справа № 2-а-2480/09
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 листопада 2009 року Карл івський районний суд Полтавс ької області в складі: голову ючого судді - Миронець О.К., за участю сек ретаря судових засідань - Г оловачко М. М., розглянувши у в ідкритому судовому засіданн і адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управл іння Пенсійного фонду Україн и в Карлівському районі про с тягнення щомісячної державн ої соціальної допомоги дитин і війни,
ВСТАНОВИВ:
В липні 2009 року позива ч звернувся до Карлівського районного суду Полтавської о бласті з адміністративним по зовом до Управління Пенсійно го фонду України в Карлівськ ому районі про визнання дій в ідповідача протиправними та зобов' язання відповідача з дійснити нарахування щоміся чної соціальної допомоги у р озмірі 30 відсотків мінімальн ої пенсії за віком та забезпе чити її виплату за 2006-2008 роки в с умі 4471,20 гривень
Свої позовні вимоги позив ач обґрунтовує тим , що рішеннями Конституційно го Суду України № 6-рп/2007 від 09 ли пня 2007 року та №10-рп/2008 від 22.05.2008 рок у були визнані такими, що не ві дповідають Конституції Укра їни та є неконституційними о кремі положення Закону Украї ни «Про державний бюджет Укр аїни на 2006-2007 рік», якими була зу пинена дія положень Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», на підставі як их їй повинна була бути нарах ована соціальна допомога. Ра зом з тим, відповідач в поруше ння вимог Конституції Україн и, не здійснив нарахування та виплату зазначеного підвище ння до пенсії.
Позивач в судове зас ідання не з' явився, хоча сво єчасно та належним чином був повідомлений про час та місц е розгляду справи, але від ньо го надійшла заява про розгля д справи без його участі, в які й він підтримує свої позовні вимоги та просить суд їх задо вольнити.
Представник відповідача в судове засідання не з' яви вся, хоча своєчасно був спові щений про час та місце розгля ду справи, але від нього маєть ся заява про розгляд справи б ез його участі в якій він поз ов не визнає в повному обсязі .
А також від відповідача над ійшло заперечення на позов в якому він просить суд відмов ити в його задоволенні та поя снює, що відповідно до ст. 6 Зак ону України « Про соціальний захист дітей війни» від 18.11.2004 р оку № 2195-IV (редакція закону від 19 .12.2006р. чинна з 01.01.2007року) дітям вій ни пенсії, або щомісячне дові чне грошове утримання чи дер жавна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії , підвищується відповідно на 30% мінімальної пенсії за віко м.
Законом України «Про Держа вний Бюджет України на 2007 рік» зупинено дію ст.6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни». Пунктом 3 резолюти вної частини Рішення Констит уційного Суду України у спра ві № 6-рп./2007 від 09.07.2007 року визначе но, що положення ст.ст. 29, 36, аб.3 ч.2 ст.56, ч.1 ст.66, п.7, 9, 12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46 ст .71, ст.ст. 98, 103, 111 Закону України « П ро Державний Бюджет України на 2007 рік» визнані неконститу ційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційн им Судом України цього рішен ня.
Законом України «Про соці альний захист дітей війни» п ередбачено дітям війни до пе нсії або щомісячного довічно го грошового утримання чи де ржавної соціальної допомоги , що виплачується замість пен сії, виплачувати підвищення у розмірі надбавки, встановл еної для учасників війни.
Згідно прикінцевих положе нь Закон України «Про соціал ьний захист дітей війни» пов инен був набрати чинності з 01 січня 2006 року.
Законом України «Про Держа вний бюджет України на 2006 рік» від 20 грудня 2005 року № 3235-ІV дія ст атті 6 зазначеного закону бул а призупинена.
Відповідно до викладеного відповідач вважає, що Пенсій ний фонд України не мав жодно ї підстави для нарахування н адбавки до пенсії, встановле ної для учасників війни .
Таким чином, вимоги позивач а щодо здійснення перерахунк у пенсії з 01.01.06 є безпідставним и, оскільки рішення Конститу ційного суду України, яким бу ли визнані не конституційним и окремі положення Закону Ук раїни «Про державний бюджет України на 2007 рік», набрало чин ності з моменту його прийнят тя, тобто з 09.07.07р., і зворотної си ли немає. Тому і перерахунок п енсії з 01.01.07 здійснити неможли во, оскільки дія даного рішен ня на правовідносини з 01.01.07 по 09 .07.07 не поширюється.
Щодо розміру надбавки відп овідач зазначив, що на час під писання Закону України «Про соціальний захист дітей війн и» нарахування підвищень та надбавок до пенсій здійснюва лося, виходячи з розміру 19 грн . 91 коп., що було визначено пост ановою Кабінету Міністрів Ук раїни від 3 січня 2002 р. № 1 «Про п ідвищення розмірів пенсій та інших соціальних виплат окр емим категоріям пенсіонерів , фінансування яких здійснює ться за рахунок коштів держа вного бюджету».
Станом на 01.01.2006 року до зазнач еної постанови змін, щодо її з астосування при нарахуванні підвищення дітям війни згід но Закону України «Про соціа льний захист дітей війни» вн есено не було.
Разом з тим відповідач пові домив, що на запит Пенсійного фонду України Міністерство юстиції України надало відпо відь від 31.08.2007 р. за № 21-46-561. Згідно з даним листом розмір мінімал ьної пенсії за віком, який вра ховуватиметься відповідно д о ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» слід вирішувати шляхом внесе ння змін до даного Закону.
Тобто, на даний момент орган и Пенсійного фонду не можуть проводити розрахунок надбав ок пенсіонерам, які являютьс я дітьми війни. Визначення мі німальної пенсії за віком на дано лише в статті 28 Закону Ук раїни «Про загальнообов'язко ве державне пенсійне страхув ання» № 1058-ІУ від 09.07.2003. Зокрема, не ю встановлено, що мінімальни й розмір пенсії за віком за на явності у чоловіків 25, а у жіно к - 20 років страхового стажу вс тановлюється у розмірі прожи ткового мінімуму для осіб, як і втратили працездатність, в изначеного законом.
Але згідно частини 3 цієї ж с татті визначено, що мінімаль ний розмір пенсії за віком, вс тановлений абзацом першим ча стини першої цієї статті, зас тосовується виключно для виз начення розмірів пенсій, при значених згідно з цим Законо м.
Законом України “Про держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України” з 01.01.2008 р. пенсіонерам, які мають статус “дитина війни”, було п ередбачено та виплачується н адбавка до пенсії у розмірі 10% від прожиткового рівня, вста новленого законодавством дл я непрацездатних осіб.
Управління Пенсійного фон ду України в Карлівському ра йоні у своїй діяльності керу ється Положенням про управлі ння Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах № 5-5 від 25.02.2008 р., зареєстро ваного в Міністерстві юстиці ї України від 13.03.2008 р. за № 209\14900 ( дал і - Положення). Соціальна над бавка (допомога) на яку посила ється позивач не передбачена вказаним вище Положенням.
Відповідно до Положення ос новним завданням управління Пенсійного фонду України в К арлівському районі є призна чення (перерахунок) пенсій, що місячного довічного утриман ня суддям у відставці та підг отовка документів для їх вип лати.
Таким чином, у подальшому ві дповідачем по даній справі п овинен бути не Пенсійний фон д України, в особі його управл інь.
Суд, вивчивши та дослі дивши матеріали справи, прих одить до висновку, що позов пі длягає частковому задоволен ню з наступних підстав.
Судом встановлено, що позивач є дитиною війни в роз умінні ст. 1 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни».
Відповідно до ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» позивач має право на отримання держа вної соціальної підтримки, а саме підвищення до пенсії на 30% мінімальної пенсії за віко м (в редакції Закону від 18.11.2004 р. № 2195-ІV, набрав чинності 01.01.2006 р.).
Пунктом 12 ст. 71 Закону У країни «Про державний бюджет на 2007 рік» дію ст. 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни» було зупинено, як і в 2006 році було зупинено цю ж но рму Законом України «Про Дер жавний бюджет на 2006 рік».
Статтею 64 Конституції України встановлено, що конс титуційні права і свободи лю дини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків , передбачених Конституцією України. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускаєт ься звуження змісту та обсяг у існуючих прав і свобод.
Рішенням Конституці йного Суду України від 09.07.2007 рок у № 6-рп/2007 (справа про соціальні гарантії громадян) визнано т аким, що не відповідають Конс титуції України (є неконстит уційними) положення, зокрема , пункту 12 ст. 71 «Про Державний б юджет на 2007 рік». Відповідно до ч. 2 ст. 152 Конституції України з акони, інші правові акти або ї х окремі положення, що визнач ені неконституційними, втрач ають чинність з дня ухваленн я Конституційним Судом Украї ни рішення про їх неконститу ційність, рішення Конституці йного Суду України від 09.07.2007 рок у зворотної дії в часі не має, відтак на період до 09 липня 2007 р оку не поширюється. Рішень що до аналогічних норм Закону У країни «Про Державний бюджет на 2006 рік» Конституційним Суд ом України не приймалось. Том у задоволенню підлягають вим оги позивача лише за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 рок у.
Відповідно до ч. 2 ст. 3 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни», держав ні гарантії дітям війни, вста новлені цим Законом, не можут ь бути обмежені або скасован і іншими нормативно-правовим и актами.
Щодо розрахункової в еличини мінімальної пенсії з а віком, з якої необхідно раху вати підвищення до пенсії ді тям війни в розмірі 30%, суд прих одить до наступних висновків .
Відповідно до ч. 1 ст. 28 З акону України «Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування» мінімальний розмір пенсії за віком за ная вності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу в становлюється у розмірі прож иткового мінімуму для осіб, я кі втратили працездатність.
При цьому, ч. 3 ст. 28 цього ж Закону передбачено, що міні мальний розмір пенсії за вік ом, встановлений частиною пе ршою цієї статті, застосовує ться виключно для визначення розмірів пенсій, призначени х згідно з цим Законом.
Однак, враховуючи той факт, що Закон України «Про за гальнообов' язкове державн е пенсійне страхування» є єд иним законодавчим актом, яки й визначає розмір мінімально ї пенсії за віком, та, зважаючи на позицію Європейського Су ду з прав людини, відповідно д о якої держава не може посила тися на відсутність певного нормативного акту, який визн ачає механізм реалізації пра в та свобод громадян, закріпл ених у конституційних та інш их актах, а громадяни повинні мати змогу покладатися на зо бов' язання взяті державою, навіть якщо такі зобов' язан ня містяться у законодавчому акті, який загалом не має авто матичної прямої дії, суд вваж ає за можливе застосувати са ме частину 1 ст. 28 Закону Україн и «Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня» для розрахунку зазначено го підвищення дітям війни. Кр ім того, в даному випадку міні мальний розмір пенсії за вік ом використовується не для в изначення розміру будь-якої пенсії, а лише як розрахунков а величина для визначення ро зміру щомісячної доплати до пенсії, передбаченої Законом України «Про соціальний зах ист дітей війни», оскільки це й Закон передбачає в якості к ритерію визначення розміру щ омісячної доплати до пенсії саме із розрахунку мінімальн ої пенсії за віком, що на думку суду не суперечить вимогам ч . 3 ст. 28 Закону України «Про заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування».
Доводи відповідачів пр о відсутність механізму реал ізації ст. 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» не можуть бути підставо ю для невиконання вимог зазн аченого Закону.
Пенсійний фонд Укр аїни діє на підставі Положен ня «Про Пенсійний фонд Украї ни», здійснює свої повноваже ння на підставі пункту 15 даног о Положення через створені в установленому порядку його територіальні управління. Ві дповідно до Закону України « Про загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування » рішення про призначення та перерахунок пенсії приймаєт ься районними управліннями П енсійного фонду України за м ісцем проживання пенсіонері в. Територіальним управління м Пенсійного фонду України з а місцем проживання позивач а є Управління Пенсійного фо нду України в Карлівському р айоні Полтавської області. В раховуючи вищевикладене, суд вважає управління Пенсійног о фонду України в Карлівсько му районі належним відповіда чем по даній справі.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку пр о необхідність зобов' язати Управління Пенсійного фонду України в Карлівському райо ні Полтавської області здійс нити перерахунок пенсії пози вачу за період з 09 ли пня 2007 року по 31 грудня 2007 року з п ідвищенням пенсії на 30 % з розм іру мінімальної пенсії за ві ком, встановленого ч. 1 ст. 28 Зак ону України «Про загальнообо в' язкове пенсійне страхува ння», та провести відповідні виплати.
Що стосується вимог по зивача про стягнення щомісяч ної надбавки до пенсії дитин и війни в 2008 році, то суд вважає такі вимоги частково обґрун тованими, виходячи з наступн ого.
Відповідно до п. 41 розді лу 2 Закону України «Про Держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» статтю 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» викладено у новій редакц ії. Встановлено, що дітям війн и (крім тих, на яких поширюєтьс я дія Закону України «Про ста тус ветеранів війни, гаранті ї їх соціального захисту») до пенсії або щомісячного дові чного грошового утримання чи державної соціальної допомо ги, що виплачується замість п енсії, виплачується підвищен ня у розмірі надбавки, встано вленої для учасників війни, т обто 10% від прожиткового мінім уму для осіб, які втратили пра цездатність.
Рішенням Конституцій ного Суду України від 22.05.2008 р. № 10 -рп/2008 визнано таким, що не відп овідає Конституції України ( є неконституційним) положенн я п. 41 розділу 2 Закону України « Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України». Разом з тим, суми пі двищення дітям війни були ви значені Постановою Кабінету Міністрів України від 28 травн я 2008 р. № 530 «Деякі питання соціал ьного захисту окремих катего рій громадян». Так, п. 8 Постано ви встановлено, що дітям війн и (крім тих, на яких поширюєть ся дія Законів України «Про с татус ветеранів війни, гаран тії їх соціального захисту» та «Про жертви нацистських п ереслідувань») до пенсії або щомісячного довічного грошо вого утримання чи державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, під вищення проводиться у таких розмірах: з 22 травня - 48,1 гривн і, з 1 липня - 48,2, з 1 жовтня - 49,8 гр ивні.
Виходячи із системног о аналізу зазначених норм за конодавства, рішення Констит уційного Суду України від 22.05.20 08 р. та приписів ч. 2 ст. 152 Констит уції України, суд дійшов висн овку, що з 22.05.2008 року Управління Пенсійного фонду України в К арлівському районі Полтавсь кої області повинно було нар аховувати та сплачувати пози вачу доплату до пенсії, перед бачену ст. 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» в редакції, яка діяла до 0 1.01.2008 року, оскільки з моменту ух валення Конституційним судо м рішення щодо неконституцій ності п. 41 розділу 2 Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», ця норма втра тила чинність і не підлягала застосуванню. Отже, відповід ач з 22.05.2008 р. повинен був нарахов увати та здійснювати позивач у доплату до пенсії у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віко м.
Між тим, до 22.05.2008 року відп овідач, здійснюючи позивачу доплати, передбачені ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» в редакці ї від 01.01.2008 року, з урахуванням п . 41 розділу 2 Закону України «Пр о Державний бюджет України н а 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни», діяв на підставі та у відповідності з діючою норм ою зазначеного закону, а тому позовні вимоги щодо стягнен ня доплати до пенсії у розмір і 30 % мінімальної пенсії за вік ом з 01.01.2008 року по 21.05.2008 року задово ленню не підлягають.
Таким чином, суд вважає за необхідне зобов'язати Упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в Карлівському районі П олтавської області здійсни ти перерахунок пенсії позива чу з підвищенням пенсії на 30 % з розміру мінімальної пенсії за віком, встановленого ч. 1 ст . 28 Закону України «Про загаль нообов' язкове пенсійне стр ахування», за 2008 рік з 22 травня 2008 р. з урахуванням проведених виплат та провести відповід ні виплати.
Позовні вимоги позивача щодо стягнення недо плаченої щомісячної державн ої соціальної допомоги дити ні війни у визначеній позива чем грошовій сумі не підляга ють задоволенню, оскільки за значена допомога не була їй н арахована, а суд не може переб ирати на себе функцію здійсн ення перерахунку та нарахува ння пенсії, покладену законо давством на відповідний орга н.
Керуючись ст. 64 Конституції України, ст.ст. 3, 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», Законом України « Про виконання рішень та заст осування практики Європейсь кого суду з прав людини», ст. 160- 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний по зов ОСОБА_1 до Управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Карлівському районі про стягнення щомісячної держав ної соціальної допомоги дити ні війни задовольнити частко во.
Визнати бездіяльніс ть Управління Пенсійного фон ду України в Карлівському ра йоні в частині не нарахуванн я підвищення до пенсії, перед баченого ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни», в розмірі, встановлен ому ст. 28 Закону України «Про з агальнообов'язкове державне пенсійне страхування», за пе ріод з 09 липня по 31 грудня 2007 рок у, а також з 22 травня по 31 грудня 2008 року протиправною.
Зобов' язати Управл іння Пенсійного фонду Україн и в Карлівському районі здій снити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з підвищенням її на 30% мінімальної пенсії за віком з розміру, встановлено го ч.1 ст.28 Закону України «Про з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування», та провести відповідні виплати за 2007 рік з 09 липня по 31 грудня 2007 р оку та за 2008 рік з 22 травня по 31 гр удня 2008 року з урахуванням про ведених виплат.
В іншій частині позов них вимог відмовити.
Постанова відпові дно до ч. 1 ст. 254 КАС України наби рає законної сили після закі нчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, в становленого цим Кодексом, я кщо таку заяву не було подано .
Постанова може б ути оскаржена до Харківськог о апеляційного адміністрати вного суду через Карлівський районний суд Полтавської об ласті шляхом подачі заяви пр о апеляційне оскарження в 10-де нний термін з дня її проголош ення та подачі апеляційної с карги у 20-денний термін після подачі заяви про апеляційне оскарження, в порядку, визнач еному ст. 186 КАС України.
Суддя Миронець О. К.
Суд | Карлівський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 12.11.2009 |
Оприлюднено | 17.12.2009 |
Номер документу | 7063409 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сєвєродонецький міський суд Луганської області
Юзефович Ігор Олександрович
Цивільне
Сєвєродонецький міський суд Луганської області
Юзефович Ігор Олександрович
Адміністративне
Ленінський районний суд міста Севастополя
Левадко Світлана Іллівна
Адміністративне
Лозівський міськрайонний суд Харківської області
Жмуд Наталя Миколаївна
Адміністративне
Лозівський міськрайонний суд Харківської області
Жмуд Наталя Миколаївна
Адміністративне
Кролевецький районний суд Сумської області
Сіра Галина Іванівна
Адміністративне
Карлівський районний суд Полтавської області
Миронець Олена Костянтинівна
Адміністративне
Лебединський районний суд Сумської області
Бакланов Роман Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні