Сп рава № 2-а-3673/09
П О С Т А Н О В А
Іменем України
18 листопада 2009 р оку м.Л озова
Суддя Лозівського місь крайонного суду Харківської області Смірнова Н.А., розгля нувши у письмовому проваджен ні у приміщенні суду справу з а адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенс ійного фонду України в Лозів ському районі Харківської об ласті про поновлення пропуще ного строку для звернення до суду та зобов' язання здійс нити перерахунок та нарахува ння недоплаченої щомісячної державної соціальної допомо ги «дітям війни», -
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернулася до су ду з адміністративним позово м, в якому просив суд відновит и пропущений строк для зверн ення до суду за захистом пору шених прав, свобод та інтерес ів за період з 01.01.2008 року по 31.12.08 ро ку, зобов' язати управління Пенсійного фонду в Лозівсько му районі Харківської област і нарахувати на користь пози вача недоплачену позивачу як дитині війни щомісячну держ авну соціальну допомогу за 2008 рік.
Позовні вимоги позивач обґ рунтовувала наступним.
Позивач є пенсіонером за ві ком, має статус «Дитина війни ». Всупереч діючого законода вства відповідачем протягом 2008 року не виплачувалася допл ата до пенсії в розмірі 30 відс отків від мінімальної пенсії за віком.
Представник відповідача н адіслав до суду свої запереч ення, в яких позов не визнав, п росив суд в задоволенні позо ву відмовити в повному обсяз і. В обґрунтування своїх дово дів зазначив наступне.
Відповідач вважає дії Упра вління Пенсійного фонду щодо невиплати позивачу доплати до пенсії, передбаченої ст. 6 З акону України „Про соціальни й захист дітей війни” правом ірним через невизначеність н а законодавчому рівні органу , на який покладено обов' язо к здійснення таких виплат ос обам, які мають статус «дитин и війни», за рахунок яких кошт ів повинні здійснюватися ці виплати та який розмір мінім альної пенсії за віком необх ідно застосовувати при обчис ленні таких доплат. Враховую чи, що механізм реалізації по ложень статті 6 ЗУ «Про соціал ьний захист дітей війни» від сутній, то вирішити питання п ро реалізацію вказаного поло ження можливо лише шляхом вн есення змін до Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни». При цьому відповід ач зазначив на необґрунтова ність доводів позову щодо за стосування до спірних правов ідносин ст. 28 Закону України „ Про загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування ”, оскільки розмір мінімальн ої пенсії за віком, встановле ний абзацом 1 частини 1 цієї ст атті застосовується виключн о для визначення розмірів пе нсії, призначених за цим Зако ном.
Також, відповідач наполяга в на відмові в задоволенні по зову через пропущення позива чем строку звернення до суду з адміністративним позовом, визначеного ст. 99 КАС України .
Суд дослідивши матеріали с прави, проаналізувавши дока зи у їх сукупності, вважає, що позов підлягає задоволенню частково з наступних підста в.
Позивач ОСОБА_1 народил ася ІНФОРМАЦІЯ_1.
Згідно із ст.1 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни» дитиною війни є осо ба, яка є громадянином Україн и та якій на час закінчення (2 в ересня 1945 року) Другої світово ї війни було менше 18 років. Від повідно, позивач є дитиною ві йни в розумінні Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни». Даний факт підтве рджується копією посвідченн я позивача № НОМЕР_1 з прос тавленим в ньому штампом «Ди тини війни».
Відповідач не заперечує то го факту, що Позивач є дитиною війни в розумінні Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни».
Враховуючи зазначений ста тус позивача, суд зазначає, що його соціальний захист регу люється Законом України «Про соціальний захист дітей вій ни».
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» дітям війни пен сії або щомісячне довічне гр ошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищуються на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком.
Виходячи з того, що позивач є дитиною війни в розумінні З акону України «Про соціальни й захист дітей війни», суд вва жає, що на нього повністю розп овсюджуються всі пільги та с оціальні гарантії, передбаче ні Законом України «Про соці альний захист дітей війни», в тому числі й право на підвище ння пенсії на 30% мінімальної п енсії за віком, як передбачен о статтею 6 зазначеного Закон у.
Згідно зі ст. 7 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни», фінансове забезпе чення державних соціальних г арантій, передбачених цим За коном, здійснюється за рахун ок коштів Державного бюджету України.
Що стосується вимог позивача про зобов' язання відповідача виплачувати йом у в 2008 році щомісячну надбавку до пенсії в розмірі 30 % мінімал ьної пенсії за віком, то суд вв ажає такі вимоги частково об ґрунтованими, виходячи з нас тупного.
Відповідно до п.п.41 роз ділу 2 Закону України «Про Дер жавний бюджет на 2008 рік та про в несення змін до деяких закон одавчих актів України» текст статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війн и» викладено в наступній ред акції. Дітям війни (крім тих, н а яких поширюється дія Закон у України «Про статус ветера нів війни, гарантії їх соціал ьного захисту») до пенсії або щомісячного довічного грошо вого утримання чи державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, вип лачується підвищення у розмі рі надбавки, встановленої дл я учасників війни. Ветеранам війни, які мають право на отри мання підвищення до пенсії а бо щомісячного довічного гро шового утримання чи державно ї соціальної допомоги, що вип лачується замість пенсії, ві дповідно до цього Закону та З акону України «Про статус ве теранів війни, гарантії їх со ціального захисту» дане підв ищення провадиться за їх виб ором згідно з одного із закон ів.
Рішенням Конституцій ного Суду України від 22.05.2008 року за № 10- рп/2008 року, у справі за к онституційним поданням Верх овного Суду України щодо від повідності Конституції Укра їни (конституційності) окрем их положень ст. 65 розділу 1, пунк тів 61, 62, 63, 66 розділу 2, пункту 3 розд ілу 3 Закону України «Про держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України » і 101 народних депутатів Укра їни щодо відповідності Конст итуції України (конституційн ості) положень ст. 67 розділу 1, п .п. 1-4, 6-22, 24-100 розділу 2 Закону Украї ни «Про Державний бюджет Укр аїни на 2008 рік та про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України» (справа щодо пр едмета та змісту закону про Д ержавний бюджет України), виз нано таким, що не відповідає К онституції України (є неконс титуційними) положення п.п. 41 р озділу 2 Закону України «Про Д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни».
Рішення Конституційн ого Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикц ії при розгляді позовів у зв' язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статей закону, що визнані неконституційними. Рішення Конституційного Суду Україн и є обов' язковими до викона ння на території України, ост аточні і не може бути оскарже не.
Виходячи із системног о аналізу зазначених норм за конодавства, рішення Констит уційного Суду України від 22.05.20 08 року та приписів ч.2 ст. 152 Конст итуції України, суд дійшов ви сновку, що з 22.05.2008 року УПФУ в Лоз івському районі Харківської області повинен був нарахув ати та сплачувати позивачу д оплату до пенсії, передбачен у ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» в редакції, яка діяла до 01.01.2008 ро ку, оскільки з моменту ухвале ння Конституційним Судом Укр аїни рішення щодо неконститу ційності п.п. 41 розділу 2 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2008 рік та про внес ення змін до деяких законода вчих актів України» ця норма втратила чинність та не підл ягала застосуванню.
Отже, відповідач з 22.05.2008 року мав діяти у відповіднос ті з приписами діючої норма с т. 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни», нар ахувати та здійснити позивач у доплату до пенсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віко м.
Між тим, до 22.05.2008 року, то бто до ухвалення зазначеного рішення Конституційним судо м України, відповідач, здійсн юючи позивачу доплати, перед бачені ст.6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» в редакції від 01.01.2008року, з урахуванням п.п. 41 розділу 2 Зак ону України «Про Державний б юджет України на 2008 рік та про в несення змін до деяких закон одавчих актів України», діяв на підставі та у відповіднос ті з діючою нормою зазначени х законів, а тому позовні вимо ги щодо стягнення доплати до пенсії у розмірі 30% мінімальн ої пенсії за віком з 01.01.2008 року п о 21.05.2008 року задоволенню не підл ягає.
Щодо доводів стосовно відсутності підстав для зас тосування до спірних правові дносин ст.28 Закону України „Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування”, суд зазначає наступне.
Сторонами по справі не заперечується, що позивач, ві дповідно до ст.6 Закону Україн и „Про соціальний захист діт ей війни” має право на отрима ння доплати до пенсії у розмі рі 30% мінімальної пенсії за ві ком.
Із довідки Управління Пенсійного фонду України в Л озівському районі Харківськ ої області вбачається, що поз ивачці за 2008 рік грошові суми згідно закону України «Про с оціальний захист дітей війни » за період з травня по груден ь 2008 року повинно було бути нар аховане та виплачено підвище ння до пенсії в розмірі 1170,60 грн ., однак виплата була здійснен а частково в розмірі 390,20 грн.
Тому суд вважає, що за п еріод з травня по грудень 2008 ро ку позивачу необхідно виплат ити з урахуванням виплаченог о підвищення до пенсії в сумі 780,40 грн.
За чинним законодавст вом розмір мінімальної пенсі ї за віком визначається лише за правилами, передбаченими ст.28 Закону України „Про зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування”, іншого нормативно-правового акта, я кий би визначав цей розмір аб о встановлював інший розмір, немає.
Відповідно до частини першої статті 28 Закону Україн и « Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня» мінімальний розмір пенсі ї за віком встановлюється в р озмірі прожиткового мінімум у для осіб, які втратили праце здатність, визначеного закон ом.
З огляду на викладене, суд вважає необґрунтованими доводи відповідача щодо зас тосування положення ч.3 ст.28 за значеного Закону, з якої випл иває, що мінімальний розмір п енсії за віком, встановлений абзацом 1 частини 1 цієї статт і, застосовується виключно д ля визначення розмірів пенсі ї, призначених згідно з цим За коном, оскільки наявність та кої норми та відсутність інш ого мінімального розміру пен сії за віком не є підставою дл я відмови в реалізації позив ачем конституційної гаранті ї, встановленої ст.46 Конституц ії України та права на отрима ння доплати до пенсії, передб аченої ст.6 Закону України „Пр о соціальний захист дітей ві йни”.
Пенсійний фонд Украї ни діє у відповідності до Пол оження „Про Пенсійний фонд У країни» і здійснює свої повн оваження на підставі п.15 зазна ченого положення через створ ені в установленому порядку його територіальні управлін ня. Відповідно до Закону Укра їни „Про загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання» рішення про призначенн я та перерахунок пенсій прий маються районними управлінн ями Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіо нерів. Територіальним управл інням Пенсійного фонду Украї ни за місцем проживання ОСО БА_1 - є Управління Пенсійног о фонду України в Лозівськом у районі Харківської області .
Тому до повноважень Управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Лозівському районі Х арківської області відн оситься нарахування пенсії у розмірі, встановленому зако нодавством, та виплата підви щення до пенсії позивачу.
Суд вважає безпідставними заперечення відповідача щод о не визначеності на законод авчому рівні питання відносн о органу, на який покладено об ов' язок здійснення виплат п ідвищення до пенсії особам, я кі мають статус дитини війни .
Враховуючи викладене вище , суд прийшов до висновку, що о бов' язок по нарахуванню та виплаті доплати до пенсії по зивача, передбаченої ст. 6 Зако ну України „Про соціальний з ахист дітей війни» покладено на Управління Пенсійного фо нду України в Лозівськом у районі Харківської області , за місцем проживання поз ивача.
Крім того, суд вважає безпід ставними посилання відповід ача на відсутність коштів що до забезпечення виплат зазна ченої доплати до пенсії.
Статтею 22 Конституції Украї ни визначено, що конституцій ні права і свободи гарантуют ься. Таким чином, держава взял а на себе зобов' язання забе зпечити реалізацію громадян ами своїх конституційних пра в.
За змістом ч.1 ст. 46 Конституц ії України громадяни мають п раво на соціальний захист, що включає право на забезпечен ня їх у старості та в інших вип адках, передбачених законом.
Законом України «Про соціа льний захист дітей війни» ре алізовано конституційне пра во на соціальний захист гром адян, які мають статус «дитин и війни», серед яких їм надано право на отримання 30% доплати до пенсії.
Враховуючи, що держава взял а на себе обов' язок щодо вип лати позивачу 30% доплати до пе нсії та поклала виконання ць ого обов' язку на центральни й орган виконавчої влади - П енсійний фонд України, який д іє через свої місцеві органи , що входять в систему його орг анів, але вони не вчинили жодн ої дії для нарахування цих ко штів та їх виплати, суд вважає , що вони не виконали свої повн оваження без поважних причин .
Крім того, відповідачем, в п орушення ч.2 ст. 71 КАС України не доведено та не надано суду до казів щодо вчинення будь-яки х дій для забезпечення викон ання покладеного на нього об ов' язку щодо нарахування та виплати позивачу доплати до пенсії у розмірі 30% від мініма льної пенсії за віком.
Суд вважає необхідним, на пі дставі ч.2 ст.11 КАС України, вийт и за межі позовних вимог та ви знати протиправною бездіяль ність УПФУ в Лозівському рай оні Харківської області, по н е виконанню з 09.07.2007 року приписі в статті 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни», яка призвела до поруше ння прав позивача на своєчас не нарахування та отримання доплати до пенсії.
Суд відхиляє заяву відпові дача про наявність підстав д ля відмови в задоволенні поз ову через пропущення позивач ем строку звернення до адмін істративного суду з позовом, через наступне.
Суд вважає, що на зазначені правовідносини не розповсюд жується дія ст.ст.99,100 КАС Украї ни, з таких підстав.
Порушення прав, осіб, які ма ють право на отримання допла ти до пенсії, у відповідності за ст. 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» тривало з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року і припинилося лише 01.01.2008 року пі сля внесення змін до Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни».
Крім того, у відповідності д о ч.2 ст. 46 Закону України «Про з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування» не нараховані суми пенсії, що не отримані з вини органу, що при значає і виплачує пенсію, вип лачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком .
Таким чином, виходячи з наве деного, суд, не вбачає пропуще ння позивачем строку звернен ня до суду за захистом свого п рава щодо отримання доплати до пенсії, передбаченої ст. 6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни». При цьо му, зауважує на те, що предмето м оскарження є неправомірніс ть дій Управління Пенсійного фонду України щодо не здійсн ення нарахування доплати до пенсії та її виплати не в повн ому обсязі, тобто ці позовні в имоги нерозривно пов' язані між собою.
На підставі викладеного, ке руючись ст. ст. 22, 46, ч.2 ст. 152 Конст итуції України, ст.ст. 6, 7 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни», Рішенням Ко нституційного суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року, ст. 28 Закону У країни «Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування», Законом України „П ро Державний бюджет на 2008 рік” , ст. ст. 1, 3, ч.2 ст. 11, ч. 2 ст. 72, 94, 99, 122, 160, 161, п. 4 ч. 2 ст. 162, ст.ст. 163, 167, 186, 254 Кодексу а дміністративного судочинст ва України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління Пен сійного фонду України в Лозі вському районі Харківської о бласті про поновлення пропущ еного строку для звернення д о суду та зобов' язання здій снити перерахунок та нарахув ання недоплаченої щомісячно ї державної соціальної допом оги «дітям війни» - задовольн ити частково.
Визнати протиправною безд іяльність Управління Пенсій ного фонду України в Лозівсь кому районі Харківської обла сті щодо не нарахування ОСО БА_1 щомісячної державної с оціальної допомоги як «дити ні війни» за період з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року.
Зобов' язати Управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Лозівському районі Харк івської області здійснити пе рерахунок пенсії ОСОБА_1 з підвищенням її на 30% мінімаль ної пенсії за віком з розміру , встановленого ч. 1 ст. 28 Закону України „Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування” та провести відпов ідні виплати з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року.
В іншій частині позовних в имог відмовити.
Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о апеляційного суду Харківсь кої області через Лозівський міськрайонний суд Харківськ ої області шляхом подачі в 10-д енний строк з дня її проголош ення заяви про апеляційне ос карження і поданням після ць ого протягом 20 днів апеляційн ої скарги, або в порядку ч.5 ст.18 6 КАС України.
Суддя: Н.А. Смірнова
Суд | Лозівський міськрайонний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2009 |
Оприлюднено | 23.12.2009 |
Номер документу | 6708677 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Суворовський районний суд м.Одеси
Пепеляшков Олексій Степанович
Адміністративне
Лозівський міськрайонний суд Харківської області
Смірнова Наталія Андріївна
Адміністративне
Лозівський міськрайонний суд Харківської області
Смірнова Наталія Андріївна
Адміністративне
Лозівський міськрайонний суд Харківської області
Смірнова Наталія Андріївна
Адміністративне
Лозівський міськрайонний суд Харківської області
Смірнова Наталія Андріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні