справа № 216/739/17
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 листопада 2017 року Центрально-Міський районний суд м. Кривого Рогу
в складі: головуючого судді - Биканова І.Р.
за участю секретаря - Марущак І.А.
позивачів - ОСОБА_1, ОСОБА_2
ОСОБА_3, ОСОБА_4
представника позивачів - ОСОБА_5
представника відповідача ОСОБА_6 - ОСОБА_7
представників відповідачів ОСОБА_8
Криворізької міської ради - ОСОБА_9, ОСОБА_10
розглянувши в відкритому судовому засіданні в залі Центрально-Міського районного суду м.Кривого Рогу справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 до ОСОБА_6, ОСОБА_8 Криворізької міської ради про захист честі, гідності, ділової репутації, спростування недостовірної інформації та стягнення моральної шкоди, -
В С Т А Н О В И В:
17.02. 2017 р. ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 звернулися до суду з позовом до ОСОБА_6, ОСОБА_8 Криворізької міської ради про захист честі, гідності, ділової репутації, спростування недостовірної інформації та стягнення моральної шкоди.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивачі вказують, що 14.01.2017 р. в мережі Інтернет на веб-сайті Виконавчого комітету Криворізької міської ради (http://www.kr.gov.ua/) за посиланням http://pet.kr.gov.ua/ua/petition/pg/663701551 n/ розміщено петицію автора ОСОБА_6 з назвою: ПРО ВІДКЛИКАННЯ ДЕПУТАТІВ КРИВОРІЗЬКОЇ ОСОБА_11 ВІД СИЛИ ЛЮДЕЙ ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_12, ОСОБА_3 , доступ до якої через всесвітню мережу Інтернет отримала необмежено велика кількість осіб.
Вказана петиція містить наступну інформацію:
Ми, виборці ОСОБА_13, незадоволені тим, як депутати міської ради від партійної організації Сила людей ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_12 ОСОБА_14 ОСОБА_3 виконують покладені на них обов'язки представляти інтереси громад в місцевих органах влади.
З початку своєї каденції (листопад 2015 року) і по сьогоднішній день ОСОБА_1, ОСОБА_15, ОСОБА_4 і ОСОБА_3 не тільки грубо ігнорують потреби своїх виборців, але і ведуть діяльність, яка дискредитує високий статус народного обранця, а саме:
1. Регулярно прогулюють сесії міської ради і засідання комісій, що є прями невиконанням їх обов'язків, як депутатів місцевих органів влади;
2. Утримуються від голосування за важливі для ОСОБА_13 і людей, які тут мешкають, питання;
3. Співпрацюють з організаціями та особами, які причетні до створення та діяльності проросійських терористичних утворень Л/ДНР ;
4. Цинічно використовують тяжке становище внутрішньо переміщених осіб зі Сходу України, втягуючи їх в псевдоблагодійні організації, які одночасно використовуються для пропаганди і агітації за Силу людей серед ВПЛ.
5. Отримують фінансування з джерел, пов'язаних з РФ і причетних до ухилення від сплати податків та відмивання грошей;
6. Використовують партійні структури Сили людей в ОСОБА_13 для брутальної боротьби, організації шантажу і тиску на іноземних інвесторів (ВАТ АрселорМіттал ОСОБА_13 ОСОБА_16 ). Тим самим вищеназвані депутати сприяють погіршенню інвестиційного клімату в місті та регіоні, формують негативний образ України в очах світової бізнес-спільноти.
З огляду на все вищевикладене, ми вважаємо, що депутати міськради від Криворіжської партійної організації Сила людей ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_4 і ОСОБА_3 недостойні представляти інтереси криворіжців місцевих органах влади.
Згідно зі статтею 5 Конституції України Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ . Тому ми, криворізькі виборці, хочемо реалізувати своє конституційне право, і вимагаємо позбавити мандату депутата міської ради м.Кривий ОСОБА_16ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_12 і ОСОБА_3, як таких, що не виправдали довіру криворіжан. .
В подальшому, з метою збільшення кількості осіб, які можуть ознайомитися із вищезазначеною петицією, відповідачем 31.01.2017 р. о 20.49 год. в мережі Інтернет на сторінці соціальної мережі Facebook (Фейсбук) опубліковано інформацію під назвою ДЕПУТАТЫ БЕЗДЕЛЬНИКИ - ВОН ОСОБА_17! наступного змісту: Нашу петицию об отзыве депутатов горсовета от Силы людей ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 и ОСОБА_4, размещенную на сайте исполкома Криворожского горсовета подписало уже 76 человек из 500 необходимых. Первую неделю сбора подписей можно считать успешной! Конечная дата - 24 апреля 2017 года. Если сохранятся нынешние темпы, то необходимое количество подписей будет собрано значительно раньше, чем наступит время X . Криворожане, присоединяйтесь! Вспомните о том, что именно мы: брали этих депутатов, а значит, имеем сейчас полное право отозвать их и заставить сложить свои мандаты. Именно так - из ежедневного контроля представителей громады за недобросовестными представителями местной власти и рождается настоящее, демократическое. Гражданское общество. Подписать петицию можно здесь: http://pet.kr.gov.ua/ua/petition/pg/663701551 n/ Криворожане! Скажем дружное НЕТ депутатам-бездельникам от партии Сила людей : ОСОБА_1, ОСОБА_15, ОСОБА_3 и ОСОБА_4 .
Наразі публікація розміщена в мережі Інтернет на сторінках соціальної мережі Facebook за адресою :
https.//www.f acebook.com/372977093078699/photos/a.372982419744833.1073741828.372977093078699/37944810576431/ ?type=3&hc ref=PAGES
TIMELINE і відкрита для перегляду необмеженого кола осіб як на території України, так і за її межами.
Отже, як висновок, в мережі Інтернет на веб-сайті (http://www.kr.gov.ua/) за посиланням http://pet.kr.gov.ua/ua/petition/pg/663701551 n/ та на сторінках соціальної мережі Facebook за адресою:
https.//www.f acebook.com/372977093078699/photos/a.372982419744833.1073741828.372977093078699/37944810576431/ ?type=3&hc ref=PAGES
TIMELINE, розміщено інформацію, яка формує у читачів цієї інформації негативне упереджене ставлення про депутатів Криворізької міської ради від Криворізької міської організації політичної партії Сила Людей ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_4 і ОСОБА_3 про те, що:
1. Позивачі грубо ігнорують потреби своїх виборців і ведуть діяльність, яка дискредитує статус депутата Криворізької міської ради;
2. Позивачі регулярно прогулюють пленарні засідання Криворізької міської ради і засідання постійних комісій Криворізької міської ради;
3. Позивачі утримуються від голосування за важливі для міста ОСОБА_13 і його громадян питання порядку денного сесій Криворізької міської ради;
4. Позивачі співпрацюють з організаціями та особами, які причетні до створення та діяльності проросійських терористичних утворень Л/ДНР ;
5. Позивачі використовують тяжке становище внутрішньо переміщених осіб зі Сходу України, втягуючи їх в псевдоблагодійні організації;
6. Позивачі отримують фінансування з джерел, пов'язаних з РФ і причетних до ухилення від сплати податків та відмивання грошей;
7. Позивачі здійснюють шантаж ПАТ АрселорМіттал ОСОБА_13 ОСОБА_16 .
Вважають, що поширення зазначеної інформації відповідачами невизначеному колу осіб мали на меті завдання шкоди честі і гідності та ділової репутації позивачів.
Вичерпний перелік обставин, які можуть підтвердити дискредитацію позивачами статусу депутата Криворізької міської ради, наведені у ч. 2 ст. 7 та у ч. 1,3 ст. 8 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .
Жоден із позивачів, за весь період дії повноважень депутата Криворізької міської ради не вчинив жодної дії, яка б свідчила про порушення ними правил депутатської етики, вимог та обмежень, установлених Законом України Про засади запобігання протидії корупції або використання власного депутатського мандата в особистих інтересах або корисливих цілях. Натомість, за час повноважень позивачів як депутатів Криворізької міської ради відбулося 48 особистих прийомів громадян, де було заслухано питання виборців, які зверталися за допомогою.
За період з листопада 2015 року та по цей день до депутатів Криворізької міської ради, а саме: до ОСОБА_1 звернулось 55 громадян міста ОСОБА_13 та було направлено 39 депутатських звернень; до ОСОБА_2 звернулось 70 громадян міста ОСОБА_13 та було направлено 5 депутатських звернень; до ОСОБА_4 звернулось 20 громадян міста ОСОБА_13 та було направлено 35 депутатських звернень; до ОСОБА_3 звернулось 300 громадян міста ОСОБА_13 та було направлено 200 депутатських звернень.
За цей же період, позивачами було проведено та прийнято участь у багатьох масових заходах, які проводилися як за ініціативою органів місцевого самоврядування так і за власною ініціативою позивачів. Позивачі постійно інформували виборців про свою депутатську діяльність, про виконання планів і програм економічного та соціального розвитку міста на зустрічах з виборцями, під час особистих зустрічей, на своїх сторінках у соціальних мережах, листівках, тощо. Крім інформування виборців ще й організували і провели звіт перед громадою і виборцями міста, також працювали майже на усіх пленарних засіданнях сесії, в тому числі на засіданнях постійних комісій, членами яких вони є, в робочих комісіях по різних напрямкам. Перед кожним пленарним засіданням працювали на засіданнях фракції Політичної Партії Сила Людей . Завдяки праці позивачів, як депутатів Криворізької міської ради, було втілено в життя багато соціальних проектів, та проведено заходи із підтримки соціально незахищених громадян міста, було проведено ряд заходів, які допомагали соціальній адаптації та самореалізації громадянам міста ОСОБА_13 ОСОБА_16.
Разом з тим, звертають увагу, що інформація, яка була поширена на офіційному веб-сайті Криворізької міської ради стосовно позивачів, за своїм контекстом містить твердження про винуватість останніх у вчиненні низки злочинів, а саме: за ст. 258-2 КК України - сприяння діяльності терористичної організації Співпрацюють з організаціями та особами, які причетні до створення та діяльності проросійських терористичних утворень Л/ДНР ; за ст.209 КК України - легалізація (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом Отримують фінансування з джерел, пов'язаних з РФ і причетних до ухилення від сплати податків та відмивання грошей ; за ст. 189 КК України - вимагання …організації шантажу і тиску на іноземних інвесторів (ВАТ АрселорМіттал ОСОБА_13 ОСОБА_16 ); за ст.160 КК України - пропозиція, обіцянка або надання виборцю чи неправомірної вигоди за вчинення або невчинення будь-яких дій, пов'язаних з безпосередньою реалізацією ним свого виборчого права ... використовують тяжке становище внутрішньо переміщених осіб зі Сходу України, втягуючи їх в псевдоблагодійні організації, які одночасно використовуються для пропаганди і агітації за Силу людей .
В даний час відсутнє будь-яке судове рішення, яким би було встановлено вину позивачів у вчиненні злочинів, зазначених відповідачем у оскаржуваній інформації, а отже - вищенаведена інформація стосовно їх причетності до вчинення тяжких та особливо тяжких злочинів поширена всупереч принципу презумпції невинуватості та є недостовірною.
Внаслідок поширення відповідачами недостовірної інформації у петиції з назвою ПРО ВІДКЛИКАННЯ ДЕПУТАТІВ КРИВОРІЖСЬКОЇ ОСОБА_11 ВІД СИЛИ ЛЮДЕЙ ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_12 І ОСОБА_3 , мало місце порушення особистих немайнових прав позивачів на повагу до гідності, честі та ділової репутації.
Застосовуючи обман, відповідач намагається переконати значну кількість громадян в антидержавних, корисливих, меркантильних мотивах діяльності позивач зокрема в тому, що вони начебто, в чомусь, винуваті , продалися Російській Федерації , здійснюють антидержавну політику , тощо. Із назви петиції вбачається протизаконність діяльності депутатів Криворізької міської ради від Криворізької міської організації політичної партії Сила Людей що було безпосередньо направлено на дискредитацію в очах громадськості позивачів. Поряд з цим відповідачі намагаються створити враження для невизначеного кола осіб про начебто відношення позивачів до діяльності терористичних організацій ЛНР/ДНР, начебто вимагання від ПАТ АрселорМіттал ОСОБА_13 ОСОБА_16 , метою чого є незаконне збагачення під час загальнодержавної економічної кризи, коли порушення законів мають особливо тяжкі наслідки з метою, що суперечить чинному законодавству України і зневажає ОСОБА_18 держави - Конституцію України. Така інформація створила уявлення в очах громадськості та суспільства про позивачів, як про злочинців, винних у скоєнні низки найнебезпечніших злочинів, осіб які в край скрутний для України час, допомагають країні-агресору. Під впливом такої недостовірної інформації, у суспільстві зародилися сумніви щодо не дотримання позивачами моральних засад та правових норм.
Гідність і ділова репутація політика і державного діяча, мають дуже велике значення як для ефективного здійснення позивачами обов'язків виборної посади посадової особи в органах влади, так і для обрання на таку виборну посаду призначення на посаду в органах влади. Відомості наведені та поширені у петиції щодо моральних, професійних якостей позивачів є негативним, образливими, принизливими та такими, що не відповідають дійсності, що в цілому завдає непоправної шкоди діловій репутації позивачів. В результаті цілеспрямованих дій відповідачів щодо поширення вищезазначеної недостовірної інформації про позивачів і усвідомлювання при цьому ними наслідків своїх дій, що опорочили честь, гідність і ділову репутацію, позивачам було спричинено значну моральну шкоду - втрати немайнового характеру внаслідок приниження їх честі, гідності і ділової репутації як публічного політика і народного обранця, ускладнення подальшого активного громадсько-політичного життя, ускладнення стосунків із політичної партії Сила Людей , від якої позивачів обрано до Криворізької міської ради, ускладнення їх стосунків із виборцями, що негативно сприймають нібито вчинені дії позивачами і поширену інформацію, про яку йдеться в петиції.
Просять суд визнати недостовірною та такою, що завдає шкоди честі, гідності та діловій репутації депутатам Криворізької міської ради від Криворізької міської організації політичної партії Сила Людей : ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4 інформацію поширену 14.01.2017 р. в мережі Інтернет на веб-сайті Виконавчого комітету Криворізької міської ради (http://www.kr.gоv.uа/) за посиланням:
http://реt.kr.gоv.uа/uа/реtition/рg/663701551_n/ у петиції автора ОСОБА_6 з назвою: ПРО ВІДКЛИКАННЯ ДЕПУТАТІВ КРИВОРІЖСЬКОЇ ОСОБА_11 ВІД СИЛИ ЛЮДЕЙ ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_12 І ОСОБА_3 , а саме:
Ми, виборці ОСОБА_13, незадоволені тим, як депутати міської ради від партійної організації Сила людей ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_4 і ОСОБА_3 виконують покладені на них обов'язки представляти інтереси громади в місцевих органах влади.
З початку своєї каденції (листопад 2015 року) і по сьогоднішній день ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_4 і ОСОБА_3 не тільки грубо ігнорують потреби своїх виборців, але і ведуть діяльність, яка дискредитує високий статус народного обранця, а саме:
1.Регулярно прогулюють сесії міської ради і засідання комісій, що є прямим невиконанням їх обов'язків, як депутатів місцевих органів влади;
2.Утримуються від голосування за важливі для ОСОБА_13 і людей, які тут мешкають, питання;
3.Співпрацюють з організаціями та особами, які причетні до створення та діяльності проросійських терористичних утворень Л/ДНР ;
4.Цинічно використовують тяжке становище внутрішньо переміщених осіб зі Сходу України, втягуючи їх в псевдоблагодійні організації, які одночасно використовуються для пропаганди і агітації за Силу людей серед ВПЛ;
5.Отримують фінансування з джерел, пов'язаних з РФ і причетних до ухилення від сплати податків та відмивання грошей;
6.Використовують партійні структури Сили людей в ОСОБА_13 для брутальної боротьби, організації шантажу і тиску на іноземних інвесторів (ВАТ АрселорМіттал ОСОБА_13 ОСОБА_16 ). Тим самим вищеназвані депутати сприяють погіршенню інвестиційного клімату в місті та регіоні, формують негативний образ України в очах світової бізнес-спільноти.
З огляду на все вищевикладене, ми вважаємо, що депутати міськради від Криворіжської партійної організації Сила людей ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_4 і ОСОБА_3 недостойні представляти інтереси криворіжців в місцевих органах влади.
Згідно зі статтею 5 Конституції України Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ . Тому ми, криворізькі виборці, хочемо реалізувати своє конституційне право, і вимагаємо позбавити мандату депутата міської ради м.Кривий ОСОБА_16ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_4 і ОСОБА_3, як таких, що не виправдали довіру криворіжан. .
Зобов'язати Виконавчий комітет Криворізької міської ради, протягом семи днів, з дня набрання судовим рішенням законної сили, розмістити на веб-сайті (http://www.kr.gоv.uа/) спростування інформації, поширеної 14.01.2017 р. в мережі Інтернет на веб-сайті Виконавчого комітету Криворізької міської ради http://www.kr.gоv.uа/) за посиланням http://реt.kr.gоv.uа/uа/реtition/рg/663701551_n/ у петиції автора ОСОБА_6 з назвою: ПРО ВІДКЛИКАННЯ ДЕПУТАТІВ КРИВОРІЖСЬКОЇ ОСОБА_11 ВІД СИЛИ ЛЮДЕЙ ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_12 І ОСОБА_3 наступного змісту:
Є недостовірною поширена інформація про те, що:
- депутати міської ради від Криворізької міської організації політичної партії Сила Людей : ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_4 і ОСОБА_3 грубо ігнорують потреби своїх виборців і ведуть діяльність, яка дискредитує статус депутата Криворізької міської ради;
- депутати міської ради від Криворізької міської організації політичної партії Сила Людей : ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_4 і ОСОБА_3 співпрацюють з організаціями та особами, які причетні до створення та діяльності проросійських терористичних утворень Л/ДНР ;
- депутати міської ради від Криворізької міської організації політичної партії Сила Людей : ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_4 і ОСОБА_3 використовують тяжке становище внутрішньо переміщених осіб зі Сходу України, втягуючи їх в псевдоблагодійні організації;
- депутати міської ради від Криворізької міської організації політичної партії Сила Людей : ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_4 і ОСОБА_3 отримують фінансування з джерел, пов'язаних з РФ і причетних до ухилення від сплати податків та відмивання грошей;
- депутати міської ради від Криворізької міської організації політичної партії Сила Людей : ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_4 і ОСОБА_3 здійснюють шантаж ПАТ АрселорМіттал ОСОБА_13 ОСОБА_16 .
Та тексту резолютивної частини ухваленого у цій справі рішення. При цьому обсяг спростування інформації не може бути меншим, ніж половина стандартної сторінки машинописного тексту.
Зобов'язати Виконавчий комітет Криворізької міської ради, протягом семи днів, з дня набрання судовим рішенням законної сили, вилучити із сайту (http://www.kr.gоv.uа/) недостовірну інформацію про депутатів міської ради від Криворізької міської організації політичної партії Сила Людей : ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_4 і ОСОБА_3, поширену 14.01.2017 р. у петиції автора ОСОБА_6 за посиланням
http://реt.kr.gоv.uа/uа/реtition/рg/663701551_n/.
Визнати недостовірною та такою, що завдає шкоди честі, гідності та діловій репутації Криворізької міської організації політичної партії Сила Людей : ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4 інформацію поширену 31.01.2017 р. о 20.49 год. в мережі Інтернет на сторінці соціальної мережі Facebook (Фейсбук) за адресою: https.//www.f acebook.com/372977093078699/photos/a.372982419744833.1073741828.372977093078699/37944810576431/ ?type=3&hc ref=PAGES TIMELINE, під назвою Депутаты бездельники - вон из ОСОБА_17! , а саме: Нашу петицию об отзыве депутатов горсовета от Силы людей ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 и ОСОБА_4, размещенную на сайте исполкома Криворожского горсовета подписало уже 76 человек из 500 необходимых. Первую неделю сбора подписей можно считать успешной! Конечная дата - 24 апреля 2017 года. Если сохранятся нынешние темпы, то необходимое количество подписе будет собрано значительно раньше, чем наступит время Х Криворожане, присоединяйтесь! Вспомните о том, что именно мы избрали депутатов, а значит, имеем сейчас полное право отозвать их и заставить сложить мандаты. Именно так - из ежедневного контроля представителей громады за недобросовестными представителями местной власти и рождается настоящее, демократическое. Гражданское общество. Подписать петицию можно здесь: http://реt.kr.gоv.uа/uа/реtition/рg/663701551_n/ Криворожане! Скажем дружное НЕТ депутатам-бездельникам от партии Сила людей : ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 и ОСОБА_4 ; а також стягнути солідарно з відповідачів на користь позивачів моральну шкоду у розмірі 400 000 грн.
Позивачі, представник позивачів ОСОБА_5 в судовому засіданні позов підтримали в повному обсязі, просять суд задовольнити його.
Відповідач ОСОБА_6 в судове засідання не з'явилася, про час, день та місце слухання справи повідомлена належним чином.
Представник відповідача ОСОБА_19 - ОСОБА_7 просить суд відмовити позивачам в позові, вважає, що посилання позивачів на інформацію яка розміщена на інтернет сайті являється оціночним судженням, не може бути перевірена на предмет їх відповідності дійсності та не є предметом судового захисту. Позивачами не доведено належними та допустимими доказами, які б підтверджували ті обставини, що поширення спірної інформації в мережі Інтернет щодо позивачів було здійснено саме ОСОБА_6 та що вона є її автором.
Представники відповідача ОСОБА_8 Криворізької міської ради ОСОБА_9, ОСОБА_10 позов не визнали, пояснили, що, відповідно до ст. 23-1 Закону України Про звернення громадян громадяни можуть звернутися до органу місцевого самоврядування з електронними петиціями через офіційний веб-сайт органу, якому вона адресована, або веб-сайт громадського об'єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронної петиції. Електронна петиція не може містити заклики до повалення конституційного ладу, порушення територіальної цілісності України, пропаганду війни, насильства, жорстокості, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, заклики до вчинення терористичних актів, посягання на права і свободи людини. Відповідальність за зміст електронної петиції несе автор електронної петиції.
На виконання Закону України Про внесення змін до Закону України Про звернення громадян щодо електронного звернення та електронної петиції , з метою забезпечення ефективної взаємодії між громадою міста та органами місцевого самоврядування, керуючись Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , рішенням Криворізької міської ради від 23.09.2015 р. №3958, затверджено Порядок розгляду електронної петиції до міської ради (далі - Порядок). Згідно Порядку мешканці міста можуть звернутися до міської ради з електронними петиціями через офіційний веб-сайт виконкому Криворізької міської ради в мережі Інтернет або веб-сайт громадського об'єднання, що здійснює збір підписів громадян на підтримку електронної петиції. Для створення електронної петиції до міської ради її автор (ініціатор) заповнює форму на офіційному веб-сайті виконкому Криворізької міської ради в мережі Інтернет у графі Сервіс електронних петицій підрозділу виконкому міської ради Управління по роботі зі зверненнями громадян та розміщує її текст. В електронній петиції має бути викладено суть звернення, зазначено прізвище, ім'я, по батькові її автора (ініціатора), адресу його електронної пошти. На веб-сайті виконкому Криворізької міської ради в мережі Інтернет обов'язково зазначаються дата початку збору підписів, їх загальна кількість та перелік осіб, які підтримали електронну петицію. Не оприлюднюється електронна петиція, що містить заклики до повалення конституційного ладу, порушення територіальної цілісності України, пропаганду війни, насильства, жорстокості, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, заклики до вчинення терористичних актів, посягання на права й свободи людини. Відповідальність за зміст електронної петиції несе її автор (ініціатор).
Електронна петиція оприлюднюється на офіційному веб-сайті виконкому Криворізької міської ради в мережі Інтернет протягом двох робочих днів з дня надсилання її автором (ініціатором). Таким чином, вбачається обов'язковість виконкому Криворізької міської ради, щодо розміщення на офіційному веб-сайті поданої електронної петиції, яка відповідає вимогам, зазначеним у Законі України Про звернення громадян .
Як зазначено у ст. 23-1 Закону України Про звернення громадян громадяни можуть звернутися до органу місцевого самоврядування з електронними петиціями у тому числі через веб-сайт громадського об'єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронної петиції. Петиція про відкликання депутатів Криворіжської міської ради від Сили людей ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_4 і ОСОБА_3, додатково була розміщена в мережі Інтернет і на веб-сайтах наступних громадських організацій: ГО РОЗУМНЕ МІСТО (03083, м.Київ, вул. Пирогівський шлях, 42/28, код ЄДРПОУ 40926628), за посиланням - www.rozumnemisto.org/kr/petitions/342; та ГО Об'єднання відповідальних громадян (50053, м. Кривий Ріг, вул. Армавірська, 28, код ЄДРПОУ - 39507416), за посиланням - https://vidpovidalni.org/petitions. Крім того, з тексту петиції вбачається, що позиціонує позивачів саме як депутатів Криворізької місцевої ради, публічних осіб, та ніяким чином не зачіпають сторони їх приватного життя. Підстави для стягнення моральної шкоди також відсутні, оскільки відсутня їх вина. Просять суд відмовити в позові.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що в задоволенні позову слід відмовити.
Відповідно до ч.3 ст.10 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, та які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень, крім випадків, вставлених цим Кодексом.
Статтею 32 Конституції України передбачено захист права спростувати недостовірну інформацію про себе і членів своєї сім'ї.
Разом з тим ст.34 Конституції України кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань.
Відповідно до ст.277 ЦК України фізична особа, особисті немайнові права якої порушено внаслідок поширення про неї та (або) членів її сім'ї недостовірної інформації, має право на відповідь, а також на спростування цієї інформації.
Відповідно до ст.297 ЦК України кожен має право на повагу до його гідності та честі, які є особистими немайновими благами фізичної особи; гідність та честь фізичної особи є недоторканними.
Чинне законодавство не містить визначення понять гідності, честі чи ділової репутації, оскільки вони є морально-етичними категоріями й одночасно особистими немайновими правами, яким закон надає значення самостійних об'єктів судового захисту.
Відповідно до п. 4 постанови № 1 Пленуму Верховного Суду України від 27.02.2009 р. Про судову практику у справах про захист гідності та честі фізичної особи, а також ділової репутації фізичної особи та юридичної особи під гідністю слід розуміти визнання цінності кожної фізичної особи як унікальної біопсихосоціальної цінності, з честю пов'язується позитивна соціальна оцінка особи в очах оточуючих, яка ґрунтується на відповідності її діянь (поведінки) загальноприйнятим уявленням про добро і зло, а під діловою репутацією фізичної особи розуміється набута особою суспільна оцінка її ділових і професійних якостей при виконанні нею трудових, службових, громадських чи інших обов'язків.
Беручи до уваги зазначені конституційні положення, при вирішенні справи про захист честі, гідності та ділової репутації слід визначити баланс між конституційним правом на свободу думки та слова, правом на вільне вираження своїх поглядів і переконань, з одного боку, та правом на повагу до людської гідності, конституційними гарантіями невтручання в особисте й сімейне життя, судовим захистом права на спростування недостовірної інформації про особу, з іншого боку.
Вирішуючи питання про визнання поширеної інформації недостовірною, також необхідно визначати характер такої інформації та з'ясовувати, чи є вона фактичним твердженням, чи оціночним судженням.
Відповідно до частини другої статті 30 Закону України Про інформацію оціночними судженнями, за винятком образи чи наклепу, є висловлювання, які не містять фактичних даних, критика, оцінка дій, а також висловлювання, що не можуть бути витлумачені як такі, що містять фактичні дані, зокрема з огляду на характер використання мовно-стилістичних засобів (вживання гіпербол, алегорій, сатири). Оціночні судження не підлягають спростуванню та доведенню їх правдивості.
Згідно зі ст.277 ЦПК України не є предметом судового захисту оціночні судження, думки, переконання, критична оцінка певних фактів і недоліків, які, будучи вираженням суб'єктивної думки і поглядів відповідача, не можна перевірити на предмет їх відповідності дійсності (на відміну від перевірки істинності фактів) і спростувати, що відповідає прецедентній судовій практиці Європейського суду з прав людини при тлумаченні положень статті 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка відповідно до ст.9 Конституції України є частиною національного законодавства, і гарантовано ст.43 Конституції України.
Парламентська ОСОБА_20 Європи у своїй Резолюції від 25.12.2008 р. № 1165 (1998) вказала, що публічні особи повинні усвідомлювати, що особливий статус, який вони мають у суспільстві, автоматично збільшує рівень тиску на приватність їхнього життя (п.6).
Крім того, у ст. ст. 3, 4, 6 Декларації про свободу політичних дебатів у засобах масової інформації, схваленої 12.02.2004 р. на 872-му засіданні Комітету ОСОБА_21 Європи, указується, що оскільки політичні діячі та посадові особи, які обіймають публічні посади або здійснюють публічну владу на місцевому, регіональному, національному чи міжнародному рівнях, вирішили апелювати до довіри громадськості та погодилися виставити себе на публічне політичне обговорення, то вони підлягають ретельному громадському контролю і потенційно можуть зазнати гострої та сильної громадської критики у засобах масової інформації з приводу того, як вони виконували або виконують свої функції. При цьому зазначені діячі не повинні мати більшого захисту своєї репутації та інших прав порівняно з іншими особами.
У зв'язку із цим межа допустимої критики щодо політичного діяча чи іншої публічної особи є значно ширшою, ніж окремої пересічної особи. Публічні особи неминуче відкриваються для прискіпливого висвітлення їх слів та вчинків і повинні це усвідомлювати.
Аналогічне роз'яснення надано й у пункті 21 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 1 від 27.02.2009 р. Про судову практику у справах про захист гідності та честі фізичної особи, а також ділової репутації фізичної особи та юридичної особи .
В рішенні Європейського Суду у справі Лінгенс проти Австрії за 1986 рік зазначено, що свобода вираження поглядів гарантована п. 1 ст. 10 Конвенції, становить одну з основних підвалин демократичного суспільства й одну з принципових умов його розвитку та умов самореалізації кожної особи. За умови додержання п. 2 свобода вираження стосується не лише тієї інформації або тих ідей, які отримані належним чином або розглядаються як необразливі чи незначні, а й тих, що викликають образу, обурення або неспокій. Такими є вимоги плюралізму, терпимості і широти поглядів, без яких демократичне суспільство неможливе.
Рішенням від 21.02.2012 р. у справі Тушалп проти Туреччини Європейський суд встановив, що навіть припускаючи, що висловлювання заявника могли були визнані провокативними, грубими та агресивними, вони становили оціночні судження. При цьому, Європейський суд підкреслив, що використання, навіть, вульгарних фраз само по собі не є визначальним в оцінці агресивного висловлювання, адже це може слугувати просто стилістичним цілям , оскільки стиль є частиною комунікації як форми вираження та як такий захищений разом зі змістом вираження .
Рішенням Європейського суду від 23.06.2009 р. у справі Бодрожич та Вуїін проти Сербії вказано, що свобода вираження поглядів, яка захищена ч. 1 ст. 10 Конвенції утворює одну із фундаментальних цінностей у демократичному суспільстві. Причому, це стосується не лише тієї інформації чи ідей , які приємно отримувати та які не є образливими, а також тих, які є шокуючими чи такими, що викликають занепокоєння. При цьому, суд зауважив, що приватні особи роблять себе відкритими для публічної перевірки тоді, коли виступають на арену публічних дебатів .
Рішенням Європейського суду від 29.06.2005 р. у справі Соколовські проти Польщі зазначено, що відповідно до усталеної практики Суду за ч. 2 ст. 10 Європейської конвенції з прав людини можливості обмеження політичної дискусії, дебатів з питань суспільного інтересу є мізерним, адже свобода вираження поглядів утворює одну із важливих засад демократичного суспільства та є основною умовою для його прогресу і самореалізації кожної особи.
Позивачі є депутатами Криворізької міської ради, а отже, публічними особами, тому відкриті для суворої критики і пильного нагляду громадськості й межа допустимої критики щодо таких осіб є значно ширшою.
Таким чином, суд приходить до переконання, що поширена інформація у статті через Інтернет-мережу про позивачів містить оціночні судження відповідно до ст. 277 ЦК України, зокрема автором використано висловлювання, що не можуть бути витлумачені як такі, що містять фактичні дані, оскільки мають характер використання мовно-стилістичних засобів (вживання гіпербол, алегорій тощо). Вільне вираження поглядів, передавання почуттів є істотним чинником повноцінного розвитку особистості в суспільстві, як і здатність особи сприймати заперечення, спонукання, заохочення через ідеї, висловлені іншими людьми. Чинним законодавством не передбачена можливість притягнення до відповідальності за висловлювання оціночних суджень, вони, як і думки, переконання, судження, критична оцінка певних фактів і недоліків не можуть бути предметом судового захисту, оскільки будучи вираженням суб'єктивної думки і поглядів не можуть бути перевірені на предмет їх відповідній дійсності, на відміну від перевірки істинності фактів, що відповідає прецедентній судовій практиці Європейського суду з прав людини при тлумаченні положень статті 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Позивачами не доведено, що розповсюджена інформація призвела до негативних наслідків, що дискредитують їх.
Вирішуючи питання про стягнення моральної шкоди суд враховуючи той факт, що судом не встановлено порушень прав позивачів зі сторони відповідачів, відповідно позовна вимога про стягнення моральної шкоди є похідною від решти вимог та задоволенню не підлягає.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст.ст. 10,27,31,60, 212-215 ЦПК України, ст.277 ЦК України суд, -
В И Р І Ш И В:
В позові ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 до ОСОБА_6, ОСОБА_8 Криворізької міської ради про захист честі, гідності, ділової репутації, спростування недостовірної інформації та стягнення моральної шкоди - відмовити.
Сторони мають право оскаржити рішення подавши протягом десяти днів з дня проголошення рішення апеляційну скаргу в Апеляційний суд Дніпропетровської області через Центрально-Міський районний суд м. Кривого Рогу.
Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії рішення.
СУДДЯ:
Суд | Центрально-Міський районний суд м.Кривого Рогу |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2017 |
Оприлюднено | 13.12.2017 |
Номер документу | 70822463 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Лідовець Руслан Анатолійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні