Постанова
від 04.12.2017 по справі 817/692/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua

Головуючий у 1-й інстанції: Друзенко Н.В.

Суддя-доповідач:Шевчук С.М.

ПОСТАНОВА

іменем України

"04" грудня 2017 р. Справа № 817/692/17

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Шевчук С.М.

суддів: Мацького Є.М.

Шидловського В.Б.,

за участю секретаря судового засідання Витрикузи В.П.,

сторін та їх представників: від відповідача -ОСОБА_3; від позивачів - предст. ОСОБА_4; від третьої особи - предст. ОСОБА_5

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "28" липня 2017 р. у справі за позовом ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40, ОСОБА_41, ОСОБА_42, ОСОБА_43, ОСОБА_44 до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, третя особа- Приватне підприємство "КОЛОРИТ- СЕРВІС" про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання до вчинення певних дій ,

ВСТАНОВИВ:

У травні 2017 ОСОБА_20, ОСОБА_19, ОСОБА_18, ОСОБА_17, ОСОБА_16, ОСОБА_15, ОСОБА_14, ОСОБА_13, ОСОБА_12, ОСОБА_11, ОСОБА_10, ОСОБА_9, ОСОБА_8, ОСОБА_7, ОСОБА_6 звернулись до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області , в якому просили:

визнати протиправною бездіяльності щодо ненадання висновків про погодження або про відмову в такому погодженні технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок, що перебувають у державній власності для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Великожитинської сільської ради Рівненського району, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2;

зобов'язання розглянути протягом десяти робочих днів технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок, що розташована на території Великожитинської сільської ради Рівненського району, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2, яка була подана до ПП "Колорит-Сервіс" та надати свої висновки разом з оригіналом технічної документації про її погодження або про відмову в такому погодженні з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

16.05.2016 з аналогічним позовом до цього ж відповідача щодо земельної ділянки НОМЕР_3, звернулись ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29

17.05.2017 з аналогічним позовом до цього ж відповідача щодо земельної ділянки НОМЕР_4, звернулись ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40, ОСОБА_41, ОСОБА_42, ОСОБА_43, ОСОБА_44

Ухвалами Рівненського окружного адміністративного суду від 15.05.2017, 17.05.2017 та 22.05.2017 до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача залучено Приватне підприємство "Колорит -Сервіс".

Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 20.06.2017 вказані адміністративні позови об'єднані в одне провадження.

Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 28.07.2017 року позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області щодо відмови у погодженні технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок, що перебувають у державній власності для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Великожитинської сільської ради Рівненського району Рівненської області: кадастровий номер НОМЕР_4, кадастровий номер НОМЕР_2 та кадастровий номер НОМЕР_3, з підстав, викладених у листі №19-17-0.51-6535/2-16 від 13.06.2016.

Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області щодо не затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок, що перебувають у державній власності для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Великожитинської сільської ради Рівненського району Рівненської області: кадастровий номер НОМЕР_4, кадастровий номер НОМЕР_2 та кадастровий номер НОМЕР_3.

Зобов'язано Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області повторно розглянути клопотання Приватного підприємства "Колорит-Сервіс" про погодження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок, що перебувають у державній власності для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Великожитинської сільської ради Рівненського району Рівненської області: кадастровий номер НОМЕР_4, кадастровий номер 5624681500:08: 001:0010 та кадастровий номер НОМЕР_3, погодити та затвердити дану технічну документацію у порядок і у спосіб, передбачені статтею 186 Земельного кодексу України.

В задоволенні решти вимог відмовлено.

Не погоджуючись з вказаною постановою, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову та прийняти нову про відмову узадоволені позову. Зазначає, що суд не звернув уваги на те, що позивачами пропущено строки звернення до суду, що замовником технічної документації із землеустрою щодо поділу земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення може бути-лише Головне управління Держгеолкадастру у Рівненській області, що суд першої інстанції необгрунтовано вийшов за межи позовних вимог, позивачами вибрано неналежний спосіб захисту порушеного права.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає до задоволення частково з наступних підстав.

Судом встановлено, що згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області № 17-651/36-15-СГ від 22.09.2015 ОСОБА_20 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Великожитинської сільської ради Рівненського району; орієнтовний розмір земельної ділянки 0,12 га. з цільовим призначенням - для ведення садівництва. Пунктом 3 вищевказаного наказу надано згоду на поділ земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 2,2441 га (кадастровий номер НОМЕР_2), яка розташована на території Великожитинської сільської ради Рівненського району. Пунктом 4 наказано Управлінню Держгеокадастру у Рівненському районі при надходженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність забезпечити у встановленому законодавством порядку: розгляд проекту землеустрою на предмет погодження та реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі (а.с.26 том 1).

Відповідно до цього, наказами Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 22.09.2015 №17-648/36-15-СГ, №17-651/36-15-СГ, № 17-654/36-15-СГ, № 17-655/36-15-СГ, №17-658/36-15-СГ, № 17-659/36-15-СГ, № 17-661/36-15-СГ, № 17-663/36-15-СГ, № 17-665/36-15-СГ, №17-666/36-15-СГ, №17-668/36-15-СГ, №17-670/36-15-СГ, №17-671/36-15-СГ, №17-673/36-15-СГ, №17-675/36-15-СГ також надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Великожитинської сільської ради Рівненського району, орієнтовним розміром 0,12 га. з цільовим призначенням - для ведення садівництва: ОСОБА_20, ОСОБА_19, ОСОБА_18, ОСОБА_17, ОСОБА_16, ОСОБА_15, ОСОБА_14, ОСОБА_13, ОСОБА_12, ОСОБА_11, ОСОБА_10, ОСОБА_9С, ОСОБА_8, ОСОБА_7, ОСОБА_6 . (а.с.27-40 том 1).

Згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області №17-678/36-15-СГ від 22.09.2015 ОСОБА_29 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Великожитинської сільської ради Рівненського району; орієнтовний розмір земельної ділянки 0,12 га. з цільовим призначенням - для ведення садівництва. Пунктом 3 вищевказаного наказу надано згоду на поділ земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 1,9854 га (кадастровий номер НОМЕР_3), яка розташована на території Великожитинської сільської ради Рівненського району. Пунктом 4 наказано Управлінню Держгеокадастру у Рівненському районі при надходженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність забезпечити у встановленому законодавством порядку: розгляд проекту землеустрою на предмет погодження та реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі (а.с.194 том 1).

Відповідно до цього, наказами Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 22.09.2015 №17-672/36-15-СГ, № 17-657/36-15-СГ, № 17-680/36-15-СГ, №17-667/36-15-СГ, № 17-662/36-15-СГ, № 17-660/36-15-СГ, № 17-664/36-15-СГ, № 17-669/36-15-СГ також надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Великожитинської сільської ради Рівненського району, орієнтовним розміром 0,12 га. з цільовим призначенням - для ведення садівництва: ОСОБА_28, ОСОБА_27, ОСОБА_26, ОСОБА_25, ОСОБА_24, ОСОБА_23, ОСОБА_22, ОСОБА_21 (а.с.195-202 том 1).

Згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області №17-679/36-15-СГ від 22.09.2015 ОСОБА_44 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Великожитинської сільської ради Рівненського району; орієнтовний розмір земельної ділянки 0,12 га. з цільовим призначенням - для ведення садівництва. Пунктом 3 вищевказаного наказу надано згоду на поділ земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 2,2964 га (кадастровий номер НОМЕР_4), яка розташована на території Великожитинської сільської ради Рівненського району. Пунктом 4 наказано Управлінню Держгеокадастру у Рівненському районі при надходженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність забезпечити у встановленому законодавством порядку: розгляд проекту землеустрою на предмет погодження та реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі (а.с.123 том 2).

Відповідно до цього, наказами Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 22.09.2015 №17-703/36-15-СГ, №17-683/36-15-СГ, № 17-681/36-15-СГ, №17-695/36-15-СГ, №17-691/36-15-СГ, № 17-699/36-15-СГ, №17-688/36-15-СГ, №17-704/36-15-СГ, №17-682/36-15-СГ, №17-686/36-15-СГ, №17-689/36-15-СГ, №17-677/36-15-СГ, №17-706/36-15-СГ та №17-697/36-15-СГ також надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Великожитинської сільської ради Рівненського району, орієнтовним розміром 0,12 га. з цільовим призначенням - для ведення садівництва: ОСОБА_43, ОСОБА_42, ОСОБА_41, ОСОБА_40, ОСОБА_39, ОСОБА_38, ОСОБА_37, ОСОБА_36, ОСОБА_35, ОСОБА_34, ОСОБА_33, ОСОБА_32, ОСОБА_31, ОСОБА_30 (а.с.124-137 том 2).

На виконання наказів №17-651/36-15-СГ, №17-678/36-15-СГ, №17-679/36-15-СГ від 22.09.2015 та відповідно до договорів №314-ВЖ15, №316-ВЖ15, №315-ВЖ15 від 06.08.2015, ПП "Колорит-Сервіс" була розроблена технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок, що перебувають у державній власності для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Великожитинської сільської ради Рівненського району на кожну із трьох земельних ділянок: кадастрові номери НОМЕР_4, НОМЕР_2 та НОМЕР_4.

З копій цієї технічної документації (а.с.21-220 том 3) вбачається, що плани розподілу земельних ділянок, кадастрові плани земельних ділянок та акти прийомки передачі межових знаків у всіх випадках погоджені начальником Управління Держгеокадастру у Рівненському районі. Ним же затверджено завдання на виконання робіт. Титульні аркуші скріплені підписами в.о.директора ПП "Колорит-Сервіс" Н.М.Денисюк та сертифікованого інженера-землевпорядника М.В.Лисак, а також відповідними печатками. На кадастрових планах земельних ділянок, що утворилися в результаті поділу, стоять відмітки про їх реєстрацію у Державному земельному кадастрі.

Згідно інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, отриманої з Публічної кадастрової карти України вбачається , що земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_4, НОМЕР_2, НОМЕР_3 не існує (а.с.119 том 1, а.с.22 том 2).

Як вбачається, з матеріалів справи, із земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_4 в результаті її поділу відповідно до технічної документації із землеустрою утворилося 19 земельних ділянок, в тому числі, земельні ділянки площею від 0,10 га. до 0, 11 га., кадастрові номери: НОМЕР_5, НОМЕР_6, НОМЕР_7, НОМЕР_8, НОМЕР_9, НОМЕР_10, НОМЕР_11, НОМЕР_12, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_15, НОМЕР_16, НОМЕР_17, НОМЕР_18, НОМЕР_19 (а.с.81,86-103 том 3), на які претендують ОСОБА_44, ОСОБА_43, ОСОБА_42 , ОСОБА_41 , ОСОБА_40, ОСОБА_39, ОСОБА_38, ОСОБА_37, ОСОБА_36, ОСОБА_35, ОСОБА_34, ОСОБА_33, ОСОБА_32, ОСОБА_31 та ОСОБА_30

Із земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_2 в результаті її поділу відповідно до технічної документації із землеустрою утворилося 18 земельних ділянок, в тому числі, земельні ділянки площею від 0,10 до 0, 12 га. кадастрові номери: НОМЕР_20, НОМЕР_21, НОМЕР_22, НОМЕР_23, НОМЕР_24, НОМЕР_25, НОМЕР_26, НОМЕР_27, НОМЕР_28, НОМЕР_29, НОМЕР_30, НОМЕР_31, НОМЕР_32, НОМЕР_33, НОМЕР_34, на які претендують ОСОБА_20, ОСОБА_19, ОСОБА_18, ОСОБА_17, ОСОБА_16, ОСОБА_15, ОСОБА_14, ОСОБА_13, ОСОБА_12, ОСОБА_11, ОСОБА_10, ОСОБА_9, ОСОБА_8, ОСОБА_7, ОСОБА_6.(а.с.120-136 том 1, а.с. 153 том 3).

Із земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_3 в результаті її поділу відповідно до технічної документації із землеустрою утворилося 18 земельних ділянок, в тому числі, земельні ділянки площею від 0,10 до 0, 12 га. кадастрові номери: НОМЕР_42, НОМЕР_36, НОМЕР_35, НОМЕР_37, НОМЕР_38, НОМЕР_39, НОМЕР_40, НОМЕР_41, НОМЕР_43 на які претендують ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29 (а.с.23-33 том 2, а.с.24 том 3).

Вказані новостворені земельні ділянки зареєстровані в Державному земельному кадастрі на праві державної власності. Цільове призначення: "для ведення особистого селянського господарства".

05.05.2016 року ПП "Колорит-Сервіс" супровідним листом за №206 подало на погодження до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок, що перебувають у державній власності для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Великожитинської сільської ради Рівненського району на всі три земельні ділянки (НОМЕР_4, НОМЕР_2 та НОМЕР_4). Вказана документація була прийнята відповідачем 16.05.2016 року, про що свідчить штамп, що міститься в правому нижньому кутку супроводного листаПП "Колорит-Сервіс" (а.с.41,203 том 1, 138 том 2).

Згідно доводів Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, листом від 13.06.2016 №19-17-0.51-6535/2-16 було повернуто ПП "Колорит-Сервіс" технічну документацію із землеустрою на доопрацювання з тих підстав, що у технічних завданнях відсутні дані про проектну кількість земельних ділянок, які утворяться при поділі, що таблиця "Експлікація земель в межах плану" не містить меж земельних угідь, а сформовані земельні ділянки, які будуть забезпечувати доїзд до новосформованих земельних ділянок шириною від 7,5 м. до 12 м. є раціонально необґрунтованим. Крім того, в листі зазначено, що Схемою землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель Великожитинської сільської ради, затвердженою розпорядженням голови Рівненської районної державної адміністрації №67 від 13.02.2015 масив, в якому знаходяться земельні ділянки, що підлягають поділу, запроектовано для використання як група орних земель (схема перспективного використання земель), а технічною документацією не обґрунтовано доцільність поділу частини масиву орних земель на ділянки незначної площі (близько 0,10-0,12 га) (а.с.138 том 1, 45, 211-212 том 2).

Разом з тим, згідно копії вказаного листа, наданого суду першої інстанції, лист не містить будь-які вихідні дані (а.с.138 т.1).

Також, відповідачем не надано суду доказів направлення вказаного листа рекомендованою поштовою кореспонденцією на адресу ПП "Колорит-Сервіс" , як і не надано доказів щодо його вручення уповноваженій особі ПП "Колорит-Сервіс".

Згідно змісту позовних заяв, саме зволікання з боку відповідача, що проявилося у вигляді бездіяльності у зв'язку із ненаданням відповідних висновків, що стосуються погодження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок, що перебувають у державній власності для ведення особистого селянського господарства, стало підставою для звернення до суду, оскільки позивачі позбавлені можливості розробити відповідні проекти щодо відведення земельних ділянок у власність та подати їх на відповідне погодження та затвердження відповідно до вимог чинного законодавства.

Вирішуючи спір, суд першої інстанції дійшов висновків, що позов підлягає задоволенню частково, при цьому суд дійшов висновків, що для захисту порушено права позивачів необхідно вийти за межи позовних вимог.

Надаючи правову оцінку висновкам суду першої інстанції, колегія суддів виходить з такого.

Статтею 22 Закону України "Про землеустрій" визначено, що землеустрій здійснюється на підставі:

а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою;

б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою;

в) судових рішень.

Рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку документації із землеустрою приймається виключно у строки та лише у випадках, передбачених цим Законом та Земельним кодексом України. Зазначене рішення надається безоплатно та має необмежений строк дії.

Згідно ст. 25 Закону України "Про землеустрій" документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації.

Види документації із землеустрою:

а) схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць;

б) проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць;

в) проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об'єктів;

г) проекти землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

ґ) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок;

д) проекти землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб;

е) проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь;

є) проекти землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів;

ж) проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв);

з) робочі проекти землеустрою;

и) технічна документація із землеустрою щодо визначення та встановлення в натурі (на місцевості) державного кордону України;

і) технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);

ї) технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюються права суборенди, сервітуту;

й) технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок;

к) технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель.

Види документації із землеустрою та їх склад встановлюються виключно цим Законом.

Відповідність документації із землеустрою положенням нормативно-технічних документів, державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується:

у паперовій формі - підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою;

в електронній формі - електронним цифровим підписом сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою, згідно із законодавством про використання електронного цифрового підпису.

Отже, одним із видів документації із землеустрою, в тому числі, є технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.

Частиною 4 ст. 26 Закону України "Про землеустрій" визначено, що подання документації із землеустрою до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, для внесення відомостей до Державного земельного кадастру від імені замовника документації здійснюється її розробником, якщо інше не встановлено договором.

Згідно ч.12 ст. 186 Земельного кодексу України, технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок погоджується:

- у разі якщо поділ, об'єднання земельних ділянок здійснюється її користувачем - власником земельних ділянок, а щодо земельних ділянок державної або комунальної власності - органом виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом місцевого самоврядування, уповноваженими розпоряджатися земельними ділянками відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу;

- у разі поділу, об'єднання земельної ділянки, що перебуває у заставі, - заставодержателем;

- у разі поділу, об'єднання власником земельної ділянки, що перебуває у користуванні, - землекористувачем.

При цьому, технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок затверджується замовником.

Згідно частини четвертої статті 122 Земельного кодексу України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи уповноважені розпоряджатися земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності.

Таким чином, враховуючи вимоги Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №15 від 14.01.2015 та Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №14 від 03.02.2015, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про наявність у відповідача повноважень щодо погодження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок державної власності на відповідній території.

Згідно частин п'ятнадцятої-шістнадцятої статті 186 Земельного кодексу України, оригінал відповідної документації із землеустрою подається розробником для погодження територіальному органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а іншим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування та іншим суб'єктам, які здійснюють погодження документації із землеустрою, - копії такої завіреної розробником документації. Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування, інші суб'єкти, визначені цією статтею, зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня одержання документації із землеустрою безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про її погодження або про відмову в такому погодженні з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Строк дії цих висновків є необмеженим.

Частиною 17 ст. 186 Земельного кодексу України визначено, що підставою для відмови у погодженні документації із землеустрою може бути виключно лише - невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.

Згідно матеріалів справи , Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області не виконало покладений на нього обов'язок, оскільки не надіслало розробнику технічної документації - ПП "Колорит-Сервіс" відповідний висновок щодо погодження або про відмову в такому погодженні.

Проте, колегія судді не погоджується з висновками суду першої інстанції, відповідно до яких, суд першої інстанції врахувавши пояснення представника відповідача щодо перерачі оригіналів технічної документації інженеру - землевпоряднику ПП "Колорит-Сервіс", визнав, що Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області вчинило певні дії, а не бездіяльність.

Лист №19-17-0.51-6535/2-16 від 13.06.2016, на який посилається Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, як на підставу повернення технічної документації ПП "Колорит-Сервіс" на допрацювання, колегія суддів не приймає до уваги, оскільки згідно пояснень представників ПП "Колорит-Сервіс", наданих суду першої інстанції, підприємство не отримувало вказаний лист та оригінали технічної документації із землеустрою щодо поділу і об'єднання земельних ділянок (кадастрові номери НОМЕР_4-НОМЕР_3) ". При цьому, як зауважили представники ПП "Колорит-Сервіс", ОСОБА_46, яка на той час дійсно працювала в ПП "Колорит-Сервіс", ніхто не уповноважував ні подавати технічну документацію із землеустрою до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області на затвердження, ні отримувати назад, оскільки довіреності даній особі ПП "Колорит-Сервіс" ніколи не видавалися.

Вказані пояснення представників ПП "Колорит-Сервіс", відповідачем не спростовані.

З урахуванням наведеного, колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції, що позивачами невірно обраний спосіб захисту порушеного права та щодо необхідності виходу за межи позовних вимог шляхом визнання протиправними дій Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області про відмову у погодженні технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок, що перебувають у державній власності для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Великожитинської сільської ради Рівненського району Рівненської області кадастровий номер НОМЕР_4, кадастровий номер НОМЕР_2 та кадастровий номер НОМЕР_3, з підстав, викладених у листі №19-17-0.51-6535/2-16 від 13.06.2016.

З наведених підстав, є також помилковими висновки суду першої інстанції, що Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області була допущена бездіяльність в частині щодо не затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок, поданої ним, як замовником даної документації.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.3 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Таким чином, враховуючи обставини справи, колегія суддів приходить до висновку, що відповідач діяв не у межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.ч.1,2 ст.71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

При розгляді технічної документації із землеустрою Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області мало право прийняти одне з двох можливих рішень: про погодження такої документації із землеустрою, або про відмову у такому погодженні. При цьому, що стосується відмови, то таке рішення може бути обґрунтоване виключно наявністю однієї обставин, визначених у частині сімнадцятій статті 186 Земельного кодексу України.

Водночас, досліджуючи питання щодо наявності підстав для відмови у погодженні зазначеної документації із землеустрою, то колегією суддів встановлено, що в ході розгляду справи як суді першої так і апеляційної інстанції, відповідачем не надано жодних доказів та не наведено жодної підстави, визначеної у частині сімнадцятій статті 186 Земельного кодексу України, за наявності якої відповідач міг відмовити у погодженні названої документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання обумовлених земельних ділянок.

Отож, відповідач не довів правомірність своїх дій щодо неприйняття в установленому порядку відповідного висновку з приводу погодження документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання перелічених земельних ділянок відповідно до ст. 186 Земельного кодексу України.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що бездіяльність відповідача щодо ненадання відповідного висновку про погодження або про відмову в такому погодженні технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання перелічених земельних ділянок, що перебувають у державній власності для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Великожитинської сільської ради Рівненського району є протиправною.

Стосовно доводів апеляційної скарги щодо пропуску позивачами строку звернення до суду є помилковими, оскільки згідно укладених договорів, розробкою технічної документації із землеустрою та направленням її до відповідача займалося ПП "Колорит-Сервіс", то у матеріалах справи відсутні докази, що позивачі були обізнані до 18.04.2017 року про бездіяльність відповідача.

Щодо доводів апеляційної скарги про відсутність порушеного права позивачів, то колегія суддів звертає увагу на те, що дії відповідача щодо відмови у погодженні технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок, що перебувають у державній власності для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Великожитинської сільської ради Рівненського району Рівненської області кадастровий номер НОМЕР_4, кадастровий номер НОМЕР_44 та кадастровий номер НОМЕР_3, оформленої листом №19-17-0.51-6535/2-16 від 13.06.2016, порушують права та законні інтереси позивачів.

Згідно вимог діючого законодавства, передумовою для відведення громадянину у власність земельної ділянки, яка утворюється в результаті поділу раніше сформованої земельної ділянки, що перебуває у державній власності, є затверджена у встановленому порядку технічна документація із землеустрою щодо поділу такої раніше сформованої земельної ділянки.

Тому, оскільки із наказів Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області №17-651/36-15-СГ, №17-678/36-15-СГ, №17-679/36-15-СГ від 22.09.2015 року вбачається, що передумовою для відведення земельних ділянок усім позивачам є поділ земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 2,2441 га (кадастровий номер НОМЕР_2), земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 1,98541 га (кадастровий номер НОМЕР_3) та земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 2,2964 га (кадастровий номер НОМЕР_4), відповідно, то дії відповідача, які стосуються погодження і затвердження такої технічної документації із землеустрою мають безпосередній вплив на права і охоронювані законом інтереси позивачів.

Враховуючи встановлені обставин справи та положення законодавства, колегія суддів приходить до висновку, що відповідач зобов'язаний розглянути технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об'єднання названих земельних ділянок, що розташовані на території Великожитинської сільської ради Рівненського району, яка була подана до ПП "Колорит-Сервіс" та надати відповідні висновки разом з оригіналом технічної документації, що стосуються погодження зазначеної документації з урахуванням встановлених обставин справи та вимог ст. 186 Земельного кодексу України.

З огляду на наведене, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає до задоволення частково, а постанова суду першої інстанції скасуванню з прийняттям нової про задоволення позову з підстав, зазначених у позовній заяві.

У зв'язку із задоволенням позову, на користь позивачів, у відповідності до ч.1 ст. 94 КАС України, підлягають стягненню судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 202, 205, 207 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області задовольнити частково, постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "28" липня 2017 р. скасувати, прийняти нову постанову.

Визнати бездіяльность Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області щодо ненадання висновків про погодження або про відмову в такому погодженні технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок, що перебувають у державній власності для ведення особистого селянського господарства, які розташована на території Великожитинської сільської ради Рівненського району: кадастровий номер НОМЕР_4, кадастровий номер НОМЕР_2 та кадастровий номер НОМЕР_3.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області розглянути технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок, що розташовані на території Великожитинської сільської ради Рівненського району: кадастровий номер НОМЕР_4, кадастровий номер НОМЕР_2 та кадастровий номер НОМЕР_3, яка була подана до ПП "Колорит-Сервіс" та надати відповідні висновки разом з оригіналом технічної документації, що стосуються погодження зазначеної документації з урахуванням встановлених обставин справи та вимог ст. 186 Земельного кодексу України.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області на користь ОСОБА_20, ОСОБА_19, ОСОБА_18, ОСОБА_17, ОСОБА_16, ОСОБА_15, ОСОБА_14, ОСОБА_13, ОСОБА_12, ОСОБА_11, ОСОБА_10, ОСОБА_9, ОСОБА_8, ОСОБА_7, ОСОБА_6, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30 , ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40, ОСОБА_41, ОСОБА_42, ОСОБА_43, ОСОБА_44 витрати по сплаті судового збору у розмірі 640 грн. кожному.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя С.М. Шевчук

судді: Є.М. Мацький

В.Б. Шидловський

СудЖитомирський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.12.2017
Оприлюднено06.12.2017
Номер документу70717253
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/692/17

Постанова від 04.12.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Шевчук С.М.

Ухвала від 12.10.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Шевчук С.М.

Ухвала від 20.09.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Шевчук С.М.

Ухвала від 06.09.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Шевчук С.М.

Ухвала від 30.08.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Постанова від 28.07.2017

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Постанова від 28.07.2017

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 03.07.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 20.06.2017

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 16.06.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні