Постанова
від 23.11.2017 по справі 682/2938/17
СЛАВУТСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 682/2938/17

Провадження № 2-а/682/97/2017

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 листопада 2017 року Славутський міськрайонний суд Хмельницької області у складі

головуючого судді Шевчука В.В.

за участю секретаря судового засідання Придачук Г.Л.

позивача ОСОБА_1

представника відповідача Маринюка О.Т.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Берездівської сільської ради про визнання протиправними та скасування окремих пунктів рішення Берездівської сільської ради,-

встановив:

09.10.2017 року позивач ОСОБА_1 звернувся з адміністративним позовом до Берездівської сільської ради про визнання протиправними та скасування окремих пунктів рішення Берездівської сільської ради.

Позов обґрунтовує тим, що Берездівською сільською радою прийнято рішення про створення опорних закладів Берездівської сільської ради. Пунктами 2.3, 8.3, 15.3 рішення передбачено створення Піддубецької філії Опорного закладу Берездівського НВК, припинення юридичної особи Піддубецького навчально - виховного комплексу дошкільний навчальний заклад І - ІІІ ступенів , затвердження статуту Піддубецької філії Опорного закладу Берездівського НВК відповідно. Зазначає, що прийняття вказаного рішення відбувалось з численними порушеннями чинного законодавства, зокрема прийняттю вказаного рішення не передувало обговорення доцільності реорганізації навчального закладу з усіма батьками учнів, які у ньому навчаються та працівниками навчального закладу та не проведено належним чином конкурс на визначення опорних закладів - переможців, як цього вимагає Положення про освітній округ.

Враховуючи наведене, просить спірні пункти рішення відповідача визнати протиправними та скасувати.

В судовому засіданні позивач позов підтримав з підстав викладених у позовній заяві.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечив, пояснивши, що Берездівською сільською радою повністю дотримано процедуру створення опорного закладу та присвоєння Піддубецькому НВК статусу філії опорного закладу Берездівського НВК. Вважає, що підстав для задоволення позову немає.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, суд приходить до наступного висновку.

Судом встановлено, що рішенням 23 сесії сільської ради VII скликання Берездівської сільської ради Славутського району Хмельницької області від 17.08.2017 року №15 прийнято рішення Про створення опорних закладів Берездівської сільської ради створено опорний заклад - Берездівський навчально -виховний комплекс дошкільний навчальний заклад - школа І-ІІІ ступенів Берездівської сільської ради Славутського району Хмельницької області (а.с.6).

Згідно п.2.3 вказаного рішення на базі опорного закладу - Берездівського навчально - виховного комплексу дошкільний навчальний заклад - школа І-ІІІ ступенів Берездівської сільської ради Славутського району Хмельницької області створено Піддубецьку філію Опорного закладу.

Пунктом 8.3 зазначеного рішення передбачено припинення ряду юридичних осіб, в тому числі Піддубецького навчально - виховного комплексу дошкільний навчальний заклад - школа І-ІІ ступенів , який знаходиться за адресою Хмельницька область, Славутський район, вул. Шкільна, буд. 1, (код ЄДРПОУ - 21334739), затверджено склад комісії з ліквідації навчальних закладів (а.с.6,7,9,10).

Пунктом 15.3 згаданого вище рішення затверджено положення Піддубецької філії Опорного закладу - Берездівський навчально -виховний комплекс дошкільний навчальний заклад - І-ІІІ ступенів Берездівської сільської ради Славутського району Хмельницької області.

Вважаючи прийняте рішення в цій частині протиправним позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку вказаним відносинам, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до статті 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Частиною 1 статті 5 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

У відповідності до пункту 30 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, виходячи з системного аналізу змісту вищезазначених правових норм, орган місцевого самоврядування, який діє в інтересах місцевої громади, уповноважений на пленарних засіданнях ради приймати рішення, зокрема, про реорганізацію (ліквідацію) комунальних установ - навчальних закладів.

В свою чергу, орган місцевого самоврядування, під час прийняття рішень зобов'язаний діяти від імені та в інтересах конкретної місцевої територіальної громади або окремих категорій її членів, стосовно яких приймається рішення.

В судовому засіданні представник відповідача Маринюк О.Т. на підтвердження своїх показів про законність дій відповідача посилається на наявність наступних документів.

Згідно з витягом з протоколу про порядок денний 23 сесії сільської ради VII скликання Берездівської сільської ради Славутського району Хмельницької області від 17.08.2017 року під порядковим номером 13 винесено питання про перспективний план розвитку освіти Берездівської сільської ради на 2017 - 2019 навчальні роки та питання про створення опорних закладів Берездівської сільської ради, про які інформував заступник сільського голови ОСОБА_3 Присутні 16 депутатів (а.с.43).

13.08.2017 року вказані питання винесено на порядок денний постійної комісії сільської ради з питань освіти, культури, охорони здоров'я, фізкультури, спорту та соціального захисту населення (а.с.48).

За результатами розгляду вищезазначених питань комісією надано висновки та рекомендації Про створення опорних закладів Берездівської сільської ради , відповідно до яких комісія дійшла висновку про створення опорного закладу - Берездівського навчально - виховного комплексу дошкільний навчальний заклад - школа І-ІІІ ступенів Берездівської сільської ради Славутського району Хмельницької області зі створенням на його базі Піддубецької філії Опорного закладу та затвердження складу ліквідаційної комісії (а.с.49).

17.08.2017 року Берездівською сільською радою прийнято рішення №13 про Про перспективний план розвитку освіти Берездівської сільської ради на 2017 - 2019 н.р. , в якому п. 1.1. передбачено створення до 30.10.2017 року ряду опорних навчальних закладів, в тому числі Берездівського, до складу якого ввійде Піддубецька філія (а.с.55).

Таким чином представник відповідача стверджує, що відповідачем повністю дотримано порядок створення опорного закладу Берездівського НВК, а саме проведено обговорення та консультації з громадськістю села Піддубці, батьками, діти яких навчаються в Піддубецькому НВК, педагогічним колективом щодо доцільності реорганізації навчального закладу, надалі проведено конкурс на кращий опорний заклад, в подальшому вказане питання розглянуто на засіданні профільної комісії, включено в порядок денний чергової сесії Берездівської сільської ради.

Разом із тим, такі твердження представника відповідача не знайшли свого підтвердження у процесі судового розгляду даної справи з наступних підстав.

Постановою Кабінету Міністрів від 03.11.2010 р. № 996 затверджено Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики (далі - Порядок).

Згідно з положеннями пункту 3 Порядку мають проводити консультації з громадськістю з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку свого регіону, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.

Відповідно до п.12 Порядку в обов'язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які стосуються конституційних прав, свобод та обов'язків громадян.

Таким чином скорочення мережі загальноосвітніх закладів безперечно належить до питань соціально-економічного розвитку, а також реалізації прав і свобод громадян (насамперед у контексті забезпечення належного доступу до загальної середньої освіти, яка відповідно до статті 53 Конституції України є обов'язковою,) а, отже, держава та органи місцевого самоврядування не можуть створювати перешкоди у реалізації права на освіту.

Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 №777 затверджено Положення про освітній округ (далі Положення), п.1 якого передбачено, що це положення визначає правовий статус, порядок утворення та основні засади діяльності освітнього округу.

Пунктом 2 Положення передбачено, що засновниками (співзасновниками) освітнього округу, опорного закладу та його філій можуть бути представницькі органи місцевого самоврядування об'єднаних територіальних громад, районні ради.

Відповідно до п. 5 Положення засновники для прийняття рішення про створення освітнього округу, опорного закладу та його філії організовують проведення інформаційно-роз'яснювальної роботи серед громадськості щодо утворення округу, опорних закладів та їх філій.

Згідно з п. 6 Положення засновник визначає опорні заклади серед підпорядкованих йому загальноосвітніх навчальних закладів на конкурсній основі відповідно до затверджених ним умов.

В судовому засіданні свідок ОСОБА_3, котрий на момент прийняття спірного рішення займав посаду начальника відділу освіти, молоді та спорту, культури та туризму виконавчого комітету Берездівської сільської ради, вказав, що 07.08.2017 року Берездівською сільською радою прийнято розпорядження №36/2017 - Р Про проведення конкурсу на кращий опорний заклад , відповідно до якого вирішено провести конкурс на кращий проект опорної школи, затверджено умови проведення конкурсу (Додаток №1 до розпорядження), створено конкурсну комісію з визначення опорних закладів (Додаток №2 до розпорядження), йому, як голові конкурсної комісії на кращий проект опорного закладу Берездівської сільської ради, доручено довести до відома керівників опорних шкіл освітніх округів умови проведення конкурсу та розмістити їх на сайті відділу.

В пункті 3.2 Умов проведення конкурсу на кращий проект опорної школи передбачено, що матеріали конкурсу подаються до оргкомітету, проте не зазначену кінцеву дату проведення конкурсу.

Представник відповідача надав для огляду в судове засідання оригінали заявок учасників конкурсу в паперовому вигляді, в яких відсутні такі офіційні реквізити документа як підписи та печатки.

Свідок ОСОБА_3 пояснив, що вказані заявки в зв'язку з обмеженими часовими рамками подавалися в електронному вигляді, і на підставі них приймалося рішення про визначення переможців конкурсу. Належним чином завірені заявки учасників конкурсу до комісії не надходили, тоді як п. 4.3 Умов проведення конкурсу на кращий проект опорної школи передбачено, одночасне подання заявок в електронному та паперовому вигляді.

Крім того свідок в судовому засіданні підтвердив, що обговорень з громадськістю щодо утворення опорних закладів не проводилося.

Разом з тим, 11.08.2017 року відбулося засідання конкурсної комісії, що підтверджується протоколом №1. Згідно даних вказаного протоколу комісією рекомендовано створити чотири опорні заклади: Берездівський НВК, Горицький НВК, Малоправутинський НВК, Мирутинський НВК.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що конкурс на визначення проекту опорної шкоди проведено з порушенням Умов проведення конкурсу на кращий проект опорної школи затверджених розпорядженням Берездівської сільської ради№36/2017-р від 07.08.2017 та Положення про освітній округ.

Між тим, приймаючи рішення Берездівською сільською радою не враховано інтереси місцевої громади с. Піддубці Славутського району щодо належного забезпечення прав та інтересів дітей, які навчалися в Піддубецькому НВК, а також їх батьків.

Таким чином, рішення про ліквідацію школи не може прийматися без проведення відповідних консультацій з громадськістю та без врахування інтересів громади відповідного населеного пункту. Процедура проведення таких консультацій чітко регулюється згаданим Порядком та Положенням і передбачає опублікування відповідного документу на сайті органу, що планує його видати.

Наведене узгоджується з ч.3 статті 15 Закону Про доступ до публічної інформації , відповідно до якої проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Доказів того, що Берездівською сільською радою на своєму сайті висвітлювалася будь яка інформація пов'язана з створенням опорних закладів представником відповідача не надано.

Допитаний в судовому засіданні свідок ОСОБА_4, який є директором Піддубецького НВК та депутатом Берездівської сільської ради вказав, що на черговому засідання сесії Берездівської сільської ради 17.08.017 року, на якій він був присутній, йому не було відомо про включення до порядку денного питання про створення опорних закладів Берездівської сільської ради, в тому числі про реорганізацію Піддубецького НВК шляхом ліквідації та створення на його базі філії навчального закладу.

Крім того він пояснив, що жодних обговорень ні з громадськістю, ні з трудовим колективом, ні з батьками дітей, щодо створення опорних навчальних закладів проведено не було.

Такі ж свідчення про відсутність будь яких слухань з даного приводу надали в судовому засіданні свідки ОСОБА_5 та ОСОБА_6

Частиною 3 статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до статті 19 Закону України Про охорону дитинства кожна дитина має право на освіту.

Держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; надання державних стипендій та пільг учням і студентам цих закладів у порядку, встановленому законодавством України.

Держава забезпечує право на вибір навчального закладу у державних і комунальних навчальних закладах.

Відповідно до рішення Конституційного суду України від 04.03.2004 р. № 5-рп/2004(справа №1-4/2004), у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України про офіційне тлумачення положень ч. 3 ст. 53 Конституції України (справа про доступність і безоплатність освіти), поняття доступність , яке вживається у положеннях Основного Закону України, відповідних законах про освіту, інших нормативно-правових актах, доступність освіти за конституційно-правовим смислом необхідно розуміти так, що нікому не може бути відмовлено у праві на освіту, і держава має створити можливості реалізувати це право.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідач не довів законність прийнятого ним рішення, належними і допустимими доказами.

Враховуючи зібрані докази у сукупності, суд приходить до висновку, доводи позивача є законними і обґрунтованими, ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, а тому позов підлягає задоволенню

Керуючись ст. ст. 71, 94, 160-164, 186, 254 КАС України, суд,-

п о с т а н о в и в:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати пункти 2.3, 8.3, 15.3 рішення двадцять третьої сесії шостого скликання Берездівської сільської ради від 17.08.2017 року №15 Про створення опорних закладів Берездівської сільської ради .

Стягнути з Берездівської сільської ради на користь ОСОБА_1 витрати на оплату судового збору на суму 640 грн.

Постанова може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги через Славутський міськрайонний суд Хмельницької області.

Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої ст. 160 КАС України, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає чинності після закінчення терміну подання апеляційної скарги, якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішення за наслідками апеляційного провадження.

Суддя Шевчук В. В.

СудСлавутський міськрайонний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення23.11.2017
Оприлюднено28.11.2017
Номер документу70544012
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —682/2938/17

Постанова від 15.03.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 19.02.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 15.01.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Постанова від 23.11.2017

Адміністративне

Славутський міськрайонний суд Хмельницької області

Шевчук В. В.

Постанова від 23.11.2017

Адміністративне

Славутський міськрайонний суд Хмельницької області

Шевчук В. В.

Ухвала від 10.10.2017

Адміністративне

Славутський міськрайонний суд Хмельницької області

Шевчук В. В.

Ухвала від 24.10.2017

Адміністративне

Славутський міськрайонний суд Хмельницької області

Шевчук В. В.

Ухвала від 10.10.2017

Адміністративне

Славутський міськрайонний суд Хмельницької області

Шевчук В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні