Постанова
від 03.08.2017 по справі 822/2086/17
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 822/2086/17

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 серпня 2017 року м. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд

в складі:головуючого-суддіКовальчук О.К. при секретаріЛитвинюк К.Б. за участі:представника позивача Мамчура Р.В. представників відповідача Загрійчук С.М. і Ченаш І.М. розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом дочірнього підприємства "Хмельницький облавтодор" відкритого акціонерного товариства "ДАК "Автомобільні дороги України" до державної податкової інспекції у м. Хмельницькому ГУ ДФС у Хмельницькій області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Дочірнє підприємство "Хмельницький облавтодор" відкритого акціонерного товариства "ДАК "Автомобільні дороги України" звернулось до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до державної податкової інспекції у м. Хмельницькому ГУ ДФС у Хмельницькій області, в якому просить визнати бездіяльність ДПІ протиправною та зобов'язати повернути протягом п'яти робочих днів з моменту набрання чинності постанови у даній справі 47761,24 грн. позивачу шляхом перерахування на погашення грошового зобов'язання зі сплати податку на доходи фізичних осіб, а за відсутності грошового зобов'язання зі сплати податку на доходи фізичних осіб - перерахування на поточний рахунок позивача №26001924416771 в ПАТ Акціонерний банк "Укргазбанк", МФО 320478, або інший наданий для повернення коштів рахунок.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що після проведення ревізії Управлінням Західного офісу Держслужби в Хмельницькій області дізнався про відсутність підстав для сплати податку за землі дорожнього господарства. У вимозі "Щодо усунення порушень виявлених ревізією" від 19 січня 2017 року №13-22-06-14/323, контролюючий орган зобов язав ДП "Хмельницький облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" усунути виявлені порушення. На виконання вимоги позивач 03 березня 2017 року звернувся до ДПІ у м. Хмельницькому ГУ ДФС у Хмельницькій області з заявою про повернення сум грошового зобов'язання або зарахування в рахунок погашення грошового зобов'язання з інших платежів. Проте отримав відмову у задоволенні заяви. Вважаючи бездіяльність відповідача щодо повернення надміру сплачених коштів протиправною, позивач звернувся з позовом до суду.

В судовому засіданні представник позивача позов підтримав, з підстав, вказаних у позовній заяві, просить позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив, вказав, що позивач у податкових деклараціях з плати за землю за 2011-2012 роки самостійно обчислив суму податку та його сплатив. Зазначив, що позивач подав заяву на повернення помилково сплачених коштів з пропуском 1095 днів. Просить у задоволенні позову відмовити.

Заслухавши представників сторін, дослідивши зібрані в матеріалах справи докази в їх взаємному зв'язку та сукупності, суд вважає, що в задоволенні адміністративного позову необхідно відмовити з урахуванням наведеного нижче.

Суд встановив, що позивач - ДП "Хмельницький облавтодор" ВАТ "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (код ЄДРПОУ 31100492) зареєстроване як суб'єкт підприємницької діяльності - юридична особа 07.05.2002, що підтверджується копією Свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 №247272.

В грудні 2016 Управлінням Західного офісу Держслужби в Хмельницькій області проведена ревізія фінансово-господарської діяльності позивача за період з 01.07.2012 по 01.10.2016, під час якої встановлено, зокрема, що позивачем здійснені зайві витрати грошових коштів в сумі 252031,50 грн. внаслідок сплати у 2011-2012 роках податку за землі дорожнього господарства, за які відповідно до підпункту 283.1.4 Податкового кодексу України (далі - ПК України) земельний податок не сплачується.

За результатами ревізії Управління Західного офісу Держслужби в Хмельницькій області надіслало позивачу вимогу "Щодо усунення порушень виявлених ревізією" від 19 січня 2017 року №13-22-06-14/323, зобов язавши позивача усунути зазначені порушення в установленому законодавством порядку.

03 березня 2017 року позивач звернувся до ДПІ у м. Хмельницькому ГУ ДФС у Хмельницькій області з заявою №317 про повернення сум грошового зобов'язання з податку на землю або зарахування в рахунок погашення грошового зобов'язання з інших платежів.

Листом від 21 березня 2017 року №4272/10/22-25-12-03 ДПІ у м. Хмельницькому ГУ ДФС у Хмельницькій області відмовила позивачу у задоволенні заяви, посилаючись на пункт 43.3 статті 43 ПК України, якою визначений строк (1095 днів), протягом якого платник податку може звернутись з заявою про повернення надміру сплачених сум податків.

Вважаючи протиправною відмову відповідача, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наведене нижче.

У податкових деклараціях з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності), поданих до ДПІ у місті Хмельницькому у 2011 - 2012 роках, позивач самостійно задекларував податкові зобов'язання зі сплати земельного податку на загальну суму 47761,24 грн., в тому числі і за земельні ділянки КОАТУ 6810100000 на суму 10585,56 грн. у 2011 році та 24725,37 грн. у 2012 році; КОАТУ 6825089600 на суму 230,69 грн. у 2011 році та 296,94 грн. у 2012 році; КОАТУ 6825055500 на суму 4961,34 грн. у 2011 році та 6961,34 грн. у 2012 році.

Відповідно до пункту 54.1 статті 54 ПК України, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов'язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов'язання та/або пені вважається узгодженою.

Згідно з пунктом 286.2 статті 286 ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

Пунктом 57.1 статті 57 ПК України встановлено, що платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Отже, самостійно задекларовані позивачем податкові зобов'язання зі сплати податку на землю вважаються узгодженими з моменту подачі вказаних декларацій та підлягають сплаті у встановлені законом строки.

Факт сплати позивачем у 2012 році самостійно задекларованих податкових зобов язань з податку на землю підтверджується платіжними дорученнями, копії яких містяться в матеріалах справи.

Та обставина, що відповідно до підпункту 283.1.4 пункту 283.1 статті 283 ПК України земельний податок на землі дорожнього господарства автомобільних доріг загального користування - землі під проїзною частиною, узбіччям, земляним полотном, декоративним озелененням, резервами, кюветами, мостами, штучними спорудами, тунелями, транспортними розв'язками, водопропускними спорудами, підпірними стінками, шумовими екранами, очисними спорудами і розташованими в межах смуг відведення іншими дорожніми спорудами та обладнанням, а також землі, що знаходяться за межами смуг відведення, якщо на них розміщені споруди, що забезпечують функціонування автомобільних доріг, не звільняє позивача від обов язку щодо сплати задекларованих ним грошових зобов язань з земельного податку за вказані землі.

При цьому, суд враховує, що статтею 50 ПК України врегульований порядок внесення платником податків змін до податкової звітності у разі самостійного виявлення ним помилок, що містяться у раніше поданих деклараціях.

Однак, позивач не скористався своїм правом на внесення змін до податкової звітності із земельного податку за землі дорожнього господарства автомобільних доріг загального користування, звільнені від оподаткування, за 2011-2012 роки.

Натомість, у березні 2017 року подав до ДПІ у місті Хмельницькому заяву про повернення надміру сплачених сум земельного податку за 2011-2012 роки.

За змістом пункту 41.3 статті 41 ПК України повноваження і функції контролюючих органів визначаються цим Кодексом, Митним кодексом України та законами України.

Пунктом 43.1. статті 43 ПК України визначено, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Відповідно до пункту 43.3 статті 43 ПК України обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Повернення помилково або надмірно сплачених коштів після спливу визначеного пунктом 43.3 статті 43 ПК України строку Кодексом не передбачене. Не передбачена також можливість поновлення зазначеного строку, в тому числі і за рішення суду. Встановлені статтями 100 та 102 КАС України повноваження адміністративного суду щодо визнання поважними причин пропуску строку чи поновлення процесуальних строків не поширюються на строки, встановлені ПК України.

Тому, заява позивача про повернення сум грошового зобов'язання з земельного податку, подана поза межами граничного строку, визначеного пунктом 43.3 статті 43 ПК України, не підлягає до задоволення.

Суд також враховує, що за визначенням ПК України надміру сплачені грошові зобов'язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату (підпункт 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 ПК України), а помилково сплачені грошові зобов'язання - суми коштів, які на певну дату надійшли до відповідного бюджету від юридичних осіб (їх філій, відділень, інших відокремлених підрозділів, що не мають статусу юридичної особи) або фізичних осіб (які мають статус суб'єктів підприємницької діяльності або не мають такого статусу), що не є платниками таких грошових зобов'язань (підпункт 14.1.182 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Отже, самостійно задекларовані позивачем та сплачені, у розмірах, визначених у деклараціях, суми податку на землю без попереднього внесення ним змін до податкової звітності у порядку, передбаченому пунктом 50.1 статті 50 ПК України, не можуть вважатися надміру чи помилково сплаченими коштами у розумінні ПК України та не підлягають поверненню на підставі статті 43 ПК України.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 71 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до статей 11, 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

В процесі судового розгляду відповідачем доведена правомірність відмови в поверненні коштів, сплачених в якості земельного податку, тому позовні вимоги про їх повернення не підлягають до задоволення.

Керуючись Конституцією України, Податковим кодексом України та ст. ст. 158-163 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

у задоволенні адміністративного позову дочірнього підприємства "Хмельницький облавтодор" відкритого акціонерного товариства "ДАК "Автомобільні дороги України" до державної податкової інспекції у м. Хмельницькому ГУ ДФС у Хмельницькій області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії відмовити.

Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.

Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 08 серпня 2017 року

Суддя /підпис/О.К. Ковальчук "Згідно з оригіналом" Суддя О.К. Ковальчук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.08.2017
Оприлюднено15.08.2017
Номер документу68262922
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/2086/17

Постанова від 15.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 18.01.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 20.11.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

Ухвала від 10.10.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 31.08.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 31.08.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Постанова від 03.08.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 21.07.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні