Постанова
від 13.06.2017 по справі 908/2234/16
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

13.06.2017 справа №908/2234/16

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий: судді при секретарі судового засідання:ОСОБА_1 ОСОБА_2, ОСОБА_3 ОСОБА_4 за участю представників сторін: від скаржника: від боржника (ліквідатор): розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу не з'явився; ОСОБА_5, посвідчення арбітражного керуючого № 820 від 17.04.13 Державної податкової інспекції у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві на постанову господарського суду Запорізької області від 05.09.2016 у справі№908/2234/16 за заявою боржника ліквідаторТовариства з обмеженою відповідальністю "Сільгосптандем", м.Запоріжжя ОСОБА_5, м. Запоріжжя провизнання банкрутом

В С Т А Н О В И В:

Постановою господарського суду Запорізької області від 05.09.2016р. по справі №908/2234/16 ТОВ «Сільгосптандем» , м. Запоріжжя, 69005, пр. Соборний, 158, код ЄДРПОУ 39292265 визнано банкрутом. Відкрито ліквідаційну процедуру. Ліквідатором призначено голову ліквідаційної комісії - ОСОБА_5, НОМЕР_1 виданий Гуляйпільським РВ УМВС України в Запорізькій області 22.01.2003., ідент. номер НОМЕР_2, поштова адреса: м. Запоріжжя, 69005, а/с 1176.

Зобов'язано оприлюднити на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України повідомлення про визнання боржника - ТОВ «Сільгосптандем» банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури.

Зобов'язано ліквідатора в межах строку, передбаченого ст. 37 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» , завершити процедуру ліквідації і надати суду звіт та ліквідаційний баланс.

Постанова господарського суду Запорізької області від 05.09.2016р. по справі №908/2234/16 мотивована тим, що за результатами розгляду заяви про порушення справи про банкрутство ТОВ «Сільгосптандем» м. Запоріжжя, судом першої інстанції встановлена неспроможність боржника виконувати грошові зобов'язання, внаслідок чого суд визнав його банкрутом та відкрив ліквідаційну процедуру відповідно до ч. 2 ст. 95 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом.»

Суд першої інстанції дійшов висновку, що наявними в матереалах справи доказами підтверджено дотримання боржником встановлених законом вимог щодо ліквідації юридичної особи за рішенням власника, зокрема, положень статей 104,105,110 та 111 Цивільного кодексу України.

Господарський суд першої інстанції, враховуючи, що голова ліквідаційної комісії ОСОБА_5 здійснював процедуру досудової ліквідації боржника та ознайомлений з усіма обставинами справи, враховуючи рішення учасника товариства щодо покриття ним всіх судових витрат (у тому числі виплату винагороди голові ліквідаційної комісії) та наявність клопотання ТОВ «Сільгосптандем» про призначення голови ліквідаційної комісії ліквідатором боржника, призначив ліквідатором банкрута ОСОБА_5.

Державна податкова інспекція у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві (далі по тексту - ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві) звернулась до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову господарського суду Запорізької області від 05.09.2016р. та припинити провадження у справі №908/2234/16.

Заявник апеляційної скарги вважає, що оскаржувана постанова прийнята судом першої інстанції з порушенням норм матеріального та процесуального права, без з'ясування всіх обставин справи.

Скаржник вважає, що головою ліквідаційної комісії боржника був порушений порядок добровільної ліквідації, а судом першої інстанції не враховано, що при зверненні із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство ТОВ «Сільгосптандем» за правилами ст. 95 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» , не додані документи, які повинні бути надаватися на момент звернення із такою заявою.

Також скаржник посилається, як на підставу для скасування оскаржуваної постанови, на відсутність в матеріалах справи інформації про запит до автоматизованої системи з відбору кандидатів на призначення арбітражного керуючого у справі про банкрутство ТОВ «Сільгосптандем» .

Апелянт вважає, що судом першої інстанції належним чином не перевірено наявності у боржника на час порушення провадження у справі про банкрутство ознак неплатоспроможності, не доведено відсутність коштів на рахунках та відсутність активів боржника, а також в порушення вимог ч.7 ст.111 ЦК України, ТОВ «Сільгосптандем» не надані податковому органу первинні документи для перевірки.

Державна податкова інспекція у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві обґрунтовує своє право, як контролюючого органу, в порядку ст.91 ГПК України здійснити апеляційне оскарження у справі №908/2234/16 про банкрутство ТОВ «Сільгосптандем» тим, що ненадання документів, які підтверджують наявність ознак неплатоспроможності на момент подачі заяви про порушення провадження у справі про банкрутство свідчить про те, що банкрутство ТОВ «Сільгосптандем» має ознаки фіктивного.

Скаржник зазначає, що станом на 14.02.2017р. боржник перебуває на обліку у ДПІ у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві. До державного реєстратора в електронному вигляді було сформовано та направлено повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за ф.№27-ОПП.

Інформація щодо проведення документальних планових/позапланових перевірок за 2016р. відсутня. ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві звертає увагу на те, що ТОВ Сільгосптандем була подана остання податкова декларація за 2014р.

У відзиві на апеляційну скаргу ліквідатор ТОВ Сільгосптандем ОСОБА_5 просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржувану постанову господарського суду Запорізької області - без змін.

Ліквідатор ОСОБА_5 посилається на те, що у ТОВ Сільгосптандем станом на 09.09.2016р. відсутня заборгованість перед податками та зборами, що підтверджується повідомленням ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві від 13.09.2016р.

Також ліквідатор ТОВ Сільгосптандем вважає, що ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві не є ані стороною по справі, ані учасником у справі про банкрутство, ані кредитором, оскільки у ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві відсутні будь-які грошові вимоги до боржника, його права не порушуються оскаржуваною постановою. Тому ліквідатор ТОВ Сільгосптандем ОСОБА_5 вважає, що ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві не має підстав у відповідності до ст.91 ГПК України для звернення з апеляційною скаргою на постанову господарського суду Запорізької області від 05.09.2016р. по справі №908/2234/16 та позбавлена права на апеляційне оскарження вказаного судового рішення.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 21.11.2016 у справі № 908/2234/16 (головуючий суддя: М'ясищев А.М., суддя Сгара Е.В., суддя Склярук О.І.) постанову господарського суду Запорізької області від 05.09.2016 у справі № 908/2234/16 про визнання банкрутом ТОВ "Сільгосптандем" скасовано. Провадження у справі № 908/2234/16 про визнання ТОВ "Сільгосптандем" банкрутом припинено.

Постановою Вищого господарського суду України від 17.01.17 р. касаційну скаргу ліквідатора Товариства з обмеженою відповідальністю "Сільгосптандем" ОСОБА_5 задоволено частково. Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 21.11.2016 у справі № 908/2234/16 скасовано з підстав не з'ясувавання правового статусу заявника апеляційної скарги - ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві. Справу № 908/2234/16 передано на розгляд до Донецького апеляційного господарського суду.

31.01.17 р. матеріали справи №908/2234/16 повернуто до Донецького апеляційного господарського суду, що підтверджується штемпелем вхідної кореспонденції на супровідному листі Вищого господарського суду України від 18.01.17 р. № 04-22/23.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями Донецького апеляційного господарського суду від 31.01.2017р. визначено склад колегії суддів: головуючий суддя - Геза Т.Д., судді - Ушенко Л.В., Дучал Н.М.

Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 02.02.2017р. прийнято до провадження апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві на постанову господарського суду Запорізької області від 05.09.2017 р. у справі № 908/2234/16. Розгляд справи призначено на 28.02.2017 р.

Розгляд апеляційної скарги неодноразово відкладався у зв'язку із зміною складу колегії суддів з поважних причин відповідно до протоколів автоматизованого розподілу судової справи між суддями.

Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 18.04.2017 року по справі №908/2234/16 розгляд апеляційної скарги Державної податкової інспекції у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві на постанову господарського суду Запорізької області від 05.09.16р. по справі №908/2234/16 відкладено на 13.06.2017 року.

У зв'язку зі звільненням у відставку ОСОБА_6, яка є членом судової колегії, з посади судді Донецького апеляційного господарського суду та перебуванням судді-члена колегії ОСОБА_7 у відпустці на дату слухання справи, повторним автоматизованим розподілом судової справи від 12.06.17 р. визначено новий склад колегії суддів: Геза Т.Д. - головуючий суддя, судді - Агапов О.Л., Москальова І.В.

Постановою Пленуму Вищого господарського суду України № 6 "Про судове рішення" від 23.03.2012 р. роз`яснено, що у разі необхідності заміни судді в процесі розгляду справи або додаткового введення судді (суддів) до складу суду розгляд справи з огляду на встановлений пунктом 3 частини четвертої статті 47 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" принцип незмінності судді слід починати спочатку. При цьому заново розпочинається й перебіг передбачених статтею 69 ГПК строків вирішення спору, а його подальше продовження новим (зміненим) складом суду здійснюється у випадках і в порядку, передбачених частиною третьою цієї статті.

Сторони у справі, прокурор, треті особи та особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення господарського суду, яке не набрало законної сили відповідно до ч.1 ст. 91 ГПК України.

Положенням ст.1 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" регламентовано, що учасниками провадження у справі про банкрутство визнано таких осіб: сторони (конкурсні кредитори та боржник), забезпечені кредитори, арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор), власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, державний орган з питань банкрутства, Фонд державного майна України, представник органу місцевого самоврядування, представник працівників боржника, уповноважена особа засновників (учасників, акціонерів) суб'єкта підприємницької діяльності - боржника, а також у випадках, передбачених цим Законом, інші особи, які беруть участь у провадженні у справі про банкрутство.

Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що вказаний перелік учасників провадження у справі про банкрутство не є вичерпним, оскільки до учасників провадження у справі про банкрутство дана стаття відносить також інших осіб, які у випадках, передбачених Законом, беруть участь у провадженні у справі про банкрутство.

Законодавством визначено умови, за наявності яких особа набуває правового статусу учасника провадження у справі про банкрутство, а також допускає участь у справі про банкрутство інших, крім кредиторів, осіб, чиї інтереси можуть порушуватися в ході здійснення провадження у справі про банкрутство.

Відповідно до пункту 41.1 статті 41 Податкового кодексу України, контролюючим органам державою делеговано повноваження контролю та справляння податків з суб'єктів підприємницької діяльності.

З наявної в матеріалах справи виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 12.05.2016 року вбачається, що ТОВ „Сільгосптандем» , м.Запоріжжя перебуває на обліку в ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві з 08.07.2014р. (а.с. 41).

Відповідно до протоколу №5 від 06.05.2016р. учасником ТОВ „Сільгосптандем» ОСОБА_8 прийнято рішення про припинення діяльності юридичної особи шляхом її ліквідації у добровільному порядку, головою ліквідаційної комісії призначено ОСОБА_8

Відкриття ліквідаційної процедури відповідно до статті 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" має наслідком завершення підприємницької діяльності боржника, що унеможливлює виникнення нових податкових зобов'язань.

Згідно з ч.1 ст. 105 Цивільного кодексу України, учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію.

З метою забезпечення виконання вимог статті 105 Цивільного кодексу України, на офіційному веб-сайті відповідного органу державної влади оприлюднюються відомості про: рішення про припинення юридичної особи, відомостей про комісію з припинення (ліквідатора, ліквідаційну комісію тощо) та про строк, визначений засновниками (учасниками) юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, для заявлення кредиторами своїх вимог.

В матеріалах справи відсутні докази оприлюднення на офіційному веб-сайті відповідного органу державної влади повідомлення про внесення запису щодо прийняття засновниками рішення про припинення юридичної особи ТОВ «Сільгосптандем» до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до ч.7 ст.111 ЦК України, для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку . До моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

Докази повідомлення ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві про прийняття загальними зборами учасників ТОВ "Сільгосптандем" рішення про припинення діяльності юридичної особи шляхом її ліквідації у добровільному порядку та надсилання первинних документів (регістрів бухгалтерського та податкового обліку для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості) до дати звернення ліквідатора до суду першої інстанції із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство ТОВ "Сільгосптандем" ( 23.08.2016р .) в матеріалах справи відсутні.

З матеріалів справи вбачається, що головою ліквідаційної комісії ОСОБА_8 до ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС України у м.Києві направлено повідомлення про припинення діяльності ТОВ «Сільгосптандем» в день звернення з заявою про порушення справи про банкрутство до суду першої інстанції - 23.08.2016р .

З апеляційної скарги вбачається, що до ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС України у м.Києві не подавалася звітність за останній звітний період.

Судова колегія апеляційної інстанції дійшла до висновку, що голова ліквідаційної комісії ОСОБА_8 не забезпечила своєчасного надання документів на перевірку контролюючим органам, в тому числі і органам доходів і зборів у процедурі досудової ліквідації ТОВ Сільгосптандем , тобто нею не були виконані передумови, необхідні для порушення провадження у справі у порядку статті 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", що, в свою чергу, є порушенням прав ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС України у м.Києві.

Тобто, за таких обставин, податковий орган був позбавлений можливості здійснити відповідну перевірку для з'ясування факту наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків та зборів.

Зважаючи на особливості процедури банкрутства в даному випадку (в порядку статті 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"), правовий статус Державної податкової інспекції, як контролюючого органу, передбачений нормами цивільного та податкового законодавства, та враховуючи, що головою ліквідаційної комісії ТОВ „Сільгосптандем» не дотримано вимог щодо порядку досудової ліквідації у порядку, передбаченому нормами Цивільного кодексу України, судова колегія апеляційної інстанції дійшла до висновку, що скаржник був позбавлений можливості здійснити перевірку боржника і, враховуючи, що звітність не надавалася з 2014р., заявити свої претензії в досудовій процедурі ліквідації боржника, тому оскаржувана постанова порушує права ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС України у м.Києві.

Колегія суддів враховує судову практику Вищого господарського суду України (постанова ВГСУ від 11.05.2016 року у справі №904/10403/15).

Статтею 99 ГПК України встановлено, що в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у цьому розділі. Апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.

Відповідно до ст.101 ГПК України, у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі. В апеляційній інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, які не були предметом розгляду в суді першої інстанції .

Представник апелянта у судові засідання апеляційної інстанції не з'явивлявся. Про час та місце судового засідання повідомлений належним чином. Оскільки явка представників апелянта у призначене судове засідання не визнавалася обовязковою, апеляційну скаргу розглянуто за відсутності представника скаржника.

Відповідно до ст.81-1 Господарського процесуального кодексу України в судових засіданнях апеляційної інстанції 28.02.2017р., 13.03.2017р., 27.03.2017р., 18.04.2017р., 13.06.2017 року здійснено фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу та складено протоколи.

Дослідивши докази матеріалів справи, заслухавши присутнього у судових засіданнях апеляційної інстанції ліквідатора ТОВ „Сільгосптандем» м.Запоріжжя ОСОБА_5, судова колегія Донецького апеляційного господарського суду встановила.

Ліквідатор (голова ліквідаційної комісії) ТОВ „Сільгосптандем» ОСОБА_5 звернувся із заявою про порушення справи про банкрутство ТОВ „Сільгосптандем» м.Запоріжжя (вих.№23-08/1 від 23.08.2016р.) відповідно до статті 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" до господарського суду Запорізької області (вх.№2420/09-05 від 23.08.2016р.).

Неплатоспроможність ТОВ „Сільгосптандем» підтверджується доданими до заяви про порушення справи про банкрутство доказами: копіями установчих документів підприємства; копіями документів, що підтверджують проведення ліквідації товариства.

Згідно ч.1 ст.95 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язаний звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство.

Дотримання визначених вимог та сукупність вказаних дій ліквідаційної комісії (ліквідатора) під час досудової ліквідації боржника є підставою для звернення ліквідаційної комісії (ліквідатора) зі заявою про порушення справи про банкрутство боржника в порядку ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" із наданням господарському суду доказів існування всіх необхідних передумов для порушення провадження у справі про банкрутство боржника, що ліквідується власником, саме на момент звернення боржника з відповідною заявою.

Такі передумови полягають у наступному: прийняття рішення власником майна (або органом, уповноваженим управляти майном) боржника про звернення боржника до господарського суду із заявою; проведення аналізу боржника у вигляді проведення інвентаризації наявного майна (у тому числі переданого у заставу майна), його належної оцінки та оцінки грошових коштів на рахунках боржника, аналіз пасивів боржника шляхом публікації оголошення згідно з вимогами ст.105 ЦК України, а також повідомлення явних кредиторів персонально у письмовій формі про ліквідацію юридичної особи боржника з метою виявлення кредиторів та встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості, у тому числі по податку, зборах (обов'язкових платежах) проведення аналізу активів та пасивів боржника є підставою складання проміжного ліквідаційного балансу, який додається до заяви боржника відповідно до п.3 ст.11 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"; повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства (ч.7 ст.111 ЦК України).

Відповідно до ч.1 п.1 ст.110 ЦК України юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

Згідно ч. 3 ст. 110 ЦК України якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.

З матеріалів справи вбачається, що протоколом №5 від 06.05.2016р. учасника ТОВ «Сільгосптандем» ОСОБА_8, що володіє 100% голосів, прийнято рішення про припинення діяльності юридичної особи шляхом її ліквідації у загальному порядку та призначено головою ліквідаційної комісії ОСОБА_8 (а.с.6).

Згідно з ч.1 ст. 105 Цивільного кодексу України, учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію.

З наданої до заяви про порушення провадження у справі про банкрутство ТОВ Сільгосптандем виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 12.05.2016р. вбачається, що ТОВ Сільгосптандем перебуває в стані припинення, головою комісії з припинення або ліквідатором є ОСОБА_8 (а.с. 41).

З метою забезпечення виконання вимог статті 105 Цивільного кодексу України, на офіційному веб-сайті відповідного органу державної влади оприлюднюються відомості про: рішення про припинення юридичної особи, відомостей про комісію з припинення (ліквідатора, ліквідаційну комісію тощо) та про строк, визначений засновниками (учасниками) юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, для заявлення кредиторами своїх вимог.

В матеріалах справи, в порушення приписів ст.105 ЦК України, на дату звернення із заявою до господарського суду Запорізької області про порушення провадження у справі про банкрутство ТОВ Сільгосптандем відсутні докази, що підтверджують оприлюднення на офіційному веб-сайті відповідного органу державної влади повідомлення про внесення запису щодо прийняття засновниками рішення про припинення юридичної особи ТОВ «Сільгосптандем» та встановлених строків звернення кредиторів з грошовими вимогами до боржника.

Згідно з ч.3 ст. 105 ЦК України, учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до положень ЦК України, призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється.

Ч.5 ст. 105 ЦК України встановлено, що строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

15.06.16р., тобто після внесення інформації до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про перебування ТОВ Сільгосптандем в стані припинення, статут ТОВ Сільгосптандем викладено в новій редакції, яка затверджена загальними зборами учасників Товариства Протоколом №4 від 15.06.2016р.

З наявної в матеріалах справи копії Статуту ТО«ѳльгосптандем» (нова редакція) вбачається, що учасниками товариства є ОСОБА_8 та ОСОБА_9 (а.с.42).

Частка учасників у статутному капіталі товариства становить: ОСОБА_8 - 50%, ОСОБА_9 - 50%.

Формування статутного капіталу відбулося за рахунок внеску учасника підприємства ОСОБА_9 нерухомого майна - квартири №13, за адресою: м.Дніпропетровськ, вул. В. Моссаковського, 8, загальною вартістю 1509505,00грн. та внеску учасника підприємства ОСОБА_8 грошима у сумі 15000,00грн. (а.с.47).

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 23.08.2016р ., з 17.06.2016 боржник перебуває в стані припинення підприємницької діяльності за рішенням засновників, про що внесено відповідний запис. Строк для заявлення кредиторами своїх вимог встановлений до 17.08.2016р. (а.с.59-60).

Засновниками (учасниками) юридичної особи ТОВ Сільгосптандем є: ОСОБА_8 та ОСОБА_9, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 23.08.2016р. (а.с.59).

Тобто станом на 17.06.2017р. ТОВ Сільгосптандем має 2-х засновників (учасників) ОСОБА_8 та ОСОБА_9

В матеріалах справи відсутні докази прийняття рішення про припинення діяльності ТОВ Сільгосптандем засновниками (учасниками) - ОСОБА_8 та ОСОБА_9

З наявних в матеріалах справи доказів вбачається, що рішення про припинення діяльності юридичної особи ТОВ Сільгосптандем шляхом її ліквідації у загальному порядку прийнято одноособово ОСОБА_8, що підтверджується протоколом загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю «Сільгосптандем» №5 від 06.05.2016р.

Протоколом № 13 від 18.08.2016 р. загальними зборами учасників ТОВ "Сільгосптандем" у складі 2-х учасників: ОСОБА_8 та ОСОБА_9 прийнято рішення про затвердження проміжного ліквідаційного балансу боржника.

Дії щодо встановлення наявності та розміру активів та аналіз пасивів підприємства - боржника повинні передувати складенню проміжного ліквідаційного балансу, який згідно п.3 ст. 11 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" додається до заяви боржника про порушення справи про банкрутство.

З доданих до заяви про порушення провадження у справі про банкрутство ТОВ «Сільгосптандем» доказів вбачається, що в день звернення з заявою про порушення провадження у справі про банкрутство - 23.08.2016р. головою ліквідаційної комісії ОСОБА_8 направлені повідомлення про припинення діяльності ТОВ «Сільгосптандем» : до Київського міського центру зайнятості, Київського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань м. Києва, Центрального об'єднання УПФУ м. Києва, Київського обласного відділення фонду соціального захисту інвалідів, в тому числі і до ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС України у м.Києві - на підтвердження наданий реєстр цінних листів з описом від 18.08.2016р., підписаний ОСОБА_8А.(а.с.52).

З наведеного вбачається, що головою ліквідаційної комісії ОСОБА_8 направлені запити до відповідних державних установ після дати затвердження проміжного ліквідаційного балансу (проміжний ліквідаційний баланс затверджено 18.08.2016р.), що свідчить про недотримання ліквідаційною комісією приписів ч.7 ст.111 ЦК України щодо добровільної ліквідації боржника, в результаті чого органи державної податкової служби та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування були позбавлені можливості проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування та права заявити свої претензії боржнику (за їх наявності) в досудовій процедурі ліквідації боржника.

У матеріалах справи відсутні відповіді з вищезазначених державних установ із зазначенням відсутності чи наявності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів.

Запорізькою ОДПІ на виконання ухвали господарського суду Запорізької області від 25.08.2016р. повідомлено, що станом на 31.08.2016р. податковий борг у ТОВ Сільгосптандем відсутній.

Довідка Запорізької ОДПІ б/н від 31.08.2016р. про відсутність податкового боргу не приймається до уваги судом апеляційної інстанції, оскільки на дату порушення справи про банкрутство ТОВ «Сільгосптандем» боржник знаходиться на обліку у ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві з 08.07.2014р., що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 41).

Відповідна довідка ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві на дату порушення справи про банкрутство ТОВ "Сільгосптандем" та на дату прийняття оскаржуваного процесуального документа в матеріалах справи відсутня.

Судова колегія апеляційної інстанції дійшла до висновку, що на дату звернення до господарського суду Запорізької області з заявою про порушення провадження у справі про банкрутство ТОВ «Сільгосптандем» головою ліквідаційної комісії ОСОБА_8 не вжито належних заходів щодо з'ясування відсутності чи наявності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до дати складання проміжного ліквідаційного балансу.

В матеріалах справи наявна вимога ТОВ «НВП СХІДГЕОФІЗИКА» (вих. №97 від 13.06.2016р.), в якій ТОВ «НВП СХІДГЕОФІЗИКА» просить оплатити поточну заборгованість за договором постачання металопродукції №211 від 17.11.2014р. у загальній сумі 1606126,00грн. за поставлений ним відповідно до видаткових накладних № РН-002500 від 18.11.2014р. на суму 397104,00грн., №РН-003299 від 18.12.2014р. на суму 205500,00 грн., №РН-003544 від 24.12.2014 р. на суму 382698,00 грн.; № РН-003700 від 29.12.2014 р. на суму 389349,00 грн., №РН-003711 від 30.12.2014 р. на суму 231475,00 грн. - товар (а.с. 24-29).

Доказів звернення інших кредиторів з вимогами до боржника до матеріалів справи не додано.

За результатами розгляду вимоги ТОВ «НВП СХІДГЕОФІЗИКА» боржником визнані вимоги у сумі 1606126,00 грн., про що ТОВ «Сільгосптандем» надана відповідь за №17-06/11 від 17.06.2016р. (а.с.23).

Зазначена сума кредиторської заборгованості внесена головою ліквідаційної комісії ОСОБА_8 до проміжного ліквідаційного балансу від 18.08.2016р.

З матеріалів справи вбачається, що звітність до ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві не подавалася ТОВ "Сільгосптандем" з 2014р.

Ч.3 ст. 111 ЦК України встановлено, що під час проведення заходів щодо ліквідації юридичної особи до завершення строку пред'явлення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) закриває рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.

При цьому чинне законодавство не містить в собі будь-яких виключень щодо вчинення таких дій ліквідатором в досудовій процедурі ліквідації боржника.

З наявної в матеріалів справи довідки, підписаної головою ліквідаційної комісії ТОВ «Сільгосптандем» ОСОБА_8, про рахунки підприємства, відкриті в банках та інших фінансово-кредитних установах, вбачається, що станом на 18.08.2016р. у підприємства наявний один рахунок в ПАТ «Кредобанк» , який відкрито 31.08.2014р., а закрито - 22.02.2016р. Будь-які інші рахунки у підприємства відсутні. Рахунки, на яких обліковуються цінні папери, що належать на праві власності ТОВ «Сільгосптандем» - відсутні (а.с.39).

Факт закриття рахунку в ПАТ «Кредобанк» не підтверджeний відповідною довідкою цієї установи.

П.20.4 глави 20 Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 12.11.2003р. № 492 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17.12.2003р. за № 1172/8493 (надалі Інструкція) встановлено, що у разі припинення юридичної особи внаслідок її ліквідації для проведення ліквідаційної процедури використовується один поточний рахунок юридичної особи, що ліквідовується, визначений комісією з припинення (ліквідатором, ліквідаційною комісією тощо)

Згідно з п.11.16 "Порядку обліку платників податків та зборів", затвердженого Наказом Міністерства Фінансів України № 1588 від 09.12.2011 року, належним доказом наявності відкритих /закритих рахунків у боржника є Довідка ДПІ по розрахункових рахунках боржника в банківських установах, розміру залишку коштів та їх закриття.

Проте, докази звернення голови ліквідаційної комісії ТОВ «Сільгосптандем» до ДПІ для отримання довідки з переліком рахунків юридичної особи боржника та відомості про їх закриття в матеріалах справи відсутні.

Довідка ДПІ по розрахункових рахунках боржника ТОВ «Сільгосптандем» відсутня.

За відсутності належних доказів про наявність відкритих рахунків або їх відсутність, руху коштів на них, залишку коштів на рахунках ТОВ «Сільгосптандем» на дату прийняття рішення про припинення діяльності боржника, неможливо дійти до висновку про обґрунтоване співвідношення активу та пасиву ТОВ «Сільгосптандем» , відображених у проміжному ліквідаційному балансі від 18.08.2016р.

Ч.4 ст.111 ЦК України встановлено, що ліквідаційна комісія (ліквідатор) вживає заходів щодо інвентаризації майна юридичної особи, що припиняється, а також майна її філій та представництв, дочірніх підприємств, господарських товариств, а також майна, що підтверджує її корпоративні права в інших юридичних особах, виявляє та вживає заходів щодо повернення майна, яке перебуває у третіх осіб.

Такими заходами можуть бути, зокрема, отримання відповідних витягів з реєстрів, які діють відповідно до Законів України "Про Державний земельний кадастр" та Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

З матеріалів справи вбачається, що господарським судом першої інстанції не надано належної правової оцінки тому факту, що на час звернення із заявою про порушення справи про банкрутство, головою ліквідаційної комісії не було зроблено запиту до державних органів, які реєструють обтяження (заборону відчуження) майна, зокрема, нерухомого, внаслідок чого неможливо погодитись в даному випадку з тим, що ліквідатором було вжито всіх заходів по виявленню заставних кредиторів боржника та можливих активів боржника, які можуть перебувати в заставі.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що інформаційна довідка №67025161 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта датована 31.08.2016р., тобто після порушення провадження у справі про банкрутство. Однак норми Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", не передбачають можливості подання документів, які підтверджують наявність або відсутність майнових активів боржника, після порушення провадження у справі про банкрутство боржника, що ліквідується власником.

Відовідно до п.5 Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України № 879 від 02.09.2014 року (надалі Положення про інвентаризацію), інвентаризація проводиться з метою забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства. Під час інвентаризації активів і зобов'язань перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан, відповідність критеріям визнання і оцінка.

П.1 Розділу ІІ Положення про інвентаризацію передбачено, що для проведення інвентаризації на підприємстві розпорядчим документом керівника підприємства створюється інвентаризаційна комісія з представників апарату управління підприємства, бухгалтерської служби (представників аудиторської фірми, централізованої бухгалтерії, суб'єкта підприємницької діяльності - фізичної особи, яка здійснює ведення бухгалтерського обліку на підприємстві на договірних засадах) та досвідчених працівників підприємства, які знають об'єкт інвентаризації, ціни та первинний облік (інженери, технологи, механіки, виконавці робіт, товарознавці, економісти, бухгалтери). Інвентаризаційну комісію очолює керівник підприємства (його заступник) або керівник структурного підрозділу підприємства, уповноважений керівником підприємства.

У випадках, установлених законом, ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує проведення незалежної оцінки майна юридичної особи, що припиняється.

Статтею 12 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» визначено, що звіт про оцінку майна є документом, що містить висновки про вартість майна та підтверджує виконані процедури з оцінки майна суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання відповідно до договору. Звіт підписується оцінювачами, які безпосередньо проводили оцінку майна, і скріплюється підписом керівника суб'єкта оціночної діяльності.

Вимоги до змісту звіту про оцінку майна, порядку його оформлення та рецензування встановлюються положеннями (національними стандартами) оцінки майна. Зміст звіту про оцінку майна повинен містити розділи, що розкривають зміст проведених процедур та використаної нормативно-правової бази з оцінки майна.

Голова ліквідаційної комісії ОСОБА_8 наказом №1 від 18.08.2016р. в термін до 18.08.2016р. призначила та затвердила проведення інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків з перевіркою їх фактичної наявності та документального підтвердження станом на 18.08.2016 р. (а.с.9).

Інвентаризація майна боржника була проведена ліквідатором одноособово, без створення інвентаризаційної комісії та без участі матеріально відповідальної особи.

З акту «Про проведення інвентаризації майна» від 18.08.2016р. вбачається, що підприємство має нерухоме майно - квартира №13, за адресою: м.Дніпропетровськ, вул. В. Моссаковського, 8, загальною балансовою вартістю 1509505,00 грн., яка передана до статутного фонду ТОВ Сільгосптандем учасником ОСОБА_9 із встановленням її вартості у сумі внеску до статутного фонду, виявлена кредиторська заборгованість становить 1606126,00 грн.

Будь-яких інших активів за даними інвентаризації не виявлено.

Судова колегія апеляційної інстанції встановила, що матеріали справи не містять доказів, що підтверджують проведення оцінки нерухомого майна ТОВ «Сільгосптандем» . Звіт про оцінку ринкової вартості майна ТОВ «Сільгосптандем» - квартира №13, за адресою: м.Дніпропетровськ, вул. В. Моссаковського, 8, в матеріалах справи відсутній.

Судова колегія дійшла до висновку, що матеріали справи не містять доказів належного проведення головою ліквідаційної комісії боржника інвентаризації майна у відповідності до Положення про інвентаризацію, що свідчить про недотримання ліквідатором приписів ч.4 ст.111 ЦК України.

Ч.8 ст.111 ЦК України передбачено що ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

На виконання вимог ч.8 ст.111 ЦК України, 18.08.2016р. головою ліквідаційної комісії ТОВ «Сільгосптандем» ОСОБА_8 складений проміжний ліквідаційний баланс, який затверджений протоколом загальних зборів учасників ТОВ «Сільгосптандем» №13 від 18.08.2016р. (а.с.31).

З проміжного ліквідаційного балансу ТОВ «Сільгосптандем» станом на 18.08.2016р. вбачається, що основні засоби (рядок 1010 балансу) на кінець звітного періоду становлять 1509,5, первісна вартість (рядок 1011 балансу) становить 1509,5, дебіторська заборгованість у боржника відсутня, кредиторська заборгованість за товари, роботи, послуги (рядок 1615 балансу) на кінець звітного періоду становить 1606,1 (визнані вимоги кредитора ТОВ «НВП СХІДГЕОФІЗИКА» ).

Враховуючи вищенаведене, судова колегія апеляційної інстанції дійшла до висновку, що інформація, яка відображена у проміжному ліквідаційному балансі ТОВ «Сільгосптандем» від 18.08.2016р. головою ліквідаційної комісії ОСОБА_8, не підтверджується доказами матеріалів справи, які повинні бути надані до суду першої інстанції з заявою про порушення провадження у справі про банкрутство в установленому законом порядку.

За таких обставин, висновок місцевого господарського суду про недостатність майна боржника задовольнити вимоги його кредитора та наявність підстав для визнання боржника банкрутом є передчасним та таким, що не відповідає приписам статті 95 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом .

Таким чином, судом першої інстанції не було належним чином перевірено дотримання заявником всіх передбачених законом дій, що передують зверненню до суду із заявою про визнання боржника банкрутом на підставі ст.95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", не проведено аналізу активів та пасивів боржника, не перевірено, чи мало підприємство-боржник станом на день прийняття рішення засновника про ліквідацію недостатньо грошових коштів та іншого ліквідаційного майна для здійснення розрахунків з кредиторами.

Відповідно до ч. 2 ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" за результатами розгляду заяви про порушення справи про банкрутство юридичної особи, майна якої недостатньо для задоволення вимог кредиторів, господарський суд призначає ліквідатора в порядку, встановленому цим Законом для призначення розпорядника майна. Обов'язки ліквідатора можуть бути покладені на голову ліквідаційної комісії (ліквідатора) незалежно від наявності у нього статусу арбітражного керуючого.

Тобто кандидатура арбітражного керуючого на призначення ліквідатором визначається судом за допомогою автоматизованої системи з відбору кандидатів на призначення арбітражного керуючого у справах про банкрутство.

Призначення голови ліквідаційної комісії ліквідатором боржника, що ліквідується власником, здійснюється господарським судом у виняткових випадках (в залежності від конкретних обставин справи), оскільки голова ліквідаційної комісії (ліквідатор) підпадає під ознаки заінтересованої особи стосовно боржника і, відповідно до ч.6 ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", несе солідарну відповідальність за незадоволення вимог кредиторів.

Враховуючи вищенаведе, порушення провадження у цій справі не може бути визнано підставним, відтак апеляційна скарга Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві підлягає задоволенню, а постанова господарського суду Запорізької області від 05.09.2016р. по справі №908/2234/16 про визнання Товариства з обмеженою відповідальністю «Сільгосптандем» банкрутом підлягає скасуванню.

Провадження у справі №908/2234/16 підлягає припиненню на підставі п.1-1 ч.1 ст.80 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись п.1-1 ч.1 ст.80, ст.101, 102, 103, п.1 ч.1 ст.104, ст.105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві на постанову господарського суду Запорізької області від 05.09.2016р. по справі №908/2234/16 - задовольнити.

Постанову господарського суду Запорізької області від 05.09.2016р. по справі №908/2234/16 - скасувати.

Провадження у справі №908/2234/16 про визнання Товариства з обмеженою відповідальністю « Сільгосптандем » (м. Запоріжжя, 69005, пр. Соборний, 158, код ЄДРПОУ 39292265) банкрутом - припинити.

Копію постанови направити Державному реєстратору Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради.

Постанова набирає чинності з дня її прийняття.

Постанова може бути оскаржена в касаційному порядку у двадцятиденний строк до Вищого господарського суду України.

Головуючий: Т.Д. Геза

Судді О.Л. Агапов

ОСОБА_3

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення13.06.2017
Оприлюднено26.06.2017
Номер документу67284430
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2234/16

Постанова від 21.06.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Ткаченко Н.Г.

Ухвала від 27.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Ткаченко Н.Г.

Постанова від 12.02.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Чернота Л.Ф.

Постанова від 12.02.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Чернота Л.Ф.

Ухвала від 05.01.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Чернота Л.Ф.

Постанова від 14.11.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Панова I. Ю.

Ухвала від 17.10.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Панова I. Ю.

Постанова від 13.06.2017

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Геза Т.Д.

Ухвала від 18.04.2017

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Геза Т.Д.

Ухвала від 27.03.2017

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Геза Т.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні