АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Єдиний унікальний номер справи: 665/2508/16-ц Головуючий в суді 1 інстанції: ОСОБА_1
Номер провадження:22-ц/791/1438/17 Доповідач:ОСОБА_2
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 вересня 2017 року колегія суддів судової палати з розгляду цивільних справ Апеляційного суду Херсонської області в складі :
головуючого Склярської І.В.,
суддів: Пузанової Л.В.,
ОСОБА_3,
секретар Чертков Б.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Херсоні цивільну справу за позовом заступника керівника Генічеської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави: Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області до ОСОБА_4, Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області, приватного підприємства Органік Сістемс , третя особа - Чаплинська селищна рада Херсонської області про визнання незаконним розпорядження, недійсними договору оренди землі та договорів суборенди землі, вилучення з користування земельних ділянок, за апеляційними скаргами Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області, ОСОБА_4, від імені якого діє ОСОБА_5 на рішення Чаплинського районного суду Херсонської області від 15 червня 2017 року, -
ВСТАНОВИЛА:
У грудні 2016 року заступник керівника Генічеської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави: Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області звернувся до суду з вищезазначеним позовом.
Посилається на те, що 11.09.2014 року на адресу прокуратури надійшли матеріали Чаплинського міжрайонного відділу УСБУ в Херсонській області від 10.09.2014 стосовно виявлених порушень в діяльності посадових осіб Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області з приводу протиправного розпорядження земельною ділянкою сільськогосподарського призначення загальною площею 520,6532 га, яка надана в оренду ОСОБА_4
Так, 08.08.2011 року ОСОБА_4 подано заяву на ім'я голови Чаплинської районної державної адміністрації, з проханням виділити 525,5 га земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, яка не відповідає вимогам ст.7 Закону України Про фермерське господарство .
Розглянувши його заяву, головою Чаплинської райдержадміністрації прийнято розпорядження № 368 від 05.09.2011 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання договору оренди на земельну ділянку для створення та ведення фермерського господарства , яким надано дозвіл відповідачу на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання договору оренди орієнтовною площею 525,5 га ріллі, для створення та ведення фермерського господарства, терміном на 3 роки із земель запасу Чаплинської селищної ради.
Надалі розпорядженням голови Чаплинської районної державної адміністрації № 567 від 22.12.2011 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання договору оренди земельної ділянки затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання договору оренди земельної ділянки ОСОБА_4 для створення та ведення фермерського господарства, загальною площею 520,6523 га ріллі, із земель запасу Чаплинської селищної ради та надано в оренду зазначену земельну ділянку терміном на 15 років.
На виконання вказаного розпорядження, 27 грудня 2011 року між Чаплинською районною державною адміністрацією та ОСОБА_4 укладено договір оренди землі, предметом якого виступала земельна ділянка сільськогосподарського призначення загальною площею 520,6523 га із земель запасу Чаплинської селищної ради.
ОСОБА_4 не маючи наміру створювати та вести фермерське господарство і не створивши його, 01.10.2013 рокузазначену земельну ділянку передав в суборенду ПП ОРГАНІК СІСТЕМС .
Зазначене підтверджує, що дійсний намір відповідача спрямований на штучне використання процедури створення фермерського господарства як пільгового порядку одержання земель державної власності в оренду поза передбаченою законодавством процедурою земельних торгів та подальшої передачі в суборенду ПП ОРГАНІК СІСТЕМС , яке в порушення вимог ст.ст. 124, 134 ЗК України, без проведення земельних торгів, отримало земельні ділянки сільськогосподарського призначення площею понад 520 га.
Крім того, в порушення ч.1 ст. 8 Закону України Про оренду землі не погоджено з орендодавцем питання передачі земельної ділянки в суборенду. Для укладання договорів суборенди, в обов'язковому порядку необхідно було отримати дозвіл компетентного органу, чого відповідачами не було зроблено.
Також в порушення норм законодавства, що регулює відносини в сфері орендних відносин об'єктом яких є земля, вказаний договір оренди землі та договори суборенди були укладені без проведення обов'язкової нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки. Про цю обставину зазначено в листі відділу Держгеокадастру в Чаплинському районі Херсонської області № 22-2120-99.3-999/2-16 від 06.12.2016, згідно якого громадянином ОСОБА_4 технічна документація з нормативної грошової оцінки не розроблялась, та, згідно листа Чаплинської районної ради Херсонської області № 429/01-13 від 09.12.2016 року, на затвердження не подавалась. Цим же листом відділу Держгеокадастру в Чаплинському районі Херсонської області, повідомлено, що на даний час вартість земельної ділянки складає 18 066 041,27 грн. із розрахунку вартості 1 га ріллі по Херсонській області. Таким чином, встановлення орендної плати здійснено не від нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, як це передбачено законодавством, а від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Херсонській області, що в свою чергу є порушенням вимог ст. 21 Закону України Про оренду землі , ч. 1 п. 289.1 ст.289 ПК України та ч. 1 ст. 13 Закону України Про оцінку земель , що в свою чергу тягне визнання правочинів незаконними на підставі ст.ст. 203, 215 ЦК України.
З урахуванням викладених обставин та підстав позову, уточнених позовних вимог позивач просив суд:
1)визнати незаконним та скасувати розпорядження Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області № 567 від 22.12.2011 р. Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання договору оренди земельної ділянки , якими затверджено технічну документацію із землеустрою та передано в оренду ОСОБА_4 земельну ділянку загальною площею 520,6523 га із земель запасу Чаплинської селищної ради Херсонської області;
2)визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 520,6523 га, у тому числі 520,6523 га ріллі богарної із земель запасу Чаплинської селищної ради, вартістю 18 066 041,27 (вісімнадцять мільйонів шістдесят шість тисяч сорок одна) грн. 27 коп., укладений 27 грудня 2011 року між Чаплинською районною державною адміністрацією Херсонської області та громадянином ОСОБА_4;
3)визнати недійсними договори суборенди земельних ділянок укладених громадянином ОСОБА_4 та ПП ОРГАНІК СІСТЕМС :
-договір суборенди від 01.10.2013 р. відносно земельної ділянки загальною площею 157,9304 гектарів, в тому числі рілля - 157,9304 гектарів, що має кадастровий номер 6525455100:13:010:0100;
-договір суборенди від 01.10.2013 відносно земельної ділянки загальною площею 86,1749 гектарів, в тому числі рілля - 86,1749 гектарів, що має кадастровий номер 6525455100:13:011:0050;
-договір суборенди від 01.10.2013 відносно земельної ділянки загальною площею 39,6636 гектарів, в тому числі рілля - 39,6636 гектарів, що має кадастровий номер 6525455100:13:017:0002;
-договір суборенди від 01.10.2013 відносно земельної ділянки загальною площею 19,9997 гектарів, в тому числі рілля - 19,9997 гектарів, що має кадастровий номер 6525455100:13:015:0020;
-договір суборенди від 01.10.2013 відносно земельної ділянки загальною площею 80,0001 гектарів, в тому числі рілля - 80,0001 гектарів, що має кадастровий номер 6525455100:13:015:0007;
-договір суборенди від 01.10.2013 відносно земельної ділянки загальною площею 71,8816 гектарів, в тому числі рілля - 71,8816 гектарів, що має кадастровий номер 6525455100:13:018:0015;
-договір суборенди від 01.10.2013 відносно земельної ділянки загальною площею 64,9994 гектарів, в тому числі рілля - 64,9994 гектарів, що має кадастровий номер 6525455100:13:010:0001;
4) Вилучити з користування ПП ОРГАНІК СІСТЕМС (75600, Херсонська обл., Голопристанський р-н, м. Гола Пристань, вул. 1 Травня, б.304, код 34739300) земельні ділянки сільськогосподарського призначення із земель запасу Чаплинської селищної ради Херсонської області загальною площею 520,6523 га в тому числі ріллі 520,6523 га, у складі: кадастровий номер 6525455100:13:010:0100 та площею 157,9304 га., кадастровий номер 6525455100:13:011:0050 та площею 86,1749 га, кадастровий номер 6525455100:13:017:0002 та площею 39,6636 га, кадастровий номер 6525455100:13:015:0020 та площею 19,9997 га, кадастровий номер 6525455100:13:015:0007 та площею 80,0001 га, кадастровий номер 6525455100:13:018:0015 та площею 71,8816 га, кадастровий номер 6525455100:13:010:0001 та площею 64,9994 га, вартістю 18 066 041,27 га та передати їх державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області;
5) стягнути з відповідачів понесені судові витрати
Рішенням Чаплинського районного суду Херсонської області від 15 червня 2017 року позов задоволено.
В апеляційній скарзі Чаплинська районна державна адміністрація Херсонської області посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення в частині визнання незаконним та скасування розпорядження голови Чаплинської районної державної адміністрації від 22 грудня 2011 року №567 та закрити провадження в цивільній справі в частині цих позовних вимог, як таких, що не підлягають розгляду в порядку цивільного судочинства та є такими, що заявлені відносно ненормативного акту, який вичерпав свою дію виконання та у зв'язку із перевищенням без поважних причин річного строку давності для звернення до суду в порядку адміністративного судочинства. В обґрунтування доводів апеляційної скарги, голова районної державної адміністрації посилається на те, що суд мав залучити в якості співвідповідачів відповідні державні реєстраційні органи, оскільки договір оренди та договори суборенди зареєстровані в установленому законом порядку , а отже вважаються укладеними, позовна вимога про визнання незаконним розпорядження РДА, яке до того ж вичерпало свою дію після його реалізації, розглянуті в порядку ЦПК, є порушенням ст. 16 ЦПК України, доказів порушення прав Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області прокурором не надано, а нормативна грошова оцінка землі була проведена в Україні єдиним разом станом на 01.07.1995року, яка й прийнята в оспорюваному договорі оренди, а отже розмір орендної плати не суперечить закону, зазначає про недотримання позивачем строків позовної давності. Також зазначає, що передача земельних ділянок за судовим рішенням державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області фактично змінює форму власності на землю, оскільки її власником є територіальна громада.
В апеляційній скарзі ОСОБА_4, від імені якого діє ОСОБА_6 посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду та прийняти нове рішення яким в задоволені позову в частині визнання незаконним та скасування розпорядження Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області №567 від 22 грудня 2011 року Про затвердження технічної документації з землеустрою щодо складання договору оренди земельної ділянки , яким затверджено технічну документацію із землеустрою та передано в оренду ОСОБА_4 земельну ділянку площею 520,6523 га із земель запасу Чаплинської селищної ради Херсонської області та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки площею 520,6523 га у тому числі 520,6523 га ріллі богарної із земель запасу Чаплинської селищної ради вартістю 18066041,27 ( вісімнадцять мільйонів шістдесят шість тисяч сорок одна) грн. 27 коп., укладений 27 грудня 2011 року між Чалинською районною адміністрацією Херсонської області та громадянином ОСОБА_4 відмовити, в іншій частині рішення суду залишити без змін. В обґрунтування доводів апеляційної скарги, особа, яка подала апеляційну скаргу посилається на наявність розробленої у встановленому законом порядку технічної документації із землеустрою щодо складання договору оренди земельної ділянки, визначення нормативної грошової оцінки землі, наявності підстав для застосування строку позовної давності.
В письмових запереченнях на апеляційні скарги Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, Генічеська місцева прокуратура Херсонської області, Чаплинська селищна рада доводи скарг не визнали, рішення суду вважають законним та обґрунтованим.
З матеріалів справи вбачається та судом встановлено, що 08.08.2011 року ОСОБА_4 звернувся з заявою до голови Чаплинської районної державної адміністрації про виділ 525,5 га землі сільськогосподарського призначення з резерву Чаплинськї селищної ради, які раніше орендувало СФГ Таврія для ведення сільськогосподарського виробництва на базі знов створеного фермерського господарства (а.с.32).
Відповідно до розпорядження голови районної державної адміністрації №567 від 22.12.2011 року Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання договору оренди земельної ділянки затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання договору оренди земельної ділянки ОСОБА_4 для створення та ведення фермерського господарства, загальною площею 520,6523 га ріллі, із земель запасу Чаплинської селищної ради, надано в оренду зазначену земельну ділянку терміном на 15 років, встановлено орендну плату в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі з урахуванням коєфіціенту індексації, що складає 341 грн.за 1 га, в подальшому переглядати розмір орендної плати відповідно до законодавства ( а.с.25).
27.12.2011року між Чаплинською районною державною адміністрацією Херсонської області та громадянином ОСОБА_4 укладений договір оренди земельної ділянки площею 520,6523 га у тому числі 520,6523 га ріллі богарної із земель запасу Чаплинської селищної ради, вартістю 18 066 041,27 (вісімнадцять мільйонів шістдесят шість тисяч сорок одна) грн. 27 коп. (а.с.18).
В жовтні 2013 року зазначена земельна ділянка окремими масивами передана в суборенду за сьома договорами суборенди, укладеними між ОСОБА_4 в особі представника ОСОБА_7 та ПП ОРГАНІК СИСТЕМС (а.с.42-84).
Відносини, пов'язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються, крім ЗК України, Законом України від 19 червня 2003 року № 973-IV Про фермерське господарство та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2) Закону України від 19 червня 2003 року № 973-IV Про фермерське господарство . У таких правовідносинах Закон № 973-IV є спеціальним нормативно-правовим актом, а ЗК України - загальним.
Відповідно до частин першої та другої статті 1 Закону № 973-IV фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян зі створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім'ї, відповідно до закону.
Можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов'язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов'язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства (стаття 8 Закону № 973-IV).
Порядок надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства передбачений спеціальним Законом № 973-IV.
При вирішенні позовних вимог про законність рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства застосуванню підлягають правила надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства, згідно із статтею 7 Закону № 973-IV як спеціального по відношенню до статті 123 ЗК України.
Таким чином, за змістом статей 1, 7, 8 Закону № 973-IV заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна містити комплекс передбачених частиною першою статті 7 Закону № 973-IV умов і обставин. У свою чергу, розглядаючи заяву громадянина по суті, орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування (а в разі переданого на розгляд суду спору - суд) повинен дати оцінку обставинам і умовам, зазначеним у заяві, перевірити доводи заявника, наведені на обґрунтування розміру земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, в тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів.
За наслідками зазначеної перевірки орган державної виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування повинен пересвідчитися в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого виду - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства. У протилежному випадку відсутність належної перевірки, формальний підхід до вирішення заяви громадянина створює передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб'єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов'язковою процедурою - без проведення земельних торгів.
Виходячи з вимог ст.7 Закону України Про фермерське господарство для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації з заявою у якій зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.
З матеріалів справи вбачається, що: заява ОСОБА_4 (а.с.32) не містить обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, до неї не додані необхідні документи, фермерське господарство так і не було створено, а отже районна державна адміністрація при її розгляді не надала оцінку обставинам і умовам, зазначеним у заяві, не в повному обсязі перевірила доводи заявника, наведені на обґрунтування розміру земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, в тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів, а за наслідками зазначеної перевірки не пересвідчилася в дійсності волевиявлення ОСОБА_4, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого виду - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства, що призвело для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб'єктами в користування земель державної власності поза передбаченою законом обов'язковою процедурою - без проведення земельних торгів.
Згідно з частиною першою статті 15 Закону України Про оренду землі однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Орендна плата відповідно до статті 21 Закону України Про оренду землі - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Частиною першою статті 13 Закону України Про оцінку земель передбачено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України Про оцінку земель ).
Крім того, за змістом статті 93 ЗК України відповідач набуває право використовувати земельну ділянку та обов'язок сплачувати орендну плату не з моменту прийняття рішення компетентним органом про передачу цієї ділянки в оренду, а з моменту укладення договору оренди землі.
Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати при укладенні договору оренди.
Орендна плата відповідно до статті 21 Закону України Про оренду землі - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється Законом України Про оплату за землю , та перевищувати 10% їх нормативної грошової оцінки.
Частиною першою пункту 289.1 статті 289 ПК України і частиною першою статті 13 Закону України Про оцінку земель передбачено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України Про оцінку земель ). Частиною п'ятою статті 5 цього Закону передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно із частиною третьою статті 201 ЗК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що нормативна грошова оцінка - конкретна вартісна характеристика, яка містить низку етапів, передбачених чинним законодавством. Зокрема, це прийняття уповноваженим органом влади рішення щодо проведення нормативної грошової оцінки земель, розробка технічної документації грошової оцінки спеціальною установою, погодження технічної документації органами влади, прийняття відповідною радою рішення про затвердження технічної документації.
Матеріали справи не містять і відповідачами не доведено, що передбачені чинним законодавством вимоги для визначення нормативної грошової оцінки були виконані, сторонами не заперечено, що района рада не затверджувала технічну документацію про встановлення пормативної грошової оцінки землі для оспорюваного договру оренди. Зазначене також ґрунтується на інформації викладеній в листі відділу Держгеокадастру у Чаплинському районі Херсонської області від 06.12.2016 року (а.с.30), а отже доводи апеляційної скарги ОСОБА_4 від імені якого діє ОСОБА_6 про доведення визначення нормативної грошової оцінки відомостями викладеними в розпорядженні голови Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області №567 від 22.12.2011 року Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання договору оренди земельної ділянки та доводи апеляційної скарги РДА, що розмір орендної плати не суперечить розміру встановленому законодавством та нормативно грошова оцінка землі відповідає вимогам закону, не ґрунтуються на нормах матеріального права та належних доказах, а тому колегією суддів відхиляються.
Таким чином, матеріалами справи доведено:
- невідповідність поданої заяви ОСОБА_4 вимогам ст.7 Закону України Про фермерське господарство ;
- формальний підхід районної державної адміністрації до розгляду заяви ОСОБА_4;
- відсутність волевиявлення ОСОБА_4 на створення фермерського господарства та ведення господарства такого виду;
- зміна укладеними договорами суборенди землі виду її цільового призначення, оскільки за договором оренди вона надавался в оренду саме для ведення фермерського господарства;
- недотримання встановленого законом порядку обов'язкового визначення нормативної грошової оцінки землі при укладанні договору оренди, що впливає на розмір орендної плати.
А отже порушення в сфері земельного законодавства, що залишилося поза увагою контролюючого органу, уповноваженого на той час на здійснення відповідного контролю внаслідок неналежного виконання покладених на нього повноважень, не позбавляє права прокурора на здійснення захисту порушених прав та інтересів держави та їх поновлення. Також, дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевого бюджету у законодавчо визначених межах шляхом їх вірного правового врегулювання, недотримання яких у даних правовідносинах є триваючим порушенням закону, безпосередньо належить до інтересів держави.
Крім того, суд першої інстанції з достатньою обґрунтованістю мотивував свої висновки щодо строку позовної давності як з точки зору норм матеріального права так і з встановлених обставин про те, що порушення законодавства стали відомі як прокурору так і ГУ Держгеокадастру у Херсонській області під час проведення перевірки Чаплинським МРВ УСБ України в Херсонській області в серпні 2014 року, а тому колегія суддів відхиляє доводи апеляційних скарг про недотримання строку позовної давності , як такі, що не спростовують мотивованих висновків суду.
Доводи апеляційної скарги Чаплинської районної державної адміністрації про те, що розгляд позовної вимоги про визнання незаконним та скасування розпорядження Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області № 567 від 22.12.2011 р. Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання договору оренди земельної ділянки має здійснюватися в порядку адміністративного судочинства з посиланням на рішення Конституційного Суду України, норми КАС України, ст. 16 ЦПК України, колегія суддів відхиляє, оскільки вони не спростовують мотивованих висновків суду які наведені та обґрунтовані як нормами матеріального та процесуального права так і з посиланням на відповідні правові позиції Верховного Суду в таких правовідносинах. При цьому, враховуючи, що рішення суду в частині повернення землі державі не оскаржується, посилання в апеляційній скарзі на зміну форму її власності при повернені, колегія суддів в силу принципу диспозитивності прийняти не може.
Рішення суду першої інстанції в частині визнання недійсними договорів суборенди землі, вилучення з користування ПП Органік систем земельних ділянок та передача їх державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області не оскаржується, а тому в силу принципу диспозитивності апеляційному перегляду не підлягає.
Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду в частині, яка оскаржується, ухвалено судом з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстави для його скасування та ухвалення в цій частині нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог та закриття провадження в частині позовних вимог про визнання незаконним та скасування розпорядження районної державної адміністрації, відсутні.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 303, 307, 308 ЦПК України, колегія суддів
УХВАЛИЛА:
Апеляційні скарги Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області, ОСОБА_4, від імені якого діє ОСОБА_5 відхилити.
Рішення Чаплинського районного суду Херсонської області від 15 червня 2017 року залишити без змін.
Стягнути з Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області в дохід держави судовий збір в сумі 1515 грн.80 коп.
Ухвала набирає законної сили з дня її проголошення і може бути оскаржена в касаційному порядку протягом 20-ти днів до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий І.В. Склярська
Судді Л.В. Пузанова
ОСОБА_3
Суд | Апеляційний суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2017 |
Оприлюднено | 22.09.2017 |
Номер документу | 69039567 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Мазур Лідія Михайлівна
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Мазур Лідія Михайлівна
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Мазур Лідія Михайлівна
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Мазур Лідія Михайлівна
Цивільне
Апеляційний суд Херсонської області
Склярська І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні