Постанова
від 14.09.2017 по справі 815/2807/17
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/2807/17

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 вересня 2017 року м.Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вовченко O.A., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Одеської регіональної філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру , Відділу в Ананьївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - приватне підприємство Агрос-Юг, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Дочірнє підприємство УКРАГРОСОЮЗ про визнання протиправними дії, про скасування запису про реєстрацію договору оренди землі, суд -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1, 18 травня 2017 року звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом та 13 липня 2017 року з уточненим адміністративним позовом до Одеської регіональної філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру , Відділу в Ананьївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - приватне підприємство Агрос-Юг, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Дочірнє підприємство УКРАГРОСОЮЗ про:

- визнання протиправними дії Одеської регіональної філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру щодо реєстрації 20.06.2012 договору оренди землі від 10.10.2007 року, укладеного між ОСОБА_1 та ДП УКРАГРОСОЮЗ , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис №512020004001301;

- скасування запису №512020004001301 про реєстрацію в Державному реєстрі земель договору оренди землі від 10.10.2007 року, укладеного між ОСОБА_1 та ДП УКРАГРОСОЮЗ ;

- визнання протиправними дії відділу в Ананьївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області щодо реєстрації 20.06.2012 року договору оренди землі від 10.10.2007 року, укладеного між ОСОБА_1 та ДП УКРАГРОСОЮЗ , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис №512020004001301;

- скасування запису №512020004001301 про реєстрацію в Державному реєстрі земель договору оренди землі від 10.10.2007 року, укладеного між ОСОБА_1 та ДП УКРАГРОСОЮЗ .

В обґрунтування позовних вимог позивач в адміністративному позові зазначив, що 10.10.2007 року між ОСОБА_1, та ДП УКРАГРОСОЮЗ був укладений договір оренди земельної ділянки на підставі якого ОСОБА_1, передав в оренду ДП УКРАГРОСОЮЗ власну земельну ділянку площею 3,40 га., яка знаходиться: Долинська сільська рада Ананьївського району Одеської області, для товарного сільськогосподарського виробництва строком на 5 років. З вказаного договору вбачається, що цей договір, нібито був зареєстрований в Ананьївському райвідділі Одеської регіональної філії ДП Центр Державного земельного кадастру , про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 20.06.2012 року за № 512020004001301. ДП УКРАГРОСОЮЗ зазначає, що рішення Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції в Одеській області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 25098207 від 07.10.2015 року, яким ПП Агрос-Юг зареєстровано право оренди земельної ділянки площею 3,40 га., кадастровий номер НОМЕР_1, яка належить ОСОБА_1, підлягає скасуванню, так як право його оренди було дійсним на той час коли ОСОБА_1 не було відомо про те, що 20.06.2012 року договір оренди землі від 10.10.2007 року був зареєстрований відповідачем. Про державну реєстрацію договору оренди позивач дізнався після отримання копії адміністративного позову ДП УКРАГРОСОЮЗ у березні 2017 року, а до цього часу вважав, що договір оренди закінчився ще у 2012 році, оскільки укладався у 2017 році строком на 5 років. Реєстрація договору оренди 20.06.2012 року за № 512020004001301 була проведена з порушенням вимог чинного законодавства України і така реєстрація порушує права позивача, тому дії з реєстрації мають бути визнанні протиправними, а реєстрація - скасована. До 01.02.2013 року законодавством України не передбачалася реєстрація речового права - права оренди на земельну ділянку. Відповідно до п.1 ч.3 ст.3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно , речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними, якщо на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації. Станом на дату укладення договору та дату його реєстрації був відсутній закон, який регулював порядок реєстрації договорів оренди землі, а дії відповідача з проведення реєстрації договору оренди є протиправними, а тому з цих підстав державна реєстрація договору оренди має бути скасована як протиправна. Враховуючи положення ст.20 Закону, державна реєстрація договору оренди не може вважатися такою, що має юридичну силу. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону. З договору оренди землі вбачається, що в ньому відсутнє зазначення цільового призначення земельної ділянки, не вказані якісні характеристики землі за її складом та видами угідь - рілля, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження тощо. Також до договору оренди землі від 10.10.2007 не були додані план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів (земельній ділянці не був присвоєний кадастровий номер), акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Крім того, як вбачається з договорі оренди землі, розмір орендної плати визначений: не менше 3,0% від вартості земельної ділянки . При цьому з наданої копії договору оренди, вбачається, що до п.9 договору оренди від 10.10.2007 внесені виправлення щодо розміру орендної плати, які не посвідчені сторонами цього договору. Станом на 20.06.2012 року - дату державної реєстрації договору оренди землі, слова та цифри у розмірі не менше 1,5 відсотка замінено словами та цифрою у розмірі не менше 3 відсотків , тобто розмір плати за оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення, земельних часток (паїв) був встановлений у розмірі не менше 3 відсотків визначеної відповідно до законодавства вартості земельної ділянки, земельної частки (паю) лише з 19.08.2008 року. Станом на 10.10.2007 мінімальний розмір орендної плати не був встановлений у розмірі не менше 3 відсотків. З цього слідує, що станом на 10.10.2007 розмір орендної плати не міг вказуватися в договорі оренди не менше 3,0% від вартості земельної ділянки. Тобто, в цій частині до договору оренди пізніше були внесені виправлення без погодження ОСОБА_1 Крім того, сам реєстраційний напис, вчинений на договорі оренди, посвідчений печаткою відділу Держкомзему у Ананьївському районі Одеської області, хоча в тексті реєстраційного напису вказано, що договір зареєстрований в Ананьївському райвідділі Одеської регіональної філії Державного підприємствах Центр ДЗК при Держкомземі України . З копії договору оренди та додаткової угоди вбачається, що структура номера реєстрації договору зовсім інша, ніж це було передбачено Тимчасовим порядком - 512020004001301. Укладений договір оренди землі від 10.10.2007 року не відповідав вимогам чинного законодавства України, а тому не міг бути зареєстрований 20.06.2012 року в Державному реєстрі земель.

Представники відповідачів - Одеської регіональної філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру , Відділу в Ананьївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області у судове засідання не з'явилися, належним чином та завчасно повідомлені про день, час та місце розгляду справи, що підтверджується поштовими повідомленнями.

Відповідно до приписів частини шостої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

За таких обставин, з урахуванням вимог ст. 128 КАС України, суд прийшов до висновку про розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши подані до суду документи та матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Визначаючись щодо заявленого позову, суд виходив з наступного.

Правовідносини, пов'язані з набуттям права оренди на земельні ділянки, укладенням договорів оренди землі та їх реєстрацією на час вчинення оскаржуваних дій регулювалися Земельним кодексом України, Законом України Про оренду землі , Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень , Законом України Про Державний земельний кадастр .

Відповідно до п. а ч.1 ст. 90 ЗК України (в редакції від 20.06.2007 року), власники земельних ділянок мають право: продавати або іншим шляхом відчужувати земельну ділянку, передавати її в оренду, заставу, спадщину.

Приписами ст. 93 ЗК України (в редакції від 20.06.2007 року), визначено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності (ч.1). Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземним громадянам і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам (ч.2). Оренда земельної ділянки може бути короткостроковою - не більше 5 років та довгостроковою - не більше 50 років (ч.3). Орендована земельна ділянка або її частина може за згодою орендодавця передаватись орендарем у володіння та користування іншій особі (суборенда) (ч.4). Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи (ч.5). Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом (ч.6).

Відповідно до ч. 2 ст. 124 ЗК України (в редакції від 20.06.2007 року), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

10 жовтня 2007 року між ОСОБА_1 (орендодавець) та ДП УКРАГРОСОЮЗ (орендар) укладено договір оренди землі, предметом якого визначено, що орендодавець передав орендарю у строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 3,40 га., для сільськогосподарського призначення на території Долинської сільської ради Ананьївського району Одеської області, яка знаходиться: масив 80, ділянка 1066 (п.1). Договір укладено на 5 років (п.8). Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п.43) (а.с. 33-36).

На виконання договору оренди, орендодавцем та орендарем складено та підписано акт прийому - передачі земельної ділянки №1066 на масиві № 80 без дати (а.с. 26).

Частиною 2 ст. 125 ЗК України (в редакції від 20.06.2007 року), передбачено, що право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.

Приписами ст. 18, 20 Закону України Про оренду землі (в редакції від 01.01.2007 року), передбачено, що договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації (ст. 18). Укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом (ст. 20).

З дослідженого судом Договору оренди землі, що укладений 10 жовтня 2007 року між ОСОБА_1, та ДП Украгросоюз (а.с. 36), вбачається, що в договорі наявна відмітка про реєстрацію договору в Ананьївському райвідділі Одеської регіональної філії Державного підприємства Центру ДЗК Держкомзему України, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 20.06.2012 року № 512020004001301.

В 2012 році на території Ананьївського району Одеської області орган державної влади уповноважений на здійснення реєстрації договорів оренди землі був відділ Держкомзему у Ананьївському районі Одеської області.

З дослідженого судом договору оренди від 10.10.2007 року встановлено, що договір не зареєстрований уповноваженим в 2012 році органом на здійснення реєстрації договорів оренди землі.

В договорі оренди землі від 10.10.2007 року наявна печатка відділу Держкомзему у Ананьївському районі Одеської області Головного управління Держкомзему в Одеській області (а.с. 36).

Проте посилання в договорі на юридичну особу якою вчинено запис та печатка органу яким засвідчена запис про реєстрацію договору є відмінними.

Згідно із ст. 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (в редакції закону, від 16.03.2010 року), державна реєстрація речових прав на нерухоме майно це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державний реєстр речових прав на нерухоме майно, це єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.

Приписами ч. 2 ст. 9 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (в редакції закону, від 16.03.2010 року), передбачено, що державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію, та сторін (сторони) правочину, згідно з яким відбувається державна реєстрація виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; відповідність даних про наявність (або відсутність) інформації та/або відповідних документів, що свідчать про накладення (зняття) заборони (арешту) або інших обтяжень, що перешкоджають державній реєстрації прав, у тому числі відсутність встановлених законом заборон на відчуження нерухомого майна; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; 2) приймає рішення про державну реєстрацію прав, відмову в такій реєстрації, її зупинення, про державну реєстрацію обтяжень, про скасування запису, погашення запису та внесення змін до записів у Державному реєстрі прав; 3) відкриває і закриває розділи Державного реєстру прав, вносить до них відповідні записи; 4) веде реєстраційні справи щодо об'єктів нерухомого майна; 5) присвоює реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна під час проведення державної реєстрації; 6) видає свідоцтво про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 7) надає витяги з Державного реєстру прав або відмовляє у їх наданні у випадках, передбачених цим Законом; 8) у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень; 9) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Стаття 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01 липня 2004 року (в редакції закону, від 16.03.2010 року), містить виключний перелік підстав для відмови у проведенні державної реєстрації прав та їх обтяжень, якщо: 1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; 2) об'єкт нерухомого майна або більша його частина розміщені на території іншого органу державної реєстрації прав; 3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; 4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; 5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; 6) заявлене право вже зареєстровано.

Ведення державного реєстру земель та відносини із реєстрації договорів оренди землі (станом на 20.06.2012 року), регулювалися Тимчасовим порядком ведення державного реєстру земель, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах № 174 від 02.07.2003 року, (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 липня 2003 року за N 641/7962) (далі Тимчасовий порядок № 174); Порядком ведення Книги записів про державну державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України N 1021 від 9 вересня 2009 року (далі Порядок № 1021).

Відповідно до п.1.2 Тимчасового порядку № 174 (чинного 20.06.2012 року), Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах визначений Адміністратором державного реєстру земель, що забезпечував створення та функціонування державного реєстру земель, відповідав за достовірність і збереження даних, захист від несанкціонованого доступу та руйнування бази даних АС ДЗК, мав повний прямий доступ до бази даних АС ДЗК. Державний реєстр земель - це складова частина державного земельного кадастру, який складається з книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку і формується за допомогою АС ДЗК. Книга записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі - це документ суворого обліку, який є складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок. Поземельна книга - це документ, який є складовою частиною державного реєстру земель, містить відомості про земельну ділянку, в тому числі кадастровий план, відомості про державний акт на право власності на землю, державний акт на право постійного користування землею, договір оренди землі та власника, користувача, орендаря (суборендаря) земельної ділянки і формується за допомогою АС ДЗК.

Пунктами 4.2, 4.10 Тимчасового порядку № 174 (чинного 20.06.2012 року) визначено, що державна реєстрація державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі здійснюється шляхом внесення записів реєстрації до книги реєстрації ( п.4.2). Книга реєстрації є документом довічного зберігання. Знищення та вилучення частини книги або її розділів забороняється (п.4.10).

В п. 5.1 Тимчасового порядку № 174, зазначено, що книга реєстрації складається з окремих розділів: розділ 1 - Записи державної реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку фізичних осіб (далі - розділ 1); розділ 2 - Записи державної реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку юридичних осіб (далі - розділ 2); розділ 3 - Записи державної реєстрації державних актів на право постійного користування земельною ділянкою (далі - розділ 3); розділ 4 - Записи державної реєстрації договорів оренди землі (далі - розділ 4).

Згідно п. 6.1 Тимчасового порядку № 174, книга реєстрації ведеться на рівні районів, міст. У містах обласного підпорядкування, місті Києві та Севастополі - на рівні району міста.

Положеннями розділу 8 Тимчасового порядку № 174, передбачено, що реєстраційний номер присвоюється ….., договору оренди землі в момент здійснення його державної реєстрації (п.8.1). Реєстраційний номер складається: з дворозрядного числа, яке відповідає номеру розділу книги реєстрації; двохрозрядного числа, що відповідає двом останнім цифрам року; трирозрядного числа, яке є кодом оператора (реєстратора), що здійснює державну реєстрацію державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі; п'ятирозрядного числа, що починається з одиниці з початку нового року та збільшується на одиницю при внесенні відомостей про новий державний акт на право власності на земельну ділянку, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, договір оренди землі (п.8.2). Код оператора (реєстратора) призначається згідно з переліком, затвердженим адміністратором (п.8.3).

Проаналізувавши номер, що зазначений в договорі від 10.10.2007 як реєстраційний номер, судом встановлено, що номер не відповідає положенням розділу 8 Тимчасового порядку № 174, та спростовує твердження третьої особи ДП Украгросоюз щодо реєстрації зазначеного договору в 2012 році.

Відповідно до п.п. 16-2 - 16-4 Порядку № 1021, для державної реєстрації договору оренди земельної ділянки із земель приватної власності, договору суборенди земельної ділянки (її частини) власник чи набувач права або уповноважена ними особа подають до відповідного територіального органу Держземагентства заяву і такі документи: 1) копія документа, що посвідчує особу набувача права на земельну ділянку або її власника, а у разі подання заяви уповноваженою ними особою - також копія документа, що підтверджує його повноваження діяти від імені таких осіб; 2) документація із землеустрою, яка включає план земельної ділянки і містить відомості про координати поворотних точок меж частини земельної ділянки та обмінний файл - у разі державної реєстрації договору суборенди частини земельної ділянки; 3) договір оренди земельної ділянки із земель приватної власності, договір суборенди земельної ділянки (її частини) (кількість примірників договору повинна бути на один примірник більша, ніж кількість сторін договору); 4) копія реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційного номера) згідно з Державним реєстром фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів - для фізичної особи, крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття номера та повідомили про це відповідному органу державної податкової служби, ідентифікаційного коду згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податкового номера - для юридичної особи; 5) документи про внесення плати за надання послуг із: здійснення державної реєстрації договору оренди земельної ділянки із земель приватної власності, договору суборенди частини земельної ділянки; перевірки обмінного файла - у разі державної реєстрації договору суборенди частини земельної ділянки. Під час подання заяви фізична особа пред'являє паспорт або інший документ, що посвідчує особу, а у разі подання заяви уповноваженою особою - також документ, що підтверджує її повноваження діяти від імені такої особи. Документ, що підтверджує повноваження діяти від імені іноземної особи повинен бути легалізований в установленому законодавством порядку. Забороняється вимагати подання документів та відомостей, не передбачених цим пунктом (п. 16-2). Територіальний орган Держземагентства відмовляє у державній реєстрації договору оренди земельної ділянки із земель приватної власності, договору суборенди земельної ділянки (її частини), якщо: 1) документи подані не в повному обсязі; 2) подані документи не відповідають вимогам, установленим цим Порядком. У разі відмови у державній реєстрації за результатами перевірки поданих документів територіальний орган Держземагентства протягом трьох робочих днів готує висновок про відмову в такій реєстрації та повертає подані документи сторонам або уповноваженим ними особам для доопрацювання за актом приймання-передачі (п.16-3). Державна реєстрація договору оренди земельної ділянки, договору суборенди земельної ділянки (її частини) здійснюється протягом 14 календарних днів з дня подання документів (п.16-4).

Судом досліджено лист відділу в Ананьївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №547/101-17 від 26.06.2017 року (а.с. 140) де зазначено, що у відділі наявний договір оренди землі між ДП Украгросоюз та громадянином ОСОБА_1, від 20.06.2013 року, № 512020004001301, кадастровий номер - НОМЕР_1, проте Розділ 4 Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та направо постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (Записи про державну реєстрацію договорів оренди земельних ділянок) у Відділі відсутній.

З Поземельної книги на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1, вбачається, що вона відкрита 04.08.2006 року (а.с. 141). Однак в ній відсутні відомості про договір оренди землі від 10.10.2007 року та користувача земельної ділянки - ДП Украгросоюз .

Представником третьої особи ДП Украгросоюз до суду разом з запереченнями до адміністративного позову надані листи відділу Держгеокадастру в Ананьївському районі Одеської області №Д-328/0-318/6-17 та №28-1506-013-1-303-16 від 12.09.2016 року про надання інформації ДП Украгросоюз , по реєстрації договорів оренди укладених з ДП Украгросоюз , по Долинській с/раді згідно наявних у відділі книг реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі. До даних інформаційних листів надано перелік прізвищ громадян з датами реєстрації договорів, серед яких зазначено і позивача - ОСОБА_1.

Однак суд критично оцінює зазначені листи з наданими до суду додатками до листів, оскільки суд витребовував у відділі Держгеокадастру в Ананьївському районі Одеської області ухвалами від 02.06.2017 року та 13.06.2017 року, 13.07.2017 року: належним чином засвідчені копії документів в тому числі і аркуш розділу 4 Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі по земельній ділянці НОМЕР_1 за 20.06.2012 щодо вчинення запису №512020004001301 державної реєстрації договору оренди землі від 10.10.2007, укладених між ОСОБА_1, та ДП УКРАГРОСОЮЗ , однак зазначені документи до суду не надані, а з листа відділу в Ананьївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №547/101-17 від 26.06.2017 року (а.с. 140), вбачається, що розділу 4 Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі по земельній ділянці НОМЕР_1 відсутній.

З урахуванням зазначеного суд вважає неналежними доказами листи відділу Держгеокадастру в Ананьївському районі Одеської області з додатками: №Д-328/0-318/6-17 та №28-1506-013-1-303-16 від 12.09.2016 року.

Позивач в адміністративному позові зазначає, що укладений договір оренди землі від 10.10.2007 року не відповідав вимогам чинного законодавства України, а саме в договорі відсутні обов'язкові істотні умов, передбачених ст. 15 Закону України Про оренду землі .

Частиною 1 ст. 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Щодо посилань позивача про відсутність в договорі оренди землі істотних умов, суд зазначає, що умови договору оренди землі не є предметом розгляду в порядку адміністративного судочинства, оскільки відповідно до ст. 15 ЦПК України справи щодо: захисту порушених, або оспорюваних прав чи інтересів, що виникають із цивільних, земельних, відносин розглядають у порядку цивільного судочинства.

В адміністративному позові позивач просив суд визнати протиправними дії Одеської регіональної філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру та відділу в Ананьївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області щодо реєстрації 20.06.2012 договору оренди землі від 10.10.2007 року, укладеного між ОСОБА_1 та ДП УКРАГРОСОЮЗ , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис №512020004001301, а також скасувати запис №512020004001301 про реєстрацію в Державному реєстрі земель договору оренди землі від 10.10.2007 року, укладеного між ОСОБА_1 та ДП УКРАГРОСОЮЗ .

Згідно ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З огляду на викладене, судом при розгляді даної справи не встановлено, що уповноваженим органом на здійснення реєстрації договорів оренди землі в 2012 році - відділом Держкомзему у Ананьївському районі Одеської області у порядку та у спосіб визначений приписами чинного законодавства був зареєстрований договір оренди землі, що укладений 10 жовтня 2007 року між ОСОБА_1, та ДП Украгросоюз , та що він зареєстрований в Державному реєстрі земель, а отже не вбачається правових підстав для визнання протиправними дії Одеської регіональної філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру та відділу в Ананьївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області щодо реєстрації договору оренди землі від 10.10.2007 року, укладеного між ОСОБА_1 та ДП УКРАГРОСОЮЗ та скасування запису про реєстрацію в Державному реєстрі земель договору оренди землі від 10.10.2007 року, укладеного між ОСОБА_1 та ДП УКРАГРОСОЮЗ .

Відповідно до ч. 1 ст. 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (ч. 1 ст. 71 КАС України), та згідно із ст. 86 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін та учасників процесу, оцінивши докази, наявні в справі, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог позивача.

Керуючись ст.ст. 11, 69-71, 128, 160-163 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Одеської регіональної філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру , Відділу в Ананьївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнати протиправними дії Одеської регіональної філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру та дії відділу в Ананьївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області щодо реєстрації 20.06.2012 договору оренди землі від 10.10.2007 року, укладеного між ОСОБА_1 та ДП УКРАГРОСОЮЗ , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис №512020004001301, а також про скасування запис №512020004001301 про реєстрацію в Державному реєстрі земель договору оренди землі від 10.10.2007 року, укладеного між ОСОБА_1 та ДП УКРАГРОСОЮЗ - відмовити повністю.

Постанова набирає законної сили згідно ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст. ст. 185 -187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Вовченко O.A.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.09.2017
Оприлюднено17.09.2017
Номер документу68900957
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2807/17

Постанова від 14.09.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 29.08.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 13.07.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 13.07.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 27.06.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 13.06.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 02.06.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 22.05.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні