Постанова
від 27.09.2017 по справі 918/63/17
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"27" вересня 2017 р. Справа№ 918/63/17

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Скрипки І.М.

суддів: Тищенко А.І.

Гончарова С.А.

за участю представників сторін:

від позивача: Павлюк С.І. - довіреність №4 від 12.01.2017р.

Гук Г.Д. - голова, витяг з ЄДРЮОФОП

від відповідача-1: не з'явився

від відповідача-2: не з'явився

від третьої особи: не з'явився

розглянувши апеляційну скаргу Спеціалізованого сільськолісогосподарського виробничого кооперативу "Острозький лісгосп" на рішення Господарського суду міста Києва від 05.04.2017р.

у справі №918/63/17 (суддя Князьков В.В.)

за позовом Спеціалізованого сільськолісогосподарського виробничого кооперативу "Острозький лісгосп"

до Острозької районної державної адміністрації (відповідач-1)

Рівненської обласної державної адміністрації (відповідач-2)

третя особа: Державне підприємство "Острозьке лісове господарство"

про визнання недійсними розпоряджень

В судовому засіданні 27.09.2017р. відповідно до ст. ст. 85, 99 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частину постанови.

ВСТАНОВИВ:

Спеціалізований сільськолісогосподарський виробничий кооператив "Острозький лісгосп" (позивач) звернувся до Господарського суду Рівненської області з позовом до Острозької районної державної адміністрації (відповідач 1), Рівненської обласної державної адміністрації (відповідач 2) про визнання недійсними рішень органів виконавчої влади, а саме:

- розпорядження Острозької районної державної адміністрації "Про додаткові заходи щодо розвитку лісового господарства в Острозькому районі" № 485 від 27.10.2004р.;

- розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації № 105 від 15.03.2007р., за якими припинено право постійного користування ССЛВК "Острозький лісгосп", загальною площею 390 га. на території Вілійської, Плосківської, Розвазької, Хорівської сільських рад та надано їх у постійне користування державному підприємству "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Острозький держспецлісгосп";

- п. 4 розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації № 383 від 09.09.2008р., за яким надано у постійне користування Державному підприємству "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Острозький держспецлісгосп" для ведення лісового господарства за рахунок земель, які обліковуються за зазначеним господарством, на території Кутянківської, Новородчицької сільських рад Острозького району згідно з додатком 3;

- п. 2 розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації №503 від 18.08.2016р. "Про надання в постійне користування земельних ділянок", в частині "надати Державному підприємству "Острозьке лісове господарство" в постійне користування із земель державної власності земельні ділянки загальною площею 1671,1388 га. для ведення лісового господарства і пов'язаних із ним послуг за рахунок земель, що перебували в постійному користуванні Державного підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Острозький держспецлісгосп" за межами населених пунктів на території Вілійської сільської ради (240,501 га.), Кутянківської сільської ради (949,1831 га.), Новородчицької сільської ради (286,1000 га.), Плосківської сільської ради (95,5037 га.), Розвазької сільської ради (10,9994 га.) та Хорівської сільської ради (43,0044 га.) (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, яка прийнята судом до розгляду).

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідно до п. 7 рішення сесії Рівненської обласної ради від 2000р. "Про вилучення земельних ділянок для несільськогосподарських потреб попереднє погодження місць облаштування земельних ділянок та передачі лісів колишніх сільськогосподарських підприємств новоствореним формуванням" вирішено вилучити із землекористувань колективних сільськогосподарських підприємств Острозького району землі лісового фонду площею 3355,8 га. та надати їх у постійне користування Спеціалізованому сільськолісогосподарському виробничому кооперативу "Острозький лісгосп" для ведення лісового господарства згідно з додатком.

Під час проведення інвентаризації земель Державного підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Острозький держспецлісгосп" в процесі його реорганізації, члени Спеціалізованоого сільськолісогосподарського виробничого кооперативу "Острозький лісгосп" дізнались про те, що земельні ділянки на території Кутянківської сільради - площею 949,18 га., Новородчицької сільради -площею 286,10 га., Вілійської сільради - площею 240,5 га., Розвазької сільради - площею 11 га., Плосківської сільради - площею 95,5 га., Хорівської сільради - площею 43 га. Розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації у 2007 - 2008 роках було незаконно передано у постійне користування Державному підприємству "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство " Острозький держспецлісгосп". Підставою для цієї незаконної передачі було Розпорядження Острозької районної державної адміністрації "Про додаткові заходи щодо розвитку лісового господарства в Острозькому районі" № 485 від 27.10.2004р. Позивач зазначає, що право постійного землекористування є безстроковим, а дії органів державної влади та місцевого самоврядування, спрямовані на позбавлення позивача права користування земельними ділянками, поза межами підстав, визначених ст. 141 Земельного кодексу України є такими, що порушують право користування позивача земельними ділянками та є такими, що не відповідають вимогам закону і підлягають скасуванню.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 05.01.2017р. позовну заяву Спеціалізованого сільськолісогосподарського виробничого кооперативу "Острозький лісгосп" направлено за виключною підсудністю до Господарського суду міста Києва.

Заперечуючи проти позову, відповідач-2 зазначав, що рішенням апеляційного суду Рівненської області від 08.11.2016р. у справі за позовом ОСОБА_5 до Спеціалізованого сільськолісогосподарського виробничого кооперативу "Острозький лісгосп" про визнання недійсним рішення, встановлено, що листом від 23.05.2016р. Спеціалізований сільськолісогосподарський виробничий кооператив "Острозький лісгосп" відмовився від права користування зазначеними земельними ділянками для передачі їх у постійне користування іншому підприємству, отже Рівненською обласною державною адміністрацією дотримано вимог земельного законодавства на час прийняття оскаржуваних розпоряджень. Окрім того, відповідача 2 просив суд застосувати строки позовної давності в частині вимог про визнання недійсними - розпорядження Острозької районної державної адміністрації "Про додаткові заходи щодо розвитку лісового господарства в Острозькому районі" № 485 від 27.10.2004р.; розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації № 105 від 15.03.2007р. та п. 4 розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації № 383 від 09.09.2008р.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 22.02.2017р. залучено до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Державне підприємство "Острозьке лісове господарство".

Заперечуючи проти позову, відповідач 1 зазначав про пропуск позивачем строку позовної давності, просив застосувати наслідки спливу строків позовної давності та відмовити у позові.

Позиція третьої особи у справі полягає в тому, що листом від 23.05.2016р. Спеціалізований сільськолісогосподарський виробничий кооператив "Острозький лісгосп" відмовився від права користування зазначеними земельними ділянками для передачі їх у постійне користування іншому підприємству, а тому підстави для визнання оскаржуваних розпоряджень недійсними відсутні.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 05.04.2017 у справі №918/63/17 позов задоволено частково.

Визнано недійсним розпорядження Острозької районної державної адміністрації "Про додаткові заходи щодо розвитку лісового господарства в Острозькому районі" від 27.10.2004 за №485.

В іншій частині позову відмовлено. Розподілено судові витрати.

Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду, позивач звернувся до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить оскаржуване рішення в частині відмови у позові скасувати та прийняти нове про задоволення позову.

Апеляційна скарга мотивована порушенням судом норм матеріального та процесуального права, невідповідністю висновків суду матеріалам справи.

В суді апеляційної інстанції розгляд справи відбувався різними колегіями суддів.

Розпорядженням В.о. керівника апарату Київського апеляційного господарського суду № 09-52/480/17 від 22.06.2017р., у зв'язку з задоволенням заяви про самовідвід суддів Андрієнка В.В., Власова Ю.Л., Буравльова С.І., відповідно до підпункту 2.3.50 пункту 2.3 Положення про автоматизовану систему документообігу суду, призначено повторний автоматизований розподіл справи №918/63/17.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями апеляційну скаргу 22.06.2017р. передано на розгляд судді Київського апеляційного господарського суду Скрипці І.М., сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Скрипка І.М., судді Михальська Ю.Б., Гончаров С.А.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 26.06.2017р. колегією суддів у визначеному складі прийнято апеляційну скаргу до провадження та призначено до розгляду на 12.07.2017р.

Під час розгляду справи в суді апеляційної інстанції склад колегії суддів змінювався, згідно ст. 69 ГПК України строк розгляду справи продовжувався, відповідно до ст. 77 ГПК України розгляд справи відкладався, останній раз на 27.09.2017р.

Представники позивача в судовому засіданні апеляційної інстанції 27.09.2017р. підтримали апеляційну скаргу з підстав, викладених у ній, просили її задовольнити, оскаржуване рішення в частині відмови у позові скасувати та прийняти нове про задоволення позову.

Представники відповідача та третьої особи в судове засідання апеляційної інстанції 27.09.2017р. не з'явились, про причини неявки суд не повідомили. Оскільки їх явка обов'язковою не визнавалась, колегія суддів вважає за можливе провести розгляд справи у їх відсутність за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до частини 1 статті 101 ГПК України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу.

Частиною 2 статті 101 ГПК України передбачено, що апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги та перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Згідно статті 99 ГПК України в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у розділі ХІІ ГПК України.

Колегія суддів, обговоривши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення учасників апеляційного провадження, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування господарським судом при прийнятті оскарженого рішення норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку про те, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення підлягає частковому скасуванню, виходячи з наступного.

З матеріалів справи вбачається, що пунктом 7 рішення Рівненської обласної ради від 22.09.2000р. №191 "Про вилучення земельних ділянок для несільськогосподарських потреб попереднє погодження місць облаштування земельних ділянок та передачі лісів колишніх сільськогосподарських підприємств новоствореним формуванням" вирішено вилучити із землекористувань колективних сільськогосподарських підприємств Острозького району землі лісового фонду площею 3355,8 га. та надати їх у постійне користування Спеціалізованому сільськолісогосподарському виробничому кооперативу "Острозький лісгосп" для ведення лісового господарства згідно з додатком.

Згідно додатку до рішення Спеціалізованому сільськолісогосподарському виробничому кооперативу "Острозький лісгосп" було передано землі лісового фонду колективних сільськогосподарських підприємств на території Білашівської сільської ради загальною площею 129,9 га.; Верхівської сільської ради загальною площею 49,5 га.; Вілійської сільської ради загальною площею 240,5 га.; Розвазької сільської ради загальною площею 11,0 га.; Тесівської сільської ради загальною площею 42,1 га.; Межиріцької сільської ради загальною площею 14,3 га.; Вільбівненської сільської ради загальною площею 69,1 га; Кутянківської сільської ради загальною площею 949,18 га.; Мигілянівської сільської ради загальною площею 23,3 га.; Новородницької сільської ради загальною площею 2863,1 га.; Оженинської сільської ради загальною площею 198,4 га.; Плосківської сільської ради загальною площею 95,5 га.; Почапівської сільської ради загальною площею 149,8 га.; Сіянцівської сільської ради загальною площею 179,0 га.; Хорівської сільської ради загальною площею 43,0 га.; Новомалинської сільської ради загальною площею 227,5 га.; Грем'яцької сільської ради загальною площею 171,4 га.; Межиріцької сільської ради загальною площею 180,1 га.; Мощаницької сільської ради загальною площею 147,8 га.; Бухарівської сільської ради загальною площею 148,3 га.

Розпорядженням Острозької районної державної адміністрації "Про додаткові заходи щодо розвитку лісового господарства в Острозькому районі" № 485 від 27.10.2004р., яке прийнято на виконання розпорядження голови обласної державної адміністрації від 11.10.2004р. №530 "Про додаткові заходи щодо розвитку лісового господарства області, з метою поліпшення стану ведення лісового господарства в лісах колишніх КСП району" пунком 1 взято до відома, що згідно з наказом Міністерства аграрної політики України від 21.10.2004р. №375 "Про створення державних спеціалізованих лісогосподарських агропромислових підприємств в Рівненській області" в Острозькому районі створюється Державне підприємство "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Острозький держспецлісгосп". Згідно чинного земельного законодавства нині діюче лісівницьке підприємство АПК колективної форми власності Спеціалізований сільськолісогосподарський виробничий кооператив "Острозький лісгосп" з 01.01.2015р. втрачає право користування землями лісового фонду колишніх КСП району.

Крім іншого, вказаним розпорядженням пунктами 2-4, було доручено Управлінню сільського господарства райдержадміністрації терміново вирішити питання про забезпечення новоствореного державного спеціалізованого лісогосподарського агропромислового підприємства ресурсами і забезпечити збереження робочих місць та досягнутих обсягів виробництва галузі. Кандидатом на посаду директора державного спеціалізованого лісогосподарського агропромислового підприємства затвердити керівника ОСОБА_3 Вирішено зареєструвати Статут державного підприємства Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство Острозький держспецлісгосп . Ліси, що знаходяться в користуванні ССЛВК Острозький лісгосп передати під охорону новоствореному державному підприємству Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство Острозький держспецлісгосп в день його державної реєстрації в установленому законом порядку.

Розпорядженням Рівненської обласної державної адміністрації від 15.03.2007р. № 105 "Про надання в постійне користування земельних ділянок", зокрема п.1 вирішено припинити право постійного користування земельними ділянками Спеціалізованого сільськолісогосподарського виробничого кооперативу "Острозький лісгосп" загальною площею 390 га. (згідно з додатком) на території Вілійської, Плосківської, Розвазької, Хорівської сільських рад та надати їх у постійне користування державному підприємству "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Острозький держспецлісгосп" для ведення лісового господарства.

Згідно додатку до розпорядження №105 від 15.03.2007р. було припинено право постійного користування позивача та передано в постійне користування державному підприємству "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Острозький держспецлісгосп" земельні ділянки на території: Вілійської сільради - площею 240,5 га.; Розвазької сільради - площею 11 га.; Плосківської сільради - площею 95,5 га.; Хорівської сільради - площею 43 га., а всього загальною площею 390,00 га.

Відповідно до п. 4 розпорядження Рівненської обласної державної адміністрації №383 від 09.09.2008р. "Про надання в постійне користування земельних ділянок для ведення лісового господарства" надано у постійне користування Державному підприємству "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Острозький держспецлісгосп" для ведення лісового господарства земельні ділянки загальною площею 1235,28 га за рахунок земель, які обліковуються за зазначеним господарством, на території Кутянківської, Новородчицької сільських рад Острозького району згідно з додатком 3.

Згідно додатку №3 до вказаного розпорядження було надано в постійне користування державному підприємству "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Острозький держспецлісгосп" для ведення лісового господарства за рахунок земель, які обліковуються зазначеним господарством на території Кутянківської сільської ради загальною площею 949,18 га. та Новородчицької сільської ради загальною площею 286,10 га.

Розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації №503 від 18.08.2016р. "Про надання в постійне користування земельних ділянок" вирішено припинити державному підприємству "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Острозький держспецлісгосп" право постійного користування земельними ділянками загальною площею 1671,1272 га. для ведення лісового господарства на території Бухарівської (7,4941 га.), Вілійської (273,2531 га), Кутянківської ( 949,18 га), Новородчицької (291,7000га), Плосківської (95,59 га), Розвазької (11,00 га), Хорівської (43, 00га) сільських рад Острозького району та надати їх Державному підприємству "Острозьке лісове господарство в постійне користування із земель державної власності для ведення лісового господарства і пов'язаних з ним послуг.

Звертаючись до суду з даним позовом, позивач вказує на те, що під час проведення інвентаризації земель Державного підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство " Острозький держспецлісгосп" в процесі його реорганізації, члени Спеціалізованоого сільськолісогосподарського виробничого кооперативу "Острозький лісгосп" дізнались про те, що земельні ділянки на території Кутянківської сільради - площею 949,18 га., Новородчицької сільради -площею 286,10 га., Вілійської сільради - площею 240,5 га., Розвазької сільради - площею 11 га., Плосківської сільради - площею 95,5 га., Хорівської сільради - площею 43 га. у 2007 - 2008 роках було незаконно передано у постійне користування Державному підприємству "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство " Острозький держспецлісгосп". Підставою для цієї незаконної передачі було Розпорядження Острозької районної державної адміністрації "Про додаткові заходи щодо розвитку лісового господарства в Острозькому районі" № 485 від 27.10.2004р.

22.11.2016р. позивач завернувся до відповідача 1 з претензією №65, відповідно до якої просив Острозьку районну державну адміністрацію скасувати (відмінити) розпорядження Острозької районної державної адміністрації № 485 від 27.10.2004р "Про додаткові заходи щодо розвитку лісового господарства в Острозькому районі", як таке, що порушує права кооперативу та його членів.

07.12.2016р. позивач також звернувся до відповідача 2 з претензією №71, відповідно до якої просив Рівненську обласну державну адміністрацію скасувати (відмінити) розпорядження Острозької районної державної адміністрації № 485 від 27.10.2004р. "Про додаткові заходи щодо розвитку лісового господарства в Острозькому районі", розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації № 105 від 15.03.2007р.; п. 4 розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації № 383 від 09.09.2008р.; розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації № 503 від 18.08.2016р., як такі, що порушують права кооперативу та його членів.

04.01.2017р. позивачем отримано лист-відповідь відповідача 2, відповідно до якого останній зазначає, що спірні розпорядження є ненормативними правовими актами одноразового застосування і вичерпали свою дію фактом їх використання, тому вони не можуть бути в подальшому скасовані Рівненською обласною державною адміністрацією, що і стало в подальшому підставою для звернення до суду із даним позовом.

Позивач зазначає, що право постійного землекористування є безстроковим, позивачем не було надано згоди на припинення його права користування зазначеними земельними ділянками, а дії органів державної влади та місцевого самоврядування, спрямовані на позбавлення позивача права користування земельними ділянками, поза межами підстав визначених ст. 141 Земельного кодексу України є такими, що порушують право користування позивача земельними ділянками та є такими, що не відповідають вимогам закону.

Задовольняючи позов в частині визнання недійсним Розпорядження Острозької районної державної адміністрації № 485 від 27.10.2004р., місцевий господарський суд виходив з наявності порушених прав позивача.

Дослідивши матеріали справи, колегія суддів зазначає наступне.

Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтями 13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст.ст.142, 143 Основного Закону до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

Правовідносини з використання земель лісогосподарського призначення регулюються нормами земельного та цивільного законодавства, Лісовим кодексом України.

Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, у тому числі землі лісогосподарського призначення (ст. 19 Земельного кодексу України).

До земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства (стаття 55 Земельного кодексу України).

Статтею 6 Лісового кодексу України (в редакції станом на 2004р.) визначено, що всі ліси в Україні є власністю держави. Від імені держави лісами розпоряджається Верховна Рада України. Верховна Рада України делегує відповідним Радам народних депутатів свої повноваження щодо розпорядження лісами, визначені цим Кодексом та іншими актами законодавства. Ради народних депутатів в межах своєї компетенції надають земельні ділянки лісового фонду у постійне користування або вилучають їх в порядку, визначеному Земельним та цим кодексами. Надання земельних ділянок лісового фонду у тимчасове користування провадиться без їх вилучення у постійних користувачів у порядку, визначеному цим Кодексом.

За приписами ст. 57 Земельного кодексу України земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства.

Згідно Статуту позивача, Спеціалізований сільськолісогосподарський виробничий кооператив "Острозький лісгосп" створений в результаті реорганізації Острозького міжгосподарського лісгоспу і є його правонаступником, є добровільним об'єднанням юридичних і фізичних осіб, створеним для спільного виробництва продукції лісового, сільського, мисливського і рибного господарства.

Відповідно до п. 2.1 Статуту позивача, основною метою та ціллю створення кооперативу є - надання послуг державі по охороні та захисту лісів, по веденню лісового господарства і захисного лісорозведення.

Наведене є підставою для правомірного висновку про те, що позивач станом на 27.10.2004р. був постійним лісокористувачем спірних земельних ділянок і має право вимоги про визнання спірних розпоряджень недійсними.

Згідно із ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Відповідно до ч. 1 ст. 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою здійснюється шляхом реалізації таких правомочностей як володіння і користування.

Відповідно до ст. 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач має право вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, визнання права. При цьому, зазначена стаття не встановлює вичерпного переліку способів захисту прав на землю.

Підстави припинення права користування земельною ділянкою передбачені статтею 141 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття спірного рішення). За приписами наведеної норми такими підставами є: добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом (ст. 149 - 150 Земельного кодексу України); припинення діяльності державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; систематична несплата земельного податку або орендної плати.

Статтею 149 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття спірного рішення) визначено підстави вилучення земельних ділянок, зокрема: земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень. Сільські, селищні, міські ради вилучають земельні ділянки комунальної власності відповідних територіальних громад, які перебувають у постійному користуванні, для всіх потреб, крім особливо цінних земель, які вилучаються (викупляються) ними з урахуванням вимог статті 150 цього Кодексу. Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, районні ради вилучають земельні ділянки спільної власності відповідних територіальних громад, які перебувають у постійному користуванні, для всіх потреб. Районні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: сільськогосподарського використання; ведення лісового і водного господарства, крім випадків, визначених частиною дев'ятою цієї статті; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі тощо). Обласні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами п'ятою, дев'ятою цієї статті. Київська, Севастопольська міські державні адміністрації вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах їх територій для всіх потреб, крім випадків, визначених частиною дев'ятою цієї статті. Рада міністрів Автономної Республіки Крим вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах міст республіканського (Автономної Республіки Крим) значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами п'ятою, дев'ятою цієї статті. Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, ліси першої групи площею понад 10 гектарів, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення, крім випадків, визначених частинами п'ятою - восьмою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 150 цього Кодексу. У разі незгоди землекористувача з вилученням земельної ділянки питання вирішується в судовому порядку.

Зазначений перелік є вичерпний і розширеному тлумаченню не підлягає (тобто, інші юридичні факти не можуть розглядатись, як підстава припинення права користування земельною ділянкою).

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень і у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З аналізу зазначеної норми витікає, що позбавлення органом державної влади права користування земельною ділянкою у спосіб, не визначений законом, забороняється.

Згідно ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Як вбачається з п.1 Розпорядження Острозької районної державної адміністрації № 485 від 27.10.2004р., відповідачем -1 взято до відома, що згідно з наказом Міністерства аграрної політики України від 21.10.2004р. №375 "Про створення державних спеціалізованих лісогосподарських агропромислових підприємств в Рівненській області" в Острозькому районі створюється Державне підприємство "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство " Острозький держспецлісгосп". Згідно чинного земельного законодавства нині діюче лісівницьке підприємство АПК колективної форми власності Спеціалізований сільськолісогосподарський виробничий кооператив "Острозький лісгосп" з 01.01.2015р. втрачає право користування землями лісового фонду колишніх КСП району.

Вважаючи спірне розпорядження таким, що порушує права та охоронювані законом інтереси позивача щодо користування переданими йому землями лісового фонду площею 3355,8 га. для ведення лісового господарства, місцевий господарський суд вважає Розпорядження Острозької районної державної адміністрації № 485 від 27.10.2004р. таким, що не відповідає приписам чинного законодавства України по своїй формі, а тому визнав його недійсним повністю.

Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду, оскільки п.1 Розпорядження Острозької районної державної адміністрації № 485 від 27.10.2004р., є декларативним, лише зазначав про втрату, як на думку видавця розпорядження, позивачем права користування землями лісового фонду колишніх КСП району, і жодним чином не позбавляв права позивача на користування спірними земельними ділянками, оскільки припинення права користування земельною ділянкою в порядку, передбаченому ст.141 ЗК України не відбувалось, як не проводилось і вилучення земельних ділянок в порядку, передбаченому ст.149 ЗК України.

Крім іншого, вказаним розпорядженням, зокрема пунктами 2-4, було доручено Управлінню сільського господарства райдержадміністрації терміново вирішити питання про забезпечення новоствореного державного спеціалізованого лісогосподарського агропромислового підприємства ресурсами і забезпечити збереження робочих місць та досягнутих обсягів виробництва галузі. Кандидатом на посаду директора державного спеціалізованого лісогосподарського агропромислового підприємства затвердити керівника ОСОБА_3 Вирішено зареєструвати Статут державного підприємства Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство Острозький держспецлісгосп . Ліси, що знаходяться в користуванні ССЛВК Острозький лісгосп передати під охорону новоствореному державному підприємству Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство Острозький держспецлісгосп в день його державної реєстрації в установленому законом порядку.

Визнаючи недійсним розпорядження і в частині п.п.2-4, які жодним чином не порушують прав позивача, місцевий господарський суд порушив норми матеріального та процесуального права, що є безумовною підставою для скасування рішення суду в цій частині та прийняття нового про відмову в позові у визнанні недійсним Розпорядження Острозької районної державної адміністрації № 485 від 27.10.2004р.

Оскільки відмова у визнанні недійсним Розпорядження Острозької районної державної адміністрації № 485 від 27.10.2004р. у зв'язку з відсутністю порушених прав позивача оскаржуваним розпорядження є самостійною підставою для відмови в позові, клопотання відповідача-1 про застосування наслідків пропуску позовної давності не підлягає розгляду.

Відмовляючи у визнанні недійсними розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації № 105 від 15.03.2007р., п. 4 розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації № 383 від 09.09.2008р., п. 2 розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації №503 від 18.08.2016р., місцевий господарський суд виходив з прийняття спірних розпоряджень на підставі п. а) ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України, у зв'язку з добровільною відмовою позивача від права користування земельними ділянками.

Колегія суддів частково погоджується з такими висновками суду, зазначаючи наступне.

Як вбачається з наявних у матеріалах справи доказів, листами від 23.05.2006р. Спеціалізований сільськогосподарський виробничий кооператив "Острозький лісгосп" відмовився від права користування земельними ділянками на території Вілійської сільської ради (240,501 га.), Кутянківської сільської ради (949,1831 га.), Новородчицької сільської ради (286,1000 га.), Плосківської сільської ради (95,5037 га.), Розвазької сільської ради (10,9994 га.) та Хорівської сільської ради (43,0044 га.), для передачі їх у постійне користування іншому підприємству.

У відповідності до п. а) ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України, у зв'язку з добровільною відмовою позивача від права користування земельними ділянками, розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації № 105 від 15.03.2007р., правомірно було припинено право постійного користування позивача земельними ділянками, загальною площею 390 га. на території Вілійської, Плосківської, Розвазької, Хорівської сільських рад та надано їх у постійне користування державному підприємству "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Острозький держспецлісгосп".

Однак, надаючи у постійне користування Державному підприємству "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Острозький держспецлісгосп" для ведення лісового господарства за рахунок земель, які обліковуються за зазначеним господарством, на території Кутянківської, Новородчицької сільських рад Острозького району згідно з додатком 3 (п. 4 розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації № 383 від 09.09.2008р.), відповідач-2 не припинив право позивача на користування земельними ділянками на території Кутянківської сільської ради (949,1831 га.) та Новородчицької сільської ради (286,1000 га.), як це прямо передбачено статтею 141 Земельного кодексу України, чим порушив права позивача щодо вказаних земельних ділянок.

Вказані обставини є підставою для визнання недійсним п. 4 розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації № 383 від 09.09.2008р.

Оскільки листом від 23.05.2006р. Спеціалізований сільськолісогосподарський виробничий кооператив "Острозький лісгосп" відмовився від права користування земельними ділянками на території Вілійської сільської ради (240,501 га.), Плосківської сільської ради (95,5037 га.), Розвазької сільської ради (10,9994 га.) та Хорівської сільської ради (43,0044 га.), для передачі їх у постійне користування іншому підприємству, розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації № 105 від 15.03.2007р. правомірно було припинено право постійного користування позивача вказаними земельними ділянками, загальною площею 390 га. на території Вілійської, Плосківської, Розвазької, Хорівської сільських рад та надано їх у постійне користування державному підприємству "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Острозький держспецлісгосп", в подальшому п.1 розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації №503 від 18.08.2016р. припинено державному підприємству "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Острозький держспецлісгосп" право постійного користування вказаними земельними ділянками, у суду відсутні правові підстави для визнання недійсним п.2 розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації №503 від 18.08.2016р. в частині надання ДП Острозьке лісове господарство спірних земельних ділянок, загальною площею 390 га. на території Вілійської, Плосківської, Розвазької, Хорівської сільських рад Острозького району.

Зважаючи на встановлені обставини справи, порушення відповідачем-2 прав позивача переданням у постійне користування Державному підприємству "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Острозький держспецлісгосп" для ведення лісового господарства за рахунок земель, які обліковуються за зазначеним господарством, на території Кутянківської, Новородчицької сільських рад Острозького району згідно з додатком 3 (п. 4 розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації № 383 від 09.09.2008р., який визнаний судом недійсним), без припинення права позивача на користування земельними ділянками на території Кутянківської сільської ради (949,1831 га.) та Новородчицької сільської ради (286,1000 га.), як це прямо передбачено статтею 141 Земельного кодексу України, пункт 2 розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації №503 від 18.08.2016р. "Про надання в постійне користування земельних ділянок", в частині надання Державному підприємству "Острозьке лісове господарство" в постійне користування для ведення лісового господарства і пов'язаних із ним послуг земельних ділянок за межами населених пунктів на території Кутянківської (949,1831 га.), Новородчицької (286,1000 га.) сільських рад, підлягає визнанню судом недійсним.

Місцевий господарський суд не звернув увагу на вказані обставини справи, а тому дійшов помилкового висновку про відмову в позові в цій частині.

Відповідно до п. 4 частини першої статті 268 Цивільного кодексу України в редакції, яка діяла на момент прийняття спірних рішень (2004 - 2008 рік) на вимогу власника або іншої особи про визнання незаконним правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, яким порушено його право власності або інше речове право позовна давність не поширюється, а тому заява відповідача-2 про застосування наслідків спливу позовної давності задоволенню не підлягає.

Щодо клопотання позивача про забезпечення позову, в якому останній просить заборонити Рівненській ОДА та Кабінету Міністрів України вчиняти будь-які дії щодо розпорядження спірними земельними ділянками до завершення розгляду справи по суті, апеляційний суд зазначає наступне.

Відповідно до ст.66 ГПК України господарський суд за заявою сторони, прокурора або з власної ініціативи має право вжити передбачені ст.67 цього Кодексу заходів забезпечення позову. Забезпечення позову допускається в будь-якій стадії провадження у справі, якщо невжиття таких заходів може утруднити чи зробити неможливим виконання рішення господарського суду.

Статтею 67 ГПК України передбачено, що позов забезпечується, зокрема

забороною відповідачеві вчиняти певні дії; забороною іншим особам вчиняти певні дії, що стосуються предмета спору.

Клопотання про забезпечення позову обґрунтовано тим, що відповідач шляхом адміністративних важелів здійснить вплив на прийняття судом рішення у спорі з органом виконавчої влади, а невжиття заходів щодо заборони Кабінету Міністрів України вчиняти розпорядчі владні дії стосовно спірних земельних ділянок утруднить розгляд даної справи.

Клопотання позивача про забезпечення позову задоволенню не підлягає з підстав його необгрунтованості.

Статтею 104 ГПК України встановлено, що підставами для скасування або зміни рішення місцевого господарського суду є, зокрема, неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які місцевий господарський суд визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга позивача підлягає частковому задоволенню, з підстав, викладених у ній, а оскаржуване рішення суду першої інстанції - частковому скасуванню, з прийняттям у відповідності до п.2 ч.1 ст.103 ГПК України нового рішення про часткове задоволення позову.

Витрати по сплаті судового збору, відповідно до ст. 49 ГПК України, покладаються на сторони пропорційно задоволеній частині позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 4-1, 4-2, 4-3, 4-7, 33, 34, 43, 49, 99, 101-105 ГПК України, Київський апеляційний господарський суд,-

ПОСТАНОВИВ:

1. У задоволенні заяви Спеціалізованого сільськолісогосподарського виробничого кооперативу "Острозький лісгосп" про забезпечення позову відмовити.

2. Апеляційну скаргу Спеціалізованого сільськолісогосподарського виробничого кооперативу "Острозький лісгосп" на рішення Господарського суду міста Києва від 05.04.2017р. у справі №918/63/17 задовольнити частково.

3. Рішення Господарського суду міста Києва від 05.04.2017р. у справі №918/63/17 скасувати частково. Виклавши резолютивну частину в наступній редакції:

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати недійсним п.4 розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації № 383 від 09.09.2008р., за яким надано земельні ділянки загальною площею 1235,28 га. у постійне користування Державному підприємству "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Острозький держспецлісгосп" для ведення лісового господарства за рахунок земель, які обліковуються за зазначеним господарством, на території Кутянківської, Новородчицької сільських рад Острозького району згідно з додатком 3.

3. Визнати частково недійсним п. 2 розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації № 503 від 18.08.2016р. "Про надання в постійне користування земельних ділянок", в частині надання Державному підприємству "Острозьке лісове господарство" в постійне користування для ведення лісового господарства і пов'язаних із ним послуг, за рахунок земель, що перебували в постійному користуванні Державного підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Острозький держспецлісгосп" за межами населених пунктів на території Кутянківської (949,18 га.), Новородчицької (286,1000 га.) сільських рад Острозького району.

4. В решті позову відмовити.

4. Стягнути з Рівненської обласної державної адміністрації (33028, м.Рівне, майдан Просвіти,1 код ЄДРПОУ 13986712) на користь Спеціалізованого сільськолісогосподарського виробничого кооперативу "Острозький лісгосп" (35800, Рівненська обл., м. Острог, вул. проспект Незалежності, 34А, ідентифікаційний код 22568971) 3200,00 грн. судового збору за подання позову та 3520,00 грн. судового збору за апеляційної скарги.

7. Доручити Господарському суду міста Києва видати накази.

8. Матеріали справи №918/63/17 повернути до Господарського суду міста Києва.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття і може бути оскаржена до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з дня її прийняття.

Головуючий суддя І.М. Скрипка

Судді А.І. Тищенко

С.А. Гончаров

Дата ухвалення рішення27.09.2017
Оприлюднено13.10.2017
Номер документу69506048
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/63/17

Постанова від 12.12.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 08.11.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 17.10.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 19.09.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 20.08.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 06.06.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 10.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 12.03.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Постанова від 27.09.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 26.04.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Князьков В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні