016 №18 (вх. №02/01543) Балансоутримувачем - державною установою "Госпрозрахункова група Тернопільської обласної державної адміністрації", Регіональному відділенню надано пакет документів для укладення договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності - частини приміщення адмінбудинку, загальною площею 607,6 кв. м., а саме: цокольний поверх загальною площею 193,3 кв. м., 1-й поверх загальною площею 199,1 кв. м., 2-ий поверх загальною площею 215,2 кв. м., реєстровий номер 35939813.5.ШИВУИЮ268, розташований за адресою м. Тернопіль, вул. Багата,1;
- 30.05.2016 на адресу Регіонального відділення надійшла заява від Товариства з обмеженою відповідальності "Терінвест" (заява від 27.05.2016 №3/05) з проханням надати в оренду вищезазначене державне майно. Мета використання об'єкта оренди: розміщення фірмового магазину вітчизняного промислового підприємства-товаровиробника, що виробляє товари, які не відносяться до товарів підакцизної групи. Строк дії договору 10 років;
- 01.06.2016 Регіональне відділення направило лист Тернопільській обласній державній адміністрації, як органу уповноваженому управляти даним майном (лист №02-14-02051), в якому просило надати висновок, що об'єкт не заборонений до передачі в оренду, дозвіл або відмову на передачу в оренду, строком на 10 років державного нерухомого майна, висновок (пропозиції) щодо умов договору оренди та кандидатуру до складу конкурсної комісії (в разі необхідності проведення конкурсу);
- 30.06.2016 на адресу Регіонального відділення надійшов лист Тернопільської обласної державної адміністрації про надання згоди на передачу в оренду державного нерухомого майна строком на 10 років з метою розміщення фірмового магазину вітчизняного промислового підприємства-товаровиробника, що виробляє товари, які не відносяться до товарів підакцизної групи (лист від 29.06.2016 за №05-3285/22-12);
- відповідно до частини 4 статті 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", з метою вивчення попиту на об'єкт оренди, Регіональним відділенням у газеті Фонду державного майна України "Відомості приватизації" від 26.09.2016 №77 (993) та на веб-сайті Фонду державного майна України 26.09.2016 було розміщено інформацію про намір передати в оренду державне нерухоме майно - частини приміщення адмінбудинку, загальною площею 607,6 кв.м., а саме: цокольний поверх - загальною площею 193,3 кв.м., 1-й поверх - загальною площею 199,1 кв.м., 2-й поверх - загальною площею 215,2 кв.м., реєстровий номер 35939813.5.ШИВУИЮ268, розміщеного за адресою: вул. Багата, 1, м.Тернопіль, що перебуває на балансі державної установи "Госпрозрахункова група Тернопільської обласної державної адміністрації". Прийняття заяв про оренду зазначеного майна Регіональним відділенням здійснювалось протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення - з 27.09.2016 по 10.10.2016 року.
- під час вивчення попиту на об'єкт оренди після розміщення відповідного оголошення у газеті ФДМУ "Відомості приватизації" від 26.09.2016 №77 (993) та на веб-сайті ФДМУ 26.09.2016, протягом десяти робочих днів, було подано заяви про оренду: від Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРІНВЕСТ" (вх. РВ від 04.10.2016 №01-ЗОн), від Приватного підприємства "Голден Вуд" (вх. РВ від 07.10.2016 №02-30н) та від Тернопільської обласної організації Всеукраїнської громадської організації інвалідів "Українське товариство глухих" (вх. від 30.09.2016 №17/02758).
При цьому, відповідач-1 вказує на те, що заява позивача (вх. від 30.09.2016 №17/02758) надійшла до Регіонального відділення вже після опублікування в друкованому засобі масової інформації оголошення про намір передати в оренду державне нерухоме майно та під час вивчення Регіональним відділенням попиту на об'єкт оренди. А тому, враховуючи норми абз.4 частини 4 статті 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (якою передбачено укладення договору з відповідними категоріями осіб без розміщення оголошення про намір передати майно в оренду та без проведення конкурсу), у Регіонального відділення не було підстав для укладення договору оренди з Тернопільською обласною організацією Всеукраїнська громадська організація інвалідів "Українське товариство глухих" на стадії вивчення попиту на об'єкт оренди.
Поряд з цим, Регіональне відділення розглянуло заяву Тернопільської обласної організації Всеукраїнської громадської організації інвалідів "Українське товариство глухих" і поданий ними пакет документів, та листом від 04.10.2016 №02-14-03738 направило звернення до Тернопільської обласної державної адміністрації (органу, уповноваженого управляти вказаним державним майном) з відповідним пакетом документів для надання висновків про умови договору оренди, згоди або відмови в укладенні договору оренди із зазначеним заявником.
Листом від 11.10.2016 №02-5089/22-12 Тернопільська обласна державна адміністрація повідомила Регіональне відділення про те, що не може надати згоди на оренду вищезазначеного нерухомого майна, з метою розміщення громадської організації інвалідів Тернопільської обласної організації УТОГ, оскільки листом від 29.06.2016 №05-3285/22-12 погоджено оренду даного майна, з метою розміщення фірмового магазину вітчизняного промислового підприємства-товаровиробника, що виробляє товари, які не відносяться до товарів підакцизної групи.
Про вказані обставини Регіональне відділення проінформувало Тернопільську обласну організацію ВГОІ УТОГ листом від 12.10.2016 №17-14-03868, та відмовило громадській організації в укладенні договору оренди.
В подальшому, оскільки під час вивчення попиту надійшли дві заяви про оренду, а саме: заява про оренду від ТОВ "ТЕРІНВЕСТ" та заява про оренду ПП "Голден Вуд", згідно з абзацом 3 пункту 4 статті 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", наказом від 17.10.2016 №00547 (із змінами та доповненнями), Регіональним відділенням оголошено конкурс на право оренди вищезазначеного об'єкта і направлено інформацію про проведення конкурсу на право оренди державного майна на публікацію 07.11.2016. Дане оголошення про проведення конкурсу на право оренди державного майна опубліковано у газеті ФДМУ "Відомості приватизації" від 21.11.2016 №93 (1009) та на веб-сайті ФДМУ 21.11.2016.
Процедуру проведення конкурсу на право оренди державного майна, зокрема цілісних майнових комплексів державних підприємств, установ, організацій, їх структурних підрозділів (філій, цехів, дільниць), нерухомого майна (будівель, споруд, нежитлових приміщень) та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває у державній власності визначено Порядком проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 за №906, із змінами та доповненнями (надалі - Порядок).
Пунктом 4 вказаного Порядку, передбачено, що особи, які під час вивчення попиту виявили заінтересованість в оренді об'єкта, письмово повідомляються орендодавцем про проведення конкурсу і необхідність подання письмових пропозицій відповідно до оголошення про конкурс.
22.11.2016 такий лист Регіональним відділенням направлено на адресу Тернопільської обласної організації ВГОІ УТОГ за №17-14-04429.
Також, відповідач-1 вказує на те, що після оголошення конкурсу до регіонального відділення поступили заяви:
1) від 18.11.2016 №53 (вх. РВ від 21.11.2016 №19/03305) Управління державного агентства рибного господарства у Тернопільській області (бюджетна установа, без права юридичної особи);
2) від 22.11.2016 №1/11 (Вх. РВ від 23.11.2016 №17/03326) Громадської організації "Тернопільська організація інвалідів";
3) від 02.12.2016 (Вх. РВ від 05.12.2016 №17/03458) Тернопільської обласної організації Українського товариства глухих;
4) від 06.12.2016 (Вх. РВ від 06.12.2016 №02-304) Приватного агропромислового підприємства "Агропродсервіс";
5) від 06.12.2016 (Вх. РВ від 06.12.2016 №01-304) Приватного підприємства "Голденвуд".
Відповідно до пункту 19 Порядку, у разі надходження після оголошення конкурсу заяви про оренду від особи, яка відповідно до законодавства має право на отримання відповідного державного майна в оренду без проведення конкурсу, договір оренди укладається з такою особою.
При цьому, як пояснила представник відповідача-1 в судових засіданнях, заяви, які надійшли після оголошення конкурсу, розглядалися Регіональним управлінням по мірі їх поступлення (в хронологічному порядку).
При розгляді заяви Управління державного агентства рибного господарства у Тернопільській області від 18.11.2016 №53, було встановлено, що на підставі частини 1 статті 6 Закону даний заявник не може бути орендарем державного майна, так як не є юридичною особою.
А оскільки заява про оренду майна від Громадської організації "Тернопільська організація інвалідів" надійшла до регіонального відділення 23.11.2016 (раніше, ніж заява позивача), Регіональним відділенням, 08.12.2016 року, тобто після закінчення строку для подачі заяв на участь у конкурсі, прий нято наказ №00689 про укладення договору оренди між Регіональним відділенням ФДМУ по Тернопільській області та Громадською організацією "Тернопільська організація інвалідів".
Проте, суд не може погодитися з твердженнями відповідача-1 щодо правомірності його дій при прийнятті рішення про укладення договору оренди державного нерухомого майна з відповідачем-2, оскільки:
- частиною 2 ст.19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та місцевого самоврядування та їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України.
- позивач, в силу вимог абзацу 4 ч.4 ст.9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" є особою, яка має право на отримання в оренду державного майна без проведення конкурсу. При цьому, застосування вказаної норми Закону законодавцем не ставиться в залежність від того чи заявник звернувся з відповідною заявою до розміщення оголошення про намір передати майно в оренду (вивчення попиту) чи після такого.
При цьому, слід зазначити, що процедура передачі нерухомого майна державної власності - частини приміщень адмінбудинку, загальною площею 607,6 кв.м., за адресою: вул. Багата, 1, м. Тернопіль, розпочалась, за твердженнями відповідача, ще в кінці травня 2016 року, коли листом від 26.05.2016 №18 (вх. №02/01543) Балансоутримувачем майна - державною установою "Госпрозрахункова група Тернопільської обласної державної адміністрації", надано Регіональному відділенню пакет документів для укладення договору оренди вказаного нерухомого майна.
І листом від 29.06.2016 за №05-3285/22-12, за результатами розгляду заяви ТОВ "ТЕРІНВЕСТ" від 27.05.2016 №3/05, що надійшла до Регіонального відділення, Тернопільською обласною державною адміністрацією, у відповідності до частини 3 ст.9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", надано згоду на передачу в оренду вищевказаного державного нерухомого майна строком на 10 років з метою розміщення фірмового магазину вітчизняного промислового підприємства-товаровиробника, що виробляє товари, які не відносяться до товарів підакцизної групи, із зазначенням потенційного орендаря - ТОВ "ТЕРІНВЕСТ".
Тим самим, надавши відповідне погодження умов договору оренди, орган, уповноважений управляти державним майном, підтвердив свій намір передати відповідне майно в оренду. Після отримання відповідної згоди, в силу абзацу 1 ч.4 ст.9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", розміщується оголошення про намір передати майно в оренду і вивчається попит на вказаний об'єкт, за результатами якого приймається рішення: про укладення договору із заявником (у разі якщо подано тільки одну заяву), або про оголошення конкурсу (у разі надходження двох і більше заяв). При цьому, законодавством не передбачено необхідності отримання наступних погоджень від органу, уповноваженого управляти державним майном, стосовно інших поданих заяв (крім потенційного орендаря) як на стадії вивчення попиту, так і на стадії після оголошення конкурсу.
У зв'язку із наведеним, суд вважає неправомірною відмову в укладенні договору оренди із Тернопільською обласною організацією ВГОІ УТОГ, викладену в листі Регіонального відділення ФДМУ України по Тернопільській області від 12.10.2016 №17-14-03868 з посиланням на відсутність погодження із Тернопільською обласною державною адміністрацією, оскільки останньою листом від 29.06.2016 №05-3285/22-12 погоджено оренду даного майна з метою розміщення фірмового магазину вітчизняного промислового підприємства-товаровиробника, що виробляє товари, які не відносяться до товарів підакцизної групи.
Як наслідок, вказані дії зумовили повторне звернення (вже після оголошення конкурсу) Тернопільської обласної організації ВГОІ УТОГ, як особи, що має право на отримання відповідного державного майна в оренду без проведення конкурсу, із заявою про намір взяти в оренду частини приміщення адмінбудинку загальною площею 607,6 кв.м. за адресою вул. Багата, 1, м. Тернопіль.
Проте, за наслідками розгляду заяв та письмових пропозицій, що надійшли у період з 21.11.2016 по 06.12.2016 року, Регіональним відділенням ФДМУ по Тернопільській області прийнято наказ №00689 від 08.12.2016 "Про укладення договору оренди державного нерухомого майна", яким відповідно до п.19 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, враховуючи заяву Громадської організації "Тернопільська організація інвалідів" від 22.11.2016 №1/11 та згоду Тернопільської обласної державної адміністрації від 29 червня 2016 року №05-3285/22-12 , прийнято рішення укласти між РВ ФДМУ по Тернопільській області та Громадською організацією "Тернопільська організація інвалідів" договір оренди вищезазначеного нерухомого майна для розміщення реабілітаційного центру для інвалідів.
Отже, при прийнятті зазначеного наказу про укладення із Громадською організацією "Тернопільська організація інвалідів", Регіональним відділенням взято до уваги погодження Тернопільської обласної державної адміністрації, викладене у листі від 29 червня 2016 року №05-3285/22-12 , і яке стосувалося передачі в оренду майна для розміщення фірмового магазину вітчизняного промислового підприємства-товаровиробника, що виробляє товари, які не відносяться до товарів підакцизної групи, та що слугувало підставою для відмови в укладенні такого договору з позивачем на стадії вивчення попиту .
При цьому, позивач знаходився в рівних умовах із відповідачем-2, що також визнається представником відповідача-1 в судовому засіданні.
Заперечуючи проти позову, відповідач-1 вказує на те, що під час проведення конкурсу заява Громадської організації "Тернопільська організація інвалідів" поступила раніше від заяви позивача, у зв'язку з чим надав перевагу в укладенні договору оренди саме з відповідачем-2.
Проте, суд вважає такі твердження необгрунтованими, оскільки законодавством, а зокрема Порядком проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 за №906, не передбачено надання пріоритету у випадку надходження декількох заяв від осіб, які мають право на укладення договору без проведення конкурсу, тій заяві, що надійшла раніше.
Наведені обставини в сукупності свідчать про те, що відповідач-1 діяв не у визначений законодавством спосіб, тим самим порушуючи право позивача на укладення договору оренди відповідного державного майна без проведення конкурсу, визначене абз.4 частини 4 ст.9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та п.19 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 за №906.
У зв'язку із наведеним, суд приходить до висновку, що прийняття Регіональним відділенням ФДМУ по Тернопільській області наказу №00689 від 08.12.2016 року та, як наслідок, укладення оспорюваного договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №1180 від 08.12.2016 року, відбулося з порушенням норм чинного законодавства, а саме абз.4 частини 4 ст.9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та п.19 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 за №906, що є підставою для визнання їх недійсними на підставі ч.1 ст.21, ч.1 ст.203 та ст.215 ЦК України.
З огляду на викладене, суд визнає позовні вимоги обгрунтованими та такими, що підлягають до задоволення.
Відповідно до роз'яснень, викладених у Постанові пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 №12 "Про деякі питання практики застосування законодавства про оренду (найм) майна", з урахуванням змісту статті 236 ЦК України і частини третьої статті 207 ГК України зобов'язання за визнаним недійсним договором оренди припиняються на майбутнє; визнаючи договір оренди недійсним, господарський суд повинен серед іншого встановити обставини, пов'язані з виконанням договору, та визначити момент, з якого вважаються припиненими зобов'язання за цим договором.
Враховуючи наведене, оспорюваний договір слід визнати недійсним на майбутнє.
На підставі наведеного та керуючись ст.ст. 33, 34, 43, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати недійсним наказ Регіонального відділення Фонду державного майна України по Тернопільській області №00689 від 08.12.2016 року "Про укладення договору оренди державного нерухомого майна".
3. Визнати недійсним на майбутнє укладений 08.12.2016 року між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Тернопільській області (вул. Танцорова, 11, м.Тернопіль, код 14037372) та Громадською організацією "Тернопільська організація інвалідів" (вул.Чайковського, 45В, м. Тернопіль, код 26429485) договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності, яке перебуває на балансі державної установи "Госпрозрахункова група Тернопільської обласної державної адміністрації", а саме частини приміщень адмінбудинку, загальною площею 607,6 кв.м: цокольний поверх загальною площею 193,3 кв.м, 1-й поверх загальною площею 199,1 кв.м, 2-й поверх загальною площею 215,2 кв.м, реєстровий номер 35939813.5.ШИВУИЮ268, розташованого за адресою вул. Багата, 1, м.Тернопіль.
На рішення суду, яке не набрало законної сили, сторони у справі, прокурор, треті особи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня підписання повного тексту рішення через місцевий господарський суд.
Повне рішення складено та підписано "10" травня 2017 року .
Суддя С.Г. Стопник
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2017 |
Оприлюднено | 16.05.2017 |
Номер документу | 66437425 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Стопник С.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні