ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"19" червня 2017 р. Справа № 911/2280/16
За позовом Заступника керівника Бориспільської місцевої прокуратури Київської області, Київська область, місто Бориспіль, вулиця Героїв Небесної Сотні, будинок 21
до 1. Березанської міської ради Київської області, 07541, Київська область, місто Березань, вулиця Героїв Небесної Сотні, будинок 1
2. Відділу освіти виконавчого комітету Березанської міської ради, 07540, Київська область, місто Березань, вулиця Набережна, будинок 4
3. Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма "Дісконт", 02660, місто Київ, вулиця Золота, будинок 31-А
про визнання недійсними договору купівлі продажу, рішень сесії міської ради та зобов'язання повернути нежитлове приміщення
суддя Шевчук Н.Г
За участю представників сторін:
від прокуратури: Ясир Є.М. (посв. №028898 від 17.09.2014);
від відповідача 1: Олексійчук Л.В. (дов. б/н від 03.01.2017);
від відповідача 2: не з'явився;
від відповідача 3: Ковальський О.Б. (дов. №67 від 18.04.2017);
Суть спору: Заступник керівника Бориспільської місцевої прокуратури Київської області звернувся у господарський суд з позовом до Березанської міської ради Київської області, Відділу освіти виконавчого комітету Березанської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма Дісконт , в якому просить:
- визнати недійсним договір купівлі-продажу об'єкта комунальної власності одноповерхової будівлі, що знаходиться на балансі виконавчого комітету Березанської міської ради та підлягає приватизації шляхом продажу за конкурсом, від 21.09.2004, укладений між Березанською міською радою та ТОВ Фірма Дісконт ;
- визнати незаконним та скасувати рішення сесії Березанської міської ради №247-22-ХХІV від 02.04.2004 Про виведення нежилих приміщень зі складу дошкільного навчального закладу Ромашка ;
- визнати незаконним та скасувати №213-16-ХХІV від 07.10.2003 Про перелік об'єктів комунальної власності міста, що підлягають приватизації ;
- скасувати запис у Єдиному державному реєстрі прав власності на нерухоме майно від 17.11.2004 про право власності ТОВ Дісконт на будівлю, що знаходиться за адресою: місто Березань, вулиця Комарова, 5-а;
- зобов'язати звільнити та повернути приміщення площею 560,30кв.м та вартістю 66160,26грн, яке розташоване за адресою: Київська область, місто Березань, вулиця Комарова, 5-а, до комунальної власності міста Березань.
В обґрунтування позову прокурор посилається на те, що вказане у рішеннях ради та в договорі приміщення є частиною майнового комплексу Ясла-садка Ромашка , а тому було приватизоване з порушенням вимог частин четвертої, п'ятої статті 63 Закону України Про освіту та частини другої статті 5 Закону України Про приватизацію державного майна як таке, що не підлягає приватизації, а тому рішення ради в частині цього об'єкту і договір купівлі-продажу суперечать за своїм змістом вимогам діючого законодавства.
Відповідачі Березанська міська рада Київської області, Відділ освіти виконавчого комітету Березанської міської ради (арк. с. 77-78).
Товариство з обмеженою відповідальністю Фірма Дісконт (далі - ТОВ Фірма Дісконт ) просить у позові відмовити у зв'язку з невизначенням позивачем органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції, а також застосувати позовну давність (арк. с. 63, 68-70).
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши докази суд
В С Т А Н О В И В :
Рішенням Березанської міської ради Київської області №274-22-ХХІV від 02.04.2004 надана згода на виведення зі складу дошкільного навчального закладу Ромашка одноповерхової нежилої будівлі площею 250 кв.м за адресою: м.Березань, вул. Комарова, 5б, та двоповерхової нежилої будівлі площею 560,3 кв.м, що знаходяться за адресою: м.Березань, вул. Комарова, 5а (арк..с. 40).
Рішенням Березанської міської ради Київської області №213-16-ХХІV від 07.10.2003 Про перелік об'єктів комунальної власності міста, що підлягають приватизації доповнено рішення міської ради від 20.03.2002 №350-27-ХХІІІ Про перелік об'єктів комунальної власності міста, що підлягають приватизації та від 31.07.2003 №187-14-ХХІV Про перелік об'єктів комунальної власності міста, що підлягають приватизації у році і включено в перелік об'єктів комунальної власності міста, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні, нежиле приміщення цілісного майнового комплексу дошкільного навчального закладу Ромашка за адресою: вул. Комарова, 5а, цілісний майновий комплекс Березанський лазне-пральний комбінат за адресою: вул.Леніна, 220, плавальний басейн (незавершене будівництво) за адресою: вул. Академіка Дородніцина, 8а (арк. с. 41).
Цим же рішенням уповноважено Регіональне відділення Фонду державного майна по Київській області здійснити приватизацію вищевказаних об'єктів.
Пунктом 3 цього рішення міської ради від 15.11.2001 №299-22-ХХІІІ Про виключення нежилого приміщення цілісного майнового комплексу дитячого садка Ромашка з переліку об'єктів комунальної власності міста, включених на приватизацію в 2001 році визнано таким, що втратило чинність.
Березанської міської ради Київської області (продавець) і Товариством з обмеженою відповідальністю фірма Дісконт (покупець) 21.09.2004 укладений договір купівлі-продажу об'єкта комунальної власності нежитлової будівлі загальною площею 560,30кв.м, що розташована за адресою: Київська обл., м.Березань, вул. Комарова, 5а, яка належить продавцю на праві комунальної власності (арк.. с 18).
Договір нотаріально посвідчений та зареєстрований нотаріусом за реєстровим номером 1474.
Вказана у цьому договорі одноповерхова нежитлова будівля за адресою: Київська обл., м.Березань, вул. Комарова, 5а була передана продавцем покупцю по акту приймання-передачі 04.10.2004 (арк. с. 19).
Березанською міською радою Київської області 22.04.2005 прийнято рішення №435-33-IV про реєстрацію договору купівлі-продажу реєстровий №1474 від 21.09.2004 об'єкта комунальної власності - двоповерхової нежитлової будівлі за адресою: Київська обл., м.Березань, вул. Комарова, 5а, продавець - Березанська міська рада, покупець - Товариством з обмеженою відповідальністю фірма Дісконт (арк. с. 42).
Згідно відомостей з Реєстру прав власності на нерухоме майно нежитлова будівля за адресою: Київська обл.., м.Березань, вул. Комарова, 5а загальною площею 560,30кв.м за реєстровим номером 7007562 загальною площею 562,30кв.м (загальна площа збільшилась на 2кв.м внаслідок демонтажу перегородок) 17.11.2004 .зареєстрована за ТОВ Дісконт код ЄДРПОУ 21594156 на підставі договору купівлі-продажу реєстраційний №14247 від 21.09.2004 (арк. с. 43-44).
Відповідно до статті 53 Конституції України держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Згідно статті 19 Закону України Про охорону дитинства держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; надання державних стипендій та пільг учням і студентам цих закладів у порядку, встановленому законодавством України. Громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі.
Статтею 2 Закону України Про дошкільну освіту визначено, що основними завданнями законодавства України про дошкільну освіту є, зокрема, забезпечення права дитини на доступність і безоплатність здобуття дошкільної освіти.
Згідно статті 5 цього Закону систему дошкільної освіти становлять, зокрема, дошкільні навчальні заклади незалежно від підпорядкування, типів і форми власності.
Як вбачається з витягу з ЄДРПОУ до видів діяльності Ясла-садку Ромашка віднесено дошкільна освіта та вказаний заклад віднесено до комунальної власності.
Згідно статті 38 Закону України Про дошкільну освіту матеріально-технічна база дошкільного навчального закладу включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно дошкільного навчального закладу належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Статтею 61 Закону України Про освіту встановлено, що фінансування державних навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів, коштів галузей народного господарства, державних підприємств і організацій, а також додаткових джерел фінансування.
Згідно частини четвертої статті 63 Закону України Про освіту основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних навчальних закладів, установ, організацій та підприємств системи освіти не підлягають вилученню, крім випадків, передбачених чинним законодавством.
Відповідно до частини п'ятої статті 63 Закону України Про освіту об'єкти освіти і науки, що фінансуються з бюджету, а також підрозділи, технологічно пов'язані з навчальним та науковим процесом, не підлягають приватизації, перепрофілюванню та використанню не за призначенням.
Відповідно до статті 5 Закону України Про приватизацію державного майна (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин), приватизації не підлягають об'єкти, що мають загальнодержавне значення, а також казенні підприємства. До об'єктів, що мають загальнодержавне значення, відносяться майнові комплекси підприємств, їх структурних підрозділів, основним видом діяльності яких є виробництво товарів (робіт, послуг), що мають загальнодержавне значення. Загальнодержавне значення мають зокрема, об'єкти освіти, фізичної культури, спорту і науки, що фінансуються з державного бюджету (абзац 6 пункту 6 статті 5 вказаного Закону).
Згідно частини п'ятої статті 16 Закону України Про дошкільну освіту вивільнені приміщення ліквідованих державних та комунальних дошкільних навчальних закладів використовуються виключно для роботи з дітьми.
Майно, яке є державною або комунальною власністю (земельні ділянки, будівлі, споруди, обладнання тощо), придбання чи відокремлення якого призначене для здобуття дітьми дошкільної освіти, використовується виключно із зазначеною метою.
Відповідно до відомостей ЄДРПОУ ТОВ Фірма Дісконт не займається видами діяльності, пов'язаними з роботою з дітьми.
Згідно частини третьої статті 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Згідно частини восьмої статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні об'єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб'єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу.
Частиною першою статті 21 Цивільного кодексу України встановлено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
В силу приписів частини першої статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання стороною (сторонами) вимог, встановлених частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 названого Кодексу, саме на момент вчинення правочину.
Такими вимогами, недодержання яких є підставою для визнання правочину недійсним, згідно частин першої - третьої, п'ятої та шостої статті 203 Цивільного кодексу України є: 1)зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; 2) особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; 3)волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; 5)правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним; 6) правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.
Відповідачем ТОВ Фірма Дісконт не спростовані доводи позивача про те, що одноповерхова нежитлова будівля за адресою: Київська обл., м.Березань, вул. Комарова, 5а є частиною комплексу об'єктів ясла-садка Ромашка .
А тому за таких обставин вимоги позивача є правомірними.
Проте, стосовно відповідача Відділу освіти виконавчого комітету Березанської міської ради, який зазначений прокурором як один з відповідачів у позовній заяві, однак жодні вимоги до відділу не заявлені, не вказані обставини щодо неправомірних дій відділу, якими були б порушені права, за захистом яких поданий позов, суд вважає позовні вимоги необґрунтованими та безпідставними.
А тому підстави для задоволення вимог щодо відповідача Відділу освіти виконавчого комітету Березанської міської ради відсутні.
Судом встановлено, що оскаржувані прокурором рішення Березанської міської ради Київської області №213-16-ХХІV від 07.10.2003 та №274-22-ХХІV від 02.04.2004, окрім двоповерхової нежилої будівлі площею 560,3 кв.м, що знаходяться за адресою: м.Березань, вул. Комарова, 5а, стосуються також і інших питань та інших будівель, зокрема рішенням №213-16-ХХІV від 07.10.2003 були включені до переліку об'єктів комунальної власності міста, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні, цілісний майновий комплекс Березанський лазне-пральний комбінат за адресою: вул.Леніна, 220, і плавальний басейн (незавершене будівництво) за адресою: вул. Академіка Дородніцина, 8; а рішенням №274-22-ХХІV від 02.04.2004 також надана згода на виведення зі складу дошкільного навчального закладу Ромашка одноповерхової нежилої будівлі площею 250 кв.м за адресою: м.Березань, вул. Комарова, 5б.
Позовні вимоги щодо вказаних рішень ради в частині, що не стосується нежилої будівлі цілісного майнового комплексу дошкільного навчального закладу Ромашка по вул. Комарова, 5а у м.Березань, жодним чином не обґрунтовані, а тому вимоги про визнання незаконними та скасування рішень Березанської міської ради Київської області №213-16-ХХІV від 07.10.2003 та №274-22-ХХІV від 02.04.2004 в частині, що не стосується нежилої будівлі площею 560,3 кв.м, що знаходяться за адресою: м.Березань, вул. Комарова, 5а, є безпідставними і задоволенню не підлягають.
Відповідач ТОВ Фірма Дісконт заявив про застосування до позовних вимог прокурора позовної давності, строк якої, на думку відповідача, сплив у серпні 2007 року.
Відповідно до статті 256 Цивільного кодексу України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Згідно статті 257 Цивільного кодексу України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
У відповідності до частини першої статті 261 цього Кодексу перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Відповідно до статті 267 Цивільного кодексу України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення.
Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.
Судом встановлено, що в газеті Березанські відомості №59 від 04.08.2004 Березанською міською радою було розміщене повідомлення про рішення міської ради про включення двоповерхової нежилої будівлі за адресою: Київська обл.., м.Березань, вул. Комарова, 5а, до переліку об'єктів комунальної власності міста, що підлягають приватизації шляхом продажу за викупом (арк..с. 65).
Пунктом 4.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №10 від 29.05.2013 Про деякі питання практики застосування позовної давності у вирішенні господарських спорів роз'яснено, що початок перебігу позовної давності визначається за правилами статті 261 ЦК України. Якщо у передбачених законом випадках з позовом до господарського суду звернувся прокурор, що не є позивачем, то позовна давність обчислюватиметься від дня, коли про порушення свого права або про особу, яка його порушила, довідався або мав довідатися саме позивач, а не прокурор. У таких випадках питання про визнання поважними причин пропущення позовної давності може порушуватися перед судом як прокурором, так і позивачем у справі.
У разі коли згідно із законом позивачем у справі виступає прокурор (частина друга статті 29 ГПК), позовна давність обчислюється від дня, коли про порушення або про особу, яка його допустила, довідався або мав довідатися відповідний прокурор.
За таких обставин суд вважає, що відповідний прокурор мав довідатись про рішення Березанської міської ради Київської області про включення двоповерхової нежилої будівлі за адресою: Київська обл.., м.Березань, вул. Комарова, 5а, по переліку об'єктів комунальної власності міста, що підлягають приватизації, не пізніше серпня 2007 року.
З позовом, що розглядається, як вбачається з відтиску поштового штемпеля на конверті, в якому позовна заява надійшла до суду, прокурор звернувся у господарський суд 15.07.2016, тобто, після спливу трьохрічного строку позовної давності.
А тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.
З урахуванням викладеного, керуючись статтями 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд
В И Р І Ш И В :
У позові відмовити повністю.
Суддя Н.Г. Шевчук
Повне рішення складене і підписане 26.06.2017.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2017 |
Оприлюднено | 29.06.2017 |
Номер документу | 67425609 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Шевчук Н.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні