Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
12 червня 2017 р. Справа № 820/591/17
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Полях Н.А.,
при секретарі судового засідання - Корнієнка А.Д.,
за участі:
представника позивача - ОСОБА_1,
представника третьої особи ("ФГ "Меридіан-7") - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Самара" до Близнюківської районної державної адміністрації Харківської області, треті особи: ОСОБА_4, Фермерське господарство "Меридіан-7", відділ Держгеокадастру у Близнюківському районі Харківської області про визнання дій неправомірними,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач - Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Самара", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому, просить суд:
- визнати дії державного реєстратора Близнюківскої районної державної адміністрації Харківської області щодо державної реєстрації 06.04.2016 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису 14128106), іншого речового права - права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1, власник ОСОБА_4, строком на 7 років, між власником - ОСОБА_4, та Фермерське господарство "Меридіан-7", ЄДРПОУ 38245434, неправомірними;
- скасувати державну реєстрацію від 06.04.2016 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису 14128106), іншого речового права - права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1, власник ОСОБА_4, строком на 7 років, між власником - ОСОБА_4 та Фермерське господарство "Меридіан-7", ЄДРПОУ 38245434.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 10.04.2017 року по справі №820/591/17 закрито провадження у справі за адміністративним позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Самара" до Близнюківської районної державної адміністрації Харківської області, треті особи: ОСОБА_4, Фермерське господарство "Меридіан-7", відділ Держгеокадастру у Близнюківському районі Харківської області про визнання дій незаконними та скасування державної реєстрації в частині скасування державної реєстрації від 06.04.2016 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису 14128106), іншого речового права - права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1, власник ОСОБА_4, строком на 7 років, між власником - ОСОБА_4 та Фермерське господарство "Меридіан-7", код ЄДРПОУ 38245434.
В обґрунтування позову зазначено, що всупереч вимогам чинного законодавства, 06.04.2016 року зареєстровано у Відділі Держкомзему у Близнюківському районі Харківської договір оренди земельної ділянки, укладений 31.03.2016 року між ОСОБА_4 та ФГ "Меридіан-7" за кадастровим номером НОМЕР_1.
Позивач вважає, що вказана державна реєстрація прав та обтяжень на нерухоме майно була проведена з порушенням вимог законодавства. Відповідач повинен був, на думку позивача, відмовити в державній реєстрації прав у відповідності до вимог ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", оскільки подані документи на реєстрацію не відповідали вимогам, встановленим цим законом.
Посилаючись на наведене, представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив позов задовольнити.
Відповідач - Близнюківська районна державна адміністрація Харківської області, в судове засідання не прибув, про дату час та місце судового розгляду справи повідомлявся відповідно до вимог процесуального законодавства.
Через канцелярію суду представником відповідача надано письмові заперечення на позовну заяву, в яких останній проти задоволення позову заперечував, зазначивши, що вчинена 06.04.2016 року державна реєстрація права оренди на земельну ділянку кадастровий номер НОМЕР_1 вчинена в межах діючого законодавства та на підставі всіх необхідних документів, передбачених статтею 29 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . Також представник відповідача, в наданих до суду письмових запереченнях просив слухати справу за відсутності представника Близнюківської районної державної адміністрації Харківської області.
Третя особа - ОСОБА_4 та/або його представник у судове засідання не прибув, про дату час та місце судового розгляду справи повідомлявся відповідно до вимог процесуального законодавства.
Представник третьої особи - Фермерського господарства "Меридіан-7" проти задоволення позову заперечував, зазначивши, що рішення державного реєстратора правомірне та відповідає вимогам чинного законодавства.
Представник третьої особи, Відділу Держгеокадастру у Близнюківському районі Харківської області, в судове засідання не прибув, про дату час та місце судового розгляду справи повідомлявся відповідно до вимог процесуального законодавства.
Відповідно до ч.2 ст.49 КАС України особи, які беруть участь у справі, зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов'язки.
Враховуючи приписи ч.1 ст.122 КАС України, відповідно до якої адміністративна справа має бути розглянута і вирішена протягом розумного строку, але не більше місяця з дня відкриття провадження у справі, якщо інше не встановлено цим Кодексом, суд прийшов до висновку про можливість розгляду справи за відсутності представника позивача та третіх осіб.
Заслухавши пояснення представника позивача та представника третьої особи, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що 31.03.2016 року між ОСОБА_4 та ФГ "Меридіан-7" укладено договір оренди земельної ділянки, що розташована території Верхньосамарської сільської ради Близнюківського району, Харківської області за кадастровим номером НОМЕР_1.
Державним реєстратором прав 06.04.2014 року здійснено державну реєстрацію право оренди землі на земельну ділянку за Фермерським господарством "Меридіан-7" на підставі договору оренди землі від 31.03.2016 року.
Так, 06.04.2016 року відповідачем Близнюківською районною державною адміністрацією Харківської області, вчинено управлінську дію, а саме: проведено державну реєстрацію іншого речового права - права оренди земельної ділянки, що розташована території Верхньосамарської сільської ради Близнюківського району, Харківської області за кадастровим номером НОМЕР_1, на підставі договору оренди від 31.03.2016 року та державного акту про право власності на земельну ділянку серія та номер НОМЕР_2 від 25.12.2002 року.
По суті спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Перевіряючи відповідність спірної дії вимогам ч.3 ст.2 КАС України, суд зазначає, що правовідносини з приводу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень урегульовані, приписами Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі- Закон).
Так, за приписами ч.1 ст.4 вказаного Закону державній реєстрації прав підлягають: 1) право власності; 2) речові права, похідні від права власності: право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки; іпотека; право довірчої власності; інші речові права відповідно до закону; 3) право власності на об'єкт незавершеного будівництва; 4) заборона відчуження та арешт нерухомого майна, податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.
Положеннями ст.11 Цивільного кодексу України визначено підстави для виникнення перелічених прав, є зокрема, правочини у формі письмових договорів.
При цьому, згідно з ч.1 ст.210 названого кодексу правочин, який підлягає державній реєстрації у випадках, встановлених законом, є вчиненим з моменту його державної реєстрації.
До кола згаданих правочинів законодавцем у положеннях ст.18 Закону України "Про оренду землі " віднесені також договори оренди земельної ділянки.
Згідно ч.3 ст.3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.
Відповідно до ч. 3 ст.10 Закону Державний реєстратор, встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов'язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником; під час проведення реєстраційних дій обов'язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень.
Так статтею 29 Закону визначено особливості державної реєстрації похідних речових прав на земельні ділянки, право власності на які виникло та оформлено в установленому порядку до 1 січня 2013 року, а саме: державна реєстрація похідного речового права на земельну ділянку, право власності на яку виникло та оформлено в установленому порядку до 1 січня 2013 року, здійснюється одночасно з державною реєстрацією права власності на таку земельну ділянку (крім випадків, коли право власності на таку земельну ділянку вже зареєстровано в Державному реєстрі прав) на підставі заяви про державну реєстрацію прав; державна реєстрація права власності на земельну ділянку у разі подання заяви про державну реєстрацію прав набувачем похідного речового права на таку земельну ділянку може здійснюватися без подання заявником документа, на підставі якого виникло право власності, за умови наявності інформації про зареєстровану земельну ділянку в Державному земельному кадастрі та до моменту автоматизованого перенесення до Державного реєстру прав записів (відомостей) про речові права та обтяження на земельні ділянки з Державного реєстру земель.
В матеріалах справи відсутні докази, що підтверджують звернення державного реєстратора з запитом про надання інформації щодо статусу земельної ділянки що розташована території Верхньосамарської сільської ради Близнюківського району, Харківської області за кадастровим номером НОМЕР_1, наявності на неї обтяжень.
У письмових запереченнях відповідач - Близнюківськовська районна державна адміністрація Харківської області зазначає, що право на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_1 виникло 31.03.2016 року, а отже й запиту до Близнюківського районного відділу земельних ресурсів Харківської області, державний реєстратор не повинен був надавати.
Проте, суд спростовує таке твердження відповідача, з огляду на наступне.
В матеріалах адміністративної справи та у матеріалах реєстраційної справи, наданих до суду наявна копія Державного акту на право приватної власності на землю виданого громадянину України ОСОБА_4, яким на підставі рішення Близнюківської райдержадміністратрації від 15.10.2002 року №300 передано у приватну власність земельну ділянку, площею 3.7868 гектарів в межах згідно з планом за кадастровим номером НОМЕР_1, виданого 25.12.2002 року.
Таким чином, земельна ділянка право власності на яку виникло та оформлено в установленому порядку 15.10.2002 року, тобто до 1 січня 2013 року. А отже державний реєстратор при вчиненні управлінської дії, зобов'язаний був звернутися із запитом Близнюківського районного відділу земельних ресурсів Харківської області, як того вимагають приписи Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Під час розгляду спорів щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень суди незалежно від підстав, наведених у позовній заяві, повинні перевіряти їх відповідність усім зазначеним вимогам (пункт 1 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України "Про практику застосування адміністративними судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду адміністративних справ" від 6 березня 2008 року № 2).
Встановлення невідповідності діяльності суб'єкта владних повноважень хоча б одному із зазначених критеріїв для оцінювання його рішень, дій та бездіяльності може бути підставою для задоволення адміністративного позову, однак лише за умови, що встановлено порушення прав, свобод та інтересів позивача.
Суд зазначає, що у межах спірних правовідносин відповідачем порушено вимоги ст.2 КАС України, судом не встановлено невідповідності прийнятих суб'єктом владних повноважень рішень про державну реєстрацію приписам Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
За приписами ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 КАС України.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст.94 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись ст. ст. 2, 8-14, 71, 94, 160-163, 167, 186, 254 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Самара" до Близнюківської районної державної адміністрації Харківської області, треті особи: ОСОБА_4, Фермерське господарство "Меридіан-7", відділ Держгеокадастру у Близнюківському районі Харківської області про визнання дій неправомірними - задовольнити.
Визнати протиправними дії державного реєстратора Близнюківскої районної державної адміністрації Харківської області щодо державної реєстрації 06.04.2016 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису 14128106), іншого речового права - права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1, власник ОСОБА_4, строком на 7 років, між власником - ОСОБА_4 та Фермерське господарство "Меридіан-7", код ЄДРПОУ 38245434.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Близнюківскої районної державної адміністрації Харківської області на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Самара" (код ЄДРПОУ 30758623) судовий збір у розмірі 1600 грн. (одна тисяча шістсот) грн.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Повний текст постанови виготовлено 13 червня 2017 року.
Суддя Полях Н.А.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2017 |
Оприлюднено | 15.06.2017 |
Номер документу | 67089690 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Полях Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні