Постанова
від 09.11.2017 по справі 816/1025/17
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 листопада 2017 року м. ПолтаваСправа № 816/1025/17 Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Канигіної Т.С.,

за участю:

секретаря судового засідання - Скорика С.В.,

представника позивача-6 - ОСОБА_1,

представника відповідача - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом

позивачів: 1. ОСОБА_3 2. ОСОБА_4 3. ОСОБА_5 4. ОСОБА_6 5. ОСОБА_7 6. ОСОБА_8 7. ОСОБА_9 8. ОСОБА_10 до відповідача треті особи: Реєстраційної служби Головного управління юстиції у Полтавській області в особі державного реєстратора ОСОБА_11 1. Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області 2. Приватна агрофірма "Обрій" 3. Новосанжарська районна державна адміністрація Полтавської області про визнання протиправними дій, скасування рішень

В С Т А Н О В И В:

29.06.2017 ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 звернулися до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Реєстраційної служби Головного управління юстиції у Полтавській області в особі державного реєстратора ОСОБА_11 (надалі - державний реєстратор ОСОБА_11, відповідач), третя особа: Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області (надалі - ГУ Держгеокадастру у Полтавській області, третя особа-1) про визнання протиправними дій, скасування рішень, а саме просять:

- визнати протиправними дії державного реєстратора ОСОБА_11 щодо прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 34861657 від 20.04.2017 та внесенню записів за цим рішенням до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;

- скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 34861657 від 20.04.2017, яке прийнято державним реєстратором ОСОБА_11;

- скасувати державну реєстрацію прав на нерухоме майно, а саме: реєстрацію права оренди Приватної Агрофірми "Обрій" на земельну ділянку площею 17,0531 га, кадастровий номер: 5323455100:00:001:0026, що знаходиться за межами населених пунктів на території Новосанжарської селищної ради Новосанжарського району Полтавської області, номер запису про інше речове право 20063157.

В обґрунтування адміністративного позову позивачі зазначають, що вони, як учасники антитерористичної операції, мають переважне право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства у порядку статті 118 Земельного кодексу України. Також позивачі вказують, що земельна ділянка площею 17,0531 га, кадастровий номер: 5323455100:00:001:0026 перебувала у резерві для передачі у власність учасникам АТО відповідно до розпорядження КМУ № 898 від 19.08.2015; ГУ Держгеокадастру у Полтавській області надано позивачам накази на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність орієнтованою площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства. Так, розробивши проекти землеустрою, пройшовши землевпорядну експертизу та отримавши висновки державної експертизи землевпорядної документації, позивачі дізналися, що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18.04.2017 державним реєстратором здійснено реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер: 5323455100:00:001:0026 за ПАФ "Обрій". Указану реєстрацію права оренди позивачі вважають протиправною з огляду на такі твердження: підставою реєстрації є договір оренди земельної ділянки за кадастровий номер: 5323455100:00:002:0026 від 29.12.2012, укладений між головою Новосанжарської РДА та ПАФ "Обрій", проте, спірним рішенням за ПАФ "Обрій" зареєстровано право оренди на земельну ділянку, кадастровий номер: 5323455100:00:001:0026, загальною площею 17,0531 га; договір оренди та акт приймання-передачі земельної ділянки до договору містить розбіжності щодо площі земельної ділянки; зазначений договір оренди не містить додатків, які відповідно до частини четвертої статті 15 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній на момент укладення договору) є обов'язковими.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 01.08.2017 залучено до участі у справі № 816/1025/17 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Приватну агрофірму "Обрій" (надалі - ПАФ "Обрій", третя особа-2).

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29.08.2017 залучено до участі у справі № 816/1025/17 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Новосанжарську районну державну адміністрацію Полтавської області (надалі - Новосанжарська РДА, третя особа-3).

У судовому засіданні 09.11.2017 представник позивача - ОСОБА_8 позовні вимоги підтримала та просила суд їх задовольнити.

У судовому засіданні 07.11.2017 представник позивачів -1, 2, 3, 4, 5, 7, 8 позовні вимоги підтримала та просила суд їх задовольнити.

09.11.2017 представник позивачів -1, 2, 3, 4, 5, 7, 8 надала до суду клопотання про розгляд справ без її участі /т. 2 а.с. 133/.

Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення адміністративного позову заперечувала.

У письмових запереченнях на адміністративний позов відповідач зазначила, що державним реєстратором відповідно до вимог статей 10, 28, 29 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та пункту 18 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо земельної ділянки, кадастровий номер: 5323455100:00:001:0026; при прийнятті оскаржуваного рішення державним реєстратором не було порушено прав позивачів, оскільки ніяких обмежень чи обтяжень, які б давали підстави вважати земельну ділянку вільною та зарезервованою для передачі учасникам АТО, витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку не містить. Тому, за твердженням відповідача, дії державного реєстратора під час реєстрації прав та їх обтяжень на земельну ділянку, кадастровий номер: 5323455100:00:001:0026 відповідають вимогам законодавства /т. 1 а.с. 82-84/.

У судовому засіданні 07.11.2017 представник третьої особи-1 позовні вимоги підтримала та просила суд їх задовольнити.

09.11.2017 третя особа-1 надала до суду клопотання про розгляд справи без її участі /т. 2 а.с. 130/.

У письмових поясненнях на адміністративний позов ГУ Держгеокадастру у Полтавській області просить задовольнити позовні вимоги позивачів та зазначає, що з метою виконання розпорядження КМУ № 898 від 19.08.2015 ГУ Держгеокадастру у Полтавській області 15.09.2016 надано дозволи позивачам на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтованою площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності. Указані дозволи надані позивачам на земельну ділянку, кадастровий номер: 5323455100:00:001:0026, яка не перебувала у власності чи користуванні інших осіб. Крім того, ГУ Держгеокадастру у Полтавській області зазначено, що державним реєстратором не перевірено, що відповідно до договору оренди землі, укладеного між головою Новосанжарської РДА та ПАФ "Обрій", передано в оренду земельну ділянку, кадастровий номер: 5323455100:00:002:0026, водночас, речові права державним реєстратором ОСОБА_11 зареєстровано за ПАФ "Обрій" на земельну ділянку за кадастровим номером: 5323455100:00:001:0026. Так, за доводами третьої особи-1, державним реєстратором фактично проведено реєстрацію прав на земельну ділянку, яка не є об'єктом оренди згідно з договором оренди землі від 29.12.2012, укладеним між ПАФ "Обрій" та Новосанжарською РДА /т. 1 а.с. 90-94/.

У судовому засіданні 07.11.2017 представник третьої особи-2 проти позовних вимог заперечував, просив суд відмовити у задоволенні позову.

Третя особа-2 у судове засідання 09.11.2017 не з'явилася, про дату, час та місце розгляду справи повідомлена належним чином /т. 2 а.с. 123/.

У письмових поясненнях на адміністративний позов третя особа-2 зазначила, що договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер: 5323455100:00:001:0026 є чинним та ніким не скасований. У судовому засіданні 07.11.2017 представник третьої особи-2 зазначив, що договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер: 5323455100:00:001:0026 не визнаний недійсним. Крім того, ПАФ "Обрій" у письмових поясненнях зазначила, що продовжує використання земельної ділянки та сплачує орендну плату /т. 1 а.с. 155/.

Третя особа-3 надала до суду клопотання про розгляд справи без її участі, стосовно позовних вимог позивачів покладалася на розсуд суду /т. 2 а.с. 128/. У судовому засіданні представник третьої особи-3 зазначив, що договір не існує у Новосанжарській РДА, оскільки примірник передавався до Новосанжарської РДА після його державної реєстрації (представником ПАФ "Обрій" підтверджено у судовому засіданні 07.11.2017).

Заслухавши пояснення представників позивача-6 та відповідача, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову з огляду на наступне.

З матеріалів справи вбачається, що 18.04.2017 до Реєстраційної служби із заявою про реєстрацію прав на земельну ділянку, кадастровий номер: 5323455100:00:001:0026 звернулася ПАФ "Обрій" /т.1 а.с. 149-150/.

Рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_11 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 34861657 від 20.04.2017 зареєстровано право власності на земельну ділянку, що розташована за адресою: Полтавська область, Новосанжарський район, кадастровий номер земельної ділянки: 5323455100:00:001:0026, за суб'єктом: Приватна агрофірма "Обрій", податковий номер: 30731334 /т. 1 а.с. 52/.

Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права державним реєстратором Реєстраційної служби ОСОБА_11 здійснено запис про інше речове право: 20063157, підстава виникнення іншого речового права: договір оренди землі, серія та номер: б/н, виданий 29.12.2012, видавник: Новосанжарська РДА та ПАФ "Обрій"; підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 34861657 від 20.04.2017; вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки /т. 2 а.с. 53/.

Позивачі, не погоджуючись із рішенням державного реєстратор № 34861657 від 20.04.2017, звернулися до суду із цим адміністративним позовом.

Розглянувши позовні вимоги, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законами України.

Згідно з частиною першою статті 118 Земельного кодексу України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу (частина шоста статті 118 Земельного кодексу України).

Згідно з частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

У розпорядженні Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 № 898-р "Питання забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками" зазначено, що з метою забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками: Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру і обласним та Київській міській державним адміністраціям за участю органів місцевого самоврядування визначити протягом місяця на території відповідної області та м. Києва земельні ділянки для відведення учасникам антитерористичної операції та сім'ям загиблих учасників антитерористичної операції.

Також цим розпорядженням визначено Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру, обласним та Київській міській державним адміністраціям забезпечити, зокрема розгляд у першочерговому порядку звернень учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції щодо відведення їм земельних ділянок; розміщення на власних офіційних веб-сайтах інформації про місце розташування, цільове призначення та площу земельних ділянок, які можуть бути відведені учасникам антитерористичної операції та сім'ям загиблих учасників антитерористичної операції.

На виконання вказаного розпорядження ГУ Держгеокадастру у Полтавській області надано позивачам дозволи на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки, кадастровий номер: 5323455100:00:001:0026, яка перебувала у резерві для передачі у власність учасникам АТО, а саме: за наказами ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 15.09.2016 №№ 0760 - СГ /т. 1 а.с. 14/, 6768-СГ /т. 1 а.с. 20/, 6766-СГ /т. 1 а.с. 26/, 6772-СГ /т. 1 а.с. 31/, 6762- СГ /т. 1 а.с. 36/, 6775-СГ /т. 1 а.с. 41/, 6769-СГ /т. 1 а.с. 51/ та від 03.11.2016 № 8527-СГ /т. 1 а.с. 46/ надано дозвіл ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтованою площею 2,00 га земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Новосанжарської селищної ради Новосанжарського району Полтавської області за межами населених пунктів.

У матеріалах справи наявні висновки про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та висновки державної експертизи землевпорядної документації /т. 1 а.с. 15, 16, 21, 22, 27, 32, 37, 42, 47, 48, 52, 53/.

З огляду на викладене, позивачі, маючи охоронюваний законом інтерес, звернулися до суду за захистом своїх прав щодо земельної ділянки, кадастровий номер: 5323455100:00:001:0026. У зв'язку з чим суд відхиляє доводи відповідача стосовно відсутності порушення прав позивачів при прийнятті оскаржуваного рішення державним реєстратором ОСОБА_11

За твердженням позивачів, розробивши технічну документацію щодо відведення земельних ділянок у власність, останні дізналися, що державним реєстратором прав на нерухоме майно ОСОБА_11 здійснено державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 34861657 від 20.04.2017 та зареєстровано право власності на земельну ділянку, що розташована за адресою: Полтавська область, Новосанжарський район, кадастровий номер земельної ділянки: 5323455100:00:001:0026 , за суб'єктом: Приватна агрофірма "Обрій".

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, врегульовані Законом України "Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 № 1952-IV (надалі - Закон № 1952-IV).

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 2 Закону № 1952-IV (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення № 34861657 від 20.04.2017) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону № 1952-IV державній реєстрації прав підлягають, зокрема право оренди (суборенди) земельної ділянки.

Згідно зі статтею 10 Закону № 1952-IV державний реєстратор, зокрема

встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;

перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Частиною першою статті 18 Закону № 1952-IV визначено, що державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав; встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв; перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав); відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав; формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником; видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Відповідно до частини першої статті 27 Закону № 1952-IV державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі, зокрема укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката.

Згідно з пунктом 9 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (надалі - Порядок №1127) (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення), разом із заявою заявник подає оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав, та документ, що підтверджує сплату адміністративного збору за державну реєстрацію прав. У разі коли оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав, відповідно до законодавства залишаються у справах державних органів, органів місцевого самоврядування, що їх видають, заявник подає копії документів, оформлені такими органами відповідно до законодавства.

З оригіналів документів чи відповідно оформлених копій документів у випадку, передбаченому абзацом другим пункту 9 цього Порядку, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор, уповноважена особа обов'язково виготовляє електронні копії шляхом сканування таких документів, що долучаються до заяви, зареєстрованої у базі даних заяв (пункт 10 Порядку № 1127).

Згідно з пунктом 22 Порядку № 1127 після внесення відомостей до Державного реєстру прав державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення зазначеного Реєстру формує витяг з нього про проведену державну реєстрацію прав, який розміщується на веб-порталі Мін'юсту для доступу до нього заявника з метою його перегляду та з урахуванням строку державної реєстрації, за який сплачено адміністративний збір, його завантаження і друку.

Як вищезазначено, 18.04.2017 до державного реєстратора ОСОБА_11 Реєстраційної служби звернулася ПАФ "Обрій" із заявою про реєстрацію права оренди на земельну ділянку, кадастровий номер: 5323455100:00:001:0026.

До заяви про реєстрацію права оренди на вказану земельну ділянку третьою особою-2 надано договір оренди землі від 29.12.2012 на земельну ділянку з кадастровим номером 5323455100:00: 002 :0026 /т. 2 а.с. 60-61/.

З урахуванням наявності вказаного договору державним реєстратором прийнято оскаржуване рішення № 34861657 від 20.04.2017.

Судом встановлено, що у подальшому Реєстраційною службою, виявивши допущену технічну помилку, направлено до керівника ПАФ "Обрій" лист від 19.05.2017 № 05-1/34, у якому запропоновано звернутися до державного реєстратора з заявою про внесення змін з метою виправлення помилки та приведення у відповідність запису в Державному реєстрі прав документам, на підставі яких виникло право оренди /т. 1 а.с. 198/.

Так, 07.06.2017 ПАФ "Обрій" звернулася до державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_11 із заявою про внесення змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно /т.2 а.с. 104/. До цієї заяви ПАФ "Обрій" додано договір оренди землі від 29.12.2012 на земельну ділянку з кадастровим номером 5323455100:00 :001 :0026 /т. 2 а.с. 43-44/.

З огляду на викладене, 07.06.2017 державним реєстратором ОСОБА_11 прийнято рішення про внесення змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, а саме: вирішено внести зміни до запису про інше речове право за номером: 20063157 розділу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відкритого на об'єкт нерухомого майна з реєстраційним номером: 1229527253234 /т. 2 а.с. 41/.

Зі змісту цього рішення вбачається, що державний реєстратор розглянув заяву про внесення змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, прийняту 07.06.2017 за реєстраційним номером 22646596, подану представником ПАФ "Обрій", для внесення змін до запису про інше речове право за номером: 20063157 розділу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відкритого на об'єкт нерухомого майна з реєстраційним номером: 1229527253234, та встановив, що у зв'язку з виявленням технічної помилки у документі, що підтверджує виникнення іншого речового права № 20063157, а саме: у кварталі кадастрового номера, внести зміни шляхом доповнення відомостей запису державного реєстру речових прав документом, який підтверджує виникнення іншого речового права на земельну ділянку з кадастровим номером: 5323455100:00:001:0026 /т. 2 а.с. 41/.

Згідно з договором від 29.12.2012, наданим 07.06.2017 ПАФ "Обрій", орендодавець - Новосанжарська РДА передає, а орендар - ПАФ "Обрій" приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що знаходиться в запасі на території Новосанжарської селищної ради, кадастровий номер: 5323455100:00:001:0026, площа земельної ділянки 17,0531 га. У прикінцевих положеннях цього договору зазначено, що невід'ємними частинами договору є: план або схема земельної ділянки, акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; кадастровий план земельної ділянки.

Суд звертає увагу на те, що згідно з частиною першою статті 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Так, відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV (у редакції, чинній на момент укладення договору оренди землі) договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з частиною четвертою статті 15 Закону № 161-XIV невід'ємною частиною договору оренди землі є : план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.

З довідки комісії головних спеціалістів відділу контролю у сферах державної реєстрації Управління акредитації, контролю та моніторингу суб'єктів державної реєстрації Департаменту державної реєстрації та нотаріату за результатами проведення камеральної перевірки державного реєстратора Реєстраційної служби ОСОБА_12 /т. 2 а.с. 125-126/ вбачається, що:

до заяви ПАФ "Обрій" №21921368 державним реєстратором ОСОБА_11 не в повному обсязі додано електронну копію договору оренди, а саме: відсутні три додатки, які є невід'ємною частиною договору: електронні копії плану або схеми земельної ділянки, акта визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), кадастрового плану земельної ділянки;

виявлено розбіжності між кадастровим номером, зазначеним у договорі оренди ( 5323455100:00:002:0026 ), та кадастровим номером, зазначеним у витязі з Державного земельного кадастру № НВ - 5305631852017 від 12.04.2017 ( 5323455100:00:001:0026 ) /т.2 а.с. 54/;

у пункті 2 розділу "об'єкт оренди" договору оренди зазначено загальну площу земельної ділянки 17,0531 га рілля, проте, в акті приймання-передачі земельної ділянки вказано загальну площу земельної ділянки 16,3509 га ріллі /т.2 а.с. 48/.

Отже, договір оренди земельної ділянки та акт приймання-передачі земельної ділянки місять розбіжності стосовно площі земельної ділянки.

Зі змісту цієї довідки вбачається, що державним реєстратором ОСОБА_11 порушено вимоги пунктів 2, 7 частини третьої статті 10, статті 16, пункту 2 частини першої статті 18, пункту 4 частини першої, частини другої статті 24 Закону № 1952-IV та пунктів 9, 10 Порядку № 1127, пункту 56 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1141.

Крім того, суд зазначає, що відповідно до частини другої статті 28 Закону № 1952-IV під час проведення державної реєстрації права користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) земельними ділянками державної чи комунальної власності, право власності на які не зареєстровано в Державному реєстрі прав, державний реєстратор одночасно з проведенням такої реєстрації проводить також державну реєстрацію права власності на такі земельні ділянки без подання відповідної заяви органами, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування.

Водночас відповідно до частини четвертої статті 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Підпунктом 13 пункту 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 № 333, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.10.2016 № 1391/29521, визначено, що Головне управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством.

Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-5305631852017 від 12.04.2017 /т. 2 а.с. 54/ земельна ділянка, кадастровий номер: 5323455100:00:001:0026 перебуває у державній власності.

Таким чином, під час реєстрації права оренди державний реєстратор, встановивши відсутність реєстрації права власності в Державному реєстрі прав, повинен зареєструвати право власності на земельну ділянку за державою в особі ГУ Держгеокадастру.

Проте рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_11 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 34861657 від 20.04.2017 зареєстровано право власності на земельну ділянку, що розташована за адресою: Полтавська область, Новосанжарський район, кадастровий номер земельної ділянки: 5323455100:00:001:0026 , за суб'єктом: Приватна агрофірма "Обрій", податковий номер: 30731334 /т. 1 а.с. 52/.

Таким чином, відповідач прийняв оскаржуване рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 34861657 від 20.04.2017 всупереч вимогам законодавства у сфері реєстрації прав та їх обтяжень на нерухоме майно.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що дії державного реєстратора ОСОБА_11 щодо державної реєстрації прав та їх обтяжень на земельну ділянку, кадастровий номер: 5323455100:00:001:0026 є протиправними.

У зв'язку з викладеним, рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_11 № 34861657 від 20.04.2017 є протиправним та підлягає скасуванню.

Крім того, як вищезазначено, з матеріалів справи вбачається, що 07.06.2017 ОСОБА_11 прийнято рішення № 35555899 про внесення змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, а саме: внести зміни до запису інше речове право за номером 20063157 розділу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відкритого на об'єкт нерухомого майна з реєстраційним номером 1229527253234 /т.2 а.с. 41/.

З урахуванням того, що рішення державного реєстратора ОСОБА_11 від 07.06.2017 № 35555899 прийнято з огляду на наявність раніше прийнятого рішення від 20.04.2017 № 34861657, то і рішення державного реєстратора ОСОБА_11 від 07.06.2017 № 35555899 також є протиправним та підлягає скасуванню.

З огляду на вищевикладені висновки суду, керуючись частиною другою статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку, що для належного та ефективного відновлення порушених прав позивачів необхідно вийти за межі позовних вимог: визнати протиправними та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 34861657 від 20.04.2017, а також рішення про внесення змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, номер: 35555899 від 07.06.2017, які прийняті державним реєстратором Реєстраційної служби ОСОБА_11

Проте позовні вимоги позивачів у частині скасування державної реєстрації прав на нерухоме майно, а саме: реєстрації права оренди ПАФ "Обрій" (код ЄДРПОУ 30731334) на земельну ділянку площею 17,0531 га, кадастровий номер: 5323455100:00:001:0026, що знаходиться за межами населених пунктів на території Новосанжарської селищної ради Новосанжарського району Полтавської області, номер запису про інше речове право 20063157, задоволенню не підлягають, з огляду на наступне.

Частиною третьою статті 19 Закону № 1952-IV передбачено, що зупинення реєстраційних дій, внесення запису про скасування державної реєстрації прав, внесення запису про скасування рішення державного реєстратора здійснюються у строк, що не перевищує 2 години з часу реєстрації відповідної заяви/рішення суду в Державному реєстрі прав.

Згідно з частиною першою статті 26 Закону № 1952-IV записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав.

Відповідно до частини другої вказаної статті у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Суд зазначає, що судове рішення у цій справі за заявою особи є підставою для внесення державним реєстратором до Державного реєстру прав запису про скасування державної реєстрації прав та їх обтяжень щодо земельної ділянки, кадастровий номер: 5323455100:00:001:0026.

Отже, з огляду на те, що законодавством передбачено відповідний порядок скасування державної реєстрації прав та їх обтяжень, зазначені позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною першою статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

З огляду на викладене, відповідач як суб'єкт владних повноважень, на якого частиною другою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України покладено обов'язок щодо доказування правомірності своїх дій та рішень, не довів суду правомірності своїх дій та рішень.

Отже, позовні вимоги позивачів підлягають частковому задоволенню.

Керуючись статтями 2, 7-11, 17, 71, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 до Реєстраційної служби Головного управління юстиції у Полтавській області в особі державного реєстратора ОСОБА_11, треті особи: Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області, Приватна агрофірма "Обрій", Новосанжарська районна державна адміністрація Полтавської області про визнання протиправними дій, скасування рішень задовольнити частково.

Визнати протиправними дії державного реєстратора Реєстраційної служби ОСОБА_11 щодо державної реєстрації прав та їх обтяжень на земельну ділянку, кадастровий номер: 5323455100:00:001:0026.

Визнати протиправним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 34861657 від 20.04.2017, яке прийнято державним реєстратором Реєстраційної служби ОСОБА_11.

Визнати протиправним та скасувати рішення про внесення змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, номер: 35555899 від 07.06.2017, яке прийнято державним реєстратором Реєстраційної служби ОСОБА_11.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова суду не набрала законної сили.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Повний текст постанови складено 20.11.2017.

Суддя Т.С. Канигіна

Дата ухвалення рішення09.11.2017
Оприлюднено22.11.2017
Номер документу70378239
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1025/17

Постанова від 18.04.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 13.04.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 22.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 22.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 31.01.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Постанова від 31.01.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 12.01.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 12.01.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 22.12.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Постанова від 09.11.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні