Постанова
від 06.09.2017 по справі 922/3918/16
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 вересня 2017 року Справа № 922/3918/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого суддіСибіги О.М., суддівДанилової М.В., Поляк О.І. розглянувши матеріали касаційної скаргиТовариства з обмеженою відповідальністю "Березовка", м. Харків на постановуХарківського апеляційного господарського суду від 11.05.2017 року у справі господарського суду Харківської області за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Березовка", м. Харків до Приватного акціонерного товариства "КОЛОС", смт. Пересічне, Харківська обл. за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивачаПересічанської селищної ради Дергачівського району Харківської області, смт. Пересічне, Харківська обл. прознесення (демонтаж) залізничної гілки

за участю представників

позивача: Нагаєць Д.В.,

відповідача: Шишканов О.А.,

третьої особи: не з'явився

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Березовка" (далі за текстом - ТОВ "Березовка") звернулось до господарського суду Харківської області з позовом до приватного акціонерного товариства "КОЛОС" (далі за текстом - ПрАТ "КОЛОС") про визнання самочинним будівництвом частини нерухомого майна ПрАТ "КОЛОС", а саме: залізничні гілки № 1 та № 2, які входять у склад нерухомого майна - маслоекстракційного заводу по насінню соняшника, що знаходиться за адресою: Харківська область, Дергачівській район, смт. Пересічна, вул. Центральна, буд. 1 та примикає до ходової колії І ТОВ "Березовка", яка входить до складу нерухомого майна - під'їзної залізничної колії, що знаходиться за адресою: Харківська область, Дергачівський район, сщ. Березівське, вул. Березівська, буд. 1 Б; зобов'язання ПрАТ "КОЛОС" знести (демонтувати) залізничні гілки № 1 та № 2, які входять у склад нерухомого майна - маслоекстракційного заводу по насінню соняшника, що знаходиться за адресою: Харківська область, Дергачівській район, смт. Пересічна, вул. Центральна, буд. 1 та примикають до ходової колії І ТОВ "Березовка", яка входить до складу нерухомого майна - під'їзної залізничної колії, що знаходиться за адресою: Харківська область, Дергачівський район, сщ. Березівське, вул. Березівська, буд. 1 Б.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 10.01.2017 року до участі у даній справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача залучено Пересічанську селищну раду Дергачівського району Харківської області.

Рішенням господарського суду Харківської області від 18.01.2017 року залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 11.05.2017 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Вищезазначені судові акти мотивовано тим, що правові підстави для кваліфікації спірного нерухомого майна як самочинного будівництва у розумінні положень ч. 1 ст. 376 Цивільного кодексу України відсутні, оскільки 29.12.2006 року залізнична гілка ПрАТ "КОЛОС" була введена в експлуатацію та зареєстрована у БТІ у складі цілісного майнового комплексу, а право власності на залізничну гілку ПрАТ "КОЛОС" підтверджується Свідоцтвом на право власності серії САС № 223781 від 17.02.2012 року; крім того, позивачем не доведено, що спірним об'єктом нерухомого майна порушуються права та охоронювані законом інтереси саме ТОВ "Березовка", а тому підстави для задоволення позову і в частині вимог про зобов'язання відповідача знести (демонтувати) залізничні гілки № 1 та № 2 також відсутні.

Не погоджуючись з судовими актами попередніх інстанцій, ТОВ "Березовка" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 18.01.2017 року та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 11.05.2017 року і прийняти нове рішення у справі.

ПрАТ "КОЛОС" відзиву на касаційну скаргу подано не було.

В судовому засіданні представник позивача просив касаційну скаргу задовольнити, рішення господарського суду Харківської області від 18.01.2017 року та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 11.05.2017 року - скасувати і прийняти нове рішення у справі, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі, а представник відповідача проти доводів касаційної скарги заперечував та просив залишити її без задоволення, а судові акти попередніх інстанцій - без змін.

Третю особу згідно з приписами ст. 111 4 ГПК України належним чином повідомлено про день, час і місце розгляду касаційної скарги, однак вона не скористалась передбаченим процесуальним законом правом на участь у розгляді справи касаційною інстанцією.

Заслухавши пояснення представників сторін, приймаючи до уваги межі перегляду справи в суді касаційної інстанції, перевіривши повноту встановлення господарськими судами обставин справи та правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ "Березовка" набуло право власності на нерухоме майно (під'їзну залізничну колію) на підставі Договору купівлі-продажу № 4197 від 08.10.2013 року.

Право власності ТОВ "Березовка" зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується відповідним Витягом № 10484410 від 08.10.2013 року.

Об'єктом нерухомого майна ТОВ "Березовка" є під'їзна залізнична колія загальною довжиною 5 024, 8 погонних метрів, що знаходиться за адресою: Харківська область, Дергачівський район, селище Березівське, вул. Березівська, будинок 1-Б.

Склад під'їзної залізничної колії позивача підтверджується Технічним паспортом, виданим КП "БТІ ДРР" 03.09.2013 року реєстровий № 3-470, та Технічним паспортом під'їзної залізничної колії, виготовленим ФОП Грезент І.І.

Згідно відомостей Технічного паспорта від 03.09.2013 року під'їзна залізнична колія ТОВ "Березовка" складається з таких частин:

- виставочної колії № 5 по станції Шпаківка Південної залізниці от стика рамного рельса стрілочного переводу № 26 до стика хвоста хрестовини стрілочного переводу № 21 - загальною довжиною 993 погонних метра;

- улавлюючої колії № 8 від стика рамного рельса № 9 станції Шпаківка Південної залізниці до стрілочного упора - загальною довжиною 89, 3 погонних метра;

- витяжного тупика колії № 11 по станції Шпаківка Південної залізниці дороги від хвоста хрестовини стрілочного переводу № 26 до тупикового упору - довжиною 205, 1 погонних метрів;

- ходової колії І від стику світлофору МБ через стрілки № № 1, 2, 3, 13, 5 до стика рамного рельса стрілочного переводу № 5 - загальною довжиною 3 363, 3 погонних метрів;

- вантажно-вивантажувальної колії № 4 від стика рамного рельса стрілочного переводу № 3 через стрілку до упора - загальною довжиною 212,7 погонних метра;

- обгінної колії № 5 від стрілки № 3 до стрілки № 1 - загальною довжиною 161,4 погонних метри.

Відповідно до розділу 1 Технічного паспорту під'їзної залізничної колії ТОВ "Березовка" на ст. Шпаківка Південної залізниці:

- загальна довжина залізничної під'їзної колії ТОВ "Березовка" становить 4 972,3 м. та до її складу входить, зокрема: ходова колія 1, від ізольованого стика маневрового світлофора МБ через стрілки 1, 2, 13, 5 до стика рамної рейки стрілочного переводу 5, загальною довжиною 3 363, 3 погонних метри, примикає до ст. Шпаківка стрілочним переводом 13 до ділянки колії між стрілками 11 та 17. Межею під'їзної ходової колії 1 є сигнальний знак "Межа під'їзної залізничної колії", який встановлено проти ізольованого стика маневрового світлофору МБ на відстані 4.2 м від вістря вістряка стрілки 9 по рамній рейці;

- до колії 1 примикає під'їзна залізнична колія ПрАТ "КОЛОС" стрілками № 1 ПК20+84.00 та № 2 ПК21+56.10, які є власністю ПрАТ "КОЛОС".

Відповідно до п. 3.5 розділу 3 Технічного паспорту під'їзної залізничної колії ТОВ "Березовка" на ст. Шпаківка Південної залізниці під'їзна колія № 1 взаємодіє наступним чином: колія 1 - стрілочні переводи № 1 та № 2 - власність ПрАТ "КОЛОС.".

Право користування позивача земельними ділянками, що знаходяться під об'єктом власності, підтверджується договором оренди землі № б/н від 19.03.2015 року на земельну ділянку розміром 3,0918 га кадастровий номер 6322056501:00:000:0579 та Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 20.03.2015 року № 35204422, а також договором оренди землі б/н від 19.11.2014 року на земельну ділянку розміром 0,3973 га кадастровий номер 6322056500:04:000:0130 та Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 27.11.2014 року № 30109169.

Водночас, судами попередніх інстанцій встановлено, що ПрАТ "КОЛОС" є власником маслоекстракційного заводу по насінню соняшника загальною площею 11740,2 кв.м. за адресою: Харківська обл., Дергачівський район, смт. Пересічна, вул. Центральна, 1, однією із складових частин якого є залізнична гілка, що підтверджується Свідоцтвом про право власності на нерухоме майно серії САС № 223871, яке видане 17.02.2012 року на підставі рішення виконкому Пересічанської селищної ради № 22 від 16.02.2012 року, та Витягом з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 1232313 від 14.03.2013 року.

Відповідно до абз. 13 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про залізничний транспорт" під'їзні колії - це залізничні колії, які призначені для транспортного обслуговування одного або кількох підприємств, організацій та установ у взаємодії із залізничним транспортом загального користування.

Згідно з п. 1.1. Наказу Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 року "Про затвердження Правил обслуговування залізничних під'їзних колій" (ст. ст. 12, 64 - 77 Статуту) до залізничних під'їзних колій належать колії, що з'єднані із загальною мережею залізниць безперервною рейковою колією і належать підприємствам, підприємцям, організаціям, установам, незалежно від форм власності, а також громадянам - суб'єктам підприємницької діяльності. Під'їзні колії призначено для транспортного обслуговування одного або кількох підприємств у взаємодії із залізничним транспортом загального користування.

Відповідно до п. п. 1.2, 1.3, 1.5 вищезазначеного Наказу Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 року межа під'їзної колії позначається знаком "Межа під'їзної колії". Місце встановлення такого знака визначається залізницею. Стрілка примикання і частина колії підприємства від стрілки примикання до знака "Межа під'їзної колії" перебуває в розпорядженні залізниці. Відкриття для постійної експлуатації новозбудованої залізничної під'їзної колії і подача на цю колію рухомого складу допускається після прийняття її в експлуатацію комісією за участю представника Міністерства праці та соціальної політики і встановлення залізницею порядку обслуговування під'їзної колії. Відповідність під'їзної колії узгодженому з залізницею проекту засвідчується актом, який складається комісією за участю уповноважених представників залізниці і власника під'їзної колії, яка призначається залізницею відповідно до ст. 67 Статуту залізниць. Підписання акта свідчить про прийняття даної під'їзної колії в експлуатацію.

Власник під'їзної колії має технічний паспорт, масштабний план під'їзної колії, поздовжній та поперечний профілі залізничних колій і креслення штучних споруд. У технічному паспорті та в додатках до нього вказується характеристика рейок, шпал, баласту, земляного полотна, штучних споруд, вагових приладів, пристроїв і механізмів, призначених для навантаження, вивантаження, очищення, промивання і підготовки для навантаження залізничних вагонів, маневрових пристроїв, лебідок, локомотивного і вагонного господарства, промислових станцій, гірок, напівгірок, витяжних колій, засобів СЦБ і зв'язку, які використовуються у поїзній і маневровій роботі, та інших пристроїв і механізмів, призначених для роботи з вагонами і локомотивами залізниць.

Один примірник цієї документації передається залізниці при прийнятті під'їзної колії в експлуатацію. Після здачі в експлуатацію нових об'єктів або їх ліквідації в технічний паспорт вносяться відповідні зміни, про що власники під'їзних колій повідомляють залізницю у декадний термін.

З огляду на вищенаведені законодавчі приписи, які містять перелік документів, що підтверджують наявність у особи права власності на залізничну під'їзну колію, господарські суди попередніх інстанцій дійшли вірних висновків про доведеність відповідачем належними засобами доказування факту набуття ним права власності на спірну під'їзну колію.

Відповідно до вимог Статуту залізниць України та Правил обслуговування залізничних під'їзних колій технічний паспорт на під'їзну залізничну колію розробляється її власником та надається залізниці.

Водночас, технічний паспорт на об'єкт не є правовстановлюючим документом, але ідентифікує майно підприємства.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, з/д гілка відповідача є залізничною під'їзною колією, технічні характеристики якої визначені в Технічному паспорті залізничної під'їзної колії ПрАТ "КОЛОС" по станції Шпаківка Південної залізниці 01-13-СМП-164-ТП, виготовленому ТОВ "АГНІ НАБАТ" у 2013 році відповідно до Статуту залізниць України, а також в Технічному паспорті на з/д гілку смт. Пересічна, вул. Центральна, 1, виготовленому 26.02.2016 року ПП "Оцінка і право".

З Технічного паспорту залізничної під'їзної колії ПрАТ "КОЛОС" по станції Шпаківка Південної залізниці 01-13-СМП-164-ТП вбачається, що ця залізнична гілка складається з 4 колій загальною довжиною 892,75 п. м., до складу якої входять стрілочні переводи № № 1, 2, 3, 4, 5, а також те, що під'їзна колія ПрАТ "КОЛОС" примикає стрілками № 1 та № 2 до з'єднувальної колії ТОВ "ЗАВОД "БЕРЕЗІВСЬКІ МІНЕРАЛЬНІ ВОДИ" по станції Шпаківка (станом на момент складання паспорту в 2013 році - орендар колії ТОВ "Березовка"). Межею під'їзної колії ПрАТ "КОЛОС" є сигнальні знаки "Межа під'їзної колії", що встановлені навпроти стиків рамних рейок стрілок № 1 та № 2. Відстань від вістря гостряка стрілки примикання № 1 до сигнального знака "Межа під'їзної колії" складає 4, 12 м., відстань від вістря гостряка стрілки примикання № 2 до сигнального знака "Межа під'їзної колії" становить 4,28 м.

Під'їзна колія знаходиться на балансі ПрАТ "КОЛОС". Вказані документальні докази, а також технічні характеристики з/д гілки відповідача свідчать про те, що під'їзна колія відповідача складається з 4 колій різної спеціалізації, які складають єдину з/д гілку, включену до складу цілісного майнового комплексу (заводу), і ця під'їзна колія відповідача безпосередньо не з'єднана із загальною мережею залізниць безперервною рейковою колією.

Сполучення належної відповідачу на праві власності залізничної гілки із загальною мережею залізниць здійснюється через залізничну під'їзну колію, що перебуває у власності ТОВ "Березовка".

Крім того, в технічних паспортах з/д гілки позивача чітко відображено примикання колії відповідача до колії позивача через стрілочні переводи № 1 та № 2, а тому ще станом на момент придбання під'їзної колії позивачу було достеменно відомо про склад придбаного ним майна, про існування стрілочних переводів № 1 та № 2, а також про спірне примикання з/д гілки відповідача до під'їзної колії позивача.

До того ж, в Технічному паспорті залізничних шляхів ЗАТ "КОЛОС" Дергачівського району Харківської області, виготовленому в 2004 році ВАТ "Харківський проектно-вишукувальний інститут об'єктів транспорту", в п. 1.3 зазначено, що "межею залізничних шляхів ЗАТ "КОЛОС" є стик рамного рельсу стрілочного переводу № 1 для одного шляху та стик рамного рельсу стрілочного переводу № 2 для другого шляху", що також підтверджує факт примикання з/д гілки відповідача до залізничної колії позивача стрілочними переводами № № 1, 2 ще у 2004 році.

Водночас, посилання позивача на те, що залізнична гілка відповідача побудована на земельній ділянці, яка не була відведена в натурі (на місцевості) та без дозволу власника на примикання до нерухомого майна, правомірно не прийнято до уваги судами попередніх інстанцій, оскільки будівництво під'їзної залізничної колії відповідача відбувалось в межах реконструкції маслоекстракційного заводу по насінню соняшника в межах земельної ділянки площею 4, 87 га, що перебувала у постійному користуванні відповідача згідно з Державним актом на право постійного користування землею серія І-ХР № 003246 від 12.04.2001 року.

З огляду на викладене, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає вірними висновки господарських судів попередніх інстанцій про те, що належна відповідачу залізнична гілка (під'їзна залізнична колія) не може вважатись самочинним будівництвом у розумінні положень ст. 376 Цивільного кодексу України, оскільки вона була введена в експлуатацію у складі цілісного майнового комплексу і на неї у встановленому законом порядку та за наявності всіх необхідних документів зареєстровано право власності, а, відтак, і відсутні правові підстави для задоволення вимог позивача щодо зобов'язання ПрАТ "КОЛОС" знести (демонтувати) під'їзну залізничну колію, яка входить у склад нерухомого майна - маслоекстракційного заводу по насінню соняшника, враховуючи, що право власності на зазначене майно набуте відповідачем на законних підставах та зареєстроване у визначеному законодавством порядку.

Також судами попередніх інстанцій правомірно зауважено, що за всіма обставинами справи факт наявності у власності відповідача саме двох залізничних гілок не знайшов свого підтвердження, а тому суди дійшли обґрунтованих висновків, що позивачем не наведено індивідуальних ознак майна, яке підлягає знесенню (демонтажу).

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновками господарських судів про необхідність відмови у задоволенні позовних вимог з огляду на встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи щодо відсутності правових підстав, за якими виникають наслідки, передбачені ст. 376 Цивільного кодексу України, а також недоведеність порушення прав позивача спірним майном відповідача.

За таких обставин, колегія суддів Вищого господарського суду України приходить до висновку, що під час розгляду справи господарськими судами попередніх інстанцій фактичні обставини справи встановлено на основі повного, всебічного і об'єктивного дослідження поданих доказів, висновки судів відповідають цим обставинам і їм надана вірна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права.

Також, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає за необхідне відзначити, що інші доводи ТОВ "Березовка", викладені у касаційній скарзі, зводяться до переоцінки наявних у справі доказів, вільного тлумачення правових норм, не спростовують законних висновків господарських судів попередніх інстанцій та вже були предметом розгляду в апеляційному господарському суді і обгрунтовано ним відхилені.

При цьому, відповідно до ч. 2 ст. 111 7 ГПК України касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 111 9 ГПК України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції без змін, а скаргу - без задоволення.

Касаційна скарга залишається без задоволення, коли суд визнає, що рішення місцевого та постанова апеляційного господарських судів прийняті з дотриманням вимог матеріального та процесуального права, з'ясуванням всіх обставин, які мають значення для правильного вирішення спору.

Таким чином, колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, які відповідають матеріалам справи та чинному законодавству, у зв'язку з чим підстав для скасування чи зміни оскаржуваних судових актів не вбачається.

Керуючись ст. ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу залишити без задоволення.

2. Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 11.05.2017 року у справі № 922/3918/16 - залишити без змін.

Головуючий суддяО.М. Сибіга СуддіМ.В. Данилова О.І. Поляк

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення06.09.2017
Оприлюднено12.09.2017
Номер документу68764862
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/3918/16

Ухвала від 13.02.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Постанова від 06.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Сибіга О.М.

Ухвала від 28.08.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Сибіга О.М.

Постанова від 11.05.2017

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Ухвала від 12.04.2017

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Ухвала від 04.04.2017

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Ухвала від 02.03.2017

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Ухвала від 08.02.2017

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Рішення від 18.01.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 10.01.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні