Постанова
від 21.09.2017 по справі 826/6372/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

21 вересня 2017 року письмове провадження № 826/6372/17

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Арсірія Р.О., розглянувши адміністративну справу

за позовом Публічного акціонерного товариства Укрнафта

до Охтирської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Сумській області

про визнання протиправним та скасування податкових повідомлень-рішень

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося Публічне акціонерне товариство Укрнафта (далі - позивач або ПАТ Укрнафта ) з позовною заявою до Охтирської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області (далі - відповідач або Охтирська ОДПІ ГУ ДФС у Сумській області), в якому просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 22.06.2015 року № 0002351502, № 0002361502.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки

ПАТ Укрнафта не порушувало граничного строку сплати задекларованих грошових зобов'язань з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за червень 2014 року, з урахуванням чого позивач просить задовольнити позов в повному обсязі.

Представник відповідача проти позову заперечував, вважаючи оскаржувані податкові повідомлення-рішення законними та обґрунтованими, прийнятими за результатами перевірки позивача, за наслідками якої виявлено порушення п. 57.1. ст. 57 та пп. 263.12.1 п. 263.12 ст. 263 Податкового кодексу України (в редакції, що була чинною в 2014 році), просив суд відмовити у задоволенні заявлених позовних вимог.

Відповідно до частини 4 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України, за спільним клопотанням представників сторін, суд перейшов до розгляду справи у письмовому провадженні.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, встановив наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем проведено документальну позапланову невиїзну перевірку Публічного акціонерного товариства Укрнафта (код ЄДРПОУ 00135390) з питань дотримання вимог податкового законодавства щодо своєчасності сплати нарахованих сум грошових зобов'язань з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за червень 2014 року за результатами якої складено акт № 71/18-11-15-0115-8/00135390 від 04.06.2015 року (далі - Акт). Актом зафіксовано, що під час перевірки встановлено порушення строків сплати нарахованих грошових зобов'язань з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за червень 2014 року (порушення п. 57.1. ст. 57 та пп. 263.12.1 п. 263.12 ст. 263 Податкового кодексу України (в редакції, чинною в 2014 році)), а саме:

- Додаток № 2 до Податкового розрахунку з плати за користування надрами для видобування корисних копалин № 9040230240 від 15.07.2014, граничний термін сплати - 30.07.2014, дата сплати - 31.07.2014, кількість днів затримки - 1 (один);

- Додаток № 2 до Податкового розрахунку з плати за користування надрами для видобування корисних копалин № 9040230370 від 15.07.2014, граничний термін сплати - 30.07.2014, дата сплати - 31.07.2014, кількість днів затримки - 1 (один);

- Додаток № 2 до Податкового розрахунку з плати за користування надрами для видобування корисних копалин № 9040230334 від 15.07.2014, граничний термін сплати - 30.07.2014, дата сплати - 31.07.2014, кількість днів затримки - 1 (один);

- Додаток № 2 до Податкового розрахунку з плати за користування надрами для видобування корисних копалин № 9040230251 від 15.07.2014, граничний термін сплати - 30.07.2014, дата сплати - 31.07.2014, кількість днів затримки - 1 (один);

- Додаток № 2 до Податкового розрахунку з плати за користування надрами для видобування корисних копалин № 9040230240 від 15.07.2014, граничний термін сплати - 30.07.2014, дата сплати - 31.07.2014, кількість днів затримки - 1 (один);

- Додаток № 2 до Податкового розрахунку з плати за користування надрами для видобування корисних копалин № 9040230282 від 15.07.2014, граничний термін сплати - 30.07.2014, дата сплати - 31.07.2014, кількість днів затримки - 1 (один);

- Додаток № 2 до Податкового розрахунку з плати за користування надрами для видобування корисних копалин № 9040230397 від 15.07.2014, граничний термін сплати - 30.07.2014, дата сплати - 31.07.2014, кількість днів затримки - 1 (один);

- Додаток № 2 до Податкового розрахунку з плати за користування надрами для видобування корисних копалин № 9040230317 від 15.07.2014, граничний термін сплати - 30.07.2014, дата сплати - 31.07.2014, кількість днів затримки - 1 (один);

- Додаток № 2 до Податкового розрахунку з плати за користування надрами для видобування корисних копалин № 9040230376 від 15.07.2014, граничний термін сплати - 30.07.2014, дата сплати - 31.07.2014, кількість днів затримки - 1 (один);

- Додаток № 2 до Податкового розрахунку з плати за користування надрами для видобування корисних копалин № 9040230266 від 15.07.2014, граничний термін сплати - 30.07.2014, дата сплати - 31.07.2014, кількість днів затримки - 1 (один);

- Додаток № 2 до Податкового розрахунку з плати за користування надрами для видобування корисних копалин № 9040230200 від 15.07.2014, граничний термін сплати - 30.07.2014, дата сплати - 31.07.2014, кількість днів затримки - 1 (один).

У зв'язку з виявленим порушенням податкового законодавства, відповідно до Акта та на підставі пункту 126.1. статті 126 Податкового кодексу України, за затримку на

1 (один) календарний день сплати суми грошового зобов'язання в загальному розмірі

157 258 387,52 гривень, відповідачем прийнято спірні податкові повідомлення-рішення від 22.06.2015 № 0002351502, № 0002361502, якими позивачу нараховано штраф на загальну суму 15 725 818,76 гривень (10 % від суми грошового зобов'язання з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за червень 2014 року сплаченого з затримкою).

Вважаючи протиправними податкові повідомлення-рішення відповідача від 22.06.2015 № 0002351502, № 0002361502, позивач звернувся до адміністративного суду з відповідним позовом про їх скасування.

Дослідивши та надавши оцінку наявним у матеріалах справи письмовим доказам за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на безпосередньому, всебічному, повному і об'єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог, виходячи з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (далі - Кодекс), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

За змістом пункту 46.1. статті 46 Кодексу, податкова декларація, розрахунок - це документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов'язання, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.

Згідно з пунктом 49.18. статті 49 Кодексу, податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює, зокрема:

календарному місяцю (у тому числі в разі сплати місячних авансових внесків) - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця;

календарному кварталу або календарному півріччю (у тому числі в разі сплати квартальних або піврічних авансових внесків) - протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (півріччя);

календарному року, крім випадків, передбачених підпунктами 49.18.4 та 49.18.5 цього пункту - протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року.

Якщо останній день строку подання податкової декларації припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем строку вважається операційний (банківський) день, що настає за вихідним або святковим днем (пункт 49.20. статті 49 Кодексу).

Відповідно до пункту 54.1. статті 54 Кодексу, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов'язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов'язання та/або пені вважається узгодженою.

Підпунктом 263.1.1 п. 263.1 ст. 263 Кодексу (в редакції, чинній у 2014р.) визначено, що платниками плати за користування надрами для видобування корисних копалин є суб'єкти господарювання, у тому числі громадяни України, іноземці та особи без громадянства, зареєстровані відповідно до закону як підприємці, які набули права користування об'єктом (ділянкою) надр на підставі отриманих спеціальних дозволів на користування надрами в межах конкретних ділянок надр з метою провадження господарської діяльності з видобування корисних копалин, у тому числі під час геологічного вивчення (або геологічного вивчення з подальшою дослідно-промисловою розробкою) в межах зазначених у таких спеціальних дозволах об'єктах (ділянках) надр.

Фактичними обставинами справи підтверджується, що ПАТ Укрнафта було платником плати за користування надрами для видобування корисних копалин, в даному випадку нафти та природного газу, які згідно з наведеним у пп. 14.1.35 п. 14.1. ст. 14 Кодексу визначенням є вуглеводневою сировиною.

Одночасно з цим, матеріали справи свідчать про те, що ПАТ Укрнафта перебуває у Охтирській ОДПІ ГУ ДФС у Сумській області на обліку як платник податків за неосновним місцем.

Підпунктом 263.11.1. п. 263.11 ст. 263 Кодексу (в редакції, чинній у 2014р.) передбачено, що платник плати за користування надрами для видобування корисних копалин та уповноважена особа, визначена відповідно до підпункту 263.1.4 пункту 263.1 статті 263 цього Кодексу, до закінчення граничного строку подання податкових розрахунків, визначеного розділом II цього Кодексу, та за формою, встановленою відповідно до статті 46 цього Кодексу, подають за податковий (звітний) період, що дорівнює календарному кварталу, а при видобуванні вуглеводневої сировини, що дорівнює календарному місяцю, податкові розрахунки з плати за користування надрами для видобування корисних копалин до контролюючого органу:

за місцезнаходженням ділянки надр, з якої видобуті корисні копалини, у разі розміщення такої ділянки надр у межах території України;

за місцем обліку платника у разі розміщення ділянки надр, з якої видобуто корисні копалини, в межах континентального шельфу та/або виключної (морської) економічної зони України.

Виходячи з викладеного, а також з огляду на матеріали справи, суд приходить висновку, що останній день подання податкового розрахунку з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за червень 2014 року припадав на 20 липня 2014 року - неділю.

Приписами п. 49.20. ст. 49 Кодексу передбачено, що якщо останній день строку подання податкової декларації припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем строку вважається операційний (банківський) день, що настає за вихідним або святковим днем.

З огляду на те, що згідно з ч. 2 ст. 67 Кодексу законів про працю України неділя є загальним вихідним днем, то останнім днем - граничним строком подання податкового розрахунку з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за червень 2014 року згідно з пп. 49.18.1 п. 49.18, п. 49.20. ст. 49 Податкового кодексу України було саме 21 липня 2014 року.

Такі висновки узгоджуються з позицією Верховного Суду України, викладеною в постанові від 09.06.2015 у справі № 21-18а15.

Судом встановлено, що податкові розрахунки з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за червень 2014 року разом з розрахунками податкового зобов'язання з плати за користування надрами для видобування корисних копалин (додатками № 2 до Податкових розрахунків) позивачем подано до закінчення граничного строку їх подання, що відповідачем не заперечується і підтверджується інформацією, наведеною у розрахунках штрафних санкцій, доданих до спірних податкових

повідомлень - рішень, а також інформацією, наведеною в Акті.

Згідно з пунктом 57.1. статті 57 Кодексу, платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Як передбачено пп. 263.12.1. п. 263.12. ст. 263 Кодексу (в редакції, чинній у 2014 року), платник плати за користування надрами для видобування корисних копалин та уповноважена особа, визначена відповідно до пп. 263.1.4 пункту 263.1 статті 263 цього Кодексу, протягом десяти календарних днів після закінчення граничного строку подання податкового розрахунку за податковий (звітний) період сплачують податкові зобов'язання у сумі, визначеній в розрахунку з плати, поданому ними контролюючому органу:

за місцезнаходженням ділянки надр, з якої видобуті корисні копалини, у разі розміщення такої ділянки надр у межах території України;

за місцем обліку платника у разі розміщення ділянки надр, з якої видобуто корисні копалини, в межах континентального шельфу та/або виключної (морської) економічної зони України.

Зважаючи на викладене, суд приходить висновку про те, що граничним строком подання податкових розрахунків з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за червень 2014 року було 21 липня 2014 року, а податкові зобов'язання з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за червень 2014 року підлягали сплаті протягом десяти календарних днів, що настають за 21.07.2014р., тобто до 31 липня 2014 року (включно).

Судом встановлено, що ПАТ Укрнафта визначені в податкових розрахунках з плати за користування надрами для видобування корисних копалин податкові зобов'язання були сплачені заздалегідь, до закінчення граничного строку, передбаченого положеннями п. 57.1. ст. 57, пп. 263.12.1. п. 263.12. ст. 263 Кодексу. Дана обставина підтверджується платіжними дорученнями: № 6645 на суму 84 107 638,34 гривень, № 6655 на суму 13 150 749,18 гривень, № 6654 на суму 60 000 000,00 гривень. Оплату за цими платіжними дорученнями проведено ПАТ КБ Приватбанк 30.07.2014р., що підтверджується відмітками банку на платіжних дорученнях, а також випискою з банківського рахунку позивача.

В Акті, а також у розрахунках штрафних санкцій, доданих до оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, зазначено 31 липня 2014 року датою фактичної сплати податкових зобов'язань з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за червень 2014 року, що відповідачем визначено як порушення граничного строку сплати таких грошових зобов'язань.

Суд критично ставиться до таких висновків відповідача та в контексті наведеного вважає за необхідне зазначити, що згідно з п. 110.1. ст. 110 Податкового кодексу України підставами для притягнення платника податків до відповідальності є вчинення ним порушення, визначеного законами з питань оподаткування та іншим законодавством.

Як передбачено п. 126.1. ст. 126 Кодексу в разі, якщо платник податків до

30 (тридцяти) календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, затримує сплату (не сплачує) узгодженої суми грошового зобов'язання, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Фактичні обставини та докази, наявні у матеріалах судової справи свідчать, що позивач належним чином виконав обов'язок зі сплати за червень 2014 року плати за користування надрами для видобування корисних копалин, шляхом перерахування визначених в розрахунках плати за користування надрами для видобування корисних копалин сум грошових коштів з цього виду платежу в повному обсязі та у визначений Кодексом строк, здійснивши платіж 30.07.2014р. У зв'язку з цим правових підстав для нарахування відповідачем штрафу та прийняття податкових повідомлень - рішень від 22.06.2015 року № 0002351502, № 0002361502 у Охтирської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області в умовах спірних правовідносин не було.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, за правилами, встановленими статтею 86 Кодексу адміністративного судочинства України, проаналізувавши матеріали справи,

та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню повністю.

Згідно з частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Згідно з частиною 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України,

в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

У свою чергу, відповідачем належним чином не виконано обов'язку доказування правомірності прийнятих ним оскаржуваних податкових повідомлень-рішень з урахуванням вимог встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною

3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Беручи до уваги викладене в сукупності, керуючись вимогами статей 69-71, 122, 158-163, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов Публічного акціонерного товариства Укрнафта - задовольнити повністю.

2. Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Охтирської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області від 22.06.2015 № 0002351502 та

№ 0002361502.

3. Присудити з Державного бюджету України на користь Публічного акціонерного товариства Укрнафта понесені ним витрати зі сплати судового збору в загальному розмірі 235 887,28 гривень (двісті тридцять п'ять тисяч вісімсот вісімдесят сім гривень 28 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Охтирської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області.

Постанова набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Р.О. Арсірій

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення21.09.2017
Оприлюднено24.09.2017
Номер документу69061648
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/6372/17

Постанова від 01.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 31.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 15.01.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 13.12.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Усенко Є.А.

Ухвала від 16.11.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Губська О.А.

Ухвала від 26.10.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Губська О.А.

Ухвала від 26.10.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Губська О.А.

Постанова від 21.09.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 18.05.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 18.05.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні