Ухвала
від 18.05.2017 по справі 825/3233/15-а
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"18" травня 2017 р. м. Київ К/800/53464/15

Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:

Єрьоміна А.В.(головуючий); Горбатюка С.А., Кравцова О.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за касаційною скаргою Об'єднання адвокатів Чернігівська обласна колегія адвокатів на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 3 грудня 2015 року у справі за позовом ОСОБА_4 до Державного реєстратора реєстраційної служби Чернігівського міського управління юстиції Березіної Ганни Леонідівни про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

У вересні 2015 року ОСОБА_4 (далі - позивач) звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державного реєстратора реєстраційної служби Чернігівського міського управління юстиції Березіної Ганни Леонідівни (далі - відповідач) в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив визнати протиправними дії державного реєстратора реєстраційної служби Чернігівського міського управління юстиції Березіної Ганни Леонідівни щодо державної реєстрації змін в установчих документах Адвокатського об'єднання Чернігівська обласна колегія адвокатів (ідентифікаційний номер 02894740) при перейменуванні і перереєстрації його на Об'єднання адвокатів Чернігівська обласна колегія адвокатів (ідентифікаційний код 02894740), проведену 2 грудня 2014 року у реєстраційній справі 106400628175 за кодом 144094328040, з кількісним складом 49 членів; скасувати державну реєстрацію змін в установчих документах Адвокатського об'єднання Чернігівська обласна колегія адвокатів (ідентифікаційний номер 02894740), здійснену 2 грудня 2014 року при перереєстрації його на Об'єднання адвокатів Чернігівська обласна колегія адвокатів (ідентифікаційний код 02894740) у реєстраційній справі 106400628175 за кодом 144094328040; зобов'язати відповідача внести запис про скасування змін в установчих документах Адвокатського об'єднання Чернігівська обласна колегія адвокатів (ідентифікаційний номер 02894740) при перейменуванні і перереєстрації його на Об'єднання адвокатів Чернігівська обласна колегія адвокатів (ідентифікаційний код 02894740).

Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 5 жовтня 2014 року в задоволенні позову відмовлено.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 3 грудня 2015 року скасовано постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 5 жовтня 2015 року та прийнято нову, якою адміністративний позов задоволено.

У касаційній скарзі, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, скаржник просить оскаржуване рішення суду апеляційної інстанції скасувати та залишити в силі судове рішення суду першої інстанції.

Позивач у своїх запереченнях на касаційну скаргу зазначає, що рішення суду апеляційної інстанції є законними, прийнятими з дотриманням норм матеріального та процесуального права, вважає касаційну скаргу необґрунтованою, а тому просить залишити її без задоволення, а судове рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

У зв'язку з неприбуттям жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання відповідно до пункту 2 частини першої статті 222 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд касаційної скарги проводиться в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю - доповідача, перевіривши доводи касаційної скарги щодо дотримання правильності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів, враховуючи межі касаційної скарги дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Адвокатське об'єднання Чернігівська обласна колегія адвокатів (далі - АО ЧОКА ), ідентифікаційний № 02894740 зареєстровано 18 серпня 1994 року, дата запису в ЄДР відомостей про юридичну особу 25 грудня 2007 рік № 10641200000006281 та перебуває на податковому обліку в ДПІ у м. Чернігові ГУ Міндоходів у Чернігівській області з 28 жовтня 1994 року (ЄДРПОУ 38776571).

Згідно протоколу загальних зборів від 27 лютого 2014 року АО ЧОКА , який знаходиться в матеріалах справи, було вирішено питання з приводу припинення діяльності та обрано ліквідаційну комісію.

Згідно витягу з ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців з 13 березня 2014 року АО ЧОКА перебуває в стані припинення в результаті ліквідації за № 10641100006006281.

Відомості про строк, визначений засновниками (учасниками) юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, для заявлення кредиторами своїх вимог встановлено 25 травня 2014 рік.

Відповідно протоколу № 2 загальних зборів від 21 листопада 2014 року АО ЧОКА , прийнято рішення про відміну рішення загальних зборів від 27 лютого 2014 року АО ЧОКА , обрання ліквідаційної комісії та про передачу безкоштовного майна всіх активів, які йому належать Громадській організації Чернігівське обласне об'єднання адвокатів . Внести зміни до статуту АО ЧОКА , замінивши в тексті статуту в повній назві Адвокатське об'єднання Чернігівська обласна колегія адвокатів на Об'єднання адвокатів у відповідних відмінках та замінивши скорочену назву АО ЧОКА на ОА ЧОКА . За прийняте рішення проголосувало 28 членів АО ЧОКА .

На день проведення загальних зборів в президії АО ЧОКА знаходилось 49 членів колегії, з яких на збори прибули та зареєструвались 28.

З метою реєстрації змін до установчих документів Державному реєстратору реєстраційної служби Чернігівського міського управління юстиції було надано наступні документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи за формою №3; примірник оригіналу рішення про внесення змін до установчих документів, а саме: протокол №2 загальних зборів АО ЧОКА від 21 листопада 2014 року; документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів, а саме: реєстр членів АО ЧОКА , затверджений рішенням Президії від 06.10.2014 року та список реєстрації учасників загальних зборів від 21 листопада 2014 року; оригінал статуту АО ЧОКА ; два примірники статуту у новій редакції; копію квитанції, виданої банком, що підтверджує плату за проведення державної реєстрації змін до установчих документів; копію квитанції, виданої банком, що підтверджує плату за публікацію оголошення в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації щодо зміни найменування юридичної особи.

2 грудня 2014 року державним реєстратором Реєстраційної служби Чернігівського міського управління юстиції Березіною Г.Л. було внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи № 10641050009006281, а саме назву юридичної особи Адвокатського об'єднання Чернігівська обласна колегія адвокатів (код за ЄДРПОУ 02894740) змінено на Об'єднання адвокатів Чернігівська обласна колегія адвокатів (код за ЄДРПОУ 02894740).

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції дійшов висновку, що у державного реєстратора були відсутні підстави для відмови в реєстрації змін до установчих документів АО ЧОКА щодо перейменування його на ОА ЧОКА , а тому позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підягають.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції виходив з того, що державним реєстратором Реєстраційної служби Чернігівського міського управління юстиції протиправно внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців № 10641320008006281 від 1 грудня 2014 року про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу або державного органу про відміну рішення щодо припинення юридичної особи на підставі прийнятого протоколом № 2 загальних зборів АО ЧОКА від 21 листопада 2014 року, а тому, дії державного реєстратора Реєстраційної служби Чернігівського міського управління юстиції Березіної Г.Л. щодо реєстрації зміни назви Адвокатського об'єднання Чернігівська обласна колегія адвокатів на Об'єднання адвокатів Чернігівська обласна колегія адвокатів є неправомірними.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає такий висновок передчасним та необґрунтованим, з огляду на таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до положень частини першої статті 4 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців від 15 травня 2003 року № 755-IV (далі - Закон № 755-IV), державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Згідно з частинами другою, третьою статті 4 Закону № 755-IV порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці; перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації; внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу - підприємця до Єдиного державного реєстру; оформлення і видачу виписки з Єдиного державного реєстру.

Зміни до установчих документів юридичної особи підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.

Вимоги щодо оформлення установчих документів юридичної особи встановлено статтею 8 Закону № 755-IV, відповідно до частини третьої якої установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.

Статтею 29 Закону № 755-IV встановлено порядок державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.

Так, за приписами частини тринадцятої цієї статті проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи здійснюється за процедурами, передбаченими частинами першою - п'ятою статті 25 та частинами другою-третьою статті 27 цього Закону для проведення державної реєстрації юридичної особи.

У відповідності до частини першої статті 25 Закону № 755-IV державний реєстратор за відсутності підстав для залишення документів, які подані для проведення державної реєстрації юридичної особи, без розгляду зобов'язаний перевірити ці документи на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи, які передбачені частиною першою статті 27 цього Закону.

Частиною другою статті 25 Закону № 755-IV встановлено, що перевірка на відсутність підстав для відмови, які передбачені абзацами п'ятим - восьмим частини першої статті 27 цього Закону, здійснюється з використанням відомостей з Єдиного державного реєстру.

Згідно з частинами третьою, четвертою статті 25 Закону № 755-IV за відсутності підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи державний реєстратор повинен внести до реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи ідентифікаційний код відповідно до вимог Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України та внести до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації юридичної особи на підставі відомостей цієї реєстраційної картки.

Дата внесення до Єдиного державного реєстру запису про проведення державної реєстрації юридичної особи є датою державної реєстрації юридичної особи.

За приписами частини п'ятої статті 25 Закону № 755-IV державна реєстрація юридичної особи здійснюється у день надходження передбачених цим Законом документів для проведення державної реєстрації юридичної особи.

За наявності підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи державний реєстратор зобов'язаний не пізніше трьох робочих днів з дати надходження документів для проведення державної реєстрації видати (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення) засновнику або уповноваженій ним особі повідомлення про відмову в проведенні державної реєстрації із зазначенням підстав для такої відмови та документи, що подавалися для проведення державної реєстрації юридичної особи, відповідно до опису. Після усунення причин, що були підставою для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи, засновник (засновники) або уповноважена ними особа можуть повторно подати документи на проведення державної реєстрації юридичної особи, які розглядаються у порядку, передбаченому цим Законом для проведення державної реєстрації юридичної особи (частини друга, третя статті 25 Закону № 755-IV).

Відповідно до частини першої статті 29 Закону № 755-IV для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення про внесення змін до установчих документів. Документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів; оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або інформація про оприлюднення повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів; два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення адміністративного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів, якщо інше не встановлено цим Законом.

Згідно частини третьої статті 29 Закону № 755-IV у разі внесення змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, крім документів, які передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається примірник оригіналу (ксерокопія, нотаріально засвідчена копія) одного із таких документів: рішення про вихід юридичної особи із складу засновників (учасників); заяви фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників); заяви, договору, іншого документа про перехід чи передачу частки учасника у статутному капіталі товариства; рішення уповноваженого органу юридичної особи про примусове виключення засновника (учасника) із складу засновників (учасників) юридичної особи, якщо це передбачено законом або установчими документами юридичної особи.

Відповідно до частини одинадцятої статті 29 Закону № 755-IV державний реєстратор зобов'язаний залишити без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо: документи подані за неналежним місцем проведення державної реєстрації; документи не відповідають вимогам, які встановлені частинами першою, другою, четвертою, п'ятою та сьомою статті 8, частиною п'ятою статті 10 цього Закону; документи подані не у повному обсязі; документи подано особою, яка не має на це повноважень; до державного реєстратора надійшло рішення суду щодо заборони у проведенні реєстраційних дій.

Аналіз вищенаведених норм права дає підстави дійти висновку, що державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи, може бути здійснена лише у випадку надання всіх документів, вичерпний перелік яких визначено статтею 29 Закону № 755-IV.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 21 березня 2012 року у справі № 21-1148во10.

Разом з тим, суд першої інстанції доречно зауважив, що твердження позивача про ліквідацію такої юридичної особи як АО ЧОКА на підставі рішення загальних зборів від 27 лютого 2014 року, що оформлено протоколом є безпідставними, з огляду на таке.

13 березня 2014 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців було внесено запис про внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації № 10641100006006281.

Однак, 01 грудня 2014 року державним реєстратором Реєстраційної служби Чернігівського міського управління юстиції внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців № 10641320008006281 про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу або державного органу про відміну рішення щодо припинення юридичної особи на підставі рішення загальних зборів АО ЧОКА , оформленим протоколом № 2 від 21 листопада 2014 року, тобто,на дату реєстрації в Єдиному державному реєстрі змін до установчих документів АО ЧОКА , а саме щодо зміни назви об'єднання, таку юридичну особу не було ліквідовано.

Крім того, колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з висновком суду першої інстанції, стосовно необґрунтованості тверджень позивача про те, що рішення про внесення змін до установчих документів АО ЧОКА щодо зміни його назви прийнято не правомочними зборами членів колегії адвокатів, оскільки з метою реєстрації змін до установчих документів державному реєстратору було надано реєстр членів АО ЧОКА від 06 жовтня 2014 року.

Згідного наведеного реєстру, станом на 06 жовтня 2014 року членами АО ЧОКА є 49 осіб, при цьому, як встановлено судом першої інстанції, зі списку реєстрації учасників загальних зборів 21 листопада 2014 року вбачається, що участь у загальних зборах АО ЧОКА прийняло 28 осіб.

Так, пунктом 6.4 Статуту АО ЧОКА , затвердженого Протоколом № 1 загальних зборів членів адвокатського об єднання від 24 квітня 2010 року, зміни та доповнення до якого зареєстровані Наказом Міністрества юстиції Украйни від 12 квітня 2011 року № 1096/5, встановлено, що загальні збори членів АО ЧОКА є правомочними, якщо в них присутні більше половини (50%+1) членів АО ЧОКА , які зареєструвалися перед початком засідання і отримали мандати на голосування. Всі питання на загальних зборах членів вирішуються простою більшістю голосів адвокатів, які отримали мандати для голосування, крім випадків, встановлених даним статутом. Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини зареєстрованих адвокатів, які отримали мандати для голосування. Перерахунок кількості присутніх на зборах членів під час засідання не проводиться. При прийнятті рішення більшістю голосів адвокатів, які отримали мандати для голосування, інші варіанти (проекти рішень) з цього питання на голосування не ставляться.

За таких обставин, збори членів адвокатського об єднання вважаються правомочними за умови присутності на них більше половини членів.

Як встановлено судами, на зборах 21 листопада 2014 року були присутні та проголосували за зміну назви об'єднання 28 членів адвокатського об'єднання, які складають чисельність більше половини загальної кількості членів колегії адвокатів (загальна чисельність 49 осіб), відтак зазначене рішення було прийнято правомочними загальними зборами АО ЧОКА , а тому підстав вважати інакше у державного реєстратора Березіної Г.Л. не було.

Стосовно тверджень позивача про те, що кількість членів АО ЧОКА складає 400 осіб, суд першої інстанції обґрунтовано зазначив, що реєстр членів, затверджений рішенням Президії АО ЧОКА від 06 жовтня 2014 року не було скасовано загальними зборами членів адвокатського об'єднання, в порядку кримінального судочинства його підробка та фіктивність не встановлено, а отже вказане рішення президії про затвердження складу членів було діючим на день подання цього реєстру державному реєстратору.

Водночас, безпідставними є твердження про відсутність повноважень у ОСОБА_6 на подачу державному реєстратору документів для внесення змін до установчих документів АО ЧОКА у зв'язку з тим, що згідно протоколу № 2 від 21 листопада 2014 року ОСОБА_6 одноголосно обрано головою ОА ЧОКА .

Як встановлено судом першої інстанції, згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців керівником ОА ЧОКА є ОСОБА_6, а відповідно останній має право вчиняти юридично значимі дії від імені адвокатського об'єднання, зокрема подавати державному реєстратору документи для внесення змін до установчих документів юридичної особи.

Разом з тим, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про безпідставність посилання ОСОБА_4 на те, що Закон України Про адвокатуру та адвокатську діяльність не передбачає можливості створення об'єднання адвокатів, оскільки положеннями зазначеного Закону прямо передбачена можливість створення об'єднання адвокатів, а також відсутня заборона використання цього словосполучення в назві юридичної особи.

Згідно частини третьої статті 8 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи, а тому у державного реєстратора відсутній обов'язок щодо перевірки змісту наданих юридичною особою документів.

Аналіз вищенаведених норм права в сукупності з встановленими обставинами справи дає підстави вважати обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що державному реєстратору було надано весь перелік документів для реєстрації змін до установчих документів юридичної особи визначених законом, що свідчить про відсутність підстав для залишення без розгляду документів щодо державної реєстрації змін до установчих документів АО ЧОКА , а також для відмови в здійсненні реєстрації таких змін.

Відповідно до статті 226 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує судове рішення суду апеляційної інстанції та залишає в силі рішення суду першої інстанції, яке ухвалено відповідно до закону і скасоване або змінене помилково.

Зважаючи на викладене, постанова суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню, а помилково скасована постанова суду першої інстанції - залишенню в силі.

Керуючись статтями 220-1, 222, 223, 226, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, -

УХВАЛИВ:

Касаційну скаргу Об'єднання адвокатів Чернігівська обласна колегія адвокатів задовольнити.

Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 3 грудня 2015 року скасувати.

Постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 5 жовтня 2014 року залишити в силі.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії сторонам та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, встановленими статтями 237, 238, 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення18.05.2017
Оприлюднено29.05.2017
Номер документу66744982
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/3233/15-а

Постанова від 05.10.2015

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Кашпур О.В.

Ухвала від 28.07.2017

Адміністративне

Верховний Суд України

Гриців М.І.

Ухвала від 21.06.2017

Адміністративне

Верховний Суд України

Гриців М.І.

Ухвала від 18.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Ухвала від 19.04.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Постанова від 03.12.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Костюк Л.О.

Постанова від 03.12.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Костюк Л.О.

Ухвала від 27.10.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Костюк Л.О.

Ухвала від 27.10.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Костюк Л.О.

Постанова від 05.10.2015

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Кашпур О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні