ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"23" жовтня 2017 р.Справа № 924/721/17
Господарський суд Хмельницької області у складі:
суддя Виноградова В.В., розглянувши матеріали справи
за позовом заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури, м. Красилів Хмельницької області в інтересах держави
до 1. Красилівської районної державної адміністрації, м. Красилів Хмельницької області
2. товариства з обмеженою відповідальністю "Гайдучина", с. Слобідка Красилівська Красилівського району Хмельницької області
про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 03.07.2008 р.
за участю представників:
від прокуратури: Приступа В.І. - за посвідченням від 02.02.2017 р. №031942
від відповідача - Красилівської РДА: Краснолуцька Ю.В. за довіреністю від 17.05.2017 р. №47/08-14-1486/2017
від відповідача - ТОВ "Гайдучина": Королюк П.В. за довіреністю; Тимофіїв А.П. за договором про надання правової допомоги від 28.08.2017 р.
Відповідно до ст. 85 ГПК України в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
встановив: заступник керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави, в якому просить визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 03.07.2008 р. площею 3,8673 га, що розташована за межами населених пунктів Западинської сільської ради Красилівського району, укладений між Красилівською районною державної адміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю "Гайдучина", оскільки договір укладено з порушенням земельного законодавства.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що при укладенні оспорюваного договору не була проведена та затверджена у передбаченому законом порядку нормативна грошова оцінка земельної ділянки (яка надана в оренду за оспореним договором), яка відповідно є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності. Зазначене призвело до встановлення ставки орендної плати на рівні, нижчому законодавчо встановленого, і визначення у зв`язку з цим неправильного розміру орендної плати, як наслідок, відсутність законодавчо встановленої істотної умови договору оренди. За таких обставин стверджує про порушення ст. ст. 15, 21 Закону України "Про оренду землі", ст. ст. ст. ст. 5, 13, 18, 23 Закону України "Про оцінку земель", посилаючись при цьому на ст. ст. 203, 210, 211, 215, 228, 627 ЦК України, ст. ст. 210, 211 ЗК України, правові висновки, ВСУ викладені у справі №6-824цс16 від 11.05.2016р.
Прокурор у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, наполягає на їх задоволенні.
Відповідач 1 - Красилівська районна державна адміністрація у відзиві на позовну заяву (від 19.092017 р. №47/08-14-2722/2017) та повноважний представник в судовому засіданні позовні вимоги визнає в повному обсязі. Посилаючись на положення ст. ст. 210, 211 ЗК України, ст. 15 Закону України "Про оренду землі", ст. ст. 5, 13, 23 Закону України "Про оцінку земель", стверджує, що договір оренди укладений з порушенням вимог законодавства, оскільки, за інформацією Красилівської районної ради, технічна документація з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок частково почала затверджуватись з 2009 р. і серед суб`єктів господарювання, яким було її затверджено, ТОВ "Гайдучина" не значиться.
У поясненнях (від 23.10.2017 р.) зазначає, що при укладенні договору оренди земельної ділянки площею 3,8673 га розрахунок розміру орендної плати розроблявся на підставі витягу з нормативно-грошової оцінки на земельні ділянки, грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.2008 р. на території Западинської сільської ради Красилівського району (тобто по середній вартості 1 га ріллі). Пояснює, що даний механізм обрахування орендної плати суперечив діючій на момент укладення договору нормі Закону України "Про оцінку землі" (ст. 13), відповідно до якої обов`язкове виготовлення нормативно-грошової оцінки передує визначенню розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Посилаючись на положення ст. 23 Закону України "Про оцінку землі", вказує на лист Красилівської районної ради від 25.05.2017 р. №213/01-16 щодо незатвердження документації з нормативно-грошової оцінки орендованих ТОВ "Гайдучина" земель.
Повноважні представники відповідача 2 - ТОВ "Гайдучина" у судовому засіданні та відповідач у відзиві на позовну заяву (від 26.09.2017 р.) зазначають, зокрема, що оспореним договором оренди передбачена плата відповідно до законодавства України, яке діяло на час його укладення. Нормативна грошова оцінка була проведена Красилівським відділом земельних ресурсів, про що свідчить копія витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 3,8673 га ТОВ "Гайдучина" за вих. №1683 від 04.07.2008 року. З огляду на положення ст. ст. 203, 215 ЦК України, ст. ст. 15, 21 Закону України "Про оренду землі", зазначає, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки не входить до вичерпного переліку істотних умов договору оренди землі, встановленого ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі", а тому наявність чи відсутність нормативної грошової оцінки земельних ділянок у спірному договорі не породжує юридичних наслідків та не тягне за собою його недійсність. Також зауважує, що на момент укладання договору оренди чинне земельне законодавство не передбачало конкретний розмір орендної плати, зокрема, й у процентному співвідношенні до нормативної грошової оцінки, а норми ст. 21 Закону України "Про оренду землі" лише фіксують його граничні межі.
Крім того, посилаючись на п. п. 2.9, 2.11 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 року "Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними", вказує, що у даному випадку відсутні підстави для застосування до спірних правовідносин положень закону, які зобов`язують при укладанні договору оренди землі проводити нормативну грошову оцінку земельної ділянки та на її підставі визначати розмір орендної плати в процентному співвідношенні від зазначеної нормативної грошової оцінки, як на цьому наполягає прокурор.
З огляду на положення ст. 201 Земельного кодексу України, ст. ст. 2, 23 Закону України "Про плату за землю", п. п. 1-3, 5 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.1995 р., п. п. 1.4, 1.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук 27.01.2006 р. №18/15/21/11, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 р. за №388/12262, зазначає, що на час укладення спірного договору оренди від 03.07.2008 року та під час дії вище зазначених нормативних актів законодавством визначалася можливість укладення правочинів як за визначеною нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки, так і без такої, оскільки нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення, на які відсутні матеріали економічної оцінки, визначалася за аналогічними агровиробничими групами грунтів, які до них прилягають. При цьому мінімальний розмір орендної плати визначався, виходячи із розміру земельного податку за землі (угіддя) сільськогосподарського призначення, відносно яких було проведена нормативна грошова оцінка станом на 01.07.1995 року, що була проведена по всій території України, яка в подальшому змінювалася, враховуючи відповідний коефіцієнт індексації відповідно до постанови КМУ від 12.05.2000 року №783 "Про проведення індексації грошової оцінки земель". Тому вважає, що законом була встановлена можливість та порядок визначення земельного податку, а відповідно також мінімального розміру орендної плати за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Стверджує, що розрахунок розміру орендної плати, що є додатком №1 до договору, здійснений за формою, встановленою додатком №2 до постанови КМУ від 13.12.2006 року, та відповідає абз. 1 розділу "Орендна плата" укладеного договору; визначений в умовах договору розмір орендної плати відповідає вимогам ст. 21 Закону України "Про оренду землі" в редакції, чинній на момент укладання договору. Зауважує, що збитків державі не завдано взагалі.
Посилання прокурора на положення ст. 13 Закону України "Про оцінку землі" (в редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин) вважає безпідставними, оскільки саме Законом України "Про плату за землю" встановлено можливість та порядок визначення плати за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено та не проведено, а Закон України "Про оцінку земель" лише визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель тощо.
У поясненнях від 12.10.2017 р. відповідач повідомив, що в момент укладення спірного договору була проведена нормативна грошова оцінка державним органом Красилівським відділом земельних ресурсів, копія витягу про оцінку наявна в матеріалах справи. А тому орендодавець визначив у договорі розмір орендної плати законним чином і відповідач не повинен піддавати сумніву таке визначення розміру орендної плати.
У поясненнях головного спеціаліста відділу представництва в судах юридичного управління Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, наданих суду відповідно до ст. 30 ГПК України, з посиланням на положення ст. ст. 5, 13, 15, 23 Закону України "Про оцінку земель", ст. 4 Закону України "Про оренду землі" зазначено, що управління не володіє інформацією щодо проведення нормативно-грошової оцінки земельної ділянки площею 3,8673 га, переданої в оренду ТОВ "Гайдучина" за спірним договором, та, відповідно, не може надати копію витягу із технічної документації. Також повідомляє, що в управлінні відсутні відомості щодо затвердження технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки площею 3,8673 га, переданої в оренду ТОВ "Гайдучина" за спірним договором.
Також відповідачем - ТОВ "Гайдучина" подано клопотання про застосування до позовних вимог строку позовної давності. У поясненнях (від 23.10.2017 р.) відповідач зазначає, що із листа Красилівської РДА від 26.05.2017 р., на який посилається прокурор як на доказ початку обізнаності із порушенням законодавства, не вбачається інформації про наявність договорів чи надання в оренду ТОВ "Гайдучина" земельної ділянки площею 3,8673 га. Так само зазначені документи не долучались до листа Головного управління Держегеокадастру у Хмельницькій області від 30.05.2017 р. Також, враховуючи засвідчення копії оспореного договору прокурором, вважає, що у нього був у наявності та перебуває оригінал договору з відповідними додатками. Зауважує, що електронні декларації відповідача, які подавалися до ДПІ, не мають відношення до обізнаності прокурора про початок позовної давності. Вказує, що прокуратура була відповідно до п. 10 наказу Генерального прокурора України "Про організацію прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів" наділена прямими обов`язками перевіряти, зокрема, законність договорів оренди на момент укладення. При цьому прокуратурою не доведено обставин, які перешкоджали їй провести перевірку додержання законодавства у спірних правовідносинах. Також зауважує, що як у випадку пред`явлення позову самою особою, право якої порушено, так і в разі пред`явлення позову в інтересах цієї особи іншою уповноваженою на це особою, відлік позовної давності обчислюється з моменту, коли особа довідалась або могла довідатись про порушення її права або про особу, яка його порушила. Тому вважає, що положення про початок перебігу позовної давності поширюється і на звернення прокурора до суду із заявою про захист державних інтересів.
Прокурор у додаткових поясненнях (від 23.10.2017 р.) щодо застосування строку позовної давності, посилаючись на положення ст. ст. 2, 256, 261, ЦК України, ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", зазначає, що закон пов`язує початок перебігу позовної давності не з моментом поінформованості про вчинення певної дії чи прийняття рішення, а з моментом обізнаності про вчинення порушення закону та порушення у зв`язку з цим прав та охоронюваних законом інтересів. Вважає, що норми, встановлені ч. 1 ст. 261 ЦК України, щодо початку перебігу строку позовної давності поширюються і на звернення прокурора до суду із заявою про захист державних інтересів, перебіг позовної давності в такому випадку починається від дня, коли прокурор як самостійний учасник процесу довідався або міг довідатись про порушення інтересів держави. При цьому у позові зазначає, що оскаржуваний договір за формальними ознаками має вигляд законного, оскільки мстить посилання на нормативну грошову оцінку, яка має чітко визначений грошовий вимір. Зазначає, що прокурору стало відомо про порушення вимог законодавства при укладенні оспореного договору лише 24.05.2017 р. з листа Красилівської районної ради, у якому зазначено про відсутність нормативно-грошової оцінки земельної ділянки.
Розглядом матеріалів справи встановлено:
Розпорядженням голови Красилівської районної державної адміністрації від 17.12.2007 р. №724/2007-р "Про припинення дії договору оренди та передачу земельних ділянок в оренду ТОВ "Гайдучина" було припинено дію договору оренди земельних ділянок, загальною площею 45,0332 га, що знаходяться на території Западинської сільської ради, який був укладений 11 червня 2007 року між Красилівською райдержадміністрацією та приватним підприємцем Дисою Петром Яковичем за згодою сторін; передано товариству з обмеженою відповідальністю „Гайдучина" в оренду, строком на 15 років, земельні ділянки, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 45,0332 га, що розташовані межами населеного пункту с. Западинці Красилівського району та перебувають в державній власності.
Розпорядженням голови Красилівської районної державної адміністрації від 22.04.2008 р. №212/2008-р "Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 17.12.2007 р. №724/2007-р" було внесено зміни до розпорядження голови райдержадміністрації від 17 грудня 2007 року №724/2007-р „Про припинення дії договору оренди та передачу земельних ділянок в оренду ТОВ „Гайдучина", шляхом зміни в пункті 2 цього розпорядження площі земельної ділянки з 45,0332 га на 43,3596 га.
03.07.2008 р. між Красилівською районною державною адміністрацією (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю „Гайдучина" (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки (далі - договір), за яким орендодавець, на підставі розпорядження голови Красилівської районної державної адміністрації від 22.04.2008 р. №212/2008-р надає, а орендар приймає в довгострокове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населених пунктів Западинської сільської ради Красилівського району Хмельницької області (п. 1 договору).
Згідно з п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,8673 га, у тому числі рілля - 3,8673 га.
У п. 5 договору зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 16311,25 грн./га.
Договір укладено на строк 15 років з правом перегляду орендної плати і дійсний з моменту його державної реєстрації (п. 8 договору).
За умовами п. п. 9, 10 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 489,34 грн. в рік. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної у комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення, коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни договору оренди чи продовження його дії.
Пунктом 11 договору передбачений щомісячний строк внесення орендної плати.
Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом (п. 13 договору).
Відповідно до п. п. 15, 16 договору земельна ділянка передається в оренду для виробництва сільськогосподарської продукції. Цільове призначення земельної ділянки - ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на оренду земельної ділянки (п. 18 договору).
Згідно з п. 20 договору передача земельної ділянки орендарю здійснюється у триденний термін після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.
У п. 28 договору сторони погодили права орендодавця, зокрема, право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.
Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 42 договору).
Невід`ємними частинами договору є: план або схема земельної ділянки, кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об`єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у випадках, передбачених законом; розрахунок розміру орендної плати за оренду земель.
Договір підписаний сторонами, скріплений відтисками їх печаток, містить запис про його реєстрацію у Красилівському районному відділі Хмельницької регіональної філії ДП "Центр Державного земельного кадастру при Держкомземі України", про що у Держреєстрі земель вчинено запис від 13.10.2008 р. за №040875600460.
До договору додано копії акту встановлення та погодження меж земельних ділянок ТОВ "Гайдучина" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту с. Западинці від 19.05.2008 р., кадастровий план та план земельної ділянки площею 3,8673 га.
До договору оренди здійснено розрахунок розміру орендної плати з земельні ділянки державної або комунальної власності, у якому зазначено, що станом на 01.01.2008 р. (додаток №1 до договору) нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 3,8673 га становить 16311,25 грн., добуток коефіцієнтів індексації грошової оцінки земельної ділянки за попередні роки - 2,622, прийнятий для розрахунку розміру орендної плати - 3 відсотка нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розмір орендної плати - 489,34 грн.
Відповідно до підписаного сторонами акту передачі-прийому земельної ділянки, переданої у користування на умовах оренди, від 03.07.2008 р. (додаток №2 до договору) орендодавець передав згідно договору оренди та плану (схеми) земельну ділянку (землі резервного фонду) площею 3,8673 га, яка знаходиться за межами населених пунктів Западинської сільської ради Красилівського району Хмельницької області та перебуває у державній власності. Орендар ТОВ "Гайдучина" прийняв у користування на умовах оренди вищезгадану земельну ділянку.
Листом від 17.05.2017 р. №2602/24 Западинська сільська рада повідомила заступника керівника Старокостянтинівськї місцевої прокуратури про те, що землю державної власності площею 43,36 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва використовує ТОВ "Гайдучина". При цьому середній розмір орендної плати за використання земельних ділянок в 2015-2017 р. р. становить 9196 грн. в рік (3% від нормативної грошової оцінки землі). Заборгованість по орендній платі відсутня.
Заступник керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури листом від 23.05.2017 р. №68-4332вих-17 звернувся до голови Красилівської районної ради з проханням надати інформацію про те, чи затверджувалась сесією районної ради ТОВ "Гайдучина" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення орієнтовними площами 4,088 га та 40,9452 га на території Западинської сільської ради Красилівського району, за межами населених пунктів, якщо так, надати копії відповідного рішення; інформацію про те, чи зверталося ТОВ "Гайдучина" до Красилівської районної ради з метою затвердження вищезазначеної оцінки, якщо так, надати завірені копії заяви та відповідних додатків.
Листом від 24.05.2017 р. №213/01-16 Красилівська районна рада повідомила заступника керівника Старокостянтинівськї місцевої прокуратури про те, що ТОВ "Гайдучина" не зверталось до неї для затвердження на сесії технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Відповідно на сесіях ради зазначена технічна документація не затверджувалась.
Відділ у Красилівському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у листі заступнику керівника Старокостянтинівськї місцевої прокуратури (отриманий 30.05.2017 р. згідно зі штампом вхідної кореспонденції) повідомив, що відповідно до даних у місцевому фонді документації із землеустрою відділу технічна документація по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, що орендує ТОВ "Гайдучина" на території Западинської сільської ради, відсутня. Також повідомив, що вартість 1га сільськогосподарських угідь (ріллі) на території Западинської сільської ради (з урахуванням коефіцієнту індексації 3,2, 1,249, 1,756, 1,2) становить 24681,68 грн.
Згідно з наданими в матеріали справи копіями податкових декларацій з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) в електронному вигляді ТОВ "Гайдучина" у 2014 р. задекларувало площу земельної ділянки в розмірі 43,3596 га з нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки в розмірі 29130,60 га, річну суму орендної плати, яка підлягає сплаті за даними платника, в розмірі 19700,79 грн.; у 2015 р. - цю ж площу земельної ділянки без зазначення її нормативної грошової оцінки та річну суму орендної плати в розмірі 24606,29 грн.; у 2016 р. та 2017 р. - таку ж площу земельної ділянки, до якої ввійшла також земельна ділянка площею3,8673 га з нормативної грошовою оцінкою в розмірі 29527,55 грн. та розміром річної суми орендної плати - 3425,76 грн.
Відповідачем - ТОВ "Гайдучина" у матеріали справи надано копію витягу з технічної документації (від 04.07.2008 р. №1683) про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 3,8673 га ТОВ "Гадучина", в якому зазначено, що нормативна грошова оцінки земельної ділянки площею 38673 м.кв. становить 16311,25 грн.
Аналізуючи подані докази, оцінюючи їх у сукупності, суд до уваги бере таке.
У ст. 2 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) визначено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Відповідно до частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно з ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент укладення спірного договору оренди земельної ділянки), громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом (або за результатами аукціону (в чинній редакції)).
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч. 2 ст. 116 Земельного кодексу України).
Згідно з ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент укладення спірного договору оренди земельної ділянки), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ст. 1 Закону України „Про оренду землі (тут і далі - в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Як убачається з матеріалів справи, 03.07.2008 р. між Красилівською районною державною адміністрацією (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю „Гайдучина" (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки, за яким орендодавець, на підставі розпорядження голови Красилівської районної державної адміністрації від 22.04.2008 р. №212/2008-р надав, а орендар прийняв в довгострокове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населених пунктів Западинської сільської ради Красилівського району Хмельницької області, загальною площею 3,8673 га (п. п. 1, 2 договору).
Прокурор просить визнати недійсним зазначений договір оренди, оскільки останній суперечить вимогам ст. ст. 5, 13, 23 Закону України "Про оцінку земель" у зв`язку з тим, що земельну ділянку передано в оренду за відсутності проведеної та затвердженої в установленому порядку нормативно-грошової оцінки орендованої земельної ділянки.
Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Статтею 203 ЦК України встановлено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Відповідно до п. 2 постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.2009 № 9 "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними" судам необхідно враховувати, що згідно із статтями 4, 10 та 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити ЦК, іншим законам України, які приймаються відповідно до Конституції України та ЦК, міжнародним договорам, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, актам Президента України, постановам Кабінету Міністрів України, актам інших органів державної влади України, органів влади Автономної Республіки Крим у випадках і в межах, встановлених Конституцією України та законом, а також моральним засадам суспільства.
Відповідність чи невідповідність правочину вимогам законодавства має оцінюватися судом відповідно до законодавства, яке діяло на момент вчинення правочину.
Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
За змістом ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог ст. ст. 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Згідно з ч. 1 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України "Про плату за землю").
Частиною 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" (тут і далі - в редакції, що діяла на момент укладення спірного договору) передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок обов`язково проводиться, зокрема, у разі визначення орендної плати за землі державної та комунальної форми власності.
Відповідно, нормативна грошова оцінка є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності. При цьому, як зазначено в ст. 1 цього Закону, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Із зазначених вище положень убачається, що обов`язок зі сплати орендної плати є нормативно регульованим і не може визначатися чи змінюватися та припинятися сторонами договору за власним волевиявленням з порушенням умов та порядку, передбачених чинним законодавством; дотримання порядку визначення орендної плати відповідно до проведеної нормативної грошової оцінки є чинником економічного регулювання земельних відносин, визначення економічно обґрунтованих надходжень до місцевих бюджетів та можливості подальшої індексації відповідних надходжень, виконання вимог статті 627 Цивільного кодексу України щодо справедливості укладеного договору шляхом забезпечення застосування рівного підходу при визначенні орендної плати незалежно від особи учасника правовідносин. Порушення цього порядку суперечить частині 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель".
Дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх вірного правового (в тому числі договірного) врегулювання, що виключає невизначеність у правовідносинах сторін, безпосередньо належить до інтересів держави.
Зазначене узгоджується з правовими позиціями, викладеними у постановах Верховного Суду України від 11.05.2016 р. у справі №6-824цс16, від 01.07.2015 р. у справі 3-297гс15, від 01.07.2015 р. у справі 3-298гс15, від 20.05.2015 р. у справі №916/2294/14, від 08.04.2015 р. у справі №916/2439/14, обов`язковість яких для всіх судів України визначена ст. 111-28 ГПК України, у постановах ВГСУ від 22.08.2017 р. у справі №919/10/17, від 09.08.2017 р. у справі №922/374/16, від 08.11.2016 р. у справі №918/172/16, від 02.12.2014 р. у справі №916/2287/14.
У постанові Верховного Суду України від 11.05.2016р. №6-824цс16 висловлено правову позицію, про те, що помилково вважати факт не проведення нормативної грошової оцінки, у порядку встановленим законодавством, суто формальною підставою для визнання спірного договору оренди землі недійсним, оскільки дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх вірного правового врегулювання безпосередньо належить до інтересів держави.
Зазначеним спростовуються аргументи відповідача 2 про те, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки не входить до вичерпного переліку істотних умов договору оренди землі, встановленого ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі", а тому наявність чи відсутність нормативної грошової оцінки земельних ділянок у спірному договорі не породжує юридичних наслідків та не тягне за собою його недійсність.
У п. 5 договору зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 16311,25 грн./га. За умовами п. п. 9, 10 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 489,34 грн. в рік.
Згідно з ч. ч. 1, 3 ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 20 вказаного Закону за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів (ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").
Приписами ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" (в редакції, чинній на час укладення спірного договору) передбачено, що обов`язковій державній експертизі підлягає, зокрема, технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу.
Однак доказів про проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки на час укладення договору оренди від 03.07.2008 р., як того вимагає ст. ст. 20, 23 Закону України "Про оцінку земель", її державної експертизи та затвердження у встановленому порядку суду не подано.
Непроведення та незатвердження у встановленому законом порядку нормативної грошової оцінки земельної ділянки на час укладення договору оренди від 03.07.2007р. підтверджується листом Красилівської районної ради від 24.05.2017р. за вих.№213/01-16, в якому зазначено, що на сесіях районної ради не затверджувалась технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок ТОВ „Гайдучина, листом відділу у Красилівському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (адресованому заступнику прокурора Старокостнтинівської місцевої прокуратури вх. від 30.05.2017р.), в якому зазначено про відсутність технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, що орендує ТОВ „Гайдучина, письмовими пояснення Красилівської районної державної адміністрації.
Крім того, судом враховується, що відповідно до пояснень головного спеціаліста відділу представництва в судах юридичного управління Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в управлінні відсутні відомості щодо затвердження технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки площею 3,8673 га, переданої в оренду ТОВ "Гайдучина" за спірним договором. Зазначеним спростовуються твердження відповідача - ТОВ "Гайдучина" про те, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки проведена Красилівським відділом земельних ресурсів.
З огляду на відсутність доказів розроблення технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки площею 3,8673 га, що перебуває в оренді ТОВ "Гайдучина", а також її затвердження Красилівською районною радою у порядку, передбаченому чинним на час укладення оспореного договору, судом критично оцінюються посилання ТОВ "Гайдучина" на проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та її врахування при визначенні розміру орендної плати.
Ксерокопія витягу від 04.07.2008 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 3,8673 ТОВ "Гайдучина", надана відповідачем 2, де зазначено, що нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь площею 3,8673 га становить 16311,25 грн., не може бути прийнята судом як належний та допустимий доказ проведення нормативно-грошової оцінки землі, що передана в оренду, оскільки суду не надано оригінал такого витягу для огляду та встановлення його достовірності чи належним чином засвідченої копії, враховуючи положення ст. ст. 32, 33, 34, 36 ГПК України. При цьому судом враховується, що відповідно до пояснень головного спеціаліста відділу представництва в судах юридичного управління Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області управління не володіє інформацією щодо проведення нормативно-грошової оцінки земельної ділянки площею 3,8673 га, переданої в оренду ТОВ "Гайдучина" за спірним договором, та, відповідно, не може надати копію витягу із технічної документації. Не надано оригіналу та належним чином засвідченої копії такого витягу і Красилівською райдержадміністрацією, стороною договору, у зв`язку з їх відсутністю в останньої.
Крім того, суд звертає увагу на те, що відповідно до вищезазначеної копії витягу, останній датований 04.07.2008 р., тоді як оспорений договір укладено 03.07.2008 р.
Таким чином, укладення договору оренди землі від 03.07.2008р. із визначенням орендної плати без проведення у встановленому законом порядку нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її затвердження відповідною районною радою суперечить приписам ст. 13 Закону України "Про оцінку земель", ст. 15 Закону України "Про оренду землі", що відповідно до ст. ст. 203, 215 ЦК України є підставою для визнання його недійсним.
Будь-яких беззаперечних доказів, які би підтверджували проведення нормативно-грошової оцінки землі відповідно до вимог чинного законодавства, суду не надано. Відтак, відповідачами не спростовано твердження прокурора про відсутність затвердженої у встановленому законом порядку нормативно-грошової оцінки землі при укладені оспореного договору оренди землі.
Враховуючи зазначене, договір оренди земельної ділянки площею 3,8673 га від 03.07.2008р., укладений між Красилівською районною державною адміністрацією та ТОВ „Гайдучина, підлягає визнанню недійсним.
З огляду на вищезазначене, позовні вимоги є обґрунтовані, підтверджені доказами, наявними в матеріалах справи, тому підлягають задоволенню.
З приводу поданої відповідачем заяви про застосування строку позовної давності суд зазначає таке.
Відповідно до статті 256 ЦК України позовна давність це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки (стаття 257 ЦК України).
При цьому відповідно до частини першої статті 261 ЦК України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Разом з тим згідно із частинами третьою, четвертою статті 267 ЦК України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови в позові.
Згідно з частинами 1, 4 статті 29 ГПК України прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. Прокурор, який бере участь у справі, несе обов`язки і користується правами сторони, крім права на укладення мирової угоди.
Відповідно до п. 4.1 постанови Пленуму ВГСУ від 29.05.2013 р. №10 "Про деякі питання практики застосування позовної давності у вирішенні господарських спорів" якщо у передбачених законом випадках з позовом до господарського суду звернувся прокурор, що не є позивачем, то позовна давність обчислюватиметься від дня, коли про порушення свого права або про особу, яка його порушила, довідався або мав довідатися саме позивач, а не прокурор. У разі коли згідно із законом позивачем у справі виступає прокурор (частина друга статті 29 ГПК), позовна давність обчислюється від дня, коли про порушення або про особу, яка його допустила, довідався або мав довідатися відповідний прокурор.
З огляду на зазначене та враховуючи те, що прокурор звернувся до суду з цим позовом в інтересах держави, а не в інтересах певного органу, суд критично оцінює посилання відповідача - ТОВ "Гайдучина" про відлік позовної давності для прокурора з моменту, коли саме особа, в інтересах якої подано позов, довідалася або могла довідатися про порушення її права або про особу, яка його порушила.
З приводу тверджень відповідача - ТОВ "Гайдучина" щодо наявності обов`язку прокуратури відповідно до п. 10 наказу Генерального прокурора України "Про організацію прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів" періодично перевіряти законність правових актів, зокрема, місцевих органів виконавчої влади, суд зазначає, що оспорений договір є правочином, а не правовим актом, перевірка законності яких здійснюється прокуратурою відповідно до зазначеного наказу. Одночасно зі змісту розпорядження голови Красилівської районної державної адміністрації від 17.12.2007 р. №724/2007-р "Про припинення дії договору оренди та передачу земельних ділянок в оренду ТОВ "Гайдучина" (яке є правовим актом) неможливо визначити наявність чи відсутність порушення законодавства під час укладення договору оренди, укладеного на виконання зазначеного розпорядження.
Разом з тим, суд звертає увагу на те, що з умов договору безпосередньо не вбачається порушення сторонами вимог щодо проведення та затвердження документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, переданої в оренду, оскільки у п. 5 оспореного договору міститься інформація про її нормативну грошову оцінку. А тому порушення законодавства, яке полягає у відсутності на момент укладення договору розробленої та затвердженої документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, можливо встановити лише за умови проведення заходів з перевірки підстав та обставин укладення оспореного договору, що фактично було здійснено прокурором (зокрема, лист заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури від 23.05.2017 р. №68-4332вих-17 до голови Красилівської районної ради, лист-відповідь Красилівської районної ради від 24.05.2017 р. №213/01-16).
З огляду на зазначене, позовна давність в даному випадку прокурором не пропущена.
Витрати по сплаті судового збору у зв`язку із задоволенням позову покладаються на відповідачів згідно зі ст. 49 ГПК України.
Керуючись ст. ст. 1, 2, 33, 43, 49, 82, 85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури, м. Красилів Хмельницької області в інтересах держави до Красилівської районної державної адміністрації, м. Красилів Хмельницької області, товариства з обмеженою відповідальністю "Гайдучина", с. Слобідка Красилівська Красилівського району Хмельницької області про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 03.07.2008 р. задовольнити.
Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 03.07.2008 р. площею 3,8673 га, що розташована за межами населених пунктів Западинської сільської ради Красилівського району, укладений між Красилівською районною державної адміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю "Гайдучина".
Стягнути з Красилівської районної державної адміністрації Хмельницької області, м. Красилів, Хмельницька обл., площа Незалежності, буд. 2 (код 21326527) на користь прокуратури Хмельницької області, м. Хмельницький, провул. Військоматський, буд. 3 (код ЄДРПОУ 02911102) 800,00 грн. (вісімсот гривень 00 коп.) витрат зі сплати судового збору
Видати наказ.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Гайдучина", Хмельницька обл., Красилівський район, село Слобідка-Красилівська (код 32883763) на користь прокуратури Хмельницької області, м. Хмельницький, провул. Військоматський, буд. 3 (код 35190613) 800,00 грн. (вісімсот гривень 00 коп.) витрат зі сплати судового збору.
Видати наказ.
Повне рішення складено 27.10.2017 р.
СуддяВ.В. Виноградова
Віддрук. 5 прим.: 1 - до справи; 2 - відповідачу 1(31000, м. Красилів, Красилівський р-н, Хмельницька обл., пл. Незалежності, 2); 3 - відповідачу 2 (31055, с. Слобідка Красилівська, Красилівський р-н, Хмельницька обл.); 4 - Старокостянтинівській місцевій прокуратурі (31000, м. Красилів, вул. Театральна, 4); 5 - прокуратурі Хмельницької області.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2017 |
Оприлюднено | 23.09.2022 |
Номер документу | 69855980 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Виноградова В.В.
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Виноградова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні