Постанова
від 04.08.2017 по справі 822/1874/17
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 822/1874/17

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 серпня 2017 року м. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд

в складі :головуючого-судді суддівЛабань Г.В. Петричковича А.І. Салюка П.І. при секретарі за участі:Вересняк А.А. представників позивача, третьої особи на стороні позивача - Лапчук Л.І., представника відповідача, представника третьої особи на стороні відповідача розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробнича агрофірма "Перлина Поділля" , треті особи на стороні позивача - Державні реєстратори комунального підприємства Ізяславське районне бюро технічної інвентаризації Рутковська Ганна Віталіївна, Костюк Світлана Леонідівна, Лапчук Любов Іванівна, Державний реєстратор Ямпільської селищної ради Білогірського району Хмельницької області Полов'юк Галина Іванівна, Державний реєстратор Білогірської районної державної адміністрації Хмельницької області Пилипчук Юрій Миколайович, Державний реєстратор Білогірської селищної Ради Яловчук Валерій Васильович до Міністерства юстиції України , третя особа на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Білогір'я Агро-М" про визнання протиправними та скасування наказів, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю науково - виробнича агрофірма (далі - ТОВ) "Перлина Поділля", за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - державних реєстраторів комунального підприємства Ізяславське районне бюро технічної інвентаризації Рутковської Ганни Віталіївни, Костюк Світлани Леонідівни, Лапчук Любові Іванівни, державного реєстратора Ямпільської селищної ради Білогірського району Хмельницької області Полов'юк Галини Іванівни, державного реєстратора Білогірської районної державної адміністрації Хмельницької області Пилипчука Юрія Миколайовича, державного реєстратора Білогірської селищної Ради Яловчука Валерія Васильовича, звернулось в Хмельницький окружний адміністративний суд із позовом до Міністерства юстиції України, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "Білогір'я Агро-М", в якому, з врахуванням уточнення позовних вимог, просить суд визнати протиправним та скасувати:

- наказ про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №2053/5 від 30.06.2017 Міністерства юстиції України, прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який стосується скарги ТОВ "Білогір'я Агро-М" від 19.06.2017 № 2017/19-06/6;

- наказ про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №2054/5 від 30.06.2017 Міністерства юстиції України, прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який стосується скарги ТОВ "Білогір'я Агро-М" від 19.06.2017 № 2017/19-06/4;

- наказ про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 2059/5 від 30.06.2017 Міністерства юстиції України, прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який стосується скарги ТОВ "Білогір'я Агро-М" від 19.06.2017 № 2017/19-06/5;

- наказ про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 2055/5 від 30.06.2017 Міністерства юстиції України, прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який стосується скарги ТОВ "Білогір'я Агро-М" від 19.06.2017 № 2017/19-06/2;

- наказ про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 2056/5 від 30.06.2017 Міністерства юстиції України, прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який стосується скарги ТОВ "Білогір'я Агро-М" від 19.06.2017 № 2017/19-06/1;

- наказ про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 2057/5 від 30.06.2017 Міністерства юстиції України , прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який стосується скарги ТОВ "Білогір'я Агро-М" від 19.06.2017 № 2017/19-06/3:

- зобов'язати Міністерство юстиції України відновити становище, що існувало до видачі незаконних наказів, шляхом поновлення в Державному реєстрі речових прав на нерухомо майно державної реєстрації ТОВ НВА "Перлина Поділля" майнових прав, що випливають з договорів оренди земельних ділянок.

- звернути постанову до негайного виконання.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що 27.06.2017 комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації при Міністерстві юстиції України (далі - Комісія) щодо земельних ділянок, які знаходяться в користуванні ТОВ НВА Перлина Поділля розглядались скарги ТОВ "БІЛОГІР'Я АГРО-М":

- від 19.06.2017 №2017/19-06/3, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 20.06.2017 за № 18387-0-33-17; від 13.06.2017 № 2017/13-06, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 20.06.2017 за №18376-0-33-17;

- від 19.06.2017 №2017/19-06/4, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 20.06.2017 за №18372-0-33-17;

- від 19.06.2017 №2017/19-06/7, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 20.06.2017 за №18388-0-33-17;

- від 19.06.2017 №2017/19-06/2, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 20.06.2017 за №18378-0-33-17;

- від 19.06.2017 №2017/19-06/5, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 20.06.2017 за №18384-0-33-17;

- від 19.06.2017 №2017/19-06/6, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 20.06.2017 за №18386-0-33-17;

- від 19.06.2017 №2017/19-06/1, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 20.06.2017 за №18382-0-33-17.

30.06.2017 року на підставі вищевказаних скарг Міністерством юстиції України прийняті оскаржувані накази про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

Вважає, що Комісією порушено встановлену чинним законодавством України процедуру розгляду скарг ТОВ "БІЛОГІР'Я АГРО-М" та права позивача, як заінтересованої особи у розгляді скарг, оскільки останній взагалі не був повідомлений про дату, час і місце їх розгляду, копії скарг і додані до них документи до розгляду позивачу надані не були. Крім того, позивач стверджує, що Комісія та Міністерство юстиції України вийшли за межі заявлених у скарзі вимог та зобов'язані були відмовити в задоволенні скарги у зв'язку з наявною інформацією про судове провадження у зв'язку із спором між тими самими сторонами, з тих самих предмета і підстав, що передбачений абз.4 ч.8 ст.37 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань".

В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі. Додатково пояснили, що земельні ділянки обробляються ТОВ НВА "Перлина Поділля", ним же і сплачується орендна плата орендодавцям земельних ділянок, в тому числі в даний час. Просили суд позовні вимоги задовольнити з підстав, що викладені в позовній заяві.

Третя особа на стороні позивача Лапчук Л.І. в судовому засіданні позовні вимоги підтримала. Зазначила, що рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень прийняті правомірно, оскільки прийняті відповідно до чинного законодавства на підставі поданих ТОВ "Білогір'я Агро-М" документів. Зазначає, що до кожної поданої заяви ТОВ НВА була додана довідка про те, що земельні ділянки, які підлягали реєстрації не перебувають в оренді інших суб'єктів господарювання.

Крім того вказує на те, що про проведення засідання Комісії щодо розгляду поданих скарг, вона, як державний реєстратор , повідомлена не була. Просила позов задовольнити в повному об'ємі.

Інші треті особи на стороні позивача в судове засідання не з'явилися, про час, місце та дату проведення судового засідання повідомленні належним чином.

Представник відповідача в судовому засіданні проти заявлених вимог позивача заперечив в повному обсязі, подав письмові заперечення на адміністративний позов. Згідно поданих заперечень, представник відповідача зазначив, що до повноважень Міністерства юстиції України входить, зокрема, розгляд скарг на рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав (крім випадків, коли таке право набуто на підставі рішення суду, а також коли щодо нерухомого майна наявних судовий спір).

Під час розгляду скарги по суті Комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення скаржника, зазначених у скарзі, та інші обставини, які мають значення для об'єктивного розгляду скарги, у тому числі шляхом перевірки відомостей, що містяться у Державному реєстрі прав.

Так, за результатами розгляду скарг, які подані ТОВ "Україна Агро-М" відповідач встановив численні порушення з боку державних реєстраторів при прийнятті рішень про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок за ТОВ НВА "Перлина Поділля", зокрема, державний реєстратор, з метою недопущення одночасного існування подвійної державної реєстрації, не перевірив інформацію про наявність або відсутність уже зареєстрованих уже зареєстрованих прав оренди на земельну ділянку, що суперечить вимогам абз.1 п.3 ч.3 ст.10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Представник відповідача вважає прийняті Міністерством юстиції України спірні накази правомірними, та такими, що не підлягають скасуванню, оскільки прийнятті на підставі закону, в межах наданих відповідачу повноважень, та у спосіб, передбачений чинним законодавством України.

Також наголосив, що твердження позивача про те, що його представники були обмежені в можливості ознайомитися зі змістом скарг, поданих до Міністерства юстиції України та про невчасне повідомлення про розгляд скарг, є безпідставним, та спростовується особистою участю представника ТОВ НВА "Перлина Поділля" на засіданні Комісії при розгляді скарг. Просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Представник третьої особи на стороні відповідача в судовому засіданні проти заявленого позову заперечила. Зазначила, що Міністерство юстиції України за результатами розгляду поданих ТОВ "Україна Агро-М" скарг, прийняло правомірні накази про скасування державної реєстрації прав оренди земельних ділянок за ТОВ НВА "Перлина Поділля", оскільки договори земельних ділянок з ТОВ "Україна Агро-М" були зареєстровані відділом Держкомзему у Білогірському районі Хмельницької області в порядку, який існував на момент реєстрації, п'ятирічний термін строку дії договорів ще не сплинув, відтак земельні ділянки, згідно чинних договорів оренди укладених з ТОВ "Україна Агро-М" з власниками земельних ділянок, перебувають у користуванні товариства на законних підставах.

Щодо строку подання скарги зазначила, що про наявність рішень державних реєстраторів та вчинених реєстраційних дій керівництво ТОв "Україна Агро-М" дізналось лише 13.06.2017 та 14.06.2017, ознайомившись з відомостями з Єдиного державного реєстру прав на нерухоме майно. Просила відмовити у задоволенні позову.

Заслухавши пояснення учасників судового процесу, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази в їх взаємному зв'язку та сукупності, надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог, враховуючи наступне.

Правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна визначаються Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-IV від 01.07.2004 (далі - Закон №1952-IV).

Згідно п.п.1, 2 ч.1 ст.2 Закону №1952-IV, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав.

У відповідності до п.2 ч.1 ст.4 Закону №1952-IV державній реєстрації підлягають, зокрема, речові права, похідні від права власності.

За ч.1 ст.6 Закону №1952-IV, організаційну систему державної реєстрації прав становлять: 1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи; 2) суб'єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; акредитовані суб'єкти; 3) державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).

Відповідно до положень ч.ч.1, 2 ст.37 Закону №1952-IV, рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.

Міністерство юстиції України розглядає скарги: 1) на рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав (крім випадків, коли таке право набуто на підставі рішення суду, а також коли щодо нерухомого майна наявний судовий спір); 2) на рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України.

Згідно із ч.3 ст.37 Закону №1952-IV, рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України та його територіальних органів протягом 60 календарних днів з дня прийняття рішення, що оскаржується, або з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією чи бездіяльністю.

За положеннями ч.5 ст.37 Закону №1952-IV, скарга на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації прав або територіального органу Міністерства юстиції України подається особою, яка вважає, що її права порушено, у письмовій формі та має містити:

1) повне найменування (ім'я) скаржника, його місце проживання чи перебування (для фізичних осіб) або місцезнаходження (для юридичних осіб), а також найменування (ім'я) представника скаржника, якщо скарга подається представником;

2) реквізити рішення державного реєстратора, яке оскаржується;

3) зміст оскаржуваного рішення, дій чи бездіяльності та норми законодавства, які порушено, на думку скаржника;

4) викладення обставин, якими скаржник обґрунтовує свої вимоги;

5) відомості про наявність чи відсутність судового спору з порушеного у скарзі питання, що може мати наслідком скасування оскаржуваного рішення державного реєстратора та/або внесення відомостей до Державного реєстру прав;

6) підпис скаржника або його представника із зазначенням дати складання скарги.

До скарги додаються засвідчені в установленому порядку копії документів, що підтверджують факт порушення прав скаржника у результаті прийняття рішення державним реєстратором (за наявності), а також якщо скарга подається представником скаржника - довіреність чи інший документ, що підтверджує повноваження такого представника, або копія такого документа, засвідчена в установленому порядку.

Скарга на рішення про державну реєстрацію прав розглядається в порядку, визначеному цим Законом, виключно за умови, що вона подана особою, яка може підтвердити факт порушення її прав у результаті прийняття такого рішення.

Відповідно до ч.6 ст.37 Закону №1952-IV, за результатами розгляду скарги Міністерство юстиції України та його територіальні органи приймають мотивоване рішення про: 1) відмову у задоволенні скарги; задоволення (повне чи часткове) скарги шляхом прийняття рішення про: а) скасування рішення про державну реєстрацію прав, скасування рішення територіального органу Міністерства юстиції України, прийнятого за результатами розгляду скарги; б) скасування рішення про відмову в державній реєстрації прав та проведення державної реєстрації прав; в) внесення змін до записів Державного реєстру прав та виправлення помилки, допущеної державним реєстратором; г) тимчасове блокування доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав; ґ) анулювання доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав; д) скасування акредитації суб'єкта державної реєстрації; е) притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи територіального органу Міністерства юстиції України; є) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.

Суд встановив, що ТОВ "Білогір'я Агро - М" звернулось до Комісії зі скаргами:

- від 19.06.2017 №2017/19-06/3, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 20.06.2017 за №18387-0-33-17 (тип об'єкта нерухомого майна: земельні ділянки; Адреса: Залузька селищна рада, Білогірський р-н., Хмельницька обл.);

- від 19.06.2017 №2017/19-06/4, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 20.06.2017 за №18372-0-33-17 (тип об'єкта нерухомого майна: земельні ділянки; Адреса: Залузька селищна рада, Вікнинська селищна рада, Сивківська селищна рада, Вільшаницька селищна рада, Кур'янківська селищна рада, Білогірський р-н., Хмельницька обл.);

- від 19.06.2017 №2017/19-06/7, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 20.06.2017 за №18388-0-33-17 (тип об'єкта нерухомого майна: земельні ділянки; Адреса: Залузька селищна рада, Перерослівська селищна рада, Сивківська селищна рада, Ставищанска селищна рада, Білогірський р-н., Хмельницька обл.);

- від 19.06.2017 №2017/19-06/2, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 20.06.2017 за №18378-0-33-17 (тип об'єкта нерухомого майна: земельні ділянки; Адреса: Ставищанскої сільської ради, Білогірський р-н., Хмельницька обл.);

- від 19.06.2017 №2017/19-06/5, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 20.06.2017 за №18384-0-33-17 (тип об'єкта нерухомого майна: земельні ділянки; Адреса: Залузька селищна рада, Білогірський р-н., Хмельницька обл.);

- від 19.06.2017 №2017/19-06/6, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 20.06.2017 за №18386-0-33-17 (тип об'єкта нерухомого майна: земельні ділянки; Адреса: Залузька селищна рада, Білогірський р-н., Хмельницька обл.);

- від 19.06.2017 №2017/19-06/1, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 20.06.2017 за №18382-0-33-17 (тип об'єкта нерухомого майна: земельні ділянки; Адреса: Залузька селищна рада, Білогірський р-н., Хмельницька обл.).

Згідно тексту поданих скарг, ТОВ "Білогір'я Агро - М" перебуває у договірних відносинах із власниками земельних ділянок сільськогосподарського призначення, на підставі належним чином оформлених та зареєстрованих договорів оренди землі. Так, між ТОВ "Білогір'я Агро-М" та фізичними особами укладено договори оренди наступних земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що знаходяться на території Залузької селищної ради, Кур'янківської сільської ради, Вікнинської селищної ради, Сивківської селищної ради, Вільшаницької селищної ради, Перерослівської селищної ради, Ставищанскої селищної ради Білогірського району, Хмельницької області: 6820383500:06:019:0044; 6820383500:05:003:0115; 6820383500:06:014:0009, 6820383500:05:003:0064, 6820383500:05:003:0062, 6820383500:05:003:0063, 6820383500:05:003:0566, 6820383500:05:003:0570, 6820383500:05:003:0571, 6820383500:05:003:0148, 6820383500:06:021:0039, 6820383500:06:014:0021, 6820383500:05:003:0565, 6820383500:05:003:0508, 6820383500:06:021:0073, 6820383500:05:003:0310, 6820383500:05:003:0044, 6820383500:05:003:0128, 6820383500:05:003:0284, 6820383500:05:003:0202, 6820383500:06:003:0138, 6820383500:05:003:0039, 6820383500:05:003:0027, 6820383500:05:003:0024, 6820383500:06:014:0034, 6820383500:05:003:0025, 6820383500:05:003:0353, 6820386500:04:003:0019, 6820386500:04:002:0154, 6820383500:06:021:0059, 6820383500:05:003:0200, 6820383500:05:003:0311, 6820383500:06:014:0003, 6820383500:05:003:0198, 6820383500:05:003:0268, 6820383500:05:003:0551, 6820383500:06:021:0061, 6820383500:05:003:0528, 6820383500:06:003:0171, 6820383500:05:008:0005, 6820383500:05:003:0285, 6820383500:05:008:0009, 6820383500:05:003:0286, 6820383500:05:003:0615, 6820383500:05:003:0376, 6820383500:06:003:0165, 6820383500:05:003:0134, 6820383500:05:003:0170, 6820383500:05:003:0169, 6820383500:05:003:0127, 6820383500:05:003:0593, 6820383500:06:003:0173, 6820383500:06:003:0180, 6820383500:05:003:0592, 6820383500:05:003:0177, 6820383500:06:014:0023, 6820383500:06:014:0030, 6820383500:06:014:0027, 6820383500:05:003:0172, 6820383500:05:003:0173, 6820383500:05:003:0279, 6820383500:05:003:0603, 6820383500:05:003:0271, 6820383500:05:003:0067, 6820383500:05:003:0350, 6820383500:05:003:0267, 6820383500:05:003:0606, 6820383500:06:014:0005, 6820383500:05:003:0205, 6820383500:06:019:0038 6820383500:05:003:0549, 6820383500:05:003:0130, 6820383500:05:003:0366, 6820383500:05:003:0323, 6820383500:05:003:0132, 6820383500:05:003:0206, 6820383500:06:019:0112, 6820383500:05:003:0149, 6820383500:05:003:0272, 6820383500:07:004:0124, 6820383500:06:019:0033, 6820383500:06:019:0056, 6820383500:05:003:0048, 6820383500:06:014:0017, 6820383500:05:003:0298, 6820383500:07:004:0122, 6820383500:06:014:0016, 6820383500:06:014:0014, 6820383500:07:004:0123, 6820383000:05:003:0157, 6820383500:05:003:0099, 6820383500:05:008:0003, 6820383500:05:003:0175, 6820383500:05:003:0036, 6820383500:05:003:0037, 6820383500:05:003:0612, 6820383500:05:003:0174, 6820383000:05:003:0035, 6820383500:05:003:0260, 6820383500:05:003:0262, 6820383500:05:003:0259, 6820383500:05:003:0251, 6820383500:06:021:0062, 6820383500:05:003:0618, 6820383500:06:021:0064, 6820383500:05:003:0252, 6820383500:05:003:0616, 6820383500:05:003:0527, 6820383500:06:021:0063, 6820383500:07:004:0056, 6820383500:05:003:0090, 6820383500:05:003:0280, 6820383500:05:003:0051, 6820383500:05:003:0548, 6820383500:05:003:0607, 6820383500:05:003:0289, 6820383500:05:003:0628, 6820383500:06:003:0182, 6820383500:06:021:0068, 6820383500:07:004:0116, 6820383500:05:003:0348, 6820383500:07:004:0125, 6820383500:06:021:0067, 6820383500:06:003:0187, 6820383500:06:003:0147, 6820383500:06:003:0145, 6820383500:05:003:0086, 6820383500:05:003:0291, 6820383500:05:003:0595, 6820383500:05:003:0107, 6820383500:05:003:0108, 6820383500:05:003:0326, 6820383500:05:003:0030, 6820383500:05:003:0031, 6820383500:05:003:0135, 6820383500:05:003:0137, 6820383500:05:003:0005, 6820383500:05:003:0004, 6820383500:05:003:0011, 6820383500:05:003:0007, 6820383500:05:003:0075, 6820383500:05:003:0076, 6820383500:05:003:0111, 6820383500:05:003:0110, 6820383500:05:003:0073, 6820383500:05:003:0136, 6820383500:05:003:0292, 6820383500:06:003:0167, 6820383500:06:003:0166, 6820383500:05:003:0288, 6820383500:07:004:0126, 6820383500:06:021:0057, 6820383500:05:008:0008, 6820386500:03:005:0077, 6820386500:03:005:0076, 6820386500:03:007:0216, 6820386500:03:007:0234, 6820386500:03:007:0094, 6820386500:04:002:0014, 6820386500:03:005:0072, 6820386500:04:004:0041, 6820386500:04:004:0034, 6820386500:04:004:0041, 6820386500:04:004:0341, 6820386500:03:005:0074, 6820386500:03:005:0073, 6820387000:05:001:0050, 6820387000:05:001:0053, 6820387000:05:001:0051, 6820387000:06:009:0024, 6820387000:05:001:0052, 6820387000:04:002:0086, 6820387500:04:005:0278, 6820387500:03:004:0115, 6820387500:03:004:0097, 6820387503:02:002:0006, 6820387503:02:002:0002, 6820387500:04:001:0006, 6820387500:03:004:0004, 6820387503:02:001:0026, 6820386500:03:007:0120, 6820386500:03:007:0129, 6820386500:04:004:0034, 6820386500:03:007:0318, 6820386500:03:004:0007, 6820386500:04:004:0041, 6820386500:04:002:0068, 6820386500:04:002:0039, 6820386500:03:004:0026, 6820386500:04:002:0020, 6820385000:05:007:0034, 6820385000:05:007:0070, 6820385000:04:004:0050, 6820382500:04:004:0112, 6820382500:04:004:0118, 6820382500:04:004:0111, 6820382500:04:004:0113, 6820382500:04:004:0115, 6820382500:04:004:0094, 6820382500:04:004:0114, 6820387000:05:002:0015, 6820387503:02:001:0027, 6820387503:02:002:0003, 6820387503:02:001:0033, 6820387503:02:001:0034, 6820387503:02:001:0035, 6820387500:03:004:0014, 6820387500:04:005:0299, 6820387503:02:001:0032, 6820387500:04:001:0010, 6820387500:04:001:0009, 6820387500:04:005:0291, 6820383500:05:003:0354, 6820383500:05:003:0329, 6820383500:05:003:0340, 6820383500:07:004:0121, 6820383500:05:003:0299, 6820383500:05:003:0301, 6820383500:05:003:0300, 6820383500:05:003:0580, 6820383500:05:003:0117, 6820383500:05:003:0186, 6820383500:06:019:0053, 6820383500:05:003:0579, 6820383500:05:003:0552, 6820383500:06:021:0078, 6820383500:05:003:0328, 6820383500:05:003:0629, 6820383500:05:003:0071, 6820383500:06:003:0137, 6820383500:05:003:0370, 6820383500:05:003:0371, 6820383500:06:019:0039, 6820383500:06:019:0147, 6820383500:07:004:0128, 6820383500:05:003:0191, 6820383500:05:003:0072, 6820383500:05:003:0375, 6820383500:06:019:0011, 6820383500:05:003:0374, 6820383500:06:014:0019, 6820383500:06:019:0028, 6820383500:05:003:0315, 6820383500:06:003:0143, 6820383500:06:019:0040, 6820383500:05:003:0543, 6820383500:05:003:0377, 6820383500:05:003:0319, 6820383500:06:019:0042, 6820383500:05:003:0320, 6820383500:06:003:0127, 6820383500:06:003:0128, 6820383500:06:003:0041, 6820383500:06:003:0003, 6820383500:06:003:0175, 6820383500:06:003:0157, 6820383500:06:003:0131, 6820383500:05:003:0316, 6820383500:05:003:0290, 6820383500:05:003:0589, 6820383500:05:003:0190, 6820383500:05:003:0070, 6820383500:06:003:0141, 6820383000:05:003:0156, 6820383500:06:019:0037, 6820383500:06:021:0039, 6820383500:06:021:0033, 6820383500:05:003:0002, 6820383500:06:019:0125, 6820383500:06:003:0186, 6820383500:05:003:0343, 68203^3500:05:003:0345, 6820383500:05:003:0501, 6820383500:05:003:0584, 6820383500:05:003:0588, 6820383500:06:003:0130, 6820383500:05:003:0511, 6820383500:05:003:0530, 6820383500:06:014:0025, 6820383500:05:003:0560, 6820383500:05:003:0344, 6820383500:05:003:0210, 6820383500:06:021:0032, 6820383500:06:003:0126, 6820383500:05:003:0518, 6820383500:05:003:0512, 6820383500:05:003:0357, 6820383500:06:003:0132, 6820383500:06:021:0035, 6820383500:06:003:0129, 6820383500:05:003:0562, 6820383500:05:003:0362, 6820383500:05:003:0321, 6820383500:05:003:0523, 6820383500:05:003:0361, 6820383500:05:003:0550, 6820383500:05:003:0514, 6820383500:05:003:0513, 6820383500:06:003:0136, 6820383500:06:021:0075, 6820383500:05:003:0561, 6820383500:05:003:0520, 6820383500:05:003:0522, 6820383500:05:003:0503, 6820383500:05:003:0504, 6820383500:06:021:0038, 6820383500:05:003:0517, 6820383500:05:003:0008, 6820383500:05:003:0521, 6820383500:05:003:0510, 6820383500:05:003:0509, 6820383500:05:003:0126 6820383500:05:003:0125, 6820383500:06:019:0124, 6820383500:06:003:0188, 6820383500:05:003:0627. 6820383000:05:003:0152. 6820383500:05:003:0088, 6820383000:05:003:0189, 6820383500:05:003:0613, 6820383500:05:003:0079, 6820383500:05:003:0080, 6820383500:05:003:0078, 6820383500:05:003:0081, 6820383500:06:019:0035, 6820383500:06:019:0048, 6820383500:05:003:0087, 6820383500:06:021:0076, 6820383500:05:003:0313, 6820383500:05:003:0077, 6820383500:05:003:0309, 6820383500:05:003:0212, 6820383500:05:003:0089, 6820383500:06:021:0088, 6820383500:05:003:0358, 6820383500:05:003:0269, 6820383500:05:003:0153 6820383500:06:021:0058 6820383500:05:003:0529, 6820383500:05:003:0327 6820383500:05:003:0369 6820383500:05:003:0069, 6820383500:05:008:0010, 6820383500:05:003:0058 6820383500:06:019:0036, 6820383500:06:021:0079, 6820383000:05:003:0178, 6820383000:05:003:0179, 6820383500:05:003:0355, 6820385000:05:007:0033, 6820385000:05:001:0617, 6820388000:05:009:0009, 6820388000:06:005:0010, 6820388000:05:009:0026, 6820388000:05:009:0025, 6820388000:05:009:0008, 6820388000:05:009:0033, 6820388000:05:009:0002, 6820388007:02:001:0022, 6820388000:05:009:0039, 6820388000:05:009:0034, 6820388000:06:005:0003, 6820388000:05:009:0042, 6820388000:05:007:0034, 6820388000:05:007:0035, 6820388000:05:007:0036, 6820388000:05:009:0020, 6820388000:05:009:0010, 6820388000:05:009:0035, 6820388007:02:001:0023, 6820388000:05:009:0018, 6820388000:08:007:0007, 6820388000:05:009:0019, 6820388000:05:009:0013, 6820388000:05:009:0044, 6820388000:06:005:0011; 6820383500:06:021:0034, 6820383500:05:003:0151, 6820383500:05:003:0356, 6820383500:05:003:0363, 6820383500:06:003:0164, 6820383500:05:003:0325, 6820383500:05:003:0602, 6820383500:06:021:0086, 6820383500:05:003:0059, 6820383500:05:003:0163, 6820383500:06:003:0134, 6820383500:05:003:0184, 6820383500:07:004:0118, 6820383500:07:004:0117, 6820383500:06:021:0081, 6820383500:06:021:0080, 6820383500:05:003:0364, 6820383500:06:003:0133, 6820383500:06:003:0158, 6820383500:05:003:0188, 6820383500:06:019:0041, 6820383500:05:003:0258, 6820383500:05:003:0359, 6820383500:05:003:0368, 6820383500:05:003:0307, 6820383500:05:003:0308, 6820383500:06:003:0146, 6820383500:06:003:0187, 6820383500:06:003:0168, 6820383500:05:003:0122, 6820383500:06:019:0034, 6820383000:05:003:0039, 6820386500:03:005:0075.

В зазначених скаргах ТОВ "Білогір'я Агро-М" просило: скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора комунального підприємства "Ізяславське районне бюро технічної інвентаризації" Лапчук Л.І. на вище вказані земельні ділянки та притягнути до відповідальності державного реєстратора комунального підприємства "Ізяславське районне бюро технічної інвентаризації" Лапчук Л.І; скасувати рішення № 32847285 від 10.12.2016 року про державну реєстрацію прав та обтяжень державного реєстратора Білогірської державної нотаріальної контори Білогірського районного нотаріального округу Хмельницької області Разумей Л.О.; скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора комунального підприємства "Ізяславське районне бюро технічної інвентаризації" Костюк С.Л. на вище вказані земельні ділянки та притягнути до відповідальності державного реєстратора комунального підприємства "Ізяславське районне бюро технічної інвентаризації" Костюк С.Л.; скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора комунального підприємства "Ізяславське районне бюро технічної інвентаризації" Рутковської Г.В. на вище вказані земельні ділянки та притягнути до відповідальності державного реєстратора комунального підприємства "Ізяславське районне бюро технічної інвентаризації" Рутковську Г.В.; скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора Білогірської селищної ради Білогірського району Хмельницької області Яловчука В.В., зокрема, за індексними номерами згідно переліку вище та притягнути до відповідальності державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора Білогірської селищної ради Білогірського району Хмельницької області Яловчука В.В.; скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора Ямпільської селищної ради Білогірського району Хмельницької області Полов'юк Г.І. на вище вказані земельні ділянки та притягнути до відповідальності державного реєстратора Ямпільської селищної ради Білогірського району Хмельницької області Полов'юк Г.І.; скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора речових прав на нерухоме майно Білогірської районної державної адміністрації Хмельницької області Пилипчука Ю.М. на вище зазначені земельні ділянки та притягнути до відповідальності державного реєстратора речових прав на нерухоме майно Білогірської районної державної адміністрації Хмельницької області Пилипчука Ю.М.; скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора Білогірської районної державної адміністрації Хмельницької області Пилипчука Ю.М., зокрема, за індексними номерами згідно переліку вище та притягнути до відповідальності державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора Білогірської районної державної адміністрації Хмельницької області Пилипчука Ю.М.

За результатами розгляду вказаних скарг Комісією з питань розгляду скарги у сфері державної реєстрації складено Висновоки від 27.06.2017, згідно яких встановленні обставини, що мають значення для об'єктивного розгляду справи та подані скарги підлягають задоволенню.

За результатами розгляду вказаних скарг Комісія 30.06.2017 прийняла:

- наказ про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №2053/5 від 30.06.2017 Міністерства юстиції України, прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який стосується скарги ТОВ "Білогір'я Агро-М" від 19.06.2017 №2017/19-06/6;

- наказ про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №2054/5 від 30.06.2017 Міністерства юстиції України, прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який стосується скарги ТОВ "Білогір'я Агро-М" від 19.06.2017 №2017/19-06/4;

- наказ про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №2059/5 від 30.06.2017 Міністерства юстиції України, прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який стосується скарги ТОВ "Білогір'я Агро-М" від 19.06.2017 №2017/19-06/5;

- наказ про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №2055/5 від 30.06.2017 Міністерства юстиції України, прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який стосується скарги ТОВ "Білогір'я Агро-М" від 19.06.2017 №2017/19-06/2;

- наказ про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №2056/5 від 30.06.2017 Міністерства юстиції України, прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який стосується скарги ТОВ "Білогір'я Агро-М" від 19.06.2017 №2017/19-06/1;

- наказ про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №2057/5 від 30.06.2017 Міністерства юстиції України, прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який стосується скарги ТОВ "Білогір'я Агро-М" від 19.06.2017 № 2017/19-06/3.

Не погоджуючись із висновками Комісії та прийнятим на їх підставі наказами, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Досліджуючи правомірність прийнятих Міністерством юстиції наказів, суд виходив з наступного.

Процедура розгляду скарг у сфері державної реєстрації на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора відповідно до Закону №1952-IV визначена Порядком №1128 та передбачає утворення для забезпечення розгляду таких скарг постійно діючих комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, положення та склад яких затверджуються Міністерством юстиції України або відповідним територіальним органом.

Відповідно до пункту 2 Розділу І Положення про Комісію з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2016 №37/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.01.2016 за №42/28172 (далі за текстом - Положення №37/5), Комісія є постійно діючим колегіальним консультативно-дорадчим органом при Міністерстві юстиції України, що в межах повноважень, визначених Законами України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", Порядком №1128, забезпечує розгляд скарг у сфері державної реєстрації.

Пунктом 3 розділу І Положення №37/5 визначено, що Комісія у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, цим Положенням та іншими актами законодавства.

Відповідно до п.п.9-11 Порядку №1128, під час розгляду скарги по суті обов'язково запрошується скаржник та/або його представник (за умови якщо ним зазначено про це у скарзі), суб'єкт оскарження та інші заінтересовані особи, зазначені у скарзі або встановлені відповідно до відомостей реєстрів.

Суб'єкт розгляду скарги своєчасно повідомляє особам, запрошеним до розгляду скарги по суті, про час і місце розгляду скарги в один з таких способів: телефонограмою (якщо номер телефону зазначено у скарзі); шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України; засобами електронної пошти (якщо адресу електронної пошти зазначено у скарзі та/або інших документах що додаються до скарги).

Копії скарги та доданих до неї документів надаються особам, запрошеним до розгляду скарги по суті (крім скаржника), не пізніше дня, що передує дню розгляду скарги по суті. Суб'єкт оскарження має право подавати письмові пояснення по суті скарги, які обов'язково приймаються комісією до розгляду.

Пунктом 3 Розділу III Положення №37/5 визначено, що секретар Комісії завчасно повідомляє членів комісії, а також скаржника та/або його представника, суб'єкта оскарження та інших заінтересованих осіб про порядок денний запланованого засідання, дату, час і місце його проведення, а також надає/надсилає членам комісії та зазначеним особам необхідні матеріали в електронному або паперовому вигляді.

Розгляд питання на засіданні Комісії включає виступи членів комісії та скаржника та/або його представника, суб'єкта оскарження та інших заінтересованих осіб з питання, що розглядається (п.4 Розділу III Положення №37/5).

Згідно розділу III Положення №37/5, рішення комісії оформляються висновком, який підписується Головою комісії, секретарем та членами комісії, що брали участь у засіданні комісії. Висновок комісії, разом з проектом відповідного наказу. Департамент державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України подає для підпису Міністру юстиції України.

Так, відповідно до п.п.8-10 Порядку №1128, під час розгляду скарги по суті комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення скаржника, зазначених у скарзі, та інші обставини, які мають значення для об'єктивного розгляду скарги, у тому числі шляхом перевірки відомостей, що містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно чи Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - реєстри), та у разі необхідності витребування документів, пояснень тощо у суб'єкта оскарження, і вирішує: 1) чи мало місце прийняття оскаржуваного рішення суб'єктом оскарження, чи мала місце оскаржувана дія або бездіяльність суб'єкта оскарження; 2) чи було оскаржуване рішення прийнято суб'єктом оскарження на законних підставах, чи здійснювалася дія або вчинялася бездіяльність суб'єктом оскарження на законних підставах; 3) чи належить задовольнити кожну з вимог скаржника або відмовити в їх задоволенні; 4) чи можливо поновити порушені права або законні інтереси скаржника іншим способом, ніж визначено ним у своїй скарзі (зокрема внесення шляхом виправлення технічних помилок у записах реєстрів взамін скасування рішення державного реєстратора); 5) які рішення підлягають скасуванню або які дії, що випливають з факту скасування рішення або з факту визнання оскаржуваних дій або бездіяльності протиправними, підлягають вчиненню.

Пунктом 12 Порядку №1128 визначено, що за результатами розгляду скарги суб'єкт розгляду скарги на підставі висновків комісії приймає мотивоване рішення про задоволення скарги або про відмову в її задоволенні з підстав, передбачених Законами, у формі наказу.

Отже, заінтересована особа, в даному випадку ТОВ НВК "Перлина Поділля", права якого стосувались реєстраційні дії, мало право бути завчасно обізнаним щодо наявності скарги у сфері державної реєстрації, що стосуються його майнових прав і інтересів, мало право отримати необхідні матеріали з цього приводу не пізніше ніж за день до дня розгляду скарги, і на підставі цих матеріалів мало право підготувати свої пояснення для виступу на засіданні Комісії.

Як встановив суд, Позивачу про засідання Комісії йому стало відомо з веб-сайту Міністерства юстиції України 26.06.2017, орієнтовно о 16-00 год. При цьому письмових повідомлень сторонам розгляду скарги, як і іншим зацікавленим особам не надходило.

Таким чином, на порушення вимог Положення №37/5 та Положення №1128, відповідачі завчасно не повідомили позивача про дату та час засідання Комісії, не направили завчасно копію скарги з додатками, а оголошення на офіційному веб-сайті Мін'юсту було здійснено під кінець дня, що передував проведенню засідання, що позбавило позивача можливості підготуватись до засідання, дізнатись зміст скарги, отримати необхідні матеріали і підготувати свої пояснення.

Крім того, згідно матеріалів справи встановлено, що ТОВ НВА "Перлина Поділля" в травні-червні 2017 року звернулося до Білогірського районного суду Хмельницької області до ТОВ "Білогір'я Агро-М" з позовами про визнання недійсним договорів оренди земельних ділянок щодо того ж самого предмету і між тими самим сторонами, що підтверджується наданими в судовому засіданні ухвалами Білогірського районного суду Хмельницької області (в тому числі, але не виключно справи №669/519/17, №669/522/17, №669/521/17, №669/525/17, №669/642/17, №669/644/17, №669/645/17, №669/595/17, №669/676/17, №669/677/17, №669/678/17, №669/672/17, №669/673/17, .№669/671/17, №669/670/17, №669/669/17, №669/668/17, №669/667/17, №669/666/17, №669/665/17, №669/664/17, №669/663/17, №669/662/17, №669/661/17, №669/660/17, №669/659/17, №669/658/17, №669/657/17, №669/656/17, №669/655/17, №669/654/17, №669/653/17, №669/652/17, №669/651/17, №669/650/17, №669/645/17, №669/687/17, №669/688/17, №669/689/17, №669/690/17, №669/691/17, №669/692/17, №669/694/17, №669/695/17, №669/693/17, №669/696/17, №669/697/17, №669/698/17, №669/699/17, №669/700/17, №669/701/17, №669/705/17, №669/704/17, №669/703/17, №669/702/17, №669/686/17, №669/685/17, №669/684/17, №669/683/17, №669/682/17, №669/681/17, №669/680/17, №669/674/17, №669/679/17, №669/675/17 тощо), що свідчить про існування між сторонами спору про право оренди на визначенні земельні ділянки.

Разом з тим, відповідно до положень абз.4 ч.8 ст.37 Закону №1952-IV Міністерство юстиції України та його територіальні органи відмовляють у задоволенні скарги, якщо наявна інформація про судове провадження у зв'язку із спором між тими самими сторонами, з тих самих предмета і підстав.

Відповідно до ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" рішення Європейського суду з прав людини підлягають застосуванню судами як джерела права.

У Рішенні Європейського суду з прав людини від 20.10.2011 у справі "Рисовський проти України" суд підкреслив особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб ("Беєлер проти Італії", "Онер'їлдіз проти Туреччини", "Megadat.com S.r.l. проти Молдови", "Москаль проти Польщі"). Зокрема, на державні органи покладено обов'язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії" від 20.05.2010, і "Тошкуце та інші проти Румунії" від 25.11.2008) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси ("Онер'їлдіз проти Туреччини", та "Беєлер проти Італії").

Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, inter alia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам.

Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов'язків ("Лелас проти Хорватії").

Згідно ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади й органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України.

У відповідності до статей 71, 86 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що накази Міністерства юстиції України про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №2053/5 від 30.06.2017, №2054/5 від 30.06.2017, № 2059/5 від 30.06.2017, № 2055/5 від 30.06.2017, № 2056/5 від 30.06.2017, № 2057/5 від 30.06.2017 є протиправними та такими, що належать до скасування, а позовні вимоги ТОВ НВА "Перлина Поділля" підлягають до задоволення.

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відповідач у спірних правовідносинах діяв без дотримання вимог ч.3 ст.2 КАС України, та позовна вимога ТОВ НВК "Перлина Поділля" про визнання протиправними та скасування наказів Міністерства юстиції України про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №2053/5 від 30.06.2017, №2054/5 від 30.06.2017, № 2059/5 від 30.06.2017, № 2055/5 від 30.06.2017, № 2056/5 від 30.06.2017, № 2057/5 від 30.06.2017 підлягають до задоволення.

Щодо позовної вимоги зобов'язати Міністерство юстиції України відновити становище, що існувало до видачі незаконних наказів, шляхом поновлення в Державному реєстрі речових прав на нерухомо майно державної реєстрації ТОВ НВА "Перлина Поділля" майнових прав, що випливають з договорів оренди земельних ділянок, суд зазначає наступне.

Діяльність органів державної влади регулюють закони та підзаконні акти, ці закони та підзаконні акти дають суб'єктам владних повноважень можливість користування певною свободою розсуду при вирішенні питань і встановлюють лише межі такої свободи, тобто наділяють їх дискреційними повноваженнями.

В той же час, завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності, тобто перевірки рішення, дії чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень на предмет дотримання ним при їх прийнятті (вчиненні) встановлених законом обов'язкових вимог, таким чином, позовна вимога щодо зобов'язання Міністерства юстиції України відновити становище, що існувало до видачі незаконних наказів, шляхом поновлення в Державному реєстрі речових прав на нерухомо майно державної реєстрації ТОВ НВА "Перлина Поділля" майнових прав, що випливають з договорів оренди земельних ділянок є формою втручання в дискреційні повноваження та виходить за межі завдань адміністративного судочинства, а відтак в цій частині позовних вимог слід відмовити.

Разом з тим, звернення рішення суду до негайного виконання регулюється статтею 256 КАС України, у якій визначено вичерпний перелік постанов суду, які виконуються негайно.

Врахувавши те, що постанова суду, якою визнано протиправними та скасовано накази Мністерства юстиції України, не підпадає під вимоги ст. 256 КАС України звернення постанови суду до негайного виконання, тому у цій частині позовних вимог суд вважає за необхідне відмовити.

Керуючись ст.ст. 158-163 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати:

- наказ про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №2053/5 від 30.06.2017 Міністерства юстиції України, прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який стосується скарги ТОВ "Білогір'я Агро-М" від 19.06.2017 № 2017/19-06/6;

- наказ про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №2054/5 від 30.06.2017 Міністерства юстиції України, прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який стосується скарги ТОВ "Білогір'я Агро-М" від 19.06.2017 № 2017/19-06/4;

- наказ про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 2059/5 від 30.06.2017 Міністерства юстиції України, прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який стосується скарги ТОВ "Білогір'я Агро-М" від 19.06.2017 № 2017/19-06/5;

- наказ про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 2055/5 від 30.06.2017 Міністерства юстиції України, прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який стосується скарги ТОВ "Білогір'я Агро-М" від 19.06.2017 № 2017/19-06/2;

- наказ про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 2056/5 від 30.06.2017 Міністерства юстиції України, прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який стосується скарги ТОВ "Білогір'я Агро-М" від 19.06.2017 № 2017/19-06/1;

- наказ про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 2057/5 від 30.06.2017 Міністерства юстиції України, прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який стосується скарги ТОВ "Білогір'я Агро-М" від 19.06.2017 № 2017/19-06/3.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.

Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 04 серпня 2017 року

Головуючий суддя судді /підпис/ /підпис/ /підпис/Г.В. Лабань А.І. Петричкович П.І. Салюк "Згідно з оригіналом" Суддя Г.В. Лабань

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.08.2017
Оприлюднено10.08.2017
Номер документу68188430
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/1874/17

Ухвала від 27.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 28.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 26.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 07.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 14.12.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 14.12.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 07.12.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 07.12.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 20.11.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 20.10.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні