ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
УХВАЛА
"26" вересня 2017 р.Справа № 924/721/17
Господарський суд Хмельницької області у складі:
суддя Виноградова В.В., розглянувши матеріали справи
за позовом заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури, м. Красилів Хмельницької області в інтересах держави
до 1. Красилівської районної державної адміністрації, м. Красилів Хмельницької області
2. товариства з обмеженою відповідальністю "Гайдучина", с. Слобідка Красилівська Красилівського району Хмельницької області
про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 03.07.2008 р.
за участю представників:
від прокуратури: ОСОБА_1 - за посвідченням від 02.02.2017 р. №031942
від відповідача - Красилівської РДА: ОСОБА_2 за довіреністю від 17.05.2017 р. №47/08-14-1486/2017
від відповідача - ТОВ "Гайдучина": ОСОБА_3 - за договором про надання правової допомоги від 28.08.2017 р.
встановив: заступник керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави, в якому просить визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 03.07.2008 р. площею 3,8673 га, що розташована за межами населених пунктів Западинської сільської ради Красилівського району, укладеного між Красилівською районною державної адміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю "Гайдучина".
В обґрунтування позовних вимог зазначає про відсутність проведення нормативної грошової оцінки землі, наданої в оренду за оспореним договором, встановлення ставки орендної плати на рівні, нижчому законодавчо встановленого та визначення у зв'язку з цим неправильного розміру орендної плати, як наслідок, відсутність законодавчо встановленої істотної умови договору. При цьому посилається на положення ст. 13, 14, 19 Конституції України, ст. ст. 203, 210, 211, 215, 228, 627 ЦК України, ст. ст. 210, 211 ЗК України, ст. ст. 288, 289 Податкового кодексу України, ст. ст. 1, 2, 13, 15, 21 Закону України "Про оренду землі", ст. ст. 5, 13, 18, 23 Закону України "Про оцінку земель".
Відповідач - Красилівська районна державна адміністрація у відзиві на позовну заяву (від 19.092017 р. №47/08-14-2722/2017) позовні вимоги визнає в повному обсязі. Посилаючись на положення ст. ст. 210, 211 ЗК України, ст. 15 Закону України "Про оренду землі", ст. ст. 5, 13, 23 Закону України "Про оцінку земель", зазначає, що договір оренди укладений з порушенням вимог законодавства, оскільки, за інформацією Красилівської районної ради, технічна документація з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок частково почала затверджуватись з 2009 р. і серед суб'єктів господарювання, яким було її затверджено, ТОВ "Гайдучина" не значиться.
Повноважний представник відповідача - ТОВ "Гайдучина" у судовому засіданні та відповідач у відзиві на позовну заяву (від 26.09.2017 р.) зазначають, зокрема, що оспореним договором оренди передбачена плата відповідно до законодавства України, яке діяло на час його укладення. Нормативна грошова оцінка була проведена Красилівським відділом земельних ресурсів, про що свідчить копія витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 3,8673 га ТОВ "Гайдучина" за вих. №1683 від 04.07.2008 року. З огляду на положення ст. ст. 203, 215 ЦК України, ст. ст. 15, 21 Закону України "Про оренду землі", зазначає, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки не входить до вичерпного переліку істотних умов договору оренди землі, встановленого ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі", а тому наявність чи відсутність нормативної грошової оцінки земельних ділянок у спірному договорі не породжує юридичних наслідків та не тягне за собою його недійсність. Також зауважує, що на момент укладання договору оренди чинне земельне законодавство не передбачало конкретний розмір орендної плати, зокрема, й у процентному співвідношенні до нормативної грошової оцінки, а норми ст. 21 Закону України "Про оренду землі" лише фіксують його граничні межі.
Крім того, посилаючись на п. п. 2.9, 2.11 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 року "Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними", вказує, що у даному випадку відсутні підстави для застосування до спірних правовідносин положень закону, які зобов'язують при укладанні договору оренди землі проводити нормативну грошову оцінку земельної ділянки та на її підставі визначати розмір орендної плати в процентному співвідношенні від зазначеної нормативної грошової оцінки, як на цьому наполягає прокурор.
З огляду на положення ст. 201 Земельного кодексу України, ст. ст. 2, 23 Закону України "Про плату за землю", п. п. 1-3, 5 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.1995 р., п. п. 1.4, 1.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук 27.01.2006 р. №18/15/21/11, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 р. за №388/12262, зазначає, що на час укладення спірного договору оренди від 03.07.2008 року та під час дії вище зазначених нормативних актів законодавством визначалася можливість укладення правочинів як за визначеною нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки, так і без такої, оскільки нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення, на які відсутні матеріали економічної оцінки, визначалася за аналогічними агровиробничими групами грунтів, які до них прилягають. При цьому мінімальний розмір орендної плати визначався, виходячи із розміру земельного податку за землі (угіддя) сільськогосподарського призначення, відносно яких було проведена нормативна грошова оцінка станом на 01.07.1995 року, що була проведена по всій території України, яка в подальшому змінювалася, враховуючи відповідний коефіцієнт індексації відповідно до постанови КМУ від 12.05.2000 року №783 "Про проведення індексації грошової оцінки земель". Тому вважає, що законом була встановлена можливість та порядок визначення земельного податку, а відповідно також мінімального розміру орендної плати за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Стверджує, що розрахунок розміру орендної плати, що є додатком №1 до договору, здійснений за формою, встановленою додатком №2 до постанови КМУ від 13.12.2006 року, та відповідає абз. 1 розділу "Орендна плата" укладеного договору; визначений в умовах договору розмір орендної плати відповідає вимогам ст. 21 Закону України "Про оренду землі" в редакції, чинній на момент укладання договору. Зауважує, що збитків державі не завдано взагалі.
Посилання прокурора на положення ст. 13 Закону України "Про оцінку землі" (в редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин) вважає безпідставними, оскільки саме Законом України "Про плату за землю" встановлено можливість та порядок визначення плати за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено та не проведено, а Закон України "Про оцінку земель" лише визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель тощо.
Повідомляє, що 01 березня 2017 року набула чинності нова Методика нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, розроблена Держгеокадастром України та затверджена постановою КМУ від 16 листопада 2016 року №831. ТОВ "Гайдучина" з власної ініціативи через ЗАЦ "Карат" виготовило нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки з проведенням державної експертизи землевпорядної документації від 06.09.2017 року №1396, яку відповідно до заяви надано на затвердження до Красилівської районної ради і питання про затвердження даної оцінки розглянуто на комісії Красилівської районної ради 25.09.2017 року та включено в порядок денний на розгляд сесії Красилівської районної ради, що відбудеться 29.09.2017 року.
Крім того, представником відповідача - ТОВ "Гайдучина" у порядку ст. 27 ГПК України подано клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
Однак, враховуючи подання у подальшому представником відповідача - ТОВ "Гайдучина" заяви з проханням не розглядати клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, останнє залишається судом без розгляду.
Разом з тим, статтею 30 ГПК передбачено, що у судовому процесі можуть брати участь посадові особи та інші працівники підприємств, установ, організацій, державних та інших органів, коли їх викликано для дачі пояснень з питань, що виникають під час розгляду справи. Ці особи мають право знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, брати участь в огляді та дослідженні доказів. Зазначені особи зобов'язані з'явитись до господарського суду на його виклик, сповістити про знані їм відомості та обставини у справі, подати на вимогу господарського суду пояснення в письмовій формі.
Враховуючи зазначене, суд вважає за необхідне викликати у судове засідання компетентну та повноважну посадову особу ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області для надання пояснень щодо проведення нормативно-грошової оцінки земельної ділянки площею площею 3,8673 га, переданої в оренду за договором оренди земельної ділянки від 03.07.2008 р.
З огляду на зазначене, враховуючи визначені ГПК України засади змагальності та рівності сторін судового процесу, необхідність подання для повного, всебічного та об'єктивного вирішення спору доказів, суд вважає за необхідне відкласти розгляд справи.
Керуючись ст.ст. 77, 86 Господарського процесуального кодексу України, суд -
УХВАЛИВ:
Розгляд справи відкласти на 11:00 год. "12" жовтня 2017 р.
Засідання відбудеться в приміщенні господарського суду Хмельницької області за адресою: м. Хмельницький, Майдан Незалежності, 1.
Прокурору надати письмові обґрунтовані, документально підтверджені пояснення на доводи ТОВ "Гайдучина", викладені у відзиві на позов, лист прокуратури від 23.05.2017 р. №68-4332 вих-17, адресований Красилівській районній раді.
Відповідачу - Красилівській РДА надати докази про включення до ЄДРЮО, ФОП та ГФ, документальне підтвердження щодо інформації Красилівської районної ради по затвердженню технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, наданої в оренду ТОВ "Гайдучина",
Відповідачу - ТОВ "Гайдучина" надати докази щодо проведення нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, переданої в оренду за оспореним договором (документація), докази її затвердження/незатвердження рішенням Красилівської районної ради.
ОСОБА_4 управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області направити у судове засідання компетентну та повноважну посадову особу управління для надання пояснень щодо проведення нормативно-грошової оцінки земельної ділянки площею 3,8673 га, переданої в оренду ТОВ "Гайдучина" за договором оренди земельної ділянки від 03.07.2008 р.; надати належним чином засвідчену копію витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 3,8673 га ТОВ "Гайдучина", виданого 04.07.2008 р. за №1683, письмові пояснення з документальним обґрунтуванням щодо наявності технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки площею 3,8673 га, переданої в оренду ТОВ "Гайдучина" за договором оренди земельної ділянки від 03.07.2008 р., і її затвердження рішенням Красилівської районної ради.
Суддя В.В. Виноградова
Віддрук. 6 прим.: 1 - до справи; 2 - відповідачу 1(31000, м. Красилів, Красилівський р-н, Хмельницька обл., пл. Незалежності, 2); 3 - відповідачу 2 (31055, с. Слобідка Красилівська, Красилівський р-н, Хмельницька обл.); 4 - Старокостянтинівській місцевій прокуратурі (31000, м. Красилів, вул. Театральна, 4); 5 - прокуратурі Хмельницької області, 6- ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області (29000, м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1). 6 - рек. з пов. про вруч.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2017 |
Оприлюднено | 28.09.2017 |
Номер документу | 69152738 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Виноградова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні