Постанова
від 12.02.2018 по справі 908/2234/16
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

пр. Науки, 5, м. Харків, 61022, тел. (057) 702-00-72

е-mail: inbox@dna.arbitr.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12.02.2018 справа № 908/2234/16

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий: судді при секретарі судового засідання:Чернота Л.Ф. (доповідач) Зубченко І.В., Татенко В.М. Шемякіній Є.О. за участю представників сторін: від скаржника: від боржника (ліквідатор): розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу не з'явився не з'явився Державної податкової інспекції у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві на постанову господарського суду Запорізької області від 05.09.2016 р. у справі ухвалене№908/2234/16 (суддя Дьоміна А.В.) в м. Запоріжжі за заявою боржника ліквідаторТовариства з обмеженою відповідальністю "Сільгосптандем", м. Запоріжжя Мірошник І.В., м. Запоріжжя провизнання банкрутом

В С Т А Н О В И В:

23.08.2016. до господарського суду Запорізької області звернувся голова ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю "Сільгосптандем" із заявою про порушення справи про банкрутство в порядку ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 25.08.2016 р. було прийнято заяву про порушення справи про банкрутство до розгляду. Призначено розгляд справи на 31.08.2016 р. (том 1, а.с.1).

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 31.08.2016 р., керуючись ст.10, ст.16, ч.2 ст.95 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , ст. 4-1, 4-5, 86 Господарського процесуального кодексу України (у редакції, чинної до 15.12.2018 р.) порушено провадження у справі №908/2234/16 про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю Сільгосптандем , м. Запоріжжя. Введено мораторій на задоволення вимог кредиторів. Засідання суду призначено на 05.09.2016 р. (том 1, а.с.65-66).

Постановою господарського суду Запорізької області від 05.09.2016р. по справі №908/2234/16 ТОВ "Сільгосптандем", м. Запоріжжя, 69005, пр. Соборний, 158, код ЄДРПОУ 39292265 визнано банкрутом. Відкрито ліквідаційну процедуру. Ліквідатором призначено голову ліквідаційної комісії - Мірошника Ігоря Вікторовича, НОМЕР_1 виданий Гуляйпільським РВ УМВС України в Запорізькій області 22.01.2003., ідент. номер НОМЕР_2, поштова адреса: АДРЕСА_1 (том 1, а.с.71-72).

Зобов'язано оприлюднити на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України повідомлення про визнання боржника - ТОВ "Сільгосптандем" банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури.

Зобов'язано ліквідатора в межах строку, передбаченого ст. 37 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", завершити процедуру ліквідації і надати суду звіт та ліквідаційний баланс.

Постанова господарського суду Запорізької області від 05.09.2016р. по справі №908/2234/16 мотивована тим, що за результатами розгляду заяви про порушення справи про банкрутство ТОВ "Сільгосптандем" м. Запоріжжя, судом першої інстанції встановлена неспроможність боржника виконувати грошові зобов'язання, внаслідок чого суд визнав його банкрутом та відкрив ліквідаційну процедуру відповідно до ч. 2 ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом."

Суд першої інстанції дійшов висновку, що наявними в матереалах справи доказами підтверджено дотримання боржником встановлених законом вимог щодо ліквідації юридичної особи за рішенням власника, зокрема, положень статей 104,105,110 та 111 Цивільного кодексу України. Господарський суд першої інстанції, враховуючи, що голова ліквідаційної комісії Мірошник І.В. здійснював процедуру досудової ліквідації боржника та ознайомлений з усіма обставинами справи, враховуючи рішення учасника товариства щодо покриття ним всіх судових витрат (у тому числі виплату винагороди голові ліквідаційної комісії) та наявність клопотання ТОВ "Сільгосптандем" про призначення голови ліквідаційної комісії ліквідатором боржника, призначив ліквідатором банкрута Мірошника Ігоря Вікторовича.

Не погодившись з прийнятим рішенням, Державна податкова інспекція у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві (далі по тексту - ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві) звернулась до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою №5497/9/26-55-10 від 10.10.2016 р., в якій останній просить скасувати постанову господарського суду Запорізької області від 05.09.2016р. та припинити провадження у справі №908/2234/16 (том 1, а.с.81-90).

Заявник апеляційної скарги вважає, що оскаржувана постанова прийнята судом першої інстанції з порушенням норм матеріального та процесуального права, без з'ясування всіх обставин справи.

Скаржник вважає, що головою ліквідаційної комісії боржника був порушений порядок добровільної ліквідації, а судом першої інстанції не враховано, що при зверненні із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство ТОВ "Сільгосптандем" за правилами ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", не додані документи, які повинні бути надаватися на момент звернення із такою заявою.

Також апелянт посилається, як на підставу для скасування оскаржуваної постанови, на відсутність в матеріалах справи інформації про запит до автоматизованої системи з відбору кандидатів на призначення арбітражного керуючого у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Сільгосптандем". Вважає, що судом першої інстанції належним чином не перевірено наявності у боржника на час порушення провадження у справі про банкрутство ознак неплатоспроможності, не доведено відсутність коштів на рахунках та відсутність активів боржника, а також в порушення вимог ч.7 ст.111 ЦК України, ТОВ "Сільгосптандем" не надані податковому органу первинні документи для перевірки.

Державна податкова інспекція у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві обґрунтовує своє право, як контролюючого органу, в порядку ст.91 ГПК України (у редакції, чинної до 15.12.2017 р.) здійснити апеляційне оскарження у справі №908/2234/16 про банкрутство ТОВ "Сільгосптандем" тим, що ненадання документів, які підтверджують наявність ознак неплатоспроможності на момент подачі заяви про порушення провадження у справі про банкрутство свідчить про те, що банкрутство ТОВ "Сільгосптандем" має ознаки фіктивного.

До державного реєстратора в електронному вигляді було сформовано та направлено повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за ф.№27-ОПП.

Інформація щодо проведення документальних планових/позапланових перевірок за 2016р. відсутня. ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві звертає увагу на те, що ТОВ "Сільгосптандем" була подана остання податкова декларація за 2014р.

У запереченнях на апеляційну скаргу №14/77 від 22.03.2017 р. ліквідатор ТОВ "Сільгосптандем" Мірошник І.В. просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржувану постанову господарського суду Запорізької області - без змін (том 1, а.с.189-196).

Ліквідатор Мірошник І.В. посилається на те, що у ТОВ "Сільгосптандем" станом на 09.09.2016р. відсутня заборгованість з податків та зборів, що підтверджується повідомленням ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві від 13.09.2016р.

Також ліквідатор ТОВ "Сільгосптандем" вважає, що ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві не є ані стороною по справі, ані учасником у справі про банкрутство, ані кредитором, оскільки у ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві відсутні будь-які грошові вимоги до боржника, його права не порушуються оскаржуваною постановою. Тому ліквідатор ТОВ "Сільгосптандем" Мірошник І.В. вважає, що ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві не має підстав у відповідності до ст.91 ГПК України для звернення з апеляційною скаргою на постанову господарського суду Запорізької області від 05.09.2016р. по справі №908/2234/16 та позбавлена права на апеляційне оскарження вказаного судового рішення.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 21.11.2016 у справі №908/2234/16 (головуючий суддя: М'ясищев А.М., суддя Сгара Е.В., суддя Склярук О.І.) постанову господарського суду Запорізької області від 05.09.2016 у справі № 908/2234/16 про визнання банкрутом ТОВ "Сільгосптандем" скасовано. Провадження у справі №908/2234/16 про визнання ТОВ "Сільгосптандем" банкрутом припинено (том 1, а.с.97-99).

Постановою Вищого господарського суду України від 17.01.17 р. касаційну скаргу ліквідатора Товариства з обмеженою відповідальністю "Сільгосптандем" Мірошника І.В. задоволено частково. Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 21.11.2016 у справі № 908/2234/16 скасовано з підстав не з'ясувавання правового статусу заявника апеляційної скарги - ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві. Справу №908/2234/16 передано на розгляд до Донецького апеляційного господарського суду (том 1, а.с.152-159).

31.01.17 р. матеріали справи №908/2234/16 повернуто до Донецького апеляційного господарського суду, що підтверджується штемпелем вхідної кореспонденції на супровідному листі Вищого господарського суду України від 18.01.17 р. № 04-22/23 (том 1, а.с.160).

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями Донецького апеляційного господарського суду від 31.01.2017р. визначено склад колегії суддів: головуючий суддя - Геза Т.Д., судді - ОСОБА_10., Дучал Н.М. (том 1, а.с.161).

Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 02.02.2017р. прийнято до провадження апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві на постанову господарського суду Запорізької області від 05.09.2017 р. у справі № 908/2234/16. Розгляд справи призначено на 28.02.2017 р. (том 1. а.с.162).

Розгляд апеляційної скарги неодноразово відкладався у зв'язку із зміною складу колегії суддів з поважних причин відповідно до протоколів автоматизованого розподілу судової справи між суддями.

У зв'язку із перебуванням на лікарняному на день розгляду справи 28.02.2017 р. головуючого судді Гези Т.Д. розпорядженням №317 від 28.02.2017 р. було здійснено повторний автоматизований розподіл судової справи між суддями, склад колегії суддів (за наявності): Будко Н.В. - головуючий суддя, Малашкевич С.А., Мартюхіна Н.О. (том 1, а.с.177).

Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 28.02.2017 р. було прийнято справу №908/2234/17 до свого провадження (том 1, а.с.178).

У зв'язку із неможливістю головуючого судді у справі Будко Н.В. продовжувати розгляд справи у зв'язку із тимчасовою непрацездатністю на день розгляду справи 27.03.2017 р., протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями здійснено повторний автоматизований розподіл справи, склад колегії Геза Т.Д. - головуючий суддя, Малашкевич С.А., ОСОБА_10 (том 1, а.с.226).

Розпорядженням керівника апарату суду №578 від 18.04.2017 р. у зв'язку з неможливістю розгляду справи суддею-членом колегії Малашкевичем С.А. через перебування у відпустці на дату слухання справи 18.04.2017 р. здійснено протокол автоматичної зміни складу колегії суддів, Геза Т.Д. - головуючий суддя, Дучал Н.М., ОСОБА_10 (том 1, а.с.233-234).

Розпорядженням керівника апарату суду №985 від 12.06.2017 р. у зв'язку зі звільненням у відставку ОСОБА_10, яка є членом судової колегії, з посади судді донецького апеляційного господарського суду та перебуванням судді-члена колегії Дучал Н.М. у відпустці на дату слухання справи 13.06.2017 р. здійснено повторний автоматизований розподіл автоматичної зміни складу колегії суддів: Геза Т.Д. - головуючий суддя, Москальова І.В., Агапов О.Л. (том 1, а.с.241-242).

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 13.06.2017 р. (головуючий суддя Геза Т.Д., судді: Агапов О.Л., Москальова І.В.) апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві на постанову господарського суду Запорізької області від 05.09.2016р. по справі №908/2234/16 - задоволено. Постанову господарського суду Запорізької області від 05.09.2016р. по справі №908/2234/16 - скасовано. Провадження у справі №908/2234/16 про визнання Товариства з обмеженою відповідальністю " Сільгосптандем " (м. Запоріжжя, 69005, пр. Соборний, 158, код ЄДРПОУ 39292265) банкрутом - припинено (том 1, а.с. 244-250).

Постановою Вищого господарського суду України від 14.11.2017 р. касаційну скаргу ліквідатора Товариства з обмеженою відповідальністю Сільгосптандем Мірошника І.В. задоволено. Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 13.06.2017 р. у справі №908/2234/16 скасовано з підстав неврахування в порушення вимог ст.111-12 ГПК України (у редакції, чинної до 15.12.2017 р.), не виконання вказівок, що містяться у постанові касаційної інстанції від 17.01.2017 р., не з'ясовано належним чином правового статусу заявника апеляційної скарги - ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві на постанову про визнання боржника ТОВ Сільгосптандем - банкрутом. Не встановлено чи наявний правовий зв'язок між скаржником і банкрутом, зокрема чи зверталасть Державна податкова інспекція з грошовими вимогами до боржника в порядку, встановленому ч.3 ст.95 Закону про банкрутство, та чи містять матеріали справи докази звернення податкового органу з грошовими вимогами в установленому законом порядку (том 2, а.с.108-113).

03.01.2018 р. матеріали справи №908/2234/16 повернуто до Донецького апеляційного господарського суду, що підтверджується штемпелем вхідної кореспонденції на супровідному листі Вищого господарського суду України від 01.12.2017 р. № 04-22/618 (том 2, а.с.114).

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями 03.01.2018р. сформовано колегію суддів (за наявності): Чернота Л.Ф. - головуючий суддя, Татенко В.М., Зубченко І.В. (том 2, а.с. 115).

Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 05.01.2018 р. призначено справу №908/2234/16 до розгляду на 12.02.2018 р. (том 2, а.с.116).

12.02.2018 р. на електронну адресу Донецького апеляційного господарського суду від ліквідатора ТОВ Сільгосптандем І.В. Мірошника надійшли заперечення на апеляційну скаргу №7 від 09.02.2018 р. з додатками, в яких останній просить апеляційну скаргу ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві залишити без задоволення в повному обсязі; Постанову господарського суду Запорізької області по справі №908/2234/16 від 05.09.2016 р. залишити без змін (том 2, а.с. 118-128). Судова колегія розглянула дані заперечення та долучила їх до матеріалів справи.

Відповідно до п.9 розділу Х1 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу в новій редакції (набрав чинності з 15.12.2017р.), справи у судах першої та апеляційної інстанції, провадження у яких порушено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Указом Президента України №454/2017 від 29.12.2017р. "Про ліквідацію апеляційних господарських судів та утворення апеляційних господарських судів в апеляційних округах" (який набрав чинності 16.01.2018 р. (офіційне опублікування в Офіційному віснику України, 2018, №5) відповідно до пп.6 п.161 розділу XV "Перехідні положення" Конституції України, ч.3 ст.19, ч.3 ст.26 та п.40 розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про судоустрій і статус суддів" було постановлено про ліквідацію, зокрема, Донецького апеляційного господарського суду та утворення Східного апеляційного господарського суду в апеляційному окрузі, що включає Донецьку, Луганську, Полтавську та Харківську області, з місцезнаходженням у місті Харкові.

Згідно з п.3 Розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про судоустрій і статус суддів" апеляційні суди, утворені до набрання чинності цим Законом, продовжують здійснювати свої повноваження до утворення апеляційних судів у відповідних апеляційних округах. Такі апеляційні суди у відповідних апеляційних округах мають бути утворені та розпочати здійснювати правосуддя не пізніше трьох років з дня набрання чинності цим Законом.

У разі ліквідації суду, що здійснює правосуддя на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (відповідних адміністративно-територіальних одиниць), та утворення нового суду, який забезпечує здійснення правосуддя на цій території, суд, що ліквідується, припиняє здійснення правосуддя з дня опублікування в газеті "Голос України" повідомлення голови новоутвореного суду про початок роботи новоутвореного суду.

Таким чином, Донецький апеляційний господарський суд продовжує здійснювати свої повноваження до утворення апеляційного суду, який забезпечує здійснення правосуддя у відповідному апеляційному окрузі, та до дня опублікування в газеті "Голос України" повідомлення голови новоутвореного суду про початок роботи новоутвореного суду.

Керуючись вказаними приписами, апеляційна скарга у межах даної справи розглянута судом апеляційної інстанції за правилами, встановленими Господарським процесуальним кодексом України в редакції, яка набрала чинності від 15.12.2017р.

Учасники справи (представники сторін) в судове засідання 12.02.2018 р. не з'явились, про причини неявки суд не повідомили, своїми правами, передбаченими ст.42 Господарського процесуального кодексу України (у редакції, чинної з 15.12.2017 р.) не скористалися. В матеріалах справи містяться поштові повідомлення про вручення які повернулися до Донецького апеляційного господарського суду з відміткою: -вручено за довіреністю повноважному представнику (том 2, а.с.117).

Пункт 2 ч.3 ст.42 Господарського процесуального кодексу України (у новій редакції) зобов'язує сторони з'являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов'язковою.

Пунктом 12 ст. 270 Господарського процесуального кодексу України (у новій редакції) врегульовано, що неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Оскільки явка в судове засідання представників сторін не визнавалась обов'язковою судова колегія вважає можливим розглянути справу №908/2234/16 без участі учасників справи.

Відповідно до п.3 ст. 222, ст. 223 ГПК України (у новій редакції) складено протокол судового засідання (том 2, а.с. 129).

Відповідно до ч.1 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній та додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду у відповідності до ст. 270 Господарського процесуального кодексу України (у новій редакції) на підставі встановлених фактичних обставин переглядає матеріали господарської справи та викладені в скарзі доводи щодо застосування судом при розгляді справи норм матеріального та процесуального права, що мають значення для справи. А тому вважає за необхідне розглянути апеляційну скаргу, оскільки для з`ясування фактичних обставин справи достатньо доказів, що знаходяться в матеріалах справи №908/2234/16.

Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів встановила наступне.

Сторони у справі, прокурор, треті особи та особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення господарського суду, яке не набрало законної сили відповідно до ч.1 ст. 254 ГПК України (у редакції, чинної з 15.12.2017 р.).

Положенням ст.1 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" регламентовано, що учасниками провадження у справі про банкрутство визнано таких осіб: сторони (конкурсні кредитори та боржник), забезпечені кредитори, арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор), власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, державний орган з питань банкрутства, Фонд державного майна України, представник органу місцевого самоврядування, представник працівників боржника, уповноважена особа засновників (учасників, акціонерів) суб'єкта підприємницької діяльності - боржника, а також у випадках, передбачених цим Законом, інші особи, які беруть участь у провадженні у справі про банкрутство.

Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що вказаний перелік учасників провадження у справі про банкрутство не є вичерпним, оскільки до учасників провадження у справі про банкрутство дана стаття відносить також інших осіб, які у випадках, передбачених Законом, беруть участь у провадженні у справі про банкрутство.

Законодавством визначено умови, за наявності яких особа набуває правового статусу учасника провадження у справі про банкрутство, а також допускає участь у справі про банкрутство інших, крім кредиторів, осіб, чиї інтереси можуть порушуватися в ході здійснення провадження у справі про банкрутство.

Відповідно до пункту 41.1 статті 41 Податкового кодексу України, контролюючим органам державою делеговано повноваження контролю та справляння податків з суб'єктів підприємницької діяльності.

В матеріалах справи міститься виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 12.05.2016 року вбачається, що ТОВ „Сільгосптандем", м. Запоріжжя перебуває на обліку в ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві з 08.07.2014р. (том 1,а.с. 41).

Відповідно до протоколу №5 від 06.05.2016р. учасником ТОВ „Сільгосптандем" ОСОБА_16. прийнято рішення про припинення діяльності юридичної особи шляхом її ліквідації у добровільному порядку, головою ліквідаційної комісії призначено ОСОБА_16. (том 1, а.с.5).

Відкриття ліквідаційної процедури відповідно до статті 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" має наслідком завершення підприємницької діяльності боржника, що унеможливлює виникнення нових податкових зобов'язань.

Згідно з ч.1 ст. 105 Цивільного кодексу України, учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію.

З метою забезпечення виконання вимог статті 105 Цивільного кодексу України, на офіційному веб-сайті відповідного органу державної влади оприлюднюються відомості про: рішення про припинення юридичної особи, відомостей про комісію з припинення (ліквідатора, ліквідаційну комісію тощо) та про строк, визначений засновниками (учасниками) юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, для заявлення кредиторами своїх вимог.

Однак, в матеріалах справи відсутні докази оприлюднення на офіційному веб-сайті відповідного органу державної влади повідомлення про внесення запису щодо прийняття засновниками рішення про припинення юридичної особи ТОВ "Сільгосптандем" до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до ч.7 ст.111 Цивільного кодексу України, для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку. До моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

Докази повідомлення ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві про прийняття загальними зборами учасників ТОВ "Сільгосптандем" рішення про припинення діяльності юридичної особи шляхом її ліквідації у добровільному порядку та надсилання первинних документів (регістрів бухгалтерського та податкового обліку для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості) до дати звернення ліквідатора до суду першої інстанції із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство ТОВ "Сільгосптандем" (23.08.2016р.) в матеріалах справи відсутні.

Матеріалами справи підтверджено, що головою ліквідаційної комісії ОСОБА_16. до ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС України у м. Києві направлено повідомлення про припинення діяльності ТОВ "Сільгосптандем" в день звернення з заявою про порушення справи про банкрутство до суду першої інстанції - 23.08.2016р.

Зі змісту апеляційної скарги вбачається, що до ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС України у м. Києві не подавалася звітність за останній звітний період.

Судова колегія апеляційної інстанції дійшла висновку, що голова ліквідаційної комісії ОСОБА_16. не забезпечила своєчасного надання документів на перевірку контролюючим органам, в тому числі і органам доходів і зборів у процедурі досудової ліквідації ТОВ "Сільгосптандем", тобто нею не були виконані передумови, необхідні для порушення провадження у справі у порядку статті 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", що, в свою чергу, є порушенням вимог діючого законодавства України, а саме щодо контролю сплати податків та зборів з боку ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС України у м.Києві.

За таких обставин, податковий орган був позбавлений можливості здійснити відповідну перевірку для з'ясування факту наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків та зборів .

У даному випадку, в порядку статті 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", правовий статус Державної податкової інспекції, як контролюючого органу, передбачений нормами цивільного та податкового законодавства. Враховуючи, що головою ліквідаційної комісії ТОВ „Сільгосптандем" не було дотримано вимог щодо порядку досудової ліквідації у порядку, передбаченому нормами Цивільного кодексу України, судова колегія апеляційної інстанції дійшла до висновку, що скаржник був позбавлений можливості здійснити перевірку боржника і, враховуючи, що звітність не надавалася з 2014р., заявити свої претензії в досудовій процедурі ліквідації боржника. Тому, ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС України у м. Києві цілком обгрунтовано звернулася з апеляційною скаргою.

Як вже зазначалося, ліквідатор (голова ліквідаційної комісії) Товариства з обмеженою відповідальністю „Сільгосптандем"- Мірошник І.В. звернувся із заявою про порушення справи про банкрутство ТОВ „Сільгосптандем" м.Запоріжжя (вих.№23-08/1 від 23.08.2016р.) відповідно до статті 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" до господарського суду Запорізької області (вх.№2420/09-05 від 23.08.2016р.).

Неплатоспроможність ТОВ „Сільгосптандем" підтверджується доданими до заяви про порушення справи про банкрутство доказами: копіями установчих документів підприємства; копіями документів, що підтверджують проведення ліквідації товариства (том 1, а.с.5-49).

Частною1 ст.95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" передбачено, що якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язаний звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство.

Дотримання визначених вимог та сукупність вказаних дій ліквідаційної комісії (ліквідатора) під час досудової ліквідації боржника є підставою для звернення ліквідаційної комісії (ліквідатора) зі заявою про порушення справи про банкрутство боржника в порядку ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" із наданням господарському суду доказів існування всіх необхідних передумов для порушення провадження у справі про банкрутство боржника, що ліквідується власником, саме на момент звернення боржника з відповідною заявою. Такі передумови полягають у наступному: прийняття рішення власником майна (або органом, уповноваженим управляти майном) боржника про звернення боржника до господарського суду із заявою; проведення аналізу боржника у вигляді проведення інвентаризації наявного майна (у тому числі переданого у заставу майна), його належної оцінки та оцінки грошових коштів на рахунках боржника, аналіз пасивів боржника шляхом публікації оголошення згідно з вимогами ст.105 Цивільного кодексу України, а також повідомлення явних кредиторів персонально у письмовій формі про ліквідацію юридичної особи боржника з метою виявлення кредиторів та встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості, у тому числі по податку, зборах (обов'язкових платежах) проведення аналізу активів та пасивів боржника є підставою складання проміжного ліквідаційного балансу, який додається до заяви боржника відповідно до п.3 ст.11 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"; повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства, згідно ч.7 ст.111 Цивільного кодексу України.

Частиною 1 п.1 ст.110 Цивільного кодексу України визначено, що юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

Частиною 3 ст. 110 Цивільного кодексу України унормовано, якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.

У даному випадку, протоколом №5 від 06.05.2016р. учасника ТОВ "Сільгосптандем" ОСОБА_16., що володіє 100% голосів, прийнято рішення про припинення діяльності юридичної особи шляхом її ліквідації у загальному порядку та призначено головою ліквідаційної комісії ОСОБА_16. (том 1, а.с.5).

Частиною 1 ст. 105 Цивільного кодексу України, врегульовано, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію.

З наданої до заяви про порушення провадження у справі про банкрутство ТОВ "Сільгосптандем" виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 12.05.2016р . вбачається, що ТОВ "Сільгосптандем" перебуває в стані припинення, головою комісії з припинення або ліквідатором є ОСОБА_16. ( том 1, а.с. 41).

З метою забезпечення виконання вимог статті 105 Цивільного кодексу України, на офіційному веб-сайті відповідного органу державної влади оприлюднюються відомості про: рішення про припинення юридичної особи, відомостей про комісію з припинення (ліквідатора, ліквідаційну комісію тощо) та про строк, визначений засновниками (учасниками) юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, для заявлення кредиторами своїх вимог.

В матеріалах справи, в порушення приписів ст.105 Цивільного кодексу України, на дату звернення із заявою до місцевого господарського суду про порушення провадження у справі про банкрутство ТОВ "Сільгосптандем" відсутні докази, що підтверджують оприлюднення на офіційному веб-сайті відповідного органу державної влади повідомлення про внесення запису щодо прийняття засновниками рішення про припинення юридичної особи ТОВ "Сільгосптандем" та встановлених строків звернення кредиторів з грошовими вимогами до боржника.

Частною 3 ст. 105 Цивільного кодексу України, унормовано, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до положень ЦК України, призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється.

У відповідності до частини 5 ст. 105 Цивільного кодексу України встановлено, що строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

15.06.2016р., тобто після внесення інформації до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про перебування ТОВ "Сільгосптандем" в стані припинення, статут ТОВ "Сільгосптандем" викладено в новій редакції, яка затверджена загальними зборами учасників Товариства Протоколом №4 від 15.06.2016р .

З наявної в матеріалах справи копії Статуту ТОВ"Сільгосптандем" (нова редакція) вбачається, що учасниками товариства є ОСОБА_16 та ОСОБА_15 (том 1, а.с.42). Частка учасників у статутному капіталі товариства становить: ОСОБА_16. - 50%, ОСОБА_15 - 50%.

Формування статутного капіталу відбулося за рахунок внеску учасника підприємства ОСОБА_15 нерухомого майна - квартири №13, за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Володимира Моссаковського, 8, загальною вартістю 1509505,00грн. та внеску учасника підприємства ОСОБА_16. грошима у сумі 15000,00грн. (том 1, а.с.47).

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 23.08.2016р., з 17.06.2016 боржник перебуває в стані припинення підприємницької діяльності за рішенням засновників, про що внесено відповідний запис. Строк для заявлення кредиторами своїх вимог встановлений до 17.08.2016р. (том 1,а.с.59-60).

Засновниками (учасниками) юридичної особи ТОВ "Сільгосптандем" є: ОСОБА_16. та ОСОБА_15, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 23.08.2016р. (том 1,а.с.59). Тобто станом на 17.06.2017р. ТОВ "Сільгосптандем" має 2-х засновників (учасників) ОСОБА_16. та ОСОБА_15

В матеріалах справи відсутні докази прийняття рішення про припинення діяльності ТОВ "Сільгосптандем" засновниками (учасниками) - ОСОБА_16. та ОСОБА_15

З наявних в матеріалах справи доказів вбачається, що рішення про припинення діяльності юридичної особи ТОВ "Сільгосптандем" шляхом її ліквідації у загальному порядку прийнято одноособово ОСОБА_16., що підтверджується протоколом загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Сільгосптандем" №5 від 06.05.2016р. (том 1, а.с.5).

У подальшому, протоколом №13 від 18.08.2016 р. загальними зборами учасників ТОВ "Сільгосптандем" у складі 2-х учасників: ОСОБА_16. та ОСОБА_15 прийнято рішення про затвердження проміжного ліквідаційного балансу боржника (том 1, а.с.31).

Дії щодо встановлення наявності та розміру активів та аналіз пасивів підприємства - боржника повинні передувати складенню проміжного ліквідаційного балансу, у відповідності до п.3 ст. 11 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом". До заяви боржника додаються також: установчі документи боржника - юридичної особи; бухгалтерський баланс боржника на останню звітну дату; перелік кредиторів боржника, вимоги яких визнаються боржником, із зазначенням загальної суми грошових вимог усіх кредиторів, а також щодо кожного кредитора - його імені або найменування, його місцезнаходження або місця проживання, ідентифікаційного коду юридичної особи або реєстраційного номера облікової картки платника податків (за наявності), суми грошових вимог (загальної суми заборгованості, заборгованості за основним зобов'язанням та суми неустойки (штрафу, пені) окремо), підстав виникнення зобов'язань, а також строку їх виконання згідно із законом або договором; перелік майна боржника із зазначенням його балансової вартості та місцезнаходження, а також загальна балансова вартість майна; перелік майна, що перебуває у заставі або є обтяженим у інший спосіб, його місцезнаходження, вартість, а також інформація про кредиторів, на користь яких вчинено обтяження майна боржника, їх ім'я або найменування, місцезнаходження або місце проживання, ідентифікаційні коди юридичних осіб або реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), суми їх грошових вимог, підстави виникнення зобов'язань, а також строки їх виконання згідно із законом або договором; довідка органів приватизації (органів, уповноважених управляти об'єктами державної власності) стосовно наявності або відсутності на балансі підприємства, щодо якого порушено справу про банкрутство, державного майна, що в процесі приватизації (корпоратизації) не увійшло до його статутного капіталу; перелік осіб, що мають невиконані зобов'язання перед боржником, із зазначенням вартості таких зобов'язань, терміну виконання та підстав виникнення; відомості про всі рахунки боржника, відкриті в банках та інших фінансово-кредитних установах, їх реквізити; відомості про всі рахунки, на яких обліковуються цінні папери, що належать боржнику, їх реквізити; протокол загальних зборів (конференції) працівників боржника, відповідне рішення первинної профспілкової організації боржника (за наявності кількох первинних організацій - їхнє спільне рішення), на яких обраний представник працівників боржника для участі у справі про банкрутство, якщо такі збори (конференція) відбулися до подачі заяви боржника до господарського суду; копія спеціального дозволу на провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею, а в разі закінчення терміну дії такого дозволу - довідка про наявність у боржника матеріальних носіїв секретної інформації (технічної документації, виробів, їхніх дослідних зразків тощо); рішення власника майна (органу, уповноваженого управляти майном) боржника про звернення до господарського суду із заявою про відкриття провадження (проваджень) у справі про банкрутство; інші документи, які підтверджують неплатоспроможність боржника.

У даному, випадку, з доданих до заяви про порушення провадження у справі про банкрутство ТОВ "Сільгосптандем" доказів вбачається, що в день звернення з заявою про порушення провадження у справі про банкрутство - 23.08.2016р. головою ліквідаційної комісії ОСОБА_16. направлені повідомлення про припинення діяльності ТОВ "Сільгосптандем": до Київського міського центру зайнятості, Київського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань м. Києва, Центрального об'єднання УПФУ м. Києва, Київського обласного відділення фонду соціального захисту інвалідів, в тому числі і до ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС України у м. Києві - на підтвердження наданий реєстр цінних листів з описом від 18.08.2016р., підписаний ОСОБА_16.(том 1, а.с.52).

Надалі, Головою ліквідаційної комісії ОСОБА_16. направлені запити до відповідних державних установ після дати затвердження проміжного ліквідаційного балансу (проміжний ліквідаційний баланс затверджено 18.08.2016р.), що свідчить про недотримання ліквідаційною комісією приписів ч.7 ст.111 Цивільного кодексу України щодо добровільної ліквідації боржника, в результаті чого органи державної податкової служби та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування були позбавлені можливості проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування та права заявити свої претензії боржнику (за їх наявності) в досудовій процедурі ліквідації боржника.

У матеріалах справи відсутні відповіді з вищезазначених державних установ із зазначенням відсутності чи наявності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів.

Запорізькою ОДПІ на виконання ухвали господарського суду Запорізької області від 25.08.2016р. повідомлено, що станом на 31.08.2016 р. податковий борг у ТОВ "Сільгосптандем" відсутній. Однак, вищезазначена довідка не приймається до уваги судом апеляційної інстанції, оскільки на дату порушення справи про банкрутство ТОВ "Сільгосптандем" боржник знаходиться на обліку у ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві з 08.07.2014р., що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (том 1, а.с. 41).

Відповідна довідка ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві на дату порушення справи про банкрутство ТОВ "Сільгосптандем" та на дату прийняття оскаржуваного процесуального документа в матеріалах справи відсутня.

Судова колегія апеляційної інстанції дійшла до висновку, що на дату звернення до господарського суду Запорізької області з заявою про порушення провадження у справі про банкрутство ТОВ "Сільгосптандем" головою ліквідаційної комісії ОСОБА_16. не вжито належних заходів щодо з'ясування відсутності чи наявності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до дати складання проміжного ліквідаційного балансу .

В матеріалах справи міститься вимога ТОВ "НВП СХІДГЕОФІЗИКА" вих. №97 від 13.06.2016р., в якій ТОВ "НВП СХІДГЕОФІЗИКА" просить оплатити поточну заборгованість за договором постачання металопродукції №211 від 17.11.2014р. у загальній сумі 1606126,00грн. за поставлений ним відповідно до видаткових накладних № РН-002500 від 18.11.2014р. на суму 397104,00грн., №РН-003299 від 18.12.2014р. на суму 205500,00 грн., №РН-003544 від 24.12.2014 р. на суму 382698,00 грн.; № РН-003700 від 29.12.2014 р. на суму 389349,00 грн., №РН-003711 від 30.12.2014 р. на суму 231475,00 грн. - товар (том 1, а.с. 24-29).Доказів звернення інших кредиторів з вимогами до боржника до матеріалів справи не додано.

За результатами розгляду вимоги ТОВ "НВП СХІДГЕОФІЗИКА" боржником визнані вимоги у сумі 1606126,00 грн., про що ТОВ "Сільгосптандем" надана відповідь за №17-06/11 від 17.06.2016р. (том 1, а.с.23). Зазначена сума кредиторської заборгованості внесена головою ліквідаційної комісії ОСОБА_16. до проміжного ліквідаційного балансу від 18.08.2016р.

З матеріалів справи вбачається, що звітність до ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві не подавалася ТОВ "Сільгосптандем" з 2014р.

Частиною 3 ст. 111 Цивільного кодексу України встановлено, що під час проведення заходів щодо ліквідації юридичної особи до завершення строку пред'явлення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) закриває рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи. При цьому чинне законодавство не містить в собі будь-яких виключень щодо вчинення таких дій ліквідатором в досудовій процедурі ліквідації боржника.

З наявної в матеріалів справи довідки, підписаної головою ліквідаційної комісії ТОВ "Сільгосптандем" ОСОБА_16., про рахунки підприємства, відкриті в банках та інших фінансово-кредитних установах, вбачається, що станом на 18.08.2016р. у підприємства наявний один рахунок в ПАТ "Кредобанк", який відкрито 31.08.2014р., а закрито - 22.02.2016р. Будь-які інші рахунки у підприємства відсутні. Рахунки, на яких обліковуються цінні папери, що належать на праві власності ТОВ "Сільгосптандем" - відсутні (том1, а.с.39). Факт закриття рахунку в ПАТ "Кредобанк" не підтверджeний відповідною довідкою цієї установи.

Таким чином, пунктом 20.4 глави 20 Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 12.11.2003р. № 492 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17.12.2003р. за № 1172/8493 (надалі Інструкція) встановлено, що у разі припинення юридичної особи внаслідок її ліквідації для проведення ліквідаційної процедури використовується один поточний рахунок юридичної особи, що ліквідовується, визначений комісією з припинення (ліквідатором, ліквідаційною комісією тощо).

Згідно з п.11.16 "Порядку обліку платників податків та зборів", затвердженого Наказом Міністерства Фінансів України № 1588 від 09.12.2011 року, належним доказом наявності відкритих /закритих рахунків у боржника є Довідка ДПІ по розрахункових рахунках боржника в банківських установах, розміру залишку коштів та їх закриття. Проте, докази звернення голови ліквідаційної комісії ТОВ "Сільгосптандем" до ДПІ для отримання довідки з переліком рахунків юридичної особи боржника та відомості про їх закриття в матеріалах справи відсутні.

Таким чином, за відсутності належних доказів про наявність відкритих рахунків або їх відсутність, руху коштів на них, залишку коштів на рахунках ТОВ "Сільгосптандем" на дату прийняття рішення про припинення діяльності боржника, неможливо дійти до висновку про обґрунтоване співвідношення активу та пасиву ТОВ "Сільгосптандем", відображених у проміжному ліквідаційному балансі від 18.08.2016 р.

Частиною 4 ст.111 Цивільного кодексу України встановлено, що ліквідаційна комісія (ліквідатор) вживає заходів щодо інвентаризації майна юридичної особи, що припиняється, а також майна її філій та представництв, дочірніх підприємств, господарських товариств, а також майна, що підтверджує її корпоративні права в інших юридичних особах, виявляє та вживає заходів щодо повернення майна, яке перебуває у третіх осіб.

Такими заходами можуть бути, зокрема, отримання відповідних витягів з реєстрів, які діють відповідно до Законів України "Про Державний земельний кадастр" та Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Дослідивши матеріали справи, судова колегія дійшла висновку, що господарським судом першої інстанції не надано належної правової оцінки тому факту, що на час звернення із заявою про порушення справи про банкрутство, головою ліквідаційної комісії не було зроблено запиту до державних органів, які реєструють обтяження (заборону відчуження) майна, зокрема, нерухомого, внаслідок чого неможливо погодитись в даному випадку з тим, що ліквідатором було вжито всіх заходів по виявленню заставних кредиторів боржника та можливих активів боржника, які можуть перебувати в заставі.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що інформаційна довідка №67025161 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта датована 31.08.2016р., тобто після порушення провадження у справі про банкрутство. Однак норми Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", не передбачають можливості подання документів, які підтверджують наявність або відсутність майнових активів боржника, після порушення провадження у справі про банкрутство боржника, що ліквідується власником.

У відповідності до пункту 5 Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України № 879 від 02.09.2014 року (надалі Положення про інвентаризацію) врегульовано, що інвентаризація проводиться з метою забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства. Під час інвентаризації активів і зобов'язань перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан, відповідність критеріям визнання і оцінка.

Пунктом1 Розділу ІІ Положення про інвентаризацію передбачено, що для проведення інвентаризації на підприємстві розпорядчим документом керівника підприємства створюється інвентаризаційна комісія з представників апарату управління підприємства, бухгалтерської служби (представників аудиторської фірми, централізованої бухгалтерії, суб'єкта підприємницької діяльності - фізичної особи, яка здійснює ведення бухгалтерського обліку на підприємстві на договірних засадах) та досвідчених працівників підприємства, які знають об'єкт інвентаризації, ціни та первинний облік (інженери, технологи, механіки, виконавці робіт, товарознавці, економісти, бухгалтери). Інвентаризаційну комісію очолює керівник підприємства (його заступник) або керівник структурного підрозділу підприємства, уповноважений керівником підприємства.

У випадках, установлених законом, ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує проведення незалежної оцінки майна юридичної особи, що припиняється.

Приписами статті 12 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" визначено, що звіт про оцінку майна є документом, що містить висновки про вартість майна та підтверджує виконані процедури з оцінки майна суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання відповідно до договору. Звіт підписується оцінювачами, які безпосередньо проводили оцінку майна, і скріплюється підписом керівника суб'єкта оціночної діяльності.

Вимоги до змісту звіту про оцінку майна, порядку його оформлення та рецензування встановлюються положеннями (національними стандартами) оцінки майна. Зміст звіту про оцінку майна повинен містити розділи, що розкривають зміст проведених процедур та використаної нормативно-правової бази з оцінки майна.

Матеріалами справи підтверджено, що Голова ліквідаційної комісії ОСОБА_16. наказом №1 від 18.08.2016р. в термін до 18.08.2016р. призначила та затвердила проведення інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків з перевіркою їх фактичної наявності та документального підтвердження станом на 18.08.2016 р. (том 1, а.с.9).

Інвентаризація майна боржника була проведена ліквідатором одноособово, без створення інвентаризаційної комісії та без участі матеріально відповідальної особи.

З акту "Про проведення інвентаризації майна" від 18.08.2016р. вбачається, що підприємство має нерухоме майно - квартира №13, за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. В. Моссаковського, 8, загальною балансовою вартістю 1509505,00 грн., яка передана до статутного фонду ТОВ "Сільгосптандем" учасником ОСОБА_15 із встановленням її вартості у сумі внеску до статутного фонду, виявлена кредиторська заборгованість становить 1606126,00 грн. Будь-яких інших активів за даними інвентаризації не виявлено.

Судова колегія апеляційної інстанції дійшла висновку, що матеріали справи не містять доказів, що підтверджують проведення оцінки нерухомого майна ТОВ "Сільгосптандем". Звіт про оцінку ринкової вартості майна ТОВ "Сільгосптандем" - квартира №13, за адресою: м.Дніпропетровськ, вул. В. Моссаковського, 8, в матеріалах справи відсутній. У зв'язку із цим, матеріали справи не містять доказів належного проведення головою ліквідаційної комісії боржника інвентаризації майна у відповідності до Положення про інвентаризацію, що свідчить про недотримання ліквідатором приписів ч.4 ст.111 ЦК України.

Приписами частини 8 ст.111 Цивільного кодексу України передбачено, що ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

На виконання вимог частини 8 ст.111 Цивільного кодексу України, 18.08.2016р. головою ліквідаційної комісії ТОВ "Сільгосптандем" ОСОБА_16. складений проміжний ліквідаційний баланс, який затверджений протоколом загальних зборів учасників ТОВ "Сільгосптандем" №13 від 18.08.2016р. (том 1, а.с.31).

З проміжного ліквідаційного балансу ТОВ "Сільгосптандем" станом на 18.08.2016 р. вбачається, що основні засоби (рядок 1010 балансу) на кінець звітного періоду становлять 1509,5, первісна вартість (рядок 1011 балансу) становить 1509,5, дебіторська заборгованість у боржника відсутня, кредиторська заборгованість за товари, роботи, послуги (рядок 1615 балансу) на кінець звітного періоду становить 1606,1 (визнані вимоги кредитора ТОВ "НВП СХІДГЕОФІЗИКА").

Враховуючи вищенаведене, судова колегія апеляційної інстанції дійшла до висновку, що інформація, яка відображена у проміжному ліквідаційному балансі Товаристав з обмеженою відповідальністю "Сільгосптандем" від 18.08.2016р. головою ліквідаційної комісії ОСОБА_16., не підтверджується доказами матеріалів справи, які повинні бути надані до суду першої інстанції з заявою про порушення провадження у справі про банкрутство в установленому законом порядку.

Таким чином, висновок місцевого господарського суду про недостатність майна боржника задовольнити вимоги його кредитора та наявність підстав для визнання боржника банкрутом є необґрунтованим. Таким чином, судом першої інстанції не було належним чином перевірено дотримання заявником всіх передбачених законом дій, що передують зверненню до суду із заявою про визнання боржника банкрутом на підставі ст.95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", не проведено аналізу активів та пасивів боржника, не перевірено, чи мало підприємство-боржник станом на день прийняття рішення засновника про ліквідацію недостатньо грошових коштів та іншого ліквідаційного майна для здійснення розрахунків з кредиторами.

Частиною 2 ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" врегульовано, що за результатами розгляду заяви про порушення справи про банкрутство юридичної особи, майна якої недостатньо для задоволення вимог кредиторів, господарський суд призначає ліквідатора в порядку, встановленому цим Законом для призначення розпорядника майна. Обов'язки ліквідатора можуть бути покладені на голову ліквідаційної комісії (ліквідатора) незалежно від наявності у нього статусу арбітражного керуючого. Тобто кандидатура арбітражного керуючого на призначення ліквідатором визначається судом за допомогою автоматизованої системи з відбору кандидатів на призначення арбітражного керуючого у справах про банкрутство.

Призначення голови ліквідаційної комісії ліквідатором боржника, що ліквідується власником, здійснюється господарським судом у виняткових випадках (в залежності від конкретних обставин справи), оскільки голова ліквідаційної комісії (ліквідатор) підпадає під ознаки заінтересованої особи стосовно боржника, у відповідності до ч.6 ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", несе солідарну відповідальність за незадоволення вимог кредиторів.

У зв'язку з наведеним, порушення провадження у даній справі не може бути визнано обгрунтованим, таким чином, апеляційна скарга Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві підлягає задоволенню, а постанова господарського суду Запорізької області від 05.09.2016р. по справі №908/2234/16 про визнання Товариства з обмеженою відповідальністю "Сільгосптандем" банкрутом - скасуванню.

Провадження у справі №908/2234/16 підлягає закриттю на підставі п.1-1 ч.1 ст.231 Господарського процесуального кодексу України (у редакції, чинної з 15.12.2017 р.)

Керуючись ст. 86, ст.129, п.1 ч.1 ст.231,ст.254,ст.256, ст.269, ст.270, ст. 273, ст.275, ст.277, ст.278, ст.ст.281-284 Господарського процесуального кодексу України (в редакції,чинної з 15.12.2017р.), Донецький апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві на постанову господарського суду Запорізької області від 05.09.2016р. по справі №908/2234/16 - задовольнити.

Постанову господарського суду Запорізької області від 05.09.2016р. по справі №908/2234/16 - скасувати.

Провадження у справі №908/2234/16 про визнання Товариства з обмеженою відповідальністю " Сільгосптандем " (м. Запоріжжя, 69005, пр. Соборний, 158, код ЄДРПОУ 39292265) банкрутом - закрити.

Копію постанови направити Державному реєстратору Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради.

Постанова набирає чинності з дня її прийняття.

Постанова апеляційної інстанції набирає сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена до Верховного суду через Донецький апеляційний господарський суд (п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України) протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту постанови.

У судовому засіданні 12.02.2018 р. оголошено вступну та резолютивну частину.

Головуючий суддя: Л.Ф.Чернота

Судді: І.В.Зубченко

В.М.Татенко

Надруковано примірників 6: 1- заявнику а/с, 1 - боржнику ТОВ "Сільгосптандем", 1-ліквідатору Мірошник І.В., 1-Державному реєстратору, 1-у справу, 1 -ГСЗО

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення12.02.2018
Оприлюднено19.02.2018
Номер документу72244915
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2234/16

Постанова від 21.06.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Ткаченко Н.Г.

Ухвала від 27.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Ткаченко Н.Г.

Постанова від 12.02.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Чернота Л.Ф.

Постанова від 12.02.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Чернота Л.Ф.

Ухвала від 05.01.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Чернота Л.Ф.

Постанова від 14.11.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Панова I. Ю.

Ухвала від 17.10.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Панова I. Ю.

Постанова від 13.06.2017

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Геза Т.Д.

Ухвала від 18.04.2017

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Геза Т.Д.

Ухвала від 27.03.2017

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Геза Т.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні