2-а - 5428/09
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 листопада 2009 року м. Донецьк
Будьоннівський районн ий суд м. Донецька, у складі:
головуючого судді - Т имченко О.О., розглянувши у пор ядку письмового провадження адміністративну справу за п озовом ОСОБА_1 до Управлін ня Пенсійного фонду України в Будьоннівському районі м. Д онецька про неправомірну без діяльність державного орган у та зобов' язання зробити н арахування доплати до пенсії , -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1., зве рнулася до суду з зазначеним позовом, вказавши, що вона має статус «дитини війни» у зв' язку з чим, у відповідності до ст. 6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни», в иплачувана їй пенсія повинна підвищуватись на 30 відсотків від розміру мінімальної пен сії за віком. Вважає, що положе ння Законів України про держ авний бюджет на відповідний рік не відповідають Конститу ції України і тому не можуть з астосовуватись. Просить суд визнати неправомірну бездія льність відповідача, щодо не нарахування їй доплати до пе нсії у розмірі 30 % від розміру м інімальної пенсії за віком, з обов' язати відповідача про вести нарахування з січня 2007 р оку надбавки до пенсії у розм ірі 30 % від мінімальних пенсій в Україні за віком та виплати ти недоотриману надбавку до пенсії з січня 2007 року по черве нь 2009 року включно у розмірі 2858,8 грн., та зобов' язати відпові дача з червня 2009 року виплачув ати щомісячно пенсію з допла тою надбавки, як дитині війни в розмірі 30 % від мінімальної п енсії за віком.
Позивач у судове засіданн я не з' явилася, про дату, час та місце розгляду справи пов ідомлена належним чином, над ала письмове клопотання з пр оханням розглядати справу бе з її участі.
Представник відповідача - Управління Пенсійного фонд у України в Будьоннівському районі м. Донецька, Бєлякова І .В., у судове засідання не з' я вилася, про місце, дату та час розгляду справи повідомлена належним чином, надала письм ове клопотання з проханням р озглядати справу без її учас ті. У задоволенні позовних ви мог просив відмовити, з насту пних підстав. Відповідно до с т. 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» діт ям війни пенсії або щомісячн е довічне грошове утримання чи державна соціальна допомо га, що виплачується замість п енсії, підвищуються на 30 відсо тків мінімальної пенсії за в іком. Відповідно до ст. 7 Закон у України «Про Державний бюд жет України на 2007 рік» фінансо ве забезпечення державних со ціальних гарантій, передбаче них цим Законом, здійснюєтьс я за рахунок коштів Державно го бюджету України. Норми ст. 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» є дію чими з 09.07.2007 року. Разом з тим, у 2007 році не було прийнято жодног о нормативного акту на викон ання вказаних вимог закону, н е було визначено, які органи п овинні виплачувати підвищен ня пенсії, за рахунок яких кош тів, в якому порядку. Крім того , ст. 28 Закону України «Про зага льнообов'язкове державне пен сійне страхування» передбач ено, що мінімальний розмір пе нсії за віком за наявності у ч оловіків 25 років, а у жінок - 20 ро ків страхового стажу встанов люється у розмірі прожитково го мінімуму для осіб, які втра тили працездатність. Мінімал ьний розмір пенсії за віком з астосовується виключно для в изначення розміру пенсій, ви значених відповідно до цього Закону. Таким чином, для перер ахунків або підвищення пенсі й він не застосовується. Підп унктом 2 пункту 41 розділу 2 Зако ну України «Про Державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України» внесен і зміни до Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни», а саме, ст.. 6 викладена у т акій редакції: «Дітям війни (к рім тих, на яких поширюється д ія Закону України «про стату с ветеранів війни, гарантії ї х соціального захисту») до пе нсії або щомісячного довічно го грошового утримання чи де ржавної соціальної допомоги , що виплачується замість пен сії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановл еної для учасників війни». У з в' язку з чим учасникам війн и виплачувалось пенсія на 10 пр оцентів прожиткового мініму му для осіб, які втратили прац ездатність: з 01.01.2008 р. - 47,00 грн., з 0 1.04.2008 р. - 48,10 грн. Рішенням Консти туційного Суду України № 10 - р п від 22.05.2008 р. визнані такими, що н е відповідають Конституції У країни (є неконституційними) , положення, зокрема, п. 41 розділ у 2 Закону України «Про держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів. Для врегу лювання ситуації, 28.05.2008 р. Кабін етом Міністрів України була прийнята Постановою № 530 «Деяк і питання соціального захист у окремих категорій громадян », відповідно до п. 8 якої встан овлено, що дітям війни до пенс ії або щомісячного довічного грошового утримання чи держ авної соціальної допомоги, щ о виплачується замість пенсі ї, підвищення проводяться у т вердих розмірах: з 22 травня - 48,10 грн., з 1 липня - 48,20 грн. з 1 жовт ня - 49,80 грн. Таким чином, підви щення дітям війни виплачуєть ся органами Пенсійного фонду відповідно до чинного на пев ний час законодавства. У відп овідності до ст. 99 Кодексу адм іністративного судочинства України для звернення до адм іністративного суду за захис том прав, свобод та інтересів особи встановлено річний ст рок, якщо не встановлено інше , обчислюється з дня, коли особ а дізналася або повинна була дізнатися про порушення сво їх прав, свобод чи інтересів, т ому відповідач просить відмо вити у задоволенні позовних вимог позивачу, застосувавши положення ст. 99 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни.
Відповідно до вимог п.10 ч.1 с т. 3 , ч. 3 ст. 122 КАС України особа, я ка бере участь у справі, має пр аво заявити клопотання про р озгляд справи за її відсутно сті. Якщо таке клопотання зая вили всі особи, які беруть уча сть у справі, судовий розгляд справи здійснюється в поряд ку письмового провадження, н а підставі наявних у суду мат еріалів та доказів.
Суд, дослідивши матеріали справи, вважає, що позов підля гає частковому задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що пози вач ОСОБА_1, народилася І НФОРМАЦІЯ_1 та проживає за а дресою: АДРЕСА_1, має право вий статус дитини війни, що пі дтверджується посвідченням (а.с. 5).
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної вл ади та органи місцевого само врядування, їх посадові особ и зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повноважен ь та у спосіб, що передбачені К онституцією та законами Укра їни.
Згідно ч. 3 ст. 2 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни, у справах щодо оскарж ення рішень, дій чи бездіяльн ості суб' єктів владних повн оважень адміністративні суд и перевіряють, чи прийняті (вч инені) вони на підставі, у межа х повноважень та у спосіб, що п ередбачені Конституцією та з аконами України.
Відповідно до статті 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» від 18 листо пада 2004 року № 2195-4, що набрав чинн ості 01 січня 2006 року, дітям війн и пенсії або щомісячне довіч не грошове утримання чи держ авна соціальна допомога, що в иплачується замість пенсії, підвищуються на 30 відсотків м інімальної пенсії за віком.
Статтею 71 Закону України « Про Державний бюджет України на 2007 рік» дія статті 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни» була зупинена .
Рішенням Конституційного Суду України від 09 липня 2007 рок у № 6-рп/2007 визнані такими, що не відповідають К онституції України, серед ін ших, положення статті 71 Закону України «Про Д ержавний бюджет на 2007 рік», яки ми була зупинена дія статті 6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни».
Таким чином, за період з 09 ли пня 2007 року до 31 грудня 2007 року, за який заявлено позовні вимог и, положення статті 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» стосовно того, щ о дітям війни пенсії або щомі сячне довічне грошове утрима ння чи державна соціальна до помога, що виплачується замі сть пенсії, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсі ї за віком були чинними лише з 09 липня 2007 року (день ухвалення рішення Конституційним Судо м України) до 31 грудня 2007 року.
Відповідно до статті 62 Зак ону України «Про державний б юджет України на 2007 рік» та абз ацу першого частини 1 статті 28 Закону України «Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування» у 2007 році ді яли наступні розміри мінімал ьної пенсії за віком: з 01 квітн я - 410,06 грн., з 01 жовтня - 415,11 грн.
Тобто, за період з 09.07.2007 року д о 31.12.2007 року позивач мав право н а отримання підвищення до пе нсії на підставі ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни» у розмірі 710,91 гр н. (410,06 грн. х 30 % / 31 х 23 дні + 410,06 грн. х 2 х 3 0 % + 415,11 грн. х 3 х 30 %).
Згідно ч. 2 ст. 99 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни для звернення до адмі ністративного суду за захист ом прав, свобод та інтересів о соби встановлено річний стро к, який, якщо не встановлено ін ше, обчислюється з дня, коли ос оба дізналася або повинна бу ла дізнатися про порушення с воїх прав, свобод чи інтересі в.
Згідно ч. 1 ст. 100 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни, пропущення строку зв ернення до адміністративног о суду є підставою для відмов и у задоволенні адміністрати вного позову за умови, якщо на цьому наполягає одна із стор ін.
Позивач не зверталася до с уду з заявою про поновлення с троку звернення до суду з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року, не навела пов ажних причин його пропуску.
У зв' язку з тим, що позива чем пропущено строк зверненн я до суду з вимогами про випла ту підвищення до пенсії як ди тині війни за 2007 рік, а відповід ач наполягає на застосуванні вказаного строку, суд вважає за необхідне відмовити пози вачу у вимогах про підвищенн я пенсії як дитині війни за пе ріод з 09.07.2007 року 31.12.2007 року (дата п одання позову згідно штампа реєстрації 20.10.2009 року).
Відмовляючи в задоволені позову з підстав пропуску рі чного строку звернення до су ду, суд зауважує, що в даному в ипадку не підлягають застосу ванню вимоги статті 46 Закону У країни «Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування» відповідно до яких суми пенсії, не отримані своє часно з вини органу, що призна чає і виплачує пенсію, виплач ується за минулий час без обм еження.
Законом України «Про соці альний захист дітей війни» в изначено основи соціального захисту дітей війни та гаран товано їх соціальну захищені сть шляхом надання пільг і де ржавної соціальної підтримк и.
Статтею 6 цього Закону пере дбачено виплату державної со ціальної підтримки дітей вій ни, яка додатково виплачуєть ся до пенсії. Вказана соціаль на підтримка не може розціню ватись як пенсія або її склад ова частина. Тобто, йдеться пр о різні види правовідносин в системі соціального забезпе чення та державної соціально ї підтримки.
Законом України «Про Дер жавний бюджет України на 2008 рі к та про внесення змін до деяк их законодавчих актів Україн и» від 28.12.2007 року внесено зміни до Закону України «Про соціа льний захист дітей війни», зо крема статтею 6 вказаного Зак ону після внесення змін пере дбачалось, що дітям війни до п енсії або щомісячного довічн ого грошового утримання, дер жавної соціальної допомоги, що виплачується замість пенс ії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановл еної для учасників війни.
Рішенням Конституційного Суду України №10-рп/2008 від 22.05.2008 ро ку положення пункту 28 розділу II «Внесення змін до деяких за конодавчих актів України», З акону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України» від 28.12.2007 року щодо внесення змін до Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» визн ані такими, що не відповідают ь Конституції України.
Таким чином, позивач зверн улася до суду з позовом 20.10.2009 ро ку, після того, як нею було отр имано відповідну пенсію без підвищення до пенсії на підс таві ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війн и», тому суд вважає за необхід не задовольнити позовні вимо ги ОСОБА_1. з 20.10.2008 року по 31.12.2008 року.
Вирішуючи заявлені позо вні вимоги щодо підвищення п озивачу пенсії як “Дитині ві йни” на 30 відсотків мінімальн ої пенсії за віком у період з 2 0.10.2008 року по 31.12.2008 року включно, су д виходить з того, що в зазначе ний період було чинним закрі плене ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей вій ни” право позивача як “Дитин и війни” на підвищення йому п енсії на 30 відсотків мінімаль ної пенсії за віком, яка (мінім альна пенсія за віком) визнач ається у розмірі прожитковог о мінімуму для для осіб, які вт ратили працездатність, визна ченого законом. Однак в зазна чний період відповідачем нар ахування та виплата підвищен ня пенсії здійснювалося у ро змірі визначеному Кабінетом Міністрів України, тоді як до виплати позивачу належало п ідвищення пенсії у наступном у розмірі:
- в липні-вересні 2008 року - по 144,60 гривень щомісяц я;
- в жовтні-грудні 2008 р оку - по 149,40 гривень щомісяця;
Таким чином відповідачем порушене закріплене ч. 1 ст. 1 Пр отоколу № 1 до Європейської Ко нвенції про захист прав люди ни та основоположних свобод право позивача на мирне воло діння своїм майном. Розгляда ючи борги у сенсі поняття „вл асності”, яке міститься у ст. 1 ч. 1 Протоколу № 1 до Конвенції і не обмежено лише власністю н а фізичні речі та не залежать від формальної класифікації у національному законодавст ві, борги, що становлять майно , можуть також розглядатись я к „майнові права” і, таким чин ом, як власність. Тому при розг ляді справи „Кечко проти Укр аїни” (заява № 63134/00) Європейськи й Суд з прав людини зауважив, щ о в межах свободи дій держави визначати, які надбавки випл ачувати своїм робітникам з д ержавного бюджету. Держава м оже вводити, призупиняти чи з акінчити виплату таких надба вок, вносячи відповідні змін и в законодавство. Однак, якщо чинне правове положення пер едбачає виплату певних надба вок і дотримано всі вимоги, не обхідні для цього, органи дер жавної влади не можуть свідо мо відмовляти у цих виплатах , доки відповідні положення є чинними (п. 23 рішення суду). У зв ' язку з цим, Європейський Су д не прийняв до уваги позицію Уряду України про колізію дв ох нормативних актів - закону України, відповідно якому вс тановлені надбавки з бюджету і який є діючим та Закону Укра їни „Про Державний бюджет” н а відповідний рік, де положен ня останнього Закону, на думк у Уряду України, превалювали як Lех sресіаlіs. Суд не прийняв аргумент Уряду України щодо бюджетних асигнувань, оскіль ки органи державної влади не можуть посилатися на відсут ність коштів як на причину не виконання своїх зобов' язан ь (п. 26 рішення Кечко проти Укра їни; див. mutatis mutandis рішення у справі Бурдов проти Росії, № 59498/00).
Враховуючи, що позивачу по чинаючи з 01.01.2008 року сплачуєтьс я підвищення до пенсії у розм ірі 10 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працез датність, за період з 20.10.2008 року по 31.12.2008 року позивач повинен б ув отримати підвищення до пе нсії в розмірі 20 % прожитковог о мінімуму для осіб, які втрат или працездатність за вищевк азаний період.
Таким чином, позивач мав пр аво на отримання підвищення до пенсії на підставі ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» за періо д з 20.10.2008 року по 31.12.2008 року.
Що стосується вимог позив ача щодо з нарахування допла ти до пенсії у розмірі 30 % від ро зміру мінімальної пенсії за віком починаючи з червня 2009 ро ку, то суд відмовляє ОСОБА_1 у їх задоволенні, з наступних підстав.
Відповідно до ст. 71 Закону України від 26.12.2008 р., № 835-4 «Про Дер жавний бюджет України на 2009 рі к» Кабінету Міністрів Україн и у 2009 році надано право встано влювати розміри соціальних в иплат, які відповідно до зако нодавства визначаються зале жно від розміру мінімальної заробітної плати, в абсолютн их сумах у межах асигнувань, п ередбачених за відповідними бюджетними програмами.
Частиною 8 Постанови Кабін ету Міністрів України від 28.05.20 08 р.,№ 530 «Деякі питання соціаль ного захисту окремих категор ій громадян» установлено, що дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Законів Укр аїни «Про статус ветеранів в ійни, гарантії їх соціальног о захисту» та «Про жертви нац истських переслідувань») до пенсії або щомісячного довіч ного грошового утримання чи державної соціальної допомо ги, що виплачується замість п енсії, підвищення проводитьс я у таких розмірах: з травня - 48,1 грн., з 1 липня - 48,2 та з 1 жовтня - 49, 8 грн.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конст итуції України, п.1 ч. 3 ст. 2 та ч. 1 с т. 9 Кодексу адміністративног о судочинства України, суд пр и вирішенні справи має керув атися принципом законності, відповідно до якого має пере віряти чи діяли органи держа вної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадо ві і службові особи лише на пі дставі закону в межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України.
Виходячи із ст. 71 Закону Укр аїни від 26.12.2008 р., № 835-4 «Про Держав ний бюджет України на 2009 рік» т а Постанови Кабінету Міністр ів України від 28.05.2008 р., № 530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» , до теперішнього часу не визн ані не конституційними, тому у 2009 році позивачу слід робити виплати відповідно до Поста нови Кабінету Міністрів Укра їни від 28.05.2008 р. за № 530.
Проте, оскільки вимоги по зивача стосуються зобов' яз ання відповідача вчинити пев ні дії з нарахування доплати до пенсії у розмірі 30 % від розм іру мінімальної пенсії за ві ком у майбутньому, то у суду на теперішній час відсутній пр едмет розгляду по справі (ріш ення, дія чи бездіяльність су б' єкта владних повноважень ), який б можливо було перевіри ти на предмет відповідності вимогам ч. 3 ст. 2 Кодексу адміні стративного судочинства Ук раїни.
Так, у Управління Пенсійно го фонду України в Будьоннів ському районі м. Донецька на м омент розгляду справи відсут ні підстави для прийняття бу дь-якого рішення, вчинення ді ї або бездіяльності стосовно перерахування та виплати до плати до пенсії у розмірі 30 % ві д розміру мінімальної пенсії за віком, відповідачем у майб утньому. Отже у суду відсутні і підстави для визнання таки х дій (бездіяльності) законни ми або навпаки або для спонук ання до вчинення цих дій у май бутньому. Отже, захисту в судо вому порядку підлягають пору шені права, а не можливість їх порушення у подальшому.
Крім того, немає потреби с понукати суб' єкта владних п овноважень до виконання зак онних дій, обов' язок вчинен ня яких буде встановлений де ржавою у майбутньому.
Крім того, у відповідності до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністра тивного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, д ій чи бездіяльності суб' єкт а владних повноважень обов' язок, щодо доказування право мірності свого рішення, дії ч и бездіяльності покладаєтьс я на відповідача, якщо він зап еречує проти адміністративн ого позову. Відповідачем не н адано суду доказів та не дове дено правомірності свого ріш ення щодо не нарахування та н евиплати позивачу підвищенн я до пенсії відповідно до Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни».
Відповідно до ст. 94 Кодексу адміністративного судочинс тва України, якщо адміністра тивний позов задоволено част ково, судові витрати, здійсне ні позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволен их вимог, а відповідачу - від повідно до тієї частини вимо г, у задоволенні яких було поз ивачеві відмовлено.
Позивач під час подачі поз овної заяви сплатив судовий збір у сумі 3 грн. 40 коп. Витрати по сплаті судового збору під лягають стягненню з коштів Д ержавного бюджету на користь позивача.
Враховуючи вищенаведене , та керуючись ч. 1 ст. 1 Про токолу № 1 до Європейської Кон венції про захист прав людин и та основоположних свобод (П ротокол ратифіковано Законо м України № 475/97-ВР від 17.07.97), Рішенн я Європейського Суду з прав л юдини у справі „Кечко проти У країни” (заява № 63134/00) , ст. 19 Конституції України, ст. ст. 1, 2, 4, 5, 6, 10, 11, 14, 15, 17, 23, 48, 58, 69-71, 79, 86, 87, 94, 98, 104, 105, 111, 112, 114, 121, 160, 161, 162, 163, 185, 186, 254 Кодексу адм іністративного судочинства України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позо в ОСОБА_1 до Управління Пе нсійного фонду України в Буд ьоннівському районі м. Донец ька про неправомірну бездіял ьність державного органу та зобов' язання зробити нарах ування доплати до пенсії - з адовольнити частково.
Визнати неправомірною бе здіяльність Управління Пенс ійного фонду України в Будьо ннівському районі м. Донецьк а по не нарахуванню щомісячн ої доплати до пенсії ОСОБА_ 1, як дитині війни, за період з 20 жовтня 2008 року по 31 грудня 2008 р оку.
Зобов' язати Управління Пенсійного фонду України в Б удьоннівському районі м.Доне цька здійснити нарахування т а виплату за рахунок коштів Д ержавного бюджету України н а користь ОСОБА_1 підвищен ня до пенсії у розмірі 30% від ро зміру мінімальної пенсії за віком, як дитині війни, з 20 жовт ня 2008 року по 31 грудня 2008 року з ур ахуванням фактично виплачен ого.
У задоволені решти позовн их вимог - відмовити.
Стягнути з Державного бюд жету України на користь ОСО БА_1 витрати по сплаті судов ого збору в розмірі 1 (однієї) гривні.
Заява про апеляційне оска рження постанови суду першої інстанції подається протяго м десяти днів з дня її проголо шення. Апеляційна скарга на п останову суду першої інстанц ії подається протягом двадця ти днів після подання заяви п ро апеляційне оскарження.
Апеляційна скарга може бу ти подана без попереднього п одання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга пода ється у строк, встановлений д ля подання заяви про апеляці йне оскарження.
Постанова суду першої інс танції набирає законної сили після закінчення строку под ання заяви про апеляційне оскарження, встановленого Кодексом адміністративног о судочинства України, якщо таку заяву не було подано.
Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але а пеляційна скарга не була под ана в строк, встановлений цим Кодексом, постанова суду пер шої інстанції набирає законн ої сили після закінчення цьо го строку.
Суддя:
Суд | Будьоннівський районний суд м.Донецька |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2009 |
Оприлюднено | 23.12.2009 |
Номер документу | 6805781 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський районний суд м. Сімферополя
Бєлоусов Михайло Миколайович
Адміністративне
Ворошиловський районний суд м. Донецька
Переверзева Лариса Іванівна
Адміністративне
Куйбишевський районний суд м.Донецька
Васильєва Наталя Петрівна
Адміністративне
Куйбишевський районний суд м.Донецька
Васильєва Наталя Петрівна
Адміністративне
Будьоннівський районний суд м.Донецька
Тимченко Олена Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні