Ухвала
від 01.11.2017 по справі 802/1053/17-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

м. Вінниця

01 листопада 2017 р. Справа № 802/1053/17-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Дмитришеної Руслани Миколаївни,

секретаря судового засідання: Макарової К.В.

представника позивача: ОСОБА_1

представника відповідача: ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання про закриття провадження у адміністративній справі

за позовом: товариства з обмеженою відповідальністю "Щедра нива"

до: Державного реєстратора приватного нотаріуса Берегівського районного нотаріального округу ОСОБА_3, треті особи: ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ТОВ "Овочі Заріччя"

про: скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Вінницького окружного адміністративного суду знаходиться адміністративна справа за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Щедра нива" до Державного реєстратора приватного нотаріуса Берегівського районного нотаріального округу ОСОБА_3, треті особи: ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ТОВ "Овочі Заріччя" про скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки.

Представником відповідача у відкритому судовому засіданні на стадії додаткових пояснень було заявлено клопотання про закриття провадження у справі.

Обгрунтовуючи заявлене клопотання, представник відповідача надав суду пояснення в яких зазначав, що відповідно до п. 4 листа Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних та кримінальних справ від 07.02.2014 року питання щодо визначення юрисдикції розгляду справ про оскарження нотаріальних дій або відмову в їх вчинені, позиція суддів зводиться до того: чи є нотаріус суб'єктом владних повноважень . Згідно п.7 ст.3 КАСУ суб'єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Проте, на думку представника відповідача, вважати діяльність нотаріуса як таку у межах якої здійснюється владні управлінські функції - не можна.

Останім зазначено, що у діях нотаріусу немає а ні адміністративного примусу, а ні управлінських повноважень. У висновку свого обґрунтування, покликаючись на ст. 15 Цивільного процесуального кодексу України, представник відповідача зазначив, що дана справа підлягає розгляду та вирішенню в порядку цивільного судочинства. Відтак даний спір не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства, а провадження у справі слід закрити на підставі п.1 ч.1 ст. 157 КАС України.

Представник позивача заперечував щодо заявленого клопотання мотивуючи тим, що позивачем не оскаржуються дії нотаріуса як такого, а оскаржуються дії безпосередньо державного реєстратора, якому відповідно до законодавства держава надала повноваження вчиняти дії. Зокрема, на реєстрацію права на нерухоме майно та їх обтяжень. В силу положень КАСУ, юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, щодо яких законом встановлено інший порядок судового розгляду.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін суд дійшов висновку, що у задоволенні клопотання представника відповідача слід відмовити з огляду на наступне.

Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Згідно з частиною 2 статті 4 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.

За змістом пункту 1 частини 1 статті 3 КАС України справа адміністративної юрисдикції - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Як слідує із постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 20.05.2013 №8, зокрема пункту 8, відповідно до абзацу другого частини першої статті 2 Закону України від 1 липня 2004 року № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Повноваження державного реєстратора, передбачені цим Законом, з видачі та прийому документів можуть виконувати посадові особи органів місцевого самоврядування, адміністратори центрів надання адміністративних послуг, нотаріуси.

Відповідно до частини другої статті 30 цього Закону дії або бездіяльність державного реєстратора, державного кадастрового реєстратора, нотаріуса, державного виконавця можуть бути оскаржені до суду. Суди повинні мати на увазі, що під діями також слід розуміти рішення, прийняті зазначеними суб'єктами владних повноважень з питань реєстрації. Спори, які виникають у цих відносинах, підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Стосовно визначення судової юрисдикції у спорах щодо оскарження дій нотаріусів, судам необхідно визначити характер таких дій та правовий статус нотаріуса при вчиненні вказаних дій.

Як відомо, за своїм правовим статусом в силу ст. 1 Закону України Про нотаріат нотаріус не є суб'єктом владних повноважень у розумінні КАС України. Тому, нотаріальні дії, які вчиняються нотаріусами відповідно до вказаного Закону, оскаржуються до суду в порядку цивільного судочинства.

Разом з тим, нотаріус може вчиняти дії, які мають публічно-правовий характер, на відміну від нотаріальних дій, а саме: державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а також державну реєстрацію обтяжень рухомого майна.

Реєстраційні дії, пов'язані з веденням Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Державного реєстру обтяжень рухомого майна, вчиняються нотаріусами не на підставі Закону України Про нотаріат , а на підставі Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та Закону України Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень , а також відповідних договорів, укладених з Державним підприємством Інформаційний центр Міністерства юстиції України як адміністратором названих Реєстрів.

Міністерство юстиції України як держатель відповідного реєстру є суб'єктом владних повноважень, який делегує свої повноваження з ведення реєстру Державному підприємству Інформаційний центр Міністерства юстиції України, яке у свою чергу укладає відповідні договори з реєстраторами - державними нотаріальними конторами та приватними нотаріусами. Відтак нотаріуси, у такому випадку, виступають як суб'єкти делегованих владних повноважень.

Отже, при вчиненні зазначених реєстраційних дій нотаріус діє як суб'єкт владних повноважень у розумінні КАС України, а тому такі дії нотаріуса підлягають оскарженню до адміністративного суду.

За наведених обставин, як за суб'єктним складом, так і за предметною підсудністю спір носить ознаки публічно-правового характеру, що підпадає під юрисдикцію адміністративних судів, тому підстави для закриття провадження у даній справі - відсутні.

Керуючись ст.ст. 157, 165, 186, 254 КАС України суд, -

УХВАЛИВ:

в задоволенні клопотання про закриття провадження у справі - відмовити

Ухвала оскарженню не підлягає. Відповідно до ч. 6 ст. 254 КАС України ухвали суду, які не можуть бути оскаржені, набирають законної сили з моменту постановлення.

Суддя/підпис/ ОСОБА_12

Копія вірна.

Суддя:

Секретар:

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.11.2017
Оприлюднено09.11.2017
Номер документу70093712
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/1053/17-а

Постанова від 11.01.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 24.11.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 24.11.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 01.11.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Постанова від 01.11.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 01.11.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 04.10.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 04.10.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 12.09.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 17.07.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні