ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
29 листопада 2017 рокум. Ужгород№ 807/1396/17
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Іванчулинця Д.В.,
при секретарі судових засідань - Фількорн В.В.,
за участі сторін та осіб, які беруть участь у розгляді справи:
представника позивача та третьої особи - Баумана Т.О.,
представника відповідача: Горзова О.В.,
розглянувши в приміщенні Закарпатського окружного адміністративного суду в залі судових засідань адміністративну справу за позовною заявою Українського товариства охорони природи до Головного територіального управління юстиції у Закарпатській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - громадська організація Закарпатське товариство охорони природи про визнання протиправним та скасування наказу і зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Відповідно до статті 160 частини 3 КАС України 29 листопада 2017 року було проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Постанову у повному обсязі було складено 04 грудня 2017 року.
03 листопада 2017 року Українське товариство охорони природи (далі - позивач) звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Головного територіального управління юстиції у Закарпатській області (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - громадська організація Закарпатське товариство охорони природи (далі - третя особа), яким просить суд: 1) прийняти даний адміністративний позов та відкрити провадження у справі; 2) визнати протиправним і скасувати наказ Реєстраційної служби Ужгородського міськрайонного управління юстиції Головного управління юстиції в Закарпатській області від 05 серпня 2014 року за № 197 Про видалення з Реєстру громадських об'єднань запису про реєстрацію Закарпатської обласної організації товариства охорони природи як місцевого осередку Всеукраїнської громадської організації та поновлення відомостей про нього як громадської організації в Реєстрі громадських об'єднань ; 3) визнати протиправними дії Реєстраційної служби Ужгородського міськрайонного управління юстиції Головного управління юстиції в Закарпатській області щодо видалення на підставі наказу Реєстраційної служби Ужгородського міськрайонного управління юстиції Головного управління юстиції в Закарпатській області від 05 серпня 2014 року за № 197 з Реєстру громадських об'єднань запису про реєстрацію Закарпатської обласної організації товариства охорони природи як місцевого осередку Всеукраїнської громадської організації та поновлення відомостей про нього як громадської організації в Реєстрі громадських формувань; 4) зобов'язати Головне територіальне управління юстиції у Закарпатській області поновити у Реєстрі громадських об'єднань запис про реєстрацію Закарпатське товариство охорони природи (код ЄДРПОУ - 03920528) як місцевого осередку Всеукраїнської громадської організації Українське товариство охорони природи (код ЄДРПОУ - 00020221); 5) зобов'язати головне територіальне управління юстиції у Закарпатській області поновити у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запис про Українське товариство охорони природи, як орган управління Закарпатське товариство охорони природи; 6) стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного територіального управління юстиції у Закарпатській області на користь Українського товариства охорони природи (код ЄДРПОУ - 00020221) судовий збір у розмірі 1600,00 грн. (а.с.5-13).
У судовому засіданні представник позивача та третьої особи підтримав заявлені позовні вимоги у повному обсязі з мотивів наведених у позовній заяві та просив суд задовольнити позов повністю.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечив проти позову повністю з мотивів наведених у письмових запереченнях та просив суд відмовити в задоволенні позову у повній мірі.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
25 вересня 2017 року з листа Закарпатського товариства охорони природи Українське товариство охорони природи повідомлено про те, що Закарпатське товариство охорони природи більше не є місцевим осередком Українського товариства охорони природи, оскільки до Єдиного державного реєстру було внесено зміни щодо позбавлення Закарпатського товариства охорони природи статусу місцевого осередку Українського товариства охорони природи (а.с.22-24).
Українське товариство охорони природи, як всеукраїнська громадська організація, до якої належав місцевий осередок, не погоджується із вищезазначеним рішенням та вважаючи його незаконним та таким, що посягає на принцип самоврядності громадської організації, що свідчить про втручання органу державної влади в діяльність громадської організації, оскаржила до суду дії відповідача по внесенню таких відомостей до реєстру.
Закарпатське товариство охорони природи, як місцевий осередок Українського охорони товариства природи, було створено у Закарпатській області в грудні 1964 року без статусу юридичної особи. На сьогоднішній час це найстаріший осередок громадської організації, який діє на території області вже п'ятдесят третій рік.
У 1993 році, зважаючи на важку економічну ситуацію та відсутність коштів на утримання Закарпатської обласної організації Товариства охорони природи (нині - Закарпатського товариства охорони природи), як структурного підрозділу Українського товариства охорони природи, керівними органами було доручено зареєструвати окрему юридичну особу - Закарпатську обласну організацію Товариства охорони природи як місцевий осередок Українського товариства охорони природи.
22 грудня 1993 року Закарпатська обласна організація Товариства охорони природи отримала свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи за № 783800 серія А00 (а.с.26). Державну реєстрацію громадської організації було проведено відповідно до вимог Закону України Про об'єднання громадян від 16 червня 1992 року за №2460-Х11 у редакції, яка була чинною станом на 22 грудня 1993 оку. (далі - Закон №2460-ХІІ) в Управлінні юстиції Закарпатської обласної державної адміністрації, та отримано свідоцтво про реєстрацію місцевого осередку за № 035 від 22 грудня 1993 року (а.с.14).
З часу реєстрації Закарпатська обласна організація Товариства охорони природи, як місцевий осередок Українського товариства охорони природи, проводила свою роботу відповідно до Статуту, що затверджений конференцією Закарпатської обласної організації Товариства охорони природи 22 червня 1993 року (а.с.63-70) та зареєстрований управлінням юстиції Закарпатської обласної державної адміністрації 22 грудня 1993 року (а.с.71-83). У 2006 році конференцією Закарпатської обласної організації Товариства охорони природи було внесено зміни та доповнення до Статуту (а.с.85-91), що перевірені на відповідність вимогам чинного законодавства та даним про юридичну особу в Єдиному державному реєстрі, і зареєстровані Головним управлінням юстиції у Закарпатській області 13 липня 2007 року Наказом за № 227/01-06(а.с.84).
Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, який сформовано станом на 03 вересня 2013 року, у відомостях про органи управління юридичною особою, Закарпатською обласною організацією Товариства охорони природи, зазначено Українське товариство охорони природи (а.с.27).
Як вбачається із матеріалів даної адміністративної справи, Головним територіальним управлінням юстиції у Закарпатській області на адресу Закарпатської обласної організації Товариства охорони природи було направлено лист за № 8486/04.4-12/16 від 06 січня 2017 року (а.с.159), відповідно до якого реєстраційний запис щодо Закарпатської організації Товариства охорони природи, як місцевого осередку Українського охорони природи, був видалений у зв'язку з розбіжностями даних в реєстраційній справі та Реєстрі громадських об'єднань. Відтак, було поновлено відомості про самостійну громадську організацію на підставі наказу Ужгородського управління юстиції від 05 серпня 2014 року за № 197 (а.с.16).
19 січня 2017 року Закарпатським товариством охорони природи було направлено повторне звернення з вимогою надати належним чином засвідчені копії документів, а саме: доповідну записку провідного спеціаліста Мельник Т.Й. та наказ Ужгородського управління юстиції від 05 серпня 2014 року за № 197 з архівних документів Відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб підприємців, легалізації об'єднань громадян по м. Ужгород. Ужгородського міськрайонного управління юстиції, що ліквідоване відповідно до наказу Мінюсту України від 01 березня 2016 року (а.с.160).
26 січня 2017 року Головним територіальним управлінням юстиції у Закарпатській області на адресу Закарпатського товариство охорони природи було скеровано листа за № 366/04-11/17/309, в якому відмовлено Закарпатському товариству охорони природи у видачі копій вказаних документів і рекомендовано звернутись в архівний відділ Ужгородської міської ради за вказаними документами (а.с.161, 162).
17 лютого 2017 року Головне територіальне управління юстиції у Закарпатській області скерувало на адресу Закарпатського товариства охорони природи листа за № Б-15/04.3-12/591, відповідно до якого повідомлено останнього, що скарга Закарпатського товариства охорони природи перенаправило за належністю на розгляд до Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації при Міністерстві юстиції України (а.с.163).
Детально вивчивши документи, що стали підставою для видалення з Реєстру громадських об'єднань запису про реєстрацію Закарпатської обласної організації Товариства охорони природи, як місцевого осередку всеукраїнської громадської організації та внесення відомостей про нього як громадської організації в Реєстрі громадських об'єднань, суд приходить до наступних висновків.
Як вбачається із змісту оскаржуваного наказу за № 197, підставою для прийняття рішення про видалення з Реєстру громадських об'єднань запису про реєстрацію Закарпатської обласної організації Товариства охорони природи, як місцевого осередку всеукраїнської громадської організації та внесення відомостей про нього, як громадської організації в Реєстрі громадських об'єднань стали норми Порядку ведення Реєстру громадських об'єднань та обміну відомостями між зазначеним Реєстром і Єдиним державним реєстром юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19 грудня 2012 року за № 1212 (далі - Порядок № 1212).
Відповідно до частини другої статті 14 Закону України Про громадські об'єднання від 22 березня 2012 року за № 4572-VІ (далі - Закон № 4572-VІ), громадське об'єднання повідомляє уповноважений орган з питань реєстрації, в якому знаходиться реєстраційна справа громадського об'єднання (далі - реєстраційна справа), про утворення громадського об'єднання, про зміни до статуту громадського об'єднання, зміни у складі керівних органів громадського об'єднання, зміну особи (осіб), уповноваженої представляти громадське об'єднання, зміну місцезнаходження громадського об'єднання.
Згідно із пунктом 1 частини 10 статті 14 Закону № 4572- VІ, уповноважений орган з питань реєстрації у разі прийняття рішення, зазначеного в пункті 1 частини дев'ятої цієї статті вносить до Реєстру громадських об'єднань відомості про зміни у складі керівних органів, особи (осіб), уповноваженої представляти громадське об'єднання, зміну місцезнаходження та про зміни до статуту і забезпечує внесення відомостей про зазначені зміни щодо громадських об'єднань із статусом юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Згідно із частиною четвертою статті 14 Закону № 4572- VІ, зареєстроване громадське об'єднання для внесення змін до відомостей про склад керівних органів подає (надсилає) такі документи: 1) заяву довільної форми; 2) заповнену реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; 3) засвідчений печаткою громадського об'єднання примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) рішення вищого органу управління громадського об'єднання про зміну зазначених осіб, прийнятого в порядку, визначеному статутом громадського об'єднання, та оформленого з дотриманням пунктів 1, 2. 6, 8 частини другої статті цього Закону, та/або примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) розпорядчого документа про їх призначення; 4) засвідчений печаткою громадського об'єднання примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) протоколу засідання керівного органу громадського об'єднання, на якому відповідно до статуту було скликано засідання вищого органу управління. якщо зміни прийняті вищим органом управління; 5) відомості про керівні органи.
Видалення реєстраційного запису щодо Закарпатської обласної організації Товариства охорони природи, як місцевого осередку Українського товариства охорони природи функції було здійснено реєстратором відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, легалізації об'єднань громадян по м. Ужгород реєстраційної служби Ужгородського міськрайонного управління юстиції.
Згідно доповідної записки від 05 серпня 2014 року провідного спеціаліста відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, легалізації об'єднань громадян по м. Ужгород реєстраційної служби Ужгородського міськрайонного управління юстиції Мельник Т.Й., було виявлено розбіжності даних в реєстраційній справі та Реєстру громадських об'єднань (далі - Реєстр) Закарпатської обласної організації Товариства охорони природи (далі - Організація) (а.с.96).
На підставі вищевказаної доповідної записки від 05 серпня 2014 року Ужгородським міськрайонним управлінням юстиції видано наказ від 05 серпня 2014 року за № 197, згідно якого реєстраційний запис щодо Закарпатської обласної організації Товариства охорони природи як місцевого осередку Українського товариства охорони природи був видалений через помилку реєстратора, та поновлено відомості про Організацію як місцеву - громадську організацію в Реєстрі громадських об'єднань (а.с.97).
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2016 року за № 99 Про реформування територіальних органів Міністерства юстиції та розвиток системи надання безоплатної правової допомоги , наказом Міністерства юстиції України від 01 березня 2016 року за № 572/5 ліквідовано всі територіальні органи Міністерства юстиції України, зокрема Ужгородське міськрайонне управління юстиції, у тому числі і відділ державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осІб-підприємців, легалізації об'єднань громадян по м. Ужгород.
Згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Ужгородське міськрайонне управління юстиції припинено 17 травня 2016 року. На підставі цього, всі реєстраційні справи щодо громадських формувань передані до Головного територіального управління юстиції у Закарпатській області.
За результатами ознайомлення з відомостями, що містяться в реєстраційній справі Організації, відповідач не знайшов жодного підтвердження відношення Організації до Українського товариства охорони природи в якості місцевого осередку чи відокремленого підрозділу, а отже й відсутні підстави для відображення відповідної інформації в Реєстрі.
18 листопада 2016 року позивачем до Головного територіального управління юстиції у Закарпатській області було подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та документи Організації щодо зміни відомостей про найменування юридичної особи, скорочене найменування, зміни відомостей про керівника, зміни фізичних осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо, зміни додаткової інформації про зв'язок з юридичною особою, зміни відомостей про членів органу управління, зміни відомостей про органи управління та інших змін до установчих документів, які не пов'язані з внесенням змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.101-120).
Згідно п.1.1 Статуту Організації передбачено, що Громадська організація Закарпатське товариство охорони природи є неприбутковою громадською організацією, яка об'єднує громадян на основі спільності інтересів своїх членів для реалізації мети та завдань, передбачених цим Статутом (а.с.134).
Даним Статутом чи іншими документами, поданими Закарпатським товариством охорони природи 18 листопада 2016 року не підтверджується відношення Організації до Українського товариства охорони природи.
Відсутні відомості про належність Організації до Українського товариства охорони природи і в інших документах наявних в реєстраційній справі Організації.
Таким чином, запис щодо Закарпатської обласної організації Товариства охорони природи, як місцевого осередку Українського товариства охорони природи було внесено до Реєстру помилково та не відображав дійсної інформації про Організацію.
З метою приведення відомостей, що містилися у Реєстрі до фактичних даних відповідачем було прийнято рішення про видалення відповідного запису у Реєстрі.
Відповідне право реєстратора на внесення змін, зокрема й видалення запису в Реєстрі, обумовлюється положенням пункту 6 Порядку ведення Реєстру громадських об'єднань та обміну відомостями між зазначеним Реєстром і Єдиним державним реєстром юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19 грудня 2012 року за № 1212 (чинним, на день вчинення відповідних реєстраційних дій), згідно якого реєстратор відповідно до Закону є відповідальним за своєчасність внесення інформації та за помилки в інформації, яка вноситься до Реєстру, допущені Реєстратором.
Відповідно до частини 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Згідно частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Представником відповідача в повній мірі підтверджено правомірність вчинення дій, які є предметом оскарження в даній адміністративній справі.
Враховуючи зазначене вище, дії відповідача щодо винесення наказу від 05 серпня 2014 року за № 197 Про видалення з Реєстру громадських об'єднань запису про реєстрацію Закарпатської обласної організації товариства охорони природи, як місцевого осередку всеукраїнської громадської організації та поновлення відомостей про нього як громадської організації в Реєстрі громадських об'єднань , вчинені на підставі, в межах повноважень та у спосіб встановлений законодавством чинним на момент виникнення спірних правовідносин.
Суд приходить висновку, про відсутність підстав для задоволення позовних вимог Українського товариства охорони природи.
Керуючись ст.ст. 160, 161, 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні позовної заяви Українського товариства охорони природи до Головного територіального управління юстиції у Закарпатській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - громадська організація Закарпатське товариство охорони природи про визнання протиправним та скасування наказу і зобов'язання вчинити певні дії - відмовити повністю.
Постанова суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення, а у разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому ст.254 КАС України.
СуддяД.В. Іванчулинець
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2017 |
Оприлюднено | 04.12.2017 |
Номер документу | 70671500 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Іванчулинець Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні