ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 червня 2017 року справа № 823/596/17
м. Черкаси
11 год. 30 хв.
Черкаський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого - судді: Тимошенко В.П.,
за участю секретаря судового засідання: Цаплі І.Ю.,
представника позивача - Горшанової В.І. (за довіреністю),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради до Управління державної архітектурно - будівельної інспекції у Черкаській області, головного інспектора з будівельного нагляду Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Черкаській області Глазепи Р.І., третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - товариство з обмеженою відповідальністю "Класікбудінвест" про визнання протиправним та скасування рішення,
встановив:
12 квітня 2017 року до суду з позовною заявою звернувся Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради, в якій просить визнати протиправним та скасувати рішення головного інспектора будівельного нагляду управління державної архітектурно - будівельної інспекції у Черкаській області №192 від 17.03.2017 Про скасування містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Дахнівська Січ, 20 (додаток до наказу департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради від 30.03.2016 №18).
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що відповідач протиправно, за відсутності на те підстав, в порушення вимог норм Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства за №109 від 07.07.2011 скасувало дію містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Дахнівська Січ, 20 (додаток до наказу департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради від 30.03.2016 №18).
Представник позивач в судовому засіданні заявлені позовні вимоги підтримав у повному обсязі.
Представник відповідача - 2 та відповідач 2 проти позову заперечили, з мотивів викладених в письмовому запереченні, обґрунтованого тим, що у відповідача були наявні усі правові підстави для скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки по вул. Дахнівська Січ, 20.
В судовому засіданні просили відмовити у задоволенні позову.
Заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача - 1 та відповідача - 2, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, судом встановлено таке.
На підставі наказу Держархбудінспекції від 07.02.2017 №179 головними інспекторами будівельного нагляду Глазепою Р.І. та Безкровною К.В. проведена позапланова перевірка, за результатами якої складено Акт перевірки дотримання вимог у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 09.03.2017 (надалі - Акт).
За результатами здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду Управлінням Держархбудінспекції у Черкаській області у акті зазначено, що містобудівні умови та обмеження надані з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, зокрема:
1) використання земельної ділянки не відповідає договору оренди землі від 01.08.2012 (згідно договору оренди земля за цільовим призначенням відноситься до категорії земель оздоровчого призначення, за функціональним використанням земельна ділянка відноситься до категорії земель комерційного використання, в оренду передається земельна ділянка площею 19800 кв. м. під об'єкт незавершеного будівництва профілакторію на 312 Місць з метою його будівництва та подальшої експлуатації), чим порушено абз.2 ч. 2 ст. 24, ч.4 ст. 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ;
2) в п. 4 розділу містобудівні умови та обмеження Містобудівних умов та обмежень відстань від об'єкту будівництва встановлено 0.0 м до меж: червоних ліній та ліній регулювання забудови, чим порушено п. 3.14, п.3.19 ДБН 360- 92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень ;
3) форма Містобудівних умов та обмежень не відповідає додатку до Порядку надання містобудівних умов ти обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом, Мінрегіонбуду від 07.07.2011 № 109 (далі - Порядок), змінено зміст пункту 13, чим порушено вимоги п.3.6 Порядку;
4) на отримання Містобудівних умов та обмежень замовником подано неповний пакет документів, перелік яких визначається п.2.2 Порядку, а саме: відсутній містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва, кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності) або черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру);
5) містобудівні умови та обмеження видані Управлінням відповідно до детального плану території, затвердженого рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 19.02.2016 №191, при тому що наміри забудови земельної ділянки не відповідають положенням плану зонування території, затвердженому рішенням сесії Черкаської міської ради від 04.12.2014 № 2-513, та генерального плану, затвердженого рішенням сесії Черкаської міської, ради від 29.12.2011 № 3-505, а саме: згідно плану зонування території земельна ділянка відноситься до зони Р-Зп - зона призначена для організації повсякденного відпочинку населення, згідно генерального клану земельна ділянка відноситься до території рекреаційних закладів, чим порушено абз.2 п, 2.4 розділу 11 Порядку, ч.І ст.17, ч.2, ц.5, ч.7 ст.18, ч. 1, ч. 10 ст. 19 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності , п.4.1, п.4.5, п.6.1 ДБН Б.1.1-15-2012, п.4.5, п.4.7, п. 4.10. п. 5.11, п. 6.7 ДСТУ- НББ.1.-12-2011, п.4.1, п.4.2, п.7.3 ДБН Б.1.1-14-2012.
За наслідками проведеної позапланової перевірки головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Держархбудінспекціі у Черкаській області Глазепою Р.І. прийнято рішення про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №192 від 17.03.2017.
Вказаним рішенням скасовано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки вул. Дахнівська Січ, 20 (додаток до наказу департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради від 30.03.2016 №18).
Вирішуючи спір, суд зазначає таке.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч.2 ст.6 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 № 3038-VI(далі - Закон № 3038-VI) до уповноважених органів містобудування та архітектури належать органи, визначені у статті 13 Закону України Про архітектурну діяльність .
Відповідно до ч.3 ст.6 Закону № 3038-VI, органом державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
У відповідності до п.1 Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінетом міністрів України від 9 липня 2014 р. N 294 (далі - Положення № 294), Державна архітектурно-будівельна інспекція України (Держархбудінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Згідно ч.2 ст.41 № 3038-VI Державний архітектурно-будівельний нагляд - сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об'єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.
Згідно п.1 та п.2, ч.3 п.2 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року №698(далі - Порядок № 698) нагляд здійснюється Держархбудінспекцією через головних інспекторів будівельного нагляду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі (далі - головні інспектори будівельного нагляду) шляхом проведення планових, позапланових, документальних і камеральних перевірок. Одним із основних завдань нагляду є скасування чи зупинення дії рішень, прийнятих з порушенням вимог містобудівного законодавства об'єктами нагляду, зокрема щодо документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів.
Відповідно до п. 8 ст. 1 Закону № 3038-VI містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Згідно ст. 26 Закону № 3038-VI забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва.
Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів. Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації. Проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів; 6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.
Згідно частин 1 - 5 ст. 29 Закону № 3038-VI основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.
Відповідно до п. п. 3.1,3.2,3.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерство регіонального розвитку; будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22 липня 2011 р. за №912/19650(далі - Порядок №109) містобудівні умови та обмеження складаються з текстової та графічної частин. Текстова частина містобудівних умов та обмежень містить розділи: Розділ "Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки" містить: а) граничнодопустиму висоту будівель; б) максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки; г) відстані від об'єкта, який проектується, до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови;д) мінімально допустимі відстані від об'єктів, які проектуються, до існуючих будинків та споруд.
Пунктом 6 ч.12 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об'єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право: скасовувати чи зупиняти дію рішень, прийнятих об'єктами нагляду відповідно до визначених цим Законом повноважень, які порушують вимоги містобудівного законодавства.
У відповідності до п. 32 Порядку №698, якщо рішення об'єкта нагляду порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, таке рішення скасовується або його дія зупиняється в разі можливості усунення виявлених порушень.
По суті виявлених порушень суд зазначає таке.
1. Щодо порушення №1.
Судом встановлено, що Земельна ділянка розташована за адресою вул. Дахнівська Січ, 20 (колишня вул. Ворошилова, 20) у м. Черкаси (кадастровий номер 7110136700:01:027:0021) перебуває у користуванні ТОВ Класікбудінвест на підставі договору оренди №570-01-2014/8448725 від 01.08.2012.
Згідно з п. 16 Договору цільове призначення земельної ділянки - землі оздоровчого призначення.
Наміри забудовника, згідно з заявою ТОВ Класікбудінвест від 28.02.2016 № 3025-арх: забудова під житлове будівництво (блокована забудова) .
Пунктом 2.1. наказу департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради від 30.03.2016 № 18 Про надання ТОВ Класікбудінвест містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Дахнівська Січ, 20 передбачено забудовнику внести зміни в правоустановчі документи в порядку, передбаченому чинним законодавством, щодо цільового та функціонального призначення земельної ділянки.
П. 2, 3 рішення Черкаської міської ради від 20.09.2016 № 2-1028 затверджено проект відведення земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення площею 1,9800 га товариству з обмеженою відповідальністю Класікбудінвест із земель оздоровчого призначення на землі житлової та громадської забудови по вул. Дахнівська Січ, 20. За основним цільовим призначенням земельну ділянку площею 1,9800 га (кадастровий номер 7110136700:01:027 : 0021) по вул. Дахнівська Січ, 20, що перебуває в оренді ТОВ Класікбудінвест (ідентифікаційний код - 34923954), віднесено до земель житлової та громадської забудови під будівництво блокованої житлової забудови.
На підставі вказаного рішення міської ради між Черкаською міською радою та ТОВ Класікбудінвест укладено відповідні зміни до Договору від 24.11.2016 (а.с.63-64).
Таким чином, законом передбачено єдину підставу для відмови в наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки - невідповідність містобудівній документації.
Наміри замовника співпадають з положеннями містобудівної документації - детального плану території, отже, на момент надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки відсутні правові підстави для відмови в їх видачі.
2. Щодо порушення №2.
Пунктом 3.14 ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень передбачено, що житлові будинки з квартирами на перших поверхах треба розміщувати, як правило, з відступом від червоних ліній. По червоній лінії допускається розміщувати житлові будинки з вбудованими у перші поверхи приміщеннями громадського призначення, а на житлових вулицях в умовах реконструкції забудови, яка склалася, - житлові будинки з квартирами на перших поверхах тільки як виняток. Формування малоповерхової високощільної забудови повинне здійснюватися на основі компактного розміщення блокованих житлових елементів при забезпеченні нормативних санітарно-гігієнічних вимог. Мінімальні розміри формованих внутрішніх двориків визначаються вимогами інсоляції при забезпеченні відстані між вікнами квартир, розміщених з протилежного боку, не менше 15 м (побутовий розрив), а також протипожежними вимогами (додаток 3.1), включаючи забезпечення в'їзду пожежних машин. Проїзди у внутрішні дворики треба приймати (у світлі) не менше 3,4 м, заввишки - не менше 4,25 м.
В пункті 3.19* ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень зазначено, що площа території, яку відводять під садибну забудову, повинна забезпечити розміщення обсягів будівництва і формування планувальних одиниць у погодженні з планувальною структурою міста і системою громадських центрів. Район садибної забудови може бути сформований окремими житловими чи блокованими будинками з присадибними (приквартирними) ділянками з господарськими будівлями або без них. Забудова цих районів не повинна перевищувати 4-х поверхів. Поверховість забудови, граничні розміри житлових будинків, площа забудови, вимоги до господарських будівель, їх складу, огорожі ділянок, благоустрою території встановлюються місцевими правилами забудови в залежності від розміру ділянок, умов інженерного обладнання, інсоляції будинків та територій, інших нормативних вимог, регіональних традицій. Гранична площа земельних ділянок, які надаються громадянам для житлового будівництва, встановлюється відповідними місцевими органами державної виконавчої влади або місцевого самоврядування відповідно до земельного законодавства. В умовах забудови, що склалася, присадибна ділянка може бути збережена в існуючих розмірах, якщо це не перешкоджає вдосконаленню планувальної структури населеного пункту. До площі садибної ділянки включається площа забудови житлових будинків, господарських будівель. Ширину садиби по фронту вулиці слід приймати залежно від планувальної структури району, рельєфу місцевості, типів житлових будинків, господарських будівель і гаражів з урахуванням забезпечення компактності садибної забудови і дотримання нормативних розривів між будівлями. Житлові будинки на присадибних ділянках треба розміщувати відповідно до проекту забудови району із встановленим відступом від червоних ліній. Огорожа присадибних ділянок не повинна виступати за червону лінію вулиці. 3.20 Розрахункову щільність населення територій районів садибної забудови
Суд зазначає, що відстані від об'єкту будівництва до червоних ліній у наданих ТОВ Класікбудінвест містобудівних умовах та обмеженнях зазначено 0,0 м, оскільки по вул. Набережна та Івана Ле червоні лінії не визначені діючим зонінг-планом міста. Проте розміщення житлових будинків проектувалось у відповідності до існуючої лінії забудови, а відстань до червоних ліній вул. Дахнівська Січ складає 13,0 м, що не суперечить встановленим вимогам.
3. Щодо порушення №3.
Пункт 13 додатку до Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109, передбачає включення до містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки вимог щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення.
В містобудівних умовах та обмеженнях, наданих наказом департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради від 30.03.2016 № 18 вказані вимоги передбачені в п. 9 В складі проекту передбачити: забезпечити умови для комфортного перебування та безперешкодного пересування маломобільних груп населення (відповідно до вимог ДБН В.2.2-17:2006 Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення та розділу 12 ДБН В.2.2-9-2009 Громадські будинки та споруди. Основні положення ).
Таким чином, вимоги щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення в містобудівних умовах та обмеженнях враховано.
Окрім того, відповідно до частини першої ст. 11 Закону України Про будівельні норми застосування будівельних норм або їх окремих положень є обов'язковим для всіх суб'єктів господарювання незалежно від форми власності, які провадять будівельну, містобудівну, архітектурну діяльність та забезпечують виготовлення продукції будівельного призначення. Міжнародні, регіональні та національні (державні) будівельні норми, правила, стандарти інших держав застосовуються в Україні відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Таким чином, виконавцем при розробці проекту мають бути враховані державні будівельні норми, в тому числі, і щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення.
4. Щодо порушення №4.
Згідно з Порядком №109 містобудівний розрахунок - розрахунок щодо граничнодопустимих параметрів забудови, умови ув'язки архітектурно-планувального та об'ємно-просторового рішення, системи обслуговування, інженерних комунікацій, транспортного обслуговування та благоустрою з існуючою забудовою із дотриманням чинних нормативних документів
Відповідно до п. 2.2 Порядку №109 передбачено, що для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва.
Суд звертає увагу, що детальний план території між вулицями Ворошилова, сержанта Волкова, Постишева та Павла Тичини включає в себе: пояснювальну записку, вихідні дані для проектування, графічні матеріали, додатки (а.с.37-50). В пояснювальній записці на сторінці 14 приведені техніко-економічні показники.
Суд зазначає, що підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Відмова у видачі містобудівних умов та обмежень або внесення змін до них з відповідним обґрунтуванням надається уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, визначений пунктом 2.1 цього розділу.
Як вбачається з викладеного, нормами спеціального законодавства визначено, що єдиною підставою для відмови у видачі (наданні) містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
5. Щодо порушення №5.
Ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі. Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви.
Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Зазначена норма співвідноситься з пунктом 2.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, у якій вказано, що надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України Про регулювання містобудівної діяльності . Підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
Згідно із ст. 19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.
Відповідно до Генерального плану міста Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 29.12.2011 №3-505, на земельній ділянці передбачено зона зелених насаджень загального користування та заклади рекреації.
Нормами ст. 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.
Відповідно до плану зонування м. Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 04.12.2014 №2-513, який є у складі вищевказаного проекту, земельна ділянка по вул. Ворошилова, 20 (вул. Дахнівська Січ) відноситься до перспективної рекреаційної зони озеленених територій загального користування (Р-Зп).
Згідно зі статтею 20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) зазначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Згідно із ст. 19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності детальний план у межах населеного пункту уточнює положення Генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.
Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.
Таким чином, детальний план території є фінальним видом містобудівної документації, що в укрупненому масштабі уточнює положення генерального плану міста.
Відповідно до висновку управління планування та архітектури від 14.04.2016 № 5351-з згідно з детальним планом території між вулицями Дахнівська Січ (Ворошилова), Сержанта Волкова, Праславянська (Постишева) та Павла Тичини в місті Черкаси, розроблений ФОП ОСОБА_7 та затверджений рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 19.02.2016 № 191, передбачене розміщення на вказаній ділянці блокованої житлової забудови.
Відповідно наказу департаменту архітектури та містобудування від 30.03.2016 № 18 Про надання ТОВ Класікбудінвест містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Дахнівська Січ, 20 зобов'язано ТОВ Класікбудінвест внести зміни щодо цільового призначення земельної ділянки.
Рішенням виконавчого комітету від 19.02.2016 № 191 затверджено детальний план території між вулицями Дахнівська Січ (колишня вул. Ворошилова), Сержанта Волкова, Правослов'янська (колишня Постишева) та Павла Тичини.
Таким чином, суд приходить до висновку, що на момент видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки вказане рішення було чинним, а тому правові підстави для відмови в наданні містобудівних умов та обмежень в департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради були відсутні.
Відповідно до частини 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
При цьому судом враховується, що у справі Беєлер проти Італії Європейський суд з прав людини зазначив, що будь-яке втручання органу влади у захищене право не суперечитиме загальній нормі, викладеній у першому реченні частини 1 статті 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, лише якщо забезпечено справедливий баланс між загальним інтересом суспільства та вимогам захисту основоположних прав конкретної особи. Питання щодо того, чи було забезпечено такий справедливий баланс, стає актуальним лише після того, як встановлено, що відповідне втручання задовольнило вимогу законності і не було свавільним.
У рішенні від 09.01.2007 у справі Інтерсплав проти України Суд наголосив, що втручання має бути пропорційним та не становити надмірного тягаря, іншими словами воно має забезпечувати справедливий баланс між інтересами особи і суспільства.
Оцінюючи оскаржуване позивачем рішення відповідача на предмет його відповідності вимогам, встановленим частиною другою статті 19 Конституції України, виходячи при такій оцінці з критеріїв, визначених частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, та практики Європейського суду з прав людини, суд вважає за необхідне вказати, що при скасуванні дії містобудівних умов та обмежень, за відсутності правових підстав для таких висновків та взагалі відкиданні можливості зупинення дії таких умов, порушено необхідний баланс між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані застосовані заходи результатів державного нагляду.
Підсумовуючи вищевказане, суд дійшов висновку про те, що рішення головного інспектора будівельного нагляду управління державної архітектурно - будівельної інспекції у Черкаській області №192 від 17.03.2017 "Про скасування містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Дахнівська Січ, 20" (додаток до наказу департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради від 30.03.2016 №18) прийнято необґрунтовано, недобросовісно, а, отже, не може бути визнане судом правомірним актом.
З огляду на вказане, позов Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради до Управління державної архітектурно - будівельної інспекції у Черкаській області, головного інспектора з будівельного нагляду Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Черкаській області Глазепи Р.І. належить задовольнити: визнати протиправним та скасувати рішення про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.08.2015 року №26/15, прийнятого 15.03.2017 року.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає таке.
Згідно з ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.,
Керуючись статтями 56, 58, 86, 94, 159, 162, 163, 254 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення головного інспектора будівельного нагляду управління державної архітектурно - будівельної інспекції у Черкаській області №192 від 17.03.2017 "Про скасування містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Дахнівська Січ, 20" (додаток до наказу департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради від 30.03.2016 №18).
Стягнути з бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України (ідентифікаційний код 37471912) на користь Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради (ідентифікаційний код 38715770) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1600 (одну тисячу шістсот) грн 00 коп.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд в порядку, передбаченому ст. ст. 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя В.П. Тимошенко
Повний текст постанови виготовлено 19 червня 2017 року
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2017 |
Оприлюднено | 22.06.2017 |
Номер документу | 67204854 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.П. Тимошенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні