ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"10" травня 2017 р. Справа № 926/2358/16
Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:
Головуючого судді Дубник О.П.
суддів Зварич О.В.
ОСОБА_1
при секретарі Олійник Н.Б.
розглянув апеляційну скаргу заступника прокурора Чернівецької області №05/232вих-17 від 07.04.2017р. (вх. № 01-05/1793/17 від 18.04.2017р.)
на ухвалу Господарського суду Чернівецької області від 07.03.2017 р.
за скаргою керівника Кельменецької місцевої прокуратури Чернівецької області в інтересах держави в особі Кельменецької районної ради Чернівецької області на дії Кельменецького районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Чернівецькій області, смт Кельменці, Кельменецький район,Чернівецька область
у справі № 926/2358/16 (суддя Гушилик С.М.)
за первісним позовом: керівника Кельменецької місцевої прокуратури Чернівецької області в інтересах держави в особі Кельменецької районної ради Чернівецької області, смт Кельменці, Кельменецький район,Чернівецька область
до відповідача: фізичної особи-підприємця (далі – ФОП) ОСОБА_2, смт Кельменці, Кельменецький район,Чернівецька область
про стягнення заборгованості в сумі 87765,64 грн, розірвання договору оренди комунального майна та зобов'язання звільнити приміщення вартістю 94948,00 грн.
за зустрічним позовом: ФОП ОСОБА_2 смт Кельменці, Кельменецький район,Чернівецька область
до відповідача: Кельменецької районної ради Чернівецької області, смт Кельменці, Кельменецький район,Чернівецька область
про визнання договору оренди майна спільної власності територіальних громад сіл, селища Кельменецького району №04-03/20.15 від 25.09.2015 року недійсним та повернення становища у початковий стан із застосуванням (реституції).
за участю представників:
від прокуратури: ОСОБА_3 – прокурор Прокуратури Львівської області (посвідчення №011146 від 24.10.2012р.);
від позивача (за первісним позовом): не з’явився (належно повідомлений);
від відповідача (за первісним позовом): не з’явився (належно повідомлений);
від Кельменецького РВ ДВС: не з’явився (належно повідомлений).
Судом роз’яснено права та обов’язки, передбачені ст.ст. 20, 22, 29 Господарського процесуального кодексу України (надалі –ГПК України).
Відводів складу суду в порядку ст.20 ГПК України не заявлялось. Заяв про технічну фіксацію судового процесу від учасників судового процесу не надходило, у зв’язку з чим хід судового засідання фіксується у протоколі.
Ухвалами Львівського апеляційного господарського суду від 21.04.2017 р. поновлено строк на подання апеляційної скарги заступника прокурора Чернівецької області, прийнято її до провадження та призначено судовий розгляд апеляційної скарги на 10.05.2017 р.
Кельменецька районна рада Чернівецької області, ФОП ОСОБА_2 та Кельменецький районний відділ державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Чернівецькій області у судове засідання участь уповноважених представників не забезпечили, про час та місце розгляду справи були належним чином повідомлені, що підтверджується наявними у матеріалах справи повідомленнями про вручення рекомендованих відправлень від 24.04.2017 р. та списком згрупованих рекомендованих відправлень від 24.04.2017 р.
Ухвалою Господарського суду Чернівецької області від 07.03.2017 р. у справі №926/2358/16 (суддя Гушилик С.М.) в задоволенні скарги керівника Кельменецької місцевої прокуратури Чернівецької області в інтересах держави в особі Кельменецької районної ради Чернівецької області на дії Кельменецького районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Чернівецькій області відмовлено.
Заступник прокурора Чернівецької області оскаржує ухвалу з тих підстав, зокрема, що, оскільки, прокурор звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Кельменецької районної ради Чернівецької області, а тому у даному випадку вправі самостійно звертатися із заявою до органів виконавчої служби про примусове виконання рішення суду, а від сплати авансового внеску звільняються, зокрема, державні органи у разі їх звернення до органів державної виконавчої служби. Зазначає, що органи прокуратури, реалізуючи передбачене п. 2 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про виконавче провадження» №1404-VIII від 02.06.2016р. (далі – Закон №1404-VIII) право на звернення до державної виконавчої служби із заявою про примусове виконання судового рішення звільняються від сплати авансового внеску. Просить скасувати ухвалу Господарського суду Чернівецької області від 07.03.2017 р. у справі №926/2358/16 та задоволити скаргу керівника Кельменецької місцевої прокуратури Чернівецької області на дії Кельменецького районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Чернівецькій області.
Кельменецька районна рада Чернівецької області, ФОП ОСОБА_2 та Кельменецький районний відділ державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Чернівецькій області не скористалися своїм правом та не надали відзивів на апеляційну скаргу.
Заслухавши прокурора, розглянувши матеріали справи, судова колегія прийшла до висновку про можливість прийняття в даному судовому засіданні постанови, при цьому судовою колегією встановлено наступне.
Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 25.10.2016 року у справі №926/2358/16 позовні вимоги по первісному позову задоволено частково. Зобов'язано ФОП ОСОБА_2 звільнити нежитлове приміщення, площею 82,10 кв.м. та вартістю 94948 грн., яке розташоване за адресою: смт. Кельменці, вул. Довженка, 15, та повернути його у триденний термін за актом приймання-передачі Кельменецькій районній раді Чернівецької області. Стягнуто з ФОП ОСОБА_2 на користь прокуратури Чернівецької області судовий збір в розмірі 1378 грн. В частині позовних вимог по первісному позову про стягнення заборгованості по орендних платежах, стягнення пені та розірвання договору відмовлено. Зустрічні позовні вимоги задоволено частково. Визнано недійсним договір оренди майна спільної власності територіальних громад сіл, селища Кельменецького району №04-03/20.15 від 25.09.2015 року, укладений між Кельменецькою районною радою Чернівецької області та ФОП ОСОБА_2. Стягнуто з Кельменецької районної ради Чернівецької області на користь ФОП ОСОБА_2 судовий збір в розмірі 1378 грн. В частині позовних вимог по зустрічному позову про стягнення з Кельменецької районної ради Чернівецької області сплачених орендних платежів, стягнення витрат за проведення експертизи та оплату послуг адвоката відмовлено (а.с. 94-101, т. 2).
08.11.2016 року на виконання рішення Господарського суду Чернівецької області від 25.10.2016 року у справі №926/2358/16 видано відповідні накази (а.с. 106-108 т. 2).
Постановою Львівського апеляційного господарського суду України від 06.12.2016 року у справі №926/2358/16 рішення Господарського суду Чернівецької області від 25.10.2016 року залишено без змін (а.с. 155-172, т. 2).
06.01.2017 року Кельменецькою місцевою прокуратурою надіслано до Кельменецького районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Чернівецькій області заяву про відкриття виконавчого провадження по виконанню наказів Господарського суду Чернівецької області від 08.11.2016 року щодо зобов'язання ФОП ОСОБА_2 звільнити нежитлове приміщення, а також щодо стягнення з ФОП ОСОБА_2 на користь прокуратури Чернівецької області судовий збір в розмірі 1378 грн (а.с. 189, т.2).
27.01.2017 року старшим державним виконавцем Кельменецького районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Чернівецькій області ОСОБА_4 винесено повідомлення про повернення виконавчого документа стягувачу без прийняття до виконання у зв’язку з несплатою стягувачем авансового внеску згідно п. 8 ч. 4 ст. 4 Закону №1404-VIII (а.с. 192).
06.02.2017 року від керівника Кельменецької прокуратури Чернівецької області в інтересах держави в особі Кельменецької районної ради Чернівецької області на адресу Господарського суду Чернівецької області надійшла скарга на дії Кельменецького районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області, в якій просить суд: визнати незаконними дії Кельменецького районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області щодо винесення повідомлення про повернення виконавчого документа стягувачу без прийняття до виконання наказу Господарського суду Чернівецької області від 08.11.2016 року у справі № 926/2358/16, яким зобов’язано ОСОБА_2 звільнити нежитлове приміщення, площею 82,10 кв м та вартістю 94948 грн, яке розташоване за адресою: смт Кельм енці, вул..Довженка,15 та повернути його у триденний термін за актом приймання-передачі Кельменецькій районній раді Чернівецької області.; скасувати повідомлення про повернення виконавчого документа стягувачеві без прийняття до виконання від 27.01.2017 року, яке винесене старшим державним виконавцем Кельменецького районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області ОСОБА_4; зобов’язати відділ Кельменецького районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Чернівецькій області відкрити виконавче провадження щодо виконання наказу Господарського суду Чернівецької області від 08.11.2016 року у справі № 926/2358/16. Скарга вмотивована тим, що у відповідності до вимог п. 2. ч. 1 ст. 26 Закону №1404-VIII органи прокуратури, звільняються від сплати авансового внеску.
Згідно ст. 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов'язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
У відповідності до ч. 1 ст. 115 ГПК України рішення, ухвали, постанови господарського суду, що набрали законної сили, є обов'язковими на всій території України і виконуються у порядку, встановленому Законом України «Про виконавче провадження».
Відповідно до ч.1 ст. 121-2 ГПК України скарга на рішення, дії чи бездіяльність органів державної виконавчої служби, приватних виконавців щодо виконання судових рішень господарських судів може бути подана стягувачем, боржником або прокурором протягом десяти робочих днів з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення її прав, свобод і законних інтересів, крім рішень виконавця про відкладення проведення виконавчих дій, які можуть бути оскаржені протягом трьох робочих днів з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення її прав, свобод і законних інтересів.
Згідно ст. 1 Закону №1404-VIII виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону № 1404 відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню рішення на підставі таких виконавчих документів, зокрема, виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів та на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України.
Згідно ч. 1 ст. 5 Закону № 1404-VIII примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів".
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 26 Закону № 1404-VIII виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зазначеного у ст. 3 цього Закону за заявою прокурора у разі представництва інтересів громадянина або держави в суді.
Згідно ч. 2 ст. 26 Закону № 1404-VIII до заяви про примусове виконання рішення стягувач додає квитанцію про сплату авансового внеску в розмірі 2 відсотків суми, що підлягає стягненню, але не більше 10 мінімальних розмірів заробітної плати, а за рішенням немайнового характеру та рішень про забезпечення позову - у розмірі одного мінімального розміру заробітної плати з боржника - фізичної особи та в розмірі двох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - юридичної особи.
Від сплати авансового внеску звільняються стягувачі за рішеннями про: стягнення заробітної плати, поновлення на роботі та за іншими вимогами, що випливають із трудових правовідносин; обчислення, призначення, перерахунок, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг; відшкодування шкоди, заподіяної каліцтвом або іншим ушкодженням здоров’я, а також смертю фізичної особи; стягнення аліментів; відшкодування майнової та/або моральної шкоди, завданої внаслідок вчинення кримінального правопорушення. Від сплати авансового внеску також звільняються державні органи, інваліди війни, інваліди I та II груп, законні представники дітей-інвалідів і недієздатних інвалідів I та II груп, громадяни, віднесені до категорій 1 та 2 осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, у разі їх звернення до органів державної виконавчої служби.
Кельменецькою місцевою прокуратурою 06.01.2017 року було надіслано до Кельменецького районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Чернівецькій області заяву про відкриття виконавчого провадження по виконанню наказів Господарського суду Чернівецької області від 08.11.2016 року щодо зобов'язання ФОП ОСОБА_2 звільнити нежитлове приміщення, а також щодо стягнення з ФОП ОСОБА_2 на користь прокуратури Чернівецької області судовий збір в розмірі 1378 грн. За наслідками розгляду відповідної заяви старшим державним виконавцем Кельменецького районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Чернівецькій області ОСОБА_4 27.01.2017 року винесено повідомлення про повернення виконавчого документа стягувачу без прийняття до виконання у зв’язку з несплатою стягувачем (Кельменецькою районною радою) авансового внеску згідно п. 8 ч. 4 ст. 4 Закону №1404-VIII.
Щодо виконання наказу № 926/2358/16 від 08.11.16 р. Господарського суду Чернівецької області про стягнення с ФОП ОСОБА_5М судового збору в розмірі 1378 грн на користь Прокуратури Чернівецької області, то в цій частині дії державного виконавця прокуратурою не оскаржуються, оскільки 25.02.17 р. було винесено постанову ВП № 53315766 про закінчення виконавчого провадження у зв‘язку з фактичним повним виконанням виконавчого документа на підставі п.9 ч.1 ст.39, 40 Закону “Про виконавче провадження” (а.с.210, т.2).
Відповідно до абз. 1 ч. 2 ст. 15 Закону № 1404-VIII стягувачем є фізична або юридична особа чи держава, на користь чи в інтересах яких видано виконавчий документ.
Згідно ч. 1 ст. 19 Закону № 1404-VIII сторони виконавчого провадження та прокурор як учасник виконавчого провадження мають право ознайомлюватися з матеріалами виконавчого провадження, робити з них виписки, знімати копії, заявляти відводи у випадках, передбачених цим Законом, мають право доступу до автоматизованої системи виконавчого провадження, право оскаржувати рішення, дії або бездіяльність виконавця у порядку, встановленому цим Законом, надавати додаткові матеріали, заявляти клопотання, брати участь у вчиненні виконавчих дій, надавати усні та письмові пояснення, заперечувати проти клопотань інших учасників виконавчого провадження та користуватися іншими правами, наданими законом. Право вибору пред'явлення виконавчого документа для примусового виконання до органу державної виконавчої служби або до приватного виконавця, якщо виконання рішення відповідно до статті 5 цього Закону віднесено до компетенції і органів державної виконавчої служби, і приватних виконавців, належить стягувачу.
Відповідно до п. 8 ч. 4 ст. 4 Закону № 1404-VIII виконавчий документ повертається стягувачу органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем без прийняття до виконання протягом трьох робочих днів з дня його пред'явлення, якщо стягувач не надав підтвердження сплати авансового внеску, якщо авансування є обов'язковим.
Згідно рішення Господарського суду Чернівецької області від 25.10.2016 року у справі №926/2358/16 та відповідного наказу (а.с. 108 т. 2) про зобов'язання ФОП ОСОБА_2 звільнити нежитлове приміщення, площею 82,10 кв.м. та вартістю 94948 грн., яке розташоване за адресою: смт. Кельменці, вул. Довженка, 15, та повернути його у триденний термін за актом приймання-передачі Кельменецькій районній раді Чернівецької області, стягувачем є саме Кельменецька районна рада Чернівецької області, а не Кельменецька місцева прокуратура.
Згідно відомостей наявних у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань організаційно-правова форма юридичної особи Кельменецької районної ради Чернівецької області (код ЄДРПОУ 25076337) - орган місцевого самоврядування.
Відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування (ратифікована Верховною Радою України, Закон від 15.07.97 р. № 452/97-ВР; чинна для України 01.01.98 р.) органи місцевого самоврядування в Україні мають недержавний статус. Конституція України розділом ХI визначає органи місцевого самоврядування як основу демократичного ладу.
Частинами 1, 3, 4 ст. 140 Конституції України визначено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” від 21.05.1997р. №280/97-ВР (зі змінами) (далі – Закон №280/97-ВР) місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Згідно ч. 2 ст. 10 Закону №280/97-ВР обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.
Відповідно до ст. 16 Закону №280/97-ВР органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
Згідно наведених норм законодавства та з інформації, що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Кельменецька районна рада Чернівецької області не є державним органом, а тому не звільнена від сплати авансового внеску згідно ст. 26 Закону № 1404-VIII.
Таким чином, у разі звернення прокурора в інтересах зазначеного стягувача із заявою про відкриття виконавчого провадження, до такої заяви повинен бути долучений документ про сплату саме стягувачем авансового внеску.
Враховуючи вищенаведене. колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що дії Кельменецького районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області щодо винесення повідомлення про повернення виконавчого документа стягувачу без прийняття до виконання наказу суду на підставі того, що останнім не було сплачено авансовий внесок є правомірними.
На підставі викладеного, судова колегія вважає, що підстави для задоволення апеляційної скарги відсутні.
Судові витрати за розгляд апеляційної скарги на ухвалу суду слід покласти на апелянта.
Керуючись ст. ст. 103, 105, 106 ГПК України, Львівський апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу залишити без задоволення, а ухвалу Господарського суду Чернівецької області від 07.03.2017 р. у цій справі без змін.
2. Судові витрати покласти на апелянта.
3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку згідно з Розділом ХІІ-І Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови підписано 13.05.2017р.
Головуючий суддя Дубник О.П.
Суддя Зварич О.В.
Суддя Скрипчук О.С.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 10.05.2017 |
Оприлюднено | 16.05.2017 |
Номер документу | 66456963 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Дубник О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні