Постанова
від 16.05.2017 по справі 804/1315/17
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 травня 2017 р. Справа № 804/1315/17 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіОСОБА_1 при секретаріОСОБА_2 за участю: представника позивача представника відповідача ОСОБА_3 ОСОБА_4 розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м.Дніпро Дніпропетровської області до Відділу освіти Соборної районної у місті Дніпрі ради в особі голови ліквідаційної комісії ОСОБА_5 про стягнення заборгованості,-

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м.Дніпро Дніпропетровської області до Відділу освіти Соборної районної у місті Дніпрі ради в особі голови ліквідаційної комісії ОСОБА_5 про стягнення капіталізованих платежів у сумі 677 616,72 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Відділу освіти Соборної районної у місті Дніпрі ради перебуває в стані припинення, у зв'язку з чим відповідачу було направлено 11.01.2017 року заяву про визнання кредиторських вимог щодо відшкодування шкоди, заподіяної життю та здоров'ю громадян, на загальну суму 677 616,72 грн., однак листом від 01.02.2017 року позивачу було відмовлено в задоволенні кредиторських вимог.

Відповідач позов не визнав, надав до суду письмові заперечення, у яких зазначив, що у Відділу освіти Соборної районної у місті Дніпрі ради відсутні підстави для покриття витрат Фонду потерпілим на виробництві, які працювали на підприємствах, що ліквідовані у зв'язку з наявністю правонаступника, оскільки потерпілі не працювали у Відділі освіти Соборної районної у місті Дніпрі ради.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив суд адміністративний позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні просив в задоволенні позову відмовити, з підстав викладених в запереченнях.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуються на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд встановив наступне.

Відділ освіти Соборної районної у місті Дніпрі ради перебуває на облікуу відділенні виконавчої дирекції Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м.Дніпро Дніпропетровської області з 14.05.2001 року за №0411001878, як суб'єкт страхування згідно Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності від 23.09.1999 року № 1105-ХIV.

Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов'язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці від 28.12.2014 року №77-VІІІ, який набрав чинності з 01.01.2015 року, Закон України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності від 23.09.1999 року №1105-ХIV викладено в редакції як Закон України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування .

З 2001 року по 2009 рік Відділ освіти Соборної районної у місті Дніпрі ради передав до Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м.Дніпро Дніпропетровської області, підтверджуючи документи на потерпілих на виробництві ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 та ОСОБА_10 для здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг.

19 грудня 2016 року внесено до Єдиного державного реєстру запис про рішення засновників щодо припинення юридичної особи - Відділу освіти Соборної районної у місті Дніпрі ради з підстав ліквідації.

Позивач 11 січня 2017 року звернувся до Голови ліквідаційної комісії відповідача із заявою вих. №200ю щодо розрахунку потреб в капіталізації платежів для страхових виплат ОСОБА_6 (НВК №28), ОСОБА_7 (НВК №28), ОСОБА_8 (СЗОШ №73), ОСОБА_9 (НВК №66) та ОСОБА_10 (СЗОШ №76), особові справи яких, як потерпілих, передані у Відділення Фонду Відділом освіти Соборної районної у місті Дніпрі ради. Всі необхідні документи, що підтверджують факт настання нещасних випадків з вказаними особами, а також знаходження їх на обліку у відділенні Фонду у м. Дніпрі були також додані до заяви.

Однак, 01.02.2017 року до позивача від Голови ліквідаційної комісії Відділ освіти Соборної районної у місті Дніпрі ради надійшов лист від 31.01.2017 року вих.№25 надійшов лист, у якому зазначено що Відділ освіти не має кредиторської заборгованості перед Фондом, у зв'язку з чим просить видати довідку про відсутність заборгованості.

Вирішуючи заявлений спір по суті, суд виходить із наступного.

Спірні відносини регулюються нормами Законом України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 23.09.1999 року № 1105-XIV (далі - Закон № 1105-XIV), відповідно до якого основними принципами страхування від нещасного випадку, зокрема, є: своєчасне та повне відшкодування шкоди страховиком; обов'язковість страхування від нещасного випадку осіб, які працюють на умовах трудового договору (контракту) та інших підставах, передбачених законодавством про працю, а також добровільність такого страхування для осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, та громадян-суб'єктів підприємницької діяльності.

Відповідно до статті 15 Закону № 1105-XIV, страхування від нещасного випадку здійснює Фонд соціального страхування від нещасних випадків - некомерційна самоврядна організація, що діє на підставі статуту, який затверджується її правлінням.

Відповідно до частин 1 та 7 статті 36 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування страховими виплатами є грошові суми, які Фонд виплачує застрахованому чи особам, які мають на це право, у разі настання страхового випадку.

Страхові виплати складаються, зокрема, з страхової виплати втраченого заробітку (або відповідної його частини) залежно від ступеня втрати потерпілим професійної працездатності.

Згідно зі статтею 46 Закону № 1105-XIV фінансування Фонду соціального страхування від нещасних випадків здійснюється за рахунок:

внесків роботодавців: для підприємств - з віднесенням на валові витрати виробництва, для бюджетних установ та організацій - з асигнувань, виділених на їх утримання та забезпечення;

капіталізованих платежів, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 112 Цивільного кодексу України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги кредиторів задовольняються у першу чергу щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.

Згідно з вимогами статті 1205 Цивільного кодексу України у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.

Абзацом 2 частини 2 статті 46 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності визначено, що фінансування Фонду соціального страхування від нещасних випадків здійснюється за рахунок, зокрема, капіталізованих платежів, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Отже, юридична особа, що ліквідується, зобов'язана сплатити Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань капіталізовані платежі для виконання зобов'язання, що виникли внаслідок ушкодження здоров'я громадян.

Суд не приймає до уваги заперечення відповідача, оскільки відповідно до статті 11 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування джерелами формування коштів Фонду є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 1 Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №765 від 06.05.2000 року, встановлено, що відповідно до цього Порядку здійснюється капіталізація платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров'ю громадян, у тому числі застрахованих у Фонді соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.

Капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв'язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших виплат, передбачених законодавством.

Суми платежів, капіталізованих відповідно до зазначених вимог у процесі ліквідації суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута, перераховуються ліквідатором (арбітражним керуючим) робочому органу виконавчої дирекції Фонду, у якому суб'єкт підприємницької діяльності перебуває на обліку.

Згідно з пунктом 3 Порядку капіталізація платежів, передбачених підпунктами 1-5 пункту 2 цього Порядку, розраховується на період, що визначається як різниця між середньою тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та їх віком на момент здійснення капіталізації.

Суд звертає увагу на те, що вищезазначеними нормами передбачений обов'язок страхувальника проводити капіталізацію страхових виплат у всіх випадках ліквідації, а не лише у випадку ліквідації суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута, діяльність якого направлена на отримання прибутку.

Відповідно до пункту 1.7 Положення про Відділ освіти Жовтневої (Соборної) районної у місті Дніпрі ради, затвердженого рішенням Жовтневої районної у місті Дніпропетровську ради від 27.04.2011 року №66, Відділ освіти є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки у відділенні державного казначейства, бланк, штамп і печатку з зображенням Державного герба України та своїм найменуванням.

Пунктом 5.1 вказаного Положення передбачено, що Відділ освіти здійснює управління навчальними закладами, що знаходяться на території району та підпорядковуються відділу освіти.

Таким чином, безпідставними є посилання відповідача на те, що у нього відсутня заборгованість перед Фондом, оскільки підпорядкування закладів освіти, в яких сталися нещасні випадки не позбавляє відповідача обов'язку сплачувати капіталізовані платежі, оскільки законодавством чітко визначений обов'язок їх сплати у разі ліквідації юридичної особи.

Вищезазначене узгоджується з правовою позицією Верховного суду України викладеною, зокрема, у постанові від 26.06.2012 року у справі № 21-156а12.

При цьому, відповідно до частини 1, 2 статті 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права. Невиконання судових рішень тягне за собою відповідальність, установлену законом.

Крім того, відповідно до ч. 2 ст. 1205 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі відсутності в юридичної особи, що ліквідується, коштів для капіталізації платежів, які підлягають сплаті, обов'язок щодо їх капіталізації покладається на ліквідаційну комісію на підставі рішення суду за позовом потерпілого.

Відповідно до ч. 1 ст. 1195 Цивільного кодексу України фізична або юридична особа, яка завдала шкоди каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я фізичній особі, зобов'язана відшкодувати потерпілому заробіток (дохід), втрачений ним внаслідок втрати чи зменшення професійної або загальної працездатності, а також відшкодувати додаткові витрати, викликані необхідністю посиленого харчування, санаторно-курортного лікування, придбання ліків, протезування, стороннього догляду тощо

Відповідно до заявою від 11.01.2017 року вих. №200ю щодо розрахунку потреб в капіталізації платежів для страхових виплат ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 та ОСОБА_10, а також з урахуванням середньостатистичних даних очікуваності тривалості життя чоловіків та жінок України від Державної служби статистики України, позивачем було проведено розрахунок потреби в капіталізації коштів Відділу освіти Соборної районної у місті Дніпрі ради для розрахунку з вказаними потерпілими на виробництві.

Згідно зазначено розрахунку потреби в капіталізації коштів Відділу освіти Соборної районної у місті Дніпрі ради, необхідних для розрахунку з даними потерпілими, встановлений загальний розмір капіталізованих платежів, що складає - 677 616,72 грн.

Відповідно до частини 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з приписами статті 86 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Враховуючи вищевикладене, а також приймаючи до уваги встановлене законодавством обов'язкове проведення капіталізації платежів під час ліквідації підприємства з метою продовження страхових виплат, які потерпілий повинен отримувати протягом життя, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м.Дніпро Дніпропетровської області обґрунтовані, відповідають вимогам законодавства та підлягають задоволенню повністю.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат у справі, суд зазначає, що відповідно до частини 4 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 11, 70-72, 86, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м.Дніпро Дніпропетровської області до Відділу освіти Соборної районної у місті Дніпрі ради в особі голови ліквідаційної комісії ОСОБА_5 про стягнення заборгованості - задовольнити у повному обсязі.

Стягнути з Відділу освіти Соборної районної у м.Дніпрі ради (код ЄДРПОУ 02142164) на користь Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м.Дніпро Дніпропетровської області (р/р 37170699990145, код ЄДРПОУ 25840735, МФО 805012, Банк УДКУ в м.Дніпрі Дніпропетровської області) заборгованість по платежам, що підлягають капіталізації, у сумі 677 616,72 грн. (шістсот сімдесят сім тисяч шістсот шістнадцять гривень сімдесят дві копійки).

Постанова суду набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст постанови складено 17 травня 2017 року.

Суддя ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення16.05.2017
Оприлюднено29.06.2017
Номер документу67345660
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/1315/17

Постанова від 31.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 30.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 19.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 10.04.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 20.03.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Уханенко С.А.

Ухвала від 14.03.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Уханенко С.А.

Постанова від 21.11.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Уханенко С.А.

Ухвала від 03.10.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Уханенко С.А.

Ухвала від 31.07.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Уханенко С.А.

Ухвала від 31.07.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Уханенко С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні