ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 жовтня 2017 року Справа № 910/18590/15 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого - суддіГрека Б.М., - (доповідача у справі), суддів :Вовка І.В., Селіваненка В.П. розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційних скарг 1)Товариства з обмеженою відповідальністю "СВП-ГРУП", 2)Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на постановуКиївського апеляційного господарського суду від 13.06.2017 р. у справі№910/18590/15 господарського судуміста Києва за позовомЗаступника прокурора міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради до 1) Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), 2)Комунального підприємства "Київтранспарксервіс", 3)Товариства з обмеженою відповідальністю "СВП-ГРУП", 4)Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) треті особи 1)Державне управління справами, 2)Національний комплекс "Експоцентр України" провизнання недійсними розпорядження та договору
за участю представників від: позивачане з'явилися, були належно повідомлені відповідача 1Крука Р.Р. відповідача 2не з'явилися, були належно повідомлені відповідача 3Пейко А.Б. відповідача 4Глущенка Д.В. третьої особи 1Лєдвовк Е.В. третьої особи 2Північук Л.І., Мушкіна Є.О. прокуратуриСуходольський С.М.
В С Т А Н О В И В :
Заступник прокурора м. Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради (далі - прокурор) звернувся до господарського суду міста Києва з позовом до Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) (далі - відповідач-1), Комунального підприємства "Київтранспарксервіс" (відповідач-2), Товариства з обмеженою відповідальністю "СВП-ГРУП" (відповідач-3), Київської міської державної адміністрації (відповідач-4) про:
- визнання незаконним та скасування розпорядження Київської міської державної адміністрації від 26.05.2014 р. № 645 "Про затвердження переможця конкурсу із залученням інвестора до будівництва підземного паркінгу, громадських будівель і споруд із заїздами та гостьовою стоянкою на проспекті Академіка Глушкова, 1 (станція метро "Виставковий центр") у м. Києві";
- визнання недійсним інвестиційного договору від 06.06.2014 №050-13/і/138, укладеного між відповідачем-1, відповідачем-2 та відповідачем-3.
Рішенням господарського суду міста Києва від 21.02.2017 р. (судді: Селівон А.М., Сташків Р.Б., Пінчук В.І.), яке залишене без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 13.06.2017 р. (судді: М.Л. Яковлєв, Т.І. Разіна, Л.В. Чорна) позовні вимоги заступника прокурора м. Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради задоволено повністю. Позовні вимоги Національного комплексу "Експоцентр України" задоволено повністю. Визнано незаконним та скасовано розпорядження Київської міської державної адміністрації від 26.05.2014 р. № 645 "Про затвердження переможця конкурсу із залучення інвестора до будівництва підземного паркінгу, громадських будівель і споруд із заїздами та гостьовою стоянкою на проспекті Академіка Глушкова, 1 (станція метро "Виставковий центр") у Голосіївському районі". Визнано недійсним інвестиційний договір від 06.06.2014 р. № 050-13/і/138, укладений між Департаментом економіки та інвестицій КМДА, Комунальним підприємством "Київтранспарксервіс", Товариством з обмеженою відповідальністю "СВП - ГРУП".
Не погоджуючись із постановою та рішенням судів попередніх інстанцій, Товариство з обмеженою відповідальністю "СВП-ГРУП" та Департамент економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) звернулися до Вищого господарського суду України з касаційними скаргами, в яких просять постанову, рішення господарських судів скасувати та прийняти нове рішення, яким в позовних вимогах відмовити.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 26.05.2014 р. Київською міською державною адміністрацією було видано розпорядження № 645 "Про затвердження переможця конкурсу із залученням інвестора до будівництва підземного паркінгу, громадських будівель і споруд із заїздами та гостьовою стоянкою на проспекті Академіка Глушкова, 1 (станція метро "Виставковий центр") у м. Києві, доручено підрозділам Київської міської державної адміністрації, зокрема Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), укласти інвестиційний договір з переможцем конкурсу та замовником будівництва.
Як наслідок, 06.06.2014 р. між Департаментом економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (організатор конкурсу за договором, відповідач-1 у справі), Комунальним підприємством "Київтранспарксервіс" (замовник за договором, відповідач - 2 у справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю "СВП - ГРУП" (інвестор за договором, відповідач-3 у справі) було укладено спірний інвестиційний договір № 050-13/і/138 про реалізацію інвестиційного проекту будівництва підземного паркінгу, громадських будівель та споруд з заїздами та гостьовою автостоянкою на просп. Академіка Глушкова, 1 (станція метро "Виставковий центр") у Голосіївському районі м. Києва (далі - Інвестиційний договір).
Зазначені розпорядження № 645 від 26.05.2014 р. та інвестиційний договір від 06.06.2014 р. № 050-13/і/138 оскаржені у даній справі.
Згідно з п.п. 2, 3, 3.2 вказаного розпорядження замовником виконання підготовчих робіт та будівництва інвестиційних об'єктів визначено КП "Київтранспарксервіс", якому доручено вирішити в установленому порядку майново-правові питання та питання, пов'язані з користуванням земельними ділянками.
За результатами проведення конкурсу Протоколом постійно діючої конкурсної комісії по залученню інвесторів від 26.12.2013 р. № 55/2013, переможцем вказаного інвестиційного конкурсу визнано Товариство з обмеженою відповідальністю "СВП-ГРУП", організатору інвестиційного конкурсу - Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради доручено у встановленому порядку підготувати проект розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про затвердження даного рішення, яким, в тому числі, передбачити укладання відповідного інвестиційного договору між Департаментом економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (КМДА), Комунальним підприємством "Київтранспарксервіс" та Товариством з обмеженою відповідальністю "СВП-ГРУП".
Як свідчать матеріали справи, на виконання вищезазначеного рішення Комісії видано розпорядження Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 26.05.2014 р. № 645 "Про затвердження переможця конкурсу із залучення інвестора до будівництва підземного паркінгу, громадських будівель та споруд із заїздами та гостьовою автостоянкою на просп. Академіка Глушкова, 1 (станція метро "Виставковий центр") у Голосіївському районі доручено підрозділам Київської міської державної адміністрації, зокрема Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), укласти інвестиційний договір з переможцем конкурсу та замовником будівництва.
В подальшому, у відповідності до вказаного рішення Комісії від 26.12.2013 р. № 55/2013 та розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 26.05.2014 р. № 645, 06.06.2014 р. між Департаментом економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (організатор конкурсу за договором, відповідач-1 у справі), Комунальним підприємством "Київтранспарксервіс" (замовник за договором, відповідач - 2 у справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю "СВП - ГРУП" (інвестор за договором, відповідач-3 у справі) було укладено спірний інвестиційний договір № 050-13/і/138 про реалізацію інвестиційного проекту будівництва підземного паркінгу, громадських будівель та споруд з заїздами та гостьовою автостоянкою на просп. Академіка Глушкова, 1 (станція метро "Виставковий центр") у Голосіївському районі м. Києва (далі - Інвестиційний договір).
В обґрунтування позову прокурор наголошує на тому, що умови інвестиційного конкурсу, оформленого розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 645 від 26.05.2014 р., та спірного Інвестиційного договору від 06.06.2014 р., що визначають порядок набуття товариством земельної ділянки під забудовою, суперечать Положенню про порядок проведення інвестиційних конкурсів для будівництва, реконструкції, реставрації тощо об'єктів житлового та нежитлового призначення, незавершеного будівництва, інженерно - транспортної інфраструктури міста Києва, затвердженого рішенням Київради від 24.05.2007 р. № 528/1189 та вимогам статей 95, 116, 124, 134 Земельного кодексу України та частини 4 статті 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Зокрема, суперечність полягає в тому, що вищеназвані документи надають інвестору - ТОВ "СВП - ГРУП" можливість забудувати земельну ділянку, що знаходиться у державній власності, перебуває у користуванні НК "Експоцентр України" і на якій розміщене нерухоме майно останнього, та в подальшому оформити право власності на побудовані об'єкти, як наслідок спірна земельна ділянка поза конкурсом перейде до інвестора, що є порушенням чинного закону.
Крім того, прокурор звертає увагу і на те, що зважаючи на той факт, що Київська міська державна адміністрація не приймала рішення про відведення спірних земельних ділянок на просп. Академіка Глушкова, 1 у м. Києві для будівництва об'єктів інвестування, то на момент винесення спірного розпорядження Київської міської державної адміністрації від 26.05.2014 р. № 645 та укладення спірного Інвестиційного договору від 06.06.2015 р. з реалізації будівництва підземного паркінгу на просп. Академіка Глушкова, 1 у м. Києві жодна із сторін спірного договору не отримала на законних підставах у користування вказану земельну ділянку, на якій заплановано реалізацію інвестиційного проекту, та не була наділена повноваженнями щодо розпорядження нею.
З огляду на зазначенні порушення закону, прокурор звернувся до господарського суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що на час винесення спірного розпорядження Київської міської державної адміністрації від 26.05.2014 р. № 645 та укладення спірного Інвестиційного договору від 06.06.2015 р. № 050-13/і/138 з реалізації будівництва підземного паркінгу на просп. Академіка Глушкова, 1 у даному випадку жодна із сторін спірного договору не була управнена на укладення оспорюваного Інвестиційного договору щодо земельної ділянки державної форми власності, що перебуває у користуанні, з плануваням на ній реалізацію інвестиційного проекту.
Вищий господарський суд України погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, з огляду на наступне.
Статтею 319 Цивільного кодексу України визначено, що власник володіє, користується і розпоряджається своїм майном на власний розсуд та має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.
Господарськими судами відзначено, що статтею 393 Цивільного кодексу України передбачено право власника в судовому порядку визнавати незаконним та скасовувати правові акти органу місцевого самоврядування, які не відповідають законові та порушують права власника; відповідно до статті 396 Цивільного кодексу України в порядку положень глави 29 цього Кодексу захищаються також права особи, що має речове право на чуже майно, в тому числі і від власника майна. Вказана норма кореспондує також статті 21 Цивільного кодексу України, за якою суд визнає незаконним та скасовує правові акти індивідуальної дії та нормативно-правові акти, видані, зокрема, органом місцевого самоврядування, якщо вони суперечать актам цивільного законодавства та порушують цивільні права або інтереси.
Способи захисту прав на земельні ділянки визначені ст. 152 Земельного кодексу України, за приписами якої захист прав юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсними рішень органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатом аукціону.
Також, відповідно до вимог земельного законодавства обов'язковою передумовою для отримання (передачі) земельної ділянки у власність або користування є те, що така ділянка повинна бути вільною, а саме не перебувати у користуванні або власності інших осіб.
Частиною 5 статті 116 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
У комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування (ст. 327 Цивільного кодексу України).
Приписами ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 9 Земельного кодексу України, п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування України" Київська міська рада здійснює передачу у власність або надання у користування земельних ділянок виключно в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.
Відповідно до ч. 6 ст. 122 Земельного кодексу України Київська та Севастопольська міські державні адміністрації у межах їхніх територій передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Згідно ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Згідно п. 2 Закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 року № 5245-VI до земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, в тому числі земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна державної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об'єктів у комунальну власність.
Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень вказаного Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", який набрав чинності 01.01.2013, передбачено, що з дня набрання чинності цим законом землі державної та комунальної власності вважаються розмежованими.
Згідно із п. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" у державній власності залишаються, зокрема, розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні державних підприємств, установ, організацій.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, оскаржуваним розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 26.05.2014 р. № 645 "Про затвердження переможця конкурсу із залучення інвестора до будівництва підземного паркінгу, громадських будівель та споруд із заїздами та гостьовою автостоянкою на просп. Академіка Глушкова, 1 (станція метро "Виставковий центр") у Голосіївському районі") передбачено, що КМДА діє в межах функцій органу місцевого самоврядування відповідно до рішення Київської міської ради від 24 травня 2007 року № 528/1189 "Про затвердження Положення про порядок проведення інвестиційних конкурсів для будівництва, реконструкції, реставрації тощо об'єктів житлового та нежитлового призначення, незавершеного будівництва, інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва" та розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 17 січня 2012 року № 63 "Про проведення інвестиційних конкурсів із залучення інвесторів до реалізації проектів будівництва та експлуатації паркінгів з об'єктами транспортної інфраструктури та/або обслуговування населення, а також влаштування та експлуатації відкритих автостоянок з об'єктами транспортної інфраструктури та/або обслуговування населення у місті Києві".
При цьому, рішенням Київської міської ради від 24.05.2007 р. № 528/1189 "Про затвердження Положення про порядок проведення інвестиційних конкурсів для будівництва, реконструкції, реставрації тощо об'єктів житлового та нежитлового призначення, незавершеного будівництва, інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва", зокрема п. 5, п. 3.2.6 встановлено: "об'єктами конкурсу можуть бути: об'єкти реконструкції, реставрації, незавершеного будівництва, що належать до комунальної власності територіальної громади м. Києва, та земельні ділянки, на яких розташовані зазначені об'єкти; новостворювані об'єкти комерційного та соціального призначення з подальшою їх передачею у приватну власність та/або у власність територіальної громади м. Києва та земельні ділянки, на яких планується будівництво зазначених об'єктів; інші інвестиційно привабливі об'єкти, у тому числі земельні ділянки.
У разі, якщо земельна ділянка, на якій планується реалізація інвестиційного проекту, знаходиться у власності або користуванні фізичних або юридичних осіб, замовник підготовчих робіт розробляє пропозиції щодо можливих варіантів вирішення майново-правових питань із землекористувачем та подає їх на розгляд організатору конкурсу. Організатор конкурсу або замовник підготовчих робіт проводить відповідні переговори з землекористувачем та за їх результатами визначається щодо доцільності (можливості) проведення інвестиційного конкурсу".
Повноваження Київської міської ради визначені ст.ст. 319, 327 Цивільного кодексу України, ст. 9 Земельного кодексу України, ст.ст. 18, 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 22 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ", якими передбачено, що територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування здійснюють управління майном, що є у комунальній власності.
Рішенням господарського суду міста Києва від 10.02.2015 р. по справі № 910/28542/14 позовні вимоги Заступника прокурора міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської державної адміністрації, Національного комплексу "Експоцентр України" до Київської міської ради та комунального підприємства "Київтранспарксервіс", треті особи Реєстраційна служба Головного управління юстиції у м. Києві, Головне управління Держземагенства у місті Києві про визнання незаконним і скасування рішення, визнання недійсним договору, скасування державної реєстрації права постійного користування, визнання відсутності права користування землею та зобов'язання відновити становище, яке існувало до порушення - задоволено частково: скасовано рішення Київської міської ради № 618/10106 від 13.11.2013 р. "Про передачу комунальному підприємству "Київтранспарксервіс" земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування підземного паркінгу, громадських будівель та споруд з заїздами та гостьовою автостоянкою на проспекті Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі м. Києва"; визнано відсутнім у комунального підприємства "Київтранспарксервіс" права користування земельними ділянками площею 0,2624 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0201) вартістю 1 904 403,04 грн. та площею 1,0755 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0200) вартістю 7 805 584,88 грн. на проспекті Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі міста Києва"; визнано недійсним з моменту укладення договір оренди земельної ділянки від 13.03.2014 р. укладений між Київською міською радою та комунальним підприємством "Київтранспарксервіс", зареєстрований Департаментом земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації 31.03.2014 р. за № МЗК-1-00203, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Досінчуком Ф.І. та зареєстрований в реєстрі за №1106; зобов'язано комунальне підприємство "Київтранспарксервіс" повернути у користування Національного комплексу "Експоцентр України" земельні ділянки площею 0,2624 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0201) вартістю 1 904 403,04 грн. та площею 1,0755 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0200) вартістю 7 805 584,88 грн., що знаходяться на проспекті Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі міста Києва.
Постановою Київського апеляційного господарського суду від 22.07.2015 р. та Постановою Вищого господарського суду України від 11.11.2015 р. по справі № 910/28542/14 рішення господарського суду міста Києва від 10.02.2015 р. залишено без змін.
Відтак, як вірно встановлено судами, зазначені у судових рішеннях у справі № 910/28542/14 земельні ділянки, що знаходяться за адресою: просп. Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі м. Києва, у тому числі: площею 0,2624 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0201) та площею 1,0755 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0200), є саме земельними ділянками, щодо яких було укладено оспорюваний Інвестиційний договір від 06.06.2014 р. № 050-13/і/138 про реалізацію інвестиційного проекту будівництва підземного паркінгу, громадських будівель та споруд з заїздами та гостьовою автостоянкою на просп. Академіка Глушкова, 1 (станція метро "Виставковий центр") у Голосіївському районі м. Києва, та оскарження якого є предметом розгляду даної справи.
При цьому, під час розгляду пов'язаної справи № 910/28542/14, судами встановлено, що Національний комплекс "Експоцентр України" (третя особа, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору по даній справі) є правонаступником Республіканської постійно-діючої Сільсько-Господарської Виставки УРСР. Рішенням виконавчого комітету Київської міської ради депутатів трудящих від 19.07.1949 № 1506 "Про відвід земельної ділянки Дирекції Сільськогосподарської Виставки для організації Республіканської постійно-діючої Сільськогосподарської Виставки УРСР" земельну ділянку площею біля 300 га на 11-му кілометрі Києво - Васильківського шосе, в районі хут. "Червоний Трактир" було відведено Дирекції Республіканської Сільськогосподарської Виставки.
Окрім цього, Планом земельної ділянки в м. Києві підтверджується, що на підставі рішення Радміну УРСР від 01.10.1949 р. № 2927 рішенням виконкому Київської міської ради депутатів трудящих від 19.06.1949 р. № 1506 за проектом Управління в справах Будівництва та Архітектури м. Києва відведено в користування Республіканської Сільсько-господарської Виставки земельну ділянку площею 316,48 га.
Розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 09.02.1998 р. № 235 оформлено Національному виставковому центру України право користування земельними ділянками загальною площею 285,13 га для експлуатації та обслуговування цілісного майнового комплексу центру та проведення виставкової діяльності на просп. Академіка Глушкова. 1 у Московському (на теперішній час - Голосіївському) районі, відведеними згідно з рішенням виконавчого комітету Київської міської ради депутатів трудящих від 19.07.1949 № 1506 "Про відвід земельної ділянки Дирекції Сільськогосподарської Виставки для організації Республіканської постійно-діючої Сільськогосподарської Виставки УРСР" у зв'язку з закріпленням державного майна на праві оперативного управління, в тому числі: право постійного користування земельною ділянкою площею 284,66 га та право тимчасового довгострокового користування на умовах оренди строком на 49 років земельною ділянкою площею 0,47 га.
Решта земельної ділянки із загальної площі 316,48 га, в тому числі, на якій розташована передвиставкова площа, із постійного користування НК "Експоцентр України" не вилучалась.
На виконання Розпорядження Київської міської державної адміністрації від 09.02.1998 р. № 235 та рішення Київської міської ради від 14.03.2002 р. № 300/1734 Національному комплексу "Експоцентр України" видано державний акт серії І-КВ № 007405 на право постійного користування землею площею 285,0029 га на просп. Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі м. Києва, копія якого наявна в матеріалах справи. Вказаний державний акт зареєстровано в книзі записів державних актів на право постійного користування землею 31.01.2003 за № 79-4-00056.
Окрім цього, 28.04.1998 р. було укладено договір на право тимчасового довгострокового користування землею на умовах оренди, зареєстрований у книзі договорів на право тимчасового користування землею 28.04.1998 р. за № 79-5-00023, відповідно до якого Національному комплексу "Експоцентр України" надано в оренду строком на 49 років земельну ділянку площею 0,2550 га для експлуатації та обслуговування цілісного майнового комплексу центру та проведення виставкової діяльності на просп. Академіка Глушкова, 1 у Московському (на теперішній час - Голосіївському) районі м. Києва. Державний акт на право постійного користування землею та додаткова угода до договору оренди земельної ділянки зареєстровані 31.01.2003 р.
Між тим, як встановлено судами у пов'язаній справі № 910/28542/14, зокрема, зазначено у висновку Начальника управління капітального будівництва та ремонтів до креслень з абрисами земельної ділянки за адресою м. Київ, проспект Академіка Глушкова, 1, яка надана в постійне користування НК "Експоцентр України", територія, яка надавалась Республіканській сільськогосподарській виставці, за вказаними вище рішеннями у 1949, включає в себе передвиставкову площу - земельну ділянку загальною орієнтовною площею 1,3379 га, яка не увійшла до складу земельної ділянки НК "Експоцентр України" при оформленні права користування земельними ділянками, тобто право користування якою посвідчене за Національним комплексом "Експоцентр України" вищезазначеним державним актом.
Також судами у справі № 910/28542/14 встановлено, що серед основних засобів цілісного майнового комплексу Національного комплексу "Експоцентр України" обліковуються дорожні об'єкти передвиставкової площі (інв. номер 00110049), оскільки з метою організації виставки та ярмарки НК "Експоцентр України", використовуючи наявні в нього основні засоби, повинен забезпечити особам - учасникам вказаних заходів, доступ до виставкових об'єктів.
Згідно із актом приймання Урядовою комісією будівель та інженерних споруд, благоустрою та озеленення Виставки передового досвіду в народному господарстві Української РСР від 30.06.1958 р., затвердженого постановою Ради Міністрів Української РСР від 30.06.1958 р., затвердженого постановою Ради Міністрів Української РСР від 13.08.1958 р. №1086, передвиставкова площа побудована за кошти державного бюджету і знаходиться на балансі НК "Експоцентр України".
За "Генеральным планом развития ВДНХ УССР" 1978 року територія виставки складала 337 га (витяг з розділу "Технико-экономические обоснования развития и эксплуатации ВДНХ УССР") та включала в себе головну передвиставкову площу.
Поряд із цим, неодноразові клопотання Національного комплексу "Експоцентр України" про надання згоди на надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для облаштування паркування автотранспорту експонентів та відвідувачів виставки на вул. Академіка Глушкова, 1, залишалися без задоволення.
Зокрема, клопотання НК "Експоцентр України" про надання згоди на розроблення документації із землеустрою для влаштування автостоянки та будівництва підземного паркінгу на вул. Академіка Глушкова, 1, Київською міською радою залишене без розгляду, у зв'язку з тим, що відповідно до рішення Київради від 13.07.2005р. №43/43 зазначена територія призначена для реалізації за конкурсом під будівництво підземного паркінгу, а також не визначено остаточні межі технічної зони будівництва станції метро "Виставковий центр" Куренівсько-Червоноармійської лінії метрополітену.
Окрім того, рішенням №902/7138 Київською міською радою відмовлено НК "Експоцентр України" в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для облаштування паркування автотранспорту експонентів та відвідувачів "Експоцентру України", з посиланням на те, що наміри забудови не відповідають Генеральному плану розвитку міста Києва до 2020 року.
Однак, попри вищенаведене, рішенням Київської міської ради від 13.11.2012 р. №618/10106 "Про передачу комунальному підприємству "Київтранспарксервіс" земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування підземного паркінгу, громадських будівель та споруд з заїздами та гостьовою автостоянкою на просп. Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі м. Києва" затверджено проект землеустрою та передано КП "Київтранспарксервіс" земельні ділянки, спір щодо правомірності укладення інвестиційного договору щодо забудови яких та розпорядження КМДА, яке є підставою його укладення, є предметом розгляду у даній справі № 910/18590/15, а саме загальною площею 1,3379 га для цілей та за адресою, зазначеним в рішенні, з них: земельну ділянку площею 1,0755 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0200) - в постійне користування; земельну ділянку площею 0,2624 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0201) - в короткострокову оренду на 5 років.
Право постійного користування КП "Київтранспарксервіс" земельною ділянкою 1,0755 га зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 14.02.2014р. №17810382.
На підставі вказаного рішення Київської міської ради від 13.11.2013 р. №618/10106 між Київською міською радою та КП "Київтранспарксервіс" було укладено договір оренди земельної ділянки від 13.03.2014, за яким земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:79:392:0201, площею 0,2624 га, передана відповідачу-2 в оренду строком на 5 років. Зазначений договір зареєстровано 31.03.2014р. за №МЗК-1-00203 Департаментом земельних ресурсів КМДА, посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Досінчук Ф.І. та зареєстровано в реєстрі за №1106.
При цьому, за результатами розгляду пов'язаної справи № 910/28542/14 судами встановлено, що повноваження щодо розпорядження спірною земельною ділянкою державної власності площею 1,3379 га згідно з ч. 6. ст. 122 Земельного кодексу України наділена Київська міська державна адміністрація, а отже Київська міська рада прийняла рішення від 13.11.2012 р. № 618/10106 "Про передачу комунальному підприємству "Київтранспарксервіс" земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування підземного паркінгу, громадських будівель та споруд з заїздами та гостьовою автостоянкою на проспекті Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі м. Києва" поза межами наданих їй повноважень.
Окрім цього, у справі № 910/28542/14 господарським судом встановлено, що передвиставкова площа побудована за державні кошти та належить до майна державного цілісного майнового комплексу Національного комплексу "Експоцентр України", отже спірна земельна ділянка площею 1,3379 га відведена замовнику - КП "Київтранспарксервіс" за рахунок частини земель, що перебувають в постійному користуванні НК "Експоцентр України", та, відповідно, відноситься до земель державної власності.
Право постійного користування земельною ділянкою площею 1,3379 га НК "Експоцентр України" не припинялось, земельні ділянки вказаної площі з користування комплексу не вилучались.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 35 Господарського процесуального кодексу України та пункту 2.6 постанови пленуму ВГСУ № 18 визначено, що якої не потребують доказування преюдиціальні обставини, тобто встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, - при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини. При цьому не має значення, в якому саме процесуальному статусі виступали відповідні особи у таких інших справах - позивачів, відповідачів, третіх осіб тощо. Преюдиціальне значення процесуальним законом надається саме обставинам, встановленим судовими рішеннями (в тому числі в їх мотивувальних частинах), а не правовій оцінці таких обставин, здійсненій іншим судом.
Як встановлено рішеннями господарських судів у справі № 910/28542/14, які є преюдиційними для даної справи, земельна ділянка на проспекті Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі м. Києва, яка відведена Київською міською радою КП "Київтранспарксервіс" під будівництво підземного паркінгу, перебуває у користуванні Національного комплексу "Експоцентр України" та відноситься до земель державної форми власності, отже повноваженнями щодо розпорядження спірною земельною ділянкою державної власності площею 1,3379 га згідно з приписами ч. 6 ст.122 Земельного кодексу України наділена саме Київська міська державна адміністрація.
При цьому, матеріали даної справи не містять доказів наявності рішення Київської міської державної адміністрації, як органу, уповноваженого приписами чинного законодавства на передачу земель державної власності у власність або у користування третім особам, відповідного рішення про відведення земельної ділянки саме державної власності на проспекті Академіка Глушкова, 1 у м. Києві для будівництва підземного паркінгу.
Таким чином, колегія суддів, враховуючи вищевикладене та встановлені судами у пов'язаній справі №910/28542/14 обставини щодо визнання відсутнім у відповідача-2 права користування спірними земельними ділянками площею 0,2624 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0201) та площею 1,0755 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0200) на проспекті Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі міста Києва, в зв'язку з визнанням недійсним з моменту укладення договору оренди земельної ділянки площею 0,2624 га на просп. Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі м. Києва, укладеного між Київською міською радою та КП "Київтранспарксервіс" 13.03.2014, та зобов'язання повернути у користування НК "Експоцентр України" вказані земельні ділянки на проспекті Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі м. Києва, а також скасування рішення Київської міської ради від 13.11.2013 р. № 618/10106 "Про передачу комунальному підприємству "Київтранспарксервіс" земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування підземного паркінгу, громадських будівель та споруд з заїздами та гостьовою автостоянкою на просп. Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі м. Києва", на підставі якого відбулась передача земельних ділянок КП "Київтранспарксервіс", погоджується з висновком місцевого господарського суду, що на час винесення спірного розпорядження Київської міської державної адміністрації від 26.05.2014 р. № 645 та укладення спірного Інвестиційного договору від 06.06.2015 р.№ 050-13/і/138 з реалізації будівництва підземного паркінгу на просп. Академіка Глушкова, 1 жодна із сторін спірного договору не отримала на законних підставах у користування вказану земельну ділянку, на якій заплановано реалізацію інвестиційного проекту, та не була наділена повноваженнями щодо розпорядження нею, в зв'язку з чим проведення інвестиційного конкурсу щодо земельної ділянки, яка відноситься до державної власності, та винесення 26.05.2014 р. Київською міською державною адміністрацією в межах функцій органу місцевого самоврядування розпорядження № 645 є таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства та підлягає скасуванню.
В свою чергу, судом першої інстанції, з метою встановлення дійсних розмірів, конфігурації спірних земельних ділянок та наявності розміщення на її території будівельних споруд, інших об'єктів, ухвалою ГСМК від 08.02.2016 р. у даній справі було призначено судову земельно-технічну експертизу.
За результатами проведення вказаної експертизи судом було отримано висновок КНДІСЕ № 4306/16-41 від 14.11.2016, згідно якого встановлено, що:
- земельні ділянки з кадастровими номерами 8000000000:79:392:0201 та 8000000000:79:392:0200, які розташовані за адресою проспект Академіка Глушкова,1 у Голосіївському районі міста Києва не накладаються на земельну ділянку, що розташована на проспекті Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі міста Києва, що надана Національному комплексу "Експоцентр України" (03680, м. Київ, пр-т Академіка Глушкова, 1, код ЕДРПОУ 21710384) для експлуатації та обслуговування цілісного майнового комплексу НК "Експоцентр України" та оформлена Державним актом від 31.01.2003 серії І-КВ №007405 на право постійного користування землею, зареєстрованим у книзі записів державних актів на право постійного користування землею 31.01.2003 за №79-4-00056.
- на земельних ділянках (кадастровий номер 8000000000:79:392:0201 та кадастровий номер 8000000000:79:392:0200) на проспекті Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі міста Києва розміщується нерухоме майно, що знаходиться в оперативному управління Національного комплексу "Експоцентр України" та знаходиться на його балансі. Зокрема: асфальтобетонне покриття (відкрита автостоянка) 1953-1958 року побудови з гранітними бордюрами, з облаштуванням терміналу в'їзду автомобільним (2 шт), терміналу виїзду автомобільним (2 шт); тротуари, огородження. Площа асфальтобетонного покриття становить 10400 кв.м. або 1,0400 га.
- на земельних ділянках (кадастровий номер 8000000000:79:392:0201 га кадастровий номер 8000000000:79:392:0200) на проспекті Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі міста Києва, згідно з викопіюванням М 1:500 розміщуються наступні інженерні мережі: - кабель міжнародного зв'язку, водопровід, каналізація ливнева, кабель електрозв'язку, опори ліній електропередач, підземний перехід.
При цьому, електричні мережі КЛ 35 кВ "ПС Теремки - ПС Голосієво" утримуються на балансі ПАТ "Київенерго"; дві кабельні лінії 10 кВ "ПС Теремківська - 7522" та "ПС Теремківська - 7523" утримуються на балансі ПАТ "Київметробуд".
Тобто, вказаним висновком експерта додатково підтверджено наявність на спірних земельних ділянках, які, як встановлено господарським судом у справі № 910/28542/14, відносяться до земель державної власності, нерухомого майна, що знаходиться в оперативному управлінні Національного комплексу "Експоцентр Україна" та обліковуються на балансі останнього.
При цьому, згідно наявної в матеріалах справи інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно (інформаційна довідка від 06.10.2016 № 69900351), "дорожні об'єкти передвиставочної площі" за адресою проспект Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі міста Києва, відносяться до державної форми власності на підставі акту приймання від 30.06.1958.
Господарськими судами встановлено, що Національний комплекс "Експоцентр України" за своєю організаційно-правовою формою є державною установою, заснованою на державній власності, належить до сфери управління Державного управління справами. Відповідно до п. 4.2 Положення про Національний комплекс "Експоцентр України" майно Експоцентру є державною власністю і закріплюється за ним на праві оперативного управління. Експоцентр володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним Державним управлінням справами, у межах, встановлених законодавством України та вищевказаним Положенням.
Таким чином, як вірно встановлено судами та матеріалами справи належним чином підтверджується факт віднесення спірної земельної ділянки за адресою проспект Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі міста Києва до державної форми власності, а отже прийняття неправомірних рішень про надання земельних ділянок у користування, в першу чергу, порушує охоронювані законом права та інтереси держави.
За оцінкою колегії суддів, місцевим господарським судом цілком вірно відзначено, що обставини відсутності у КП "Експоцентр України", як землекористувача правовстановлюючих документів на користування спірною земельною ділянкою за умови перебування вказаного майна на балансі НК "Експоцентр України", та розпорядження останнім на праві оперативного управління, переданого державою в особі Державного управління справами, яке здійснює контроль за використанням і збереженням переданого в оперативне управління майна, не змінюють її правового статусу, як земельної ділянки державної власності, яка перебуває в користуванні НК "Експоцентр України" з моменту надання Республіканській сільськогосподарській виставці за вказаними вище рішеннями у 1949р. та не спростовують зазначеного факту перебування спірної земельної ділянки у власності держави, підставність вимог прокурора та невідповідність оскаржуваного розпорядження КДМА від 26.05.2014 № 645.
Відповідно до п. 2.1 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 11 від 29.05.2013 р. "Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними" (далі - Постанова № 11) загальні підстави і наслідки недійсності правочинів (господарських договорів) встановлені статтями 215, 216 ЦК України, статтями 207, 208 ГК України. Правила, встановлені цими нормами, повинні застосовуватися господарськими судами в усіх випадках, коли правочин вчинений з порушенням загальних вимог частин першої - третьої, п'ятої статті 203 ЦК України і не підпадає під дію інших норм, які встановлюють підстави та наслідки недійсності правочинів. Вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов'язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин. За загальним правилом невиконання чи неналежне виконання правочину не тягне за собою правових наслідків у вигляді визнання правочину недійсним. У такому разі заінтересована сторона має право вимагати розірвання договору або застосування інших передбачених законом наслідків, а не визнання правочину недійсним.
Згідно ч.1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Приписами статті 203 Цивільного кодексу України передбачені загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, зокрема, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
З урахуванням викладеного, недійсність правочину зумовлюється наявністю дефектів його елементів: дефекти (незаконність) змісту правочину; дефекти (недотримання) форми; дефекти суб'єктного складу; дефекти волі - невідповідність волі та волевиявлення.
Отже, чинним законодавством визначено, що договір може бути визнаний недійсним лише з підстав, передбачених законом.
Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин) (ч.3 ст. 215 Цивільного кодексу України).
Таким чином, для визнання недійсним у судовому порядку правочину (господарського зобов'язання) необхідно встановити, що правочин не відповідає вимогам закону, або ж його сторонами (стороною) при укладенні було порушено господарську компетенцію.
При цьому, зміст правочину відповідно до ч.1 ст. 203 Цивільного кодексу України не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
Відтак, виходячи з наведених приписів закону прокурор, звертаючись із даним позовом до господарського суду з вимогою про визнання недійсним Інвестиційного договору зобов'язаний довести наявність тих обставин, з якими закон пов'язує визнання угод недійсними на момент їх вчинення і настання відповідних наслідків.
За змістом постанови пленуму Верховного Суду України "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними" № 9 від 06.11.2009р. відповідність чи невідповідність правочину вимогам законодавства має оцінюватися судом відповідно до законодавства, яке діяло на момент вчинення правочину.
Відповідно до Постанови Пленуму Верховного суду України № 9 від 06.11.2009 р. "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними" під час розгляду справ про визнання угоди (правочину) недійсною господарський суд встановлює наявність тих обставин, з якими закон пов'язує визнання угод недійсними та настання відповідних наслідків, а саме: відповідність змісту угоди вимогам закону, додержання встановленої форми угоди, правоздатність сторін за угодою, у чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення спору. При цьому, обставини, що мають істотне значення для вирішення спору повинні підтверджуватись сторонами належними та допустимими доказами відповідно до вимог статей 33, 34 Господарського процесуального кодексу України.
При цьому, згідно листа Вищого господарського суду України і у п. 18 Інформаційного листа №01-8/211 від 07.04.2008 р. в контексті приписів ч. 3 ст. 215 Цивільного кодексу України коло заінтересованих осіб, які мають право заперечувати дійсність договору на підставах, встановлених законом, має з'ясовуватись в кожному конкретному випадку в залежності від обставин справи та правових норм, які підлягають застосуванню до спірних правовідносин, якщо інше не встановлено законом.
Окрім того, відповідно до пункту 3.7 постанови № 11 необхідною умовою для визнання господарського договору недійсним як такого, що завідомо суперечить інтересам держави і суспільства (частина перша статті 207 ГК України), є наявність наміру хоча б у однієї з сторін щодо настання відповідних наслідків. До господарських договорів, що підпадають під ознаки відповідної норми, слід відносити ті, що посягають на суспільні, економічні та соціальні основи держави і суспільства і спрямовані, зокрема, на: використання всупереч законові державної або комунальної власності: незаконне заволодіння. користування розпорядження (в тому числі відчуження) об'єктами права власності українського народу - землею як основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, її надрами, іншими природними ресурсами (статті 14, 15 Конституції України). Для прийняття рішення зі спору необхідно встановлювати, у чому конкретно полягала завідомо суперечна інтересам держави і суспільства мета укладення господарського договору, якою із сторін і в якій мірі
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій, що на час винесення спірного розпорядження Київської міської державної адміністрації від 26.05.2014 р. № 645 та укладення спірного Інвестиційного договору від 06.06.2015 р. № 050-13/і/138 з реалізації будівництва підземного паркінгу на просп. Академіка Глушкова, 1 у даному випадку жодна із сторін спірного договору не була уповноважена на укладення оспорюваного Інвестиційного договору щодо земельної ділянки державної форми власності, що перебуває у користуванні, з плануванням на ній реалізацію інвестиційного
Таким чином, Інвестиційний договір від 06.06.2016 № 050-13/і/138 підлягає визнанню недійсним.
Відтак, враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком судів, що позовні вимоги прокурора та третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору, є доведеними, відповідачами не спростованими, а тому обґрунтовано задоволені повністю.
Отже, доводи касаційної скарги спростовуються вищевикладеним та не можуть бути підставою для скасування постанови у справі, а тому її слід залишити без змін, таку як ухвалену при повному з'ясуванні всіх обставин справи та при вірному правозастосуванні.
На підставі наведеного, керуючись ст.ст.111-5, 111-7, 111-9, 111-11 ГПК України Вищий господарський суд України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "СВП-ГРУП" та Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) залишити без задоволення.
Постанову Київського апеляційного господарського суду від 13.06.2017 р. та рішення господарського суду міста Києва від 21.02.2017 р. у справі № 910/18590/15 залишити без змін.
Головуючий - суддя Б. М. Грек
Судді І. В. Вовк
В. П. Селіваненко
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2017 |
Оприлюднено | 23.10.2017 |
Номер документу | 69664877 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Грек Б.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні