Постанова
від 09.06.2017 по справі 382/573/17
ЯГОТИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ



Яготинський районний суд Київської області

Справа 382/573/17

Провадження 2-а/382/34/17

ПОСТАНОВА

Іменем України

09 червня 2017 року Яготинський районний суд

Київської області, в складі;

Головуючого; судді Карпович В.Д.

При секретарі Шипота Я.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Яготин справу за позовом ОСОБА_1 до Переяслав-Хмельницького об'єднаного Управління Пенсійного фонду України, про визнання неправомірними дій щодо відмови у перерахунку пенсії та зобов"язання здійснити перерахунок та виплату призначеної пенсії,

Встановив:

В позові до суду позивач вказав, в період з 18 січня 1993 по 24 вересня 2004 року та 08 лютого 2008 по 16 серпня 2010 року працював на прокурорсько-слідчих посадах в органах прокуратури Київської області.

Починаючи з жовтня 2004 року і по даний час перебуває на обліку в Переяслав-Хмельницькому об’єднаному Управлінні Пенсійного фонду України Київської області як одержувач пенсії за вислугою років призначеної на підставі ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» у редакції, що діяла станом на 02.12.2002 року в розмірі 82% від суми місячного заробітку.

30 вересня 2015 року Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову № 763 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2012 року № 505», якою затверджено структуру й умови оплати та нові схеми посадових окладів працівників органів прокуратури України. В пункті 3 Постанови Кабінету Міністрів України № 1013 від 09.12.2015 року «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» зазначено, що у межах видатків на оплату праці, затверджених у кошторисах органів прокуратури та інших органів, за рахунок виплат, пов’язаних з індексацією, надбавок, доплат, премій, з 01.12.2015 року підвищуються на 25 відсотків посадові оклади керівних працівників, спеціалістів і службовців, розміри яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 31 травня 2012 року № 505 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників органів прокуратури». Пунктом 6 Постанови Кабінету Міністрів України № 1013 від 09.12.2015 року встановлено, що постанова набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з 1 грудня 2015 року. Отже на підставі зазначених постанов Кабінету Міністрів України у нього, як у пенсіонера органів прокуратури, виникло законне право на перерахунок пенсії з 01.01.2016 року.

06 березня 2017 року він звернувся до Яготинського об’єднаного Управління Пенсійного фонду України Київської області із заявою про перерахунок пенсії та надав довідку з прокуратури Київської області №18ф від 28.02.2017 року про підвищення заробітної плати на посаді помічника прокурора Яготинського району Київської області відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №505 від 31.05.2012 року та №1013 від09.12.2015 року.

Проте, листом від 13.03.2017 року №8/0-01 відповідач відмовив мені у здійсненні перерахунку пенсії.

Свою відмову відповідач мотивував тим, що стаття 86 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 року № 1697-VII, яка регулює питання пенсійного забезпечення працівників прокуратури, мала набрати чинності з 25.04.2015 року (через 6 місяців після опублікування цього Закону). Водночас, Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про прокуратуру» щодо відтермінування набрання чинності» від 21.04.2015 року № 335-VIII змінив дату набрання чинності Закону № 1697 з 25.04.2015 р. на 15.07.2015 р. У зв’язку з неприйняттям до 01.06.2015 року закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 01.06.2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії призначаються (перераховуються) відповідно до Закону України «Про прокуратуру». Іншого законодавством не передбачено, тобто відсутні підстави для проведення перерахунку пенсії. Вважає дії відповідача щодо відмови у перерахунку йому пенсії виходячи з розміру 84 % від суми заробітної плати, що зазначена у наданій ним довідці - неправомірними і такими, що порушують його гарантовані ОСОБА_2 України соціальні права на пенсійне забезпечення. Зокрема, відповідно до ч.1 статті 50-1 Закону № 1789-ХІІ (у редакції, чинній на час призначення мені пенсії) прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку. Таким чином, йому було призначено пенсію у розмірі 82 % з урахуванням стажу роботи в органах прокуратури. Гарантовані законом підстави та порядок перерахунку призначених раніше пенсій прокурорам чітко регулюють частини тринадцята та вісімнадцята статті 50-1 Закону «Про прокуратуру» № 1789-ХІІ від 05.11.1991 року (у редакції на час призначення пенсії). Згідно з ч. 13 ст. 50-1 вказаного Закону України обчислення (перерахунок) пенсій провадиться за документами пенсійної справи та документами, додатково поданими пенсіонерами, виходячи з розміру місячного заробітку за відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, станом на час звернення за призначенням або перерахунком. Призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв’язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи (частина вісімнадцята статті 50-1 Закону № 1789-ХІІ від 05.11.1991 року в редакції закону на час призначення пенсії). Пунктом 2 розділу ІІ «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» № 3668-VІ від 08.07.2011 року (Закон набрав чинності з 1 жовтня 2011 року) передбачено, що обмеження пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) максимальним розміром, встановленим цим Законом, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом. Відповідно до ст. 8 ОСОБА_2 України в Україні визначається і діє принцип верховенства права. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі ОСОБА_2 України і повинні відповідати їй. ОСОБА_2 України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі ОСОБА_2 України гарантується. ОСОБА_2 України має найвищу юридичну силу та має пріоритет над іншими нормативно – правовими актами. У статті 46 ОСОБА_2 України закріплено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом. У частині першій статті 58 ОСОБА_2 України закріплено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Згідно з вимогами ст. 64 ОСОБА_2 України, конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених ОСОБА_2 України. Так, держава взяла на себе обов’язок забезпечити не лише нарахування, але й перерахунок пенсії працівникам прокуратури, виходячи з розміру місячного заробітку за відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, станом на час звернення за перерахунком. Відповідно до пункту 1 Положення про Пенсійний фонд України (надалі Положення), який затверджений Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 384/2011 (з послідуючими змінами), Пенсійний фонд України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань пенсійного забезпечення та ведення персоніфікованого обліку надходжень від сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок). Відповідно до пункту 2 Положення Пенсійний фонд України у своїй діяльності керується ОСОБА_2 України та законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства соціальної політики України (далі - Міністерство), іншими актами законодавства України, а також дорученнями Президента України та Міністра. За пунктом 3 Положення основними завданнями Пенсійного фонду України є в тому числі і такі завдання як реалізація державної політики з питань пенсійного забезпечення та ведення персоніфікованого обліку надходжень від сплати єдиного внеску; керівництво та управління солідарною системою загальнообов'язкового державного пенсійного страхування; призначення (перерахунок) пенсій, щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці та підготовка документів для їх виплати; забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплати пенсій, допомоги на поховання, інших виплат, які згідно із законодавством здійснюються за рахунок коштів Пенсійного фонду України та інших джерел, визначених законодавством. Згідно з пунктом 7 Положення Пенсійний фонд України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи і таке інше. Пенсійний фонд України та його територіальні органи є суб’єктами владних повноважень (органами державної влади), а тому, керуючись вимогами  ст. 19 ОСОБА_2 України, зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені ОСОБА_2 та законами України. Передбачена дефініція у п. 5  Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 року № 213-VIII  щодо скасування з 01 червня 2015 року норм пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії (щомісячне довічне грошове утримання) призначаються відповідно до спеціальних законів, у тому числі «Про прокуратуру», свідчить про те, що з 01.06.2015 року не здійснюється призначення пенсій відповідно до спеціального законодавства. Викладені положення пункту 5 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 року № 213-VІІІ, стосуються порядку призначення пенсії прокурорам у разі реалізації ними права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії, оскільки процедури призначення та перерахунку пенсії різні за змістом і механізмом їх проведення. Тому, скасування порядку нарахування пенсій за спеціальними законами з 1 червня 2015 року та подальше призначення таких пенсій на загальних підставах, не впливає на можливість проведення перерахунку пенсії, призначеної раніше, у відповідності до діючих на час її призначення норм Закону України «Про прокуратуру». Питання про застосування цього Закону у часі регулюється згідно зі ст.ст. 21 та 22 ОСОБА_2 України, які гарантують людині, що її права і свободи, будучи невідчужуваними та непорушними, не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод. Зазначена норма не може застосовуватися на раніше призначені пенсії під час їх перерахунку. З урахуванням викладеного вважає, що при перерахунку йому пенсії, як працівнику прокуратури, має застосовуватися норма, що визначає розмір пенсії у відсотках та порядок її перерахування, який діяв на момент призначення пенсії. Зокрема у Постанові Пленуму Верховного Суду України «Про застосування ОСОБА_2 України при здійсненні правосуддя» за № 9 від 01.11.96 року зазначено, що відповідно до ст. 8 ОСОБА_2 в Україні визнається і діє принцип верховенства права. ОСОБА_3 права та свободи людини і громадянина є безпосередньо діючими. Вони визначають цілі і зміст законів та інших нормативно-правових актів, зміст і спрямованість діяльності органів законодавчої та виконавчої влади, органів місцевого самоврядування і забезпечуються захистом правосуддя. Виходячи із зазначеного принципу та гарантування ОСОБА_2 судового захисту конституційних прав і свобод, судова діяльність має бути спрямована на захист цих прав і свобод від  будь-яких посягань  шляхом забезпечення  своєчасного  та  якісного розгляду конкретних справ. Статтею 22 ОСОБА_2 України закріплені права і свободи людини й громадянина не є вичерпними. Оскільки ОСОБА_2 України, як зазначено в її статті 8, має найвищу юридичну силу, а її норми є нормами прямої дії, суди при розгляді конкретних справ мають оцінювати зміст будь-якого закону чи іншого нормативно-правового акта з точки зору його відповідності ОСОБА_2 і в усіх необхідних випадках застосовувати ОСОБА_2 як акт прямої дії. Судові рішення мають ґрунтуватись на ОСОБА_2, а також на чинному законодавстві, яке не суперечить їй. Крім того, частиною 2 статті 17 ОСОБА_2 України передбачено, що забезпечення державної безпеки і захист державного кордону України покладаються на відповідні військові формування та правоохоронні органи держави, організація і порядок діяльності яких визначаються законом. ОСОБА_3 Суд України неодноразово розглядав питання, пов’язані з реалізацією права на соціальний захист, і сформулював правову позицію, згідно з якою ОСОБА_2 України відокремлює певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. Так у рішеннях ОСОБА_3 Суду України від 6 липня 1999 року № 8-рп/99 у справі № 1-16/99 щодо права на пільги, від 20 березня 2002 року № 5-рп/2002 у справі № 1-15/2002 щодо пільг, компенсацій і гарантій, та від 11 жовтня 2005 року № 8-рп/2005 у справі № 1-21/2005 про рівень пенсії і щомісячного довічного грошового утримання, зазначено про необхідність додаткових гарантій соціальної захищеності для певної категорії громадян (що перебувають на службі у військових формуваннях та правоохоронних органах держави, забезпечуючи суверенітет і територіальну цілісність України, її економічну та інформаційну безпеку, а саме – у Збройних Силах України, органах Служби безпеки України, міліції, прокуратури, охорони державного кордону України, податкової міліції, Управління державної охорони України, державної пожежної охорони, Державного департаменту України з питань виконання покарань тощо) як під час проходження служби, так і після її закінчення зумовлена насамперед тим, що служба у Збройних Силах України, інших військових формуваннях та правоохоронних органах держави пов’язана з ризиком для життя і здоров’я, підвищеними вимогами до дисципліни, професійної придатності, фахових, фізичних, вольових та інших якостей. Це повинно компенсуватися наявністю підвищених гарантій соціальної захищеності, тобто комплексу організаційно-правових економічних заходів, спрямованих на забезпечення добробуту саме цієї категорії громадян як під час проходження служби, так і після її закінчення (рішення № 5-рп/2002). 22 травня 2008 року ОСОБА_3 Суд України в рішенні № 10-рп/2008 у справі № 1-28/2008 зазначив, що однією з конституційних гарантій прав і свобод людини і громадянина є недопущення їх скасування чи звуження їх змісту та обсягу при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів. Тлумачення словосполучення "звуження змісту та обсягу прав і свобод людини і громадянина", що міститься в частині третій статті 22 ОСОБА_2 України, ОСОБА_3 Суд України дав у рішенні від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005,  згідно з яким "конституційні права і свободи гарантуються і не можуть  бути скасовані   (частина друга),  при  прийнятті  нових  законів  або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу  існуючих   прав і свобод (частина  третя). Скасування конституційних прав і свобод - це їх офіційна (юридична або фактична) ліквідація. Звуження змісту та обсягу прав і свобод є їх обмеженням. У традиційному розумінні, визначальними поняття змісту прав людини є умови і засоби, які становлять можливості людини, необхідні для задоволення потреб її існування та розвитку. Обсяг прав людини - це їх сутнісна властивість, виражена кількісними показниками можливостей людини, які відображені відповідними правами, що не є однорідними і загальними». При цьому ОСОБА_3 Суд України підкреслив,  що загальновизнаним є правило, згідно з яким  сутність змісту основного права в жодному разі не може бути порушена. Виключно визнання Законом правових актів такими, що втратили чинність, зупинення їх дії, внесення до них змін і доповнень стосовно закріплених в них прав і свобод людини і громадянина ОСОБА_3 Суд України  вважає  скасуванням або обмеженням цих прав і свобод. Виходячи з висловленого у рішеннях ОСОБА_3 Суду України розуміння сутності соціальних гарантій працівників правоохоронних органів, зокрема працівників прокуратури, зміст та обсяг досягнутих ними соціальних гарантій не може бути звужено шляхом внесення змін до законодавства, а правовідносини щодо їхнього пенсійного забезпечення виникають на момент звернення за призначенням пенсії. Враховуючи вищезазначене, необхідною умовою для перерахунку пенсії є документи, додатково подані пенсіонером щодо розміру місячного заробітку за відповідною посадою станом на час звернення за перерахунком пенсії. Такий перерахунок дійсно має здійснюватися виходячи із норм законодавства, які були чинними на момент призначення мені пенсії у 2000 році в розмірі 90 % від заробітної плати. Його обґрунтування щодо відсутності зворотної дії законів та інших нормативно-правових актів в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи, узгоджується з постановою Верховного Суду України від 06.10.2015 року в адміністративній справі № 21-2432а15, в якій судовою колегією викладено, що при перерахунку пенсії працівникам прокуратури має застосовуватися норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, а також механізм проведення перерахунку пенсії за вислугу років, яка діяла на момент призначення пенсії (стаття 50-1 Закону № 1789-ХІІ). Аналогічні рішення були прийняті у постановах Верховного Суду України від 10.12.2013 року справа № 21-348а13, від 01.07.2014 року справа № 21-244а14, які згідно зі статтею 244-2 КАС України, є обов'язковими для судів з необхідністю приведення судової практики у відповідність до його рішень. Правова позиція суддів Верховного суду України та Конституційного суду України полягає у тому, що обмеження (у будь якій формі) прав чи свобод людини є не допустимим. Не може бути підставою для відмови у перерахунку пенсії та обставина, що набув чинності Закон України «Про прокуратуру» в новій редакції від 14 жовтня 2014 року за № 1697-VII з втратою дії окремих положень Закону України «Про прокуратуру» 1991 року щодо права на призначення та перерахунку пенсій, а з 01.01.2015 року умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України. Проте Кабінетом Міністрів України з 01.01.2015 року по теперішній час не визначено умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури, чим звужено та обмежено його ОСОБА_3 право на пенсійне забезпечення. Відсутність встановленого Кабінетом Міністрів України будь-якого порядку перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури є фактично бездіяльністю, що порушує гарантоване ОСОБА_2 та Законом право на її перерахунок. Подібна бездіяльність з боку Уряду України (Кабінету Міністрів України) у справі «Суханов та Ільченко проти України» (заяви № 68385/10 та 71378/10) від 26 вересня 2014 року з питання відмови в перерахунку пенсії через невстановлення певного порядку Урядом була кваліфікована Європейським судом з прав людини як порушення майнового інтересу заявника, що передбачено у статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (параграфи 51-56, http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/974_a16). Аналогічну правову позицію Європейського суду з прав людини викладено у справі «Будченко проти України» (заява № 38677/06) від 24.07.2014 року). Суть цієї справи Європейського суду з прав людини полягала у тому, що Кабінет Міністрів України повинен був запровадити правові механізми, необхідні для реалізації прав громадян на соціальні пільги, у тому числі на які мав право заявник. Проте такий механізм був запроваджений лише через декілька років біля набрання Законом чинності. Наведений стан був визнаний Європейським судом з прав людини таким, що порушив майновий інтерес заявника, тривале незапровадження відповідного механізму було втручанням у право заявника мирно володіти своїм майном, передбачене статтею 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (параграф 39 у справі «Будченко проти України», http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/974_995). Стаття 1 Першого протоколу Конвенції визначає «Кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права». Подібні проблемні питання були предметом обговорення на Пленумі Вищого адміністративного суду України № 3 від 05 лютого 2016 року щодо результатів вивчення та узагальнення практики застосування адміністративними судами положень Закону України від 07 липня 2010 року № 2453-VI «Про судоустрій і статус суддів» у спорах щодо визначення розміру заробітної плати працівників апарату судів. У своїй довідці та висновках Пленум Вищого адміністративного суду України сформулював позицію, що протягом періоду відсутності постанови Кабінету Міністрів України застосуванню підлягають положення попередніх Законів України. Аналогічну позицію викладено в інформаційному листі Вищого адміністративного суду України від 22.07.2011року у № 1091/11/13-11. Таку ж думку висловлював Верховний Суд України у постанові від 25 листопада 2014 року (ЄДРСР – № 42010782). Відповідно до ч. 2 ст. 8 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини. Крім того Вищий адміністративний суд України відмітив, що враховуючи європейське направлення розвитку України та цілі прийняття Закону України від 18 березня 2004 року № 1629-IV «Про загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу», а також початку дії Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом,  правові позиції, сформульовані в рішеннях Європейського суду справедливості, можуть враховуватися адміністративними судами як аргументація відносно гармонійного тлумачення національного законодавства України згідно з загальноприйнятими стандартами правової системи ЄС щодо регулювання відносин стосовно яких виник спір. Законом України «Про ратифікацію Конвенції про захист прав і основоположних свобод людини 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції» (пункт 1) Україна визнала обов'язковою юрисдикцію Європейського суду з прав людини в усіх питаннях, що стосуються тлумачення та застосування Конвенції. Європейський суд з прав людини розкриває принцип верховенства права через формулювання вимог, які він виводить з цього принципу. Неправомірність позиції відповідача також підтверджується іншою судовою практикою, що склалася при вирішенні подібних спорів, у яких рішення (постанови та ухвали) набрали законної чинності (наприклад: ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 03.02.2016 р. (справи № 753/20917/15-а та № 698/425/15-а), Донецького апеляційного адміністративного суду від 16.02.2016 р. (справа № 428/11194/15-а) та інші). Вважає, що дії   Яготинського об’єднаного Управління Пенсійного фонду України Київської області щодо відмови у здійсненні йому перерахунку пенсії на підставі його заяви від 13.09.2016 року, документів пенсійної справи, довідки прокуратури Київської області про заробітну плату від 05.09.2016 року № 18-16 вих.16 та статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» 1991 року у редакції, що діяла станом на час призначення пенсії, з розрахунку 90 % від суми місячного заробітку з 01.01.2016 року без обмеження граничного розміру пенсії, слід визнати протиправними. Відповідача необхідно зобов’язати здійснити перерахунок пенсії з 01.01.2016 року відповідно до вимог ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» в розмірі 90 % місячного заробітку та виплатити різницю між фактично отриманою й належною до оплати сумою пенсії з вказаного часу, без обмеження її граничного розміру. Зазначене вище обґрунтовується наступним. Так, відповідно до ст. 48 Закону України «Про пенсійне забезпечення»,перерахунок призначеної пенсії провадиться з таких строків: при виникненні права на підвищення пенсії з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком  пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15-го числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15-го числа. Однак, відповідно до ч. 17 ст. 50-1 Закону призначені працівникам прокуратури пенсії  перераховуються у зв’язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця,  що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії,  різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок  пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи. Вважає, що позовні вимоги щодо перерахунку призначеної пенсії підлягають задоволенню з 01.01.2016 року. Законом України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» встановлено обмеження виплати пенсії максимальним її розміром. Відповідно до ст. 2 цього Закону максимальний розмір пенсії (крім пенсійних виплат, що здійснюються з Накопичувального пенсійного фонду) або щомісячного довічного грошового утримання (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною), призначених (перерахованих) відповідно до Закону України «Про прокуратуру», не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність. Разом з тим, пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень цього Закону встановлено, що обмеження пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) максимальним розміром, встановленим цим Законом, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом. Отже, при перерахунку пенсії працівникам прокуратури має застосовуватись норма, яка діяла на момент призначення пенсії, а тому внесені Законом «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» зміни до ст. 50-1 Закону «Про прокуратуру» стосуються порядку призначення пенсії прокурорам і слідчим у разі реалізації ними права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії. Просив визнати дії суб’єкта владних повноважень - Яготинського об’єднаного Управління Пенсійного фонду України Київської області щодо відмови мені, ОСОБА_4 у проведенні перерахунку пенсії за вислугу років в розмірі 90 відсотків місячної (чинної) заробітної плати відповідно до ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» (зі змінами, внесеними згідно із Законом України від 05.10.1995 року № 358/95-ВР, у редакції, що діяла станом на час призначення пенсії) на підставі довідки прокуратури Київської області № № 18-16 вих.16 від 05.09.2016 року про заробітну плату - неправомірними; зобов’язати Яготинське об’єднане Управління Пенсійного фонду України Київської області здійснити з 01 січня 2016 року перерахунок призначеної пенсії за вислугою років у зв‘язку з підвищенням заробітної плати працівникам прокуратури відповідно до Постанов Кабінету Міністрів України № 505 від 31.05.2012 року, № 763 від 30.09.2015 року та № 1013 від 09.12.2015 року, згідно з вимогами ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» (зі змінами, внесеними згідно із Законом України від 05.10.1995 року № 358/95-ВР, у редакції, що діяла станом на час призначення пенсії) з розрахунку 90 % від місячної (чинної) заробітної плати відповідної посади працівника прокуратури згідно довідки прокуратури Київської області № № 18-16 вих. 16 від 05.09.2016 року, починаючи з 01.01.2016 року, без обмежень граничного розміру пенсії та здійснювати відповідні виплати, а також виплатити різницю між фактично отриманою та належною до оплати сумою пенсії.

Відповідно до п. 5 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" від 02.03.2015 року № 213-VIII скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії/щомісячне довічне грошове утримання призначалися відповідно до законів України "Про державну службу", "Про прокуратуру", "Про судоустрій і статус суддів", "Про статус народного депутата України"... У зв"язку з даними положеннями пенсії осіб, що підпадають під дію вказаних законів з 01.06.2015 року не призначаються, а раніше призначені пенсії не перераховуються. У своїй діяльності Управління керується ОСОБА_2 і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до ОСОБА_2 та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами. Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо стабілізації фінансового стану держави та удосконалення окремих положень соціальної політики), Законом України "Про державний бюджет на 2016 рік передбачено": "Тимчасово, у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року, максимальний розмір пенсії (крім пенсійних виплат, що здійснюються з Накопичувального пенсійного фонду) або щомісячного довічного грошового утримання ( з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною), призначених (перерахованих) відповідно до Податкового кодексу України та інш., не може перевищувати 10 740 гривень, -зазначається у змінах до Закону "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи". Відповідна норма закону зазначена у ЗУ "Про прокуратуру" від 14.10.2014 р.№ 1697-VII п.15 ст. 86 -максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740 грн. Таким чином, підстав для перерахунку пенсії немає. Просили у задоволенні позову відмовити.

Перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення позивача та представника відповідача, суд вважає, що позовні вимоги підлягають до задоволення.

З копії паспорта позивача вбачається, що ОСОБА_1 народився 26 січня 1963 року в с. Брусилів Коростишівського району Житомирської області та зареєстрований за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_1.

З копії трудової книжки БТ-І № 8903853 вбачається, що з 18 січня 1993 року по 24 вересня 2004 року , та з 10 серпня 2008 року по 16 серпня 2010 року ОСОБА_1 працював в органах прокуратури Київської області.

З копії посвідчення серії АД № 328252, виданого 14.01.2005 року вбачається, що ОСОБА_1 18 жовтня 2004 року призначено пенсію за вислугу років, довічно.

З копії довідки № 18-ф 62 від 28.02.2017 року, виданою прокуратурою Київської області вбачається, що ОСОБА_1 працював в органах прокуратури Київської області, заробітна плата згідно постанови КМУ від 09.12.2015 року № 1013 станом на 15 грудня 2015 року становить: посадовий оклад - 2048,00 грн., надбавка за класний чин - 125 грн., надбавка за вислугу років 25 % - 543,25 грн. Інші виплати станом на 15 грудня 2015 року: надбавка за виконання особливо важдивої роботи (70 %) - 1901,38 грн., матеріальна допомога на оздоровлення (1/12) - 384,80 грн., матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань (1/12)-348,80 грн., премія (150 %) - 6926,44 грн. Всього - 12313,67 грн.

З заяви про перерахунок пенсії вбачається, що ОСОБА_1 06.03.2017 року звертався до Яготинського об’єднаного управління Пенсійного фонду Київської області щодо перерахунку пенсії за вислугу років у відповідності до ст. 50-1 ЗУ "Про прокуратуру" ( у редакції, що діяла станом на 2 грудня 2012 року), у розмірі 84 % від місячного заробітку помічника прокурора району, без обмедення її максимального розміру, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 9.12.2015 р. № 1013 та виплату різниці між фактчино отрманою та належною до сплати сумою пенсії з 01 січня 2016 року.

З листа № 8/0-01 від 13.03.2017 року вбачається, що ОСОБА_1 відмовлено в перерахунку пенсії, оскільки з 1 червня 2015 року в порядку та на умовах, визначених ЗУ "Про прокуратуру" призначення та перерахунок пенсій не здійснюється.

З матеріалів пенсійної справи вбачається, що ОСОБА_1 отримує пенсію за вислугу років в розмірі 82 % від суми заробітної плати, має 11років 8 місяців 07 днів залікового стажу. 18.10.2004 року ОСОБА_1 звернувся до Яготинського районного управління Пенсійного фонду України з заявою щодо призначення йому пенсії по вислузі років та додав документи ( подання, трудову книжку, довідку про заробіток, документи про утримання, документи про трудовий стаж, диплом, копію паспорта, коду, військового квитка, стажову довідку, довідку про коригування). З копії довідки про стаж роботи, необхідний для оформлення пенсії за вислугу років вбачається, що станом на 18.10. 2004 року загальний стаж для оформлення пенсії за вислугу років становить 23 роки 7 місяців 06 днів.

В судовому засіданні встановлено, що в період з 18 січня 1993 року по 24 вересня 2004 року та з 10 лютого 2008 року по 16 серпня 2010 року позивач працював на прокурорсько-слідчих посадах в органах прокуратури Київської області. Наказом прокурора Київської області № 717к від 13.08.2010 року, його було звільнено з посади помічника прокурора Яготинського району Київської області (з ініціативи працівникау ст. 38 КЗпП України). З 18 жовтня 2004 року і по даний час ОСОБА_1 перебуває на обліку в Яготинському управлінні пенсійного фонду України Київської області як отримувач пенсії за вислугу років, відповідно до Закону України «Про прокуратуру» у розмірі 82% від суми місячного заробітку. 06 березня 2017 року позивач звернувся до Яготинського об’єднаного Управління Пенсійного фонду України Київської області із заявою про перерахунок пенсії та надав довідку з прокуратури Київської області № 18ф-62 від 28.02.2017 року про підвищення заробітної плати на посаді прокурора прокуратури (слідчого) прокуратури Київської області відповідно до Постанов Кабінету Міністрів України № 505 від 31.05.2012 року та № 1013 від 09.12.2015 року. За результатами розгляду заяви, Яготинське об"єднане УПФ України Київської області листом від від 13.03.2017 року №8/0-01 відмовило позивачу в перерахунку пенсії.

Стаж роботи, необхідний для призначення цього виду пенсії, позивач набув в період дії Закону України "Про прокуратуру" в редакції від 05.11.1991 року (із змінами, внесеними згідно із Закону України від 05.10.1995 року, у редакції Закону України від 12.07.2001 року).

До вислуги років, що дає право на пенсію відповідно до ст. 50-1 Закону "Про прокуратуру" зараховується, зокрема, час роботи на прокурорських посадах, перелічених у ст. 56 цього закону та на посадах державних службовців, які займають особи з вищою юридичною освітою.

Позивач проходив службу у прокуратурі Яготинського району та був звільнений з посади помічника прокурора Яготинського району, а відтак, йому призначено пенсію за вислугу років, як особі, якій надано право на пенсію у відповідності до ст. 50-1 ЗУ "Про прокуратуру".

Оскільки позивач набув право на отримання пенсії у розмірі 82 % від суми заробітної плати, як такий, що пропрацював на відповідних посадах, які зараховуються до вислуги років, що дає право на призначення пенсії відповідно до ст. 50-1 ЗУ "Про прокуратуру", понад 15 років, то дії відповідача щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 є неправомірними.

В силу ч. 13 ст. 50-1 ЗУ "Про прокуратуру" обчислення (перерахунок) пенсій провадиться за документами пенсійної справи та документами, додатково поданими пенсіонерами, виходячи з розміру місячного заробітку за відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, станом на час звернення за призначенням або перерахунком пенсії.

За таких обставин, необхідною умовою для перерахунку пенсії є документи, додатково подані пенсіонером, в тому числі щодо тривалості вислуги років на прокурорських посадах та розміру місячного заробітку за відповідною посадою станом на час звернення за перерахнком пенсії. Таким чином, перерахунок пенсії провадиться на підставі розрахованої органами прокуратури України довідки про розмір середньомісячного заробітку за відповідною посадою.

Не може бути підставою для відмови у перерахунку пенсії те, що Кабінетом Міністрів України не визначено умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури, як це передбачено ч.18 ст. 50-1 Закону України "Про прокуратуру".

Таким чином, відповідно до ч. 13 ст. 50-1 закону держава взяла на себе обов"язок забезпечити не лише нарахування, але й перерахунок пенсії працівникам прокуратури, виходячи з розміру місячного заробітку за відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, станом на час звернення за перерахунком.

При цьому, положення ст. 50-1 Закону про збільшення розміру пенсії на 2 відсотки за кожен повний рік роботи понад 10 років на посадах прокурорів та слідчих, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку, за своїм змістом не передбачає призначення пенсії, як реалізацію права на пенсійне забезпечення, а охоплюється понятттям саме перерахунку пенсії.

Жодна частина статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» не передбачає перерахунку стажу, а лише встановлює порядок застосування заробітної плати при прерахунку пенсії.

Відповідно до  ст. 48 Закону України «Про пенсійне забезпечення»,перерахунок призначеної пенсії провадиться з таких строків: при виникненні права на підвищення пенсії з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком  пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15-го числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15-го числа. Однак, відповідно до ч. 17 ст. 50-1 Закону призначені працівникам прокуратури пенсії  перераховуються у зв’язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця,  що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії,  різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок  пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи.

Таким чином, позовні вимоги щодо перерахунку призначеної пенсії позивачу підлягають задоволенню з 01.01.2016 року.

Законом України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" встановлено обмеження виплати пенсії максимальним її розміром.

Відповідно до ст. 2 цього закону максимальний розмірі пенсії (крім пенсійних виплат, що здійснюються з Накопичувального пенсійного фонду) або щомісячного довічного грошового утримання (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед батьківщиною), призначених (перерахованих) відповідно до Закону України "Про прокуратуру", не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.

Разом з цим, п. 2 Прикінцевих та перехідних положень цього закону встановлено, обмеження пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) максимальним розміром, встановленим цим законом, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом.

Отже, при перерахунку пенсії працівникам прокуратури має застосовуватись норма, яка діяла на момент призначення пенсії, а тому внесені законом "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" зміни до ст. 50-1 Закону "Про прокуратуру" стосуються порядку призначення пенсії прокурорам і слідчим у разі реалізації ними права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії.

Враховуючи вищевикладені обставини, суд вважає, що позовні вимоги підлягають до задоволення частково.

Керуючись ст.ст. 9, 11, 71, 86, 87, 99, 160 Кодексу адміністративного судочинства України, ст.ст.1,12,17,18, 50-1 ЗУ "Про прокуратуру", ст. 48 Закону України «Про пенсійне забезпечення», суд

ПОСТАНОВИВ:

Позов ОСОБА_1 до Переяслав-Хмельницького об'єднаного Управління Пенсійного фонду України, м. Переяслав -Хмельницький Київської області, вул. Б.Хмельницького, 28 про визнання неправомірними дій щодо відмови у перерахунку пенсії та зобов"язання здійснити перерахунок та виплату призначеної пенсії, задовольнити частково.

Визнати дії Яготинського об'єднаного Управління Пенсійного фонду України щодо відмови ОСОБА_1 у проведенні перерахунку пенсії за вислугу років у розмірі 82 відсотки місячної (чинної) заробітної плати відповідно до ст. 50-1 ЗУ "Про прокуратуру" (зі змінами, внесеними згідно із Законом України від 05.10.1995 року № 358/95-ВР у редакції, що діяла станом на час призначення пенсії) на підставі довідки прокуратури Київської області № 18-ф-62 від 28.02.2017 року заробітну плату неправомірними.

Зобов"язати Переяслав-Хмельницьке об'єднане Управління Пенсійного фонду України, м. Переяслав-Хмельницький, Київської області, вул. Б.Хмельницького,б. 28 здійснити з 1 січня 2016 року перерахунок призначеної пенсії за вислугою років у зв"язку з підвищенням заробітної плати працівникам прокуратури відповідно до Постанов Кабінету Міністрів України № 505 від 31.05.2012 року, № 763 від 30.09.2015 року та № 1013 від 09.12.2015 року, згідно з вимогами ст. 50-1 ЗУ "Про прокуратуру" (зі змінами, внесеними згідно із Законом України від 05.10.1995 року № 358/95-ВР у редакції, що діяла станом на час призначення пенсії) з розрахунку 82 % від місячної (чинної) заробітної плати відповідної посади працівника прокуратури згідно довідки прокуратури Київської області № 18-ф-62, починаючи з 01.01.2016 року, без обмежень граничного розміру пенсії та здійснювати відповідні виплати, а також виплатити різницю між фактично отриманою та належною до оплати сумою пенсії.

В частині позову щодо зарахування додатково 2% до стажу роботи на прокурорсько-слідчих посадах відмовити.

Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Яготинський районний суд Київської області протягом десяти днів з дня її оголошення. У разі застосування судом ч. 3 ст. 160 КАС України апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Карпович В.Д.

СудЯготинський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення09.06.2017
Оприлюднено13.06.2017
Номер документу67012414
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —382/573/17

Ухвала від 15.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 14.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 20.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 20.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 21.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 09.08.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Головчук С.В.

Постанова від 18.07.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 29.06.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 29.06.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Постанова від 09.06.2017

Адміністративне

Яготинський районний суд Київської області

Карпович В. Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні