Справа № 2-а-2480/09
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 листопада 2009 року м. Лебедин
Суддя Лебединського район ного суду Сумської області Б акланов Р.В., розглянувши в пор ядку письмового провадження адміністративну справу за п озовом ОСОБА_1 до Управлін ня Пенсійного фонду України в м. Лебедин Сумської області про стягнення недоплаченої щомісячної державної соціал ьної допомоги відповідно до Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни»,-
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернув ся до суду з вищезазначеним п озовом до Управління Пенсійн ого фонду України в м. Лебедин Сумської області, мотивуючи свої вимоги тим, що він має ст атус дитини війни і, відповід но до ст. 6 розділу 2 Закону Укра їни „Про соціальний захист д ітей війни” №2195-ІV від 18.11.2004 р., щом ісячно, починаючи із січня 2006 р оку, має право на отримання со ціальної грошової допомоги в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком. Посилаючись на вказ ані обставини, позивач зазна чає, що всупереч вимогам дано му Закону, рішенню Конституц ійного Суду України № 10-рп/2008 ві д 22.05.2008 р., Управління Пенсійног о фонду України в м. Лебедин Су мської області не здійснило перерахунок його пенсії внас лідок чого не донараховано з а період з січня 2008 року по серп ень 2009 року 2081 грн. 40 коп. То му позивач звернувся до суду та просить зобов' язати від повідача нарахувати і виплатити на його користь вк азану суму недоплаченої держ авної соціальної допомоги, а також зобов' язати ПФУ нара ховувати в подальшому держав ну соціальну допомогу відпов ідно до статті 6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни».
Позивач до початку судово го засідання надав суду заяв у про розгляд справи за його в ідсутності.
Представник відповідача У правління Пенсійного фонду У країни в м. Лебедин Сумської о бласті до початку судового з асідання надав суду заяву пр о розгляд справи за його відс утності, в своїх заперечення х вказав, що дійсно пенсії діт ям війни мають підвищуватись на 30% мінімальної пенсії за ві ком, проте, відповідно до ст. 7 З акону України „Про соціальни й захист дітей війни”, який пе редбачає механізм цих виплат , фінансове забезпечення дер жавних соціальних гарантій з дійснюється за рахунок кошті в Державного бюджету України .
Законом України “Про держа вний бюджет України на 2008 рік т а внесення змін до деяких зак онодавчих актів України” вне сено зміни до ст. 6 Закону Укра їни “Про соціальний захист д ітей війни”, згідно якого діт ям війни (крім тих, на яких пош ирюється дія Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального зах исту”) до пенсії, або щомісячн ого грошового утримання чи д ержавної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, виплачується підвищенн я у розмірі надбавки, встанов леної для учасників війни - 10% п рожиткового мінімуму осіб, я кі втратили працездатність. Дана доплата позивачеві випл ачується у повному обсязі. Кр ім того зазначив, що УПФУ діял о у межах повноважень, у поряд ок та у спосіб, що визначені чи нним законодавством України , та просив взяти до уваги проп ущений позивачем річний стро к звернення до суду з зазначе ним позовом.
Дослідивши матеріали спра ви, суд вважає, що між сторонам и мають місце публічні право відносини, а позовні вимоги п ідлягають до задоволення час тково, так як в судовому засід анні встановлено, що позивач відноситься до соціальної к атегорії громадян України, я кі чинним законодавством виз нані дітьми війни, що підтвер джується посвідченням „Дити на війни” (а.с.6). В зв' язку з ци м має право на пільги встанов лені чинним законодавством і протягом 2008 та 2009 року отримува в щомісячну соціальну грошов у допомогу в розмірі 10% мініма льної пенсії за віком.
Разом з тим, відповідно до с т. 6 Закону України „Про соціал ьний захист дітей війни” №2195-І V від 18.11.2004 р., починаючи із січня 2006 року, дітям війни пенсії, або щомісячне довічне грошове у тримання чи державна соціаль на допомога, що виплачується замість пенсії, повинні були підвищитись на 30% мінімальної пенсії за віком.
Відповідно до ст.7 Закону Ук раїни “Про соціальний захист дітей війни”, фінансове забе зпечення державних соціальн их гарантій, передбачених ци м Законом, здійснюється за ра хунок коштів державного бюдж ету України.
Згідно ч.ч. 2, 3 ст. 22 Конституці ї України конституційні прав а й свободи гарантуються і не можуть бути скасовані при пр ийнятті нових законів, або пр и внесенні змін до чинних зак онів. Не допускається звужен ня змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Статтею 41 розділу 2 Закону Ук раїни “Про державний бюджет України на 2008 рік та внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України” внесено зміни до ст. 6 Закону України “Про со ціальний захист дітей війни” , внаслідок чого дітям війни (к рім тих, на яких поширюється д ія Закону України “Про стату с ветеранів війни, гарантії ї х соціального захисту”) до пе нсії, або щомісячного грошов ого утримання чи державної с оціальної допомоги, що випла чується замість пенсії, випл ачується підвищення у розмір і надбавки, встановленої для учасників війни - 10% прожитков ого мінімуму осіб, які втрати ли працездатність.
Рішенням Конституційного суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 р. б уло визнано неконституційни м вищевказане положення Зако ну України “Про державний бю джет України на 2008 рік та внесе ння змін до деяких законодав чих актів України”.
Тому суд вважає, що в судово му засіданні було встановлен о, що всупереч вимогам ст. 6 Зак ону України “Про соціальний захист дітей війни” та ст. 22 Ко нституції України, соціальна грошова допомога в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком позивачеві не виплачувалась .
Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України “Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування” мінімальний розмі р пенсії за віком за наявност і у чоловіків - 25, а у жінок - 20 р оків страхового стажу, устан овлюється у розмірі прожитко вого мінімуму для осіб, які вт ратили працездатність.
Розмір прожиткового мінім уму для осіб щорічно встанов люється Законом України “Про Державний бюджет України” н а відповідний рік.
Суд приймає до уваги те, що К онституцією України закріпл ено принцип, згідно якого в Ук раїні визнається і діє принц ип верховенства права. Конст итуція має найвищу юридичну силу. Закони та інші норматив но-правові акти приймаються на основі Конституції Україн и й повинні їй відповідати (ст . 8). Принцип верховенства прав а передбачає, що всі підзакон ні нормативно-правові акти м ають відповідати за своїм зм істом Конституції України.
Згідно ч. 2 ст. 3 Закону Україн и “Про соціальний захист діт ей війни” державні гарантії, установлені дітям війни, не м ожуть бути обмежені або скас овані іншими нормативно-прав овими актами.
Відповідно до рішення Конс титуційного Суду України спр ава № 1-37/2008 р. № 26-рп/2008 р. від 27.11.2008 р. за конституційним поданням Каб інету Міністрів України про офіційне тлумачення положен ня частини другої статті 95 Кон ституції України та словоспо лучення «збалансованість бю джету», законом про Державни й бюджет не можна вносити змі ни до інших законів, зупиняюч и їх дію чи скасовувати їх, оск ільки з об' єктивних причин це створює протиріччя у зако нодавстві, і як наслідок - ск асування та обмеження прав і свобод людини і громадянина . У разі необхідності зупинен ня дії законів, внесення до ни х змін і доповнень, визнання ї х не чинними мають використо вуватися окремі закони.
Крім того, суд вважає безпід ставними посилання представ ника відповідача на відсутні сть у позивача права вимоги ч ерез законодавчу неурегульо ваність питання щодо механіз му виплати пенсії, так як стат тею 64 Конституції України пер едбачено, що конституційні п рава і свободи людини і грома дянина не можуть бути обмеже ні, крім випадків, передбачен их Конституцією України, а зг ідно ч. ч. 3 та 4 ст. 8 КАС України г арантується звернення до адм іністративного суду для захи сту прав і свобод людини і гро мадянина безпосередньо на пі дставі Конституції України. Забороняється відмова у розг ляді та вирішенні адміністра тивної справи з мотивів непо вноти, неясності, суперечлив ості чи відсутності законода вства, яке регулює спірні пра вовідносини.
Суд також вважає безпідста вним посилання відповідача н а відсутність коштів щодо за безпечення виплати зазначен ої доплати до пенсії, оскільк и органи державної влади не м ожуть посилатись на відсутні сть коштів, як на підставу нев иконання своїх зобов' язань , які встановлені ст. 46 Констит уції України та зазначеною н ормою закону.
Суд враховує і те, що рішенн я Конституційного Суду Украї ни мають преюдиціальне значе ння для судів загальної юрис дикції при розгляді ними поз овів у зв' язку з правовідно синами, які виникли внаслідо к дій положень статей закону , що визнані неконституційни ми. Рішення Конституційного Суду України є обов' язковим до виконання на території Ук раїни, остаточним і не може бу ти оскаржене.
Згідно ст. 152 Конституції Укр аїни закони, інші правові акт и або їх окремі положення, що в изнані неконституційними, вт рачають чинність з дня ухвал ення Конституційним Судом Ук раїни рішення про їх неконст итуційність.
Тому, на думку суду у даному випадку рішення Конституцій ного Суду України не має звор отної дії в часі і задоволенн ю позовні вимоги позивача пр о стягнення щомісячної держа вної соціальної допомоги як дитині війни за період із 01.01.2008 року по 21.05.2008 року не підлягают ь.
Законом України "Про Держав ний бюджет на 2009 рік" дію ст.6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни" не зупинен о. Відповідно до ч. 2 ст. 54 Закону України " Про Державний бюдже т на 2009 рік " розміри державних соціальних гарантій на 2009 рік , що визначаються залежно від прожиткового мінімуму, вста новлюються відповідними зак онами України, цим Законом, та нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України.
Відповідним Законом, який в становлює доплату до пенсії дітям війни є Закон України “ Про соціальний захист дітей війни”. Таким чином, виходячи із пріоритетності законів н ад підзаконними актами, при в изначенні розміру щомісячно ї державної соціальної допом оги за період з 01.01.2009 р. територі альні органи Пенсійного фон ду України у 2009 році повинні ді яти у відповідності з припис ами діючої норми ст. 6 Закону У країни “Про соціальний захис т дітей війни”, а не відповідн о до постанови КМУ за № 530 від 28.05 .2008 р.
Таким чином суд дійшов висн овку про необхідність частко вого задоволення позовних ви мог і вважає необхідним зобо в' язати Управління Пенсійн ого фонду України в м. Лебедин Сумської області здійснити перерахунок пенсії позивача з підвищенням її на 30% мінімал ьної пенсії за віком з розмір у, встановленого ч. 1 ст. 28 Закон у України „Про загальнообов' язкове пенсійне страхування ” та провести відповідні вип лати за 2008 рік з 22.05.2008 року по 31.12.2008 р оку та за 2009 рік з 1 січня 2009 року з а виключенням суми фактично проведених виплат.
Задовольняючи частково по зовні вимоги, суд виходить з т ого, що вимоги про стягнення з УПФУ в м. Лебедин Сумської обл асті доплати до пенсії у визначеній позивачем грош овій сумі не підлягають задо воленню, оскільки такі випла ти не були йому нараховані, а суд не може перебирати на себ е функцію здійснення перерах унку та нарахування пенсії з амість органу, якому надані т акі повноваження.
Також суд вважає, що на зазн ачені правовідносини не розп овсюджується дія ст.ст. 9 9, 100 КАС України, з таких підста в.
Відповідно до ч. 2 ст. 46 Закону України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування» на нараховані суми пенсії, що не отримані з вини органу, що призначає і виплач ує пенсію, виплачується за ми нулий час без обмеження будь -яким строком.
Таким чином, суд не вбачає п ропущення позивачем строку з вернення до суду за захистом свого права щодо отримання д оплати до пенсії, передбачен ої ст.6 Закону України “Про соц іальний захист дітей війни”. При цьому, зауважує на те, що п редметом оскарження є неправ омірність дій УПФУ щодо не зд ійснення нарахування до допл ати до пенсії та її виплаті не в повному обсязі, тобто ці поз овні вимоги нерозривно пов' язані між собою.
Керуючись ст. ст. 19, 22, 64, 92, 124, 152 Кон ституції України, ст. ст. 7, 8, 11, 70, 71, 94, 99, 100, 158-163, 167, 254 КАС України, ст. 73 Зак ону України «Про Конституцій ний суд України», Законом Укр аїни «Про державний бюджет н а 2008 рік та внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни», ч. 1 ст. 28 Закону України «Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування», ст. ст. 3, 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни »;
П О С Т А Н О В И В :
Позовні вимоги О СОБА_1 задовольнити частков о.
Зобов' язати Управління П енсійного фонду України в м. Л ебедин Сумської області здій снити перерахунок пенсії О СОБА_1 з підвищенням її на 30% м інімальної пенсії за віком з розміру, встановленого ч.1 ст. 28 Закону України « Про загаль нообов' язкове державне пен сійне страхування» та провес ти відповідні виплати за пе ріод з 22 травня 2008 року по 31 груд ня 2008 року та з 1 січня 2009 року за в иключенням суми фактично про ведених виплат.
У задоволенні іншої частин и позовних вимог відмовити.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 витрати зі сплати судово го збору у розмірі 1 грн. 70 коп.
Постанова суду може бути ос каржена до Харківського апел яційного адміністративного суду. Заява про апеляційне ос карження постанови суду перш ої інстанції подається протя гом десяти днів з дня її прого лошення, а в разі складення по станови у повному обсязі від повідно до статті 160 КАС Украї ни - з дня складення у повном у обсязі. Апеляційна скарга н а постанову суду першої інст анції подається протягом два дцяти днів після подання зая ви про апеляційне оскарження . Апеляційна скарга може бути подана без попереднього под ання заяви про апеляційне ос карження, якщо скарга подаєт ься у строк, встановлений для подання заяви про апеляційн е оскарження.
Постанова суду перш ої інстанції набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, встановленог о Кодексом адміністративног о судочинства України, якщо т аку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляц ійне оскарження, але апеляці йна скарга не була подана в ст рок, встановлений КАС Україн и, постанова суду першої інст анції набирає законної сили після закінчення цього строк у.
Суддя Р .В. Бакланов
Суд | Лебединський районний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2009 |
Оприлюднено | 17.12.2009 |
Номер документу | 6956253 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сєвєродонецький міський суд Луганської області
Юзефович Ігор Олександрович
Цивільне
Сєвєродонецький міський суд Луганської області
Юзефович Ігор Олександрович
Адміністративне
Ленінський районний суд міста Севастополя
Левадко Світлана Іллівна
Адміністративне
Лозівський міськрайонний суд Харківської області
Жмуд Наталя Миколаївна
Адміністративне
Лозівський міськрайонний суд Харківської області
Жмуд Наталя Миколаївна
Адміністративне
Кролевецький районний суд Сумської області
Сіра Галина Іванівна
Адміністративне
Карлівський районний суд Полтавської області
Миронець Олена Костянтинівна
Адміністративне
Лебединський районний суд Сумської області
Бакланов Роман Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні