ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 жовтня 2017 року Справа № 914/1009/17
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Т. Дроботової - головуючого І. Алєєвої, Л. Рогач
за участю представників: позивача Старак Н.М. - за дов. від 20.01.17 відповідача не з'явились (про час і місце судового засідання повідомлені належно) розглянувши матеріали касаційної скарги Приватного акціонерного товариства "Львівобленерго" на постановувід 17.07.2017 Львівського апеляційного господарського суду у справі№914/1009/17 господарського суду Львівської області за позовомЖидачівської міської ради
до Приватного акціонерного товариства "Львівобленерго" про внесення змін до договору оренди землі ВСТАНОВИВ:
У травні 2017 року Жидачівська міська рада звернулася до господарського суду Львівської області з позовом до Приватного акціонерного товариства "Львівобленерго" про внесення змін та доповнень до договору оренди землі від 18.07.2012 р., укладеного між Жидачівською міською радою та ПАТ "Львівобленерго", на оренду земельної ділянки несільськогосподарського призначення, загальною площею 2,2223 га, яка знаходиться за адресою: Львівська область, Жидачівський район, м. Жидачів, вул. Енергетична, 5, зареєстрований у Реєстраційній службі Жидачівського РУЮ Львівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 28.08.2013 р. за №(8553315) 2266161 про інше речове право, а саме: 1.1. Змінити у договорі назву орендаря з ПАТ "Львівобенерго" на ПРАТ "Львівобенерго"; пункт 2 розділу "Об'єкт оренди" викласти в наступній редакції: "2. В оренду передається земельна ділянка (кадастровий номер - 4621510100:01:035:0042), загальною площею - 2,2223 га (у тому числі: 0,2105 га будівлі; 1,5439 га - зелені насадження; 0,4567 га - під площадками, проїздами; 0,0112 га - пожежна водойма). Пункт 5 розділу "Об'єкт оренди" викласти в наступній редакції: "5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 5207137,80 грн". Пункт 9 розділу "Орендна плата" викласти у наступній редакції: "9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі в розмірі 364499,65 грн без ПДВ в рік, що становить 7% (сім відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, шляхом перерахування щомісячного платежу у розмірі 1/12 частини річної орендної плати на банківський рахунок орендодавця, згідно наданого розрахунку орендної плати, який встановлюється щорічно сесією Жидачівської міської ради та надсилається у двох примірниках орендарю, який зобов'язаний його підписати і повернути один примірник на адресу орендодавця." Пункт 11 розділу "Орендна плата" викласти у наступній редакції: "11. Орендна плата з урахуванням індексів інфляції вноситься щомісячно у розмірі 1/12 частини річної орендної плати на р/р № 33215812700158 в ГУДКСУ у Львівській області МФО 825014; ЗКПО 37942901; код платежу 18010600-орендна плата з юридичних осіб не пізніше 30 числа наступного за звітним місяця. У випадку, якщо на момент проведення орендарем орендної плати індекс інфляції не встановлений (не визначений), в даному випадку сума індексації оплачується орендарем додатково протягом 7-денного терміну, з моменту встановлення й опублікування індексу інфляції".
Позовні вимоги, з посиланням на приписи статей 143, 144 Конституції України, статей 11, 651 Цивільного кодексу України, статей 12, 206 Земельного кодексу України, обґрунтовані прийняттям міською радою рішення, яким змінено нормативну грошову оцінку землі, що зумовило підвищення бази нарахування розміру орендної плати, а також рішення, яким підвищено ставку орендної плати за земельні ділянки надані підприємства з виробництва та розподілу електроенергії з 3% до 7% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Водночас позивач посилався на необхідність внесення змін і доповнень у спірний договір оренди в частині зазначення кадастрового номеру спірної земельної ділянки, назви орендаря, зміну реквізитів рахунку для сплати орендної плати.
Відповідач своїм правом на надання відзиву на позовну заяву не скористався.
Рішенням господарського суду Львівської області від 12.06.2017 р. (суддя Синчук М.) позов задоволено в повному обсязі. Внесено зміни та доповнення до договору оренди землі від 18.07.2012 р., укладеного між Жидачівською міською радою та ПАТ "Львівобленерго", на оренду земельної ділянки несільськогосподарського призначення, загальною площею 2,2223 га, яка знаходиться за адресою: Львівська область, Жидачівський район, м. Жидачів, вул. Енергетична, 5, зареєстрований у Реєстраційній службі Жидачівського РУЮ Львівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 28.08.2013 р. за №(8553315) 2266161 про інше речове право, а саме: змінити у договорі назву орендаря з ПАТ "Львівобенерго" на ПРАТ "Львівобенерго"; пункт 2 розділу "Об'єкт оренди" викласти в наступній редакції:" 2. В оренду передається земельна ділянка (кадастровий номер - 4621510100:01:035:0042), загальною площею - 2,2223 га (у тому числі: 0,2105 га будівлі; 1,5439 га - зелені насадження; 0,4567 га - під площадками, проїздами; 0,0112 га - пожежна водойма). Пункт 5 розділу "Об'єкт оренди" викласти в наступній редакції: "5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 5207137,80 грн". Пункт 9 розділу "Орендна плата" викласти у наступній редакції: "9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі в розмірі 364499,65 грн без ПДВ в рік, що становить 7% (сім відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, шляхом перерахування щомісячного платежу у розмірі 1/12 частини річної орендної плати на банківський рахунок орендодавця, згідно наданого розрахунку орендної плати, який встановлюється щорічно сесією Жидачівської міської ради та надсилається у двох примірниках орендарю, який зобов'язаний його підписати і повернути один примірник на адресу орендодавця". Пункт 11 розділу "Орендна плата" викласти у наступній редакції: "11. Орендна плата з урахуванням індексів інфляції вноситься щомісячно у розмірі 1/12 частини річної орендної плати на р/р № 33215812700158 в ГУДКСУ у Львівській області МФО 825014; ЗКПО 37942901; код платежу 18010600-орендна плата з юридичних осіб не пізніше 30 числа наступного за звітним місяця. У випадку, якщо на момент проведення орендарем орендної плати індекс інфляції не встановлений (не визначений), в даному випадку сума індексації оплачується орендарем додатково протягом 7-денного терміну, з моменту встановлення й опублікування індексу інфляції".
Мотивуючи судове рішення, місцевий господарський суд виходив, зокрема, з того, що нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї орендної плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, яка встановлена умовами укладеного договору.
За апеляційною скаргою ПАТ "Львівобленерго" Львівський апеляційний господарський суд (судді: Якімець Г.Г., Кравчук Н.М., Мирутенко О.Л.), переглянувши рішення господарського суду Львівської області від 12.06.2017 р., постановою від 17.07.2017 р. залишив його без змін з тих же підстав.
ПАТ "Львівобленерго" подало до Вищого господарського суду України касаційну скаргу, в якій просить скасувати рішення господарського суду Львівської області від 12.06.2017 р. та постанову Львівського апеляційного господарського суду від 17.07.2017 р., а справу направити на новий розгляд до місцевого господарського суду, посилаючись на порушення господарськими судами норм матеріального і процесуального права, зокрема, статті 651 Цивільного кодексу України, статті 30 Закону України "Про оренду землі".
Скаржник не погоджується з висновком господарських судів попередніх інстанцій про наявність підстав для внесення змін до спірного договору оренди землі в частині зміни розміру орендної плати у зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки землі.
Від відповідача 24.10.2017 р. було отримано клопотання про забезпечення проведення судового засідання в режимі відеоконференції, яке було задоволено ухвалою Вищого господарського суду України від 24.10.2017 р.
Від позивача відзиву на касаційну скаргу судом не отримано.
Заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення присутнього у судовому засіданні в режимі відеоконференції представника позивача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.
Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 18.07.2012 р. між Жидачівською міською радою - орендодавцем та Публічним акціонерним товариством "Львівобленерго" - орендарем був укладений договір оренди землі, за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, на підставі рішення Жидачівської міської ради №446 від 23.05.2012 р., що знаходиться у м. Жидачеві по вул. Енергетична, 5, загальною площею 2,2223 га (у т.ч. 0,2105 га - будівлі; 1,5439 га - зелені насадження; 0,4567 га - під площадками, проїздами; 0,0112 га - пожежна водойма.
Пунктом 5 договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладення договору становила 1377603,77 грн.
У пункті 8 договору сторони погодили, що договір укладено до 31 грудня 2060 року.
Згідно з пунктом 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі у розмірі 3% нормативної грошової оцінки, що становить 41328,11 грн на рік.
Відповідно до пункту 11 договору орендна плата з урахуванням індексів інфляції вноситься щомісячно у розмірі 1/12 частини річної орендної плати на р/р №33215812700158 в УДКСУ у Жидачівському районі Львівській області, МФО 825014, ЗКПО 37942901, код платежів 13050200, не пізніше 30 числа наступного за звітним місяця.
Пунктом 13 договору сторони передбачили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану об'єкту оренди не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавством.
У відповідності до пунктів 15, 16 договору земельна ділянка передається в оренду для обслуговування нежитлових та виробничо-житлових будівель та споруд; цільове призначення земельної ділянки - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
17.06.2015 р. рішенням Жидачівської міської ради №961 було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Жидачева.
Згідно з Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.04.2017 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером - 4621510100:01:035:0042 становить 5207137,80 грн.
Рішеннями Жидачівської міської ради №896 від 23.01.2015 р., №57 від 21.01.2016 р., №269 від 16.03.2017 р. було встановлено розмір річної суми платежу орендної плати за земельні ділянки, надані підприємствам з виробництва та розподілу електроенергії у розмірі 7% від їх нормативної грошової оцінки.
Господарські суди встановили, що вказані рішення міської ради та відповідні розрахунки для погодження і підписання направлялися на адресу відповідача рекомендованими листами з повідомленнями про вручення (№129 від 10.02.2015 р., №348 від 16.04.2016 р., №105 від 03.02.2016 р., №279/4 від 25.03.2016 р., №463 від 19.05.2016 р., №96 від 09.02.2017 р.). Однак, відповідачем такі розрахунки підписані і повернуті Жидачівській міській раді не були.
09.02.2017 р. позивач направив на адресу відповідача пропозицію про необхідність внесення змін та доповнень у договір оренди землі від 18.07.2012 р., котра отримана останнім 13.02.2017 р., та яка відповідачем була залишена без задоволення.
Відтак, як встановили суди, станом на день розгляду справи судом першої інстанції зміни і доповнення до спірного договору, в тому числі, щодо розмірів нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та ставки орендної плати за користування земельною ділянкою відповідачем підписані не були.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено господарськими судами попередніх інстанцій предметом спору у даній справі є вимога Жидачівської міської ради до ПАТ "Львівобленерго" про внесення змін та доповнень до договору оренди землі від 18.07.2012 р., укладеного між сторонами у справі, в редакції позивача, викладеній у позовній заяві. При цьому, як вже зазначалося, вказані зміни та доповнення стосувалися зміни назви орендаря, реквізитів рахунку для сплати орендної плати, зазначення кадастрового номеру спірної земельної ділянки, зміни розміру нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, а також зміни ставки орендної плати з 3% до 7% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Ухвалюючи судові акти у справі, господарські суди попередніх інстанцій дійшли висновку про обґрунтованість позову та задовольнили його.
Проте такі висновки господарських судів колегією суддів визнаються передчасними через нез'ясування усіх обставин справи, з ненаданням оцінки зібраним у справі доказам та доводам, що є суттєвим для правильного вирішення даного спору.
Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Згідно з абзацом другим частини першої статті 15 цього Закону істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки). Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі, може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".
Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України). Згідно з положеннями статті 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно з пунктами 288.1, 288.4 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Пунктом 288.4, підпунктами 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України (в редакції на момент звернення ради з даним позовом до суду) розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі.
За змістом статті 1, абзацу п'ятого статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок являє собою капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
У відповідності до положень статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин. Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
За змістом статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. За статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Колегія суддів зазначає, що відповідно до визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданого в Законі України "Про оцінку земель", вона є незалежним економічним показником, що відображає очікуваний чи фактичний дохід, який можна отримати від найбільш ефективного використання земельної ділянки з урахуванням установлених обтяжень та обмежень у відповідний період, у зв'язку з чим зміна нормативно грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати та внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Разом з тим, з наведених вище положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" вбачається, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретний розмір орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначений у договорі оренди, Податковий кодекс України передбачає лише порядок визначення орендної плати за землю та граничні розміри орендної плати.
Визначення в договорі ставки орендної плати в межах законодавчо визначених граничних розмірів не суперечить положенням чинного законодавства, а одностороннє збільшення ставки орендної плати в межах статті 288 Податкового кодексу України не є приведенням договору у відповідність до норм чинного законодавства, що помилково не врахували господарські суди попередніх інстанцій при вирішенні спору. Пославшись на рішення Жидачівської міської ради від 23.01.2015 р. №896, від 21.01.2016 р. №57, від 16.03.2017 р. №269, господарські суди попередніх інстанцій не навели пунктів вказаних рішень та не привели їх змісту, не мотивували владних повноважень органу місцевого самоврядування щодо односторонньої зміни ставки орендної плати в укладених договорах та в межах існуючих спірних правовідносин.
У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку, тобто, питання законності встановлених такими рішеннями ставок та коефіцієнтів підлягає вирішенню у встановленій процедурі.
Разом з тим, господарські суди попередніх інстанцій не врахували, що договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього поза наведених законодавством підстав; зацікавлена сторона може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду лише у випадках, передбачених законом та договором.
Господарські суди попередніх інстанцій викладене залишили поза увагою, а, відтак, всупереч вимогам статей 84, 105 Господарського процесуального кодексу України, не навели у судових рішеннях обставин, що свідчили б про наявність визначених законом чи договором підстав для внесення судом змін у договір за ініціативою орендодавця у разі зміни ним ставки орендної плати в діючому договорі оренди земельної ділянки в межах граничних розмірів орендної плати (у даному випадку з 3% до 7% від нормативної грошової оцінки землі).
Таким чином, перевіривши у відповідності до частини 2 статті 111 5 Господарського процесуального кодексу України юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення у постанові апеляційного та рішенні місцевого господарського суду, колегія суддів дійшла висновків про те, що господарські суди не розглянули в порядку статей 43, 99, 101 Господарського процесуального кодексу України всебічно, повно та об'єктивно в судовому процесі всі обставини справи в їх сукупності; не дослідили подані сторонами в обґрунтування своїх вимог та заперечень докази та доводи; а, відтак, їх висновки за наслідками вирішення спору, не можна визнати законними та обґрунтованими. Допущені порушення процесуальних норм унеможливлюють встановлення фактичних обставин справи, що мають значення для вирішення даного спору.
З огляду на межі повноважень касаційної інстанції, визначені статтею 111 7 Господарського процесуального кодексу України, постанова та рішення у даній справі підлягають скасуванню, а справа направленню на новий розгляд до господарського суду першої інстанції. Під час нового розгляду справи господарським судам слід врахувати вищенаведене та вирішити спір у відповідності до вимог чинного законодавства.
На підставі викладеного, керуючись статтями 111 5 , 111 7 , пунктом 3 частини 1 статті 111 9 , 111 11 , 111 12 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Постанову Львівського апеляційного господарського суду від 17.07.2017 р. у справі №914/1009/17 та рішення господарського суду Львівської області від 12.06.2017 скасувати, справу направити на новий розгляд до господарського суду Львівської області.
Касаційну скаргу задовольнити.
Головуючий Т. Дроботова
Судді І. Алєєва
Л.Рогач
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2017 |
Оприлюднено | 12.11.2017 |
Номер документу | 70163874 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Дроботова Т.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні