Ухвала
від 29.08.2017 по справі 815/6689/16
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 серпня 2017 р. Справа № 815/6689/16

Категорія: 6.3 Головуючий в 1 інстанції: Корой С. М.

Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду

у складі:

головуючого - Ступакової І.Г.

суддів - Бітова А.І.

- Лук'янчук О.В.

при секретарі - Татарин Б.Т.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Міністерства юстиції України на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 01 червня 2017 року по справі за адміністративним позовом Одеської міської ради до Міністерства юстиції України, державного реєстратора Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України Рябоконь Олени Ікарівни, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - державного реєстратора прав на нерухоме майно управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради Кравцан Марини Миколаївни, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю Аракс-Груп , про визнання протиправними та скасування наказу, рішення, визнання протиправними дій,-

В С Т А Н О В И Л А :

Одеська міська рада звернулась до суду з адміністративним позовом до Міністерства юстиції України, державного реєстратора Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України Рябоконь Олени Ікарівни, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - державного реєстратора прав на нерухоме майно управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради Кравцан Марини Миколаївни, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю Аракс-Груп , про визнання протиправним та скасування наказу Міністерства юстиції України від 27 вересня 2016 року №2809/5 Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень ; визнання протиправними дії Міністерства юстиції України щодо розгляду скарги ТОВ Аракс-Груп від 12 серпня 2016 року; визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України Рябоконь О.І. від 27 вересня 2016 року, індексний номер 31584669.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 01 червня 2017 року адміністративний позов Одеської міської ради задоволено частково. Визнано протиправними дії Міністерства юстиції України щодо розгляду скарги ТОВ Аракс-Груп від 12 серпня 2016 року. Визнано протиправним та скасовано наказ Міністерства юстиції України від 27 вересня 2016 року №2809/5 Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень . Зобов'язано Міністерство юстиції України повторно розглянути скаргу ТОВ Аракс-Груп від 12 серпня 2016 року, яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України за №24328-0-33-16, з доповненнями до скарги від 29 серпня 2016 року, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 08 вересня 2016 року за №26681-0-33-16. В іншій частині позовних вимог відмовлено.

В апеляційній скарзі Міністерства юстиції України ставиться питання про скасування судового рішення, в зв'язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги Міністерства юстиції України, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що 18 серпня 2016 року до Міністерства юстиції України надійшла скарга ТОВ Аракс-Груп від 12 серпня 2016 року, зареєстрована в Міністерстві юстиції України за №24328-0-33-16, з доповненнями до скарги від 29 серпня 2016 року, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 08 вересня 2016 року за №26681-0-33-16, в якій ТОВ Аракс-Груп просив за результатом розгляду скарги прийняти рішення про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 14 липня 2016 року, індексний номер; 30454797 державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради Кравцан Марини Миколаївни.

На сайті Міністерства юстиції України було розміщено оголошення про те, що 26 вересня 2016 року об 11 год 00 хв за адресою: м. Київ, вул. Євгена Сверстюка (колишня вул. Марини Раскової), 15, кабінет №1103а відбудеться засідання Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації. Запрошуються скаржники/їх представники та заінтересовані особи/їх представники для розгляду наступних скарг, в тому числі, скарга ТОВ Аракс-Груп , зареєстрована в Міністерстві юстиції України 18 серпня 2016року №24328-0-33-16.

За результатом розгляду поданої скарги, комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації складено висновок, відповідно до якого вирішено скаргу ТОВ Аракс-Груп від 12 серпня 2016 року задовольнити в повному обсязі та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради Кравцан Марини Миколаївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 14 липня 2016 року, індексний номер; 30454797.

На підставі висновків комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, 27 вересня 2016 року Міністерством юстиції України прийнято наказ №2809/5 Про скасування рішень про державну реєстрації прав та їх обтяжень , відповідно до якого було скасовано рішення державного реєстратора на нерухоме майно управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради Кравцан Марини Миколаївни від 14 липня 2016 року №30454797, виконання наказу покладено на Департамент державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України (т. 2, а.с. 65).

На виконання вказаного наказу, рішення державного реєстратора Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України Рябоконь О.І. від 27 вересня 2016 року, індексний номер 31584669, було скасовано рішення державного реєстратора на нерухоме майно управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради Кравцан Марини Миколаївни від 14 липня 2016 року №30454797.

Задовольняючи частково адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що в порушення приписів п.9, п.10, п.11 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації суб'єкт оскарження - державний реєстратор, ані заінтересована особа - позивач, особу якої було встановлено комісією відповідно до відомостей реєстрів, не отримували будь-яких повідомлень про місце, дату та час розгляду комісією скарги ТОВ Аракс-Груп від 12 серпня 2016 року та жодним іншим шляхом не були повідомлені про розгляд поданої скарги, а отже, були позбавлені можливості реалізувати своє право на надання письмових пояснень, передбачене п.11 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації. Такими чином, не встановивши всіх необхідних обставин, не давши їм належної оцінки, а також за відсутності інших додаткових доказів, які не надали позивач та державний реєстратор Кравцан М.М. через порушення їх права на запрошення до розгляду скарги, суд першої інстанції дійшов до висновку, що відповідач прийняв оскаржуваний наказ необґрунтовано та передчасно, у зв'язку з чим наявні підстави для захисту порушеного права позивача шляхом визнання протиправними дії Міністерства юстиції України під час розгляду скарги ТОВ Аракс-Груп від 12 серпня 2016 року, визнання протиправним та скасування наказу Міністерства юстиції України від 27 вересня 2016 року №2809/5 Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень . Разом з тим, позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України Рябоконь О.І. від 27 вересня 2016 року, індексний номер 31584669 судом першої інстанції не були задоволені, оскільки вони є передчасними, оскільки скасовуючи наказ Міністерства юстиції України від 27 вересня 2016 року №2809/5 Про скасування рішень про державну реєстрації прав та їх обтяжень , яким було скасовано рішення державного реєстратора на нерухоме майно управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради Кравцан М.М. від 14 липня 2016 року №30454797 в повній мірі поновлює порушене право позивача. Також, суд першої інстанції вважав за необхідне вийти за межі позовних вимог та прийняти рішення про зобов'язання Міністерства юстиції України повторно розглянути скаргу ТОВ Аракс-Груп від 12 серпня 2016 року, яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України за №24328-0-33-16, з доповненнями до скарги від 29 серпня 2016 року, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 08 вересня 2016 року за №26681-0-33-16.

Колегія суддів погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Відповідно до ч.1 ст. 37 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.

Згідно ч.2 ст. 37 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Міністерство юстиції України розглядає скарги на рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав (крім випадків, коли таке право набуто на підставі рішення суду, а також коли щодо нерухомого майна наявний судовий спір); на рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України.

Територіальні органи Міністерства юстиції України розглядають скарги на рішення (крім рішення про державну реєстрацію прав), дії або бездіяльність державного реєстратора; на дії або бездіяльність суб'єктів державної реєстрації прав.

Територіальний орган Міністерства юстиції України розглядає скарги щодо державного реєстратора, суб'єктів державної реєстрації прав, які здійснюють діяльність у межах території, на якій діє відповідний територіальний орган.

Частиною 9 ст. 37 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що порядок розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єктів державної реєстрації прав, територіальних органів Міністерства юстиції України визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.9 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1128 під час розгляду скарги по суті обов'язково запрошується скаржник та/або його представник (за умови якщо ним зазначено про це у скарзі), суб'єкт оскарження та інші заінтересовані особи, зазначені у скарзі або встановлені відповідно до відомостей реєстрів. Неприбуття таких осіб, яким було належним чином повідомлено про розгляд скарги, а також неотримання такими особами повідомлень про час та місце розгляду скарги з причин, що не залежать від суб'єкта розгляду скарги, не перешкоджає її розгляду.

Пунктом 10 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації передбачено, що суб'єкт розгляду скарги своєчасно повідомляє особам, запрошеним до розгляду скарги по суті, про час і місце розгляду скарги в один з таких способів: телефонограмою (якщо номер телефону зазначено у скарзі); шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-сайті Мін'юсту; засобами електронної пошти (якщо адресу електронної пошти зазначено у скарзі та/або інших документах що додаються до скарги).

Згідно п.11 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації копії скарги та доданих до неї документів надаються особам, запрошеним до розгляду скарги по суті (крім скаржника), не пізніше дня, що передує дню розгляду скарги по суті. Суб'єкт оскарження має право подавати письмові пояснення по суті скарги, які обов'язково приймаються комісією до розгляду.

З наведеного слідує, що копії скарги та доданих до неї документів надаються суб'єкту оскарження та заінтересованим особам, зазначеним у скарзі або встановленим відповідно до відомостей реєстрів, не пізніше дня, що передує дню розгляду скарги по суті. Суб'єкт оскарження має право подавати письмові пояснення по суті скарги, які обов'язково приймаються комісією до розгляду.

Проте, в матеріалах справи відсутні докази стосовно надсилання та отримання позивачем документів щодо розгляду поданої скарги та доказів, які б свідчили про ознайомлення зі скаргою та датою проведення її розгляду.

Апелянт в апеляційній скарзі вказує на те, що повідомлення запрошеним особам про час і місце розгляду скарги по суті було розміщено на офіційному веб-сайті Мін'юсту, а саме що розгляд даної скарги відбудеться о 11.00 год. 26 вересня 2016 року за адресою: м. Київ, вул. Євгена Сверстюка, 15, кабінет №1103.

Проте, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що розміщення оголошення на офіційному веб-сайті Мін'юсту про розгляд скарги ТОВ Аракс-Груп від 12 серпня 2016 року о 11.00 год. 26 вересня 2016 року за адресою: м. Київ, вул. Євгена Сверстюка, 15, кабінет №1103 не може вважатися запрошенням суб'єктів оскарження - державного реєстратора чи заінтересованої особи - позивача, особу якої було встановлено комісією відповідно до відомостей реєстрів, до розгляду скарги по суті, в розумінні п.9 та п.10 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації, оскільки повідомленню про час і місце розгляду скарги має передувати саме запрошення.

Разом з цим, колегія суддів вважає, що оголошення з сайту Міністерства юстиції України, не є доказом, який підтверджує факт ознайомлення позивача з датою засідання, оскільки з оголошення не вбачається, якою датою, та в якій годині воно було розміщено на сайті (2 том а.с.26-28).

Більш того, колегія суддів зауважує на тому, що 18 серпня 2016 року до Міністерства юстиції України надійшла скарга ТОВ Аракс-Груп від 12 серпня 2016 року, яка була зареєстрована в Міністерстві юстиції України за №24328-0-33-16, з доповненнями до скарги від 29 серпня 2016 року, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 08 вересня 2016 року за №26681-0-33-16, тобто її розгляд був призначений більш ніж через місяць, а тому у апелянта було достатньо часу для направлення позивачу копії скарги з додатками для ознайомлення.

Також, з урахуванням того, що позивача, як заінтересовану особу не було належним чином запрошено відповідачем до розгляду вказаної скарги по суті, посилання апелянта на те, що позивач не звертався для отримання скарги та додатків до неї є безпідставними.

Отже, розгляд скарги з порушенням встановленої законом процедури, є перевищенням апелянтом наданих повноважень та здійснення їх у спосіб, не передбачений законом, а тому не може вважатись законними і обґрунтованим рішення відповідача, які прийняті з порушенням порядку їх прийняття.

За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку, що Міністерством юстиції України був прийнятий оскаржуваний наказ №2809/5 від 27 вересня 2016 року, яким скасовано рішення державного реєстратора на нерухоме майно управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради Кравцан Марини Миколаївни від 14.07.2016 року № 30454797 без встановлення всіх необхідних обставин та без надання їм належної оцінки, а також за відсутності інших додаткових доказів, які не надали позивач та державний реєстратор Кравцан М.М. через порушення їх права на запрошення до розгляду скарги, у зв'язку з чим вимоги щодо його скасування та визнання протиправними дії щодо розгляду скарги є обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, що в свою чергу було вірно встановлено судом першої інстанції.

Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта стосовно того, що зобов'язання Міністерство юстиції України судом першої інстанції повторно розглянути скаргу є втручанням у дискреційні повноваження органу державної влади, оскільки такі висновки суду першої інстанції відповідають встановленим п.2 ч.2 ст. 162 КАС України повноваженням суду у разі задоволення адміністративного позову.

Поряд з цим, є безпідставними доводи апелянта стосовно того, що вимоги про зобов'язання Міністерство юстиції України повторно розглянути скаргу ТОВ Аракс-Груп від 12 серпня 2016 року, яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України за №24328-0-33-16, з доповненнями до скарги від 29 серпня 2016 року, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 08 вересня 2016 року за №26681-0-33-16 не були предметом спірних правовідносин та не могли бути задоволені, оскільки у відповідності до вимог ч.2 ст. 11 КАС України та з урахуванням необхідності для повного захисту прав позивача, суд може вийти за межі позовних вимог та прийняти відповідне рішення.

Інші доводи апеляційної скарги колегія суддів не приймає до уваги, оскільки вони повністю спростовуються матеріалами справи та обставинами, які повно та об'єктивно були встановлені судом першої інстанції при вирішенні спору.

Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, у зв'язку з чим апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 195, 196, п.1 ч.1 ст. 198, ст. 200, п.1 ч.1 ст. 205, ст. 206, ч.5 ст. 254 КАС України, колегія суддів,-

У Х В А Л И Л А :

Апеляційну скаргу Міністерства юстиції України залишити без задоволення, постанову Одеського окружного адміністративного суду від 01 червня 2017 року залишити без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає чинності негайно після її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.

Повний текст судового рішення виготовлений 30 серпня 2017 року.

Головуючий: І.Г. Ступакова

Судді: А.І. Бітов

О.В. Лук'янчук

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.08.2017
Оприлюднено04.09.2017
Номер документу68536374
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/6689/16

Окрема думка від 24.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 24.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 13.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 22.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 29.08.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 18.07.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 18.07.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Постанова від 01.06.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С. М.

Ухвала від 23.05.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С. М.

Ухвала від 31.01.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні