ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
33013 , м. Рівне, вул. Набережна, 26А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"27" листопада 2017 р. Справа № 918/748/17
Господарський суд Рівненської області в складі головуючого судді Церковної Н.Ф. , при секретарі судового засідання Оліфер С.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду матеріали справи за позовом Громадської організації "18 загін територіальної оборони"
до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області
про визнання договору оренди державного майна укладеним,
за участі представників сторін:
від позивача - ОСОБА_1, довіреність від 1 листопада 2017 року № 34;
від відповідача - ОСОБА_2, довіреність від 23 січня 2017 року № 6;
ОСОБА_3, довіреність від 23 січня 2017 року № 5.
В судовому засіданні 27 листопада 2017 року, відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
1 листопада 2017 року Громадська організація "18 загін територіальної оборони" (далі - Організація) звернулася до Господарського суду Рівненської області з даним позовом, посилаючись на те, що у серпні 2017 року Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Рівненській області (далі - Відділення) з метою вивчення попиту на об'єкт оренди "Будинок з мансардою в комплексі з обслуговуючими будівлями, спорудами та інженерними мережами філії РОК "Біле озеро" (інвентарний номер: 4726/400, реєстровий номер: 24584661.339.АААЖАГ055) загальною площею 1022,6 м 2 " та "Огорожа філії РОК "Біле озеро" "Будинок з мансардою" довжиною 523 погонних метра (інвентарний номер: 10733/401, реєстровий номер: 24584661.339.ПШТДПЮ1164), що розташовані за адресою: Рівненська область, Володимирецький район, село Рудка, вулиця Білоозерська, 3 та перебувають на балансі державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" та обліковуються у відокремленому підрозділі "Рівненська АЕС", у газеті "Відомості приватизації" від 9 серпня 2017 року № 62 (1073) було розміщено оголошення про намір передати в оренду філію реабілітаційно-оздоровчого комплексу Біле озеро Будинок з мансардою , що розташований у селі Рудка Володимирецького району Рівненської області. У наведеному оголошення також було визначено умови участі у конкурсі.
У зв'язку з наведеним листами від 15 серпня 2017 року № 30 та від 18 серпня 2017 року № 31 Організація звернулася до Відділення з пропозицією укласти договір вищенаведеного нерухомого майна. Водночас, зважаючи на те, що позивач є особою, яка відповідно до законодавства має право на отримання відповідного державного майна в оренду без проведення конкурсу, а також беручи до уваги те, що Відділення в порушення імперативних законодавчих приписів відмовилося від укладення з Організацією відповідного договору оренди, остання, посилаючись на положення Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (далі - Закон) та приписи Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 серпня 2011 року № 906 (далі - Порядок), просила суд визнати укладеним між сторонами відповідний правочин щодо оренди державного майна у запропонованій позивачем редакції.
Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 2 листопада 2017 року позовну заяву Організації від 1 листопада 2017 року прийнято до розгляду суддею Церковною Н.Ф., порушено провадження у справі № 918/748/17 та призначено її до розгляду на 15 листопада 2017 року.
До початку судового засідання, призначеного на 15 листопада 2017 року, через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшов відзив Відділення на позовну заяву від 14 листопада 2017 року № 10-07-04197 (а.с. 40-42), в якому відповідач заперечив проти задоволення позову Організації з огляду на те, що листами органу управління вищенаведеним державним майном - Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 8 вересня 2017 року № 02/12-8168 та від 15 вересня 2017 року № 02/12-8367 було відмовлено в передачі спірної нерухомості в оренду, на підставі чого Відділенням і було прийнято рішення про відмову Організації в укладенні відповідного договору оренди. Крім того, позивачем, на думку відповідача, у запропонованій ним до укладення редакції проекту спірного договору в порушення законодавчих приписів не було визначено чітких умов договору, зокрема, терміну його дії. Також Відділення зазначило, що за умовами статей 793, 794 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) договір найму будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини) строком на три роки і більше підлягає нотаріальному посвідченню, а право користування нерухомим майном, яке виникає на підставі такого договору - державній реєстрації відповідно до закону.
У судовому засіданні 15 листопада 2017 року оголошувалася перерва до 27 листопада 2017 року.
У судовому засіданні 27 листопада 2017 року представник позивача підтримав вимоги, викладені у позовній заяві, та наполягав на їх задоволенні.
Представники відповідача у цьому судовому засіданні проти задоволення позову заперечили з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву від 14 листопада 2017 року № 10-07-04197.
Дослідивши матеріали справи, перевіривши відповідність наявних у матеріалах справи копій документів поданим учасниками процесу оригіналам цих документів, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд -
ВСТАНОВИВ:
Організаційні відносини, пов'язані з передачею в оренду майна державних підприємств, установ та організацій, підприємств, заснованих на майні, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, їх структурних підрозділів, та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності, а також майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання державного майна, майна, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, регулюються, зокрема, Законом України "Про оренду державного та комунального майна".
Відповідно до частини 1 статті 9 Закону фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, а також інші документи згідно з переліком, що визначається Фондом державного майна України, відповідному орендодавцеві, зазначеному у статті 5 цього Закону.
За змістом частини 2 вищенаведеної статті у разі надходження до орендодавця заяви про оренду цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу, нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутного (складеного) капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), орендодавець, за умови відсутності заборони на передачу майна в оренду, у п'ятиденний строк після дати реєстрації заяви надсилає копії матеріалів органу, уповноваженому управляти відповідним майном.
З матеріалів справи вбачається, що листами від 13 липня 2016 року № 07-04-02198 та від 19 листопада 2016 року № 07-04-03907 Відділення звернулося до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, як до уповноваженого органу на управління об'єктом "Будинок з мансардою в комплексі з обслуговуючими будівлями, спорудами та інженерними мережами філії РОК "Біле озеро" (інвентарний номер: 4726/400, реєстровий номер: 24584661.339.АААЖАГ055) загальною площею 1022,6 м 2 " та "Огорожа філії РОК "Біле озеро" "Будинок з мансардою" довжиною 523 погонних метра (інвентарний номер: 10733/401, реєстровий номер: 24584661.339.ПШТДПЮ1164), що розташовані за адресою: Рівненська область, Володимирецький район, село Рудка, вулиця Білоозерська, 3, перебувають на балансі державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" і обліковуються у відокремленому підрозділі "Рівненська АЕС", з відповідними запитами з метою погодження передачі наведеного майна в оренду.
Враховуючи те, що дане майно не залучено до процесу основного виробництва, а його оренда не порушить цілісності майнового комплексу державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом", листом від 30 січня 2017 року № 02/12-821 Міністерство енергетики та вугільної промисловості України погодило передачу вказаного майна в оренду за зазначеними у цьому листі умовами такої передачі (а.с. 12).
Відповідно до пункту 3 Порядку конкурс проводить конкурсна комісія, що утворюється орендодавцем. Комісія може бути утворена для проведення конкурсу щодо групи об'єктів, які належать до сфери управління одного органу, уповноваженого управляти державним майном.
З метою визначення умов та строку проведення конкурсу 2 серпня 2017 року відбулося засідання відповідної комісії відповідача.
На підставі вищенаведеного листа Міністерства енергетики та вугільної промисловості України рішенням засідання комісії Відділення по визначенню умов та строку проведення конкурсу, оформленим протоколом від 2 серпня 2017 року № 1 (а.с. 13-15), вирішено надіслати для опублікування у черговому номері "Відомостей приватизації" оголошення про проведення конкурсу на право оренди державного нерухомого майна - "Будинок з мансардою в комплексі з обслуговуючими будівлями, спорудами та інженерними мережами філії РОК "Біле озеро" (інвентарний номер: 4726/400, реєстровий номер: 24584661.339.АААЖАГ055) загальною площею 1022,6 м 2 " та "Огорожа філії РОК "Біле озеро" "Будинок з мансардою" довжиною 523 погонних метра (інвентарний номер: 10733/401, реєстровий номер: 24584661.339.ПШТДПЮ1164), що розташовані за адресою: Рівненська область, Володимирецький район, село Рудка, вулиця Білоозерська, 3, перебувають на балансі державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" та обліковуються у відокремленому підрозділі "Рівненська АЕС", оприлюднити вказане оголошення на веб-сайті орендодавця, а також повідомити про проведення конкурсу і необхідність подання письмових пропозицій відповідно до оголошення про конкурс осіб, які під час вивчення попиту виявили заінтересованість в оренді наведеного об'єкта. Крім того, даним рішенням було визначено строк проведення даного конкурсу - на 11-й календарний день після опублікування оголошення про проведення конкурсу в газеті "Відомості приватизації".
Згідно пункту 4 Порядку оголошення про конкурс щодо цілісних майнових комплексів підприємств, організацій, їх структурних підрозділів та нерухомого майна площею 100 кв. метрів і більше або такого, що перебуває на балансі морського, річкового порту, аеропорту, публікується в газеті "Відомості приватизації" та за рішенням орендодавця в інших виданнях. Оголошення щодо інших об'єктів розміщуються в газеті "Відомості приватизації" та/або в республіканських Автономної Республіки Крим, обласних, міських у м. Києві і м.Севастополі виданнях за місцем розташування об'єктів оренди. Оголошення про конкурс також оприлюднюється на веб-сайтах орендодавців.
Оголошення про конкурс публікується щодо цілісних майнових комплексів підприємств, організацій, їх структурних підрозділів не пізніше ніж за 40 календарних днів до дати проведення конкурсу; щодо нерухомого майна (будівель, споруд, нежитлових приміщень) та іншого окремого індивідуально визначеного майна - не пізніше ніж за десять календарних днів до дати проведення конкурсу і повинне містити такі відомості:
інформація про об'єкт (назва, місцезнаходження, у разі оренди цілісного майнового комплексу - також обсяг і основна номенклатура продукції, у тому числі тієї, що експортується, кількість і склад робочих місць, рівень прибутковості об'єкта за останні три роки, розмір дебіторської та кредиторської заборгованості, наявність майна в заставі, податковій заставі, в оренді);
умови конкурсу;
дата, час і місце проведення конкурсу;
кінцевий строк прийняття пропозицій від претендентів (не більш як три робочих дні до дати проведення конкурсу);
перелік документів, які подаються претендентами для участі в конкурсі.
Судом встановлено, що на виконання вищезазначеного протокольного рішення від 2 серпня 2017 року № 1, а також з метою вивчення попиту на об'єкт оренди "Будинок з мансардою в комплексі з обслуговуючими будівлями, спорудами та інженерними мережами філії РОК "Біле озеро" (інвентарний номер: 4726/400, реєстровий номер: 24584661.339.АААЖАГ055) загальною площею 1022,6 м 2 " та "Огорожа філії РОК "Біле озеро" "Будинок з мансардою" довжиною 523 погонних метра (інвентарний номер: 10733/401, реєстровий номер: 24584661.339.ПШТДПЮ1164), що розташовані за адресою: Рівненська область, Володимирецький район, село Рудка, вулиця Білоозерська, 3, перебувають на балансі державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" та обліковуються у відокремленому підрозділі "Рівненська АЕС", у газеті "Відомості приватизації" від 9 серпня 2017 року № 62 (1073) було розміщено оголошення про намір передати в оренду філію реабілітаційно-оздоровчого комплексу Біле озеро Будинок з мансардою , що розташований у селі Рудка Володимирецького району Рівненської області (а.с. 16). У наведеному оголошенні також було визначено умови участі у конкурсі.
За змістом статті 11 Закону оцінка об'єкта оренди здійснюється за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Оцінка об'єкта оренди передує укладенню договору оренди. У разі якщо на момент продовження дії договору оренди остання оцінка об'єкта оренди була зроблена більш як три роки тому, для продовження (поновлення) договору оренди провадиться оцінка об'єкта оренди.
На виконання даних положень Закону та з метою проведення розрахунку орендної плати за вищенаведене державне нерухоме майно Рівненською торгово-промисловою палатою було складено відповідний звіт про оцінку цього майна, згідно якого оціночна вартість об'єкта оцінки склала 375 400 грн. 00 коп. без ПДВ (а.с. 50). Наведений звіт у встановленому законом порядку був затверджений наказом Відділення від 29 червня 2017 року № 256 (а.с. 49).
Слід також зазначити, що термін чинності зазначеного звіту був встановлений тривалістю 9 місяців, тобто наведений документ на час подання Організацією даного позову до суду та на момент вирішення цього спору є чинним.
З матеріалів справи вбачається, що листом від 15 серпня 2017 року № 30 Організація звернулася до Відділення із заявою про укладення з позивачем договору вищенаведеного нерухомого майна на підставі абзацу 4 частини 4 статті 9 Закону без проведення конкурсу. Даний лист був отриманий відповідачем 17 серпня 2017 року, що підтверджується відбитком відповідного штампу вхідної кореспонденції Відділення, проставленим на цьому відправленні (а.с. 17). Слід зазначити, що до наведеного листа Організацією було долучено, зокрема, копії статутних документів позивача та проект самого договору оренди державного майна у 2 екземплярах.
Крім того, позивач також звернувся до Відділення із заявою від 18 серпня 2017 року № 31 (яка того ж дня була отримана відповідачем), в якій повторно просив погодити укладення договору оренди вищенаведеного державного майна (а.с. 25).
За результатами розгляду зазначених заяв рішенням додаткового засідання створеної згідно наказу Відділення від 27 липня 2017 року № 305 комісії відповідача по визначенню переможця конкурсу на право оренди державного майна, оформленим протоколом від 19 серпня 2017 року № 3, Відділенню було рекомендовано звернутися до Головного територіального управління юстиції у Рівненській області про надання інформації щодо віднесення Організації до громадських організацій ветеранів та/або громадських організацій інвалідів (а.с. 26-27).
У відповідь на здійснене відповідачем звернення по вищенаведеному питанню Головним територіальним управлінням юстиції у Рівненській області на адресу Відділення було направлено лист від 21 серпня 2017 року № 3166/6214-0-26-17/042, в якому даний орган наголосив, що статутом позивача передбачено, зокрема, сприяння оздоровленню та реабілітації, організації медичних обстежень дітей та молоді, учасників АТО, ветеранів війни, інвалідів та інших (а.с. 28).
Відтак, рішенням додаткового засідання комісії Відділення по визначенню переможця конкурсу на право оренди державного майна, оформленим протоколом від 23 серпня 2017 року № 4 (а.с. 29-30), Відділенню було рекомендовано розглянути заяву Організації та подані позивачем документи на предмет укладення договору оренди спірного державного майна без проведення конкурсу, а також прийняти рішення про скасування конкурсу та припинення діяльності комісії по визначенню переможця конкурсу на право оренди державного майна у разі прийняття рішення про укладення з позивачем такого правочину. Слід також зазначити, що у даному рішенні містилася інформація про отримання Відділенням сканованої копії листа Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 21 серпня 2017 року № 02/12-7678 (а.с. 31), в якому даний центральний орган виконавчої влади відкликав свій попередній лист від 30 січня 2017 року № 02/12-821 про погодження передачі в оренду спірного державного нерухомого майна та просив відповідача не укладати договір оренди. Проте, з огляду на публікацію в газеті "Відомості приватизації" від 9 серпня 2017 року за № 62 оголошення про проведення конкурсу та зазначення у цьому оголошенні умов участі у конкурсі, а також враховуючи положення пункту 35 Порядку, комісія відповідача дійшла висновку про неможливість надання орендодавцю пропозиції щодо скасування конкурсу.
З матеріалів справи також вбачається, що Відділення отримало від позивача усі документи, необхідні для укладення між сторонами відповідного договору оренди державного нерухомого майна. Наведений факт не заперечувався Відділенням у відзиві на позовну заяву та його представниками у судових засіданнях.
У той же час листом від 28 серпня 2017 року № 07-04-03148 відповідач звернувся до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, в якому просив висловити позицію даного органу щодо передачі Організації в оренду об'єкта: "Будинок з мансардою в комплексі з обслуговуючими будівлями, спорудами та інженерними мережами філії РОК "Біле озеро" (інвентарний номер: 4726/400, реєстровий номер: 24584661.339.АААЖАГ055) загальною площею 1022,6 м 2 " та "Огорожа філії РОК "Біле озеро" "Будинок з мансардою" довжиною 523 погонних метра (інвентарний номер: 10733/401, реєстровий номер: 24584661.339.ПШТДПЮ1164), що розташовані за адресою: Рівненська область, Володимирецький район, село Рудка, вулиця Білоозерська, 3, перебувають на балансі державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" та обліковуються у відокремленому підрозділі "Рівненська АЕС" (а.с. 32).
У відповідь на зазначене звернення Міністерство енергетики та вугільної промисловості України направило на адресу відповідача лист від 8 вересня 2017 року № 02/12-8168 (а.с. 33), в якому підтримало висловлену державним підприємством "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" позицію, викладену у листі від 16 серпня 2017 року № 11397/28, щодо необхідності використання вищенаведеної нерухомості для власних потреб відокремленому підрозділі "Рівненська АЕС".
За таких обставин, враховуючи наведену позицію Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, листом від 18 вересня 2017 року № 11-04-03428 (а.с. 36) Відділення повідомило позивача про відмову в укладенні договору оренди державного майна у зв'язку з відмовою органу управління в передачі цього майна в оренду.
Як було зазначено вище, за частиною 1 статті 9 Закону фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, а також інші документи згідно з переліком, що визначається Фондом державного майна України, відповідному орендодавцеві, зазначеному у статті 5 цього Закону.
Абзацом 4 частини 4 статті 9 Закону встановлено, що у разі надходження заяви, зокрема, від громадської організації ветеранів або інвалідів, реабілітаційних установ для інвалідів та дітей-інвалідів, оголошення про намір передати майно в оренду не розміщується і договір оренди укладається з таким заявником без проведення конкурсу.
При цьому суд зазначає, що у разі надходження після оголошення конкурсу заяви про оренду від особи, яка відповідно до законодавства має право на отримання відповідного державного майна в оренду без проведення конкурсу, договір оренди укладається з такою особою (пункт 19 Порядку).
З урахуванням зазначених обставин відповідач, на думку позивача, фактично позбавив Організацію можливості використати своє передбачене законом переважне право на отримання визначеного державного майна в оренду без проведення конкурсу, що і стало підставою для звернення до позивача Господарського суду Рівненської області з даним позовом.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість даного позову з огляду на наступне.
За загальним правилом під час укладання господарських договорів діє принцип диспозитивності, який передбачає свободу волевиявлення сторін щодо укладення договорів .
Це випливає з положень статті 627 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), згідно з якою під поняттям "свобода договору" розуміється, що сторони є вільними: 1) в укладенні договору, 2) у виборі контрагента, 3) у визначенні умов договору з урахуванням вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Однак, виходячи з меж здійснення цивільних прав (стаття 13 ЦК України) у випадках, передбачених законом, реалізація абсолютного права на свободу волевиявлення щодо укладення господарського договору може бути обмежена іншим суб'єктивним правом - вимагати укладення такого договору.
У статті 3 ЦК України також вказано про такий принцип цивільного законодавства, як свобода договору.
Стаття 20 Господарського кодексу України (далі - ГК України) передбачає такий спосіб захисту прав як установлення господарських правовідносин. При цьому, вирішуючи такий спір, необхідно виходити з положень статей 648, 649, 635 ЦК України та статей 179, 180, 182, 183, 187 ГК України.
За змістом частин 3, 6 статті 179 ГК України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він ґрунтований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання, органів державної влади чи органів місцевого самоврядування.
Згідно зі статтею 187 ГК України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону, і в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду, якщо це передбачене угодою сторін або якщо сторони зобов'язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.
Отже, за законом можливе спонукання до укладення договору за рішенням суду або визнання такого договору укладеним в судовому порядку за умови виникнення переддоговірного спору з таких підстав:
- укладення договору необхідне у сфері державних закупівель;
- обов'язковість укладення договору прямо передбачена законом;
- укладення договору випливає з попереднього договору;
- укладення договору передбачене будь-яким іншим договором;
- укладення договору випливає з умов мирової угоди, затвердженої судом.
Як було зазначено вище, згідно частини 4 статті 9 Закону у разі надходження заяви, зокрема, від громадської організації ветеранів або інвалідів, реабілітаційних установ для інвалідів та дітей-інвалідів, оголошення про намір передати майно в оренду не розміщується і договір оренди укладається з таким заявником без проведення конкурсу.
Водночас за пунктом 19 Порядку у разі надходження після оголошення конкурсу заяви про оренду від особи, яка відповідно до законодавства має право на отримання відповідного державного майна в оренду без проведення конкурсу, договір оренди укладається з такою особою.
Зі змісту вищенаведених імперативних приписів вбачається, що Закон містить пряму вказівку про укладання договору з громадськими організаціями ветеранів, які подали заяву про оренду без проведення конкурсу, тобто, відповідач зобов'язаний був укласти відповідний договір оренди з позивачем.
Віднесення позивача до вищенаведеної пільгової категорії осіб, передбаченої статтею 9 Закону, підтверджується наявним у матеріалах справи листом Головного територіального управління юстиції у Рівненській області від 21 серпня 2017 року № 3166/6214-0-26-17/042, а також відомостями, зазначеними безпосередньо у статуті Організації (а.с. 21).
Слід також зазначити, що положеннями частини 1 статті 759 ЦК України встановлено, що за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.
Орендою згідно частини 1 статті 2 Закону є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.
Отже, за договором оренди в особи виникають права володіння та користування майном протягом певного строку, які підлягають захисту за законодавством України від неправомірного порушення, невизнання або його оспорювання.
Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях у справах "Мелахер та інші проти Австрії» від 19 грудня 1998 року, "Бурдов проти Росії" від 7 травня 2002 року, "Прессос Компанія ОСОБА_4 " та інші проти Бельгії" від 28 жовтня 1995 року, "ОСОБА_5 Девелопмент Лтд. " та інші проти Ірландії" від 23 жовтня 1991 року зазначив, що під поняттям "майно" розуміється не лише майно, яке належить особі на праві власності згідно законодавства країни, в якій виник спір, а також під даним поняттям можуть бути прибутки, що випливають з власності, кошти, належні заявникам на підставі судових рішень, "активи", які можуть виникнути, "правомірні очікування"/"законні сподівання" особи.
Концепція "майна" в розумінні статті 1 Першого протоколу до Конвенції має автономне значення, тобто не обмежується власністю на матеріальні речі та не залежить від формальної класифікації у внутрішньому праві: певні інші права та інтереси, що становлять активи, також можуть вважатися "правом власності", а відтак і "майном". До таких активів може відноситися право оренди (рішення у справі "Іатрідіс проти Греції" від 25 березня 1999 року, заява № 311107/96, п. 54).
У справі "ОСОБА_5 Девелопмент ЛТД" та інші проти Ірландії" Європейський суд з прав людини зазначив, що статтю 1 Першого протоколу до Конвенції можна застосовувати для захисту "правомірних очікувань" щодо певного стану речей (у майбутньому), оскільки їх можна вважати складовою частиною власності. "Правомірні очікування" виникають у особи, якщо нею було дотримано всіх вимог законодавства для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, а тому вона мала усі підстави вважати таке рішення дійсним та розраховувати на певний стан речей.
За таких обставин, суд дійшов висновку про те, що після подання відповідної заяви до Відділення, а також прийняття на додатковому засіданні комісії Відділення по визначенню переможця конкурсу на право оренди державного майна рішення, оформленого протоколом від 23 серпня 2017 року № 4, яким Відділенню було рекомендовано розглянути заяву Організації та подані позивачем документи на предмет укладення договору оренди спірного державного майна без проведення конкурсу, а також прийняти рішення про скасування конкурсу та припинення діяльності комісії по визначенню переможця конкурсу на право оренди державного майна у разі прийняття рішення про укладення з позивачем такого правочину, у позивача виникли правомірні очікування мирно володіти спірним майном (право оренди), оскільки нормативними законодавчими приписами чітко встановлений обов'язок відповідача як уповноваженого органу у спірних правовідносинах укласти з Організацією (яка відноситься до передбачених статтею 9 Закону пільгових категорій осіб-орендарів) договір оренди державного нерухомого майна за умови подання останньою відповідного пакету документів у встановленому законом порядку і строки. У той же час Законом не передбачено можливості відмови переліченим у статті 9 особам-орендарям в укладенні відповідного договору оренди державного майна, або можливості продовження конкурсних процедур на загальних підставах після звернення таких осіб із заявами про оренду державного майна.
При цьому слід зазначити, що як правомірні очікування позивача, так і безпосередньо право мирного володіння майном є об'єктом правового захисту згідно статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та національного законодавства України.
Відтак, враховуючи вчинення Організацією усіх необхідних дій для отримання спірного майна у користування, наявні в нього правомірні сподівання на отримання цього майна в оренду, необізнаність позивача про можливість допущення порушень органом публічної влади, а також відсутності причинно-наслідкового зв'язку між діями позивача та відмовою Відділення від укладення спірного договору, покладення на Організацію відповідальності у вигляді втрати права оренди є неправомірним.
Слід також зазначити, що за нормативними приписами чинного законодавства проведення конкурсу до затвердження його результатів може бути скасовано орендодавцем за пропозицією конкурсної комісії у разі, коли, зокрема, уповноважений орган управління об'єктом оренди відмовив у передачі майна в оренду і повідомив про це рішення орендодавцю до прийняття комісією рішення щодо умов та строків проведення конкурсу.
Вказана норма міститься у пункті 35 Порядку.
Зі змісту даної норми вбачається, що скасування проведення конкурсу до затвердження його результатів може бути здійснено орендодавцем за пропозицією конкурсної комісії лише тоді, коли орендодавець був повідомлений про таке рішення до прийняття комісією рішення щодо умов та строків проведення конкурсу.
Проте, як встановлено судом, рішення, яким були затверджені умови та строки проведення конкурсу на право оренди спірного державного майна, було прийнято на засіданні конкурсної комісії Відділення 2 серпня 2017 року, тобто до моменту складення і направлення Міністерством енергетики та вугільної промисловості України на адресу відповідача листів від 21 серпня 2017 року № 02/12-7678 та від 8 вересня 2017 року № 02/12-8168, а також до моменту отримання відповідачем цих відправлень.
У той же час суд зазначає, що на момент звернення Організації до відповідача з відповідною пропозицією щодо укладення спірного договору оренди державного майна було наявне погодження уповноваженого органу управління об'єктом оренди щодо передачі цього майна в оренду, викладене у листі Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 30 січня 2017 року № 02/12-821 (а.с. 12), а також затверджені умови та строки проведення конкурсу на право оренди спірного державного майна.
Крім того, суд також звертає увагу на те, що неправомірність скасування конкурсу на підставі вищенаведеного листа Міністерства енергетики та вугільної промисловості України було підтверджено самим відповідачем у рішенні його комісії по визначенню переможця конкурсу на право оренди державного майна, оформленому протоколом від 23 серпня 2017 року № 4.
Посилання відповідача у відзиві на позовну заяву на те, що заява Організації на укладення спірного договору надійшла до Відділення після оголошення конкурсу на право оренди державного майна та після кінцевого строку приймання документів як на підставу для відмови в позові не беруться судом до уваги з огляду на те, що імперативними приписами абзацу 4 частини 4 статті 9 Закону та пункту 19 Порядку прямо встановлена обов'язковість укладення відповідного договору оренди у разі надходження від особи, яка відповідно до законодавства має право на отримання відповідного державного майна в оренду без проведення конкурсу, заяви про оренду після оголошення конкурсу. Водночас даними нормами не передбачено виключень щодо обов'язковості укладення таких договорів у разі, зокрема, надходження заяви від особи, яка відповідно до законодавства має право на отримання відповідного державного майна в оренду без проведення конкурсу, після кінцевого строку приймання вказаних документів, що свідчить про необґрунтованість тверджень відповідача.
Заперечуючи проти задоволення вимог Організації, Відділення також вказувало, що позивачем, на думку відповідача, у запропонованій ним до укладення редакції проекту спірного договору в порушення законодавчих приписів не було визначено чітких умов цього договору, зокрема, щодо терміну його дії.Дані посилання оцінюються судом критично з огляду на таке.
Зі змісту пункту 10.1 запропонованої позивачем до укладення редакції проекту спірного договору цей договір укладено строком на 5 років з можливим продовженням договору за умови обов'язкової згоди балансоутримувача та уповноваженого органу.
За частиною 2 статті 187 ГК України день набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.
Аналогічне за змістом положення міститься у частині 2 статті 12 Закону, відповідно до якого у разі передачі спору на розгляд суду договір оренди вважається укладеним з моменту набрання чинності рішенням суду про укладення договору оренди і на умовах, зазначених у ньому.
Відтак, при пред'явленні позовних вимог про визнання спірного договору укладеним Організація була позбавлена можливості встановити точну дату прийняття відповідного судового рішення та момент набрання останнім чинності, а також відповідно і конкретну дату закінчення строку цього правочину, як це було б можливим при укладенні вказаної угоди у добровільному (позасудовому) порядку.
Наведені обставини спростовують вищевказані твердження Відділення.
Крім того, відповідачем не було доведено суду належними і допустимими доказами факту відсутності у запропонованій позивачем до укладення редакції спірного договору чітких умов цієї угоди, а також не вказано конкретних положень цього правочину, які, на думку Відділення, були викладені позивачем не чітко, не зрозуміло чи з порушенням умов типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності.
Водночас слід також зазначити, що запропонована позивачем редакція спірного договору не суперечить імперативним законодавчим приписам, містить усі передбачені Законом істотні умови, необхідні для укладення договору оренди державного майна, а також не суперечить типовому договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності, затвердженому Наказом Фонду державного майна України від 23 серпня 2000 року № 1774.
Щодо посилань Відділення на обов'язкове нотаріальне посвідчення спірного правочину суд зазначає, що відповідно до частини 2 статті 187 ГК України день набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше. Водночас виключень, зокрема, щодо неможливості визнання в судовому порядку укладеними правочинів, які згідно з вимогами чинного законодавства підлягають нотаріальному посвідченню, наведена стаття (яка є спеціальною по відношенню до статті 793 ЦК України та регулює момент укладення відповідного договору за судовим рішенням) не містить.
Зважаючи на все вищенаведене, суд дійшов висновку про те, що вимоги Організації, викладені у її позовній заяві, є законними і обґрунтованими, а обраний Організацією спосіб захисту її порушених прав є найбільш ефективним для їх відновлення, відтак вказаний позов підлягає задоволенню.
Судові витрати згідно статті 49 ГПК України покладаються на Відділення.
Керуючись статтями 1, 12, 22, 32-34, 43, 49, 81-1, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати укладеним між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Рівненській області та Громадською організацією "18 загін територіальної оборони" договір оренди державного майна - "Будинок з мансардою в комплексі з обслуговуючими будівлями, спорудами та інженерними мережами філії РОК "Біле озеро" (інвентарний номер: 4726/400, реєстровий номер: 24584661.339.АААЖАГ055) загальною площею 1022,6 м 2 " та "Огорожа філії РОК "Біле озеро" "Будинок з мансардою" довжиною 523 погонних метра (інвентарний номер: 10733/401, реєстровий номер: 24584661.339.ПШТДПЮ1164), що розташовані за адресою: Рівненська область, Володимирецький район, село Рудка, вулиця Білоозерська, 3 та перебувають на балансі державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" і обліковуються у відокремленому підрозділі "Рівненська АЕС", у наступній редакції:
ДОГОВІР ОРЕНДИ ДЕРЖАВНОГО МАЙНА №_____
місто Рівне « __»
Ми, що нижче підписалися, регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській області, ідентифікаційний код 13989432, місцезнаходження якого: 33028, м. Рівне, вул. 16 Липня, 77 (у подальшому іменоване "Орендодавець"), в особі начальника регіонального відділення ОСОБА_6, який діє на підставі "Положення про регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській області", затвердженого Головою Фонду державного майна України 16 липня 2012 року та зареєстрованого державним реєстратором виконавчого комітету Рівненської міської ради 11 вересня 2012 року № 8-р, з одного боку, та Громадська організація "18 загін територіальної оборони", ідентифікаційний код 40369807, місцезнаходження: 33018, Рівненська область, місто Рівне, вул. Уласа Самчука, буд. 30а, оф. 33 (далі - ОСОБА_7), в особі керівника ОСОБА_8, що мешкає: Рівненська обл., місто Рівне, вул. Рилєєва, будинок 11 та діє на підставі Статуту, з іншого боку, уклали цей Договір про наведене нижче:
1. ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ
1.1. Орендодавець передає, а ОСОБА_7 приймає в строкове платне користування окреме індивідуально визначене державне нерухоме майно - об'єкти філії реабілітаційно-оздоровчого комплексу Біле озеро (далі - ОСОБА_7), а саме:
- "Будинок з мансардою в комплексі з обслуговуючими будівлями, спорудами та інженерними мережами філії РОК "Біле озеро" (інвентарний номер: 4726/400, реєстровий номер: 24584661.339.АААЖАГ055) загальною площею 1022,6 м 2 ;
- "Огорожа філії РОК "Біле озеро" "Будинок з мансардою" довжиною 523 погонних метра (інвентарний номер: 10733/401, реєстровий номер: 24584661.339.ПШТДПЮ1164), що розташовані за адресою: Рівненська область, Володимирецький район, с. Рудка, вулиця Білоозерська, 3, що перебувають на балансі державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" та обліковуються у відокремленому підрозділі "Рівненська АЕС", (далі - ОСОБА_9), вартість якого визначена згідно з висновком про вартість / актом оцінки на "28" лютого 2017 р. і становить за незалежною оцінкою / залишковою вартістю 375 400 грн.00 коп. (триста сімдесят п'ять тисяч чотириста грн.. 00 коп.).
Акт оцінки складається у випадках, визначених чинною Методикою оцінки об'єктів оренди, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 10.08.95 N 629 (зі змінами) (далі - Методика оцінки), а саме тоді, коли для розрахунку орендної плати не вимагається незалежна оцінка об'єкта.
ОСОБА_7 компенсовує протягом 10 календарних днів з моменту укладання договору оренди витрати за виконану незалежну оцінку об'єкта оренди платнику за оцінку (за наявності підтвердних документів).
1.2. Майно передається в оренду з метою розміщення оздоровчого закладу для дітей та молоді з дотриманням вимог законодавства, а також для оздоровлення та реабілітації, дітей та молоді, учасників АТО, ветеранів війни, інвалідів та інш.
1.3. ОСОБА_10 на момент укладення договору (потребує / не потребує поточного або капітального чи поточного і капітального ремонту) визначається в акті приймання-передавання за узгодженим висновком ОСОБА_9 і ОСОБА_7.
1.4. Майно передається без права приватизації та суборенди.
2. УМОВИ ПЕРЕДАЧІ ОСОБА_11 ОРЕНДАРЮ
2.1.Орендар вступає у строкове платне користування Майном у термін, зазначений у ОСОБА_12, але не раніше дати державної реєстрації ОСОБА_12 та акта приймання -передавання ОСОБА_12.
2.2.Передача ОСОБА_12 в оренду не тягне за собою виникнення в ОСОБА_7 права власності на це ОСОБА_7. ОСОБА_13 залишається держава, а ОСОБА_7 користується ним протягом строку оренди.
2.3. ОСОБА_14 в оренду здійснюється за вартістю, визначеною у звіті про незалежну оцінку / в акті оцінки, складеному за Методикою оцінки.
2.4. Обов'язок щодо складання акта приймання-передавання покладається на Орендодавця.
3. ОРЕНДНА ПЛАТА
3.1.Орендна плата визначена на підставі Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 4 жовтня 1995року N 786, і становить без ПДВ за базовий місяць розрахунку червень 2017 р. 1653,58 грн. без ПДВ.
3.2. Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному законодавством.
3.3. Орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за наступний місяць. Оперативна інформація про індекси інфляції, розраховані Державною службою статистики України, розміщується на веб-сайті Фонду державного майна України.
3.4. У разі користування Майном протягом неповного календарного місяця (першого та/або останнього місяців оренди) добова орендна плата за дні користування визначається згідно з чинною Методикою розрахунку на основі орендної плати за відповідні місяці пропорційно дням користування.
3.5. Розмір орендної плати переглядається на вимогу однієї із Сторін у разі зміни Методики її розрахунку, істотної зміни стану об'єкта оренди з незалежних від Сторін причин та в інших випадках, передбачених чинним законодавством.
3.6.Орендна плата перераховується до державного бюджету та ОСОБА_9 у співвідношенні:
- 70% - До державного бюджету на рахунок УДКСУ у Володимирецькому районі на р/р 3111009470032 код одержувача 38019856, банк одержувача - ГУДКСУ у Рівненській області, МФО 833017, код платежу - 22080300;
- 30% - ОСОБА_9 - ВП Рівненська АЕС ДП НАЕК Енергоатом на поточний рахунок 26001300099693 в Філія РОУ ПАТ Державний ощадний банк України м. Рівне, МФО 333368, код одержувача 05425046, для податкових накладних витяг з реєстру № 1528104500088, ІПН 245846626653, платник ПДВ - ДП НАЕК Енергоатом , адреса платника ПДВ: 01032, м Київ, вул. Назарівська, 3.
ОСОБА_7 зобов'язаний своєчасно і у повному обсязі сплачувати орендну плату щомісяця не пізніше 15 числа місяця, наступного за звітним з урахуванням індексу інфляції відповідно до пропорцій розподілу,встановлених Кабінетом Міністрів України і чинних на кінець періоду, за який здійснюється платіж.
3.7. Орендна плата, перерахована несвоєчасно або не в повному обсязі, підлягає індексації і стягується до бюджету та ОСОБА_9 у визначеному пунктом 3.6. співвідношенні відповідно до чинного законодавства України з урахуванням пені в розмірі подвійної облікової ставки НБУ на дату нарахування пені від суми заборгованості за кожний день прострочення, уключаючи день оплати.
3.8. У разі, якщо на дату сплати орендної плати заборгованість за нею становить загалом не менше ніж три місяці, ОСОБА_7 також сплачує штраф у розмірі 10 % від суми заборгованості.
3.9. Надміру сплачена сума орендної плати, що надійшла до бюджету, підлягає в установленому порядку заліку в рахунок майбутніх платежів, а у разі неможливості такого заліку у зв'язку з припиненням орендних відносин - поверненню ОСОБА_7. Для забезпечення повернення зазначених коштів сторони керуються вимогами Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Державного казначейства України від 10 грудня 2002 року № 226 (у редакції наказу Державного казначейства України від 29 травня 2008 року № 181), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 грудня 2002 року за № 1000/7288, та постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 року № 106 "Деякі питання ведення обліку податків і зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів бюджету" (зі змінами).
3.10. Зобов'язання ОСОБА_7 щодо сплати орендної плати забезпечуються у вигляді завдатку у розмірі, не меншому, ніж орендна плата за базовий місяць. Завдаток вноситься протягом одного місяця з моменту підписання ОСОБА_12 у співвідношенні, визначеному у ОСОБА_12 оренди. Внесений завдаток підлягає зарахуванню в рахунок плати за останній місяць платежів за використання ОСОБА_12.
3.11. У разі припинення (розірвання) ОСОБА_12 оренди ОСОБА_7 сплачує орендну плату до дня повернення ОСОБА_7 за Актом прийому-передачі включно. Закінчення строку дії ОСОБА_12 оренди не звільняє ОСОБА_7 від обов'язку сплатити заборгованість за орендною платою, якщо така виникла, у повному обсязі, ураховуючи санкції, до Державного бюджету та ОСОБА_9.
4. ВИКОРИСТАННЯ АМОРТИЗАЦІЙНИХ ВІДРАХУВАНЬ І ВІДНОВЛЕННЯ
ОСОБА_11
4.1.Передбачені законодавством амортизаційні відрахування на орендоване ОСОБА_11 нараховуються ОСОБА_7 і в першочерговому порядку використовуються ним на повне відновлення орендованих основних фондів.
4.2.Поліпшення орендованого ОСОБА_7, здійснені за рахунок амортизаційних відрахувань, є власністю держави.
4.3. Відновлення орендованого ОСОБА_7 здійснюється ОСОБА_7 відповідно до пунктів 5.5., 5.8., 6.4. цього ОСОБА_12.
4.4. Для отримання згоди Орендодавця на здійснення поліпшень ОСОБА_7 подає заяву і матеріали згідно з Порядком надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід'ємних поліпшень орендованого державного майна, затвердженим наказом Фонду державного майна України від 03 жовтня 2006 року № 1523 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 18 жовтня 2006 року за №1123/12997.
5. ОБОВ'ЯЗКИ ОРЕНДАРЯ
ОСОБА_7 зобов'язується:
5.1. Використовувати орендоване ОСОБА_7 відповідно до його цільового призначення та умов цього ОСОБА_12. Забороняється змінювати цільове призначення орендованого майна.
У разі оренди будівлі або споруди:
5.2. За актом приймання-передавання прийняти орендовану будівлю (споруду) на свій баланс на період оренди.
5.3. Протягом місяця після підписання ОСОБА_12 внести завдаток, передбачений цим ОСОБА_12. Завдаток стягується до державного бюджету і ОСОБА_9 у співвідношенні, визначеному у пункті 3.6 цього ОСОБА_12. Після закінчення основного строку ОСОБА_12 оренди здійснюється перерахування орендної плати за останній місяць (останні місяці) з урахуванням внесеного ОСОБА_7 завдатку. У разі порушення ОСОБА_7 зобов'язання зі сплати орендної плати він має відшкодувати державному бюджету і ОСОБА_9 збитки в сумі, на яку вони перевищують розмір завдатку. Якщо в разі дострокового припинення ОСОБА_12 за згодою Сторін сума сплачених орендних платежів і завдатку перевищить передбачені ОСОБА_12 платежі за період фактичної оренди, то це перевищення розглядається як зайва сума орендної плати (див. п. 3.9 цього ОСОБА_12).
5.4. Своєчасно і у повному обсязі сплачувати орендну плату до Державного бюджету та ОСОБА_9 (у платіжних дорученнях, які оформлює ОСОБА_7, вказується "Призначення платежу" за зразком, який надає Орендодавець листом при укладенні договору оренди).
5.5. Забезпечувати збереження орендованого ОСОБА_7, запобігати його пошкодженню і псуванню, тримати ОСОБА_7 в порядку, передбаченому санітарними нормами та правилами пожежної безпеки, підтримувати орендоване ОСОБА_7 в належному стані, не гіршому, ніж на момент передачі його в оренду, з врахуванням нормального фізичного зносу, здійснювати заходи протипожежної безпеки.
5.6. Забезпечити Орендодавцю і ОСОБА_9 доступ на об'єкт оренди з метою контролю за його використанням та виконанням умов ОСОБА_12.
5.7. Уразі виникнення загрози або настання надзвичайних ситуацій, пов'язаних з природною стихією: ураган, землетрус, великий снігопад, ожеледиця тощо, надавати своїх працівників для їх попередження та ліквідації наслідків.
5.8. Своєчасно здійснювати за власний рахунок капітальний, поточний та інші види ремонтів орендованого ОСОБА_12. Ця умова ОСОБА_12 не розглядається як дозвіл на здійснення поліпшень орендованого ОСОБА_12 і не тягне за собою зобов'язання Орендодавця щодо компенсації вартості поліпшень.
У разі, якщо ОСОБА_7 подає заяву на погодження Орендодавцем здійснення невід'ємних поліпшень орендованого ОСОБА_7, він зобов'язаний надати експертний висновок на проектно-кошторисну документацію на здійснення невід'ємних поліпшень.
Здійснення невід'ємних поліпшень орендованого майна можливе тільки за умови обов'язкового попереднього письмового погодження з ОСОБА_9, Орендодавцем та уповноваженим органом управління. При цьому поліпшення, здійснені орендарем за власні кошти, як з дозволу так і без дозволу орендодавця і органу управління, є власністю держави і компенсації не підлягають
5.9. Протягом місяця після укладення цього ОСОБА_12 застрахувати орендоване ОСОБА_12 не менше, ніж на його вартість за висновком про вартість / актом оцінки на користь ДП НАЕК Енергоатом по ВП Рівненська АЕС , який несе ризик випадкової загибелі чи пошкодження об'єкта оренди, у порядку, визначеному законодавством, і надати орендодавцю копії страхового полісу і платіжного доручення про сплату страхового платежу. Постійно поновлювати договір страхування таким чином, щоб увесь строк оренди ОСОБА_12 було застрахованим.
5.10.На вимогу Орендодавця проводити звіряння взаєморозрахунків по орендних платежах і оформляти відповідні акти звіряння.
5.11.У разі припинення або розірвання ОСОБА_12 повернути Орендодавцеві або підприємству/товариству, указаному Орендодавцем, орендоване ОСОБА_12 в належному стані, не гіршому, ніж на момент передачі його в оренду, з урахуванням нормального фізичного зносу, та відшкодувати Орендодавцеві збитки в разі погіршення стану або втрати (повної або часткової) орендованого ОСОБА_12 з вини ОСОБА_7.
5.12.Здійснювати витрати, пов'язані з утриманням орендованого ОСОБА_7. Протягом одного місяця після підписання цього ОСОБА_12 укласти з ОСОБА_9 орендованого ОСОБА_9 договір про відшкодування витрат ОСОБА_9 на утримання орендованого ОСОБА_9 (в т.ч. відшкодування земельного податку та податку на нерухоме майно) та надання комунальних послуг ОСОБА_7.
5.14.Нести відповідальність за дотримання правил експлуатації інженерних мереж, пожежної безпеки і санітарії в приміщеннях згідно із законодавством.
5.15.У разі зміни рахунку, назви підприємства, телефону, юридичної адреси повідомляти про це Орендодавця у тижневий строк.
5.16. Здійснити нотаріальне посвідчення та державну реєстрацію цього ОСОБА_12 за рахунок своїх коштів.
5.17. Забезпечити збереження робочих місць та створення нових, а також безпечні та нешкідливі умови праці.
5.18.Дотримуватися нормативно-правових вимог експлуатації, збереження, забезпечення пожежної безпеки об'єкта оренди.
5.19. Забезпечити орендодавцю і балансоутримувачу доступ на об'єкт оренди з метою контролю за його використанням та виконанням умов договору.
5.20. Виконувати встановлених для ВП Рівненська АЕС мобілізаційних завдань.
5.21.Протягом шести місяців з моменту прийняття об'єкту в оренду орендарю провести ремонтно-профілактичні роботи, впорядкувати приміщення та територію навколо об'єкта без відшкодування витрат ОСОБА_9.
6. ПРАВА ОРЕНДАРЯ
ОСОБА_7 має право:
6.1. Використовувати орендоване ОСОБА_7 відповідно до його призначення та умов цього ОСОБА_12.
6.2. За згодою Орендодавця продавати, обмінювати, позичати, іншим чином розпоряджатися матеріальними цінностями, які входять до складу орендованого ОСОБА_12, за умови, що це не порушує інших положень цього ОСОБА_12.
Матеріальні цінності і кошти, отримані від цих операцій, є власністю Орендодавця і використовуються у порядку, визначеному чинним законодавством.
6.3. За згодою Орендодавця проводити заміну, реконструкцію, розширення, технічне переозброєння орендованого ОСОБА_12, що зумовлює підвищення його вартості.
6.4. Ініціювати списання орендованого ОСОБА_9.
6.5. Самостійно розподіляти доходи, отримані в результаті використання орендованого ОСОБА_9, створювати спеціальні фонди (розвитку виробництва, соціально-культурних заходів тощо).
7. ОБОВ'ЯЗКИ ОРЕНДОДАВЦЯ
Орендодавець зобов'язується:
7.1. ОСОБА_14 ОСОБА_7 в оренду ОСОБА_7 згідно з цим ОСОБА_12 за актом приймання-передавання майна, який підписується після державної реєстрації цього ОСОБА_12, а в разі оренди нерухомого ОСОБА_12 на строк не менше ніж три роки - після державної реєстрації ОСОБА_12.
7.2. Не вчиняти дій, які б перешкоджали ОСОБА_7 користуватися орендованим Майном на умовах цього ОСОБА_12.
7.3.У випадку реорганізації ОСОБА_7 до припинення чинності цього ОСОБА_12 переукласти цей Договір на таких самих умовах з одним із правонаступників, якщо останній згоден стати ОСОБА_7.
7.4. У разі здійснення ОСОБА_7 невід'ємних поліпшень орендованого ОСОБА_7 орендодавець зобов'язаний здійснювати контроль за здійсненням таких поліпшень.
7.5. Відшкодувати ОСОБА_7 у разі приватизації орендованого ОСОБА_7 вартість зроблених останнім невідокремлюваних поліпшень орендованого ОСОБА_7, за наявності згоди Орендодавця на такі поліпшення в межах збільшення вартості орендованого ОСОБА_7 в результаті таких поліпшень.
8. ПРАВА ОРЕНДОДАВЦЯ
Орендодавець має право:
8.1. Контролювати з можливим залученням ОСОБА_9 виконання умов ОСОБА_12 та використання ОСОБА_12, переданого в оренду за ОСОБА_12, і у разі необхідності спільно з ОСОБА_9 вживати відповідних заходів реагування.
8.2. Виступати з ініціативою щодо внесення змін до цього ОСОБА_12 або його розірвання у разі погіршення стану орендованого ОСОБА_12 внаслідок невиконання або неналежного виконання умов цього ОСОБА_12.
8.2. Виступати з ініціативою щодо внесення змін до цього ОСОБА_12 або його розірвання у разі погіршення стану орендованого ОСОБА_12 внаслідок невиконання або неналежного виконання умов цього ОСОБА_12.
8.3. Здійснювати контроль за станом ОСОБА_12 шляхом візуального обстеження зі складанням акта обстеження.
9. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ І ВИРІШЕННЯ СПОРІВ ЗА ДОГОВОРОМ
9.1. За невиконання або неналежне виконання зобов'язань за цим ОСОБА_12 Сторони несуть відповідальність згідно з чинним законодавством України.
9.2. Орендодавець не відповідає за зобов'язаннями ОСОБА_7. ОСОБА_7 не відповідає за зобов'язаннями Орендодавця, якщо інше не передбачено цим ОСОБА_12. ОСОБА_7 відповідає за своїми зобов'язаннями і за зобов'язаннями, за якими він є правонаступником, виключно власним майном. Стягнення за цими зобов'язаннями не може бути звернене на орендоване державне ОСОБА_7.
9.3. Спори, які виникають за цим ОСОБА_12 або в зв'язку з ним, не вирішені шляхом переговорів, вирішуються в судовому порядку.
10. СТРОК ЧИННОСТІ, УМОВИ ЗМІНИ ОСОБА_15 ДОГОВОРУ
10.1. Цей Договір укладено строком на п'ять років з можливим продовженням ОСОБА_12 за умови обов'язкової згоди ОСОБА_9 та уповноваженого органу.
10.2. Умови цього ОСОБА_12 зберігають силу протягом усього строку цього ОСОБА_12, у тому числі у випадках, коли після його укладення законодавством установлено правила, що погіршують становище ОСОБА_7, а в частині зобов'язань ОСОБА_7 щодо орендної плати - до виконання зобов'язань.
10.3. Зміни до умов цього ОСОБА_12 або його розірвання допускаються за взаємної згоди Сторін. Зміни, що пропонуються внести, розглядаються протягом одного місяця з дати їх подання до розгляду іншою Стороною.
10.4. У разі відсутності заяви однієї із Сторін про припинення цього ОСОБА_12 або зміну його умов після закінчення строку його чинності протягом одного місяця Договір уважається продовженим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені цим ОСОБА_12. Зазначені дії оформляються додатковим договором, який є невід'ємною частиною ОСОБА_12 при обов'язковій наявності дозволу органу, уповноваженого управляти об'єктом оренди.
10.5. Реорганізація Орендодавця або перехід права власності на орендоване ОСОБА_12 третім особам не є підставою для зміни або припинення чинності цього ОСОБА_12, і він зберігає свою чинність для нового власника орендованого ОСОБА_12 (його правонаступників), за винятком випадку приватизації орендованого ОСОБА_7.
10.6. Чинність цього ОСОБА_12 припиняється внаслідок:
закінчення строку, на який його було укладено;
приватизації орендованого майна ОСОБА_7;
загибелі орендованого ОСОБА_7;
достроково за взаємною згодою Сторін або за рішенням суду;
банкрутства ОСОБА_7;
ліквідації ОСОБА_7 - юридичної особи;
внаслідок несвоєчасної сплати орендної плати та пені до Державного бюджету протягом трьох місяців, про що ОСОБА_7 надсилається письмове повідомлення.
10.7. У разі припинення або розірвання ОСОБА_12 поліпшення орендованого ОСОБА_12, здійснені ОСОБА_7 за рахунок власних коштів, які можна відокремити від орендованого ОСОБА_7 не завдаючи йому шкоди, є власністю ОСОБА_7, а невід'ємне поліпшення-власністю Орендодавця.
10.8. Вартість невід'ємних поліпшень орендованого ОСОБА_7, здійснених ОСОБА_7 за згодою Орендодавця, компенсується Орендодавцем після припинення (розірвання) ОСОБА_12 оренди або не підлягає компенсації.
10.9. У разі припинення або розірвання цього ОСОБА_12 протягом трьох робочих днів повертається ОСОБА_7 ОСОБА_9.
У разі, якщо ОСОБА_7 затримав повернення ОСОБА_7, він несе ризик його випадкового знищення або випадкового пошкодження.
10.10. Майно вважається поверненим Орендодавцю/ОСОБА_9 з моменту підписання Сторонами акта приймання-передавання. Обов'язок щодо складання акта приймання-передавання про повернення ОСОБА_9 покладається на ОСОБА_7.
10.11. Якщо ОСОБА_7 не виконує обов'язку щодо повернення ОСОБА_7, Орендодавець має право вимагати від ОСОБА_7 сплати неустойки у визначеному розмірі за користування Майном за час прострочення.
10.12. Взаємовідносини Сторін, не врегульовані цим ОСОБА_12, регулюються чинним законодавством України.
10.13. Цей Договір укладено в 4 (чотирьох) примірниках, кожен з яких має однакову юридичну силу, по два для Орендодавця й ОСОБА_7.
11. ПОШТОВІ РЕКВІЗИТИ СТОРІН
Орендодавець - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській області, адреса: Рівненська обл., м. Рівне, вул. 16 Липня, буд. 77, код ЄДРПОУ 13989432.
ОСОБА_7 - Громадська організація 18 ЗАГІН ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ОБОРОНИ , адреса: Рівненська область, місто Рівне, вул. Уласа Самчука, буд. 30а, оф. 33, код ЄДРПОУ 40369807.
12. ДОДАТКИ
Додатки до цього ОСОБА_12 є його невід'ємною і складовою частиною. До цього ОСОБА_12 додаються:
розрахунок орендної плати;
звіт про оцінку / акт оцінки ОСОБА_12, що передається в оренду; акт приймання-передавання орендованого ОСОБА_12;
витяг з Державного реєстру правочинів про державну реєстрацію ОСОБА_12.
Орендодавець: Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській області
Адреса: Рівненська обл., м. Рівне, вул. 16 Липня, буд. 77, код ЄДРПОУ: 13989432
Начальник регіонального відділення
ОСОБА_6
М.П.
ОСОБА_7: Громадська організація « 18 ЗАГІН ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ОБОРОНИ»
Адреса: Рівненська область, місто Рівне, вул. Уласа Самчука, буд. 30а, оф. 33
Код ЄДРПОУ: 40369807
Керівник ГО 18 ЗТО
ОСОБА_8
М.П.
Стягнути з Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області (33028, місто Рівне, вулиця 16 Липня, 77, ідентифікаційний код: 13989432) на користь Громадської організації "18 загін територіальної оборони" (33003, місто Рівне, вулиця Уласа Самчука, будинок 30а, офіс 33, ідентифікаційний код: 40369807) 1 600 (одну тисячу шістсот) грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повний текст рішення складено та підписано 28.11.2017 р.
Суддя Церковна Н.Ф.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2017 |
Оприлюднено | 04.12.2017 |
Номер документу | 70586674 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні